luokitella aina ihmiset johonkin? Varsinaista dikotomiaa, on muka vain naisia ja miehiä.Miksi jakaa kun kaikki olemme ihmisiä. Miksei se riitä. Onko kestämätön tilanne, jos et tiedä mihin joku kuuluu? Tämä semenya, poikatyttö/tyttöpoika, esimerkiksi. On me ja sitten ne muut. Mihin ryppääseen sitten kukakin kuulunee.
Pystytkö hetkenkään olemaan luokittelematta ihmisiä omien ennakkoluulojesi mukaan?
Onko pakko
22
265
Vastaukset
- Adria
En pysty olemaan luokittelematta, enkä edes halua. Luokittelen aina kaikkea mahdollista suhteessa johonkin muuhun. Arvostelu, luokittelu ja asioiden niputtaminen on nyt vaan minulle niin syntyperäistä. Kuitenkin luokittelu tapahtuu pienen minäni taustalla hiljaa työskennellen, antaen kuitenkin raportteja isomman minäni työstettäväksi.
- sexes
mitä ovat sinun pienempi ja isompi minäsi. En vaikka kuinka mietin. Toisaalla taisit niputtaa sukupuolenvaihdoksen isoksi paheeksi ja joksikin ...mitä se oli.
Onko se niputtaminen varmasti syntyperäistä? Ettet vaan olisi ihan itse opetellut..... - Adria
sexes kirjoitti:
mitä ovat sinun pienempi ja isompi minäsi. En vaikka kuinka mietin. Toisaalla taisit niputtaa sukupuolenvaihdoksen isoksi paheeksi ja joksikin ...mitä se oli.
Onko se niputtaminen varmasti syntyperäistä? Ettet vaan olisi ihan itse opetellut.....Minähän oon tosi tollo kun en tajua sukupuolenvaihdosta tässä yhteydessä, mut hei, enivei. Kirjaudu ja anna itselles nimimerkki jos haluat jatkaa.
sexes kirjoitti:
Onko se niputtaminen varmasti syntyperäistä? Ettet vaan olisi ihan itse opetellut.........Adrian isompi ja pienempi minä :)))))))
- sexes
TaikisN kirjoitti:
....Adrian isompi ja pienempi minä :)))))))
luulen että mulla kävi salamannopeasti sama mielessä :))
- QuietPlace
sexes kirjoitti:
luulen että mulla kävi salamannopeasti sama mielessä :))
pikkuveli....
- Judge evk
TaikisN kirjoitti:
....Adrian isompi ja pienempi minä :)))))))
vielä pienempi.
- Adria
Judge evk kirjoitti:
vielä pienempi.
Toteaa mitätön reppana Kid löysä.
- Yhteenlaskun.tulos
Luulen että tuossakin tapauksessa se luokittelu tulee ihan kilpailun säännöistä. Nämä hävinneet olivat sen verran huonoja häviäjiä että halusivat tarkistaa mille hävisivät. Säännöissä ei kuitenkaan tällaisista tapauksista erityisesti mitään puhuta, joten tulokset tuskin muuttuvat. Voi kuitenkin olla että kitinä pakottaa tarkentamaan sääntöjä tulevaisuudessa.
Kyllä luokittelut ovat käyttökelpoisia jos ne perustuvat kokemukseen. Tavatessa ihminen ihmisenä, mutta jos saan hänestä alussa hyvän tai huonon vaikutelman, se muuttuu jatkossa paljon hitaammin. Ja kyllä minä sellaista kaivatessani etsin petikumppaniksi ihan tietyn tyyppistä seuraa, värkki kuin värkki ei kelpaa.- sexes
urheilun puolella tulee. Pitkän ajan ovat jopa varanneet lopullisiin lausuntoihin. Ei kovin yksinkertainen asia päätettäväksi. Elämä tuo eteen aina uudenlaisia probleemeja.
Toisaalla keskustelussa (iltiksen jossain?) oli, että kolmas 'sarja' ja siihen sitten kaikki nämä joiden sukupuoli epäselvä, samoin sinne kaikki dopautut jne. Siinähän sitten keskenään katsoisivat kuka on kuka ja millä pärjää.
Itselle ei urheilu niin tärkeä, mutta ennakkotapauksena tuo aika mielenkiintoinen, ihan ihmisarvon kannalta.
Onkohan muuten totta, että naiset saisivat osallistua miesten sarjoihin. Sitä kai ei ole kielletty, niin sieltä ymmärsin. En tiedä.
Petikaverin jokainen valitsee toki mieleisensä :) Ensivaikutelma on tosiaan aika pysyvä, tahtoi tai ei. - Adria
Ovatko he huonoja häviäjiä jotka kokevat 'painivansa' voittajan kanssa eri sarjassa. Sarjat ovat välttämättömiä monissa voimailulajeissa. Eihän ikinä kuuskytkiloinen pärjää puolet painavammalle omassa lajissaan.
