Pyynti/myyntihinnat MAHTI-järjestelmässä

ifjwoqifh

Jos tuolta tullin MAHTI-järjestelmästä katsoo uudehkon auton(vm -07/08) yleisiä pyynti/myyntihintoja suomessa, niin näyttää kyllä reilusti halvemmilta kuin mitä esim. nettiautossa on pyyntihinnat. Eroa muutama tuhat euroa. Onko siis liikkeissä noinkin paljon tinkimisvaraa, vai mistä tulli keksii hinnat eri automalleille. On tuossa tullin hintatilastossa on siinä mielessä järkeä että se arvioi -07 mallisen auton joka uutena maksoi noin 21000 eur myyntihinnaksi nyt noin 12000 eur, pyyntihinnat netissä vaan ovat sen 15000 euron tienoilla katsomillani automalleilla. Onko liikkeiden hinnassa kolme tonnia ilmaa, ja jäävät vielä senkin jälkeen voitolle?
Vanhoissa kymmenen vuotta vanhoissa koslissa sitten taas hinnat näyttävät tullin järjestelmässä kalliimmilta kuin mitä on normi pyyntihinnat.

24

3437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tingi

Pyysin tarjousta uudesta ja esitelyautosta. Esitelauto 2008. Rekisteröity 2009. Myjä silmät kirkaina mi sitä 2009 mallisena.(on vain pieniä muutoksia?)
      Esitelyautoon joutuisi kaikki ostamaan kuten uuteen(renkaat, lämmittimet jne.)
      Usi olisi 1400 kalliimpi! Esitelyssä pohjalla muutama tuhat rakasta testikilsaa.
      Hyvä, jos tulli pitää oikeita hintoja. Minkä arvoisia ovat.

• Turisti2006

Suomessa myydään autoa hyvin rauhalliseen tahtiin ja niinpä sitten myyntikate on
      laitettu kohdalleen. Myyntikate on 3500-5000/auto.

Mahtijärjestelmään kerätään merkkiliikeiden ilmoittamat hinnat. Joiden mukaan määrätään
      vero yksityistuojille. Aika läpinäkyvä ja rehellinen systeemi. Ihme vain ettei ed. järjestelmä
      kestä EU:n säädöksiä.

• lakkimies

Mahti-hinnat ovat aivan liian alhaisia. Mahti-hinnalla ei edes suoralla kaupalla ja käteisellä pystyy ostamaan.

Tammikuussa perheeseen ostettiin yksi auto nettiautosta yksityiseltä ja tietenkin käteisellä.. Haku oli päällä lähes vuoden ja soiteltiin kymmeniä puheluja. Yritettiin metsästää hyvää kauppaa, mutta hinta jäi lopulta 15.000 euron kaupassa pari tonnia yli Mahti-hinnan. Tullin systeemi laskee liian paljon kaikenlaisia alennuksia pyyntihinnoista ja useimmiten edes pyyntihintakaan ei vastaa todellisuutta.

Joku kehtaa sitten vielä itkeä tuontiautojen veroista.

• havaintoja

"Joku kehtaa sitten vielä itkeä tuontiautojen veroista."

Tätä samaa olen itse ihmetellyt, paljon on täälläkin ollut juttua siitä että mahti-järjestelmä antaa aivan liian korkeita hintoja joiden seurauksena myös tuontiautojen verot ovat korkeat. Mutta ainakin kaikki ne merkit ja mallit mitä itse olen katsonut, niin ainakaan liikkeestä ei lähellekään mahti-järjestelmän hinnoilla autoja pysty ostamaan ja yksityistenkin pyynnöt ovat pääsääntöisesti mahtia korkeammat.

Tai tietysti olisi kiva tietää jos joku on löytänyt merkkejä/malleja, joiden hintataso yleisesti on selvästi matalampi kuin mahdin hinnat.

