Onko kukaan käyttänyt kyseistä lääkettä masennukseen, ahdistukseen, muihin oireisiin? Onko mitään tuloksia ollut parempaan päin? Ja miten nopea on vaikutus?
On aika hintava, mutta ilmeisesti sivuvaikutukset vähäiset..
efexor depot 75 mg
151
265184
Vastaukset
- nuori nainen
käytän kyseistä lääkettä (1 tabl/pvässä) ahdistukseen ja masennukseen. Alkaa vaikuttamaan n. kolmessa viikossa. Minulla ei ole ilmennyt sivuvaikutuksia. Mielestäni on paljon parempi lääke kuin aikaisempi Zoloft, josta sain paljon sivuoireita (mm.lihominen, hikoilu, seksihalujen väheneminen jne).
Ainoa haittapuoli Efexor.ssa on mielestäni hinta. On kyllä tosi hintava lääke.- Kia
Käytän efee, tällä hetkellä 150mg mut kohta pudotan taas 75 mg:n.
Ainoo ongelma, mikä alussa oli, oli se, että sivuoireena heräsin yöllä ja valvoin pari tuntii. Kävi noin sillon kun alotin lääkkeen ja samoin kun tuplasin. Mut kestää vaan muutaman päivän (yön). Muuten en voi moittia, auttaa!
Kia - Nimetön
hei
Aloitin efexorin syönnin n 2 kk sitten ja ahdistusta se on helpottanut, mutta ei masennusta ja haittavaikutuksia vaikka muille jakaa ja muutenkin tää on niin vaikeeta.
Onko kellään samanlaisia kokemuksia? - santtu-----
Nimetön kirjoitti:
hei
Aloitin efexorin syönnin n 2 kk sitten ja ahdistusta se on helpottanut, mutta ei masennusta ja haittavaikutuksia vaikka muille jakaa ja muutenkin tää on niin vaikeeta.
Onko kellään samanlaisia kokemuksia?mulla sama juttu käytän efexoria 150mg ahdistukseen auttoi,tosi hyvin. mutta masennukseen vähemmän. minulla kyl on tuo adhd.kin.
- bubblebobble
olen syönyt efexoria 150mg/vrk jo vuosia,enkä voisi olla tyytyväisempi =)
Olen kokeillut toistakymmentä eri lääkettä,mutta vasta tästä löysin avun viime tingassa,sillä olin jo itsemurhan porteilla.Syötyäni efejä n.kuukauden,huomasin todella eron entiseen,enkä lopeta tätä lääkettä kyllä ikinä!
En huomaa mitään yhteisvaikutuksia alkoholin kanssa tai muutenkaan mitään sivuvaikutuksia.
Tosin huomaan kyllä jos olen unohtanut ottaa lääkkeeni,sillä päässä alkaa salamoida jo yhden napin poisjäännin vuoksi.Efexor ei anna unohtaa itseään ;),mikä on hyvä asia,koska olen hajamielinen.
Lääke on kallis,mutta saan sen erityiskorvattavana ja maksan aina 3kk satsista 3e.
Minulla on 2-suuntainen mielialahäiriö ja muu lääkitykseni on:ketipinor,abilify,diapam,zopinox(tarvittaessa)
- ei hyvä mulle
mulle tuli viikon käytön jälkeen sivu oireita.
aamu oksu ja muutenki paha olo- nuori nainen
Efexor:a ei saa ottaa tyhjään vatsaan, tekee tällöin pahanolon ja oksettaa. Pitää syödä alle ja sitten vasta lääke.
Jos toimit näin niin sitten lääke ei vaan sopinut sulle. - Ewe
nuori nainen kirjoitti:
Efexor:a ei saa ottaa tyhjään vatsaan, tekee tällöin pahanolon ja oksettaa. Pitää syödä alle ja sitten vasta lääke.
Jos toimit näin niin sitten lääke ei vaan sopinut sulle.Onko kellään kokemuksia efen käytön lopettamisesta?Pitää kuulemma vähentää asteittain.mutta miltä sitten tuntuu ja milloin tuntuu vai tuntuuko ollenkaan?Olen käyttänyt n.vuoden ja haluan kokeilla "pärjäisinkö"ilman.
- Psykiatri
Ewe kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia efen käytön lopettamisesta?Pitää kuulemma vähentää asteittain.mutta miltä sitten tuntuu ja milloin tuntuu vai tuntuuko ollenkaan?Olen käyttänyt n.vuoden ja haluan kokeilla "pärjäisinkö"ilman.
Vakavia vieroitusoireita en silti ole vielä tavannut Efexorin kohdalla. Siksi annan edelleen ohjeeksi että sen voi lopettaa kuin seinään. Masennuslääkkeistä Seroxat tuntuu olevan tässä mielessä selvästi pahempi.
Toisaalta on hyvä jutella oman lääkärin kanssa tarkkaan syyt miksi lääkitystä haluaa lopettaa. - Jax
Psykiatri kirjoitti:
Vakavia vieroitusoireita en silti ole vielä tavannut Efexorin kohdalla. Siksi annan edelleen ohjeeksi että sen voi lopettaa kuin seinään. Masennuslääkkeistä Seroxat tuntuu olevan tässä mielessä selvästi pahempi.
Toisaalta on hyvä jutella oman lääkärin kanssa tarkkaan syyt miksi lääkitystä haluaa lopettaa.Tarkennukseksi ettei tule vaarinkasityksia niin juu sen 75 mg voi lopettaa kuin seinaan mutta jos vetelet isommilla annoksilla niin annosta ei missaan tapauksessa kannata eika saa vahentaa enempaa kuin 75mg/viikko!
Mutta kun ton muistaa niin ei siita mitaan kamalaa tapahdu =) - Psykiatri
Jax kirjoitti:
Tarkennukseksi ettei tule vaarinkasityksia niin juu sen 75 mg voi lopettaa kuin seinaan mutta jos vetelet isommilla annoksilla niin annosta ei missaan tapauksessa kannata eika saa vahentaa enempaa kuin 75mg/viikko!
Mutta kun ton muistaa niin ei siita mitaan kamalaa tapahdu =)Minulla on ollut useita potilaita, jotka ovat eri syistä joutuneet lopettamaan tai lopettaneet Efexorin annoksilla 150-225 mg/vrk kuin seinään ja ongelmia ei ole ollut. Se johtunee osin siitä että kyseessä on pitkävaikutteinen valmiste.
Yleensä annan lopetusohjeeksi näistä annoksista seuraavan: 75 mg pois 2-3 päivän välein, eikä ongelmia ole ollut silloinkaan.
Onko sinulla Jax tullut tietoosi että ongelmia on ollut? onko samaan aikaa ollut jotain muuta lääkitystä, päihteitä, tms joka ehkä voisi selittää vieroitusoireita Efexorin suhteen? - Jax
Psykiatri kirjoitti:
Minulla on ollut useita potilaita, jotka ovat eri syistä joutuneet lopettamaan tai lopettaneet Efexorin annoksilla 150-225 mg/vrk kuin seinään ja ongelmia ei ole ollut. Se johtunee osin siitä että kyseessä on pitkävaikutteinen valmiste.
Yleensä annan lopetusohjeeksi näistä annoksista seuraavan: 75 mg pois 2-3 päivän välein, eikä ongelmia ole ollut silloinkaan.
Onko sinulla Jax tullut tietoosi että ongelmia on ollut? onko samaan aikaa ollut jotain muuta lääkitystä, päihteitä, tms joka ehkä voisi selittää vieroitusoireita Efexorin suhteen?Omakohtaista kokemusta on sen verran että yritin lopettaa 225 mg neljässä päivässä ja lopputuloksena oli niin agressiivinen ja ahdistunut olotila että harkitsin hesperian päivystykseen lähtemistä. Loppujen lopuksi murskasin pari efexor kapselia suuhuni ja olo parani melkein heti sen jälkeen. Hitaasti lopetettaessa (75 mg / vko) ei tullut mitään merkittäviä oireita. En käyttänyt muita lääkkeitä tai päihteitä samaan aikaan. Oma subjektiivinen kokemukseni on se että kyllä se viikko on hyvä odottaa tai ainakin sen verran että pahimmat sivuvaikutukset katoavat ennenkö vähentää lisää.
- wiihaa
Psykiatri kirjoitti:
Minulla on ollut useita potilaita, jotka ovat eri syistä joutuneet lopettamaan tai lopettaneet Efexorin annoksilla 150-225 mg/vrk kuin seinään ja ongelmia ei ole ollut. Se johtunee osin siitä että kyseessä on pitkävaikutteinen valmiste.
Onko sinulla Jax tullut tietoosi että ongelmia on ollut? onko samaan aikaa ollut jotain muuta lääkitystä, päihteitä, tms joka ehkä voisi selittää vieroitusoireita Efexorin suhteen?Lopetin Efen 75 mg:n ja nyt on kolmatta päivää ihan kuin krapula,kun vedän happea tuntuu kamala jysäys päässä ja pyörryttää.Että ei sitä sittenkään ois kandennu ihan seinään lopettaa..
- Käki
wiihaa kirjoitti:
Lopetin Efen 75 mg:n ja nyt on kolmatta päivää ihan kuin krapula,kun vedän happea tuntuu kamala jysäys päässä ja pyörryttää.Että ei sitä sittenkään ois kandennu ihan seinään lopettaa..
mä oon just lopettanu efexorin(225mg) kuin seinään ja sama homma, tuntuu että olis ihan kauhee krapula... mutta aattelin kestää tämän kuin nainen!eiköhän tämäki hellitä pikkuhiljaa vai kuinka?? onko kokemuksia?
- Tiedän
Psykiatri kirjoitti:
Toisaalta on hyvä jutella oman lääkärin kanssa tarkkaan syyt miksi lääkitystä haluaa lopettaa.Kun olen joskus unohtanut ottaa yhden kapselin tai ne ovat loppuneet kesken, vaikutuksen huomaa parin päivän sisään. Kerran kapselit loppuivat enkä uusia saanut viikkoon. Minulla puutuivat jalat (kävellessä tunsi), kädet, jonkinlainen "humahdus" meni aika ajoin kehon läpi ja pää oli aivan "sekaisin". Muutaman päivän päästä ymmärsin, että oireet johtuvat, koska en ole ottanut lääkettä. Kun uuden reseptin taas sain, olen aika huolella pitänyt niitä aina tarpeeksi mukana matkallakin. Ja minulle ainakin sanottiin, ettei missään nimessä pidä lopettaa käyttöä kerralla.
- lopetin 8kk jälkeen
Käki kirjoitti:
mä oon just lopettanu efexorin(225mg) kuin seinään ja sama homma, tuntuu että olis ihan kauhee krapula... mutta aattelin kestää tämän kuin nainen!eiköhän tämäki hellitä pikkuhiljaa vai kuinka?? onko kokemuksia?
Itse lopettelin Efexorin käytön asteittain, aluksi pidentämällä puolella päivällä väliä minkä välein otin 75mg (eli 2x75mg kolmessa päivässä=1 tabletti 1,5 vuorokaudessa). Sitten siirryin ottamaan vain puolikkaan päivässä (37,5mg päivässä, pitäisi olla samanvahvuisia kokonaisiakin tabletteja) ja lopulta otin puolikkaan tabletin puolessatoista vuorokaudessa. Vähentämisen aikana, sekä nyt lopetettuani, on esiintynyt oireita (epätodellisia tuntemuksia, sekavuutta, valoarkuutta, huimausta, hyvin lieviä kouristuksia). Eli ehdottomasti suosittelisin kaikkia vähentämään asteittain, ja luultavimmin sittenkin tulee oireita lopettamisesta. Nyt odotellaan miten kauan nämä oireet vielä kestävät.
- kyllä tulee juu
lopetin 8kk jälkeen kirjoitti:
Itse lopettelin Efexorin käytön asteittain, aluksi pidentämällä puolella päivällä väliä minkä välein otin 75mg (eli 2x75mg kolmessa päivässä=1 tabletti 1,5 vuorokaudessa). Sitten siirryin ottamaan vain puolikkaan päivässä (37,5mg päivässä, pitäisi olla samanvahvuisia kokonaisiakin tabletteja) ja lopulta otin puolikkaan tabletin puolessatoista vuorokaudessa. Vähentämisen aikana, sekä nyt lopetettuani, on esiintynyt oireita (epätodellisia tuntemuksia, sekavuutta, valoarkuutta, huimausta, hyvin lieviä kouristuksia). Eli ehdottomasti suosittelisin kaikkia vähentämään asteittain, ja luultavimmin sittenkin tulee oireita lopettamisesta. Nyt odotellaan miten kauan nämä oireet vielä kestävät.
Olen yrittänyt ja nyt lopullisesti yritän lopettaa efexorin käytön 7kk jälkeen.. käytin viimeisenä kuukautena 75mg/kapseleita ja nyt muutamapäivä takaperin lopetin lääkkeen suoraan... oon huomanut sekavuutta olossa, PAHAA oloa ja ahdistusta...perkele kun tämä loppuisi, ikinä en enää aijo olla lääkkeen orja!
- huimaa ja huono-olo
Tiedän kirjoitti:
Kun olen joskus unohtanut ottaa yhden kapselin tai ne ovat loppuneet kesken, vaikutuksen huomaa parin päivän sisään. Kerran kapselit loppuivat enkä uusia saanut viikkoon. Minulla puutuivat jalat (kävellessä tunsi), kädet, jonkinlainen "humahdus" meni aika ajoin kehon läpi ja pää oli aivan "sekaisin". Muutaman päivän päästä ymmärsin, että oireet johtuvat, koska en ole ottanut lääkettä. Kun uuden reseptin taas sain, olen aika huolella pitänyt niitä aina tarpeeksi mukana matkallakin. Ja minulle ainakin sanottiin, ettei missään nimessä pidä lopettaa käyttöä kerralla.
Nyt olen ollut muutaman päivän ilman, ja olo on kamala. Samat oireet kuin edellisen viestin kirjoittajalla.
Täytyy mennä apteekkiin. - No Tab
Tiedän kirjoitti:
Kun olen joskus unohtanut ottaa yhden kapselin tai ne ovat loppuneet kesken, vaikutuksen huomaa parin päivän sisään. Kerran kapselit loppuivat enkä uusia saanut viikkoon. Minulla puutuivat jalat (kävellessä tunsi), kädet, jonkinlainen "humahdus" meni aika ajoin kehon läpi ja pää oli aivan "sekaisin". Muutaman päivän päästä ymmärsin, että oireet johtuvat, koska en ole ottanut lääkettä. Kun uuden reseptin taas sain, olen aika huolella pitänyt niitä aina tarpeeksi mukana matkallakin. Ja minulle ainakin sanottiin, ettei missään nimessä pidä lopettaa käyttöä kerralla.
Puhuit noista "humahduksista". Kyseistä lääkettä en ole käyttänyt koskaan, enkä muitakaan mielialalääkkeitä. Mutta tuo koko kropan läpi menevä humahtelu johtui ainakin itselläni erittäin pahasta univajeesta. Lisäoireina myös vihlontaa päässä, yleistä sekavuutta, muistamattomuutta jne.
Mutta nuo oireesi voi tietysti johtua tuosta lääkkeen ottamattomuudesta. - sähköpaimen
Ewe kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia efen käytön lopettamisesta?Pitää kuulemma vähentää asteittain.mutta miltä sitten tuntuu ja milloin tuntuu vai tuntuuko ollenkaan?Olen käyttänyt n.vuoden ja haluan kokeilla "pärjäisinkö"ilman.
Olen kolmen v. käytön jälkeen lopettanut asteittain(mm.vaihdevuosi vaivoihin syöpälääkityksen yhteydessä). 75mg/vrk putosi 37,5m-grammaan päivässä 2viikkoa, sitten lopetin pidetämällä väliä aluksi tunteittain!!Nyt kuukauden jälkeenkin pätkii ja humahtelee päässä, kierrokset kovlla, keskittyminen tosi vaikeeta. Itkettää ja naurattaa. Sain lääkäriltä rauhottavia tabuja, mutta niitäkään en voi ottaa kuin yötä vaste, muuten ajatukset ei pysy sekään vertaa kasassa. Ylivilkauden - ei onneksi aggressiivisuutta tms,huomaan itekin ja se hävettää, mutten kykene estämään kuin tuokioksi. Mainitsemani sähkökatkokset ilmestyivät myös vaki-käytön aikana, mikäli olin unohtanut ottaa Efexorin ajallaan - n. 5 tunnin jälkeen katkokset alkoivat inhottavina muistuttajina: ota Efe! Tämän tekstin oikeinkirjoittamseen on kulunut pitkä tovi
- Aapluz
Psykiatri kirjoitti:
Toisaalta on hyvä jutella oman lääkärin kanssa tarkkaan syyt miksi lääkitystä haluaa lopettaa.Käyntän efexoria jo hmm lähes vuoden ajan ja annosta on koko ajan vaan nostettu viimeisin määräys oli 375mg päivässä.... jolloin muutin itse annostuksen 150mg päivässä koska isompi annos aiheutti kurkun kuivumista siinä määrin että nukkumisesta ei tullut mitään,seksi halut on kokonaan kateissa,ja jos päivä annos myöhästyy parikin tuntia on kuin salamoita kulkisi päänläpi,
itsari ajatuksia/paniikkihäiriöitä ei ole ollut juurikaan lääkityksen aikana mutta se on varma että vierotus oireita tulee ja ainakin minulle tosi pahat fipat (ensiapuun mentiin) - yo lady
Jax kirjoitti:
Tarkennukseksi ettei tule vaarinkasityksia niin juu sen 75 mg voi lopettaa kuin seinaan mutta jos vetelet isommilla annoksilla niin annosta ei missaan tapauksessa kannata eika saa vahentaa enempaa kuin 75mg/viikko!
Mutta kun ton muistaa niin ei siita mitaan kamalaa tapahdu =)Heippa
ite olen alottannu 75mg ja sit kuukauden jälk.150mg adhd.n hoitoon ritalinin kaverina. Eli ei siis varsinaisesti masennukseen minulla. Mutta ite lopetin ny vähentämällä ja sit tyystin lopetin ku kuuri loppu. ainoa oire mitä mulla siit seuraa on väsymys ku lopetin..en oo mitn muuta haittoja kokennut..jatkan taas sit ku rahaa löytyy lääkkeen ostoon.tosi huono juttu et lääke noin kallis:( - .. väkisinkin..