Tässä tapauksessa kysymys on periaatteessa ja käytännössä dopingista, kun mieshormooneja on olemassa ja niillä kilpaillaan naisten lajissa. En haluaisi olla kyseinen urheilija joka yrittää ihmisenä tehdä valitsemassaan lajissa parhaansa. - Yhteenlaskun.tulos
sexes kirjoitti:
urheilun puolella tulee. Pitkän ajan ovat jopa varanneet lopullisiin lausuntoihin. Ei kovin yksinkertainen asia päätettäväksi. Elämä tuo eteen aina uudenlaisia probleemeja.
Toisaalla keskustelussa (iltiksen jossain?) oli, että kolmas 'sarja' ja siihen sitten kaikki nämä joiden sukupuoli epäselvä, samoin sinne kaikki dopautut jne. Siinähän sitten keskenään katsoisivat kuka on kuka ja millä pärjää.
Itselle ei urheilu niin tärkeä, mutta ennakkotapauksena tuo aika mielenkiintoinen, ihan ihmisarvon kannalta.
Onkohan muuten totta, että naiset saisivat osallistua miesten sarjoihin. Sitä kai ei ole kielletty, niin sieltä ymmärsin. En tiedä.
Petikaverin jokainen valitsee toki mieleisensä :) Ensivaikutelma on tosiaan aika pysyvä, tahtoi tai ei.naisten osallistumista miesten kisoihin ei ole rajoitettu. Olihan Kirkkonummen Salamissa kanadalainen nainen jääkiekkoa pelaamassa ja suomalainen tyttö hyppää poikien joukossa mäkeä, esimerkiksi. Yleensä naiset eivät miehille pärjää, mutta mukana heitä on ollut ainakin moottoriurheilussa ihan mestareinakin, samoin ammunnassa. Shakissa kärkinaiset ovat lähes samaa tasoa miesten kanssa.
Kun kilpaillaan tarkkuudessa ja strategiassa ei sukupuolella ole väliä.
jos ei tiedä kumpaan sukupuoleen kuuluu. Ja jos selviää että onkin sekä mies että nainen.Vaikea edes kuvitella tuollaista tilannetta omalle kohdalle, miten raastavaa se olisi. Nämä tapaukset ovat kuitenkin hyvin harvinaisia luonnonoikkuja. oletan Semenyan saavan pitää mitalinsa, eihän ole hänen syynsä että luonto on tehnyt virheen hänen kohdallaan. Saaneeko jatkaa kilpailijauraansa nykyisin edellytyksin, sitä on vaikea tällaisen asioista tarkemmin tietämättömän maallikon arvioida.
Mutta, automaattisesti ihmiset luokitellaan miehiksi tai naisiksi, se on lajin hengissäsäilymisen perusedellytys, takaa lajin jatkuvuuden sukupolvesta toiseen. Minusta luokittelu mieheksi tai naiseksi ei ole ennakkoluuloista johtuvaa, vaan luontaista alitajuista toimintaa.
Työelämässä luokittelua ei nykyään ihan niin paljon ole kuin aiemmin on ollut, molemmat sukupuolet kun pystyvät tekemään suurinta osaa töistä.- sexes
aika hermoja raastavaa, jos olisi kyse vaikka omasta lapsesta....voihan tuo sattua kelle tahansa. Luonnonoikku, kai? Sanoit myös, että luonto on tehnyt virheen. Tekeekö luonto virheitä? Me ihmiset ne niin nimitämme. Olisiko se virhe, jos olisi oma lapsi? Eiköhän sitä olisi pakko elää asian kanssa ja toivoa ymmärtämystä myös muilta. Kova haaste se olisi itsellenikin.
Mitähän se sitten lienee, jos sanotaan että kasvatimme hänet tytöksi/naiseksi? Käytännön tasolla ymmärrän kyllä moniakin seikkoja siitä, mutta mitä loppujen lopuksi on naiseus? Kuuluuko siihen lapsensaanti? No ei. Miksei tämä poikatyttö voi olla nainen? Kun ei ole rintoja..? Menipä tää vaikeaksi :)
Useimmilla asia vaan tuntuu siltä. Kaikki on päivänselvää. Jos miettimään alkaa, ei loppua tule. sexes kirjoitti:
aika hermoja raastavaa, jos olisi kyse vaikka omasta lapsesta....voihan tuo sattua kelle tahansa. Luonnonoikku, kai? Sanoit myös, että luonto on tehnyt virheen. Tekeekö luonto virheitä? Me ihmiset ne niin nimitämme. Olisiko se virhe, jos olisi oma lapsi? Eiköhän sitä olisi pakko elää asian kanssa ja toivoa ymmärtämystä myös muilta. Kova haaste se olisi itsellenikin.
