Omituiset tasapainohäiriöt

Keinahtelija

Minulla on siis jo mielestäni useamman vuoden ollut tällaisia omituisia tasapainohäiriöitä, mutta vasta viime aikoina olen todella alkanut kiinnittää niihin huomiota... Saatan ihan yhtäkkiä, ilman mitään syytä, horjahtaa hieman johonkin suuntaan, yleensä sivulle tai taakse. En siis kaadu, mutta vaikuta enemmän joltain humalaiselta, jolla ei ihan tasapaino enää täysin pelitä... Horjahdus saattaa tapahtua, vaikka vain seisoisin paikoillani, ja se tulee siis täysin yllättäen. Myös kävellessä horjahtelen. Näitä keinahteluja tuntuu tulevan nykyään ainakin melko usein, yleensä ihan päivittäin. Liittyykö tällainen johonkin mahdolliseen sairauteen, vai onko tuo ihan normaalia ja sitä tapahtuu kaikille muillekin? Tätä on ehkä hitusen vaikea selittää, mutta toivottavasti ymmärrätte, millaisia tasapainohäiriöitä tarkoitan... Olen siis 20-vuotias tyttö, jos joku sitä mietti.

129

29970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keinahtelija

      Niin ja piti vielä sanoa, että noihin horjahduksiin ei siis liitty mikään huimauksen tunne tms., tuntuu vain että jalat ovat sekunnin murto-osan poissa hallinnastani ja menevät johonkin ihan väärään suuntaan.

      • Varmuuden vuoksi

        Koska tasapainohäiriöitä on kestänyt jo useamman vuoden, olen kyllä sitä mieltä, että asia olisi tutkittava.

        Yht'äkkiä saattaa tapahtua, että kaadut, kun jalat menevät odottamatta kokonaan pois alta.

        Tiedän kokemuksesta, että esim. pienikin aivopaineen nousu saattaa aiheuttaa tasapainovaikeuksia ja äkillisiä horjahduksia ilman mitään huimausta.

        Voihan syy olla ihan mikä vaan, mutta tällä kokemuksella tilaisin ajan neurologille ja yrittäisin päästä magneettikuvaukseen.


      • on tota katkokävelyy ilmaantunu


      • Amalgaami.

        Minulta poistettiin amalgaamit n. 12 vuotta sitten. Sitä ennen noita horjahduksia ja pyörrytystä-pahoinvointia oli varsinkin aamuisin. Tämän toimenpiteen jälkeen nuo vaivat hävisivät täysin, eivätkä ole vaivanneet enää kertaakaan, ei minkäänlaisissa tilanteissa!


      • Ikävä vaiva..
        Varmuuden vuoksi kirjoitti:

        Koska tasapainohäiriöitä on kestänyt jo useamman vuoden, olen kyllä sitä mieltä, että asia olisi tutkittava.

        Yht'äkkiä saattaa tapahtua, että kaadut, kun jalat menevät odottamatta kokonaan pois alta.

        Tiedän kokemuksesta, että esim. pienikin aivopaineen nousu saattaa aiheuttaa tasapainovaikeuksia ja äkillisiä horjahduksia ilman mitään huimausta.

        Voihan syy olla ihan mikä vaan, mutta tällä kokemuksella tilaisin ajan neurologille ja yrittäisin päästä magneettikuvaukseen.

        Toivottavasti asiasi selviävät ;)

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8468635


    • horjunut myös

      Vastaavassa iässä oli samoja oireita , omalla kohdalla kyse oli tasapaino elimen tulehdus tai jokin sellainen , siellä oleva neste jonka pitäisi liikkua liikkeen mukana oli sakkautunut.

      • efi

        Tasapainoelimen tulehdukseen liittyy kyllä huimaus. Eikä se yleensä kestä vuosia samanlaisena. Tautiin liittyy yleensä akuutti huimaus ja huonovointisuus, josta toipuminen saatta viedä pitkään. Tauti voi jättää myös pysyviä vaurioita, mutta nuorilla paranee paremmin. Tasapainoelimen tulehduksella ei tämän hetkisen tiedon mukaan ole myöskään mitään tekemistä tasapainoelimeen muodostuvien sakkojen kanssa. Sakat kuuluvat hyvän laatuiseen asentohuimaukseen, johon siihenkin liittyy huimaus.

        Jos huimaus ei liity oireisiin kyse tuskin on tasapainoelimen viasta.


    • juippi jaippi

      Ettei vain sinulla olisi pahasti niskat jumissa estäen kunnollisen verenkierron päähän. Teetkö päätetyötä? Kudotko paljon? Harrastatko muuta, jossa niskat joutuvat jännitykselle?

      Itselläni tuollainen "humalainen" tunne on johtunut tiukoista niskoista. Hieromisesta ja niskan jumppaamisesta on ollut apua. Myöskin kahvin juonnin lopettaminen on vähentänyt tuota humalaisuuden tunnetta.

      Toivottavasti löydät syyn sinun vaivoihisi.

    • toinen keinuilija

      Minä "keinahtelin" teini-ikäisestä lähtien ja koulun terkkarit vain naureskelivat lennokkaalle mielikuvitukselleni, kun asiasta valitin. Välistä keinahtelin jopa istualtanikin ja olin pudota tuolilta - siltä se ainakin tuntui itsestä. Sitten joskus parikymppisenä iskivät yllättävät tajuntakatkokset eli saatoin noustessani seisomaan (istuma-asennosta tai pitkältäni) menettää totaalisesti näköni (kaikki meni vitivalkoiseksi silmissä), menetin kuuloni (kuului pelkkää kohinaa korvissa) ja menetin koko kehoni hallinnan niin, että parikin kertaa löysin itseni lattialta ja yltäpäältä aivan hien peitossa (siis ihan vesikelloja hiuspohjasta jalkoihin asti). - Ja taas lääkärit vain naureskelivat, että onpa huominkipeä nuori nainen...

      Sitten alkoivat migreenit. Ne pahenivat vuosi vuodelta ja kaiken kaikkiaan kärsin niistä yli 15 vuotta. - Neurologi vain naureskeli katsellessaan magneettikuvaa, että "ei siellä mitään fysiologisia muutoksia siellä aivoissa ole, taidat vain kuvitella ne päänsäryt". (Teki mieli motata sitä tyyppiä!) - Menin ulkomaille ja siellä johtavan neurologin luokse, joka otti puheeni todesta, sain lääkityksen, joka ensisijaisesti on epilepsiaan tarkoitettu ja se vei migreenit pois. Eikä ole sen jälkeen keinuntaakaan esiintynyt pahemmin. (Eikä minulla mitään epilepsiaa ole, mutta osa migreeneistähän on enemmän neurologista kuin fysiologista).

      Että kyllä se neurologilla käynti kannattaa, mutta etsi sellainen, joka uskoo sinua!

      • krooninen migreeni

        Minulla myös, viimeisen lapsen saannin jälkeen oli jatkuva päänsärky vasemmassa otsalohkossa, josta jälkeenpäin tuli outoa heittelyä aivan kuin olisi pyörtynyt mutta tolkku tulikin takaisin ennen kuin kaaduin. No terveyskeskuksessa akupuntiolla näitä harhakuvia hoidettiin mutta ei apua löytynyt ja laittoivat eteenpäin yliopistolliseen sairaalaan, jossa todettiin jo krooninen migreeni ja hoidoksi "riitti" triptyl 10 mg. Mahdollista olisi ollut kuulemma laittaa myös epilepsialääke, mutta kerrottiin että laihduttaa liikaa, joten ei sovi minulle.
        Nyttemmin olen syönyt lääkettä toivotun 1 vuoden ja lopetin viime toukokuussa, mutta yllättäen heinäkuussa tuli ensimmäinen oikea migreenikohtaus ja siitä jatkuen tuli n. kolme kertaa kovempia kohtauksia kuin koskaan ennen ja loppujen lopuksi päädyin toivomaan lääkäriltä lisää estolääkettä, jonka kanssa olen nyt elänyt tänne asti omalla reseptoinnilla 3-4 kpl viikossa.


      • kipuja on

        Jos menee lääkäriin valittamaan vähän oudompaa vaivaa niin ei täällä suomessa kukaan sua usko. Jos tarvii jotain kovia kipulääkkeitä varten uusia resepti niin haukutaan narkkariksi. Ihme touhua ja paska on hyvinvointivaltio.


      • 10v piina

        Nuo yllä mainitut oiree oli minulla samanlaisia, mutta noin 22-23 minulla oli semmonen tunne että henki lähtee ja lääkärit vain sanoi et paniikkihäiriö jut likaa tai jotain paskaa muuta. olen nyt 33 äijän käppyrä ja pahimmat oiree oli pari vuosi sitten kun lähdin ambulanssilla saraalaan duunista... ja mitään neurologista ei löydetty... epäilivat vain jotain hetkellistä mielihäiiötä.. sain masenusa kautta rauhottavan lääkityksen jolla olen pystynyt pelailee tämän vuoden.saasa nähdä kun loppuu toi ...oireet tulee jatkumaan kun lääkärit hymähtelee..


      • präde
        kipuja on kirjoitti:

        Jos menee lääkäriin valittamaan vähän oudompaa vaivaa niin ei täällä suomessa kukaan sua usko. Jos tarvii jotain kovia kipulääkkeitä varten uusia resepti niin haukutaan narkkariksi. Ihme touhua ja paska on hyvinvointivaltio.

        hei turha riehua, noi asiat on ollu tiedossa jo kauan


      • tepsukka
        10v piina kirjoitti:

        Nuo yllä mainitut oiree oli minulla samanlaisia, mutta noin 22-23 minulla oli semmonen tunne että henki lähtee ja lääkärit vain sanoi et paniikkihäiriö jut likaa tai jotain paskaa muuta. olen nyt 33 äijän käppyrä ja pahimmat oiree oli pari vuosi sitten kun lähdin ambulanssilla saraalaan duunista... ja mitään neurologista ei löydetty... epäilivat vain jotain hetkellistä mielihäiiötä.. sain masenusa kautta rauhottavan lääkityksen jolla olen pystynyt pelailee tämän vuoden.saasa nähdä kun loppuu toi ...oireet tulee jatkumaan kun lääkärit hymähtelee..

        pojallani tehtiin myös diagnoosi "paniikki häiriöitä". onneksi oli niin fiksu lekuri kesä duuni paikassa, että laittoi sokeri kokeisiin. haima tuotti liikaa insuliinia eli päin vastaista kuin sokeritauti mutta tarttee samanlaista syömis tapaa kuin sokerinkin kanssa, eli parintunnin välein jotain suukkiin ja niin hävis paniikki häiriöt! on kuulemman sen verran harvinaisempi, että harva lekuri tajuaa!!!


      • ärsyyntynyt viastaan

        Minullakin on ollut ärsyttävää tasapainon horjahtamista ja silmiin iskevää tähtisumua, mutta ei mitään niitä pahempia. Lääkäri ei auttanut minuakaan pääsemään niistä koska ne eivät kuulostaneet vaarallisilta.
        Minun isäpuoleni sanoi näkökenttä-tähtisumun johtuvan siitä, että sydän kasvaa hitaammin kuin muu keho joillakuilla ja sitten veri joutuu äkkiliikkeessä pois verkkokalvoilta. Ehkä tasapainon horjahtelukin liittyy osittain siihen? Mutta todella ärsyttävää se on ollut, kun ei saa pitää omaa rentoa kävelyään eikä näkökykyään itsestäänselvyytenä.


      • VikaaKorvienVälissä
        kipuja on kirjoitti:

        Jos menee lääkäriin valittamaan vähän oudompaa vaivaa niin ei täällä suomessa kukaan sua usko. Jos tarvii jotain kovia kipulääkkeitä varten uusia resepti niin haukutaan narkkariksi. Ihme touhua ja paska on hyvinvointivaltio.

