I KOLMANNEN VUOSISADAN PYHÄÄ KOLMINAISUUTTA KOSKEVAT HARHAOPIT
A. MONARKIANISMI
1. Dynamistinen (= ebionilainen) monarkianismi
Edustajia: Teodotos Nahkuri, Teodotos Nuorempi ja Paulos Samosatalainen
Oppi:
*On vain yksi jumalallinen persoona.
*Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat ainoastaan jumalallisia voimia, ts. yhden ja saman Jumalan voimia
*Poika = Logos = sama kuin Jumala = ihmisen mieli
----------------------------------------------------------------------------------------
2. Patriapassianistinen (=modalistinen) monarkianismi
Edustajia: Praxeas, Noetus, Sabellios Ptolemasilainen
Oppi:
*Jumalallinen persoona on yksi = Isä Jumala.
*Maailman Vapahtaja on myös Jumala; ei tavallinen ihminen, vaan Isä itse.
*Isä otti Pojan muodon jumaluudessa.
*Pojan kärsimykset olivat Isän kärsimyksiä.
*Ei oppia Pyhästä Hengestä.
Vastustajia: Tertullianos ja Hippolytos
-----------------------------------------------------------------------
3.Sabellianismi( = itämainen patripassianismi)
Oppi:
*Jumala on ykseys = monadi
*Luominen on Jumalan toiminnan ensimmäinen ilmaus, nimenomaan Logoksen teko
*Syntyi uusia toimia Sanan eli Logoksen moduksessa: "Yksikkö levisi Kolminaisuudeksi, Isäksi, Pojaksi ja Pyhäksi Hengeksi".
*On siis olemassa ilmoittamisen kolminaisuus, mutta ei persoonien kolminaisuutta.
Vastustajia: Dionysios Aleksandrialainen, Rooman piispa Dionysios, Origenes
Pyhä Kolminaisuus
13
216
Vastaukset
- tiatoksianto
II KIRKOLLISKOKOUSTEN AJAN HARHAOPIT
1. Areiolaisuus
Sai alkunsa presbyteri Areioksesta.
Oppi:
*Jumala on yksi, syntymätön. Poika on syntynyt, ei siis ole Jumalan veroinen.
*Poika on luotu olento, ei siis ole iankaikkinen kuten Isä.
*Poika ei ole Jumalan poika, vaan poika "lapseksiottamisen kautta". Hän on siis Jumala vain "nimeltä".
*Pyhä Henki on vielä alempana Poikaa kunniansa puolesta.
Nikean kirkolliskokous kumosi opin v. 325.
---------------------------------------------------------
2. Makedonialaisuus (= pneumatomakit)
Harhaoppi Pyhästä Hengestä. Alkuunpanija Makedonios.
Oppi:
*Pyhä Henki on Pojan luoma, vain palveleva olento, luotu vain vähän korkeammaksi enkeleitä.
Oppi kumottiin Konstantinopolin kirkolliskokouksessa v. 381.
---------------------------------------------------------------------------------
III HARHAOPIT KIRKOLLISKOKOUSTEN JÄLKEEN
Edellä mainitut päätökset Kolminaisuudesta ovat ainaisesti muuttumattomia.
Kuudennen vuosisadan harhaopit
Triteismi eli kolmijumalaisuus:
*On kolme erityistä persoonaa, joilla kullakin on erityinen jumalallinen olemus.
Tetrateismi
*Kolmen persoonan lisäksi on neljäs olento, jolla on erillään oleva jumalallinen olemus, josta toiset ovat osallisia ja ottavat jumaluutensa.
--------------------------------------------
Filioque-oppi:
*Kiista Pyhän Hengen alkuperästä
*Kirkolliskokousten määritelmien mukaan Pyhä Henki lähtee vain Isästä.
*Katolinen kirkko lisäsi nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen
sanan: "... ja Pojasta".
