2.Mooseksen kirja:
6:1 Mutta Herra vastasi Moosekselle: "Nyt saat nähdä, mitä minä faraolle teen; sillä väkevän käden pakottamana hän on päästävä heidät, ja väkevän käden pakottamana hän on ajava heidät maastansa."
6:2 Ja Jumala puhui Moosekselle ja sanoi hänelle: "Minä olen Herra (YHWH).
6:3 Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille 'Jumalana Kaikkivaltiaana' (El Shaddai), mutta nimelläni 'Herra' (YHWH) en minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi.
6:4 Ja minä tein myös liittoni heidän kanssansa, antaakseni heille Kanaanin maan, sen maan, jossa he muukalaisina asuivat.
Jehovan todistajien jumala, Jehova, ei ole esiintynyt tuolla nimellä kuin vasta Mooseksen noustua kansan johtajaksi. Mooses esitteli Israelilaisille siis jumalan, jolla oli uusi nimi ja joka oli vieras heille.
MIKÄ oli tuon jumalan aikaisempi nimi? No toki tuossa kohdassa se kerrotaankin - El Shaddai - joka on kristinuskossa käännetty merkitsemään 'Jumala Kaikkivaltias'. Todellisuudessa tuo käännös ei ole aivan oikea. Miksi ei?
Vihjeen löydät tuosta viimeisestä jakeesta. Israelilaiset olivat asuneet Kanaanin maassa. Kanaanilaisten pääjumaluuden - luojajumalan - nimi oli El Shaddai. Tuo El ei tarkoita/tarkoittanut jumalaa, vaan se oli erisnimi. Aivan kuten raamattukin siitä pariin kertaan selkeästi mainitsee:
1.Mooseksen kirja:
33:18 Ja Jaakob saapui matkallansa Mesopotamiasta onnellisesti Sikemin kaupunkiin, joka on Kanaanin maassa, ja leiriytyi kaupungin edustalle.
33:19 Ja hän osti sen maapalstan, johon hän oli pystyttänyt telttansa, Hamorin, Sikemin isän, pojilta sadalla kesitalla.
33:20 Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen Eel, Israelin Jumala.
Elin tunnuseläin oli härkä ja niinpä kansan tehdessä autiomaassa kultaisen kuvapatsaan he ryhtyivät jälleen palvomaan Eliä. Elin puoliso oli Asera, taivaan kuningatar, jota Israelilaiset palvoivat myös jopa vielä Jesajan aikana. Heillä oli myös runsaasti lapsijumalia, kuten Baal. El-ohim on monikkomuoto joka viittaa Eliin ja muihin jumaliin. El-oah yksikkömuotona tarkoittaa pelkästään Eliä josta sanasta on juontunut myös islamilaisten allah.
Mooseksen YHWH-jumaluus ilmaantui juutalaisille siis uutena jumaluutena (nimensä puolesta) ja tuo jumaluus nostatti Mooseksen heidän johtajakseen. Mooses luonnollisestikin toimi kaikessa tuon jumalan äänitorvena ja kertoi kansalle, mitä muuta tuo jumala vaati kuin hänen nostamistaan kansan johtajaksi.
Mooses opetti kansalle, että tuo jumaluus oli hyvin kiivas ja mustasukkainen muille jumaluuksille vaatien yksinomaista palvontaa. Siksi kansan lipsuessa välillä takaisin noihin vanhoihin jumaliinsa seurasi aina rangaistuksia. Olennaista asiassa on se, että israelilaiset USKOIVAT muihinkun jumaluuksiin kuin YHWH.
2.Mooseksen kirja:
15:11 Herra, kuka on sinun vertaisesi jumalien joukossa! Kuka on sinun vertaisesi, sinä pyhyydessä jalo; sinä ylistettävissä teoissa peljättävä, sinä ihmeitten tekijä!
23:13 Kaikkea, mitä minä olen sanonut teille, noudattakaa. Vierasten jumalien nimiä älkää mainitko, älköön niitä kuuluko teidän huuliltanne.
Vaikka heidän oli määrä palvoa vain tuota voimakkainta jumaluutta, niin muutkin jumaluudet olivat heille todellisia. Niinpä Daavidkin omana aikanaan viittasi tuohon asiaan kirjoittamalla:
Psalmit:
82:1 Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä:
86:8 Ei ole sinun vertaistasi, Herra, jumalien joukossa, eikä ole vertaa sinun töillesi.
95:3 Sillä Herra on suuri Jumala, suuri kuningas yli kaikkien jumalien.
136:2 Kiittäkää jumalien Jumalaa, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.
138:1 Daavidin virsi. Minä kiitän sinua kaikesta sydämestäni, veisaan sinun kiitostasi jumalien edessä.
Jehovan todistajien Jehova, YHWH, on siis alkunperin ollut kanaanilaisten El - suuri luojajumala ja sotaisa kiivasluontoinen Kaikkivaltius.
Jehovan todistajat kutsuvat itseään raamatun tutkijoiksi, mutta todellisuudessa tämänkään asian suhteen he eivät joko tunne totuutta tai eivät halua kertoa sitä jäsenistölleen. Tämä jälkimmäinen vaihtoehto on tänäpäivänä todennäköisempi, sillä kertoohan Opas-kirjakin aiheesta tämän verran:
"Heprealaiset sanat.