        YHDENKONSTIN lääkärien diagnoosi on aina sama eli: " potilaalla vikaa korvien välissä" tämän diagnoosin tekee yleisesti ne ns. lääkärit joilta konstit loppuu asperiinin tarjoamisen jäleen.


      • Vai-lääkäri-muka

        Tämä lausunto lääkäriltä kertoo suomen lääkärien ammattitaidon:
        Neurologi vain naureskeli katsellessaan magneettikuvaa, että "ei siellä mitään fysiologisia muutoksia siellä aivoissa ole, taidat vain kuvitella ne päänsäryt".


    • seuraa tilanneta, mutta vois viitata esim MS tautiin
      tai parempi olis käydä lääkärillä

      • Tepa77

        ei mulla ainakaan ole huimausta ollut..( ms-diagnoosin saanut 2002) suosittelen siis neurologilla käyntiä niin sieltä varmasti syy ja apu löytyy..


      • Kokemuksella

        Paras olisi kun kävisit neurologilla. Voi viitata MS:kin tai sitten ei. Mutta neurologi sen varmistaa, ei terveyskeskuslääkärit näitä juttuja tajua. Eikä ne halua lähettää lisätutkimuksiin, kun se maksaa ja kaikessa halutaan säästää...


    • Sisko21

      Mielenkiintoista, että juuri tämä tasapainojuttu tulee eteeni sillä tällä viikolla keskustelin Sahaja Yoga ryhmässä tästä tasapaino/ horjumis asiasta. Olen harjoittanut Sahaja Yogaa 15 vuotta ja ns. hartiaseudun alueeseen kuuluu myös korvat. Psyykkinen, henkinen ja fyysinen tasapaino löytyy kyseisen energiakeskuksen kunnosta. Tällöin voisi olettaa, että sinulla on tässä kohdin jotain ongelmaa joko ns. sisar-veli suhteissa, kollektiivisuuden tunteessa, tavassa puhua (kauniisti positiivinen tapa - negatiivisesti neg. tapa), käyttäytyminen ym. ko. alueen asiat. Tai sitten tosiaan korvassa on jokin fyysinen ongelma. Näin tämän luonnehtisin. Toivottavasti tästä oli jotain apua. Kannattaa selvittää, jos et saa näistä mitään kiinni...

      • Toinen ongelmainen

        Että tasapaino sekä huimauksen tunteet voivat olla yksinomaan psyykkisistä syistä johtuvia?


      • Voodoo-tohtori

        Justiinsa juu, että ihan energiakeskuksia... Niin ja tietysti ap.:lla on myös himmeä aura, huono karma, Oidipus-kompleksi, Mars nousemassa Kalojen huoneeseen, eikä tietenkään sovi unohtaa demonien vaikutusta, hallituksen salaliittoa tai ufojen ihmiskokeita. Ei millään pahalla, mutta eiköhän se kannattaisi ennemmin luottaa ihan oikeaan lääketieteeseen kuin New Age-huuhaaseen. Saattaa olla terveydelle parempi ja kukkarolle keveämpi. Mistä näitä joogahöpötyksiä aina sikiääkin?


      • mutulla ei mennä pitkälle

        Tasapainokeskukseen vaikuttavat 3 asiaa.Korvat,silmät,sekä jalkapohjat.Kaikki nämä 3 kohtaa antavat tasapainosta tietoa keskushermostoon,ja mikäli jossain kohtaa "klikkaa",niin hermosto saa ristiriitaista tietoa,ja siitä johtuu häiriöt.Mutta tärkeintä tietenkin on se,että mikä on se syy,joka saa aikaiseksi "väärien käskyjen" antamisen.


    • Terveisin äitiliini

      Mene tyttö ihmeessä lääkäriin niin asia selviää. Ei tuollaisia asioita tarvitse itsekseen pohtia.

      • että näin

        Kyseessä voi myös olla erittäin harvinainen MSA-tauti. Äidilläni tuo löydettiin yli 3 vuoden ihmettelyn jälkeen.


      • KJKJ
        että näin kirjoitti:

        Kyseessä voi myös olla erittäin harvinainen MSA-tauti. Äidilläni tuo löydettiin yli 3 vuoden ihmettelyn jälkeen.

        Kuullostaa asentohuimaukselta. Itellä oli ja oireet olivat aivan samanlaiset. Neurologin juttusille. Siellä selviää ja saa hoito-ohjeet.


      • Reseptikäs

        Harvoin lääkäri tuohon löytää selityksen. Jos menet, niin käy vähintään kolmella eri lääkärillä ja mieti asiaa uudelleen. Valitse sen jälkeen se lääkäri, joka tuntuu pätevimmältä. Suomessa tuo "Arvauskeskus" ei tuota ensimmäisellä käynnillä kuin pillerireseptin!


      • Tepa77
        että näin kirjoitti:

        Kyseessä voi myös olla erittäin harvinainen MSA-tauti. Äidilläni tuo löydettiin yli 3 vuoden ihmettelyn jälkeen.

        että tässä tapauksessa kun kysessä on parikymppinen henkilö, en usko tähän vaihtoehtoon..Mutta lääkäriin nyt mars mars niin saat jonkinlaista selvyyttä tähän..


      • ååååå
        KJKJ kirjoitti:

        Kuullostaa asentohuimaukselta. Itellä oli ja oireet olivat aivan samanlaiset. Neurologin juttusille. Siellä selviää ja saa hoito-ohjeet.

        Itselläni kävellessä tuli sivuaskelia samoin, kun katsoo ylös tai alas yht'äkkiä. Katselin myös ruokaohjelmaa ja taikinan vatkaukset tekivät todella pahaa. Etsi netistä kotihoito-ohjeita (sängyllä maatessa taivutuksiapuolelta toiselle).Mene myös lääkäriin, siellä tehtiin tasapaino testejäjatämä löydettiin.


      • KK
        KJKJ kirjoitti:

        Kuullostaa asentohuimaukselta. Itellä oli ja oireet olivat aivan samanlaiset. Neurologin juttusille. Siellä selviää ja saa hoito-ohjeet.

        Tämä ei kuulosta tavalliselta asentohuimaukselta joka alkaa makuuasennossa aivan selkeällä huoneen pyörimisellä käännyttäessä makuulta kyljelle tai päinvastoin ja alettuaan ilmenee tasapainon pettämisenä yleensä eteenpäin kumartuessa. Joka tapauksessa käynti neurologilla sulkee pois kaikki ikävät vaihtoehdot ja tuonee loogisen selityksen vaivaasi.


      • lue_koko_juttu
        Tepa77 kirjoitti:

        että tässä tapauksessa kun kysessä on parikymppinen henkilö, en usko tähän vaihtoehtoon..Mutta lääkäriin nyt mars mars niin saat jonkinlaista selvyyttä tähän..

        http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/huimauksen-syyn-selvittaminen/

        Hui­maus on perin­tei­sesti jaet­tu nel­jään luok­kaan: kierto­huimaus (ver­tigo), tasa­pai­no­häiriö il­man kierto­hui­mausta, ta­junnan hämär­ty­minen (pre­syn­kopee) ja psy­ko­fy­sio­lo­ginen epäs­pe­si­finen hui­mauksen tun­ne.


    • Mummopuoli

      Jos olisit vanhempi, epäilisin myös yhtenä vaihtoehtona Menieren tautia, joka on sisäkorvasairaus. Korkea verenpaine voisi olla myös yksi syy. Mutta kunhan menet tutkimuksiin, niin siellähän se selviää.

      • Muratti.

        Minulle syötettiin noita pillereitä jos jonkinlaista Menierin tautiin, jota ei ollutkaan. Lääkäri ympyrätalossa Helsingissä kehtasi vielä sanoa tullessani uudelleen: "Mitä Te täällä taas teette". Törkeää, sen jälkeen tuo lääkäriasema sai jäädä lopullisesti...niin väärän diagnoosin takia, jossa pillereitä pumpattiin kehooni, kuin myös tuon käytöksen takia! Voinen sanoa, että syynä oli vain myrkytystila, johon itse keksin syyn!


    • Ir0nBody

      Ootkohan ennen huimauksen alkua ollut laivalla..? Joskus laivareissut voi tehdä jotain kummia tonne tasapainoon, ja keinuminen voi jatkua tosi pitkäänkin. Itselläni oli tällainen, ja sattumoisin lääkäri tiesi kysyä olinko ollut laivalla, koska hänellä oli itselläänkin taipumusta moiseen. Eipä siihen muu auttanut kuin aika, mulla meni ohi onneksi muutamassa viikossa, mutta kamalaa se oli!
      Sitten kannattaa lekurilta kysellä myös ihan asentohuimauksesta, voi olla sitä.
      Voimia, ja koitahan pysyä pystyssä!

      • Karusellen

        Ihmiset, joilla on taipumusta tasapainohäiriöihin, ovat jo lapsena esim. lasten tyypillisille leikkikenttävempaimille kuten karusellille herkkiä. Minua yökötti karusellissa pyöriminen.


    • myöshuimaus

      Tasapainohäiriöö sekä huimausta. Kestäny vuosia. Jos menisin tavalliseen terveyskeskuslääkäriin ei sieltä apua saa. Pistävät kuitenkin psygologisen puolen piikkiin kuin että alkaisivat lähettää eteenpäin ja tutkia esim. magneettikuvaksella. Joten yksityinen neurologi olisi paras paikka mennä.

    • isintytto

      Missään tapauksessa se ei ole normaalia, koska nuo samat oireet voivat esiintyä niin monessa sairaudessa, kuten, korvista, niskalihastenjännityksestä, anemiasta ja aivojen alueella olevista erillaisista muutoksista tai toiminnoista sekä monesta muusta syystä.
      Muutokset voivat olla vakaviakin, eikä siitä ota muuten selvää kuin kuvaamalla, joko mangneettikuvauksella tai vieläkin tarkemmalla.
      Mene lääkäriin koska ei näin yleisöfoorumeilla selviä mkään.

    • Jeesus on Herra

      Kokeiles alkaa käyttää D-vitamiinia ja enemmän mitä virallisesti suositellaan. Tutustu seuraaviin sivuihin:

      http://www.anttiheikkila.com/index.php

      Olen kokenut VHH:n hyväksi ja myös moni muu!

    • kalevi U. -P

      Johtuu matkapuhelimen säteilystä joka on muuttanut hermoratoja aivoissa.Näin on asia.

      • 17+15=?

        Sateliittien säteilystä,ei matkapuhelimien.Nämä sateliitit lähettävät noin 70kertaista säteilyä verrattuna matkapuhelimiin.Paras keino olisi sinullakin että ompelet itsellesi lyijylangasta pipon ja jopa saunoessasi sitä kannattaa pitää päässä,tämä pipo on siitä kätevä että hiukset pystyy pesemään se päässä koska se on erittäin ilmava ja irti hiuksista.Ompeluojeet saat minulta:[email protected]


      • Makkarankakkara
        17+15=? kirjoitti:

        Sateliittien säteilystä,ei matkapuhelimien.Nämä sateliitit lähettävät noin 70kertaista säteilyä verrattuna matkapuhelimiin.Paras keino olisi sinullakin että ompelet itsellesi lyijylangasta pipon ja jopa saunoessasi sitä kannattaa pitää päässä,tämä pipo on siitä kätevä että hiukset pystyy pesemään se päässä koska se on erittäin ilmava ja irti hiuksista.Ompeluojeet saat minulta:[email protected]

        Helpompi tapa on askarrella ihan foliosta taittelemalla suojaava päähine, eiköstä vaan...