*Lisäys uskontunnustukseen oli yhtenä syynä kirkon jakaantumiseen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Antitrinitarismi eli unitarismi
*Sai alkunsa uskonpuhdistuksen aikana
*Pyrki hävittämään uskon Pyhään Kolminaisuuteen- tiatoksianto
Jumala on kolmiyhteinen. Hänessä on kolme persoonaa eli hypostaasia: Isä, Poika ja Pyhä Henki
*Kukin persoona on Jumala. Ei kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi jumalallinen olemus.
*Persoonat eroavat toisistaan persoonallisten ominaisuuksien puolesta.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
a. Vanhan Testamentin viittauksia Kolminaisuuteen
1. Luomiskertomus
"Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme…" (1. Moos.1:26)
2. Elohim
Sana on monikollinen, tarkoittaa "jumalat"
1.Moos 3: 22: " Sitten Herra Jumala sanoi: Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan"
Baabelin kielten sekoitus: "… menkäämme sekoittamaan heidän kielensä, niin etteivät he ymmärrä toistensa puhetta" (1.Moos 11: 7).
3. Herran ilmestyminen Aabrahamille
Kolme miestä, jotka aterioivat Aabrahamin kanssa.
5. Serafien kolminkertainen huuto
"Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Sebaot".
b. Viittaukset Pojan persoonaan
1. Enkeli, josta Mooses usein puhuu.
2. Sanalaskut
* "Herra loi minut esikoisekseen" = Viisaus
* "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin…"
* Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen viholliseni sinun jalkojesi alle"
* Herran "Vesa"
* Immanuel, ym.
c. Viittaukset Pyhän Hengen persoonaan
* "…Jumalan Henki liikkui vetten yllä". ( 1Moos 1: 1)
* "Nyt lähetti minut Herra, Herra ja Hänen Henkensä…"
d. Uuden Testamentin viittauksia Kolminaisuuteen
1. Jeesuksen kaste Jordanilla
Isä = ääni taivaasta
Poika = Jeesus Johanneksen kastettavana
Pyhä Henki = laskeutui kyyhkysen muodossa
2. Kristuksen kirkastuminen vuorella
Isä = ääni taivaasta
Poika = Jeesus vuorella
Pyhä Henki = häikäisevä kirkkaus
3. Kristuksen lupaus Pyhän Hengen lähettämisestä
Jeesus lupasi lähettää Puolustajan Isän luota.
4. Vapahtajan kastekäsky opetuslapsille
"… menkää ja tehkää … kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
5 .Apostolien kirjeet
"Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan Isän rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon…".
e. Todisteita jumaluudesta
Isän jumaluus
Pojan jumaluus
*Vapahtajan puhe itsestään
"Minä ja Isä olemme yhtä…" (Joh.10:30)
"Isä on minussa ja minä Isässä". (Joh.14:11)
"Ennen kuin Aabraham syntyi, olin minä…" (Joh.8:58)
*Apostolien opetus:
Pietari: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika" (Mt.16:16).
Johannes: "Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala (Joh.1:1)
Paavali: Poika on… "…näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa…" (Kol.1:15)
Pyhän Hengen jumaluus
*Pyhää Henkeä nimitetään Jumalaksi
*Pyhälle Hengelle omistetaan jumalallisia ominaisuuksia kuten
** kaikkitietävyys
**kaikkiallisuus
**kaikkivaltius
**jumalalliset teot tiatoksianto kirjoitti:
Jumala on kolmiyhteinen. Hänessä on kolme persoonaa eli hypostaasia: Isä, Poika ja Pyhä Henki
*Kukin persoona on Jumala. Ei kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi jumalallinen olemus.
*Persoonat eroavat toisistaan persoonallisten ominaisuuksien puolesta.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
a. Vanhan Testamentin viittauksia Kolminaisuuteen
1. Luomiskertomus
"Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme…" (1. Moos.1:26)
2. Elohim
Sana on monikollinen, tarkoittaa "jumalat"
1.Moos 3: 22: " Sitten Herra Jumala sanoi: Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan"
Baabelin kielten sekoitus: "… menkäämme sekoittamaan heidän kielensä, niin etteivät he ymmärrä toistensa puhetta" (1.Moos 11: 7).
3. Herran ilmestyminen Aabrahamille
Kolme miestä, jotka aterioivat Aabrahamin kanssa.
