Itseäni on alkanut kyllästyttää nämä omat perusruoat ja olisi kiva lukea muiden tavoista käyttää edullisia raaka-aineita.Olenkohan ihan väärällä osastolla?Meillä kokataan ahkerasti ihan perusraaka-aineilla;perunaa,eri juureksia,kaalia,tomaattimurskaa,kananmunia,makaroonia,riisiä,herneitä ja papuja,sesongin kasvikset ja hedelmät tarjousten mukaan;lihat,lihajalosteet ja kalat tarpeen ja tarjousten mukaan ja sitten kotimaisia viljatuotteita vaihtelevasti.Olemme nelihenkinen perhe ja ruokarajoituksia löytyy.
Tällä viikolla olen hamstrannut erityisesti kaalia ja juureksia,sekä jauhelihaa tarjouksista ja ruokalistalla on perinteiset kaalipataa tomaattimurskalla ja ilman,kaalikeitto,juuressosekeitto,borssikeitto,makaronipaitos tomaattimurskalla,lihapullia juuresmuusilla,perunasoselaatikko (juureksilla),nakkikeitto,munakokkelia ja tietty hernekeittoa ja lettuja.Nyt olen tehnyt poikkeuksellisen paljon ja suuria määriä,että saan pakastimeen mahdollisimman paljon edullista kotiruokaa (laatikkoruokia ja keittoja).Yritän säästää joulua varten vähän ylimääristä joten halvat ruokavinkit(kin) olisivat tarpeen.Ja erityisesti kaipaan vinkkejä siitä,mitä kaikkea voi pakastaa,jospa löytäisin hyviä tarjouksia ;-).
Olisiko teillä hyviä ehdotuksia,omia bravuureita esitellä,mitä kaikkea edullisilla/halvoilla perusraaka-aineilla saisi aikaiseksi?Keittokirjojen kahlaaminen menee minulla lähinnä kuvien kuolaamiseksi...ja ärtyisäksi :-/.
Kiitokseni.
Herkkuja halvalla;ruokavinkkejä?
11
3236
Vastaukset
- Tavallinen nainen
Tarkemmat ohjeet ja kypsytysajat yms. näille löytyy varmasti googlella:
Gulassikeitto:
Porsaansuikaleita
Paprikaa
Sipulia
Perunaa
Ketsuppia
Chiliä ja muita mausteita
Kreikkalaiset lihapyörykät:
Jauhelihaa
Kermaviiliä johon sekoitettu sipulikeittoa
Kananmuna
Minttua
Chili con carne:
Jauhelihaa/kokolihaa
Tomaattimurskaa
Papuja
Sipulia
Paprikaa
Kanavokkia:
Kanasuikaleita
Kasvissuikaleita
Sweet chili -kastiketta
Kaalilaatikko:
Kaalia
Jauhelihaa
Siirappia
Uunilohi juustolla ja tomaatilla:
Lohta
Tomaattiviipaleita
Juustoa (mozzarellaa, aurajuustoa)
Uunipuuro:
Puuroriisiä
Maitoa
Voita
Nakkirisotto:
Nakkeja
Riisiä
Herne-maissi-paprikaa
Kermaa
Currya
Jauhelihakeitto:
Jauhelihaa
Porkkanaa
Perunaa
Sipulia
Lihalientä
Juuresgratiini:
Erilaisia juureksia
Kermaa
Kananmunaa
Juustoraastetta
Täytetyt jauhelihapihvit:
Jauhelihaa
Korppujauhoja
Kananmunaa
Mausteita
Täytteeksi juustoviipale ja kinkkuviipale
Makaroonimössöä:
Makaroonia
Lenkkimakkaraa
Carbonara-kastiketta joko purkista tai pussista
Tonnikalasalaatti:
Kaalia
Tonnikalaa
Riisiä
Herne-maissi-paprikaa- perusruuissa löytyy
kaalilaatikkoon laitetaan keitettyä puuroriisiä tai ohrasuurimoita. Siitä tulee siten täyteläisempi ja myös mielestäni maittavampi.Lisukkeena on sokeroitu puolukkasurvos Hyviä vinkkejä sulla!
- Tavallinen nainen
perusruuissa löytyy kirjoitti:
kaalilaatikkoon laitetaan keitettyä puuroriisiä tai ohrasuurimoita. Siitä tulee siten täyteläisempi ja myös mielestäni maittavampi.Lisukkeena on sokeroitu puolukkasurvos Hyviä vinkkejä sulla!
Meillä pyritään syömään vähähiilihydraattisesti, joten kaalilaatikkoon ei tule puuroriisiä :) Ihan hyvää se on ilmankin. Nämä nyt ovat tällaisia perusruokia, joita on tullut tehtyä jo opiskeluaikoina ja joita teen vieläkin, vaikka taloutemme rahatilanne on huomattavasti parempi.