• Skoda-Keisari
        havaintoja kirjoitti:

Tätä samaa olen itse ihmetellyt, paljon on täälläkin ollut juttua siitä että mahti-järjestelmä antaa aivan liian korkeita hintoja joiden seurauksena myös tuontiautojen verot ovat korkeat. Mutta ainakin kaikki ne merkit ja mallit mitä itse olen katsonut, niin ainakaan liikkeestä ei lähellekään mahti-järjestelmän hinnoilla autoja pysty ostamaan ja yksityistenkin pyynnöt ovat pääsääntöisesti mahtia korkeammat.

Tai tietysti olisi kiva tietää jos joku on löytänyt merkkejä/malleja, joiden hintataso yleisesti on selvästi matalampi kuin mahdin hinnat.

Esimerkkejä MAHTI-hintajärjestelmän hinnoittelusta:

BMW 530 DA E60 Sedan 2004 aj 100000km: 26080e
        sama farkkuna: 26595

320d vm 2006 aj 70--80tkm:21270e
        320da:22217e
        320 farkku: 22776e
        320da farkku: 22545e (voi olla että otin enempi ajetusta)

Ei kyllä tavallaan valittamista. Mites varustelu, esim navigaattori ja nahkasisustus nostaa veroja. Joskus soitin tulliin ja yksittäisen virkamiehen 1 mielipide oli, että enemmän ratkasee vuosimalli ja kilsat.

• joopa joo

v...ua sä valitat.

Oletko Suomen ainut kielitaidoton ja lukihäiriöinen LAKIMIES vai kuvastaako nimimerkkisi LAKKIMIES sitä että LAKKI kourassa pitää sinun rukoilemasi autoa LUOTTOLLA.
        No luoton saanti on aina vaikeaa ja maksuhäiriöisen saattaa olla vaikeaa löytää edullista kauppaa.

Miksi v..ussa yrität tehdä kauppaa Suomi junttien kanssa.
        Hae auto Ruotsista tai Saksasta ja maksa ne Mahtin mukaiset verot.
        No mikä mättää ???
        Miksi yrität vuoden ajan ostaa Suomi junteilta ylihintaista autoa ???
        Puuttuuko rahoitus vai mikä estää auton haun laajemmilta markkinoilta???

• sumutus seis!
        havaintoja kirjoitti:

Mahdin hinnathan on ylihintaisia useimpiin myyntihintoihin nähden. Esim. pyyntihinta mahdin mukaan 15000 ja todellinen käteiskauppahinta 10 000 (liike ostaa sisään tai tonnin enemmän yksityiseltä). Vero lasketaan kuitenkin tuon 15 tonnia mukaan, joka on 50% todellista suurempi. Etkö todellakaan näe ongelmaa, mahti antaa ostohinnaksi liikkeelle 10 tonnia, jota ei todellakaan käytetä verotuksessa vaan tuonnintorppaus 15 tonnia.

• rahastaja `
        sumutus seis! kirjoitti:

Mahdin hinnathan on ylihintaisia useimpiin myyntihintoihin nähden. Esim. pyyntihinta mahdin mukaan 15000 ja todellinen käteiskauppahinta 10 000 (liike ostaa sisään tai tonnin enemmän yksityiseltä). Vero lasketaan kuitenkin tuon 15 tonnia mukaan, joka on 50% todellista suurempi. Etkö todellakaan näe ongelmaa, mahti antaa ostohinnaksi liikkeelle 10 tonnia, jota ei todellakaan käytetä verotuksessa vaan tuonnintorppaus 15 tonnia.

"käteiskauppahinta 10 000 (liike ostaa sisään tai tonnin enemmän yksityiseltä)"

Autoliike myy autot samaan hintaan tai tonnin halvemmalla kuin itse ostavat? Tämän miehen ei pidä ryhtyä mihinkään juttuihin, joissa joudutaan rahan kanssa tekemisiin.