5. Serafien kolminkertainen huuto
"Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Sebaot".
b. Viittaukset Pojan persoonaan
1. Enkeli, josta Mooses usein puhuu.
2. Sanalaskut
* "Herra loi minut esikoisekseen" = Viisaus
* "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin…"
* Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen viholliseni sinun jalkojesi alle"
* Herran "Vesa"
* Immanuel, ym.
c. Viittaukset Pyhän Hengen persoonaan
* "…Jumalan Henki liikkui vetten yllä". ( 1Moos 1: 1)
* "Nyt lähetti minut Herra, Herra ja Hänen Henkensä…"
d. Uuden Testamentin viittauksia Kolminaisuuteen
1. Jeesuksen kaste Jordanilla
Isä = ääni taivaasta
Poika = Jeesus Johanneksen kastettavana
Pyhä Henki = laskeutui kyyhkysen muodossa
2. Kristuksen kirkastuminen vuorella
Isä = ääni taivaasta
Poika = Jeesus vuorella
Pyhä Henki = häikäisevä kirkkaus
3. Kristuksen lupaus Pyhän Hengen lähettämisestä
Jeesus lupasi lähettää Puolustajan Isän luota.
4. Vapahtajan kastekäsky opetuslapsille
"… menkää ja tehkää … kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
5 .Apostolien kirjeet
"Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan Isän rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon…".
e. Todisteita jumaluudesta
Isän jumaluus
Pojan jumaluus
*Vapahtajan puhe itsestään
"Minä ja Isä olemme yhtä…" (Joh.10:30)
"Isä on minussa ja minä Isässä". (Joh.14:11)
"Ennen kuin Aabraham syntyi, olin minä…" (Joh.8:58)
*Apostolien opetus:
Pietari: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika" (Mt.16:16).
Johannes: "Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala (Joh.1:1)
Paavali: Poika on… "…näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa…" (Kol.1:15)
Pyhän Hengen jumaluus
*Pyhää Henkeä nimitetään Jumalaksi
*Pyhälle Hengelle omistetaan jumalallisia ominaisuuksia kuten
** kaikkitietävyys
**kaikkiallisuus
**kaikkivaltius
**jumalalliset teot>>"*Isä, Poika ja Pyhä Henki Kukin persoona on Jumala. Ei kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi jumalallinen olemus."
ei ole Jumalan sanassa Raamatussa, eikä Jeesus ja apostolit sellaisista opettaneet. Kolminaisuusoppi on lihallista "on" ja "mutta ei kuitenkaan"-oppia, joka Platonin vaikutuksesta oli tarjolla jo Jeesuksen ja apostolien päivinä. Sekä Jeesus että apostolit siitä varoittavana esimerkkinä mainitsivat;
Matteus 5
37 "vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta."
2. Korinttolaiskirje 1
17 Kun minulla siis oli tämä aikomus, en kaiketi ole menetellyt kevytmielisesti? Vai päätänkö lihan mukaan, minkä päätän, niin että puheeni on sekä »on, on«, että »ei, ei«?
18 Mutta Jumala sen takaa, että puheemme teille ei ole »on« ja »ei«.
19 Sillä Jumalan Poika, Kristus Jeesus, jota me, minä ja Silvanus ja Timoteus, olemme teidän keskellänne saarnanneet, ei tullut ollakseen »on« »ei«, vaan hänessä tuli »on«.
Kolminaisuusoppi on sitä apostolien varoittamaa "muuta kuin Jeesuksen oppia", siis jotakin "toista evankeliumia" kuin mitä Herra Jeesus ja apostolit opettivat ja Paavali siitä useaan kertaan varoitti:
1. kirje Timoteukselle 6
3 "Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
5 alituista kinaa niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen."
Palstalla olevan ainaisen kinan syy ei ole kolminaisuusopin vastustajat, vaan Jumalan sanaan kuulumattoman opin ainainen opettaminen, ylläpitäminen ja puolustaminen.
Lukekaa Athaniuksen uskontunnustus, niin huomaatte selvästi, että se on juuri tuota "on" mutta "ei kuitenkaan"-oppia!- ihmettelijänä
Miksi pilkkaat Jumalaa yhdessä pilkkaajan kanssa tuossa jaikalin kolminaisuusketjussa?