    • wren_

      Itselläni on aivan samanlaisia, enkä tiedä yhtään mistä johtuu. En ole kylläkään asiasta koskaan lääkäriltäkään kysynyt. Olisi kyllä itsestäkin mukavaa tietää, että onko tuo aivan normaalia.

    • Setä, joka on kokenut samaa!

      Mene ihmeessä lääkäriin ja pyydä magneettikuvaus aivoistasi sekä kaikki verikokeet, eli TVK.
      Ei tämän tarvitse olla vakavaa, mutta onhan tämä sinullekin henkisesti helpottavaa, kun tiedät, mikä aiheuttaa noita huimauksia. Ja kerro KAIKKI lääkärille, mitä lääkkeitä tms. käytät, että diagnoosi tulee olemaan oikea. Lycka till.

    • Krakattirastas

      OIin kesätöissä ja simi oli vanhempi herrasmies siellä.

      se sanoi että nälkä on viinan vähyyttä

      oisko nii että tasapainohäiriö on viinaan tottumattomuutta

      • Arska vaan

        Vaimolleni oli samoja oireita, eräänä aamuna olikin siinä kunnossa ettei pysynyt pystyssä ja oksenteli. Lääkäri vastaanotolla käänteli päätä (potilaan) ja tauti oli pois. Olisi ihmeparannus jos olisi uskossa ( vaikka luontaistuotteisiin) mutta se on hyvänlaatuinen asentohuimaus joka johtuu korvan tasapainoelimien ajanmittaan tapahtuvasta sakkaantumisesta. Lääkäriin on kuitenkin mentävä- ratkaisu voi olla näinkin yksinkertainen..


      • Kaikkeen sopeutuu kun on pakko
        Arska vaan kirjoitti:

        Vaimolleni oli samoja oireita, eräänä aamuna olikin siinä kunnossa ettei pysynyt pystyssä ja oksenteli. Lääkäri vastaanotolla käänteli päätä (potilaan) ja tauti oli pois. Olisi ihmeparannus jos olisi uskossa ( vaikka luontaistuotteisiin) mutta se on hyvänlaatuinen asentohuimaus joka johtuu korvan tasapainoelimien ajanmittaan tapahtuvasta sakkaantumisesta. Lääkäriin on kuitenkin mentävä- ratkaisu voi olla näinkin yksinkertainen..

        Itselläni tasapainohäiriöt johtuivat kasvaimesta, joka painoi pikkuaivoja. Pikkuaivot kun ovat myös tasapainoa säätelevä elin. Minun kasvaimen löysi silmälääkäri, joka passitti jatkotutkimuksiin. Valitin monta vuotta häiriöistä työterveydessä, mutta syyhän oli aina jännittyneet hartiat.
        Toivottavasti syy on yksinkertainen mutta mene nytkipinkapin lääkäriin


    • Hyvä terveys

      Ostappa viimeisin HyväTerveys lehti ( -09 syyskuu nro. 11), tai käy kirjastossa lukemassa.Siinä on juttua näistä tasapainohäiriöistä.

    • hessun konstit

      Jos kyseessä on ns. hyvälaatuinen asentohuimaus (sisäkorvassa olevan tasapainoelimen , kaarikäytävien sakkaumat ovat väärissä asennoissa), kokeile seuraavia asentohoitoja ; asetu oikealle kyljelle makuulle oik. kasvo tyynylle. Siinä asennossa n. 1 min. Siirry makaamaan mahalleen kasvot tyynyyn päin, aika n. 1 min. Seuraavaksi asetu vas. kyljelle kasvojen vas. puoli tyynylle n.1 min. Manööverin jälkeen nouse varovasti istumaan ja odottele pari minuuttia. Olon pitäisi nyt helpottua. Uusi liikesarja tarpeen mukaan pari kertaa päivässä. Tämän pitäisi tepsiä.

      • amalgaamipaikkoja?

        Jos haluat aloittaa helpoimmasta päästä, niin ota peili käteen ja tutki onko amalgaamipaikkoja hampaissasi, jos et muuten tiedä.

        Jos siellä näkyy niitä "mustia" paikkoja, niin se helppous taitaa alkaa loppua tässä kohtaa.
        Kokemustakin kun on.
        Pyörrytti ja oli paljon muitakin oireita, mutta selvyyden saaminen tuntui toivottomalta.


      • Amaliagaami
        amalgaamipaikkoja? kirjoitti:

        Jos haluat aloittaa helpoimmasta päästä, niin ota peili käteen ja tutki onko amalgaamipaikkoja hampaissasi, jos et muuten tiedä.

        Jos siellä näkyy niitä "mustia" paikkoja, niin se helppous taitaa alkaa loppua tässä kohtaa.
        Kokemustakin kun on.
        Pyörrytti ja oli paljon muitakin oireita, mutta selvyyden saaminen tuntui toivottomalta.

        Minulla hiottiin 7-8 amalgaamipaikkaa ja eipä aikaakaan, kun heilahti maailma ja oksennutti. Tätä jatkui kauan ja apua oli turha hakea "lääkäriltä"! Se asia selvisi vasta, kun oivalsi mitä ennen tuota ongelmaa oli tapahtunut, eli: Hammaslääkäri oli syyllinen, vanhanajan sellainen...vailla parempaa tietoa amalgaamin vaaroista! Vaaroista, jota vieläkin oma kuppikunta vähättelee. Amalgaamit poistettiin hengityssuojainten kanssa(ensimmäisellä kerralla ilman ja oksentelua ja pyörrytystä). Minä vaadin toisella kertaa suojaimet ja happinaamarin. Se oli oikein, sillä kaikki ongelmat katosivat sen siliän tien. Suosittelen, jos jollain vielä nykyaikana on elohopeaa suussaan. Ehdottomasti kannattaa poistattaa, mutta varoen ja vain korkeintaan pari paikkaa kertakäynnillä ja suojattuna, ettei pölyä tule hengitettyä!


      • Itse_kokeillut

    • Asentohuimaus

      Alkoi joku vuosi sitten. Korvalääkäri tutki ja sanoi, että päässä olevissa tasapainoelimissä on pieniä kristalleja, jotka joskus kulkevat keskikorvaan ja aiheuttavat huimaista. Sain voimisteluliikkeitä, kun vaiva yllättää.

      Mene ihmeessä lääkärille! Kysy lääkäriltä, jos kyseessä on minun kertomani vaiva.

    • tonttunennnn

      käyppäs lekurin pakeilla!!!
      ja vaadi saada kunnon tutkimukset...

    • Alati sairas

      No jopas sattui "sopivasti" silmiin tämä keskustelu.
      Olen viimeaikoina ihmetellyt omia vähän vastaavia oireitani. En varsinaisesti tunne kaatuvani, mutta välillä tuntuu niin kuin maa notkahtaisi jalkojen alla. Ensimmäisillä kerroilla tämän huomasin sattumalta paikoissa joissa tehtiin maan alla rakennustöitä ja luulinkin että rakennustyömaalla räjäytettiin juuri jotain tms. Siltä tuo notkahdus nimittäin tuntuu. Mutta sitten noita notkahduksia alkoi tulla liian usein ja monessa eri paikassa ollakseen näitä räjäytyksiä.

      Hartiat on kyllä jatkuvasti jumissa päätetyön ja neulomisen vuoksi, joten menköön nyt ainakin vähän aikaa vielä sen piikkiin. Tosin lääkärissä juoksua tulee muutenkin, joten voisihan tuotakin yrittää muistaa mainita samalla (mutta kun on noita muistihäiriöitäkin...)

      • Paula Hakkola

        Mieheni oireet alkoivat kaksoiskuvilla silmissä, ja sitten alkoi toinen polvi notkua. Tuli puutumista, jonka hän pystyi estämään aluksi keskittämällä voimiaan. Puntinnostelu auttoi, ja kaikenlainen jumppa, niin kauan kuin hän siihen kykeni.
        Menehän tutkituttamaan oireesi. Voihan olla, ettei se ole mitään erityistä, mutta hyvä poissulkea vakavat sairaudet. Mieheni oli viisi vuotta ilman diagnoosia, ja se oli pitkä ja raskas aika, kun kuitenkin pelkäsimme ja aavistelimme, että jotain on pielessä. Kotisivuillani on MS -sivut. http://koti.mbnet.fi/phakkola


    • jane_xxx

      Tapani Rahko Tampereella on tämän valtakunnan guru korvaperäisissä, tasapainoelimestä johtuvissa huimausongelmissa. Itse olen 15 vuotta kestäneiden tasapainohäiriöiden jälkeen saanut hänen ohjeidensa ansiosta ihan kuin uuden elämän.
      Ottaa vastaan Terveystalossa Tampereella, nettisivunsa: http://www.kolumbus.fi/tapani.rahko/

    • Harvinainen

      Kuulohermon kasvain (on todella harvinainen) voi aiheuttaa tasapainohäiriöitä. Tosin se aiheuttaa yleensä muutakin oiretta. Akustikusneurinooma on sen lääketieteellinen nimi. Googlaamalla voit etsiä lisätietoja, osuuko mikään muu oire.

    • l

      Mulla oli kanssa jonkin aikaa noita omituisia tasapainohäiriöitä. Oletan niiden johtuneen väsymyksestä. Olen 3 lapsen äiti, kaksi pienintä ovat syntyneet vuoden ikäerolla. Univelkaa on kertynyt nyt jo 3 vuotta ja yksin kaikkien näiden lasten kanssa on todella rankkaa. Tasapainohäiriöitä oli silloin kun olin todellakin väsynyt, jos istuin alas nukahdin heti. Kun pääsin tuon pahimman väsymyksen yli, hävisivät tasapainohäiriötkin.

    • sdfsfd

      minulla oli b12 varastot loppu, joka on siis virallisesti neurologisa oireita aihetuttava, ja tasapaino palautui sitten 4 kk harjoittelun jälkeen kun sain b12piikkinä vihdoinkin. ja tänäpäivänä ei edes ole hyvää tutkimustapaa puutokselle, mutta vatsan limakalvot tai verikoe saattaa sen syynkin b12 ineytymättömyydelle paljastaa. tärkeintä on kokeilla hoitoa, joka on vaaratonta. eli mahd nahvoja b12 kuten betolvex tai parempi imeskelytabletit. ja siitä sitten lisätutkimuksiin jos oireet helpottuvat, eli hoito on oikea jo...
      tässä tälläinen yksi yleinen vanhuksilla, mutta varmasti myös yhtä yleinen kellä vain geeneistä johtuen...eli b12 puuttuu aivoista joilloin yhteyksiä katkeaa ja jää pysyviksi vuoden kuluttua jos tila pahenee. mutta siinä vaiheessa ihminen on jo ihan pihalla itse, eli vaarana tällöin on saada psykologinen tai väärä daingnoosi tai ei mitään diagnoosia. vaikka b12 puutos on virallisesti luokiteltu vaikeaski sairaudeksi...kuten voitte päätellä että sen hokaaminen vain on vaikeaa siksi sitä tännekin infromoin...eli sekava tai tasapainohäirö, kävely häiriö tms voi johtua b12 joka siis luokitellaan ajoissa parannettavissa olevaksi dementiaski.
      ja alkoholin käyttäjät saattavat b1 vitamiint hukata täysin ja aivot menee,,,ruotsissa piikittävät b1 vitamiinia jo kysymättäkin...ja saattavat näin pelastaa ihmisen järjen säilymisen...että kaikenlasita on joka tekee isoja vahonkoja silloin kun on kyseessä tila jossa sitä ei enää ole yhtään...foolihapp otarvitsee b12 joten sekin menee sekaisin...ja keskittyminen koska kyseessä on hermostovitamiini, tämä tarkoitaa sitä käytännössä että kirjoitaaminen pari sanaa vaatii hermoja ja keskittymistä ja on vaikeaa ja nopeaa...mutta tälläinen info isku tästäkin puolesta...