Jauhelihakastikkeen tai lihapyörykkätaikinan voi "jatkaa" esimerkiksi porkkanaraasteella, jossa kalliista lihasta saa enemmän syötävää. Papuja voi lisätä useaan ruokaan, ne ovatkin melko halpoja säilykkeitä. Kaupan alennukset kannattaa hyötyä ja täyttää pakastinta. Itse ostin eilen kolme seuraavana päivänä vanhenevaa pakettia kanafilepihvejä -30%. Sain 18 kanapihviä suhteellisen halvalla. Laitoin kanafileet pari-kolme aina pussiin ja pakkaseen, nyt on sitten lihaa kahdeksi viikoksi pakkasessa :) Näistä sitten vaan erilaisia ruokia: kanavokkia, intialaista kanakeittoa (kanaa, kanalientä, currya, kermaa, nuudeleita tai riisiä, maissia), kanapihvejä...
- Onhan niitä
Tarjousten mukan meilläkin mennään ja mahd edullisesti, ohessa muutamaa...
Hernekeitto, itsetehden, jauhelihalla tai makkarapaloilla; voi pakastaa maitopurkkeihin.
Kaaliruoka; itse teen lisukkeeksi jonkun lihan kanssa tai lisään tonnikalapurkin (tomaattikastikkeessa); paistan kaalta, porkkanaa, sipulia, paprikaa -mausteena tuo tonnikalaprk tai thaikastike
Kasvisjuttu; sipulia kuulotettuna, tomaattimurskprk, porkkanaa ohuina suikaleina, tomaattia paloina, paprikaa kuutioina, lihaliemikuutio,kuutioitu kesäkurpitsa ja annan muhia puoli tuntia lisään vielä herkkusienipurkin, papuja tomaattikastikkeessa ja tonnikalan (yleensä chilillä maustettuna) Aivan taivaallista.
Makaronitonnikala; creme fraice lämmitä mikrossa tonnikalan kanssa (purkillinen), mausta sitruunapippuri ja aromisuola, lisää makaronia noin 4 hengen verran; tenavat tykkää kovasti
Pyttipannu on ykkönen perunaruuasta; keitetyt perunat maustettuna paprikajauheella paista, lisää makkarakuutioita, sipulia maun mukaan
Perunatonnikalalaatikko - janssoninkiusauksen mukaan - voi pakastaa
Pastalle teen kastikkeita olemassa olevien aineiden mukaan, pohjana aina kuulotettu sipuli ja tomaattimurksaprk, lisään sitten joko porkkanaraastetta, tomaattia kuutioina, sieniä, paprikaa, tonnikalaa, kinkkusuikaleita...
Tonnikalakastike; sipulia kuulota, jauhoja jatkeeksi, vettä hieman, lihaliemi tai mausteet ja kermaprk ja lopuksi tonnikalaa purkista, yksi prk riittää kahdelle- ....
Kaurakeksit on halpoja herkkuja!
Siis niitä joita tehdään itse ja jotka leviävät aivan muodottomaksi pellillä :D
Rahkaa ja siihen sekaan lastenpilttiä makeutusainetta, melkein kuin jäätelöä vetäisi.
- köyhä kokkailija
teen itse ehkä maailman parhaita lohkoja :)
eli siis mahdollisimman isot perunat hyvin pestyinä kuorineen lohkoiksi ja isoon kulhoon. päälle kunnon loraus rypsiöljyä ja mausteita. itse käytän reilusti grillimaustetta, chilisekoitusta (vain hiukkasen) ja mustapippuria. 225 astetta ja jonkin aikaa :D voi nam nam..
mureke / lihapullataikinaa jalostamalla saa mahtavia ruokia. kokeile sieniä, luumua, juustoa, auraa, mexicanmaustetta yms.
juurekset on parhaita kun niihin heittää vähän suolaa, pippuria ja hunajaa ja laittaa uuniin muhimaan. tuo on ravintoloissa käytetty resepti. - ....
perunan ja puolukkahillon kanssa on edullinen ruoka. 500 gr jauhemaksaa, kananmuna, raastettua perunaa.
Täytetyt ohukaiset tonnikalan kera. - Nopeasti täyteen
Itse käytän mm. ekstraneitsytoliiviöljyä, täysjyvävehnäjauhoja, raakaruokosokeria, luomumaitoa, kokojyväriisiä, lohta, broileria jne. jne.
Kenties ei ole halvimmasta päästä, mutta huomattavasti pienemmät annokset täyttävät erittäin helposti. Verkostakin löytyy paljon reseptejä noihin liittyen, kun vain soveltaa hieman (korvaa esim. margariinin oliiviöljyllä jne.). Makukin on hieman voimakkaampaa kuin tavanomaisilla eineksillä ja lisäksi terveys kohenee.
Budjetti itsellä on noin 200 € / kk, joten tuo ei niin paljoa vie rahassa, ehkä pikemminkin säästyy sitten tulevaisuudessa lääkkeissä. Aluksi vaatii kieltämättä hieman tottumista jo koulusta ja armeijasta tutuista perunoista ja makkarakastikkeesta, mutta yllättävän herkullista loppujen lopuksi.