Mitähän se sitten lienee, jos sanotaan että kasvatimme hänet tytöksi/naiseksi? Käytännön tasolla ymmärrän kyllä moniakin seikkoja siitä, mutta mitä loppujen lopuksi on naiseus? Kuuluuko siihen lapsensaanti? No ei. Miksei tämä poikatyttö voi olla nainen? Kun ei ole rintoja..? Menipä tää vaikeaksi :)
Useimmilla asia vaan tuntuu siltä. Kaikki on päivänselvää. Jos miettimään alkaa, ei loppua tule.Mistä sitten tulevat kaksipäiset eläimet, sarvipäiset ihmiset, monilatvaiset puut...albiinot kasvit yms yms. Kyllä mun käsittääkseni luontokin tekee virheitä, kuinka paljon se sitten on ihmisen aikaansaannosta tai syytä, en tiedä. Oma lapsi on aina rakas, epätäydellisenäkin, virheellisenä.
- paapuuri
Nythän on ollut näitä tapauksia, joissa vanhemmat eivät halua kasvattaa lastaan sukupuolen mukaan, vaan ihmisenä. Loputtomiin se ei tietenkään onnistu, viimeistään päivähoidossa tai koulussa joutuu olemaan tyttö tai poika. Siinähän on tilanne, ettei lapsi itse teidä, kumpi hän on, ellei sitä hänelle kerrota.
Näitä epäselviä sukupuolia on käsitelty tv-ohjelmissakin, muistan että yleensä vanhemmat ovat päättäneet kumpana lasta kasvatetaan. Joskus lapsi itse on kasvun myötä tajunnut kuuluvansa toiseen sukupuoleen ja halunnut esim. tytöstä pojaksi.
Tässä Semenyan tapauksessa vanhemmat ja isovanhemmat ovat tiukasti sitä mieltä, että hän on nainen, ehkä hän itse on samaa mieltä ja tuntee itsensä naiseksi. Siitä en ole nähnyt missään mainintaa. No jaa...useimilla lienee jonkinlaiset fyysiset elimet, jotka määrittävät sukupuolen:-) Sielumme kait on sukupuoleton. Joten kysymys ei taida juuri olla kummosemmasta; jos vaikka määritetään kansallisuus, väri, rotu, ikä, jalan koko, vartalotyyppi, hiustenväri jne...
- Meriläinen
luokittelusta voisin luopua, se on joskus niin masentavaa.
Jos puhutaan ihmisistä yleensä ei kai voi olla tietyllä lailla luokittelematta. Ihminen on.
Tunnen erilailla ajattelevia ja tuntevia ihmisiä, enkä luokittele heitä hyviksi tai pahoiksi.
Useiden kanssa on ollut tosi hauskoja hetkiä.
Tunnen miehen joka kulkee joskus hame päällä helsingissä je meillä on monet naurut ollu hänen kanssaan.
Syvistä asioista en ole hänen kanssaan jutellut koska häneltä ei ole tullut sellaista viestiä että minun kanssani tarvitsisi pohtia suuria kysymyksiä.
Tunnen monellatavalla ajattelevia ihmisiä, itse en ajattele samoin, mutta mitä siitä?
Sisaren tytär sanoi kerran minua boheemiksi ja kun ajattelen kaikkia ihmisiä joita tuttavapiiriini kuuluu ehkä olen tavallaan sellainen.
Kuitenkin olen ihan tavallinen töitä tekevä ja asiansa hoitava nainen. mun kävi tuota Semenya,kun tuota asiaa alettiin penkomaan..Minkäs hän sille voi,että puuttuu osa mikä kuuluu naiselle,mutta omistaa taas jotain mikä kuuluu miehelle...
- sexes
minäkin ajattelen. Jospa vielä pystyisin arvostamaan ja kunnioittamaan heitä. Sääli ei oikein johda mihinkään. vaan silti niitäkin tuntoja tulee, kieltämättä.
Tällaista tietenkään voi luvata elämänsä loppun saakka, mutta yritän ainakin.
Luen tällä hetkellä kirjaa mistä saan lukea ettei määrätyissä oloissa edes lapselle ole kasvanut päätä ei jalkoja sisuspussi vain...mitään vähemmän ikävää tapahtumaa tai henkilökohtaista surua väheksymättä tai laittamatta kaameusjärjestykseen
Laitan nyt itseni jakoon viestilläni. Mahdollisuus luokitella se on sataprosenttinen.- sexes
Sanoisin että viestisi kuvastaa laajaa elämän ymmärtämistä. En sen kummemmin luokittele. Itse olen nähnyt työssäni joskus kauan sitten, herkkänä nuorena, paljon näitä vaikeita tapauksia. Lapsia joilla ei käsiä ei jalkoja. Äskettäin kuulin, että eräs nuori oli päätynyt itsemurhaan. Oli yritetty muuttaa leikkauksin sitä mikä oli synnyttyään, siis korjata vastaamaan paremmin oletettua sukupuolta. Ei kestänyt, ei jaksanut. Heilläkin olisi kai oikeus elää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 242660
- 951586
- 1211384
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa371174- 751150
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo25994- 53942
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa270941MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil216899Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall108830