    • i killjuu

      Mullakin oli outoja tasapainohäiriöitä, mutta sitten kaverini väitti että se voi johtua siitä kolmesta kiljulitrasta jota juon päivittäin, mutta sitten kun olin päivän juomatta kiljua niin tasapaino oli parempi mutta tuli tosi huono olo ja päänsärky joten totesin että kyllä sitä muutama litra kiljua päivässä pitää juoda että pysy terveenä ja mieli hilpeänä, mitä sitten vaikka tasapaino heittelee, sitä voi vaikka kuvitella että on laivalla.

      • tapaus-meniere

        Olin itse n 20 v kun alkoi tasapaino-oireilua. Lääkärit silloin sanoivat, että voisi olla meniere, jos olisin vanhempi. Vuosien jälkeen selvisi, että sairastuin nuorena menieren.
        Suosittelen myös Tapani Rahkoa. Häneltä saa hyviä neuvoja


    • präde

      itselläni on myös ollut niitä. arvelen sen johtuvan juomatottumuksistani (alkoholi). Noin kolmesta neljään pulloa viinaa viikossa kolmen vuoden ajan. Nyt on alkanut olla selvinkin päin pieniä horjahduksia: selläisia että pitää ottaa korjausaskel.

    • n 34

      vaan aikaa varaamaan.ja kuvat myös päästä.mulle on kanssa tuttuja nuo sun oireet.onneksi sain lääkkeet,kun neurologi otti vaivani vakavasti.ekat kunnon tuskat mulla alkoivat ollessani n 23 vuotias.ennen sitä polikäyntejä:kuumottavat silmät ,oksettava tunne,hajut tunsin voimakkaasti,kuumottava takaraivo kipu,silmät aristivat kirkkautta yms.ennen menkkoja tuleva särky on jotakin aivan helvettiä.kirjaa tuntosi paperille ja ajankohta myös kivuistasi.työpaikkalääkärin pitäisi viimeistään puuttua asiaan.lääkkeet kyllä löytyvät kipuun!toisaalta mulla on myös korvassa tasapaino"elin"pottuillut.siitä kärsin noin kolmen vuoden välein.alkoi horjahtelulla.jos liikahdan liian nopeasti,alkaa huimaus ja silloin istuuduttava. noin alle minuutin kestää. todella inhottava tunne,kun tuntuu sängyssä maaten.rystyset valkeina puristin keskellä sänkyä reunoista kiinni,etten putoaisi.kerran myös kaaduin ja porukat nauroivat.olinhan ravintolassa,mutten kännissä.

    • hhhheeepppp

      Mahdollinen syy on niskalihasten jumiutuminen. Niitä pitäisi venytellä ja vanutella. Jos pääset fysioterapeutille, hän osaa antaa hyviä ohjeita. Ilmiö on varsin tavallinen esimerkiksi tietokoneella työtä tekevillä tai muuten vain paljon paikallaan istumaan joutuvilla. Ensiapua voi saada harrastamalla kävelyä ilman laukkua tai muuta kantamusta ja heiluttelemalla kävellessä käsi reippaasti.

    • Menierin tauti.

      ..

    • ffffffffffffffffffffffffftgjyh

      mulla on ihan sama juttu. niskat on kyl myös ihan jumissa ja selkäranka on pikkasen vino, et myös hengitysvaikeuksia on joskus sen takia. et voi olla et liittyy siihen et niskat on jotenki jumissa. ite en oo lääkärissä käyny, muutako joskus lapsena sen vinon selkärangan/huonon ryhdin takia ja lääkäri sano et ei oo mitään vikaa. en tiiä sitte. no en usko et tuo kauheen vakavaa on kuitenkaa.

    • gliooma

      itellä ikävä kyl pahanlaatuinenaivokasvain mut ei tasapaino temppuile mut tutul myös oli
      kasvain ja tasapaino heitteli, vaadi pään magneettikuvaukseen tai yritä maksaa itte jos voit
      jos mahdollista ei ne lääkärit tunnu aina haluavan antaa näihin lähetettä oma kokemus.
      Kannattaa kuitenkin selvittää ettei oo tämmösest vakavammast syöväst oirei, enkä haluu
      pelotella mut kuitenkin ja toivon mukaan on joku lievempi juttu.

    • Outoja oireita minullakin

      Minullakin on tasapainohäiriöitä, sekä myös optisia harhoja, eli jotain ei oikein aivoissa toimi. Siis en näe mitään näkyjä, tai pikku ukkoja, mutta esimerkiksi silmäni väittävät seinien olevan vinossa, tai en osu lasiin pöydällä, eli otan vierestä kiinni. Auton rattiin en noina kausina mene, ja tiedän milloin oireilua alkaa tulla. Aika ajoin niitä esiintyy, tällä hetkellä taas enemmän, ja sitten voi olla kuukausien väli. Minulla on myös hortonin oireyhtymäksi diagnosoitu migreeni. Olen käynyt pään magneettikuvissa, vai mitä olivatkaan, ja kaikki kunnossa. Yhteys oireilulla tuntuu olevan uupumuksella, ja lihasjännityksellä, mutta en ole varma. Tällä hetkellä olen sairaslomalla. On hyvin pelottavaa välillä, kun ei tiedä, mikä on vialla. Muutoinkin olen kärsinyt huimauksesta, en voi nousta matalallekaan jakkaralle ilman, että pidän kiinni jostain tuesta. Olo on kuin olisin pikkuisen hiprakassa, vaikka en ole alkoholia käyttänytkään. Päinvastoin pieni määrä alkoholia tuntuu helpottavan oireita, esim. yksi olut. Nyt aloitetaan kokeeksi adhd-lääkitys, koska on sukurasitetta, ja muutoinkin tuntuu, että se, mikä muita piristää, niin minua rauhoittaa ja auttaa keskittymään. Saas nähdä, mitä tuleman pitää. En keksi mitään syytä oireisiin, mutta taustalta löytyy mm. homealtistusta, jonka myötä myöskin puhjennut astma. Aikuisiällä vasta olen alkanut oireista kärsimään, mutta en tiedä, onko niitä jo lapsena ollut. Selkeästi oireilu paheni tuossa nelisen vuotta sitten, mm tuo migreeni puhkesi, ja silloin olin synnyttänyt vasta.

      Mutta päivä kerrallaan mennään, ja en murehdi. Lääkärilläni ei ole hajuakaan, mistä on kyse, mutta hän ei luojan kiitos kyseenalaista kokemuksiani, niin kuin joskus on käynyt. Töihin en kuitenkaan voi mennä, ennen kuin oireilu saadaan hallintaan johtuen työni laadusta. Joskus tuntuu itsestänikin, että olenko hullu tai jotain, mutta en ole. Vaikka siitä olen vakuuttunut, että vaiva on "korvien välissä", eli neurologinen. Saas nähdä mitä tuleman pitää. Nyt elän vain päivä kerrallaan, ja lääkärini pohtii kovasti, mistä voisi olla kyse.

    • eimosh

      linsseissä, pidä lasit puhtaana, niin loppuu keinahtelu, tai vaihtoehtoisesti hommaa lasit.

    • Sama vaiva, (hyvänlaatuinen kasvain)

      Syitä:

      - sisäkorvatulehdus tai vastaava, ei aina ole kuumeinen / kipeä
      - niskat "solmussa"
      - tasapainoelin sekoilee
      - migreeni muu neurologinen vaiva
      - kasvain (älä ala tuosta neuroottiseksi)

      Lähete yksityiseltä tarkempiin tutkimuksiin, voihan TK:ssa käydä, TK:ssa yleensä vaan
      syötetään kuuri antibiootteja ja puhkotaan korvat ...perkele...

    • Lääkäri vastaa

      Mieleeni tulevat MS-tauti tai sitten aivokasvain, molemmat kannattaisi tutkia.

    • Lord_of_Life

      Hei.

      Tuo varmasti kannattaa tutkituttaa paremmin, voisi hyvinkin olla neurologinen oire tai verenkiertohäiriö aivojen alueella. Toisaalta, jos oireet liittyisivät pyörrytyksen tuntemukseen, tai esim. tehdessäsi nopeita käännöksiä kävellessä jolloin joudut ottamaan lisäaskelia tasapainosi ylläpitoon, kyseessä voisi olla asentohuimas eli tasapainoelimessäsi labyrinthus vestibularis olevat "kalkkipalat" eivät asetus oikein.

      Näkö ja tasapaino liittyvät myös yhteen, eli tarkistuta ihmeessä myös näkösi.

      Kokeile onko sinulla epäsymmetrisyyttä esimerkiksi kun hypit tasajalkaa ja samalla läpsäytät käsiä pääsi yläpuolella yhteen. Kokeile seistä yhdellä jalalla, kosketa silmät kiinni nenääsi, irvistä peilin edessä jne.

      Kaikkea hyvää.

    • kokemuksia on

      Tärkeintä olisi ensin selvittää keinumisen esiintyminen,eli esiintyykö jatkuvasti,vai ainoastaan jossain tilanteissa.On paljon ihmisiä joilla tulee huimaus/keinumis tunne esim.ruuhkassa,kaupoissa,tai muuten stressaavissa tilanteissa.Silloin varma diagnoosi on jonkin asteinen paniikki-tai jännityshäiriö.Mutta,jos oireita esiintyy jatkuvasti,niin on syytä epäillä jotain fyysistä "häiriötä",mikä ilman muuta kannattaa ja pitää tutkituttaa.Nimimerkki "keinahtelijan"kohdalla kannattaisi oireita alkaa tutkimaan välittömästi,koska silloin voidaan alkaa pois sulkemaan toivottavasti joitakin vakavia juttuja,kuten esim.MS-tauti.

      • nn

        varaa aika kahdelle lääkärille a) neurologille b) korvalääkärille
        ja otata muutamia perusverikokeita esm hemoglobiini, sokeri, munuasikoe ym
        Turha niitä itekseen pohtia, lekurille mars.


    • MehiläinenM

      Saattaa olla ihan vaaratonta asentohuimausta. Tasapainoelimessä on jotain hitusia joutunut väärään paikkaan ja sen takia huimaa.

      Netistä löytyy siihen helppoja kotikutoisia harjoituksia. Kannattaa kokeilla ne ensin. Muuten kehottaisin menemään lääkäriin.

      Ongelma vain on on, että lääkärit on aika uunoja tämän tasapainojutun kanssa. Monet ei edes tiedä näistä t0asentoharjoituksista.

    • Saako kysyä?

      mm

      • jollain tapaa sairas

        Olen kärsinyt viikon tällaisesta. Se alkoi yöllä, heräsin kun käännyin ja kaikki vilisi silmissä muutaman sekunnin. Samoin kun nousin ylös, olin kuin juopunut hetken aikaa. Kävin tostaina korvalääkärillä. Hän epäili tämän olevan taas hyvänlaat. asentohuimausta. Tätä on on ollut ennenkin mutta ei näin voimakkaana. Tällä hetkellä on vain oiretta makuulla kun käännyn vasemmalle kyljelle, silmissä alkaa vipattaa. Mutta näin päivälläkin pää on jotenkin outo. Tai sitten jännitän ja ajattelen koko ajan tätä tilannetta. Jos tämä ei tulevan viikon aikana ole ohi, soitan sovitusti korvalääkärille ja hän tekee lähetteen magneettikuvaan.