Aluksi varmaankin tulee tehtyä hieman ylisuuria annoksia ja tuntuu kalliilta, mutta ainakin itse olen huomannut annosten täyttävän aika lailla nopeammin kuin aiemmin. Nälkä pysyy myös kauemmin poissa. Johtuu varmaan suuremmasta kuitu- yms. koostumusarvoista. - kalaa halvalla
ruokaa tehdä halvemmalla kuin jo teet. No oma ehdotukseni miehenä mistä perhekin tykkää. Lohi tai kirjolohi tarjouksessa fileenä (3,99-4,99/kg) ja smetanaa sivellään purkillinen päälle. alle voi panna hieman valkopippuria ja päälle tilliä, ruohosipulia taikka purjoa ja 30-40 min uunissa. Riittä pelkät perunat lisukkekksi ja jos haluaa valkokastiketta kananmununan murusien kanssa niin jo on hyvää-.
- ketjun avaaja
Kiitos kaikille vastanneille!Lasten ruoka-allergioiden takia on välistä niin vaikea "keksiä" mitään edullista ja terveellistä syötävää.Me olemme pakon edestä joutuneet tekemään kaikki ruoat itse,sillä moniallergikoillemme ei ole löytynyt oikein mitään valmisruokia edes.Hyvänä puolena kuitenkin juuri terveellisyys ja edullisuus.Maidoton ruokavaliomme on muuten edullinen,mutta lasten riisijuoma (maidon korvike) maksaa hirmuisesti,joten emme käytä korvaavia tuotteita ruoanlaitossa.Lapsemme saivat diettiinsä vasta hiljattain uutena raaka-aineena kalan ja kotimaiset viljat.Näiden käyttöä ja makua totuttelemme parhaillaan,mutta varsinkin kalan makuun tottuminen on ollut muksuille vaikeaa (lapset 6v ja 4v).Tuoretta kalaa saamme tuttavaltamme,joka kalastaa paljon.Mutta muksut suostuvat syömään vain seitiä :-/.
Hyvä vihje oli tuo jauhelihakastikkeen jatkaminen porkkanaraasteella;sehän on hyvääkin!Itse jatkan lihapulla-/mureketaikinaa perunamuusilla,niin ovat vähän kevyempiä ja kiinteämpiä.Teen aina reilun parin kilon verran kerralla lihapullia ja paistan uunissa.Eli hyödynnän tarjoukset huolella ;-D.Hernekeitosta saa tosella maukasta lisäämällä juureksia (porkkana ja palsternakka parhaimman makuiset rokassa) ja jos haluaa lihaisan makuista,niin pieneksi silputtu ja ruskistettu pekoni antaa vahvan maun (ns miehiseen makuun).Munakkaat ovat olleet pitkään meillä "halpisruokaa".Itse pidän eniten vain tomaatilla ja juustolla höystetystä munakkaasta,mutta lapset haluavat ainakin muutaman makkaranpalan mukaan tomaatin lisäksi.
Lasten allergioiden myötä koko perheen ruokatottumukset ovat muuttuneet paljon terveellisemmiksi.Emme käytä voita/kermaa ruoassa lainkaan.Rasvana on kylmäpuristettu oliiviöljy ja leivälle maidon margariini.Kaikki jäätelöt,jugurtit ym herkut jäävät automaattisesti pois.Joskus ostan itselleni salaa purkillisen jugurttia :-).Korvaavat soija-ja kauratuotteet eivät sovellu lapsillemme,joten kaikki "välipala-purkit" on korvattu hedelmillä ja leivällä.Tein itse riisijauhosta "jäätelöä" lapsille aiemmin,mutta nyt on kauppiaamme ottanut kauppaansa korvaavia tuotteita myyntiin.Kovan hintansa takia tosin jäävät useimmiten kauppaan :-/.Mehu-ja marjakeittoja ostan sesongin ulkopuolella,muutoin teen itse niin kauan kun pakastimesta löytyy marjoja.Omenoita kuivaan kuivurissa juuri kiisseleitä ja keittoja varten tai keitän soseeksi.Lisäksi keitän mehuja milloin milläkin kokoonpanolla.Mehuihin keitän usein puuroa.Lisään myös kaurapuuroon usein omenaa tai luumua (meillä siis omasta takaa) antamaan makua.
Netistä löytyy liki loputon reseptivaranto,totta.Jotenkin miellän vain sen liian työlääksi tavaksi etsiä hyviä ohjeita.Ajastani kuluu niin suuri osa muutenkin jo ruokavalion kanssa puljaamiseen,ettei jaksaisi enää alkaa soveltamaan ja säveltämään ja kahlaamaan läpi miljoonia reseptejä.Olen vasta äskettäin huomannut,että suomi24:tä löytyy ruokapalstalta erikoisruokavalioille oma osionsa,joten singahdankin sinne!Isot kiitokset kaikille ja oikein hyvää syksyä!
- halpa tämäkin
Aika halpa on myös munakas:
Kananmunaa
Lauantaimakkaraa pilkottuna (esim viim päivän alesta)
Herne maissi paprika - silppua sekaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2592727Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka172197Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3391934- 1051659
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois961599Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2081313- 671220
- 251141
- 501103
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl751083