Tiedän kirjoitti:
Lopetin kyseisen lääkkeen (efexor75mg) pikku hiljaa, siis joka toinen päivä otin ja joka toinen en. Silti oireita alkoi tulla. Huimausta ja kun hengitti niin välillä tuli saman kaltainen olo kuin olisi jotain rytmihäiriöitä tai jotain (ainakin luulisin että rytmihäiriöt tuntuisivat kuta kuinkin siltä) vasemmalta rinnasta sattui samalla. Myös niitä "humahduksia" tunsin koko kehon alueella ja hieman sekavalta olo myös tuntui. Ja se mikä mua eniten häirittee on kun käännän nopiasti päätäni niin silmät jää heittään hetkeksi. Kamala tunne. Se ei ole niskoista johtuvaa, sen tiedän. On kuviteltua siis jos joku väittää ettei efexorista tule ns. aloitus- ja lopetusoireita. Alussa minua vain väsytti ja satunnaisesti huimas.
- Ex-efekti
Psykiatri kirjoitti:
Onko sinulla Jax tullut tietoosi että ongelmia on ollut? onko samaan aikaa ollut jotain muuta lääkitystä, päihteitä, tms joka ehkä voisi selittää vieroitusoireita Efexorin suhteen?Käytin Efeä 6 kk/75 mg. Lääke toimi alkuoireiden helpotettua aluksi hyvin ja ilmeisesti täytti tehtävänsä, mutta lopulta se myös selvästi aiheutti ahdistusta, antisosiaalisuutta ja väkivaltafantasioita. Niin ja niitä tavallisia sivuvaikutusoireita: hikoilu, heikentynyt erektio, viivästynyt ejakulaatio, sekavuustilat alkoholin kanssa, pahentuneet krapulat ym.
Lopetin lääkityksen vähitellen pudottamalla ensin viikoksi annoksen puoleen. Nyt olen neljättä päivää kokonaan ilman. Psyyken puolella olo on todella hyvä ja pitkästä aikaa 'normaali'/'terve', mutta fyysisestä ei valitettavasti voi sanoa samaa: sekavuutta/huimausta, tinnitusta ja näköhäiriöitä varsinkin katseen kääntämisen yhteydessä. Toivottavasti ei kestä kauaa: arveluttaa lähteä prätkällä tielle vaikka ajokausi olis just mukavasti aluillaan, damn. - Ex-efekti
.. väkisinkin.. kirjoitti:
Lopetin kyseisen lääkkeen (efexor75mg) pikku hiljaa, siis joka toinen päivä otin ja joka toinen en. Silti oireita alkoi tulla. Huimausta ja kun hengitti niin välillä tuli saman kaltainen olo kuin olisi jotain rytmihäiriöitä tai jotain (ainakin luulisin että rytmihäiriöt tuntuisivat kuta kuinkin siltä) vasemmalta rinnasta sattui samalla. Myös niitä "humahduksia" tunsin koko kehon alueella ja hieman sekavalta olo myös tuntui. Ja se mikä mua eniten häirittee on kun käännän nopiasti päätäni niin silmät jää heittään hetkeksi. Kamala tunne. Se ei ole niskoista johtuvaa, sen tiedän. On kuviteltua siis jos joku väittää ettei efexorista tule ns. aloitus- ja lopetusoireita. Alussa minua vain väsytti ja satunnaisesti huimas.
Kauanko sun lopetusoireet kesti?
- minä vaan
Psykiatri kirjoitti:
Toisaalta on hyvä jutella oman lääkärin kanssa tarkkaan syyt miksi lääkitystä haluaa lopettaa.tähän haluaisin vastata jotain, sillä itselläni tuli niin pahat vierotus oireet 2 vrk kuluttua että makasin sairaalassa sydän käyrässä ja jouduin syömään jonkin sorttisia rauhottavia "pameja".
että kyllä niistä tulee vierotus oireita joillain ihmisillä ja sitä oloa en halua kenellekkään. - Tarina
minä vaan kirjoitti:
tähän haluaisin vastata jotain, sillä itselläni tuli niin pahat vierotus oireet 2 vrk kuluttua että makasin sairaalassa sydän käyrässä ja jouduin syömään jonkin sorttisia rauhottavia "pameja".
että kyllä niistä tulee vierotus oireita joillain ihmisillä ja sitä oloa en halua kenellekkään.Resepti loppui ja Efexor 150 mg jäi ottamatta. Väsymys iski, en jaksanut hoitaa reseptiä kuntoon ja ajattelin lopettaa koko lääkkeen. Olen aiemminkin yrittänyt vastaavassa tilanteessa kylmää kalkkunaa. Oireita käytöstä hikoilua, lobido nolla ja varmaan muutakin, jota en ole osannut yhdistää.
Ensimmäinen päivä meni ihan ok ja ajattelin, että tahdonvoimallani onnistun kestämään vieroitusoireet. Toisena päivänä olo paheni. Huimausta, kuvotusta, muistamattomuutta - unohdin jopa kollegani nimen - tuntui, kuin päätä kääntäessäni silmät olisivat jääneet edelliseen asentoon.
Oli pakko alistua tilanteeseen ja hankkia lääkettä. Alan huolestua, koska haluaisin välillä tuntea jotain. Toisaalta ennen lääkityksen aloittamista ahdistukseni oli invalidisoivaa. - pupsukka
wiihaa kirjoitti:
Lopetin Efen 75 mg:n ja nyt on kolmatta päivää ihan kuin krapula,kun vedän happea tuntuu kamala jysäys päässä ja pyörryttää.Että ei sitä sittenkään ois kandennu ihan seinään lopettaa..
jooh mulla ihan sama et kauhee huimaus jos lääkettä ottamatta vaikka päivään. Ei todellakaan sellainen olo et haluis vielä kestää =O en kyllä suosittele kellekkään seinään lopetusta kun jo pelkästä lääkkeen väliin jättämisestä tulee voimakkaita oireita ainakin mulle.T: pupsukka
- Tiedän myös
Tiedän kirjoitti:
Käytin muutaman vuoden ja lopetin kerralla. Vieroitusoireita: huimaus, käsien pistely, "pöhnäinen" olo. En haluaisi kokea uudestaan.
- santtu-----
Psykiatri kirjoitti:
Onko sinulla Jax tullut tietoosi että ongelmia on ollut? onko samaan aikaa ollut jotain muuta lääkitystä, päihteitä, tms joka ehkä voisi selittää vieroitusoireita Efexorin suhteen?mulla ainakin tulee heti vieroitus oireita jos unohdan yhdenkin päivän ottamatta lääkettä. syön 150mg
- Jäärä
Minkä hintaista tuo efexor on? Olen käyttänyt 4 kk cipramilia, nyt lääkäri antoi kokeilupakkauksen efexoria koska hikoilen niin paljon cipramilista... Efexorille ei taida olla rinnakkaistuotetta??
- mä vaan
1 kk satsi maksaa n.25€ ja tietenkin kun ostaa suuremman satsin tulee kuukaudenpakkaukselle vähemmän hintaa..(2kk n. 45€)
- Uusi käyttäjä
mä vaan kirjoitti:
1 kk satsi maksaa n.25€ ja tietenkin kun ostaa suuremman satsin tulee kuukaudenpakkaukselle vähemmän hintaa..(2kk n. 45€)
Minulle lääkäri antoi ilmatteeksi 28-kappaleen pakkauksen hoidon aluksi. Lisäksi hän totesi, että KELA korvaa 3kk:n satsin hinnasta yli 10€:n menevän osan. Tämä kuulostaa minusta aika halvalta. Onko käytäntö muuttunut vai ymmärsinkö jotain vääriin?
- Krandal
Sivuoireethan ovat aina yksilöllisiä. Esim. Käytin Remeronia, ennen Efexoriin siirtymista, mutta vaihdettiin kun huomasin, että nenä meni noin 10 min jälkeen ihan tukkoon lääkkeen ottamisesta sekä väsymistä seuraavana aamuna.
- gigi06
Krandal kirjoitti:
Sivuoireethan ovat aina yksilöllisiä. Esim. Käytin Remeronia, ennen Efexoriin siirtymista, mutta vaihdettiin kun huomasin, että nenä meni noin 10 min jälkeen ihan tukkoon lääkkeen ottamisesta sekä väsymistä seuraavana aamuna.
Onko kenellekään tullut Efexorista sellaisia allergisia reaktioita kuin suupielien halkeilua ja kurkkukipua ??
- Mr. Apollon
Uusi käyttäjä kirjoitti:
Minulle lääkäri antoi ilmatteeksi 28-kappaleen pakkauksen hoidon aluksi. Lisäksi hän totesi, että KELA korvaa 3kk:n satsin hinnasta yli 10€:n menevän osan. Tämä kuulostaa minusta aika halvalta. Onko käytäntö muuttunut vai ymmärsinkö jotain vääriin?
Kannattaa käydä paikallisessa sosiaalitoimistossa. Siellä he antavat maksusitoumuksen. Eli Sossu maksaa, et SINÄ.
- Piiu
Uusi käyttäjä kirjoitti:
minä aloitin vast ikää saman Efe 75mg ja tuo 1kk:n paketti makso 22.40 ja ilman kela korvausta 38.49
- maininnut
Mr. Apollon kirjoitti:
Kannattaa käydä paikallisessa sosiaalitoimistossa. Siellä he antavat maksusitoumuksen. Eli Sossu maksaa, et SINÄ.
että saadakseen maksusitoomuksen apteekkiin, on sosiaalitoimessa oltava voimassa oleva toimeentulotukipäätös. Ilman tätä päätöstä ette saa lappusia kätöseenne. Kokemusta on.
- rinnakkaislääke efexorille
Nyt on tullut äskettäin ratiopharmilta lääke,jossa on sama vaikuttava aine ku efexor depotissa,sellanen kuin Venlafaxin.Vaikuttavana aineena siis Venlafaxiini.Itse sain tuota ja nimen omaan depot-kapseleina.
- vaihdoin..
rinnakkaislääke efexorille kirjoitti:
Nyt on tullut äskettäin ratiopharmilta lääke,jossa on sama vaikuttava aine ku efexor depotissa,sellanen kuin Venlafaxin.Vaikuttavana aineena siis Venlafaxiini.Itse sain tuota ja nimen omaan depot-kapseleina.
Päätin kokeilla efexorille rinnakkaisvalmisteena tarjottua venlafaxia. Olen nyt syönyt suht.pientä annosta 5 päivänä ja ihmetellyt oloani; ikäänkuin vaihdevuodet olisivat alkaneet ja tosi kovina. Totaalisen sairaita hikoiluaaltoja. Efexorin kanssa minulla ei ole ollut muita haittavaikutuksia kuin että kiinnostus seksiin on vähentynyt.
Venlafaxin käyttöä en voi jatkaa - työssäkäynti on sivuvaikutusten kanssa mahdotonta. Ja Efexorinkin käytön välttämättömyyttä pitää harkita vakavasti. Onko kellään kokemusta esim. joogan mahdollisesta avusta psyyken hyvinvointiin..?
- Dole
Käytin pari vuotta- ainoot sivuvaikutukset oli lihominen, hikoilu, huimaus ja verenpaineen nousu.
Auttoi tosi paljon paniikkihäiriöön, mutta sitten tuli masis ja lääkettä vaihdettiin.
Vaihto 3x75 mg annoksesta kertarykäyksellä toiseen lääkkeeseen oli aika raju. 1 päivä meni niiin hirveessä olossa (=paha krapula!!!) mutta sitten se meni ohi ja olo helpotti.
En tiedä miten pahat olot sais kokonaan lääkkeet lopettamalla, mullahan tilalle tuli toinen lääke. - Larathiel
onko kellään kokemusta efexorin ja alkoholin yhteisvaikutuksista? siis jos puhutaan ns. "normaalikäytöstä". eli jos haluan lähteä bilettämään ja juon paljonkin (humalahakuisesti..) niin onko joitain sivuvaikutuksia tms. ?
- Uusi käyttäjä
Yleensähän masislääkkeiden kanssa ei suositella käytettäväksi alkoholia. Jossain Efexor Depotin tuoteselostuksessa (olikohan valmistajan sivuilla) oli kuitenkin maininta, ettei haittaa yhteiskäytöstä etanolin (==alkoholi) kanssa. Pitäisi melkein tarkastaa lääkäriltä. Jos joku saa selville, kertokaa meillekin. :)
- Ola
Olen syönyt vuoden Efexor 225 mg/pv ja juonut silloin tällöin tosi humalat. En ole huomannut sivuvaikutuksia verrattuna ennen lääkitystä otettuihin känneihin. Eli sama paha olo, kankkunen, aina aamuisin.
Yritin omaehtoisesti lopettaa lääkkeen noin puoli vuotta aloittamisen jälkeen. Kolmas päivä ja olin kuin haviseva haavanlehti. Olo oli paha siis fyysisesti, masennusta tai vastaavaa henkistä muutosta ei lopettaminen tuonut. Fyysinen olo oli sen verran paha, että jatkoin kiltisti lääkkeen käyttöä. - Jonde
Ola kirjoitti:
Olen syönyt vuoden Efexor 225 mg/pv ja juonut silloin tällöin tosi humalat. En ole huomannut sivuvaikutuksia verrattuna ennen lääkitystä otettuihin känneihin. Eli sama paha olo, kankkunen, aina aamuisin.
Yritin omaehtoisesti lopettaa lääkkeen noin puoli vuotta aloittamisen jälkeen. Kolmas päivä ja olin kuin haviseva haavanlehti. Olo oli paha siis fyysisesti, masennusta tai vastaavaa henkistä muutosta ei lopettaminen tuonut. Fyysinen olo oli sen verran paha, että jatkoin kiltisti lääkkeen käyttöä.Näyttää siltä että Efexor nimenomaan aiheuttaa fyysisen riippuvuuden (lyhyelle aikajaksolle). Jos lopettaa käyttämisen, tulee vaan niin perkeleen paha olo fyysisesti.
Tyttöystäväni syö tuota 75mg satsia, ja jos juo alkoholia niin että alkaa tuntua humala vähänkään, sydän alkaa tykyttää ja ei ole yhtään kuulemma kivaa.
Muuten lääke on ollut kaikista kokeilluista paras, ja olen kyennyt näkemään hänen katseestaan ensimmäisiä kertoja todellista terävyyttä ja kirkkautta. Myös muut hänen todelliselle persoonalleen ominaiset piirteet ovat alkaneen nousta esiin masennuksen "peitteen" alta. - Krandal
Kun yleensä puhutaan lääkkeistä ja alkoholista samassa lauseessa, niin kannattaisi miettiä uudelleen, mistä puhuu.
Jotkin lääkkeet saattaa vaikuttaa alkoholin kanssa vakavastikkin. Kokemusta on kun mutsi montakin kertaa oli teholla lääkkeitten ja alkoholin avustuksella. - Käki
Krandal kirjoitti:
Kun yleensä puhutaan lääkkeistä ja alkoholista samassa lauseessa, niin kannattaisi miettiä uudelleen, mistä puhuu.
Jotkin lääkkeet saattaa vaikuttaa alkoholin kanssa vakavastikkin. Kokemusta on kun mutsi montakin kertaa oli teholla lääkkeitten ja alkoholin avustuksella.eli jos syöt efexoria ja juot alkoholi vaikutus on /-0 sillä efexor vaikuttaa serotoniiniin kohottavasti kun taas alkoholi laskee sitä!
eli kyllä voi juoda mutta lääke ei käytännössä vaikuta sillon lainkaan! - Niko
Käki kirjoitti:
eli jos syöt efexoria ja juot alkoholi vaikutus on /-0 sillä efexor vaikuttaa serotoniiniin kohottavasti kun taas alkoholi laskee sitä!
eli kyllä voi juoda mutta lääke ei käytännössä vaikuta sillon lainkaan!Toissailtana tuli otettua aika runsaasti alkoholia, lisäksi oma Efe-annokseni 150mg/vrk jäi ottamatta tuolloin. Nyt on tila jota itse olen alkanut kutsumaan "toisen päivän krapulaksi" - päästä heittää niin, etten meinaa pystyssä pysyä, hikoilen, väsyttää kovasti... ja mielialakin heittelee rajusti. Onko kyseessä sitten juuri se, että annoksen unohtamisen lisäksi alkoholi "nollaa" Efen vaikutuksen... eli oireet kuin lääkkeen käytön kokonaan lopettaisi. Sama toistunut aikaisemminkin ja nyt mielessä pyöriikin, että "enkö ikinä opi!?"
- keh
Niko kirjoitti:
Toissailtana tuli otettua aika runsaasti alkoholia, lisäksi oma Efe-annokseni 150mg/vrk jäi ottamatta tuolloin. Nyt on tila jota itse olen alkanut kutsumaan "toisen päivän krapulaksi" - päästä heittää niin, etten meinaa pystyssä pysyä, hikoilen, väsyttää kovasti... ja mielialakin heittelee rajusti. Onko kyseessä sitten juuri se, että annoksen unohtamisen lisäksi alkoholi "nollaa" Efen vaikutuksen... eli oireet kuin lääkkeen käytön kokonaan lopettaisi. Sama toistunut aikaisemminkin ja nyt mielessä pyöriikin, että "enkö ikinä opi!?"
alkoholi haittaa vähentämällä välittäjäaineiden määrää aivoissa ja haittaa näin myös efexorin vaikutusta masennuksen hoidossa, muttei "nollaa" sen vaikutusta. Eli mikäli haluaa efexorin vaikuttavan paremmin, niin jättää juomatta. Muuten toivottava vaikutus masennuksen hoidossa pitkittyy, eikä lääke ole yhtä tehokas.
- Lääkäristä tulin just
keh kirjoitti:
alkoholi haittaa vähentämällä välittäjäaineiden määrää aivoissa ja haittaa näin myös efexorin vaikutusta masennuksen hoidossa, muttei "nollaa" sen vaikutusta. Eli mikäli haluaa efexorin vaikuttavan paremmin, niin jättää juomatta. Muuten toivottava vaikutus masennuksen hoidossa pitkittyy, eikä lääke ole yhtä tehokas.
Eri ihmiset reagoivat eri lailla kun käyttää alkoholia masennuslääkkeiden kanssa. Itse menetin tajuntani ja sain epilepsiaa vastaavan kohtauksen suht pienestä alkoholi määrästä. Kun ekaa kertaa otaa, kannattaa tarkkailla tilaa. Mun tapauksessa ei ollu edes mitään varoituksia.
- masentunutkukka
Lääkäristä tulin just kirjoitti:
Eri ihmiset reagoivat eri lailla kun käyttää alkoholia masennuslääkkeiden kanssa. Itse menetin tajuntani ja sain epilepsiaa vastaavan kohtauksen suht pienestä alkoholi määrästä. Kun ekaa kertaa otaa, kannattaa tarkkailla tilaa. Mun tapauksessa ei ollu edes mitään varoituksia.
mulla tuli hirveitä sydämentykytyksiä/rytmihäiriötä krapulassa.. onkohan kellään muulla vastaavaa?