      • rouva ruusunen

        Heippa.Et varmaan enää tutki no.asiaa, koska kysymyksesi on vanha,


    • Itsekin kokenut

      Minusta oireesi viittaavat hyvänlaatuiseen asentohuimaukseen, joka johtuu tasapainoelimessä olevan sakan liikkeistä. Hoito on helppo kotona suoritettava pään liikkeiden jumppa. Luulisin, että netistä löytyy tietoa.

      • MehiläinenM

    • medicine

      Sinulla voisi olla MS-tauti. Käske lääkärin laittaa lähete MRI kuvaukseen (magneettikuvaukseen) niin tulee asiaan selvyys. Kyseessä tuskin vestibulaarineuroniitti, pullistuma tai kasvain. Tasapainohäiriöt ei ole nuorelle ihmiselle normaaleja, yleisin nuorten henkilöiden neurologisen häiriön aiheuttaja on juuri MS.

      • mulla tää

        olla alhainen verenpaine ?


    • Henea

      Minulla alkoi aivan yllättäen metron liukuportaissa ylöspäin mennessä kauhea huimaus. Iältäni olen 56 v. Onnekseni pääsin työterveyslääkärille jo puolen tunnin päästä. Lääkäri teki huimaustestit ja passitti taksilla kotiin lepäämään. Seuraavalla viikolla olo jatkui ja lisää sairauslomaa. Sitten pääsin neurologille, joka oli varannut tutkimukseen aikaa reilusti eli tunnin. Siinä käyntiin läpi mm. kaikki lääkitykseni, mahdolliset lähiajan matkat etenkin lentokoneella tai laivalla jne. Ja tietysti testejä todella huolellisesti. Hänen mielestään yksi mahdollinen syy oli liian voimakas verenpainelääkitysannostukseni, hän kehotti puolittamaan annoksen. Lisäksi hän lähetti aivojen magneettikuvaukseen. Pienensin verenpainelääkitystä heti seuraavasta päivästä ja magneettikuvauksen tulos oli normaali eli terveet aivot. Vaikka se maksoi, kannatti maksaa tiedosta, että on terve. Loppuviikolla olo alkoi kohentua ja pääsin töihin nyt tämän viikon tiistaina. Kaikki huimausoireet ovat poissa. Eli kannattaa mennä lääkäriin ja keskustella tarpeeksi. Noinkin pieni syy kuin minulla aiheutti todella kamalan huimauksen. En paljon uskaltanut ulkona liikkua. Se Hyvä terveys -lehden artikkeli kannattaa ehdottomasti lukea. Pikaista paranemista.

    • eve29

      Jos kävisit lääkärillä... varmasti asiantuntevampi vastaus kuin täältä meiltä "tohtoreilta"

    • Ella Eriikka

      Minusta kysymys voi olla MS-taudista, johon on nykyään jo melko hyvä lääkehoitokin. Tauti on kuitenkin parantumaton. Kauan ei tätä kannata pohtia vaan mennä tutkittavaksi. Tämäkin tauti tulee kyllä jossakin vaiheessa väkisinkin ilmi. Jos on tämä sairaus, sitä ei kannata surra. Voi kyllä olla jokin muukin sairaus. Normaalia se ei kyllä ole noin nuorella. MS on nuoren ihmisen sairaus. Meitä on moinia.

      Terveisin

      Yksi MS-tyttö.

    • PaulaHakkola

      Miehelläni oireilu alkoi jo nuorena. Jossain vaiheessa hän hoippui kuin humalainen. Lopulta paljastui MS -tauti. Ehkä voisit käydä tutkituttamassa, onko sinulla se. Oireilu voi kestää vuosia, oireet voivat hävitä välillä, edetä hitaasti tai pahentua vähitellen. Mieheni on nyt 51v, ja hänen sairautensa on ollut pitkään vakio, mutta hyvin vakava. Voit lukea kotisivujani, (jos uskallat) http://koti.mbnet.fi/phakkola Siellä on MS -sivut, jossa kerron pitkältä ajalta hänen tilanteestaan.

      Jospa se ei kuitenkaan olisi mitään vakavaa. Hyvä on kuitenkin ottaa selvää. Toivotan sinulle sitä parasta, eli Jumalan siunausta nuoreen elämääsi!
      Paula Hakkola

      • Paula Hakkola

        Mieheltäni vaihdettiin myös kaikki amalgaamit pois, noin 20 paikkaa, mutta hänen tautinsa oli niin pitkällä, että se ei auttanut, vaikka tunnen monia, joiden oireilu hävisi, kun amalgaamit poistettiin. Mieheni oli tosin kuin halolla päähän lyöty jokaisen paikan poiston jälkeen, vaikka suojausta käytettiin, vitamiinejakin hän söi rankasti. Saimme hymistelyä, kun puhuimme amalgaamin vaikutuksesta, mutta totta se on.


    • saratoga91

      tuo ei kyllä asentohuimausta ole niinkun joku ennusti.
      Mulla itsellä on ollut asentohuimas ja paha sellainen. Se tulee ääriasennoissa eli asentoa vaihdettaessa esim. makuulle meno ja nousu. Tai myös pään äkillinen kääntäminen.

      • mie/Vaan

        Kannattaisi nyt varmaan ensin mennä lääkäriin tutkituttamaan korvat ja silmälääkärille, yleisimmin kuitenkin tasapainohäiriöt johtuvat korvien ja silmien vioista. Eikai sitä nyt ensin kannata aatella sitä pahinta sairautta vaikka ongelma saattaa olla ihan yksinkertainenkin. :)


      • Heta r
        mie/Vaan kirjoitti:

        Kannattaisi nyt varmaan ensin mennä lääkäriin tutkituttamaan korvat ja silmälääkärille, yleisimmin kuitenkin tasapainohäiriöt johtuvat korvien ja silmien vioista. Eikai sitä nyt ensin kannata aatella sitä pahinta sairautta vaikka ongelma saattaa olla ihan yksinkertainenkin. :)

        Ylilääkäri Tapani Rahko on itse kehittämillään yksinkertaisilla hoidoilla saanut hämmästyttävän hyviä tuloksia, olen itsekin sellaista vierestä seurannut. Jotkut muutkin lääkärit käyttävät jo hänen metodejaan. Kannattaa mennä.


    • riski liikenteessä

      Jos kus minä kaatua moksahtelen, niin että en muista kaatuneeni, huomaan vaan olevani kumollani. Esimerkiksi kävellessäni, en muista kaatumiseen johtanutta askelta. Saatan huomata kaatuvani jo ennen kuin olen nurin, mutta siinä vaiheessa on jo myöhäistä estää kaatumista.

      Luulen, että minulla 'pätkii' menee taju sekunnin murto-osiksi.

      Olen perusterve 40 v nainen.

    • an-kara kaisa

      Tuskin kuitenkaan samaa sairautta kuin Tabermannilla ,vaikka ihminen helposti mieltyy oireiltaan samoihin vaivoihin mitä lukee .
      Käy tarkistuttamassa hierojalla ovatko niskasi jumissa ja pyydä tarvittaessa lyhytaikaiseen yö kayttöön lihasrelaksantti lääke.

    • Sokeri..

      Oletko paljon käyttänyt light-tuotteita, joiden makeutusaineena on käytetty aspartaamia? Makeutusaineena käytetty aspartaami on joidenkin lähteiden mukaan hermostomyrkky, ja voi aiheuttaa tasapainohäiriöitä.

    • minä vaan

      Kokeile käydä korvalääkärillä, saatat saada hyvinkin helposti apua.

    • kokottori

      Tasapainoelimen nestehommeli.
      Oli mullakin se vaan jumitti välillä. Hoitivat nesteenpoisto lääkkeillä. Menieren taudiksi sanottiin.
      Ei vakavaa.
      Tai sitten vaan niska jumissa. Työasennot?
      Se D-vitamiini joka tapauksessa tarpeellinen. Auttaa yllättävän moneen asiaan....

    • ttkk

      Ne ovat olleet saastuneita ilmeisesti pohjanmaan botuliinilla! Siellähän niitä myrkkytyksiä on ollut jollakin turkistarhallakin. Toinen on liian rasvaisten ruokien syönti, ylenmääräiset, juustot, monta kanamunaa päivässä aiheuttaa ahtaumia verisuoniin. Ne korjautuvat ruokavaliota parantamalla. Pitäisi syödä tuoretta ,ei jääkaapissa säilytettyä, sillä nykyisi ne eivät ole jääkaappeja vaan kylmäviileäkaappeja, joissa lämpötila on lähes 10 astetta Celsiusta, ja sellaisessa bakteerit lisääntyvät villisti.

    • Migreenihuimaus

      Mittauta verenpaineesi ensin ja käy lääkärin juttusilla. Kannattaa varmistua siitä, onko kyse hyvänlaatuisesta huimauksesta ja sen jälkeen, jos aihetta ilmaantuu, mennä vielä tarkempiin tutkimuksiin. Huimausta voi aiheuttaa moni asia; esim korkea tai matala verenpaine, tasapainohermon tulehdus tai joku muu tasapainonelimen vaurio ja migreeni. Pahempia vaihtoehtoja ovat Menierin-tauti, aivoverenkiertohäiriöt ja kasvaimet.
      Kerro lääkärille, jos sinulle on sattunut pään alueelle vammoja, kolhuja, koska nekin voi vaikuttaa vuosien ajan tai vaikkapa loppuelämän.
      Suosittelen lämpimästi tutkimuksiin menoa.

      • kipaise lääkäriin

        täällä joku kirjoittikin asentohuimauksesta, itselläni se tuli kun palellutin , ensin tuli kurkku ja korvakipu sen jälkeen se hirveä asentohuimaus. asentohuimaukseen on helppoja kiertoliikkeitä joita kannattaa harjoittaa heti kun tulee vähänkin oireita. tässä on kysymys ku sakka korvassa ei liiku.


    • mie vuan..

      Tunnen erään jolla oli vuosia samankaltaisia oireita ja dna tutkimusket yms. tehtiin...hänellä todettiin ei periytyvää sorttia oleva neurologinen sairaus, jota sairastaa suomessa vain n.400 ihmistä.
      Tosin voi olla sinun kohdalla tietenkin jotain muutakin ja toivottavasti onkin jotain ohimenevää ja hoidettavissa olevaa... tsemppiä sulle!

      • EläkkeelleJoutavat

        On varmaan jo selvinnyt että taitaa olla Pernisiöösi anemia eli b12 vitamiinin puute.
        Sairastan sitä itsekin. Taudin olen sairauden perinyt siis molemmilta vanhemmilta.
        Mutta on vaikenta saada siihen HYVÄÄ HOITOA tähän Pernisiöösi anemia sairauteen.

        Itse sain siihen diagnoosi 2017 syksyllä eikä vieläkään anneta niitä pistoksia siihen malliin että ne auttaisivat minua. Molemmilla vanhemmillani oli tämä Pernisiöösi anemia tauti.
        On nyt muutaman vuoden ajalta kokemusta näistä "lääkäreistä"ne lääkärit eivät osa hoitaa Pernisiösi anemiaa sairastavia, katsovat joistakin vanhoista ohjeista miten jotkut muut ovat pistoksia määränneetja siten jatkavat näitä vanhoja kaavioita tämän taudin hoidossa.
        Olen joka pistoksesta saanut taistella, nyt niitä annetaan kahden viikon välein EIKÄ SE RIITÄ MINULLE, olotilani vaan huononee koko ajan.
        Ei auta muu kun ilmeisesti se että valitsee vapaaehtoisen poistumisen oman käden kautta.
        Ne lääkäri ilmeisesti meinaa että vika on korvien välissä ja sanovat että kun olet niin hermostunut totta helvetissä olen koska on kysymys MINUN ELÄMÄSTÄ JA SAIRAUDESTA, ja nämä vanhat patut jotka eivät ole ajan tasalla hoitavat sitten meitä.