Niihin heprealaisiin sanoihin, jotka on käännetty ”Jumalaksi”, kuuluu sana ’El, joka merkitsee luultavasti ’mahtavaa, väkevää, voimakasta’ (1Mo 14:18). Sitä käytetään Jehovasta, muista jumalista ja ihmisistä. Sitä käytetään laajalti myös erisnimissä, esim. nimissä Elisa (merk. ’Jumala on pelastus’) ja Mikael (’Kuka on Jumalan kaltainen?’). Joissakin kohdissa sanan ’El yhteydessä on määräinen artikkeli (ha‧’El′ ) tarkoitettaessa Jehovaa, joka täten erotetaan muista jumalista (1Mo 46:3; 2Sa 22:31; ks. Rbi8, liite 1G)
Heprealainen sana ’elo‧him′ (jumalat) näyttää olevan peräisin juuresta, jonka merkitys on ’olla voimakas’. ’Elo‧him′ on monikkomuoto sanasta ’elō′ah (jumala). Joskus tämä monikko tarkoittaa lukuisia jumalia."
Yhdistämme tähän samasta kirjasta eri maiden jumaluuksista kertovan kohdan:
"Kanaanin jumalat.
Raamatun ulkopuoliset lähteet osoittavat, että El-jumalaa pidettiin luojana ja suvereenina. Vaikka El olikin nähtävästi varsin kaukana maallisista asioista, muiden jumalien osoitetaan toistuvasti menneen hänen luokseen pyyntöineen. El kuvataan kapinalliseksi pojaksi, joka syöksi valtaistuimelta oman isänsä ja kuohitsi hänet, sekä julmaksi tyranniksi, murhaajaksi ja avionrikkojaksi. Ras Shamran teksteissä Elistä käytetään ilmausta ”isäsonni” ja hänet kuvataan harmaahiuksiseksi ja -partaiseksi. Hänen puolisonsa oli Asera, jonka sanotaan olleen jumalien kantaäiti, kun taas El kuvataan jumalien kantaisäksi.
Huomattavin kanaanilaisten jumala oli kuitenkin hedelmällisyydenjumala Baal, taivaan ja sateen ja myrskyn jumala (Tu 2:12, 13). Ras Shamran teksteissä Baalin mainitaan usein olevan Dagonin poika, vaikka myös Eliä sanotaan hänen isäkseen. Baalin sisaren Anatin osoitetaan sanovan Eliä isäkseen, ja tämä puolestaan sanoo häntä tyttärekseen. Baalia pidettiin siis luultavasti Elin poikana, vaikka häntä onkin voitu pitää myös Elin pojanpoikana."
Jotta yksinkertaisimmatkaan lahkolaiset eivät esittäisi tuon kaiken olevan vain omaa keksintöäni, niin tässä vielä yksi linkki joka aihetta myös käsittelee:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elohim
Ketä palvottiin kun Jehovaa ei vielä ollut?
6
188
Vastaukset
Aihe on sikälikin mielenkiintoinen, että jehovantodistajat eivät usko jumalia olevan olemassa kuin yksi, eli Jehova, vaikka raamattu selvästi mainitsee niitä olevan enemmän kuin tykötarpeiksi.
- adesse
pojat todella hukassa. Ja hyvin huomaa että vaikka poimitte hyvin Raamatun jakeita niin kokonaisuus jää teiltä pimentoon.
Säälittävää. - -RaM-
adesse kirjoitti:
pojat todella hukassa. Ja hyvin huomaa että vaikka poimitte hyvin Raamatun jakeita niin kokonaisuus jää teiltä pimentoon.
Säälittävää.Tuo Jehovan todistajien 'kokonaisuuden ymmärtäminen' on yhtä kuin tietämättömyydessä rypeminen.
Jos sinulla on aiheeseen liittyen jotain parempaa tietoa, niin kerro ihmeessä. Kerro missä kohtaa tuo Opas-kirjakin on lainauksieni osalta väärässä.
- -RaM-
...Jehovan todistajat luuraa? Pelottaako ottaa selvää, ketä ennen Jehovaa palvottiin?
- mä vaan...haluan sulle ilmoittaa
-olen kuullut itse esitelmissä että siellä kehotetaan karttamaan tätä palstaa! eli heillä ei ole tarvetta tulla tänne puolustelemaan vastustajia ja rienaajia ja luopioita...eli sää voi huhuilla ihan vapaasti täällä ne ei surffaile ja puolustele sulle yhtikäs mittään!
- -RaM-
mä vaan...haluan sulle ilmoittaa kirjoitti:
-olen kuullut itse esitelmissä että siellä kehotetaan karttamaan tätä palstaa! eli heillä ei ole tarvetta tulla tänne puolustelemaan vastustajia ja rienaajia ja luopioita...eli sää voi huhuilla ihan vapaasti täällä ne ei surffaile ja puolustele sulle yhtikäs mittään!
...Jehovan todistajien kasvava nuoriso kävelee lahkosta ulos sitä mukaa, kuin lähestyy aikuisuutta. Miksi? Koska he saavat nyky-yhteikunnassa väkisin TIETOA, joka osoittaa lahkon opit uskoksi satuihin. He saavat tätä tietoa myös näiltä netin keskustelupalstoilta ja juuri siksi näistä jatkuvasti heitä varoitellaankin ja koitetaan estää näiden lukeminen. tosiasia on kuitenkin se, että uteliaat nuoret - vaikka eivät uskalla kirjoitella - he LUKEVAT näitä palstoja ja törmäävät näissä asioihin, joista eivät ole aikaisemmin olleet tietoisia.
Tämä TIEDON lisääntyminen on varmastikin meistä molemmista niin hiemo asia, että iloitsemme siitä yhdessä... vai mitä? ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei184001Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1261464- 931298
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3131241Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi611184Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk721130- 451104
Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253961- 86895
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?48838