- mirsse
masentunutkukka kirjoitti:
mulla tuli hirveitä sydämentykytyksiä/rytmihäiriötä krapulassa.. onkohan kellään muulla vastaavaa?
minä syön tällä hetkellä efexoria 300 mg ja olen aloittanut 75 ja vähitellen joutunut nostamaan. itselläni ei ole ollut minkäänlaisia vaikutuksia niiden yhteiskäytöstä...
- jappe
Olen käyttänyt efexoria 75mg nyt viikon ajan ja seuraavia haittavaikutuksia todennut:yö ja päivä hikoilua, virtsankarkaamista, laihtumista, veren paineen nousua, vapinaa. Vaihdan lääkkeen mielelläni toiseen jo nyt.
- clavelito
alotin eilen lähinnä polyneuropatian karmeiden kipujen hoitoon. ennen ole Cipramil masennukseen mutta se on nyt pois. ajatus kulkee jotenkin selkeemmin.luin vaan noita haittaoireita ja sitten exyin tänne. pleaze, kertokaa jos joku myös käyttää kipulääkkeenä.
- lumiukko
clavelito kirjoitti:
alotin eilen lähinnä polyneuropatian karmeiden kipujen hoitoon. ennen ole Cipramil masennukseen mutta se on nyt pois. ajatus kulkee jotenkin selkeemmin.luin vaan noita haittaoireita ja sitten exyin tänne. pleaze, kertokaa jos joku myös käyttää kipulääkkeenä.
aloitin kans efexor 75mg ja olo on ihan kaamee.koko ajan pahoinvointia,ruoka ei maistu nielu on ihan puutunu ja muutenkin höntti olo.koskahan oireet vähenee?
- efe
lumiukko kirjoitti:
aloitin kans efexor 75mg ja olo on ihan kaamee.koko ajan pahoinvointia,ruoka ei maistu nielu on ihan puutunu ja muutenkin höntti olo.koskahan oireet vähenee?
aivan sama juttu itsellä.. aloitin efen käytön tossa viitisen päivää sitten ja on aivan älyttömän sekava, väsynyt olo ja tuntuu et on näköongelmia.. Ei tunnu sopivan mulle, pitää varmaan lopettaa ja ottaa yhteyttä lääkäriin ..kokemuksia? :/
- saw
clavelito kirjoitti:
Olen käyttänyt Efexoria kipuun. (niskarankaan) Hyvä lääke, sivuoireena tuli tosin ruokahaluttomuus.
- clavelito
saw kirjoitti:
Olen käyttänyt Efexoria kipuun. (niskarankaan) Hyvä lääke, sivuoireena tuli tosin ruokahaluttomuus.
yritin käyttää kuukauden mutta sivuoireet olivat niin kovat, että lopetin, tuli hirveitä masennuksia ja itkuja tai sitten raivareita.
nyt olen käynyt fysikaalisessa:laseria sormien pikku niveliin, lämpöä hartioihin ja käsiin sekä hierontaa, kaularangan ja olkapäiden venytystä. tarkoitus saada hermoradat auki. hyvältä vaikuttaa. lääkärihän ei fysikaalista arvsta, pillereillä vaan "kaikki apu" - Mies W.
efe kirjoitti:
aivan sama juttu itsellä.. aloitin efen käytön tossa viitisen päivää sitten ja on aivan älyttömän sekava, väsynyt olo ja tuntuu et on näköongelmia.. Ei tunnu sopivan mulle, pitää varmaan lopettaa ja ottaa yhteyttä lääkäriin ..kokemuksia? :/
Älä lopeta ilman lääkärin konsultaatiota. Itsellä oli sivuoireina sekava näkö, paha olo ja hikoilu. Kaikki sivuvaikutukset hävisivät kolmessa kuukaudessa. Efexor toimii mulle todella hyvin ja elämä hymyilee. Tämä ei ollut mainos.
- sivu
Mies W. kirjoitti:
Älä lopeta ilman lääkärin konsultaatiota. Itsellä oli sivuoireina sekava näkö, paha olo ja hikoilu. Kaikki sivuvaikutukset hävisivät kolmessa kuukaudessa. Efexor toimii mulle todella hyvin ja elämä hymyilee. Tämä ei ollut mainos.
Minulla kaikki sivuoireet hävisivät 3 viikossa.
- olo
käytin enne seroxatia 20mg päivässä, joka vaihdettiin 75mg efexor debotia päivässä.
olen käyttänyt 4 päivää ja sivuoireet ovat seuraavat : sekavuus, hikoilu, huimaus, lihaksien nykiminen, vapina, pahaolo, näköhäiriöt, kuumataallot, kurkkukipu, väsymys, paineentunnetta päässä, voimattomuuden tunne ja hampaiden naristelu välillä päänsärkyä. - Kuikka
olo kirjoitti:
käytin enne seroxatia 20mg päivässä, joka vaihdettiin 75mg efexor debotia päivässä.
olen käyttänyt 4 päivää ja sivuoireet ovat seuraavat : sekavuus, hikoilu, huimaus, lihaksien nykiminen, vapina, pahaolo, näköhäiriöt, kuumataallot, kurkkukipu, väsymys, paineentunnetta päässä, voimattomuuden tunne ja hampaiden naristelu välillä päänsärkyä.Itse huomasin Efexorin vaikutuksen (75mg/vrk masennukseen) heti ensimmäisen tabun jälkeen. Mielialan vaihtelut poistui melkeen täysin ja mieliala kohos huomattavasti. Sivuoireita ei juurikaan ollu ja neki hävis viikossa.
- Linda007
Kuikka kirjoitti:
Itse huomasin Efexorin vaikutuksen (75mg/vrk masennukseen) heti ensimmäisen tabun jälkeen. Mielialan vaihtelut poistui melkeen täysin ja mieliala kohos huomattavasti. Sivuoireita ei juurikaan ollu ja neki hävis viikossa.
Heipat vaan kaikille!
Mulla on nyt juuri aloitettu efexor depot 75 mg (1per päivä) lääke ahdistukseen ja masennukseen uudestaan kahden vuoden tauon jälkeen. Eli masennus uusi. (olen nyt 30v tavallinen työssäkäyvä koulutettu nainen)
Odotan nyt niitä samoja sivuoireita, mitkä tuli viime kerrallakin eli yöhikoilu (lisääntyi päivälläkin) ja suun kuivuminen. Nyt näyttäis olevan vielä aamuisin hieman pahaa oloakin. Viimeksi oireet kestivät n. 2 viikkoa, jonka jälkeen ne lieveni selvästi, mutta hieman jäi se yöhikoilu.
Muuten lääke toimi todella hyvin ja nyt aion syödä sitä oireiden hävittyä sen 6kk tai katsotaan mitä lääkäri sit sanoo. Viimeksi söin kokonaisuudessaan vain 6kk ja lääkkeen käyttö loppui ennen terapian loppumista.
Viimeksi lääkkeitten syönti loppui kuin seinään ja en sitä kenellekään suosittele. "Vieroitusoireet" alkoi n. puolentoista vuorokauden kuluttua edellisen annoksen ottamisesta. Päässä humisi ja meni sellaisia pyörittäviä aaltoja koko kropan läpi. Tuntui, että maailma ympärillä pyöri ja päätä särki. Keskittymiskyky myös meni lähes täysin. Kesti sen 6vrk noi oireet. En kyllä muista, että olisi alkanut ahdistaa tai masentaa, lähinnä oli fyysisesti paha olla. Muiden kokemusten perusteella näistä pääsee täysin, jos käytön lopettaa asteittain. - Janna79
Linda007 kirjoitti:
Heipat vaan kaikille!
Mulla on nyt juuri aloitettu efexor depot 75 mg (1per päivä) lääke ahdistukseen ja masennukseen uudestaan kahden vuoden tauon jälkeen. Eli masennus uusi. (olen nyt 30v tavallinen työssäkäyvä koulutettu nainen)
Odotan nyt niitä samoja sivuoireita, mitkä tuli viime kerrallakin eli yöhikoilu (lisääntyi päivälläkin) ja suun kuivuminen. Nyt näyttäis olevan vielä aamuisin hieman pahaa oloakin. Viimeksi oireet kestivät n. 2 viikkoa, jonka jälkeen ne lieveni selvästi, mutta hieman jäi se yöhikoilu.
Muuten lääke toimi todella hyvin ja nyt aion syödä sitä oireiden hävittyä sen 6kk tai katsotaan mitä lääkäri sit sanoo. Viimeksi söin kokonaisuudessaan vain 6kk ja lääkkeen käyttö loppui ennen terapian loppumista.
Viimeksi lääkkeitten syönti loppui kuin seinään ja en sitä kenellekään suosittele. "Vieroitusoireet" alkoi n. puolentoista vuorokauden kuluttua edellisen annoksen ottamisesta. Päässä humisi ja meni sellaisia pyörittäviä aaltoja koko kropan läpi. Tuntui, että maailma ympärillä pyöri ja päätä särki. Keskittymiskyky myös meni lähes täysin. Kesti sen 6vrk noi oireet. En kyllä muista, että olisi alkanut ahdistaa tai masentaa, lähinnä oli fyysisesti paha olla. Muiden kokemusten perusteella näistä pääsee täysin, jos käytön lopettaa asteittain.Hei!
Onko kellään kokemuksia siitä, miten Efexor ja raskaus tulevat keskenään juttuun? Missä vaiheessa Efexor suositellaan ehdottomasti lopetettavaksi? Jos käyttää Efexoria hedelmöittymisestä vielä kuukauden, niin aiheutuukohan alkiolle jotain vakavaa?
Lueskelin nuo muut jutut, ja käsitin, että monet on käyttäneet Efexoria ihan vaan jonkun kuusi kuukautta ja näin. Alkoi vähän ihmetyttää, koska itse olen aloittanut Efexorin joskus 90-luvun lopussa (1998 tai 1999, en muista tarkkaan), eikä taukoja ole pidetty saati suositeltu. Toki aluksi annos oli aika iso, varmaan jossain välissä 225 mg ja sitten on laskettu sitä. Viime keväänä lääkäri antoi luvan puolittaa kapselin (75 mg > 37,5 mg), mutta ei siitä oikein mitään tullut, koska itkukohtaukset alkoivat ja oli aika paskana. Siksi mahdollinen raskaus nyt vähän pelottaa, mutta koska ikää on nyt 28 v, niin karu totuus on, ettei tilanne tästä enää parane, vaan huononee iän lisääntyessä.
Mutta jos jollain on tietoa raskaudesta ja Efexorista, niin ois kiva kuulla. - apaattinen ameeba
efe kirjoitti:
miten sitä sitten uskaltaa aloittaa? itse olen syönyt vain seronilia, enkä tahtoisi vaihtaa, koska pelkään noita sivuvaikutuksia niin paljon, ja niitä näyttää olevan....
minkälaisia teidän näköhäiriöt ovat olleet?
mitenkäs tuollaisen lääkkeen kanssa uskaltaa elää ja olla jos alkoholin kanssa aiheuttaa sydämentykytyksiä tai ihan normaalipäivinäkin näköhäiriöitä ja huonoa oloa tms oireita joiden takia alunperinkin olen lääkärille hakeutunut?!
eikä terveys kestä kolmea kuukautta odotella sivuvaikutusten häipymistä! - Efexoria neljä vuotta
apaattinen ameeba kirjoitti:
miten sitä sitten uskaltaa aloittaa? itse olen syönyt vain seronilia, enkä tahtoisi vaihtaa, koska pelkään noita sivuvaikutuksia niin paljon, ja niitä näyttää olevan....
minkälaisia teidän näköhäiriöt ovat olleet?
mitenkäs tuollaisen lääkkeen kanssa uskaltaa elää ja olla jos alkoholin kanssa aiheuttaa sydämentykytyksiä tai ihan normaalipäivinäkin näköhäiriöitä ja huonoa oloa tms oireita joiden takia alunperinkin olen lääkärille hakeutunut?!
eikä terveys kestä kolmea kuukautta odotella sivuvaikutusten häipymistä!Efexor
-ennenkuin olo tasaantuu niin saattaa kestää hyvinkin kolme viikkoa ... missään tapauksessa viikossa olo ei muutu paremmaksi ... kannattaa pyytää alkuun myös rauhottavia
- itselläni ei ol enää lainkaan krapulaa vain väsymys
- sivuvaikutukset; seksihaluja on, mutta kyky heikkenee, unentarve lisääntynyt, viikkoloppu saattaa mennä nukkuessa, hieman saamattomampi
- Efexorista vieroitus ei ole onnistunut millään, vieroitusoireet tulevat jo vuorokaudessa, olo muistuttaa sähköjänistä
- kallis lääke - 3 Vuotta Efexoria takana
Efexoria neljä vuotta kirjoitti:
Efexor
-ennenkuin olo tasaantuu niin saattaa kestää hyvinkin kolme viikkoa ... missään tapauksessa viikossa olo ei muutu paremmaksi ... kannattaa pyytää alkuun myös rauhottavia
- itselläni ei ol enää lainkaan krapulaa vain väsymys
- sivuvaikutukset; seksihaluja on, mutta kyky heikkenee, unentarve lisääntynyt, viikkoloppu saattaa mennä nukkuessa, hieman saamattomampi
- Efexorista vieroitus ei ole onnistunut millään, vieroitusoireet tulevat jo vuorokaudessa, olo muistuttaa sähköjänistä
- kallis lääkeKäytin efeä yli 3 vuotta, monta kertaa yritin lopettaa. Kys. lääke vaikuttaa kai ihmisillä eri tavoin, mulle tuli lopettamisyrityksistä:
-ihan kuin "sähköiskuja" aivoissa
-lieviä halluja
-näkökentässä "kipinöi"
-summasummarum, hirveä fyysinen olo
Annostus\pvä oli 225.Lopetin sitten vähitellen.
Silti tuli muutaman päivän "sähköshokkitila"
TÄNÄÄN ENSIMMÄINEN FYYSISESTI NORMAALI PÄIVÄ, JIPPII!
Ylimainostettu lääke, vaan jos se toisille toimii, erittäin hyvä.Itse tunsin olevani Auroran sairaalalekurin koekaniini.Kokeili mulla yhtä sun toista, ja lääkkeitä vaihdeltiin kuni romani hevosta;D - omaishoitaja vm-59
efe kirjoitti:
Otan lääkkeen vasta tuossa 16.30-17.30 välillä ruokailun yhteydessä, yöunet ovat hyvät eikä haittaa autolla ajoa.
- bax
Janna79 kirjoitti:
Hei!
Onko kellään kokemuksia siitä, miten Efexor ja raskaus tulevat keskenään juttuun? Missä vaiheessa Efexor suositellaan ehdottomasti lopetettavaksi? Jos käyttää Efexoria hedelmöittymisestä vielä kuukauden, niin aiheutuukohan alkiolle jotain vakavaa?
Lueskelin nuo muut jutut, ja käsitin, että monet on käyttäneet Efexoria ihan vaan jonkun kuusi kuukautta ja näin. Alkoi vähän ihmetyttää, koska itse olen aloittanut Efexorin joskus 90-luvun lopussa (1998 tai 1999, en muista tarkkaan), eikä taukoja ole pidetty saati suositeltu. Toki aluksi annos oli aika iso, varmaan jossain välissä 225 mg ja sitten on laskettu sitä. Viime keväänä lääkäri antoi luvan puolittaa kapselin (75 mg > 37,5 mg), mutta ei siitä oikein mitään tullut, koska itkukohtaukset alkoivat ja oli aika paskana. Siksi mahdollinen raskaus nyt vähän pelottaa, mutta koska ikää on nyt 28 v, niin karu totuus on, ettei tilanne tästä enää parane, vaan huononee iän lisääntyessä.
Mutta jos jollain on tietoa raskaudesta ja Efexorista, niin ois kiva kuulla.Efexoria ei voi käyttää raskaana.
- NYT HELPOTTUNUT
NO MOI KAIKILLLE.SAIN KYSEISTÄ LÄÄKETTÄ MAANANTAINA 5.3 EKA KERRAN OTIN HETI 1HDEN JA SEURAAVANA AAMUNA HUOMASIN JO VOIVANI HYVIN.MINULLA OLI 3V.JOKA PÄIVÄ AHDISTAVA JA RÄJÄHTÄVÄ OLOTILA.KÄVI JO ITELLEKIN NIIN HANKALAKS ETTÄ EI ENÄÄ KESTÄNYT.PUHUMATTAKAAN KANSSA IHMISISTÄ.OLEN 2LAPSEN ÄITI 6VJA 3V.AHDISTUS ALKOI PIENIMMÄN SYNTYMÄSTÄ SIINTÄ LÄHIN ON OLLUT PAHA OLLLA.MUTTA NYT KUN KÄVIN LEKURILLA JA MAINITSIN ASIASTA JA MINULLE ON SATTUNUT MUUTAKUN IKÄVÄÄ SISKOT KUOLI 2VVÄLILLÄ JA KAIKKEA MUUTAKIN ET KYL KESTÄMISTÄ ON .MUT NYT OLEN TYYTYVÄINEN.PARIN PÄIVÄN KÄYTTÖ ON AINAKIN MULLA JO NYT TEHNYT IHMEITÄ.ENNEN EN NÄIHIN MIHKÄÄN TAPUIHIN USKONUT.MUT NYT OLEN TOISTA MIELTÄ.HYVÄT VOINNIT KAIKILLE JA KOITAKAA JAKSAA...
- En suosittele
Masennukseen lekuri määräsi kolmisen vuotta sitten 150mg Efexoria. Monta kertaa vuosien varrella pyysin 'lupaa' lopettaa lääkkeen syömisen, mutta lääkärin ja läheisien painostuksesta jatkoin.
Nyt kaksi viikkoa sitten lääkäri käski lopettaa efexorin, koska silloin oli ihan mieletön väsymys kaiken aikaa, nukuin yli 14h vuorokaudessa. Viikko lopettamisen jälkeen väsymys katosi, koko tunneskaala tuli takaisin ja muutenkin tuntui että olisi herännyt koomasta. Hitto vie, kolme vuotta ihan turhaan noita popsin, yli kymppitonni vanhaa rahaa meni ja hyöty tasan nolla.