    • Nykijä

      Suoraan sanottuna mukava kuulla että en ole yksin.

      Olen 19 vuotias uros, ja mulla on esiintynyt tuota kyseistä tasapaino häiriötä jonkun parin vuoden ajan.
      En ole mistään kysynyt aiheesta, olen toivonut että se olisi jo lähtenyt pois, mutta ei näköjään.

      Ja nuo mainitsemasi kuvailut ovat TISMALLEEN samanlaiset, mitä minulla esiintyy. Istualteen tuota ei oikeastaan tapahdu, koska sillon en kävele, eli saan tukea penkistä.

      Ja kaikki jotka puhuvat huimauksesta jos nousee penkiltä, se on aivan eri aihe kun mistä on kysymys.
      Tuo huimaus joka yleensä ilmenee aamuisin/kun nousee penkiltä/sängyltä/venyttelee, on ventromediaalinen hypotonia. Veri ei pääse tasaantumaan kuten sen tulisi. Ei ole mitään vakavaa, tuotakin minulla on ilmennyt jo parin vuoden ajan.

    • Mökin akka

      Minä olen kohta puolivuotta,sairastannu huimausta. Välillä olen käynyt töissä. Olen ammatiltani siivooja. Nyten otettiin mangneetti kuva .EI näkynyt mitään erikoista. Neurolooki kirjoitti syykelääkeet. En syö niitä. Eikä lähettänyt jatko tutkimuksiin ,vaikka pyysin. On mennyt luottamus Lääkäreihin!

      • EikunArvaamaan

        Tyypillistä tohtorointia lääkäreiltä jotka ovat ulalla ja silloin heidän antama diagnoosi on aina sama eli;
        Vika on aina silloin korvienvälissä (koska olet niin hermostunut jne. jne.
        Aikoinaan( kilpirauhasen vajaatoiminta) sai oireineen lääkärin tarjoamaan heti korvienväli lääkkeitä "kun sinä olet niin hermostunut" totta helavatissa olin koska olin aivan sippi eli väsynyt, lopulta kun kokeiden tulos tuli niin taisi muijan naama venähtää niin olivat pahat lukemat labran muija sanoi ettei ole ennen nähnyt sellaisia lukemia. Itse en niistä ymmärrä mitään mutta uskon ammattilaisen sanaan.
        Toinen kerta oli Crohnin taudin diagnoosia ennen lääkärin lausuma minulle "kun olet niin hermostunut" , no totta helkkarissa olin huolissani mutta ei näköjään lääkärit ole sillä pillereitä on heti vapaasti tarjolla korvienvälin hoitoon niitä riittää, taitavat saada bonuksia niiden valmistajilta ?!.
        Nyt on todettu minulla pernnöllinen B12 Pernisiöösi anemia jossa pahimpina oireina minulla limainen yskä joka valvottaa yökaudet ja tasapainohäiriöt (ei huimausta) jota esiintyy kun nousen ylös ja lähden liikkeelle ja sitä TASAPAINO häiriötä eivät lääkäri saa kalloonsa vaan vänkäävät sitä" huimausta" koko ajan ja ne kertomani vaivat evät muka sovi tämän sairaalan spesialistin mukaan B12 tautiin ?!! Kuinka pihalla ne tosiaan ovat tässä taudissa.
        Mutta tautihan on harvinainen vuonna 2016 oli hieman alle 17.000 diagnoosin saanutta (ja poistuma kuolleina oli n 900 huitteissa) , laskekaa kuinka monta prosenttia viidestä miljoonasta asukkaasta on B12 diagnoosin saanut, saan tuloksen 0,38% , kuinka monta potilasta sattuu kunkin lääkärin kohdalle ?!


      • YksKorvienväliHoito

        Nehän nuo "lääkärit" eivät muuta osaakkaan kuin kirjoitella potilaille niitä "rauhottavia pillereitä" saavat varmaan bonuksia lääketehtailta kun niitä määräilevät paljon potilaille.

        "Aina korvienvälivikaa löytyy"


    • kamalaa1

      Itsellä ajoittain tasapainohäiriöitä ja se on kamalaa keskittyä kävelemiseen yms. Ensimmäisen kerran käyty magneettikuvissa yms. Epälyksenä jäi mm. pikkuaivojen verenkiertohäiriö. Nyttemmin olen yhdistänyt tasapainohäiriöt matkustamiseen. Laiva-juna ja jopa pitkän automatkan jälkeen kyydissä istuneena jää keinutus päälle.

      • Hanslanari_muija

        Luin näitä vanhoja juttuja mutta kirjoitan silti tänne jos joku muukin eksyy tänne sivulle.

        Olin neljä viikkoa pienellä aluksella meren rannalla työssä auttamassa miestäni ruoppaushommissa , sitten palasin mantereelle kotiimme kun lomani loppui ja oikeaan työhöni mutta paluun jälkeen mantereella kokoajan minua keinutti vielä neljä viikkoa ennenkuin keinunta loppui.
        Ja tämä on tosiaan totta


    • perinnöllinen_tauti
    • perinnöllinen_tauti
      • jatkokertomus_yksi

        B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa hyvin moninaisia oireita. Yleisempiä puutosoireita ovat mm. seuraavat. Huutomerkillä merkityt oireet eivät ole tavallisia CFS:ssä, mutta kaikki tässä listatut oireet voivat johtua muistakin syistä kuin B12:n puute.

        uupumus
        väsymys
        lihasheikkous, -arkuus ja -jäykkyys
        masennus
        ärtyisyys ja mielialan ailahtelu
        univaikeudet
        huimaus
        muistihäiriöt ja keskittymisvaikeudet
        suun/kielen arkuus !
        kielen punoitus !
        suupielten ja huulten halkeilu
        aftat
        ihon hyperpigmentaatio !
        akne/näppylät
        ruokahaluttomuus
        päänsärky
        parestesiat (erikoiset tuntemukset) ja tuntoaistin häiriöt, erityisesti värinätunnon heikkeneminen ja "sähköiskut"
        refleksimuutokset
        neuropatia (hermovauriot)
        ataksia, kävelyvaikeudet, kömpelyys, koordinaation ja tasapainon häiriöt, kaatuilu
        kalpeus
        päänsärky, migreeni
        lihaskivut
        ripuli
        kynsien hauraus
        Harvinaisempiin (tai harvemmin mainittuihin) oireisiin ja komplikaatioihin kuuluvat eri lähteiden mukaan mm.

        ylävatsakivut
        ummetus
        pahoinvointi, jopa oksentelu
        refluksi
        tinnitus
        vapina, jopa parkinsonismi !
        vuorokausirytmin häiriöt
        levottomat jalat
        puheen puuroutuminen !
        ylivilkkaus
        näön sumeus tai heikentyminen
        erektiovaikeudet
        nielemisvaikeudet
        haju- ja makuaistin muutokset
        äänen käheys !
        hampaiden lämpöherkkyys
        kuume
        osteoporoosi
        PAPA-muutokset
        sydämen rytmihäiriöt, sykkeen hidastuminen
        ahdistus
        epilepsiakohtaukset
        mania, psykoosit, paranoia, näkö- ja kuulohallusinaatiot !
        holtiton käytös, väkivaltaisuus !
        persoonallisuuden muutokset
        sekavuus
        hiusten varhainen harmaantuminen !
        hiusten hauraus ja elottomuus
        hiustenlähtö
        hedelmällisyyden häiriöt (sekä miehillä että naisilla)
        kehityshäiriöt lapsella äidin puutoksen seurauksena !
        haavojen heikentynyt parantuminen
        tihentynyt virtsaamistarve
        virtsa- ja ulosteinkontinenssi !
        toistuvat infektiot
        yskä ja limaisuus
        ekseema
        liikahikoilu
        aistien yliherkkyys
        keskenmenot ja kohtukuolemat
        harvinaisemmat unihäiriöt kuten kauhukohtaukset ja katatrenia
        hengenahdistus
        pyörtyily
        POTS/ortostaattinen hypotensio/dysautonomia
        B12-vitamiinin käyttö

        B12-vitamiinia käytetään CFS:n hoidossa myös silloin, kun puutostilaa ei ole. Se mm. sieppaa peroksinitriittiä eli toimii käytännössä antioksidanttina. Se parantaa myös punasolujen muotoutuvuutta. Suurimmillaan on käytetty jopa 10 milligramman päiväannoksia, eli noin 3 000-kertaisesti suositeltu vähimmäissaanti, pistoksina.


      • Jatkokertomus_kaksi
        jatkokertomus_yksi kirjoitti:

        B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa hyvin moninaisia oireita. Yleisempiä puutosoireita ovat mm. seuraavat. Huutomerkillä merkityt oireet eivät ole tavallisia CFS:ssä, mutta kaikki tässä listatut oireet voivat johtua muistakin syistä kuin B12:n puute.

        uupumus
        väsymys
        lihasheikkous, -arkuus ja -jäykkyys
        masennus
        ärtyisyys ja mielialan ailahtelu
        univaikeudet
        huimaus
        muistihäiriöt ja keskittymisvaikeudet
        suun/kielen arkuus !
        kielen punoitus !
        suupielten ja huulten halkeilu
        aftat
        ihon hyperpigmentaatio !
        akne/näppylät
        ruokahaluttomuus
        päänsärky
        parestesiat (erikoiset tuntemukset) ja tuntoaistin häiriöt, erityisesti värinätunnon heikkeneminen ja "sähköiskut"
        refleksimuutokset
        neuropatia (hermovauriot)
        ataksia, kävelyvaikeudet, kömpelyys, koordinaation ja tasapainon häiriöt, kaatuilu
        kalpeus
        päänsärky, migreeni
        lihaskivut
        ripuli
        kynsien hauraus
        Harvinaisempiin (tai harvemmin mainittuihin) oireisiin ja komplikaatioihin kuuluvat eri lähteiden mukaan mm.

        ylävatsakivut
        ummetus
        pahoinvointi, jopa oksentelu
        refluksi
        tinnitus
        vapina, jopa parkinsonismi !
        vuorokausirytmin häiriöt
        levottomat jalat
        puheen puuroutuminen !
        ylivilkkaus
        näön sumeus tai heikentyminen
        erektiovaikeudet
        nielemisvaikeudet
        haju- ja makuaistin muutokset
        äänen käheys !
        hampaiden lämpöherkkyys
        kuume
        osteoporoosi
        PAPA-muutokset
        sydämen rytmihäiriöt, sykkeen hidastuminen
        ahdistus
        epilepsiakohtaukset
        mania, psykoosit, paranoia, näkö- ja kuulohallusinaatiot !
        holtiton käytös, väkivaltaisuus !
        persoonallisuuden muutokset
        sekavuus
        hiusten varhainen harmaantuminen !
        hiusten hauraus ja elottomuus
        hiustenlähtö
        hedelmällisyyden häiriöt (sekä miehillä että naisilla)
        kehityshäiriöt lapsella äidin puutoksen seurauksena !
        haavojen heikentynyt parantuminen
        tihentynyt virtsaamistarve
        virtsa- ja ulosteinkontinenssi !
        toistuvat infektiot
        yskä ja limaisuus
        ekseema
        liikahikoilu
        aistien yliherkkyys
        keskenmenot ja kohtukuolemat
        harvinaisemmat unihäiriöt kuten kauhukohtaukset ja katatrenia
        hengenahdistus
        pyörtyily
        POTS/ortostaattinen hypotensio/dysautonomia
        B12-vitamiinin käyttö

        B12-vitamiinia käytetään CFS:n hoidossa myös silloin, kun puutostilaa ei ole. Se mm. sieppaa peroksinitriittiä eli toimii käytännössä antioksidanttina. Se parantaa myös punasolujen muotoutuvuutta. Suurimmillaan on käytetty jopa 10 milligramman päiväannoksia, eli noin 3 000-kertaisesti suositeltu vähimmäissaanti, pistoksina.

        os kärsii vaikeasta B12:n puutoksesta, sen korjaaminen voi käynnistää hermostossa parantumisprosessin, joka kuluttaa kaliumia. Tämä voi ilmetä esimerkiksi lihasnykäyksinä, sydämentykytyksenä ja uupumuksena ja silloin voidaan tarvita kaliumlisää. Ruoasta kaliumia saa parhaiten avokadoista, banaaneista ja kookosvedestä.