• rahaa et ole nähnytkään
        rahastaja ` kirjoitti:

"käteiskauppahinta 10 000 (liike ostaa sisään tai tonnin enemmän yksityiseltä)"

Autoliike myy autot samaan hintaan tai tonnin halvemmalla kuin itse ostavat? Tämän miehen ei pidä ryhtyä mihinkään juttuihin, joissa joudutaan rahan kanssa tekemisiin.

No siinä on yksi sumutettu idiootti. Jos myyt autosi liikkelle kymppitonnilla tai yksityiselle 11 tonnilla niin sen hinta on 10-11tuhatta. Sen sijaan mahti väittää hinnaksi 15000. Eli ketä tässä huijataan.

• mitään sumuta
        rahaa et ole nähnytkään kirjoitti:

No siinä on yksi sumutettu idiootti. Jos myyt autosi liikkelle kymppitonnilla tai yksityiselle 11 tonnilla niin sen hinta on 10-11tuhatta. Sen sijaan mahti väittää hinnaksi 15000. Eli ketä tässä huijataan.

Liikkeen sisäänostohinta on täysin eri asia kuin mahdin antama pyynti/myyntihinta. Ja edelleen anna edes muutama esimerkki autoista joiden yleinen hintataso vaikkapa nettiautossa on selvästi alhaisempi kuin mahdin hinnat. Itse en ole vielä löytänyt yhtään sellaista.

• raimoAKE
        mitään sumuta kirjoitti:

Liikkeen sisäänostohinta on täysin eri asia kuin mahdin antama pyynti/myyntihinta. Ja edelleen anna edes muutama esimerkki autoista joiden yleinen hintataso vaikkapa nettiautossa on selvästi alhaisempi kuin mahdin hinnat. Itse en ole vielä löytänyt yhtään sellaista.

Väität siis että autoveroa kertyy lisää sisäänoston jälkeen. Missä vaiheessa liike tilittää tämän autoveron valtiolle?

• määräytyy
        raimoAKE kirjoitti:

Väität siis että autoveroa kertyy lisää sisäänoston jälkeen. Missä vaiheessa liike tilittää tämän autoveron valtiolle?

Autoveron lähtokohta ja määräytymisperustehan on auton yleinen kuluttajahinta, liikkeen sisäänostohinnalla ei siten ole autoveron kanssa mitään tekemistä. Jos esim. myyn 15 k€:n auton hirveässä rahapulassa ensimmäiseen vastaantulevaan autoliikkeeseen 5 k€:lla, niin se ei varmaan tarkoita että kaikkien ko. automallien arvo (ja siten autoveron määräytymisperuste) olisi 5 k€? Tai ihan ääritapauksessa, jos lahjoitan auton liikkeeseen niin olisiko ko. automallin autovero sitten nolla?

Edelleen puhtaasti mielenkiinnosta haluaisin nähdä minkä automerkin/mallin osalta mahti-hinnat ovat selvästi yleistä hintatasoa korkeammat kun päinvastaisia esimerkkejä löytyy helpostikin?

• löytyvän
        määräytyy kirjoitti:

Autoveron lähtokohta ja määräytymisperustehan on auton yleinen kuluttajahinta, liikkeen sisäänostohinnalla ei siten ole autoveron kanssa mitään tekemistä. Jos esim. myyn 15 k€:n auton hirveässä rahapulassa ensimmäiseen vastaantulevaan autoliikkeeseen 5 k€:lla, niin se ei varmaan tarkoita että kaikkien ko. automallien arvo (ja siten autoveron määräytymisperuste) olisi 5 k€? Tai ihan ääritapauksessa, jos lahjoitan auton liikkeeseen niin olisiko ko. automallin autovero sitten nolla?

Edelleen puhtaasti mielenkiinnosta haluaisin nähdä minkä automerkin/mallin osalta mahti-hinnat ovat selvästi yleistä hintatasoa korkeammat kun päinvastaisia esimerkkejä löytyy helpostikin?

En ole kyllä löytänyt itsekään.

• ja njet snaju, ti snajesh?
        määräytyy kirjoitti:

Mikä nyt on oikea hinta autolle liikkeessä ja mikä yksityisellä? Kyllä yksityiseltä pitää saada reilusti edullisemmin koska kuluttajasuojaa ei ole.

No jos puhutaan vaikka GT Alfasta 1,9JTD koneella, vm. 2004...2005, ajettu alle 100tkm.

Saksasta saat sen merkkiliikkeestä 10 000 e.
        Suomessa nettiauton mukaan halvin bensakoneella oleva 19 000 e, dieseleitä ei taaskaan tarjolla mutta oletetaan että vähintään saman hintainen.

Mitä tuosta sitten veroa menisi, 4000...4500e? Mikä on siis oikea Mahti-hinta? Kun niitä tuodaan 15000e kaikkine kuluineen niin miksi pyynnit on lähes aina yli 19000e? Kuka sen 4000e nappaa? Maksetaanko siis liikkeeen katteesta autoveroa?

Tuokin auto kuuluu sarjaan "jos autovero poistuu niin juuri tuomalla yksilöllä häviät ja paljon"

• TietäjäM
        havaintoja kirjoitti:

.. ja sinä väärässä. Mahdin hinnat ovat aika lailla oikein, mutta usein siellä on jopa liian kalliita hintoja. Yksityiset pyytelevät aivan hulluja, mutta kun menet Tuusulaan ja siellä oikeaan liikkeeseen, niin saat varmuudella tingittyä Mahdin mukaisen hinnan. Älä mene isoon merkkiliikkeeseen, juuri siellä maksat suolaisemman hinnan.

• Löytäjä.

• Sama.

• hkuitunen
        määräytyy kirjoitti:

Mutta autovero ei saa ylittää sitä määrää mikä on pienimillään vastaavassa yksilössä. Tarkoittaa siis että vero pitää mennä todellakin tuon halvimman yksilön mukaan.

• mahdotonta toteuttaa
        hkuitunen kirjoitti:

Mutta autovero ei saa ylittää sitä määrää mikä on pienimillään vastaavassa yksilössä. Tarkoittaa siis että vero pitää mennä todellakin tuon halvimman yksilön mukaan.

Toi vaan johtaisi siihen että käytännössä vero menisi nollaan (tai ainakin lähelle sitä). Jos esim. olisin tuomassa vaikkapa yleisen Suomi-hintatason perusteella 20 k€:n autoa niin tuolla logiikalla voisin tekaista samanmallisesta autosta vaikka nettiautoon myynti-ilmoituksen 3 k€:lla ja vedota sitten siihen että vero pitäisi määrätä tuon 3 k€:n hinnan perusteella kun se on halvin vastaava yksilö. Muutenkaan "oikeasti" myynnissä olevista halvin yksilö ei välttämättä edusta normaalia hintatasoa (joku voi joutua myymään esim. rahapulassa autonsa selvästi alle yleisen markkinahintatason). Eli vaikka yleisen hintatason määrittämisessäkin on tietty omat ongelmansa, niin halvimman yksilön käyttäminen verotuksen perusteena on käytännössä mahdotonta.

• maximamies
        havaintoja kirjoitti:

Mahti-hintaa yleisesti halvempia on mm.3L automaatti Maxima 2005, hinta 9-10 tuhatta

• grwbefvvrw

Tullin mahti ei ole ajantasainen järjestelmä. Sen on tehnyt joku markkinoita ymmärtämätön.

• alennus

Eilen tekemässäni 22.300 euron käteiskaupassa kumpikaan ei täsmännyt, ei pyyntihinta eikä alennus. Todellinen pyyntihinta korkeampi kuin tullilla, vaikka olikin parisen tonnia vastaavia alempi. Myös alennus jäi mahtia pienemmäksi, joten reilusti yli tullin hinnan kauppa syntyi.

• sonkajarvi

Kerro nyt minkä ostit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3108
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2911
    3. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      53
      2584
    4. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      51
      2525
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2106
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1860
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1789
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      44
      1645
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      48
      1582
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26