Nyt tässä kärsitään erittäin tympeitä vieroitusoireita, ne 'sähköiskut' jatkuvat ja jatkuvat.- efexoria 4 vuotta
törkeä toi hinta muuten - nytten tuli itsekkin vasta käännettyä markoiksi!
miten pitkään vieroitusoireet jatkuivat? lopetitko "seinään"? Itselläni saattaa 14 tuntia mennä unessa putkeen helposti - Kasiykkönen
efexoria 4 vuotta kirjoitti:
törkeä toi hinta muuten - nytten tuli itsekkin vasta käännettyä markoiksi!
miten pitkään vieroitusoireet jatkuivat? lopetitko "seinään"? Itselläni saattaa 14 tuntia mennä unessa putkeen helpostiViikon ajaksi pudotin 75mg:ään ja sitten kerralla pois. Kuukauden melkein vieroitusoireet jatkuivat, ärtyneisyys vaivaa hieman vieläkin - mutta niitä tympeitä 'sähköiskuja' ei enää ole.
Jaksaminen on parempaa nyt ilman Efexoria, enää ei edes päiväunia saa venymään yli kaksituntisiksi kun ennen ne saattoivat kestää seuraavaan aamuun. =)
Tunneskaala on paljon laajempi nykyään, kun tympäisee, tympäisee kunnolla. Kun tuntee mielihyvää, se todellakin tuntuu hyvältä. Hieman on vielä opeteltavaa omien tunteiden kanssa - mutta en enää haluaisi aloittaa mitään mielialalääkitystä, sillä haluan kohdata jo elämän sellaisena kuin se on, en lääkkeiden tasoittamana. Hieman pelottaa kun ei ole lääkkeiden tuomaa varmuutta, mutta tunnen sentään taas ja jaksan - se riittää minulle.
Meni muuten vähän ohi aiheen.. :) - Nimetön
Kasiykkönen kirjoitti:
Viikon ajaksi pudotin 75mg:ään ja sitten kerralla pois. Kuukauden melkein vieroitusoireet jatkuivat, ärtyneisyys vaivaa hieman vieläkin - mutta niitä tympeitä 'sähköiskuja' ei enää ole.
Jaksaminen on parempaa nyt ilman Efexoria, enää ei edes päiväunia saa venymään yli kaksituntisiksi kun ennen ne saattoivat kestää seuraavaan aamuun. =)
Tunneskaala on paljon laajempi nykyään, kun tympäisee, tympäisee kunnolla. Kun tuntee mielihyvää, se todellakin tuntuu hyvältä. Hieman on vielä opeteltavaa omien tunteiden kanssa - mutta en enää haluaisi aloittaa mitään mielialalääkitystä, sillä haluan kohdata jo elämän sellaisena kuin se on, en lääkkeiden tasoittamana. Hieman pelottaa kun ei ole lääkkeiden tuomaa varmuutta, mutta tunnen sentään taas ja jaksan - se riittää minulle.
Meni muuten vähän ohi aiheen.. :)kiitos
- 3 vuotta myös
Kuulosti niin tutulta!
Päätin lopettaa lääkkeen käytön, koska mulle se ei ainakaan tehonnut, masennus ja uniongelmat eivät hävinneet.Ja aina sanoi lekuri, että älä lopeta.Niinpä...
3 vuotta aivan turhaan myös.Nyt on sähköiskupäivät ohi, ja olo ok. Mulla myös nousiverenpaine, ja tuli kuumia aaltoja käytön aikana.Nyt oottelen, että pärjäis alle 12 tunnin unilla! - yrittäjä jo 5v
viestisi on jo vanha,mutta ajattelin silti kokeilla oletko vielä palstalla? itse olen syönyt useammanvuoden efexsoria. välillä olen koittanut lopettaa vähitellen viekkarit kärsien ja on mennyt ihan ok.siis jonkinaikaa.... eilen taas olo oli ,kuin nukkuneenrukouksella :( .otin kokeeksi ylimääräisen e.n ja woi witja vieläkin olen hereillä 6h yöunien jälkeen. lekuri sanoi viimeksi jot voin ottaa mieluummin 1/2 osaa opamoxin aamulla ahdistukseen,ku lähettäs taas nostaa efeä. aikaisemmin oli ollu ex.lekurin aikaan maximissa?nyt "vaan "150mg.
itse olenkin tehnyt itseltäni puuttuvan diagnoosin kaamosmasennus masennus. talvella enempi jomoja jot jaksaa etes 12h olla valveilla....
- "lääkkeen syöjä"
Hei!
Mä oon alkanu syömään Efexoria tammikuun alusta lähtien. Mulla on panniikki oireita johon syön nuita. Ekan kapselin ku otin, ilmeni hermoneisuutta ja paniikki oireita mutta ne kuitenki helpottuivat. Mulla meni se 2 viikkoo ku tuloksia ilmeni... Mikäli oikein muistan, efexor on hintava.
Mulla on kuitenki ilmenny kohtauksia mutta kyl tuo lääke on kuitenki ollu todella hyvä. Mieliala on kohonnu huomottavasti ja kiinnostus palannu. Sivuvaikutuksia ei oo ilmenny ollenkaa. - Grau84
Olen käyttänyt nyt kuukauden efexoria 150mg/pvä ja olo on ku uitetulla pesukarhulla eli hiki lentään aika reilusti ei tarvitse kuin istua sohvalla niin pyyhe on vieressä. itselläni on kokeiltu monia eri lääkkeitä ja tuntuu että sitä sopivaa ei vaan löydy. ajattelin lopettaa nyt omatoimisesti ja seinään koska tuskin ne lopettamis oireet on pahempia ku tää hikoilu.
- mariiah
älä heti lopeta!!! oonkokeillujos jonkin laisialääkkeitä,samaan vaivaan,alku oireet menee kylläohi aikanaan, noin 2-4 viikkoo. sitten tasaantuu ja kaikki menee jotakuinkin normaalisti. yritä jaksaa vaan se hikoilu, kuona aineet lähtee vaan nyt vex..
- Mie täältä jostakin
Heipparallaa =)
Ite oon syöny noita viimeset pari vuotta. Eka alotettiin 75mg:llä, siitä 150 mg, sitten 225mg ja nyt 300mg. Mielestäni tosi hyvä lääke. Monia on tullu kokeiltua ja tämä taitaa olla se "mun oma". Hintava tosin on. Just eilen kipasin apteekissa ja kaks pakettia( yhessä 98 kpl. 150mg) makso 434.96e.- sophias
Itselläni lääkityksenä Efexoria 75mg paniikkihäiriöön ja ahdistuneisuuteen. Lisäksi 3 mg Rivatrilia per päivä. Olen myös huomannut "vieroitusoireita", jos esim. Efexor loppunut ja en sitä ole pariin päivään saanut. On tullut tärinää ym.. Muuten tosi hyvä lääke on, ja olen todella kiitollinen, että on lääkkeitä tälläisiinkin vaivoihin.:)
- 225 mg
ok, yleensä aloitetaan tuo efen käyttö 75 mg annostuksella. ihan vain kokeilakseen etteri aiheuta sivuoireita, 150 mg on se millä masennustiloja aletaan vasta hoitaa. ja tästä annostus nostetaan tapeen mukaan. itsellä 225, ja kuukauden jälkeen 300.
Monta eri lääkettä tullut kokeiltua, mutta tämä on ainoa missä sivuvaikutset ovat aika pienet. Laukeamishäiriö joo, mutta on se kans kivaa kun jaksaa jyystää vaikka koko yön :) (ei oikeesti)
Toinen sivuvaikutus on että lompakko pienenee aika nopeasti. tällä hetkellä lääkkeitä noin 120 euron eestä/kk.
- Powaqa
taitaa olla suht uusi valmiste? Kaverille just määrättiin näitä niin kävin tämän ketjun lukemassa. Sillä ajattelin että uusi koska olen varmaan nuorempana suht kaikki markkinoilla olevat debis lääkkeet testannut ja huonoiksi havainnut. Jotenkin myös tuntuu että tämänkin ketjun väki on nuorta?
Lohduksi näiden ongelmien kanssa kamppaileville että luultavasti elämä helpottuu ja oireet lievenevät kun ikää tulee... Minä olen nyt 46 v enkä vuosiin ole enää masis lääkkeitä tarvinnut. Tietty kun viinan käyttökin on jäänyt niin jo silläkin on tasapainoisempi olo! - Joku
Onko totta että lääkkeen vaikutus alkaa vasta monen viikon jälkeen...lääkäri nimen omaan sanoi mulle että tämä lääke auttaa nopeasti..itse en ole koskaan tämänlaisia lääkkeitä käyttäny mutta nyt elämän tilanne meni sellaiseksi että oli pakko turvautua tähän..hirvittää vaan että joudunko odottamaan viikkoja ennen kuin masennus / ahdistus loppuu? ja lääke on Efexor 75 mg otin heti yhden kun kotia pääsin
- sm0k3
oon ollut täs pamei syönyt vähä aika ja nyt lääkäri määräs mul eferoxiin olen nyt sitä pari viikkoa syönyt ja vaikutukset on kovat ihan ku olis piripommin vetänyt ja suuta ei saa millä kii koko ajan halun jutella jonkun kans. onko kellä ollut tämmöstä?
- exexexexexexexe
no eipä tulisi mieleenkään verrata tätä lääkettä amfetamiiniin. Ei onneksi mitään vastaavuutta-jos sivuvaikutukset viitaisi edes vähän "piriin" olisin lopettanut lääkkeen syömisen ihan huonojen muistojen takia-joten oireesi eivät johdu efexorista vaan ehkä jostain mitä olet nauttinut vielä jokin aikä sitten...?
Efexor on mielestäni puhtaasti masennus/mielialahäiriölääke. - bax
Kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä masennuslääkkeet saattavat aiheuttaa maaniset vauhtioireet.
- ADD-/depressio-/foobikkopot...
Aloitin Efexor Depot 75mg päivässä, aikoinaan keskivaikeaan masennukseeni.
Aloituspakkauksen sain ilmaiseksi lääkäriltäni ja 3kk:n pakkauksen myöhemmin apteekista (KELA-korvauksella) sv-omavastuuhintaan 77€. Lääkkeen sivuvaikutukset alkoivat tuntua jo ensimmäisestä päivästä ja poistuivat kokonaan parissa viikossa (huimausta, lievää päänsärkyä, silmien valoarkuutta, lievää pahoinvointia ja univaikeuksia).
Lääkkeen varsinaiset sairautta hoitavat vaikutukset ilmenivät jo viikon kuluttua aloituksesta: kielteiset ja itsemurha-ajatukset loivenivat, itkuisuus ja väsymys/voimattomuus vähenivät.
Noin 6kk:n jälkeen oireet kuitenkin taas voimistuivat ja lääkkeen annostus nostettiin 150mg/pvä.
3kk:n pakkaus Efexor Depot 150mg maksoi Kela-korvauksineen n.120€.
Myöhemmin mielialani kohottua, jouduin lopettamaan lääkityksen toisen, Strattera tarkkaavaisuushäiriölääkkeen kokeilua varten. Lopetin Efexorin kuin seinään ja yllättävän vähäisin oirein: lievää huimausta, päänsäryn tunnetta ja lisäksi sain yhden ainoan kerran tuntemuksen, kuin olisin saanut sähköiskun koko oikean käteni mitalta.
Myöhemmin sitten aloitin Efexorin uudestaan ja nykyisin syön 75mg päivässä masennuksen estolääkityksenä.
Lääkkeestä on apua myös paniikkioireisiin ja erilaisiin pelkotiloihin.
Itselleni lääke toi yllättäen apua myös julkisten paikkojen pelkooni:
Aiemmin tunsin oloni ahdistuneeksi liikkuessani ruuhka-aikaan kaupungilla ja kaupoissa, lisäksi liikkuminen esim. julkisilla liikennevälineillä ahdisti.
Nämä oireet kuitenkin helpottuivat huomattavasti Efexorin ansiosta.
Lääkkeen kalliudesta huolimatta, voin suositella Efexorin kokeilua lämpimästi kaikille masennus-, paniikkihäiriö-, tai pelkotiloista kärsiville henkilöille!
Itsestäni voin sanoa, etten tiedä missä nyt olisin ilman Efexoria.
Elämässä on taas toivoa ja se on helponpaa kuin ennen lääkityksen aloittamista.- josuM
minulla on todella huonoja kokemuksia tästä lääkkeestä..alussa sivuoireet oli kamalia, skitsoja ja sairaita unia ja pahoja näköongelmia..terapeutti ei uskonut kun kerroin näistä vaan lisäsi annosta. nyt 225mg päivässä. ei tarvii olla kun yhden päivän syömättä kun jo tulee järkyttävät vieroitusoireet, sähköiskuja päässä, erittäin sairaita unia jotka vaikuttaa aika tehokkaasti olotilaan, voimakkaita pelkotiloja, ahistusta ja pupillit olemattoman kokoiset. pelottaa etten pääse koskaan eroon näistä lääkkeistä, tuntuu kun olisin jäänyt riippuvaiseksi. ja kaiken lisäksi terapeutti ei edelleenkään usko että voi olla noin pahoja sivuoireita. haluaisin lopettaa nää ja vaihtaa sepramiin jota söin ennen ja joista ei ollut mitään sivuoireita. toistaiseksi ei ole onnistunut lopettaminen edes hitaasti vähentämällä. jos esim otan 150mg päivässä vähentäen sen 75mg niin heti tulee oireet..:(
- Nimetön
josuM kirjoitti:
minulla on todella huonoja kokemuksia tästä lääkkeestä..alussa sivuoireet oli kamalia, skitsoja ja sairaita unia ja pahoja näköongelmia..terapeutti ei uskonut kun kerroin näistä vaan lisäsi annosta. nyt 225mg päivässä. ei tarvii olla kun yhden päivän syömättä kun jo tulee järkyttävät vieroitusoireet, sähköiskuja päässä, erittäin sairaita unia jotka vaikuttaa aika tehokkaasti olotilaan, voimakkaita pelkotiloja, ahistusta ja pupillit olemattoman kokoiset. pelottaa etten pääse koskaan eroon näistä lääkkeistä, tuntuu kun olisin jäänyt riippuvaiseksi. ja kaiken lisäksi terapeutti ei edelleenkään usko että voi olla noin pahoja sivuoireita. haluaisin lopettaa nää ja vaihtaa sepramiin jota söin ennen ja joista ei ollut mitään sivuoireita. toistaiseksi ei ole onnistunut lopettaminen edes hitaasti vähentämällä. jos esim otan 150mg päivässä vähentäen sen 75mg niin heti tulee oireet..:(
aloton 3 pvää sitten efen ja huh mitkä alkuolot!! puren takahampaita yhteen, tärisen, suu kuivaa, päätä särkee, ei pysty pissaamaan, väsyttää ja kaikista pahin, käyn tosi hitaalla. reaktiokyky on laskenu ihan minimiin. älytöntä!! onks teillä kellään ollu samanlaista, helpottaaks jossain vaihees? olo on ku ois polttanu eilen illan kauheet paukut..
- Aurelius
Olen käyttänyt efexoria kesästä 2004 lähtien. Aluksi 75 mg ja nyt yli 2 vuotta 150 mg. Lääke vaikutti alussa jo seuraavana päivänä.
Minusta tuntuu, etten koskaan ole ollut näin tasapainoinen ja rohkea. Ennen lääkettä olin jo aivan säikky töissä ja tunteet heittelivät äärimmäisyyksiin.
Olen lapsesta lähtien ollut erilaisia tilaisuuksia pelkäävä ja jatkuvassa itsetarkkailussa etsien virheitä omasta käytöksestäni. Nyt tuollaiset tunteet ovat pienentyneet, joskaan eivät ole kokonaan kadonneet.
Uskallan ilmaista itseäni nykyisin niin suullisesti kuin kirjallisesti. Kotona olen varmaan kiltimpi enkä huuda lapsille entisen kaltaisesti. Olen yleensä energinen.
Mutta sitten on paljon myös harmittavia seikkoja. Tunneskaalat ovat laimentuneet ja tuntuu, että mistään ei tarvitse välittää. Ennen olin säikkynä, jos laskunmaksu ylittyi päivällä. Nykyisin voi mennä viikkokin ilman sen suurempaa huolta. Suhtaudun nykyisin asioihin hällä väliä tunteella. Se meinaa pelottaa joskus.
Seksielämä oli aluksi parempaa, kun pystyin keskittymään itse asiaan, mutta viimeisen puolentoista vuoden aikana olo on kuin ruunalla. Toisaalta seksi on koko ajan mielessä, kun ei tule purettua sitä energiaa. Ennen olin iltaisin kuumana, mutta nykyisin käännän vain tyytyväisenä kylkeä ja nautin nukkumisesta. Nukkuminen on mukavaa. Sitä saattaisin tehdä jatkuvasti. Töissä tulee iltapäivisin melkein joka päivä käsittämättömiä väsytyskohtauksia.
Joskus tuntuu, että elän kaksoiselämää.
Olen viimeisen kolmen vuoden aikana pilannut muutaman ystävyyssuhteen nykyisellä terävällä kielellä. Töissä ei mene hyvin, mutta en toisalta surekaan asioita.
Olen viimeaikoina jo alkanut miettiä lääkkeen syönnin lopettamista. Haluaisin toisaalta olla tunteva ihminen. Tosin vierotusoireet ja pelko entisistä panikoitumisista pelottavat. Toissa juhannuksena olin 4 päivää ilman lääkettä ja olo oli kaoottinen sekä unet aivan käsittämättömiä. - Tuuliviiri-75
Hei!
Onko kellään kokemusta sivuoireiden ilmaantumisesta vuosien käytön jälkeen? itse olen käyttänyt nyt nelisen vuotta ja viime aikoina ollut outoja vatsavaivoja, hikoilua, voimattomuutta ja väsymystä. Voiko johtua tästä lääkkeestä vielä näin monen vuoden jälkeen? - ettäpä
Aurelius kirjoitti:
Olen käyttänyt efexoria kesästä 2004 lähtien. Aluksi 75 mg ja nyt yli 2 vuotta 150 mg. Lääke vaikutti alussa jo seuraavana päivänä.
Minusta tuntuu, etten koskaan ole ollut näin tasapainoinen ja rohkea. Ennen lääkettä olin jo aivan säikky töissä ja tunteet heittelivät äärimmäisyyksiin.
Olen lapsesta lähtien ollut erilaisia tilaisuuksia pelkäävä ja jatkuvassa itsetarkkailussa etsien virheitä omasta käytöksestäni. Nyt tuollaiset tunteet ovat pienentyneet, joskaan eivät ole kokonaan kadonneet.
Uskallan ilmaista itseäni nykyisin niin suullisesti kuin kirjallisesti. Kotona olen varmaan kiltimpi enkä huuda lapsille entisen kaltaisesti. Olen yleensä energinen.