        Folaatti
        Folaattia kutsutaan etenkin Suomessa usein virheellisesti foolihapoksi. Folaatti on ryhmä vitamiineja ja foolihappo on synteettinen aine, jota löytyy monivitamiineista ja vitaminoidusta ruoasta. Foolihappoa ei ole ravinnossa luonnostaan. Niinpä ei ole olemassa "foolihapon puutosta", vaikka tällaiseen termiin usein törmääkin.

        Folaattia on paljon monissa kasviksissa ja hedelmissä (etenkin sitrushedelmät ja lehtivihannekset), pavuissa, täysjyväviljassa ja maksassa.

        Folaatin puutostila

        Folaatin suhteen imeytyminen ei ole yleensä ongelma, vaikka jotkut suolistosairaudet voivatkin häiritä sen imeytymistä. Suomessa yli kolmanneksella ihmisistä on tietty mutaatio MTHFR-geenissä (metyleenitetrahydrofolaattireduktaasi), minkä ansiosta foolihappo ja ruoan folaatit muuntuvat heillä muita huonommin aktiiviseksi folaatiksi (5-MTHF eli metyylifolaatti). Noin viidellä prosentilla on homotsygoottinen mutaatio, jolloin tämä prosessi toimii vielä huonommin. Myös muita MTHFR-mutaatioita ja muuta folaatin metaboliaan vaikuttavia mutaatioita on. Monet lääkärit uskovat, että CFS-potilailla nämä mutaatiot ovat vielä yleisempiä, vaikka tutkimusnäyttöä tästä ei vielä ole (joka tapauksessa mutaatiot ovat yleisiä kaikilla).

        Jos verikokeissa folaattiarvot ovat joko alhaiset tai koholla, se viittaa MTHFR-mutaatioon (koholla siksi, että epäaktiivisia muotoja voi esimerkiksi monivitamiinin takia kertyä vereen). MTHFR-mutaatioita ei juuri koskaan testata Suomessa. Ne voi kuitenkin selvittää esimerkiksi 23andMe-palvelussa, joka maksaa $99 sekä (reilut) postikulut. Samalla saa runsaasti muutakin tietoa perimästään. MTHFR-mutaatioiden selvittämisessä omista 23andMe-tiedoista auttaa ilmainen GeneticGenie.

        Monet lääkkeet vähentävät folaatin määrää elimistössä. Tällaisia ovat esimerkiksi monet epilepsialääkkeet, e-pillerit, metformiini ja jotkut syöpälääkkeet ja immunosuppressantit. Jälkimmäisessä ryhmässä folaatin toiminnan häiritseminen voi tosin olla osa lääkkeen terapeuttista vaikutusta. Riboflaviinin (B2-vitamiinin) puutos voi heikentää MTHFR-entsyymin toimintaa.

        Folaatin puutos aiheuttaa suunnilleen samoja oireita kuin B12-vitamiinin puutos, joskaan siihen ei ole yhdistetty neuropatiaa ja toisaalta selkäydinhalkion katsotaan johtuvan vain folaatin puutoksesta. Seuraavat on kuitenkin erityisesti mainittu folaatin puutoksen oireina:

        masennus
        uupumus
        hiustenlähtö
        ruokahaluttomuus
        painon putoaminen
        heikkous
        päänsärky
        migreeni
        suun ja kielen arkuus
        nielemisvaikeudet
        kalpeus
        hiusten harmaantuminen
        verisuonitukokset
        raskauskomplikaatiot, erityisesti selkäydinhalkio ja lapsen alhainen syntymäpaino
        ärtyneisyys
        huimaus
        suupielten halkeilu
        ripuli
        keskittymisvaikeudet
        pahoinvointi
        ihon hyperpigmentaatio
        luun tiheyden heikkeneminen
        alhainen libido
        sydämentykytys
        Folaatin käyttö

        Jos kantaa MTHFR-mutaatiota, kannattaa harkita metyylifolaatin kokeilemista (ja erityisesti raskausaikana kaikkien kannattaisi käyttää metyylifolaattia). Solgarin metyylifolaatti (Metafolin) on helpointa löytää ja onneksi myös varsin kohtuuhintaista. Sitä on saatavilla 400 ja 800 mcg vahvuuksina, jotka on molemmat helppo jakaa osiin. Kannattanee aloittaa 400 mcg tableteista ja vielä noin neljännestabletista. Jos ei huomaa mitään, voi annosta nostaa nopeastikin. Monet CFS-potilaat ovat saaneet huomattavaa apua metyylifolaatista ja myös pelkkää EDS:ää sairastavat ovat usein hyötyneet siitä paljon.

        Monet ovat myös sitä mieltä, että kannattaa vältellä foolihappoa (monivitamiinit, moni-B-vitamiinit, jotkut B12-valmisteet ja jotkut vitaminoidut ruoat). Jotkut ovat kokeneet olonsa parantuneen selvästi. Virallisesti vereen kertyvän liiallisen foolihapon ei pitäisi aiheuttaa muuta haittaa kuin mahdollisesti lisääntyneen syöpäriskin (etenkin paksusuolensyöpä), mutta potilaiden käytännön kokemukset viittaavat siihen, että siitä voi olla muutakin harmia ja se saattaa myös heikentää aktiivisen folaatin tehoa. Joidenkin mielestä myös runsaasti folaattia sisältäviä kasviksia kannattaa vältellä (tätä ei kannata tehdä, ellei huomaa siitä haittaa, sillä useimmat kaikkein terveellisimmät kasvikset sisältävät paljon folaattia).

        Lukekaa koko juttu itse: http://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti


    • korvienvälivikako

      Minulla on edelleenkin tasapainovaikeuksia B12 Pernisiöösi anemia todettu Syyskuussa ja saatu 4 pistosta viikon välein silloin syyskuusta lähtien. Nyt odottelen tammikuussa viidettä pistosta , olen myös ottanut omatoimisesti 12 pillereitä Betolvex 1 mg n. kk ajan,, MUTTA edelleen on tasapainovaikeuksia joskin välillä tuntuvat lievempinä mutta tämä limainen yskä jatkuu ja jatkuu.
      Minulla on tahdistin laitettu jo 2012 silloin minulla oli pahoja rytmihäriöitä, sydän hakkasi tuhatta ja sataa jatkuvasti, tehtiin sydämeeni neljä eri ablaatiota ei auttanut sitten tahdistimen laitto ja lääkitys on pitänyt ssydämen kurissa, mutta tämän limaisen yskän takia sydämmeni hakkaa taas hurjasti tänäänkin pulssi alkoi tykyttää ja mittauksessa se veteli 140 nopeudella enkä edes ollut yskinyt silloin.
      Tuntuu että lääkärit eivät ota tosissaan oireitani ja etsivät vaan koko aja syytä muualta.
      Ilmeisesti taas alkaa se että vika on siellä korvien välissä .
      Eipä olisi ensikertaa silloin v. -89 todettiin vihdoin kiliprauhasen vajaatoiminta (aika paha) ainoa diagnoosi oli ennen tutkimuksia että vika on korvieni välissä (kun olin NIIN hermostunut) ja tarjottiin korvienväli pillereitä.
      Samaa on tapahtunut jälkeenkin, ettei tutkimuksiin pääse kuin jyrkästi vaatimalla.
      Seuraava tautini oli sitten Crohnin tauti, molemmat taudit ovat yleisiä juuri Pernisiöösi potilailla.
      Tämäkoko souvi on jatkunut nyt jo Syyskuu- Lokakuu- Marraskuu-Joulukuu jne jne.
      Eipä tässä tiedä mihin vielä joudutaan.

      • selektiivinen_hoito

        Ilmeisesti on sovittu ettei "vanhoja pieruja" hoideta, taitaa olla jo eläkeikäiset se määrätty porukka joille ei enää tehdä kalliita kokeita ja tutkimuksia siis annetaan niiden hiipua omassa mehussaan pikkuhiljaa ja levitellä käsiä.


    • auttoi_meniere_vaivaan
    • sairaat_tuuliajolla

      Tässä lisää tietoa: http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/arkisto/49e6bc66.htm

      B12-vitamiinin puute on yleistä iäkkäillä ja voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa monenlaisia oireita ja löydöksiä, mm. muistihäiriöitä, ääreishermoston vaurioita ja anemiaa. Hoito tulisi aloittaa riittävän varhaisessa vaiheessa palautumattomien vaurioiden estämiseksi, mutta varhaisen B12-vitamiinin puutteen diagnostiikka on vaikeaa. Vaikka useita laboratoriotutkimuksia voidaan käyttää varhaisen B12-vitamiinin puutteen toteamiseksi niiden valinta ja tulkinta on ongelmallista.

      LL Saila Loikaksen väitöstutkimuksessa todettiin, että B12-vitamiinin puutteen esiintyvyys suomalaisessa yli 65-vuotiaasta väestössä on 12 %, mikä on samaa suuruusluokkaa kuin muissa länsimaissa. Diagnosoimaton B12-vitamiinin puute oli yleistä; 78 %:lla potilaista diagnoosi ei ollut tiedossa. Uusi, biologisesti aktiivista B12-vitamiiniosuutta mittaava laboratoriotutkimus (holotranskobalamiini, holoTC) todettiin rutiinikäyttöön sopivaksi ja se soveltuu jatkotutkimukseksi B12-vitamiinin puutteen varmistamiseen tavanomaisen B12-vitamiinimäärityksen lisäksi.

    • ei_kuulu_taudinkuvaan

      Onko kellään joka sairastaa B12 pernisiöösi anemiaa ollut tätä limaista yskää jonka seurauksena ääni on välillä kuin juoppobassolla en todellakaan käytä väkevia enkä ole edes tupakoinut koskaan silti ääni menee ihan karheaksi ja toinen vaiva on tasapaino vaikeudet mm. kun nousen tuolilta ylös on niin hutera olo että se pitää tehdä hitaasti ja sitten siitä hitaasti kävelemään hieman jalat harallaan tasapainoitellen eteenpäin.

      Nämä kertomani oireeni sairaalan lääkäri tyrmäsi heti ettei kuulu ko. sairauteeni ollenkaan. !?

      Täältä löytyy tietoa: https://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti

      ataksia, kävelyvaikeudet, kömpelyys, koordinaation ja tasapainon häiriöt, kaatuilu
      yskä ja limaisuus , äänen käheys, tinnitus, sydämen rytmihäiriöt, uupumus , väsymys
      masennus ärtyisyys ja mielialan ailahtelu, muistihäiriöt ja keskittymisvaikeudet

      ja paljon muita oireita että sieltä on varaa valita jokainen omansa...

    • Sivuraiteelle_heitetty

      Tasapainohäiriöt jatkuvat vaikkakin lievempinä ja yskäkin on liventynyt mutta limaa tulee edelleen joka rykäisillä. Nyt on saatu niitä B12 pistoksia yhtensä 5 ja seuraava huhtikuun alkupuolella on kuudes pistos. Mieli on tosi matalalla kun tuo kunto ei vaan ei kohene entisen laiseksi eipä paljon jaksa tehdä oikein mitään huushollitöitä kuin vain pakolliset kuviot ja uudet verikokeet otetaan maaliskuussa saas nähdä niiden tulokset.