- Diana-ad-rem
Sitä se on, koska ei ole tarkoituskaan puhua J-lan sanasta, vaan sen toisen, eli vastustajan:
Paavalin kirje roomalaisille: ihmettelijänä kirjoitti:
Miksi pilkkaat Jumalaa yhdessä pilkkaajan kanssa tuossa jaikalin kolminaisuusketjussa?
Samaa kuin Sinä, syyttivät fariseukset ja kirjanoppineet Jeesuksesta:
Matteus 9
3 "Ja katso, muutamat kirjanoppineista sanoivat mielessään: »Tämä pilkkaa Jumalaa«.
Markus 2
7 "Kuinka tämä näin puhuu? Hän pilkkaa Jumalaa. Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?"
Voisitko perustella, millä tavalla olen Jumalaa pilkannut?- ihmettelijänä
ekivaari kirjoitti:
Samaa kuin Sinä, syyttivät fariseukset ja kirjanoppineet Jeesuksesta:
Matteus 9
3 "Ja katso, muutamat kirjanoppineista sanoivat mielessään: »Tämä pilkkaa Jumalaa«.
Markus 2
7 "Kuinka tämä näin puhuu? Hän pilkkaa Jumalaa. Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?"
Voisitko perustella, millä tavalla olen Jumalaa pilkannut?>>>Voisitko perustella, millä tavalla olen Jumalaa pilkannut?
ihmettelijänä kirjoitti:
>>>Voisitko perustella, millä tavalla olen Jumalaa pilkannut?
kaltaista puhetta päästeli profeetta Eliakin Baalin papeille, eikä hän pilkannut Jumalaa, vaan Jumala pani nämä sanat hänen suuhunsa, niin kuin hän antoi nuo ymmärtämättömyyttänne kuvaavat sanat minunkin suuhuni;
1. Kuningasten kirja 18
27 "Puolipäivän aikana ELIA PILKKASI HEITÄ ja sanoi: »Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää«".
Elia ei pilkannut elävää Jumalaa vaan sen ajan kuollutta jumalaa, Baalia! Enkä minäkään elävää Jumalaa pilkannut vaan kuolleen kristillisyyden sydämeltään ja ymmärrykseltään pimentyneitä baaleja!- neuvoksi sullen
Diana-ad-rem kirjoitti:
Sitä se on, koska ei ole tarkoituskaan puhua J-lan sanasta, vaan sen toisen, eli vastustajan:
Paavalin kirje roomalaisille:Laki on ensimmäinen ja Kristus on se toinen josta tuossa puhutaan. Jeesuksessa kristuksessa laki on täytetty, Kristus ON LAIN LOPPU, niille vanhurskaudeksi jotka USKOVAT.
Sinun olisi aika haleutua kristinopin peruskurssille, eikä pyrkiä opettajaksi asioissa joista et mitään vielä ymmärrä.
tuota Jumalan sanan vastaista propakandaa!
vastaukset sisällöltään todistavat jotta ette osaa ettekä löydä Jumalan sanasta puolustajaa näkökantojanne tueksi, sillä Jumalan sana itse torjuu kolminaisuusopin höpötykset arvottomiksi ja vahingolliseksi, niin teidän pitää nousta soimaamaan ja panettelemaan sellaisia totuuden julistajia, jotka julistavat koko totuutta, mitään siihen lisäämättä ja mitään pois ottamatta! Tuossa teidän mainostamassanne "on", mutta "ei kuitenkaan"-opissa on selvät "vieraan opin" eli "lihallisen opin" tuntomerkit!
- tiatoksianto
Sinähän oikea sekopää olet. :-))) Hellurei ja hellät tunteet.
Pitihän sinun tuo pökäle pykätä, kun sinulla ei olle totuutta.
Kertoisitko nyt ilman Jumalan sanan vastaista propagandaa, mikä avauksessa oli Jumalan sanan vastaista?
Voi pimeys, sun syvyyttäs!!! Ah auta Herra armias!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758