Mutta sitten on paljon myös harmittavia seikkoja. Tunneskaalat ovat laimentuneet ja tuntuu, että mistään ei tarvitse välittää. Ennen olin säikkynä, jos laskunmaksu ylittyi päivällä. Nykyisin voi mennä viikkokin ilman sen suurempaa huolta. Suhtaudun nykyisin asioihin hällä väliä tunteella. Se meinaa pelottaa joskus.
Seksielämä oli aluksi parempaa, kun pystyin keskittymään itse asiaan, mutta viimeisen puolentoista vuoden aikana olo on kuin ruunalla. Toisaalta seksi on koko ajan mielessä, kun ei tule purettua sitä energiaa. Ennen olin iltaisin kuumana, mutta nykyisin käännän vain tyytyväisenä kylkeä ja nautin nukkumisesta. Nukkuminen on mukavaa. Sitä saattaisin tehdä jatkuvasti. Töissä tulee iltapäivisin melkein joka päivä käsittämättömiä väsytyskohtauksia.
Olen viimeisen kolmen vuoden aikana pilannut muutaman ystävyyssuhteen nykyisellä terävällä kielellä. Töissä ei mene hyvin, mutta en toisalta surekaan asioita.
Olen viimeaikoina jo alkanut miettiä lääkkeen syönnin lopettamista. Haluaisin toisaalta olla tunteva ihminen. Tosin vierotusoireet ja pelko entisistä panikoitumisista pelottavat. Toissa juhannuksena olin 4 päivää ilman lääkettä ja olo oli kaoottinen sekä unet aivan käsittämättömiä.saat väsymys kohtauksia ja nukkuminen on mukavaa?luuletko sen johtuvan efexorista?itsellä samanlaisia oireita.lääkärit ja muut ihmeissään,miten joku voi nukkua n.2 kertaa 8 tuntia vuorokaudessa :)
kysyin jo lääkkeen vaihtamista,mutta täytyy odottaa psykon vastaus työkunnosta.itse haluaisin lähteä töihin,mutta pelottaa ne väsymyskohtaukset. - Marsipaaninami
Tuuliviiri-75 kirjoitti:
Hei!
Onko kellään kokemusta sivuoireiden ilmaantumisesta vuosien käytön jälkeen? itse olen käyttänyt nyt nelisen vuotta ja viime aikoina ollut outoja vatsavaivoja, hikoilua, voimattomuutta ja väsymystä. Voiko johtua tästä lääkkeestä vielä näin monen vuoden jälkeen?olen syönny efexorii n.2 vuotta. ja nyt on alkanu ilmaantua väsymystä,suun kuivumista ja pään särkyä.
onko kellään kokemusta pitkän ajan haitta vaikutuksista...tuntuu muutenki ettei oikein jaksais kiinnostaa mikää.syön 75mg kerran päivässä lääke määrättiin mieliala lääkkeenä lievään masennukseen.Olen harkinnut lopettavani lääkkeet pikku hiljaa ellei olo parane.Vaikka on näistä vuosien mittaa ollut apuakin. - Tarina
Aurelius kirjoitti:
Olen viimeaikoina jo alkanut miettiä lääkkeen syönnin lopettamista. Haluaisin toisaalta olla tunteva ihminen. Tosin vierotusoireet ja pelko entisistä panikoitumisista pelottavat. Toissa juhannuksena olin 4 päivää ilman lääkettä ja olo oli kaoottinen sekä unet aivan käsittämättömiä.Oli kuin olisi lukenut omaa tekstiänsä - lapsuuden olot ja laskujen maksamattomuudet.
- Painajaiset venloista
josuM kirjoitti:
Toinen päivä ilman ja en uskalla mennä nukkumaan uudestaan, vaikka väsyttää. Sairaita, skitsoja unia. Näiden lisäksi silmät kuivat, näkökenttä heittää ja höttöinen olo. Annos enää 75.
- pilannat
Mulla tuli kyseisen lääkkeen kanssa tosi pahat sivuvaikutukset, kun otti vähänj alkoholia sen kanssa. Päässä "pimeni" enkä tiennyt mitä tein. Tuloksena 30000e vahingot ja linnaa. En suosittele kenellekkään tota paskaa!!
- ?jjjjj
Aika mielenkiintoinen toi alkoholi-juttu. Olen syönyt efexoria 8 vuotta ja sinä aikana hoitava psykiatri on vaihtunut viisi kertaa, eikä yksikään heistä ole nähnyt mitään estettä ottaa alkoholia samanaikaisesti... Eikö Tapansa kullakin...
- siihen
?jjjjj kirjoitti:
Aika mielenkiintoinen toi alkoholi-juttu. Olen syönyt efexoria 8 vuotta ja sinä aikana hoitava psykiatri on vaihtunut viisi kertaa, eikä yksikään heistä ole nähnyt mitään estettä ottaa alkoholia samanaikaisesti... Eikö Tapansa kullakin...
alkoholia edes tarvi, että noista ryyneistä saattaa pää seota kunnolla ja tulla todella agressiivista käyttäytymistä. Jokelan koulum surmaaja esim ja kaikki tällaset saman tapaset jutut, mitä ei voi selväpäinen missään nimessä ymmärtää niin on tehty mielialalääkkeen vaikutuksen alaisena. joihinkin se vaan vaikuttaa niin.
- kannattaako?
Luin tuossa käyttäjien kommentteja ja olen vasta aloittanut efexorin käytön. Jo ensimmäisen tabletin jälkeen olo oli kumma... Oikeastaan tuli "krapula" ja alkoi kova hikoilu... Olo on heikko, vatsa kipeä, eikä ruokaa tee mieli. Ja olin tosiaan vasta yhden tabletin syönyt! Kun olo on huono, on tietysti myös mieli huono... Eli en mahda jatkaa kuuriani sen pidemmälle ja mielialakin oli parempi ennen lääkityksen aloittamista. Ei minulla mielestäni asiat niin huonosti ole.
- kannattaako?
No, huh! Luin tuossa toiselta keskustelu palstalta, että efexor -lääkekuurin alussa pupillit laajenee ja silmien valoherkkyys kasvaa. Tässä kirjoitellessa jo ihmettelinkin että näen hieman huonommin... Pupillit ovat todellakin suurentuneet huomattavsti...
- turhaako
kannattaako? kirjoitti:
No, huh! Luin tuossa toiselta keskustelu palstalta, että efexor -lääkekuurin alussa pupillit laajenee ja silmien valoherkkyys kasvaa. Tässä kirjoitellessa jo ihmettelinkin että näen hieman huonommin... Pupillit ovat todellakin suurentuneet huomattavsti...
Hei,
jos näiden viestien määrästä voi jotain päätellä, niin kylläpä Suomessa on masentuneita ja ahdistuneita! Käyttävätköhän kaikki lääkettä tarpeeseen eli onko lääkäri todella arvioinut lääkkeen tarpeen? - 123
turhaako kirjoitti:
Hei,
jos näiden viestien määrästä voi jotain päätellä, niin kylläpä Suomessa on masentuneita ja ahdistuneita! Käyttävätköhän kaikki lääkettä tarpeeseen eli onko lääkäri todella arvioinut lääkkeen tarpeen?kaverillani on saman tapaisia pelkotiloja ja ahdistuksia kuin mulla, ja sano että efexorit on auttaneet, sanoin sitten lääkärille,joka kirjoitti respan ja kävin apteekissa, nyt olen lukenut täällä näitä kommentteja ja taidanpa heittää lääkkeet roskiin, harmi vaa makso yli 20euroa..
- 3 kk. pureskellut
Kyllä ne oireet helpottaa viikon-parin päästä. Sitten en ainakaan itse huomannut enää isompia oireita. Alussa kyllä oli olo juuri kuin krapulassa ja soittelinkin asiasta lääkärille.
- 123
3 kk. pureskellut kirjoitti:
Kyllä ne oireet helpottaa viikon-parin päästä. Sitten en ainakaan itse huomannut enää isompia oireita. Alussa kyllä oli olo juuri kuin krapulassa ja soittelinkin asiasta lääkärille.
ite soitin aamulla lääkärille ja se sano ettei se mua pakota niitä syömää etc se sai mut siihen tuloksee että mun kannattaa kuitenki kokeilla ja nyt oon lähössä hakee alotuspakettia. en tiiä kyllä vieläkää uskaltaako kokeilla. tosin tänne on pääasiassa kirjottanu ne, joille on tullu haittavaikutuksia eikä ne kelle ei oo tullu ees varmaa vaivaudu kehumaan tänne efexoreja..
- yoM
123 kirjoitti:
ite soitin aamulla lääkärille ja se sano ettei se mua pakota niitä syömää etc se sai mut siihen tuloksee että mun kannattaa kuitenki kokeilla ja nyt oon lähössä hakee alotuspakettia. en tiiä kyllä vieläkää uskaltaako kokeilla. tosin tänne on pääasiassa kirjottanu ne, joille on tullu haittavaikutuksia eikä ne kelle ei oo tullu ees varmaa vaivaudu kehumaan tänne efexoreja..
Ite nyt reilu 1v syönyt annoksella 75 ja välillä puolikas päälle, (Eli sisältö mukiin ja veden kanssa alas) Nyt ollu jo pari vk ihan 75 annoksella pää sääntöisesti...
Aikoinaan söin 1v 75mg annosta ja se tehosi kuten tämäkin. (1v pidin välissä ilman kunnes elämäntilanne muuttui joka suunnastya radikaalisti ja ahisti niin vitusti!)
Käytännössä itelle määrätty ahdistuneisuuteen sekä väsymykseen.
En käytännössä tiiä pääseekö näistä oireista ikinä, millään. Jotenki ihmetyttää aina lääkäreiden ammattitaito sillä jokainen sanoo eriasioita erilailla ja ihan ku ketään noita terveyskeskuksen (Arvauskeskuksen) jne lääkäreitä ei kiinnosta yhtää. Ja maailma kummiskin täynnä huipputieteilijöitä vaikka mitä yehää ja keksitää, mutta miksi kukaan ei näihin asioihin saa mitää todellista tolkkua?
Ite olen luonteeltani todella positiivinen jne iloinen ja menossa kokoajan, mutta toisinaan tulee jaksoja iha ku ei ois oma ittesä... ei vaa jaksa, väsyttää, vituttaa --> paljon, ainaki omasta mielestäni.
Niin ja aloitus oireet kesti itellä noin 1vk ja oli aivan hirveet mutta menee KYLLÄ ohi täysin!
mutta ehkäpä sitä uskaltaisi kokeilla lopetella pikkuhiljaa tai ainakin vähentää...
Tulipa sekavasti, nyt saunaan. (: - elämästään nauttiva
yoM kirjoitti:
Ite nyt reilu 1v syönyt annoksella 75 ja välillä puolikas päälle, (Eli sisältö mukiin ja veden kanssa alas) Nyt ollu jo pari vk ihan 75 annoksella pää sääntöisesti...
Aikoinaan söin 1v 75mg annosta ja se tehosi kuten tämäkin. (1v pidin välissä ilman kunnes elämäntilanne muuttui joka suunnastya radikaalisti ja ahisti niin vitusti!)
Käytännössä itelle määrätty ahdistuneisuuteen sekä väsymykseen.
En käytännössä tiiä pääseekö näistä oireista ikinä, millään. Jotenki ihmetyttää aina lääkäreiden ammattitaito sillä jokainen sanoo eriasioita erilailla ja ihan ku ketään noita terveyskeskuksen (Arvauskeskuksen) jne lääkäreitä ei kiinnosta yhtää. Ja maailma kummiskin täynnä huipputieteilijöitä vaikka mitä yehää ja keksitää, mutta miksi kukaan ei näihin asioihin saa mitää todellista tolkkua?
Ite olen luonteeltani todella positiivinen jne iloinen ja menossa kokoajan, mutta toisinaan tulee jaksoja iha ku ei ois oma ittesä... ei vaa jaksa, väsyttää, vituttaa --> paljon, ainaki omasta mielestäni.
Niin ja aloitus oireet kesti itellä noin 1vk ja oli aivan hirveet mutta menee KYLLÄ ohi täysin!
mutta ehkäpä sitä uskaltaisi kokeilla lopetella pikkuhiljaa tai ainakin vähentää...
Tulipa sekavasti, nyt saunaan. (:Hei,
mielestäni elämään kuuluu ylä- ja alamäkiä, on iloa ja surua ja se pitäisi hyväksyä. Ei ihmisen tarvitse koko ajan olla iloinen ja menevä. Miksi pitäisi turruttaa itsensä lääkkeillä ja alkoholilla kestääkseen ihan tavallista elämää? Jos ei kestä kokea mitään negatiivista, miten pystyy ylipäätään elämään? - maru
elämästään nauttiva kirjoitti:
Hei,
mielestäni elämään kuuluu ylä- ja alamäkiä, on iloa ja surua ja se pitäisi hyväksyä. Ei ihmisen tarvitse koko ajan olla iloinen ja menevä. Miksi pitäisi turruttaa itsensä lääkkeillä ja alkoholilla kestääkseen ihan tavallista elämää? Jos ei kestä kokea mitään negatiivista, miten pystyy ylipäätään elämään?Olisipa näin helppoa kaikilla, että vain iloja ja suruja tasaisesti. Mutta kun jokaisen fysiikka ja erityisesti aivot toimivat eri tavalla. Toisilla tasaisen mukavsti ja toisilla taas tasaisen epämukavasti.
Joillakin ihmisillä vain on niin voimakata ahdistuneisuutta, että sitä ei tavallisilla elämänasenneohjeilla ja -keinoilla selvitä.
Mun pitäisi aloittaa tuo Efexor, mutta muutamat kommentit todella pelottavat. En tiedä kunpi on pahempi, haittavaikutukset vai jatkuva ahditus, itkuisuus, pelko, ärtyneisyys, voimattomuus, henkinen väsyminen.
Hmm, enpä tiedä mitä tekis. Sepram -lääke toimi pitkään hyvin, mutta psykiatri meinas, että koska oireet taas ovat vahvistuneet voisi vaihtaa lääkettä.
Katsotaan, kuin käy. - Tarina
elämästään nauttiva kirjoitti:
Hei,
mielestäni elämään kuuluu ylä- ja alamäkiä, on iloa ja surua ja se pitäisi hyväksyä. Ei ihmisen tarvitse koko ajan olla iloinen ja menevä. Miksi pitäisi turruttaa itsensä lääkkeillä ja alkoholilla kestääkseen ihan tavallista elämää? Jos ei kestä kokea mitään negatiivista, miten pystyy ylipäätään elämään?Ylä- ja alamäet ovat aivan jotain muuta kuin masennus ja paniikkihäiriö.
Viimeksi mainitut ova vakavia sairauksia, pahimmillaan invalidisoivia.
Itse olen saanut avun lääkkeistä. On sivuvaikutuksia, mutta ne ovat pienempi paha kuin syvä masennus, joka tarkoittaa täydellistä toimintakyvyttömyyttä. Voisi aivan hyvin olla halvaantunut.
Mäet siinä kuin tasaisetkin ovat ylitsepääsemättömiä halvaanutuneelle. Valitettavasti.
- Nippe
tullut flunssan kaltaisia oireita tai nenä vuotanut ja kylmä olo? mietein vaan että kannattaako huolestua ja odotella meneekö oire ohi vai lopettaako ja soittaa lääkärille maanantaina tai kun sen saa kiinni.
voihan se olla mahdollista että olen saanut flunssankin mutta se alkoi vain sopivaan aikaan aloitettuani lääkkeenkin ;)- omaishoitaja vm-59
Sain kyseisen lääkkeen joulukuussa ja alku oli aivan kammottava, huimasi paleli ja oksetti ja
ruoka ei maistunut, paino laski reilusti. Nyt olo on tasaantunut kun olen syönyt kyseistä lääkettä kaksi kuukautta.Kesäkuulle olisi tarkoitus syödä ja sitten lopettaa pienissä erissä.
- vertsa
Tosi helpottunut olo, kun googlesta hakemalla löysin tämän keskustelun ja täältä selityksen outoon pyörytykseen ja näihin "humahduksiin" (hetkittäin tuntuu että tunto häviää, krapulamaisia oireita). Syön efexoria 150mg, ja lääkkeet loppui keskiviikkona (nyt lauantai). Lääkäri vasta maanantaina, jolloin saan uuden reseptin. Samanlaisia oireita oli lokakuussa ollessani matkoilla, kun päätin lopettaa lääkkeet koska aiheuttivat univaikeuksia (jotka ovat nyt pidemmän käytön myötä poistuneet). Tullessani muutaman päivän päästä takaisin Suomeen, nuo raivostuttavat pyörytyskohtaukset jatkuivat. Tulkitsin silloin jonkinlaiseksi matkaväsymykseksi.
Nyt osaan yhdistää lääkkeiden lopettamiseen (aloitin lääkkeet siis syksyllä uudestaan n. viikko matkalta palaamiseni jälkeen, koska masennusoireet palasivat rankkoina). Nyt olen siis syönyt liki 4kk.- Avep67
Mieheni on syönyt tätä Efexoria nyt melkein vuoden, mutta ei ole ollut hyvä lääke hänelle, ja haluaa lopettaa nyt sen käytön. Vähensi parin viikon aikana annoksen niinkin pieneksi kuin 75 mg:sta neljäsosaan päivässä, ja nyt on toista päivää kokonaan ilman, mutta valittaa voimakkaita sivuoireita - niitä mitä tässä edelläkin on kerrottu, sekä lihassärkyä. Kait tästä nyt on sitten sivuoireista huolimatta lopetettava kerralla? Vai pitäisikö tätä neljäsosaa vielä ottaa vaikka joka toinen päivä, vai miten? Auttaisiko se näihin sivuoireisiin? Itse hän tuntuu olevan pessimistinen, että tekee lopetuksen sitten miten tahansa, niin nämä sivuoireet on aina kestettävä. Miten kauan sivuoireet kestävät? Viikon, kaksi vaiko pidempään?
Osaatteko te, jotka olette lopettaneet lääkkeen antaa joitakin ohjeita ja neuvoja siihen, että miten parhaiten pystyisin tukemaan miestäni tässä lopetusvaiheessa, onko jotakin erityistä, joka olisi syytä huomioida? - ritmos
Nuo lopettamiseen liittyvät sivuvaikutukset tulee kyllä jo 75mg päiväannoksen seinäänlopettamisen jälkeen. Mutta onkos joku syönyt tätä lääkettä muuhun kuin masennukseen/ahdistukseen?? Itse söin sen takia kun olo oli kuin olisi humalassa, elikkäs tavallaan sellainen epätodellinen. Tuolla aiemmin mainittiinkin että alkoholi laskee serotoniinin määrää kehossa joka selittääkin sen että on sellainen 'epätodellinen' olo ilman alkoholin nauttimista. Onko kellään ollut samaisia oireita. Itse en ole millään tavoin ollut masentunut mutta kun tuon olotilan kohtaa niin se on aivan selittämätön olo. En toivoisi kellekkään. Jos täällä joku ammattilainen osaisi vastata niin olisin kiitollinen. Efexor lääkettä ei enää kuulemma edes valmisteta. En siis ole tulossa hulluksi tms. mutta se on kovempihermoisenkin vaikea olla kun pukkaa sen olotilan päälle. Vastauksia odotellen.
- onko kenelläkään
ollut, sukupuolielimissä minkäänlaisia iho-oireita?Silloin harvoin kun seksi maistuu(halut vähentyneet lääkityksen aloituksen jälkeen)on joka kerta yhdynnän jälkeen kirvelyä ja punoitusta peniksen pään ja esinahan "välisessä liitoksessa"Kirvely kestää muutaman päivän ja toistuu taas seuraavan aktin jälkeen.Mikä avuksi?
Olen syönyt Efexoria 75mg x 1 pv noin 3 kk:n ajan masennukseen.Elämä on kyllä aika tasaisen oloista , stressaaminen on jäänyt, mutta harvoin osaa kyllä iloitakkaan mistään. - kivazi
ritmos kirjoitti:
Nuo lopettamiseen liittyvät sivuvaikutukset tulee kyllä jo 75mg päiväannoksen seinäänlopettamisen jälkeen. Mutta onkos joku syönyt tätä lääkettä muuhun kuin masennukseen/ahdistukseen?? Itse söin sen takia kun olo oli kuin olisi humalassa, elikkäs tavallaan sellainen epätodellinen. Tuolla aiemmin mainittiinkin että alkoholi laskee serotoniinin määrää kehossa joka selittääkin sen että on sellainen 'epätodellinen' olo ilman alkoholin nauttimista. Onko kellään ollut samaisia oireita. Itse en ole millään tavoin ollut masentunut mutta kun tuon olotilan kohtaa niin se on aivan selittämätön olo. En toivoisi kellekkään. Jos täällä joku ammattilainen osaisi vastata niin olisin kiitollinen. Efexor lääkettä ei enää kuulemma edes valmisteta. En siis ole tulossa hulluksi tms. mutta se on kovempihermoisenkin vaikea olla kun pukkaa sen olotilan päälle. Vastauksia odotellen.
Hei,
syökää kaikki vaan tätä lääkettä kaikkiin vaivoihin, epätodellisiin ja todellisiin! Kun tarpeeksi suuren annoksen ottaa, eiköhän helpota! - Ex-efekti
onko kenelläkään kirjoitti:
ollut, sukupuolielimissä minkäänlaisia iho-oireita?Silloin harvoin kun seksi maistuu(halut vähentyneet lääkityksen aloituksen jälkeen)on joka kerta yhdynnän jälkeen kirvelyä ja punoitusta peniksen pään ja esinahan "välisessä liitoksessa"Kirvely kestää muutaman päivän ja toistuu taas seuraavan aktin jälkeen.Mikä avuksi?
Olen syönyt Efexoria 75mg x 1 pv noin 3 kk:n ajan masennukseen.Elämä on kyllä aika tasaisen oloista , stressaaminen on jäänyt, mutta harvoin osaa kyllä iloitakkaan mistään.Efe vähentää limaneritystä - myös genitaalialueella. Kokeile rasvaa tai liukuvoidetta seuraavan session aikana.
- grawet
onko kenelläkään kirjoitti:
Olen syönyt Efexoria 75mg x 1 pv noin 3 kk:n ajan masennukseen.Elämä on kyllä aika tasaisen oloista , stressaaminen on jäänyt, mutta harvoin osaa kyllä iloitakkaan mistään.Samat kuviot. Silloin satunnaisesti kun viisari osoittaa elonmerkkejä, on kliimaksi työn takana ja nahat rullalla. No se kliimaksin olen oppinut hankkimaan, vaatii hieman itsensä huijaamista, ja halut löytyy hieman helpommin myös, kun olen alkanut mielessäni itselleni hokemaan että "sun tekee mieli" jne. Ja toi liukasteen käyttö on sitten pelastanut nahat.
Mitä noihin fiiliksiin tulee, niin samoilla kuvioilla menin itsekin alkuun, Ciprojen jälkeen, mutta nyt on menty pari kuukautta 150mg/vrk Efexorilla, ja oikeastaan naurattaa, kun tuntuu ettei mikään ole muuttunut eikä lääkkeestä ole hyötyä, kunhan syön aikani kuluksi. Ilmeisesti lääkitys on huijannut tarkkaavaisuuteni muista huolista lääkityksen vaikutuksiin. Tai jotain. Syön nyt vielä ainakin pari kuukautta, kahtotaan sitten.
Itselleni suurempi ongelmani on epäsosiaalisuus, omissa oloissa viihtyminen. Ja tämä tuli tai kaiketi tämän huomasin vasta Efexorin aloittamisen jälkeen. Ei vain huvita nähdä tuttuja, kuin satunnaisesti. Se ei sinällään haittaa, tekemistä on itsekseenkin ihan riittävästi, mutta jonnin verran syyllisyyden tunnetta tulee kyllä, etenkin kummilasten ja vastaavien tähden. Ja alkaahan sitä tosissaan pohtimaan myös suuresti mainostettua syrjäytymistä. Oh well...
Koitapa vaikka iloita stressin vähenemisestä, se on kyllä aikamoisten pirskeiden arvoista, jopa kerran viikossa :) Jostain se iloitseminen on sekin aloitettava. Tsemppiä kevääseen kaikille!!
- epävarmuus
Hei,
kyselisin neuvoa täältä kun tuntuu ihmisillä olevan paljon kokemuksia efexorin käytön aloittamisesta.
Masennukseni ei estä arkista elämää tai lamaannuta perusjuttuja, mutta estää saamasta aikaan oikein mitään muuta kuin näitä ns pakollisia juttuja. Normaalimmat kaudet ja ahdistukset vuorottelevat arvaamattomasti. On sellaista keskitason depressiota lääkärin mukaan.
Alkuun määrättiin pienin annos (37,5mg).
Ongelmani on, että elän opiskelun kannalta erittäin hektistä aikaa ja nämä kaiken näköiset sivuoireet epäilyttävät. Onhan niin, etten joka tapauksessa pysty täyteen tehokkuuteen ilman jotain muutosta tilanteeseen, mutta voivatko sivuoireet vähentää toiminta- ja keskittymiskykyä siinä määrin, että lääkkeen aloittamatta jättäminen olisikin järkevämpää?
Kumpi on pienempi paha siis?
Itseltä mennyt jo argumentit puolesta/vastaan tasan.- nyt iloinen
Mulle diagnosoitiin keskivaikee masennus viime syyskuussa. Kokeilin ensin mirtazapinia, mutta se teki ainakin mut vain hirvittävän vihaiseksi ja paino nousi. Sitten aloitettiin Efexor 75 mg ja olo koheni alkuun huimasti. Pari ekaa päivää vapisin ja yöt valvoin, koska piristävä vaikutus oli melkoinen. Tuolla annoksella painoni putosi ja elämä alkoi helpottaa hetkellisesti. Jaksoin tehdä asioita ja lopetin jatkuvan itkemisen. Pystyin suoriutumaan elämästä, mikä aiemmin oli ollut oikeastaan mahdotonta. Annosta oli kuitenkin lisättävä kahteen kertaan, ennen kuin todellinen apu saatiin. Harmi vain, että itse kuulun sitten siihen joukkoon, joka Efexorille epätyypillisenä sivuvaikutuksena kärsii painonnoususta. Kahdessa kuukaudessa painoa tuli reilu 15 kiloa lisää ja loppua ei näy... Painon lisäys tietysti harmittaa, muuttuminen normaalipainoisesta ylipainoiseksi ei tunnu hyvältä, mutta nyt voin PALJON paremmin. Lääkitystä on lähdetty vähentämään tulosten johdosta ja toivon mukaan painokin jälleen laskee... Tärkein juttu nyt kuitenkin on se, että tunnen ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen olevani oikeasti tyytyväinen ja iloinen, ja elämä rullaa kivasti eteenpäin. Helppo tämä tie ei todellakaan ole ollut, mutta vaikka itsellenikin Efexorin aloittaminen oli suuri kynnys, olen pirun tyytyväinen, että sen tein. Elämänlaatuni on parantunut huomattavasti ja tunnen olevani se ihka aito oma itseni, jonka jo vuosia sitten luulin kadottaneeni.
Masennusta hoitaessa täytyy kuitenkin muistaa, että napit eivät ole kaikki kaikessa. Itse olen käynyt terapiassa lokakuusta alkaen ja Kelalta sain kuntoutustuen terapian jatkamiseen. Itse en olisi ainakaan jaloillani ilman lääkkeiden ja terapian yhteisvaikutusta.
Suosittelen ainakin kokeilemaan, koska ainakin itselläni apu tuli nopeasti.
- Kotikonsti
Tässä vähän kummallinen mutta toimiva konsti kun haluaa päästä eroon Efexorista:
Ostin 2kk satsin kapseleita apteekista ja poistin sisältä rakeita tasaisessa tahdissa tuon 2kk ajan. Mitään sivuvaikutuksia ei tullut, aikaisemmat yritykset lopettaa ovat tosiaankin päättyneet katastrofiin voimakkaiden vierotusoireiden vuoksi. Olen ilm. tavallista herkempi tuollaiselle koska en ole ottanut kuin 75mg/päivä lääkettä.
Suosittelen, jos viitsii vähän askarrella.- |ö||i
minulla ollut pitkään efexor lääkitys, vastetta lääkkeeseen ei ruennut tapahtumaan ennen 250mg ylitystä..loppujen lopuksi päädyttiin 300mg vrk annostukseen jota syönyt nyt varmaan 8kk..ja joitain?? pviä sitten lopetin kokonaan, en tietenkään kuin seinään vaan "oikeaoppisesti" keventämällä annostusta..olo on helvettiä!! vieroitusoireet ovat niin pahoja ettei mtn järkeä, onneks tiesin ootella näitä, muuten oisin varmaan vetäny jo jojoon itteni..minulla masennusta alettiin hoitamaan cipralex lääkkeellä, ei ollut minua varten..parin kk:n käytön jälkeen paheni masennus itsetuhoiseksi asti ja parvekkeen kaiteelta mentiin sit osastolle, sain efexorit, tenoxit ja opamoxit..siitä pikkuhiljaa noustiin, nyt ollut olo että voisin pärjätä ilman lääkkeitä, eikä kyllä oikeastaan persekkään kestä maksaa noita enää (kummiski 80€/kk)ja muutenki elän toimeentulorajan alapuolella..mut toivotaan että nämä vieroitusoireet joskus loppuvat ja pääseen takaisin normaaliin elämään ja ilman lääkkeitä!! niille jotka miettii kannattaako efexoria aloittaa, niin pyytäkää lääkäriänne oikeesti kertomaan mahdollisista sivuvaikutuksista ja vieroitusoireista mikäli haluaa lopettaa!! itse en ois ikinä alottanu noita jos oisin tienny tämän olon :( , mut hyvää kesää kaikille ja voimia!!!
- sdahaiops
|ö||i kirjoitti:
minulla ollut pitkään efexor lääkitys, vastetta lääkkeeseen ei ruennut tapahtumaan ennen 250mg ylitystä..loppujen lopuksi päädyttiin 300mg vrk annostukseen jota syönyt nyt varmaan 8kk..ja joitain?? pviä sitten lopetin kokonaan, en tietenkään kuin seinään vaan "oikeaoppisesti" keventämällä annostusta..olo on helvettiä!! vieroitusoireet ovat niin pahoja ettei mtn järkeä, onneks tiesin ootella näitä, muuten oisin varmaan vetäny jo jojoon itteni..minulla masennusta alettiin hoitamaan cipralex lääkkeellä, ei ollut minua varten..parin kk:n käytön jälkeen paheni masennus itsetuhoiseksi asti ja parvekkeen kaiteelta mentiin sit osastolle, sain efexorit, tenoxit ja opamoxit..siitä pikkuhiljaa noustiin, nyt ollut olo että voisin pärjätä ilman lääkkeitä, eikä kyllä oikeastaan persekkään kestä maksaa noita enää (kummiski 80€/kk)ja muutenki elän toimeentulorajan alapuolella..mut toivotaan että nämä vieroitusoireet joskus loppuvat ja pääseen takaisin normaaliin elämään ja ilman lääkkeitä!! niille jotka miettii kannattaako efexoria aloittaa, niin pyytäkää lääkäriänne oikeesti kertomaan mahdollisista sivuvaikutuksista ja vieroitusoireista mikäli haluaa lopettaa!! itse en ois ikinä alottanu noita jos oisin tienny tämän olon :( , mut hyvää kesää kaikille ja voimia!!!
Itsellä vaihdettiin cipralex 15mg suoraan 150mg efeen vaikean masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia. Väsymystä lukuunottamatta ei ole ollut mitään haittavaikutuksia ja tuntuu jo nyt reilun viikon kokeilun jälkeen vaikuttavan ahdistuneisuuten huomattavasti cipralexia paremmin. Hinta on kyllä sikamainen mut no can do..
- grawet
sdahaiops kirjoitti:
Itsellä vaihdettiin cipralex 15mg suoraan 150mg efeen vaikean masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia. Väsymystä lukuunottamatta ei ole ollut mitään haittavaikutuksia ja tuntuu jo nyt reilun viikon kokeilun jälkeen vaikuttavan ahdistuneisuuten huomattavasti cipralexia paremmin. Hinta on kyllä sikamainen mut no can do..
Juu, ihan kiva lääke. Ciprat yms. vedelty parin vuoden saatossa läpi, eivätkä auttaneet. Sitten Efexoria nousevalla annostuksella, hyvin loivasti. Aluksi ainakin auttoi, Ciprat hakkaa leikiten, joskin väsymystä oli. Nyttemmin 150mg/vrk, enkä oikeastaan osaa sanoa auttaako. Kyllä kai, kun aggressiot ja itsetuhoiset ajatukset ovat poissa. Mutta kas kas, kolme päivää sitten lääkkeet loppui yhdessä rahojen kanssa. Kaksi päivää meni hyvin, mutta nyt kolmantena alkoi oireilu. Ajoittaista huimausta, lievää huonoa oloa ja niitä mainostettuja humahduksia. Nopeita liikkeitä, etenkin pään, kannattaa välttää. Nopea pään kääntö ja tuntuu kuin olisi jossain jumalan hylkäämässä Korkeasaaren laitteessa. Huomenna tulee rahnua, painun kyllä oitis apteekkiin...
- grawet
Hyvä konsti. Tohtorska sano mulle että Efexorien kanssa et tasan tarkkaan availe niitä kapseleita tai menee lääkitykset aivan harakoille. Mutta. Lääkepakkauksen kun tarkasti lukee läpi, niin valmistajan puolesta kaikki on fine, kunhan et riko niitä pieniä rakeita, nielet ne vaan kokonaisena. Tällä tavoin saatiin aikaiseksi miellyttävän loiva aloitus lääkitykselle ja saman tulen aikanaan tekemään "varsinaisen" lopetuksenkin kanssa.
Jatkoreseptiä hakiessani sitten ripitin tohtorskaa ja kas, löytyihän se tieto sieltä tohtorskan faileistakin. Kannattaa niitä lääketieteen paikallisjumalia aina hiukka kovistella ennenku alkaa mitä tahansa kitusiinsa kaatamaan. - Kritter
Mä oon syöny effexoria nyt n. 5 vuotta, muiden lääkkeiden kanssa, syvään masennukseen ja paniikkihäiriöön. Oon syöny yhessä välissä 225mg, mut useimmiten 150mg.
Oon tähän asti ajatellu, että effexor oli erittäin hyvä lääke ja autto erinomaisesti sillo ku apua kipeimmiten tarvittiin. Alotuksen kanssa ei myöskään ollu mitään erityisiä ongelmia.
Nyt oon yrittäny lopettaa effexorin jo melkein vuoden verran. Oon lääkärin kehotuksesta ottanu erittäi hitaasti ja ny oon päässy 75mg joka 3pv. Tätä ollaa ny sit junnattu jo 2 kuukautta.
Aina kolmen pv päästä tulee aivan kauheet sivuvaikutukset, just varsinkin noita "sähköiskuja" koko kropassa. koko ajan meinaa kanssa ruveta poraamaan ja tiedän ettei se oo enää masennusta.
Oon nyt alkanu ottamaan rakeita pois kapsuleista.
Onko kellään kertoa kuinka kauan tällä prosessilla meni? Mulla alkaa kohta hermo menee oikein kunnolla. Haluttaisiin miehen kanssa alkaa yrittää tulla raskaaks, mut odotetaan et saan lopetettua lääkkeet.
Nyt oon kanssa alkanu miettii jos effexor olikaa nii hyvä valinta ku kohta alkaa masentuu vaan siks ettei niist pääs eroo.
p.s. kauhistelen tässä ihmisten kertomuksia efexorin hinnasta. Ite asun ulkomailla ja tääl lääkkeet maksaa n. 12€/kk. Ihan järkyttävät hinnat siel Suomes. - Kotitohtori
Kritter kirjoitti:
Mä oon syöny effexoria nyt n. 5 vuotta, muiden lääkkeiden kanssa, syvään masennukseen ja paniikkihäiriöön. Oon syöny yhessä välissä 225mg, mut useimmiten 150mg.
Oon tähän asti ajatellu, että effexor oli erittäin hyvä lääke ja autto erinomaisesti sillo ku apua kipeimmiten tarvittiin. Alotuksen kanssa ei myöskään ollu mitään erityisiä ongelmia.
Nyt oon yrittäny lopettaa effexorin jo melkein vuoden verran. Oon lääkärin kehotuksesta ottanu erittäi hitaasti ja ny oon päässy 75mg joka 3pv. Tätä ollaa ny sit junnattu jo 2 kuukautta.
Aina kolmen pv päästä tulee aivan kauheet sivuvaikutukset, just varsinkin noita "sähköiskuja" koko kropassa. koko ajan meinaa kanssa ruveta poraamaan ja tiedän ettei se oo enää masennusta.
Onko kellään kertoa kuinka kauan tällä prosessilla meni? Mulla alkaa kohta hermo menee oikein kunnolla. Haluttaisiin miehen kanssa alkaa yrittää tulla raskaaks, mut odotetaan et saan lopetettua lääkkeet.
Nyt oon kanssa alkanu miettii jos effexor olikaa nii hyvä valinta ku kohta alkaa masentuu vaan siks ettei niist pääs eroo.
p.s. kauhistelen tässä ihmisten kertomuksia efexorin hinnasta. Ite asun ulkomailla ja tääl lääkkeet maksaa n. 12€/kk. Ihan järkyttävät hinnat siel Suomes.Itse lopetin ottamalla rakeita pois kapselista pikkuhiljaa 2kk ajan. Annos, josta lähdin vähentämään ei tosin ollut kuin 75mg joten sinun kannattaisi ehkä ottaa päivittäin pieni määrä sen sijaan, että otat joka kolmas päivä isomman satsin. Hiukan tuossa joutuu puljaamaan kun availee kapseleita mutta se on vaivan arvoista.
Täytyy sanoa näin pari kk viimeisen annoksen ottamisesta, että siltikään en selvinnyt täysin ilman vierotusoireita, noita sähköiskuja tuli 3-4 viikon ajan. Olen tosin hyvin herkkä lääkkeiden sivuvaikutuksille.
Onnea yritykselle! - Felicity
Kritter kirjoitti:
p.s. kauhistelen tässä ihmisten kertomuksia efexorin hinnasta. Ite asun ulkomailla ja tääl lääkkeet maksaa n. 12€/kk. Ihan järkyttävät hinnat siel Suomes.Kaivanpa tällaisen vanhan viestiketjun esiin.
Söin n. 1 v 4 kk citalopramia, sitten 7 vkoa Efexoria aloitus- ja lopetusvaiheet mukaanlukien. Aloin ajaa efeä alas heti kun pääsin hoitotasolle, kun ei sopinutkaan mulle.
Nyt oon ollut lääkkeittä kuukauden, mutta vieläkin on päässä sähköiskuja, etenkin kun kääntää päätä. Joku toinenkin kyllä tässä ketjussa sanoi, että oireita voi olla vielä kuukaudenkin jälkeen.
Muutkin lopetusoireet oli tosi pahat efessä. Olin kuin krapulassa 4 vkoa, tanssitunnilla kun vähän nosti jalkaa, alkoi sydän tykyttää niin, että siihen sattui. Ja koko ajan oksetti.
Töissäkin tuli huonoa palautetta ja ihmeteltiin työtehon laskua.
Toivottavasti nämä sähkärit joskus loppuisivat. Ei ole kiva ajatus, että olisi mennyt masennuslääkkeistä jotenkin rikki loppuiäkseen. - Nimetön
Felicity kirjoitti:
Kaivanpa tällaisen vanhan viestiketjun esiin.
Söin n. 1 v 4 kk citalopramia, sitten 7 vkoa Efexoria aloitus- ja lopetusvaiheet mukaanlukien. Aloin ajaa efeä alas heti kun pääsin hoitotasolle, kun ei sopinutkaan mulle.
Nyt oon ollut lääkkeittä kuukauden, mutta vieläkin on päässä sähköiskuja, etenkin kun kääntää päätä. Joku toinenkin kyllä tässä ketjussa sanoi, että oireita voi olla vielä kuukaudenkin jälkeen.
Muutkin lopetusoireet oli tosi pahat efessä. Olin kuin krapulassa 4 vkoa, tanssitunnilla kun vähän nosti jalkaa, alkoi sydän tykyttää niin, että siihen sattui. Ja koko ajan oksetti.
Toivottavasti nämä sähkärit joskus loppuisivat. Ei ole kiva ajatus, että olisi mennyt masennuslääkkeistä jotenkin rikki loppuiäkseen.Söin serenolia 2 vuotta ja se lopetettiin noin vuosi sitten ilman että sain mitään oireita. Viime keväänä minulle määrättiin efeä vaikeaan elämäntilanteeseen, joo, helpotti kyllä, mutta nyt olen tajunnut että minusta on tullut tunteeton yms. eli en oikeastaan elä tätä elämää suoritan vaan ja haluan tästä lääkkeestä pois...sillä haluan kuitenkin tuntea, itkeä, nauraa, harrastaa seksiä, mikään noista ei onnistu enää. Oliko se lääkärille vain helpoin tapa päästä minusta eroon määräämällä lääkettä jolla tunteet turtuu?
- Iloinen siili
Nimetön kirjoitti:
Söin serenolia 2 vuotta ja se lopetettiin noin vuosi sitten ilman että sain mitään oireita. Viime keväänä minulle määrättiin efeä vaikeaan elämäntilanteeseen, joo, helpotti kyllä, mutta nyt olen tajunnut että minusta on tullut tunteeton yms. eli en oikeastaan elä tätä elämää suoritan vaan ja haluan tästä lääkkeestä pois...sillä haluan kuitenkin tuntea, itkeä, nauraa, harrastaa seksiä, mikään noista ei onnistu enää. Oliko se lääkärille vain helpoin tapa päästä minusta eroon määräämällä lääkettä jolla tunteet turtuu?
Olen syönyt Efexor 75 kaksi ja puoli vuotta ja kävin siitä ajasta kaksi vuotta terapiassa (2 krt/vko) keskivaikean (pistettä vailla vaikea) masennuksen vuoksi. Nyt olen lopettelemassa Efexorin käyttöä psykiatrin ohjeiden mukaan: avaan kapselin, tiputan pois noin puolet, suljen kapselin ja otan sen ruuan yhteydessä. Ei tulisi mieleenikään ottaa niitä murusia sellaisenaan, kapselin tarkoitushan on suojella limakalvoja ja se sulaa vasta pikkuhiljaa vatsassa. Olen ottanut puolikkaan annoksen vasta kolmena päivänä, mutta mitään vieroitusoireita ei ole ollut. Jos joskus unohdin ottaa lääkkeen, sain kyllä muistutuksen iltapäivällä lievän huimauksen, tinnituksen ja "sähköiskujen" (pientä rätinää päässä) muodossa.
Minulla ei ollut lääkkeen kanssa aloitusvaikeuksia, mutta minäkin olen niitä, ilmeisesti harvoja, joiden paino on lisääntynyt tasaisesti koko ajan (11 kg lääkkeen käytön aikana) vaikka olen tarkkaillut syömisiäni ja löytänyt liikkumisen ilon uudelleen. Olen aina suhtautunut lääkkeisiin varovaisen kielteisesti, ja vaikka Efexorista on ollut minulle selvästi suurta apua en usko, että se yksin olisi parantanut masennustani; terapialla on ollut ainakin minulle todella suuri merkitys. Olenkin vahvasti sitä mieltä, että meillä syötetään liian paljon lääkkeitä ja ohjataan liian vähän terapiaan. Kelalla on aivan liian suuri valta päättää ihmisten, varsinkin nuorten, hoidosta tai hoitamattomuudesta. Harvalla on varaa maksaa pelkästään omasta pussista terapiasta 65-70 e/kerta. Minä olin onneksi niin "sairas", että pääsin Kelan tukemaan terapiaan ja psykiatrin sanoin "matkalle kohti seesteistä vanhuutta" (olen nyt reilu viisikymppinen). Olen ollut töissä koko ajan.
Lääkkeet vaikuttavat meihin jokaiseen erilailla; se mikä helpottaa toisen oloa voi tehdä toisen olon sietämättömäksi. Sen vuoksi täytyy sivuvaikutuksista ehdottomasti puhua oman hoitavan lääkärin kanssa. Tällaisilla keskustelupalstoilla on mielenkiintoisia kertomuksia ihmisten kokemuksista, mutta ei niiden perusteella pidä tehdä päätöksiä omasta hoidostaan; uskallanko aloittaa lääkkeen käytön, lopetanko sen kerta rysäyksellä vai vähitellen; ne asiat on ilman muuta lääkärin ja potilaan päätettävä yhdessä. Jos me maallikot emme luota asiantuntijoihin vaan toimimme kuulopuheiden perusteella, olemme hukassa. En usko, että yksikään lääkäri määräisi esim. Efexorin kaltaisia lääkkeitä vain päästäkseen eroon potilaasta. Jos siltä tuntuu, on syytä vaihtaa lääkäriä.
Tällä hetkellä voin sanoa olevani jälleen iloinen ja onnellinen, ja luotan siihen, että kun huonoja hetkiä tulee, ne myös menevät enkä jää märehtimään niitä.
Hyvää vuotta 2009!
- Ei enää...
Kurjaan oloon lääkäri määräsi Efexoria, ei mitään apua, päinvastoin, jalat ihan spagettina ja kannu entistä enemmän sekaisin... En voi suositella. Vastaatko, jos mitään samankaltaisia...
- Eazy J
Voi olla että sairastan kaksisuuntaista mieliala häiriötä, ei vielä diagnosoitua. Keskimäärin sairauden toteaminen kestää 8 vuotta ensimmäisistä lääkärikäynneistä.
Olen potenut depressio vaiheita noin 10 vuoden aikana, viime vuosina vahvempia alamäkiä.
Soitin viime sykynä lääkäriin, hieman liian myöhään. Ei osannut myöntää itselle että tarvii apua. Päivä oli sama kun Jokelan surmat tapahtui. Hoitoon oli yli kuukauden jono. Jäin ilman aikaa lääkärille, mutta sain lääke reseptin sukulais lääkäriltä. Olin jo kerran aiemmin syönyt efexxoria.
Olo oli paska, ja huononi lääkkeiden jälken. Annosta nostettiin asteittain 300 milligrammaan.
Ensimmäisen ajan psykiatrille sain keväälle 2008, varmaan tammikuun loppuun.
En pystynyt opiskelemaan keväällä 2008, makasin helposti 16-20 tuntia päivästä sängyssä. Teki vaikeaa käydä jopa koulun ruokalassa, olin usein syömättä.
Itsetuhoiset ajatukset kuuluvat sairauteen, ja itsemurha riski on 18 kertaa suurempi kuin 'terveellä' väestöllä. Effexor debot lisää riskiä, koska niistä saa lisää virtaa mutta mieli pysyy pirstaleina.
Sivuvaikutuksia on runsaasti:
http://www.wyeth.fi/Upload/DocumentManager/Efexor depot 75mg depotkapseli kova.pdf
En tappanut itseäni, älkää tekään. Nyt soitin kyseistä lääkettä valmistavalle firmalle
http://www.wyeth.fi/
ja tein valituksen lääkkestä, joka voi tappaa oman käden kautta.
Itselläni on kaksi ystävää kuollut kahden vuoden aikana itseaiheutetusti. Heidät oli laitettu avohoitoon oman onnen nojaan, lääkkeet kouraan.
Wythiltä minut ohjattiin lääkevahinkovakuutuksen pariin
http://www.lvp.fi
jota kautta asia etenee.
En usko enää itse kyseisiin lääkkeisiin, vaan koen ne uhkana itselleni.
Tästä lähin yritän käyttää kannabista, jka ei aiheuta mitään sivuvaikutuksia, ja on mukavampaa, kuin nämä lääkkeet.
Se on myös edullisempaa.
Älkää vaivautuko narisemaan kannabiksesta, tiedän itse mitä teen. - Felicity
Eazy J kirjoitti:
Voi olla että sairastan kaksisuuntaista mieliala häiriötä, ei vielä diagnosoitua. Keskimäärin sairauden toteaminen kestää 8 vuotta ensimmäisistä lääkärikäynneistä.
Olen potenut depressio vaiheita noin 10 vuoden aikana, viime vuosina vahvempia alamäkiä.
Soitin viime sykynä lääkäriin, hieman liian myöhään. Ei osannut myöntää itselle että tarvii apua. Päivä oli sama kun Jokelan surmat tapahtui. Hoitoon oli yli kuukauden jono. Jäin ilman aikaa lääkärille, mutta sain lääke reseptin sukulais lääkäriltä. Olin jo kerran aiemmin syönyt efexxoria.
Olo oli paska, ja huononi lääkkeiden jälken. Annosta nostettiin asteittain 300 milligrammaan.
En pystynyt opiskelemaan keväällä 2008, makasin helposti 16-20 tuntia päivästä sängyssä. Teki vaikeaa käydä jopa koulun ruokalassa, olin usein syömättä.
Itsetuhoiset ajatukset kuuluvat sairauteen, ja itsemurha riski on 18 kertaa suurempi kuin 'terveellä' väestöllä. Effexor debot lisää riskiä, koska niistä saa lisää virtaa mutta mieli pysyy pirstaleina.
http://www.wyeth.fi/Upload/DocumentManager/Efexor depot 75mg depotkapseli kova.pdf
En tappanut itseäni, älkää tekään. Nyt soitin kyseistä lääkettä valmistavalle firmalle
Itselläni on kaksi ystävää kuollut kahden vuoden aikana itseaiheutetusti. Heidät oli laitettu avohoitoon oman onnen nojaan, lääkkeet kouraan.
jota kautta asia etenee.
Tästä lähin yritän käyttää kannabista, jka ei aiheuta mitään sivuvaikutuksia, ja on mukavampaa, kuin nämä lääkkeet.
Se on myös edullisempaa.
Älkää vaivautuko narisemaan kannabiksesta, tiedän itse mitä teen.Kaivanpa tällaisen vanhan viestiketjun esiin.
Toivottavasti nämä sähkärit joskus loppuisivat. Ei ole kiva ajatus, että olisi mennyt masennuslääkkeistä jotenkin rikki loppuiäkseen. - Ei sopinut
Felicity kirjoitti:
Kaivanpa tällaisen vanhan viestiketjun esiin.
Toivottavasti nämä sähkärit joskus loppuisivat. Ei ole kiva ajatus, että olisi mennyt masennuslääkkeistä jotenkin rikki loppuiäkseen.Itse aloittaessani kyseisen lääkkeen, etsin muiden kokemuksia siitä. Jaan nyt omat kokemukseni noin 2kk kokeilun jälkeen, ehkäpä siitä on jollekin toiselle jotain hyötyä...
NEGATIIVISTA:
- näköhairiöt, en esim. uskaltautunut auton rattiin, lyhytaikaisen lukemisen jälkeen en pystynyt hahmottamaan enää tekstiä
-ajoittainen päänsärky
-muutaman kerran tuli valtava närästyskohtaus, jolloin ruokatorvi tuntui olevan tulessa ja joskus pelkkää pahoinvointia (normaalisti ei koskaan närästystä!)
-nyt ilman 2 päivää ja pää tuntuu sekavalta& en pysty oikein keskittymään mihinkään, en siis suosittele lopetusta silloin kun esim. kiirettä töissä
-kallis
HUOM! Sivuvaikutukset eivät tulleet heti aloittaessani!
POSITIIVISTA:
- ei vaikutusta alkoholin kanssa, tosin otin alkoholia kohtuudella eli lievä humalatila
Ainakaan tähän mennessä ei muita vaikutuksia lopettamisesta. Aloitan huomenna toisen lääkkeen, jonka toivon sopivan paremmin. - buhahahha
Eazy J kirjoitti:
jota kautta asia etenee.
Se on myös edullisempaa.
Älkää vaivautuko narisemaan kannabiksesta, tiedän itse mitä teen.Juu juu,kannabiksella ei ole sivuvaikutuksia!!!
Hoh Hoh!!!
- biologi86
Hei!
Haluaisin tuoda esille sellaisen seikan, että nämä synteettiset lääkkeethän mitä ihmisille syötetään, niin niistä ei niiden keksijätkään välttämättä tiedä sen enempää, että miten ne vaikuttaa solutasolla heti saatika pitkällä aikavälillä.
On olemassa paljon muitakin vaihtoehtoja hoitaa mielialaa; kalanmaksaöljy, kannabis, liikunta, ...
Esim. kannabiksella on 10 000 vuoden käyttöhistoria. Eiköhän tässä ole jo tarpeeksi todistetta, kuinka hyvä kasvi se on? Ja sitten kuitenkin lääkärit työntää ties mitä mömmöjä ihmisten suuhun. Esim. efexorin yksi (monista) sivuvaikutus (mikä on piilotettu termiviidakkoon) on se, että se hidastaa veren hyytymistä. Joten periaatteessa, jos esim. saat sisäisen verenvuodon jostain syystä, niin voit kuvitella mitä tapahtuu. Efexor on myös myrkyllistä maksalle ja munuaisille.
Itsellä kannabis tuo hyvän yöunen ja muutenkin kokonaisvaltaisesti paremman olon. Mitään vieroitusoireita ei tästä aikaiseksi saa, olen 13-vuotiaasta asti ollut tekemisissä ko. kasvin kanssa eli yli 10 vuotta ja on ollut jopa puolen vuoden taukoja välissä. Muutenkin ihmeellistä ajatella, että tehdään jotain myrkkyjä, kun on olemassa paljon paljon terveellisempiä ja tehokkaampia, ympäristöystävällisempiä asioita, mitkä auttavat.
Henry Ford teki joskus vuonna papu auton kokonaan hampusta ja se kulki hamppuöljyllä. Sillä on myös monia muita lääketieteellisiä käyttötarkoituksia, kuin masennus, joten onko ihme, että teollisuus (lääke, öljy, kuljetus,..) ovat tehneet niin kvoasti töitä sen saattamiseksi laittomaan tilaan?
Tässä kannattaa jokaisen ihan itse ajatella, että kunnioittaako sellaisia lakeja, mitkä ei ole oikein.
Tässä on linkki sivuille, mistä saa helposti tilattua Suomeen siemeniä:
http://www.nirvana-shop.com/seeds-indoor-c-24_21.html
Tässä toinen linkki, mistä saa tietoa kannabiksen kasvattamisesta:
http://www.sky.org/julkaisut/hupu/
Mikäli kasvattaa Suomessa omaan käyttöönsä, ja varsinkin kun kyse on lääkekäytöstä, niin rangaistuksena ei välttämättä tule edes sakkoja. Kasvit toki yleensä viedään pois, polttelevat kai ne sitten poliisilaitoksella..
- Henkka - Efexorin uhri
- MMINULLAKIN
SIVUVAIKUTUKSIA ON PALJON JA AIKA PAHOJA: ESIM. PAINAJAISUNET, HIRVEÄ HIKOILU PÄIVIN/ÖIN, MUSTELMIA TULEE TOSI HELPOSTI. VOIT LUKEA NETISTÄ LISÄÄ SIVUVAIKUTUKSISTA.
TIETÄÄKSENI EFEXOR ON TEHOKKAIN MARKKINOILLA OLEVA MASENNUSLÄÄKE. VAIKUTUS ALKAA N KUUKAUDEN KULLUTTUA.
ITSE OLEN SYÖNYT KO. LÄÄKETTA SYKSYSTÄ 2005, ALUKSI 75 MG, SIT 150 MG JA LOPUKSI 235 MG/PVÄ. NYT ANNOSTUS ON 150 MG. MINULLE LÄÄKE ON TEHONNUT. JA OLEN SANONU, ET ILMAN EFEXORIA EN OLIS NOUSSUT MASENNUKSESTA.- olo...
...yhden tabletin, 75mg, vasta syönyt, huimaa, pistelee, silmät ei kohdistu, tasapaino niin ja näin. Päässä kaikenlaisia tuntemuksia, niinku nousis hiukset pystyyn, korvat lukossa. Tuntuu ettei oikeen saa sanaa suusta, oon kuin joku toinen! Jos nämä on aloitusoireita niin saa jäädä myös lopetusoireeksi. Tosi pelottavaa, täytyy olla jokin muu ulospääsy masennuksesta. Tämä kyllä motivoi etsimään jotain todellista ja järkevää apua. Siis vielä kerran. En tiedä uskallanko huomenna jatkaa, mitkä on pitkäaikaisvaikutukset, siis todella? Lääketehtaat ei varmaan kerro kaikkea.
- Jotain jo elämässä kokenut
olo... kirjoitti:
...yhden tabletin, 75mg, vasta syönyt, huimaa, pistelee, silmät ei kohdistu, tasapaino niin ja näin. Päässä kaikenlaisia tuntemuksia, niinku nousis hiukset pystyyn, korvat lukossa. Tuntuu ettei oikeen saa sanaa suusta, oon kuin joku toinen! Jos nämä on aloitusoireita niin saa jäädä myös lopetusoireeksi. Tosi pelottavaa, täytyy olla jokin muu ulospääsy masennuksesta. Tämä kyllä motivoi etsimään jotain todellista ja järkevää apua. Siis vielä kerran. En tiedä uskallanko huomenna jatkaa, mitkä on pitkäaikaisvaikutukset, siis todella? Lääketehtaat ei varmaan kerro kaikkea.
Olen nyt jo kuin varkain syöny masennuslääkkeitä äkillisesti alkaneeseen paniikkihäiriöön jo 1,5vuotta. Cipralexista vaihdettiin efexoriin lähinnä koska lääkäri ei osannut määrätä cipralexia tarpeeksi pitkäksi aikaa että olisi ehtinyt auttaa. Toinen sitten meni vaan ja määräsi efexoria. Ensimmäiset 3kk oli melko helvettiä. Nyt kuitenkin kun olen jo PUOLI VUOTTA syöny niin olo alkaa parantua. Sivuvaikutuksia kyllä tietysti oli alussa paljon enemmän kuin ciprassa. Kuitenkin pystyn taas paremmin toimimaan eri tilanteissa. Masennustakin on nykyään toisaalta se tuntuu lähinnä aiheutuvan efexorista siis tasaisen harmaa paska fiilis. Mut siis pointti oli tämä: VOI OLLA ETTÄ JOUTUU SYÖMÄÄN YLI 2KK ENNEN KUIN JA PITÄÄ AINA MUISTAA OTTAA LÄÄKE SUUNNILLEEN SAMAAN AIKAA JOKA VITUN IKINEN PÄIVÄ. jos luet viestiketjua ylöspäin huomaat varmasti ettei ole helppoa lopettaa k.o lääkettä. Asteittain uskon sen kuitenkin onnistuvan. vaikutat aika masentuneelta toivottavasti olet nyt joko jatkanut lääkettä tai löytänyt muun hoitokeinon koska nietäkin on esim. psykoterapia. Ja vielä sellainen kommentti loppuun, että moraalittomat puoskarit eivät tästä maasta lopu. Järki käteen ihmiset ei pidä sokeasti luottaa lääkäreihin minään vara jeesuksina, vaikka heidät on sellaiselle jalustalle nostettukin.
- Silmät seisoo
Jotain jo elämässä kokenut kirjoitti:
Olen nyt jo kuin varkain syöny masennuslääkkeitä äkillisesti alkaneeseen paniikkihäiriöön jo 1,5vuotta. Cipralexista vaihdettiin efexoriin lähinnä koska lääkäri ei osannut määrätä cipralexia tarpeeksi pitkäksi aikaa että olisi ehtinyt auttaa. Toinen sitten meni vaan ja määräsi efexoria. Ensimmäiset 3kk oli melko helvettiä. Nyt kuitenkin kun olen jo PUOLI VUOTTA syöny niin olo alkaa parantua. Sivuvaikutuksia kyllä tietysti oli alussa paljon enemmän kuin ciprassa. Kuitenkin pystyn taas paremmin toimimaan eri tilanteissa. Masennustakin on nykyään toisaalta se tuntuu lähinnä aiheutuvan efexorista siis tasaisen harmaa paska fiilis. Mut siis pointti oli tämä: VOI OLLA ETTÄ JOUTUU SYÖMÄÄN YLI 2KK ENNEN KUIN JA PITÄÄ AINA MUISTAA OTTAA LÄÄKE SUUNNILLEEN SAMAAN AIKAA JOKA VITUN IKINEN PÄIVÄ. jos luet viestiketjua ylöspäin huomaat varmasti ettei ole helppoa lopettaa k.o lääkettä. Asteittain uskon sen kuitenkin onnistuvan. vaikutat aika masentuneelta toivottavasti olet nyt joko jatkanut lääkettä tai löytänyt muun hoitokeinon koska nietäkin on esim. psykoterapia. Ja vielä sellainen kommentti loppuun, että moraalittomat puoskarit eivät tästä maasta lopu. Järki käteen ihmiset ei pidä sokeasti luottaa lääkäreihin minään vara jeesuksina, vaikka heidät on sellaiselle jalustalle nostettukin.
Käytin 75mg Efexoria n. vuoden ja rinnakkaisvalmistetta puoli vuotta. Masennukseen lääke on auttanut todella hyvin, aluksi oli kropassa sähköiskumaista lihasnykinää, mutta ei mitenkään pahasti. Nyt olen vieroittautumassa lääkkeestä ja olo on kuin zombien helvetistä kotoisin. Lueskelin täältä muiden oireita ja purskahdin nauramaan kun joku sanoi että päätä kääntäessä silmät jäivät seisomaan. Voin kuvitella! Oloni on kuin krapulassa, aivan pöhnässä, kun liikuttelen silmiä sivusuunnassa, kulkee päästä alkaen vatsaan asti kuvottava, oksettava, miten nyt sanoisi, sykähdys. Välillä on kylmiä väreitä, sitten taas kuumia aaltoja. Olen ottanut puolikasta (Venlafaxin depot Ratiopharm on kapselin sisällä kahdessa eri tabletin osassa, kun taas Efexor oli rakeina) nyt kahden viikon ajan ja ajattelin lopettaa, niin eihän tästä tule yhtään mitään. Tiistaina otin viimeisen puolikkaan ja tää on kyllä perkelettä. Lääkkeetkin on niin lopussa, että ei ollut kuin yksi puolikas jäljellä, joten jaoin sen neljään osaan!! Tänään otin nyt yhden 1/4, vaikka päätin että enää en ota yhtään. Toivottavasti edes tämä auttaisi tätä lopetusta, nytkin hikeä pukkaa ja päässä sykähtelee. Vaikka mulla oli nämä lääkkeet depotteja eli pitkävaikutteisia, niin kyllä huomasin heti jos olin unohtanut ottaa, siitä lääke on hyvä että muistuttaa itse unohtuneesta. Tsemppiä kaikille vieroituksessa oleville, toivotaan että helpottaa!!
- jep1233
Silmät seisoo kirjoitti:
Käytin 75mg Efexoria n. vuoden ja rinnakkaisvalmistetta puoli vuotta. Masennukseen lääke on auttanut todella hyvin, aluksi oli kropassa sähköiskumaista lihasnykinää, mutta ei mitenkään pahasti. Nyt olen vieroittautumassa lääkkeestä ja olo on kuin zombien helvetistä kotoisin. Lueskelin täältä muiden oireita ja purskahdin nauramaan kun joku sanoi että päätä kääntäessä silmät jäivät seisomaan. Voin kuvitella! Oloni on kuin krapulassa, aivan pöhnässä, kun liikuttelen silmiä sivusuunnassa, kulkee päästä alkaen vatsaan asti kuvottava, oksettava, miten nyt sanoisi, sykähdys. Välillä on kylmiä väreitä, sitten taas kuumia aaltoja. Olen ottanut puolikasta (Venlafaxin depot Ratiopharm on kapselin sisällä kahdessa eri tabletin osassa, kun taas Efexor oli rakeina) nyt kahden viikon ajan ja ajattelin lopettaa, niin eihän tästä tule yhtään mitään. Tiistaina otin viimeisen puolikkaan ja tää on kyllä perkelettä. Lääkkeetkin on niin lopussa, että ei ollut kuin yksi puolikas jäljellä, joten jaoin sen neljään osaan!! Tänään otin nyt yhden 1/4, vaikka päätin että enää en ota yhtään. Toivottavasti edes tämä auttaisi tätä lopetusta, nytkin hikeä pukkaa ja päässä sykähtelee. Vaikka mulla oli nämä lääkkeet depotteja eli pitkävaikutteisia, niin kyllä huomasin heti jos olin unohtanut ottaa, siitä lääke on hyvä että muistuttaa itse unohtuneesta. Tsemppiä kaikille vieroituksessa oleville, toivotaan että helpottaa!!
Puoli vuotta 75mg ja sitten lopetus 3 vkon ajan joka toinen päivä. Sähköiskuja tuntuu tulevan mutta ne meni ohin 2v iikossa. Hyvä lääke muuten!
- viekkari.
jep1233 kirjoitti:
Puoli vuotta 75mg ja sitten lopetus 3 vkon ajan joka toinen päivä. Sähköiskuja tuntuu tulevan mutta ne meni ohin 2v iikossa. Hyvä lääke muuten!
johtuuko tää saatanan ripulointi efe lopetus touhusta?!? tai siis asteittain olen vähentäny. perkelettä. onneks jäätävä hikoilu on vähentynyt, jes. painajaisunet sen kun jatkuu ja kiihtyy. Mutta kyllä mä tästä vielä irti pääsen!! Havuja perkele ja sisulla saatana.!
anteeks ruma kielenkäyttöni. koen sen oikeutetuks, sen verta tuskaa tää vierottautuminen on. - Sisua kaikille!
viekkari. kirjoitti:
johtuuko tää saatanan ripulointi efe lopetus touhusta?!? tai siis asteittain olen vähentäny. perkelettä. onneks jäätävä hikoilu on vähentynyt, jes. painajaisunet sen kun jatkuu ja kiihtyy. Mutta kyllä mä tästä vielä irti pääsen!! Havuja perkele ja sisulla saatana.!
anteeks ruma kielenkäyttöni. koen sen oikeutetuks, sen verta tuskaa tää vierottautuminen on.Joo, ei kai tässä muu auta ku sisulla vaan eteenpäin. 8kk söin 75mg päiväs ja nyt lopettaminen alotettu niin et yks tabu joka toinen päivä. 3 päivää takana vuorottelua ja jo nyt kaamee olo. Eli näitä tuttuja sähkärimäisiä pään ja hampaitten tärinäoloja, huonovointisuutta ja silmät ei oikeen seuraa ku kääntää päätä. Pistää miettimään et millasta mömmöä sitä onkaan tullu kroppaan tungettua. Ois ollu kiva tietää näistä ennen ku lääkkeen syömisen aloitin. Lääkäri oli ihan kummissaan näistä oireista vaikka ilmeisesti kuitenki aika yleisiä.
Kuukausi tuntuu tosi pitkältä ajalta näitten vierotusoireitten kanssa. Ja ilmeisesti kauemminki voi mennä? Eli 3 päivää takana ja 100 edessä? :D Sisua tässä todellaki tarvitaa! Ja niitä havuja prkl!
- onnellinen :)
Pakko kommentoida vaikka kauan aikaa kun efexorit lopetin.
Masennusta masennuslääkitys 2006-->
Aluksi menin nuorille tarkoitettuun paikkaan, josta sain apua. Eli terapiaa, siellä todettiin että heti lääkitys jos vain suostun ja lähete psykiatrille, no lääkitys alkoi heti (cipralex) ja terapiaa (sairaanhoitajan kanssa jutustelua psykiatrisessa yksikössä) oli viikoittain. Itse hoitavan lääkärin taisin tavata kaksi kertaa, kun kanssani terapioivan sairaanhoitajan mielestä lääkitystäni oli nostettava.
Eräs yö tai päivä tai ilta, en muista, olo oli kauhea, meinasin hypätä parvekkeelta jonka seurauksena kävin psykiatrisessa sairaalassa yöllä juttelemassa päivystysvuorossa olevan lääkärin kanssa. Lääkkeet vaihdettiin efexoriin ja sain myös ahdistukseen opamoxia.
Terapia jatkui aiemman kaavan mukaan, sen verran muutosta että psykiatrisen sairaalan hoitava lääkäri antoi rakentavaa palautetta hoitavalle yksikölle (oli ihanaa :) , joku kuunteli )
Hoitavassa yksikössä juttelin sairaanhoitajan kanssa viikoittain ja annostusta nosti hoitava lääkäri jota en tainnut enää edes tavata henk.koht.
Eli minulla annostus nostettiin 375mg/vrk.
Sitten ykspäivä päätin etten jaksa mennä juttelemaan tyhmiä ja lopetin istunnot, sekä 2008 talvella aloin lopettaa lääkkeen käyttöä, aina pikkuhiljaa vähentelin annostusta (max 75mg / kk), mutta silti pari kertaa oli päivystykseen lähdettävä kun tuntui että ei tajuissaan pysy.
Efexorin vieroitusoireet olivat niin kauheat, että päätin etten aloita uudelleen ellen joskus yritä itsemurhaa siinä onnistumatta.
Jatkuva huimaus, salamointi ja painajaiset joista ei voinut kertoa onko totta vai unta. Meinasin hulluksi tulla että pääsin kalliista "lääkkeestä" eroon. Minullahan annostusta nosteltiin parin vuoden ajan, ilman mitään merkittävää muutosta masennuksen kannalta.
JOTEN!!!
Ei kannata aloittaa aivan kevyin perustein mitään lääkitystä! minullakin selvinnyt näin vuosien varrella, että ahdistus on mitä ilmeisemmin aiheuttanut masennuksen ja siitä syystä ei masennuslääkkeet helpottaneet..
Nykyään vieläkin opamox ahdistuskohtauksiin tai unenlaatua parantamaan ja hyvin menee! saattaa melkein vuoden kestää 30 kpl (15mg) opamox purkki, kun tulee otettua vain silloin kuin tarvitsee.
Olen myös saanut elämäni raiteilleen, opinnot edenneet vihdoin ja viimein, urheilen useasti viikossa ja muutenkin nautin olostani.
Eli siis selvittäkää ihmiset kunnolla mikä aiheuttaa oireet joihin apua tarvitsette!
Netistä löytyy paljon asiaa eli mielenterveysongelmiin. Kannattaa tutustua ennen kuin sokeasti lähtee lääkärin kelkkaan ja nappailemaan lääkkeitä joista voi olla myös haittaa!
Kiitos ja anteeksi - entinen lääkkeen orja - entinen efe
efexoria muutama vuosi sitten käytin muistaakseni 9kk:tta. annosta en muista mutta se saattoi olla lopulta 225mg.
haittavaikutuksia oli tunteettomuus, ei tuntunut hyvälle eikä pahalle - kaikki elämässä oli yhdentekevää. täydellinen seksuaalinen kyvyttömyys ja fyysinen tunto oli sukuelimistä täysin poissa.
olen juuri miettinyt 2 viikkoa että haen lääkkeen uudelleen käyttöön pienellä annoksella. en halua tunteettomaksi tai tunnottomaksi sekä kyvyttömäksi, mutta en näe muuta vaihtoehtoa. - pazkaa
Ite käytän masennukseen ja ahdistukseen. Kyllä se on vähän auttanut päivisin ilmestyvään ahdistukseen...
- ddddddddddddddddddd
Efexor depot ainut lääke joka lievittänyt ahdistusta/masennusta mulla jossei bentsoi lasketa mut niitä ei voi kyl suositella kellekkään pitkäaikaiseen käyttöön. Lääkettä nyt syöny n.3viikkoa 37,5mg vk , 75mg vk ja nyt 150mg tarvittaessa nosto 225mg.
päiväahdistus vähentynyt, jaksaa / kiinnostaa tehä enemmän asioita, masennus lievittynyt ei enää niin toivoton olo.
Tällä hetkellä ainakin hyödyt voittaa haittavaikutukset jotka ovat: Suun kuivuminen,painonlasku,tiheentynyt virtsaaminen,laukeamisvaikeudet/erektion pitäminen runkatessa seksi kyllä onnistuu. Luulen että pidempään kun syö niin haittavaikutukset lähtee pois/lievittyy ja ahdistus/masennus vähenee.
Ja viellä kaikille ketkä lääkkeen aloittaa, alussa saattaa ahdistus ja masennus pahentua näin oli myös minulla ensimmäiset 1,5vk, olo oli todella ahdistunut,epätoivoinen,sekava ja lääkkeen lopetus kävi mielessä , mutta onneksi en lopettanut ! Nyt alku ahdistus/masennus poissa.
Malttia ja Tsemppiä kaikille! - ikmujn
Hei osaisko joku sanoa mikä on teillä ollu venlafaxin/ efexorin nostotahti? Mä en ole ihan varma ymmärsinkö lääkärin ohjeet. Kun ihmetyttää et miks tätä näin hitaasti nostellaan. Ensin nostetaan viikon jälkeen, sit 2viikon ja sit vast kuukauden, kunnes on 225mg. Onks tää normaali tahti?
- sall.
Juu kyllä pitäis oikea tahti olla. Mulla oli 75mg viikko, sit viikon päästä 150mg. Ei tuos kai muuta, mulle sanottiin että voin toki hetikin alottaa tolla 150mg lääkityksellä, mutta ne alkuoireet on sitten kahtakertaa pahemmat. Että varmaan sen takia, hitaasti tuo annoksen nostaminen, ettei alkuoireet oo sit ihan mahdottomat..luulisin..?
- Selavie
Minulla oli pari vuotta käytössa efexor depotin halvempi vaihtoehto eli venlafaxin. Helvetilliset painajaiset. Aamulla meni kaksi tuntia heräämiseen. Lopetin ja vaihdoin kuin lennosta cymbaltaan 60mg. Loppui painajaiset ja olo on huomattavasti parempi. Amuisin herään normaalisti ilman painajaisia.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi423057Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs452877100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es502495Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo472317Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks302081Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581840- 451759
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä381600- 461525
- 261361