    • ParastaEnnenMennyt

      Minun käskettiin vain ottaa yhtyttä TK:n ja omaan lääkäriini ja suosittelee lisätutkimuksia ja mm. pääni kuvauksia ilmeisesti epäilee korvienväli vikaan. Eikä ole tosin ensimmäinen kerta, edellisen kerran vuosia sitten oli kun vaadin tutkimuksia huonon olotilani selvittämiseksi , kun vihdoin pääsin tutkimukseen todettiin minulla kilprauhasen vajaatoiminta ja kesti pitkään että se saatiin kohdalleen, ei siis ollut korvissa vikaa vaan kiliprauhasessa.

      Vaikka itse en ole lääketieteen tutkintoja suorittanut niin sehän on yleisesti tiedossa Pernisiöösi anemiaa sairastavien tasapaino häiriöistä ja muista sen aiheutamista vaivoista.

      Miksi niitä Cohemin pistoksia pihistellään ovat sen verran halpa lääke ja ainoa lääke mikä auttaa näihin oireisiin.

      Kolme kuukauden pistosväli on ilmeisesti meikeläiselle liian harva, eli heitteillä ollaan, kiitos suomen terveydenhoidon...

      • YksiPerintöäKantava

        Tässä tietoa Pernisiöösi anemiasta eli B12 vitamiinin puutoksesta:

        http://www.duodecimlehti.fi/lehti/1994/6/duo40125

        Megaloblastinen anemia on tavallinen B12-vitamiinin puutoksen oire, mutta myös neurologisia oireita voi kehittyä ilman verenkuvan muutoksia. Tämän ilmiön syytä ei tunneta. Neurologiset oireet johtuvat pääasiassa demyelinisaatiosta, jota esiintyy sekä ääreis- että keskushermoston alueella. Tuntohäiriöt, tasapainovaikeudet, lihasheikkous, muistihäiriöt ja psyykkiset oireet saattavat kehittyä hyvin hitaasti (Allen 1992).


        Metyylimalonihappovirtsaisuus voi johtua perinnöllisestä entsyymivirheestä tai B12-vitamiinin puutteesta. Perinnöllisissä häiriöissä seeruminB12-vitamiinipitoisuus on normaali.

        Seerumin pieni B12-vitamiinipitoisuus viittaa vitamiinin puutteelliseen saantiin ravinnosta tai imeytymisen häiriöön. Ihminen saa kyseistä vitamiinia ainoastaan eläinkunnan tuotteista, joista tärkeimmät ovat liha ja maito. Tiukkaa kasvisruokavaliota noudattaville voi kehittyä B12-vitamiinin puutos. Imettäessään tiukalla kasvisruokavaliolla olevat naiset tarvitsevat B12-vitamiinilisää, vaikka he olisivat oireettomia (Wighton ym. 1979, Sklar 1986). B12-vitamiinin imeytymisen häiriöitä esiintyy erilaisissa mahalaukun ja suoliston limakalvoa vaurioittavissa sairauksissa, kuten atrofisessa gastriitissa sekä mahalaukun ja ohutsuolen leikkausten jälkeisissä tiloissa (Allen 1992). Suomessa on kuvattu myös B12-vitamiinin imeytymisen harvinainen synnynnäinen häiriö (Gräsbeck ym. 1960). Sikiökaudella tätä vitamiinia siirtyy ilmeisesti aktiivisesti istukan läpi, sillä vastasyntyneen seerumin B12-vitamiinipitoisuus on suurempi kuin äidin (Giugliani ym. 1985). Mikäli kyseisen vitamiinin saanti ravinnosta ei ole riittävä, lapsi saa oireita vasta muutaman kuukauden iässä (Michaud ym. 1992).
        B12-vitamiinin aineenvaihdunta on pääpiirteissään esitetty kuvassa 2 (Fenton ja Rosenberg 1989). Vitamiini imeytyy ohutsuolesta mahalaukun limakalvon parietaalisolujen erittämään sisäiseen tekijään (intrinsic factor, IF) sitoutuneena. Soluissa kobalamiini muuntuu adenosyylikobalamiiniksi (Ado-Cbl) ja metyylikobalamiiniksi (Me-Cbl). Ensin mainittu toimii kofaktorina metyylimalonyyli-CoA-mutaasille, joka muuttaa metyylimalonyyli-CoA:n suksinyyli-CoA:ksi. Tämän reaktion estyminen aiheuttaa metyylimalonihapon erittymisen virtsaan. Suksinyyli-CoA on tarpeellinen solujen energiantuotannossa. Metyylikobalamiini toimii kofaktorina metyylitransferaasille, joka katalysoi homokysteiinin muuttumista metioniiniksi. Metioniini on tärkeä metyyliryhmien luovuttaja, ja sen puute aiheuttaa vaikean häiriön foolihapon aineenvaihduntaan ja myeliinin synteesiin (Surtees ym. 1991). Molempien entsyymien vajaatoiminta selittää potilaamme verenkuvan makrosytoosin, aivojen kehityksen pysähtymisen sekä puutteellisesta energiantuotannosta johtuvat yleisoireet.
        Megaloblastinen anemia on tavallinen B12-vitamiinin puutoksen oire, mutta myös neurologisia oireita voi kehittyä ilman verenkuvan muutoksia. Tämän ilmiön syytä ei tunneta. Neurologiset oireet johtuvat pääasiassa demyelinisaatiosta, jota esiintyy sekä ääreis- että keskushermoston alueella. Tuntohäiriöt, tasapainovaikeudet, lihasheikkous, muistihäiriöt ja psyykkiset oireet saattavat kehittyä hyvin hitaasti (Allen 1992).


    • NäilläEväilläMennään

      Näistä viitteistä löytyy runsaasti tietoa aiheesta:

      http://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti

      https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/11/tiesitko-taman-b12-vitamiinista...

      https://esasoppi.fi/vitamiinit/b12-vitamiini


      Pernisiöösi anemian yksi oire ainakin minulla on ollut tasapainohäiriöt kävellessä seisomaan noustessa ym tilanteissa, oireet tulivat n. runsas puoli vuotta sitten ja syksyllä todettiin että minulla on Pernisiöösi anemia.
      Lääkärit kyllä on suurin piirtein ulalla sen taudin hoidon suhteen,

      Jouduin ottamaan sairaalan ylilääkäriin yhtetyttä kun minua hoitava lääkäri vähätteli vaivojani ja oli tietävinään etteivät ne tähän sairauteen kuulu, siinä hän on todella väärässä,
      Nyt on tainnut jäädä pysyvät häiriöt kun en ole tähän asti saanut kunnollista hoitoa eli tarvitsemiani Cohemin Depot vB12 vitamiini pistoksia tarpeeksi usein.
      On se kumma että tuollaiset lääkärit saavat hoitaa tällaista kuolemaan johtavaa sairautta jos ei sitä hoideta oikein.

      Taudin olen saanut perintönä vanhemmiltani.

    • menieristi

      Menieren oireyhtymä ?

      • PerintönäPernisiöösi

        Meinaatko että sairastan meniereä , kyllä tinnitukset ja muut korva oireet ovat minullakin mutta minun tasapaino ja muut ongelmat jotuvat Pernisiöösi anemiasta sen on kohdallani perinnöllinen tauti ( molemmilta vanhemmiltani) .

        Kelan tilastoissa kerrotaan että ko. tautia sairastavia on Suomessa dianisoitu 1% :lla .
        Sitä ei tiedä kuinka moni on jäänyt oikeaa diagnoosia vaille ja hoidetaan "korvienväli tautina" se on todella yleistä.

        Niin kohdallanikin kävi vaikka tauti oli todettu tämä "lääkäri" totesi etteivät oireet kuulu tähän tautiin ?! Onneksi Ylilääkäri oli ajan tasalla ja korjasi lääkitystäni. oikeaan suuntaam saan nyt pistokset 2 viikon välein 6 kk sen jälkeen ilmeisesti joutuu taas ehkä taistelemaan oikeasta pistosmäärästä kohdallani.


        http://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti

        http://www.duodecimlehti.fi/lehti/1994/6/duo40125

        Megaloblastinen anemia


      • Diagnoosi_2017

      • Vastuuhoitajaa_tarvitaan
        PerintönäPernisiöösi kirjoitti:

        Meinaatko että sairastan meniereä , kyllä tinnitukset ja muut korva oireet ovat minullakin mutta minun tasapaino ja muut ongelmat jotuvat Pernisiöösi anemiasta sen on kohdallani perinnöllinen tauti ( molemmilta vanhemmiltani) .

        Kelan tilastoissa kerrotaan että ko. tautia sairastavia on Suomessa dianisoitu 1% :lla .
        Sitä ei tiedä kuinka moni on jäänyt oikeaa diagnoosia vaille ja hoidetaan "korvienväli tautina" se on todella yleistä.

        Niin kohdallanikin kävi vaikka tauti oli todettu tämä "lääkäri" totesi etteivät oireet kuulu tähän tautiin ?! Onneksi Ylilääkäri oli ajan tasalla ja korjasi lääkitystäni. oikeaan suuntaam saan nyt pistokset 2 viikon välein 6 kk sen jälkeen ilmeisesti joutuu taas ehkä taistelemaan oikeasta pistosmäärästä kohdallani.


        http://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti

        http://www.duodecimlehti.fi/lehti/1994/6/duo40125

        Megaloblastinen anemia

        Kemuin liian aikaisin tätä ylilääkäriä, hänen hoitonsa minulle on ollut vain kaukohoitoa en ole tavannyt tätä ylilääkäriä moneen vuoteen (oli silloin lääkärini) nyt hän määräilee pistoksia näkemättä potilasta mutu tuntuman mukaan eli jonkun vanhan kaavan mukaan.-
        Minun vanhemmillani oli molemmilla Pernisiöösi anemia joilta olen sen myös perinyt.

        Ja nyt hoitoni on kaukohoitoa vielä kehtaa mainostaa ettei Kela hyväksy tiheämpiä pistoksia.
        KELAN VASTAUS ON: KELA EI MÄÄRÄÄ PISTOSTEN TIHEYTTÄ lääkäri voi halutessan antaa niitä potilaalle merkitsemällä reseptiin sanan "SIC" niin hän on vastuussa pistoshoidosta. Ilmeisesti ei tämä ylilääkäri tiedä sitä toinen vaihtoehto on ettei halua vastuuta hoidostaan.


    • Tietoa_löytyy_hakemalla
    • PikkuhiljaaKuntoNousee

      Minulle tasapainohäiriö oireen aiheutti Pernisiöösi anemia (siis perintönä molemmilta vanhemmilta taudin saanut).

      Ylilääkärin vakanssillakin väänsi tasapainohäiriöni huimaukseksi ja käytti sitä sanaa aina.

      Oli hoitavinaan ja väitti ettei KELA salli tiheämpiä pistoksia koska tarvitsin pistoksia enemmän kuin tämän lääkärin vanhoissa hoito-ohjeissa sanottiin. Menin niin huonoon kuntoon siinä hoitotaistelussa että oli pakko mennä yksityiselle puolelle Lääkärille joka osaa hoitaa meitä Pernisiööso anemiaa sairastavia .
      Nyt on pistokset VIIKON VÄLEIN ja olotilani on pikkuhiljaa parantumassa enää ei ole tasapainohäiriöitä niin voimakkaina kuin ne alussa olivat. Alkaa tuntua normaalilta olotilalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe