Olisi mukava kuulla miten kaikkien tätä palstaa lukevien refluksikkojen syksynalku
on sujunut refluksin suhteen? Onko parempi/huonompi
kausi meneillään? Mikä oire on hankalin tällä hetkellä?
Oletteko kokeilleet uusia konsteja tahoillanne ja mitkä olivat
kokemukset?
Syyskuulumisia refluksikoilta
56
5105
Vastaukset
- refluksia täälläkin
välillä on oiretta ja sittentaas ei. syksy ihan ok vaikka töissä
melkosesti painetta.sikainfluenssa odotellaan. närästysvaivas vähän öisin viikolla.
kokeillu 3 kk näitä A tuotteita, jamaitohappokapseleita,
ei taida oikein vaikuttaanäihin mun oireisiin. somacia menee. - närästystä.
40 mg joka päivä, ruokajutuista nyt minimissä kahvi ja tee,
ruoan jälkeen närästää kurkkuun ja on huono oloMinulla auttoi refluksioireisiin kun pudotin painoa jonkin verran. Aiemmin en ollenkaan pärjännyt ilman Nexiumia, nyt olen pystynyt olemaan. Mutta olen tässä miettinyt että voiko tällaiset oireet liittyä refluksitautiin, kun mulla tulee kausittain sellaista että on ihan hirvittävä olo koko ajan, sellaine tuskainen, hikinen ja heikottavan ahdistunut olo. Se on tosi ärsyttävää! Kevät ja kesä oli ihan hyvää aikaa, olo oli ok, mutta nyt tässä varmaan viikon ajan on taas ollut tätä karseaa oloa. En ole mistään lukenut että refluksioireet olisi sellaisia, mutta voisiko olla..??
- Laryngo
amiga kirjoitti:
Minulla auttoi refluksioireisiin kun pudotin painoa jonkin verran. Aiemmin en ollenkaan pärjännyt ilman Nexiumia, nyt olen pystynyt olemaan. Mutta olen tässä miettinyt että voiko tällaiset oireet liittyä refluksitautiin, kun mulla tulee kausittain sellaista että on ihan hirvittävä olo koko ajan, sellaine tuskainen, hikinen ja heikottavan ahdistunut olo. Se on tosi ärsyttävää! Kevät ja kesä oli ihan hyvää aikaa, olo oli ok, mutta nyt tässä varmaan viikon ajan on taas ollut tätä karseaa oloa. En ole mistään lukenut että refluksioireet olisi sellaisia, mutta voisiko olla..??
tai missä tilanteissa sinulla sitä olotilaa esiintyy? Ilmeisesti stressitekijät olet
jo sulkenut kuvioista pois? Eikä muita sairauksia?
Nuo oireet ei kyllä kuulu suoraan refluksioireisiin .... tietenkin
välillisesti ajoittain voi olla - esim jos sinua hengeä ahdistaa,
niin olo voi olla silloin tuskainen ja ahdistunut. Toisaalta sinulla on
ilmeisesti ollut suhteellisen lievä refluksi kun pärjäät ilman lääkettäkin ja
pieni painonpudotus auttoi.
Oletko kokeillut lähteekö olotila pois happosalpaajilla?
Tsemppiä!! Laryngo kirjoitti:
tai missä tilanteissa sinulla sitä olotilaa esiintyy? Ilmeisesti stressitekijät olet
jo sulkenut kuvioista pois? Eikä muita sairauksia?
Nuo oireet ei kyllä kuulu suoraan refluksioireisiin .... tietenkin
välillisesti ajoittain voi olla - esim jos sinua hengeä ahdistaa,
niin olo voi olla silloin tuskainen ja ahdistunut. Toisaalta sinulla on
ilmeisesti ollut suhteellisen lievä refluksi kun pärjäät ilman lääkettäkin ja
pieni painonpudotus auttoi.
Oletko kokeillut lähteekö olotila pois happosalpaajilla?
Tsemppiä!!En tiedä mistä, ja ei mitään erityisiä tilanteita koska olis, vaan se on sitten lähes koko ajan päällä kun sellainen kausi tulee. Ei pitäis stressistäkään olla.
Muita sairauksia on astma ja siitepöly sekä eläinallergioita. Muuta ei.
En tiedä sitten että kuinka lievä refluksi. Jos pysyn hoikkana ja noudatan tarkasti ruokavaliota, pärjäilen aika hyvin ilman lääkkeitä. Mutta eipä tuota ruokavaliota niin pilkuntarkasti tule noudatettua. Välillä sit tarvii lääkettä. Mutta lääkäri kyllä puhui että pääsisin leikkaukseen jos en pärjää ilman lääkkeitä. Siinä vaiheessa en pärjännytkään ollenkaan ilman.
Olennkokeillut ja kyllä mielestäni happosalpaajat helpottavat sitä oloa. Kun lopetin Nexiumin, tämä olo iski päälle, mutta meni ohi jonkin ajan päästä. Ja nyt se on taas.- refluksitauti
amiga kirjoitti:
En tiedä mistä, ja ei mitään erityisiä tilanteita koska olis, vaan se on sitten lähes koko ajan päällä kun sellainen kausi tulee. Ei pitäis stressistäkään olla.
En tiedä sitten että kuinka lievä refluksi. Jos pysyn hoikkana ja noudatan tarkasti ruokavaliota, pärjäilen aika hyvin ilman lääkkeitä. Mutta eipä tuota ruokavaliota niin pilkuntarkasti tule noudatettua. Välillä sit tarvii lääkettä. Mutta lääkäri kyllä puhui että pääsisin leikkaukseen jos en pärjää ilman lääkkeitä. Siinä vaiheessa en pärjännytkään ollenkaan ilman.
Olennkokeillut ja kyllä mielestäni happosalpaajat helpottavat sitä oloa. Kun lopetin Nexiumin, tämä olo iski päälle, mutta meni ohi jonkin ajan päästä. Ja nyt se on taas.Joo siis olen syönyt reilu kuukauden närästyslääkkeitä, oireet ovat hieman hellittäneet, mutteivat todellakaan häipyneet kokonaan. Lisäksi minulla on jatkuva nuha, närästyksen, kurkun ärsytyksen lisäksi. Myös korvia kutittaa harva se päivä. Olen syönyt pantoprazolia ja viimeksi kurkkulääkärini sanoi että syö nyt sellane 3kk:tta tätä. Minulla on tota närästystä ihan jatkuvasti, en tiedä mistä helvetistä toi ilma oikein tulee elimistöön. Käytän lieviä määriä maitotuotteita esim teen sekaan, minulla on todettu laktoosi-intoleranssi joskus. Tekeeköhän toi ilmaa sitten liikaa. Ruokavalio voisi olla terveellisempi, mutta siihen voin vain itse vaikuttaa. Kannattaisiko mennä letku nielemään, jos minulla vaikka palleatyrä tai jotain muuta paskaa?
- refluksitauti
refluksitauti kirjoitti:
Joo siis olen syönyt reilu kuukauden närästyslääkkeitä, oireet ovat hieman hellittäneet, mutteivat todellakaan häipyneet kokonaan. Lisäksi minulla on jatkuva nuha, närästyksen, kurkun ärsytyksen lisäksi. Myös korvia kutittaa harva se päivä. Olen syönyt pantoprazolia ja viimeksi kurkkulääkärini sanoi että syö nyt sellane 3kk:tta tätä. Minulla on tota närästystä ihan jatkuvasti, en tiedä mistä helvetistä toi ilma oikein tulee elimistöön. Käytän lieviä määriä maitotuotteita esim teen sekaan, minulla on todettu laktoosi-intoleranssi joskus. Tekeeköhän toi ilmaa sitten liikaa. Ruokavalio voisi olla terveellisempi, mutta siihen voin vain itse vaikuttaa. Kannattaisiko mennä letku nielemään, jos minulla vaikka palleatyrä tai jotain muuta paskaa?
että röyhtäilyni on melkeinpä pahentunut, mutta muut oireet hellittäneet. Onko tämä röyhtäily kanssa niin sanottua närästystä, vai joku pantoprazolin käytön sivuoire? sellane 5 viikkoa syöty närästyslääkkeitä. Onko minulla mahdollisesti joku elimistöllinen vika, että pitäisi tähystää?
- jaazaa
refluksitauti kirjoitti:
Joo siis olen syönyt reilu kuukauden närästyslääkkeitä, oireet ovat hieman hellittäneet, mutteivat todellakaan häipyneet kokonaan. Lisäksi minulla on jatkuva nuha, närästyksen, kurkun ärsytyksen lisäksi. Myös korvia kutittaa harva se päivä. Olen syönyt pantoprazolia ja viimeksi kurkkulääkärini sanoi että syö nyt sellane 3kk:tta tätä. Minulla on tota närästystä ihan jatkuvasti, en tiedä mistä helvetistä toi ilma oikein tulee elimistöön. Käytän lieviä määriä maitotuotteita esim teen sekaan, minulla on todettu laktoosi-intoleranssi joskus. Tekeeköhän toi ilmaa sitten liikaa. Ruokavalio voisi olla terveellisempi, mutta siihen voin vain itse vaikuttaa. Kannattaisiko mennä letku nielemään, jos minulla vaikka palleatyrä tai jotain muuta paskaa?
vaivaa, sinuna menisin vatsatähystykseen, itse olen ollut siellä pari kertaa, ja vasta toisella kertaa löydettiin pieni palleatyrä ja lievästi löystynyt vatsaportti.
Onko lääkäri antanut luvan ottaa lääkettä aamulla ja illalla?
Kun minulla oli ruokavalioremppa "ohjelmistossa", kokeilin myös teetä kahvian sijasta, mutta tee pahensi vaivoja, kahvi ei minulla pahenna vaivoja, vaikka se onkin listattu refluksitaudin pahimmiksi aiheuttajiksi.
Ruokavalion muuttaminen auttaa joillakin, joillakin (mm. minulla) ei.
Korvien kutina, myös pienimuotoinen nuha kuuluu tuohon ylärefluksivaivaan, itsellä ollut just noita.
Ja muistathan kun otat aamulla happosalpaajalääkkeen, pidä tunnin tauko ennen kuin nautit aamiaisen, näin happosalpaaja vaikuttaa kaikkein tehokkaimmin. - Laryngo
amiga kirjoitti:
En tiedä mistä, ja ei mitään erityisiä tilanteita koska olis, vaan se on sitten lähes koko ajan päällä kun sellainen kausi tulee. Ei pitäis stressistäkään olla.
Olennkokeillut ja kyllä mielestäni happosalpaajat helpottavat sitä oloa. Kun lopetin Nexiumin, tämä olo iski päälle, mutta meni ohi jonkin ajan päästä. Ja nyt se on taas.sinun huono olo helpottaa selvästi siis kuitenkin noilla happosalpaajilla?
Itse kyllä käyttäisin silloin (ruokavalion ohella) niitä - jos ne tosiaan auttaa oloa -
... oletko jostakin syystä niiden käyttöä vastaan? Kannatan itse kyllä lääkkeiden mahdollisimman
vähäistä käyttöä mutta, jos tarvetta todella on, käytän kyllä niitä.
Se happosalpaajien seinään lopettaminen aiheuttaa yleensä sitä "rebound" ilmiötä eli
maha tuottaa tietyn ajan vähän enemmän yleensä happoa (ja sen takia oireet voi tuntua
voimakkaammilta heti lopetuksen jälkeen). Sinulla siitä ei varmaan kuitenkaan ole kyse, jos
tuo meni ohi ja sitten taas tuli.
Lievä (tai satunnainen, ajoittainen) refluksi on yleensä kyseessä silloin, kun oireet saa pois esim ruokavalion avulla. Jos palleatyrä aiheuttaa jotain refluksioiretta (puolella ei tutkimusten mukaan aiheuta mitään), ne
vatsan kilojen vähentäminen hyödyttää kuulemma kaikkein eniten - oli sitten ylipainoinen tai ihan
normaalipainoinen!
Oletko miettinyt mitä aiot tehdä seuraavaksi (tiukentaa rukavaliota, salpaajat takaisin ....)?? - Laryngo
refluksitauti kirjoitti:
Se tähystykseen lähettäminen voi vaihdella tapauksen ja lääkärin
( kunnan talouden) mukaan. Hyvähän se olisi jossakin vaiheessa tehdä jos
kroonista refluksitautia sairastat mutta jos hälyttäviä oireita ei ole ollut,
sitä ei välttämättä tosiaan heti kärkeen määrätä. Otettiinko sinulla jo Heliko koe
(heliko voi aiheuttaa noita refluksioireita)? Ota asia puheeksi (tai vaadi sitä) seuraavalla
kerralla kun menet lääkäriin. Yksityisellähän sen saat luultavammin heti viikon sisään, jos
haluat.
Se tähystys ei valitettavasti sitä refuksikon arkea paljon muuta (jos siis varsinaiset solunäytteet ok).
Lääkitys pysyy melko samana. Löydökset voi olla (yllätys yllätys) myös täysin ok
(ruokatorvi ok, ei palleatyrää, alasulkijan paineet ok) mutta refluksitauti
silti jyllää täysillä! Tämä on itse asiassa suhteellisen yleistä. Palleatyrä saattaa aiheuttaa
oireita tai sitten taas ei oireile toisilla yhtään mitenkään. Vakituista tähystysseurantaa
ei ole kuin niillä harvoilla refluksikoilla, joilla ruokatorvessa on tietynasteisia muutoksia.
Itsellä auttoi röyhtäilyyn (tosi) hidas syöminen, pienet ateriat 5x pvä, ei nesteitä ruoan kanssa ja ilmaa
tuottavien ruokien minimointi (esim. omena, sipuli, pavut, idut, kaalit ...). Jos jaksat,
koita korjailla sitä ruokavaliota, jos se sattumalta auttaisikin vähäsen oireiden helpottumisessa.
Omat oireet helpottivat alkulääkityksen aikana runsaan kolmen kuukauden kohdalla
refluksirempan (ruokavalio ym jutut) ja lääkityksen (Nexium 40 mg) kanssa. Laryngo kirjoitti:
sinun huono olo helpottaa selvästi siis kuitenkin noilla happosalpaajilla?
Itse kyllä käyttäisin silloin (ruokavalion ohella) niitä - jos ne tosiaan auttaa oloa -
... oletko jostakin syystä niiden käyttöä vastaan? Kannatan itse kyllä lääkkeiden mahdollisimman
Se happosalpaajien seinään lopettaminen aiheuttaa yleensä sitä "rebound" ilmiötä eli
maha tuottaa tietyn ajan vähän enemmän yleensä happoa (ja sen takia oireet voi tuntua
voimakkaammilta heti lopetuksen jälkeen). Sinulla siitä ei varmaan kuitenkaan ole kyse, jos
Lievä (tai satunnainen, ajoittainen) refluksi on yleensä kyseessä silloin, kun oireet saa pois esim ruokavalion avulla. Jos palleatyrä aiheuttaa jotain refluksioiretta (puolella ei tutkimusten mukaan aiheuta mitään), ne
vatsan kilojen vähentäminen hyödyttää kuulemma kaikkein eniten - oli sitten ylipainoinen tai ihan
normaalipainoinen!
Oletko miettinyt mitä aiot tehdä seuraavaksi (tiukentaa rukavaliota, salpaajat takaisin ....)??No sen takia en sitä Nexiumia käyttäis, koska se on niin hirveän kallista, ja muutenkaan en halua käyttää mitään lääkettä jos ei ihan pakko ole. Ja kun kuitenkin pärjäisin ilmankin jos noudatan ruokavaliota ym. Nuo huonon olon kaudet vaan on niin ihmeellisiä oireita, enkä edes tiedä mistä ne johtuu. Ehkä sitten kannattaisi käyttää sitä Nexiumia aina välillä kuureina.
Sen nyt tässä olen huomannut kun olen tarkkaillut näitä olojani, että aamusta iltapäivään asti on tosi huono olo, varsinkin ennen päiväruokaa ja sen jälkeen. Nytkin kun söin, meni maha sekaisin ja tuli huono olo enkä pystynyt syömään paljoakaan. Mutta jossain vaiheessa iltapäivällä tulee vähän parempi olo yleensä.
Nyt mulla on ollut käytössä Antepsin. Sain sen koska mahalaukkuni on täynnä pieniä haavoja, ja niistä johtuu jatkuva mahakipu. Mutta ei ole auttanut Nexium eikä tunnu tämäkään auttavan. :(- refluksitauti
Laryngo kirjoitti:
sinun huono olo helpottaa selvästi siis kuitenkin noilla happosalpaajilla?
normaalipainoinen!
Oletko miettinyt mitä aiot tehdä seuraavaksi (tiukentaa rukavaliota, salpaajat takaisin ....)??Tosiaan käytän tota lääkitystä säännöllisesti ja mennyt noin 5 viikkoa, oireet hieman hellittäneet, mutteivat todellakaan poistuneet kokonaan. Minulla on keuhkolääkärin aika puolentoista viikon päästä tai yritän ainakin saada, saa nähdä mitä jatkossa. En tiedä tekeekö mahdolliset muut lääkkeet tätä ilmaa, eivät ainakaan ennen ole tehneet tähän tyyliin.
- Vatsavaivainen
Laryngo kirjoitti:
Se tähystykseen lähettäminen voi vaihdella tapauksen ja lääkärin
( kunnan talouden) mukaan. Hyvähän se olisi jossakin vaiheessa tehdä jos
kroonista refluksitautia sairastat mutta jos hälyttäviä oireita ei ole ollut,
sitä ei välttämättä tosiaan heti kärkeen määrätä. Otettiinko sinulla jo Heliko koe
(heliko voi aiheuttaa noita refluksioireita)? Ota asia puheeksi (tai vaadi sitä) seuraavalla
kerralla kun menet lääkäriin. Yksityisellähän sen saat luultavammin heti viikon sisään, jos
haluat.
Se tähystys ei valitettavasti sitä refuksikon arkea paljon muuta (jos siis varsinaiset solunäytteet ok).
Lääkitys pysyy melko samana. Löydökset voi olla (yllätys yllätys) myös täysin ok
(ruokatorvi ok, ei palleatyrää, alasulkijan paineet ok) mutta refluksitauti
silti jyllää täysillä! Tämä on itse asiassa suhteellisen yleistä. Palleatyrä saattaa aiheuttaa
oireita tai sitten taas ei oireile toisilla yhtään mitenkään. Vakituista tähystysseurantaa
ei ole kuin niillä harvoilla refluksikoilla, joilla ruokatorvessa on tietynasteisia muutoksia.
Itsellä auttoi röyhtäilyyn (tosi) hidas syöminen, pienet ateriat 5x pvä, ei nesteitä ruoan kanssa ja ilmaa
tuottavien ruokien minimointi (esim. omena, sipuli, pavut, idut, kaalit ...). Jos jaksat,
koita korjailla sitä ruokavaliota, jos se sattumalta auttaisikin vähäsen oireiden helpottumisessa.
Omat oireet helpottivat alkulääkityksen aikana runsaan kolmen kuukauden kohdalla
refluksirempan (ruokavalio ym jutut) ja lääkityksen (Nexium 40 mg) kanssa."Se tähystys ei valitettavasti sitä refuksikon arkea paljon muuta (jos siis varsinaiset solunäytteet ok). "
Älä hyvä ihminen mene antamaan tuollaisia neuvoja kenellekään!
Itse kävin vatsatähystyksessä kun oli refluksitaudin kaltaisia oireita, mutta paljastuivat täysin muuksi.
Et suosittele tähystystä kun et ole uskaltanut itse mennä, joten älä anna tuollaisia neuvoja, koska vatsatähystyksessä löytyy syy ja seuraus oireisiin. - Laryngo
Vatsavaivainen kirjoitti:
"Se tähystys ei valitettavasti sitä refuksikon arkea paljon muuta (jos siis varsinaiset solunäytteet ok). "
Älä hyvä ihminen mene antamaan tuollaisia neuvoja kenellekään!
Itse kävin vatsatähystyksessä kun oli refluksitaudin kaltaisia oireita, mutta paljastuivat täysin muuksi.
Et suosittele tähystystä kun et ole uskaltanut itse mennä, joten älä anna tuollaisia neuvoja, koska vatsatähystyksessä löytyy syy ja seuraus oireisiin.ymmärsit väärin - se ei ollut neuvo vaan TOTEAMUS ettei tähystys REFLUKSIKOLLA
(en puhunut muista taudeista) muuta paljon sitä arkea - jos vakavampia
komlikaatioita havaita eli siis solunäytteet ok eikä Barretin ruokatorvea havaita
(puhumattakaan paljon harvinaisemmista syövistä). Viestin alussa nimenomaan
suosittelin tähystykseen menoa.
Kuten olen aikaisemminkin todennut, nämä kaikki kirjoitukset ovat julkisia ja
oikeustoimikelpoisia, joten itse ainakin seison 100% kirjoittamieni tekstieni takana.
Joten kyllä minä tältä pohjalta "hyvä ihminen :-) " edelleen kirjoittaisin tuon saman lauseen
tänne, vaikka sinä sen väärin tulkitsisitkin.
Kahden ruokatorven varjoainekuvausten ja vatsatähystyksen tulokset kaikilla
kerroilla olivat ok. Vatsatähystys ei siis itselläni antanut
mitään syytä refluksille - nämä tapaukset ovat suhteellisen yleisiä. Joten senkään vuoksi
en yhdy kantaasi "vatsatähystyksessä löytyy syy ja seuraus" - jos sinulla todettiin näin,
se on todella hyvä, koska silloin diagnoosisi on varmaankin selvä (minkä taudin tähystyksesi
paljasti jää kirjoituksessasi epäselväksi). Se ei kuitenkaan päde läheskään kaikkiin - vastaavia tapauksia on saanut lukea mm. täältä useaan otteeseen. Refluksikoista arvellaan olevan
yli puolet NERD tapauksia, joilla perinteisiä refluksi-indikaattoreita ei löydy eli ruokatorvesta ei löydy vaurioita.
Vastauksesi alkuperäiseen kysymykseen syyskuulumisista oman refluksitautisi suhteen
on ilmeisesti siis se, että sinulla ei olekaan reflukstautia vaan sen tyyppistä oiretta, jonkun
muun taudin aiheuttamana .....?? - maha murisee
Laryngo kirjoitti:
ymmärsit väärin - se ei ollut neuvo vaan TOTEAMUS ettei tähystys REFLUKSIKOLLA
(en puhunut muista taudeista) muuta paljon sitä arkea - jos vakavampia
komlikaatioita havaita eli siis solunäytteet ok eikä Barretin ruokatorvea havaita
(puhumattakaan paljon harvinaisemmista syövistä). Viestin alussa nimenomaan
suosittelin tähystykseen menoa.
Kuten olen aikaisemminkin todennut, nämä kaikki kirjoitukset ovat julkisia ja
oikeustoimikelpoisia, joten itse ainakin seison 100% kirjoittamieni tekstieni takana.
Joten kyllä minä tältä pohjalta "hyvä ihminen :-) " edelleen kirjoittaisin tuon saman lauseen
tänne, vaikka sinä sen väärin tulkitsisitkin.
Kahden ruokatorven varjoainekuvausten ja vatsatähystyksen tulokset kaikilla
kerroilla olivat ok. Vatsatähystys ei siis itselläni antanut
mitään syytä refluksille - nämä tapaukset ovat suhteellisen yleisiä. Joten senkään vuoksi
en yhdy kantaasi "vatsatähystyksessä löytyy syy ja seuraus" - jos sinulla todettiin näin,
se on todella hyvä, koska silloin diagnoosisi on varmaankin selvä (minkä taudin tähystyksesi
paljasti jää kirjoituksessasi epäselväksi). Se ei kuitenkaan päde läheskään kaikkiin - vastaavia tapauksia on saanut lukea mm. täältä useaan otteeseen. Refluksikoista arvellaan olevan
yli puolet NERD tapauksia, joilla perinteisiä refluksi-indikaattoreita ei löydy eli ruokatorvesta ei löydy vaurioita.
Vastauksesi alkuperäiseen kysymykseen syyskuulumisista oman refluksitautisi suhteen
on ilmeisesti siis se, että sinulla ei olekaan reflukstautia vaan sen tyyppistä oiretta, jonkun
muun taudin aiheuttamana .....??varjoainekuvaus???????????? en oo ikinä kuullukaan,
- mazaxxx
Närästyksen tunne on minulla aika lievä. Gastrossa olen käynyt 2 kertaa. Mitään erityistä ei lievän punoituksen lisäksi ole ollut. Olo on pahimillaan väsynyt ja samantapainen kuin jonkinlaisen lievän tulehduksen aiheuttama. Aamulla on hankala herätä, kun väsyttää ja silmätkin ovat turvoksissa. Somacia menee ja maitohappobakteeria, Relaa. Kesällä olin ihan terve, mutta työstressi vei taudin pahaksi muutamassa viikossa loman jälkeen. Viikko sitten huomasin, että lakritsi helpottaa. Tosin eilen söi sitä taas ja tänään, kun ehdin lounaalle 2 h myöhässä, iski todella paha ja kuumottava olo.
- Laryngo
kokeilla mainitsemaasi lakritsia - en sitä lääkemielessä refluksioireisiin ole
koskaan kokeillut (korkea verenpainekaan ei ole onneksi haittana).
Mikähän se suositeltu annos yleensä on??
Lakritsia on kyllä käytetty satoja, ellei tuhansia, vuosia
luonnonlääketieteen puolella ainakin yskä-, keuhko ym virusinfektioihin.
Jostain luin, että se tuli perinteisen lääketieteen puolelle 40-luvulla
mahahaavojen hoitoon - lakritsi lisää muistaakseni vatsan suojaavan liman
eritystä. Tässä on listattu (englanniksi) muita luonnonyrttejä, joita on
mainittu refluksin yhteydessä - jokainen kokeilkoon omalla vastuullaan (!):
http://www.herbalremediesworld.com/herbal-remedies-acid-reflux.html
- Mhmm
Syksy on alkanut ihan hyvin refluksin osalta, kurkkukipu on pysynyt suurimmaksi osaksi lievänä tai sitä ei ole ollut lainkaan. Viime yönä tuli tosin huomattua, että ei olisi pitänyt sortua syömään eilen niin paljon kermaista kääretorttua, koska mahalitkut nousi jatkuvasti yön aikana kurkkuun (mutta ei kipeästi, inhottavasti vain)! Nexium 20 mg olen vieläkin ottanut joka ilta, vaikka piti kokeilla sen ottamista vain joka toinen ilta, mutta kun ei vaan uskalla.. Jonain päivinä on ollut niin lievät oireet, että tuntuu melkein samanlaiselta kuin ennen kuin sairastui refluksiin. Toivottavasti kestäisi vielä pitkään tämä mukavampi jakso :)
- Laryngo
mukava kuulla, että hyvä kausi päällä! Itselläni oli kesällä
6 viikon huono jakso ja se on vieläkin tuoreessa muistissa, joten näistä huomattavasti
helpommista päivistä nauttii :-) Ja näin upea syksy vielä päälle (= pitkiä kävelylenkkejä).
Töissä on itsellä kiirettä mutta mukavia mielenkiintoisia työtehtäviä, joten
niistäkin saa vaan lisäenergiaa. Rentoutushetket kasettia kuunnellen aloitettiin taas
viikko sitten.
Itse otan kanssa nyt taas Nexiumia 20 mg/pvä ja Gaviscon Advancea muutaman
kerran päivässä.
- helvetin porteilla
torstaina syötiin mausteista ja siitä alko tää närästys.
ei auta maidot,jugurtit.kuinka te jaksatte tällasta koko
aika???? pari kuuria viimevuonna somacia mutta ei koko ajan.- refluksitauti
Meikällä on pahimpina noi kurkkuoireet, närästystä myös kyllä päivittäin, mutta ei siinä määrin mitä se oli pahimmillaan. Nää oireet on siinä mielessä aika ihmeellisiä kun vaihtelevat paljon. Välillä on enemmän tota närästystä, että röyhtäyttää yms ja sitten taas kurkkuoireita päällä, eli jatkuva ärsytys tai ärsytystä, syönnin jälkeen röhimistä kun limaa pakkautuu yms. Kyllähän tää on aika vittumainen tauti, ei voi muuta sanoa. Senku vielä tietäs, että mistä meikäkin on tämän saanut.
- refluksi
refluksitauti kirjoitti:
Meikällä on pahimpina noi kurkkuoireet, närästystä myös kyllä päivittäin, mutta ei siinä määrin mitä se oli pahimmillaan. Nää oireet on siinä mielessä aika ihmeellisiä kun vaihtelevat paljon. Välillä on enemmän tota närästystä, että röyhtäyttää yms ja sitten taas kurkkuoireita päällä, eli jatkuva ärsytys tai ärsytystä, syönnin jälkeen röhimistä kun limaa pakkautuu yms. Kyllähän tää on aika vittumainen tauti, ei voi muuta sanoa. Senku vielä tietäs, että mistä meikäkin on tämän saanut.
tämä refluksi tulee,sillä minulla on sisaruksia ja muilla ei ole.Huomasin uuden lehden mainoksen äsken ja siinä oli et Somaccia sais ilman reseptiä apteekista,luulin ensin et katsoin väärin,mutta totta on.
Hyvä jos edes helpottus lääkkeiden saanti ja hinta alenis.Kurkkua kutittaa joka päivä,aamulla huuhtelin nenäontelot suolavedella ja laiton a-vitamiinitippoja nenää sillä minulla usein kuin tulehdus kurkussa ja irtoaa kokkareita,eli refluksi varmaan saa tämän aikaa yskän lisäksi. - Laryngo
refluksi kirjoitti:
tämä refluksi tulee,sillä minulla on sisaruksia ja muilla ei ole.Huomasin uuden lehden mainoksen äsken ja siinä oli et Somaccia sais ilman reseptiä apteekista,luulin ensin et katsoin väärin,mutta totta on.
Hyvä jos edes helpottus lääkkeiden saanti ja hinta alenis.Kurkkua kutittaa joka päivä,aamulla huuhtelin nenäontelot suolavedella ja laiton a-vitamiinitippoja nenää sillä minulla usein kuin tulehdus kurkussa ja irtoaa kokkareita,eli refluksi varmaan saa tämän aikaa yskän lisäksi.pitää paikkanasa - somacin reseptivapautta on mainostettu muutaman kuukauden
eri artikkeleissa. Ja Nexiumin patentti umpeutuu joulukuussa Suomessa, joten
siltä puolelta on tiedossa isoja hinnanalennuksia. Hyvä meille, jotka joudumme
näitä käyttämään! Nyt kun vielä joku lääkeyritys lanseeraisi lääkkeen refluksiin
eli happosalpaus sekä ylösnousun esto samassa paketissa - ja edullisesti tietty!
Niitä valkosenkellertäviä kokkareita eli nielun propuja (eritteitä, jotka kertyy sinne kurkun "kraatereihin"ja koloihin koviksi palleroiksi) esiintyy ihan normaalistikin kurkussa. Useimmiten suht harmittomia mutta voi aiheuttaa pahanhajuista hengitystä (toisilla voi tuntua enemmänkin). Niitä voi varovasti irrotella jos suinkin pystyy. Toiset on kokeillut suuvesiä ym.
Onko sinulla ontelovaivaa refluksin takia kun käytät huuhtelua? - refluksi
Laryngo kirjoitti:
pitää paikkanasa - somacin reseptivapautta on mainostettu muutaman kuukauden
eri artikkeleissa. Ja Nexiumin patentti umpeutuu joulukuussa Suomessa, joten
siltä puolelta on tiedossa isoja hinnanalennuksia. Hyvä meille, jotka joudumme
näitä käyttämään! Nyt kun vielä joku lääkeyritys lanseeraisi lääkkeen refluksiin
eli happosalpaus sekä ylösnousun esto samassa paketissa - ja edullisesti tietty!
Niitä valkosenkellertäviä kokkareita eli nielun propuja (eritteitä, jotka kertyy sinne kurkun "kraatereihin"ja koloihin koviksi palleroiksi) esiintyy ihan normaalistikin kurkussa. Useimmiten suht harmittomia mutta voi aiheuttaa pahanhajuista hengitystä (toisilla voi tuntua enemmänkin). Niitä voi varovasti irrotella jos suinkin pystyy. Toiset on kokeillut suuvesiä ym.
Onko sinulla ontelovaivaa refluksin takia kun käytät huuhtelua?kurkkutautien erikoislääkärillä myös tämän refluksin vuoksi.Hän totes,että kurkku on herkkä alue ja jopa voimakkaat tuoksut käy kurkkuun jos se on ärtynyt.
Hän suositteli nenäkannulla huuhteluita,siis suolavedellä.Jouduin paljon puhumaan silloin työssäni ja jatkuva yskä häiritsi.
Mutta,vaikka tekisin mitä,oireet on ja pysyy.Nexiumia otan joka aamu tyhjään vatsaan,siis 40mg vuorokaudessa.
Eipä ole päivää,ettenkö yski,kaikesta huolimatta.Jospa vielä käyn kurkkutautien lääkärillä,olisko joku muus syy sittenkin.
Kaksi kertaa tähystetty ja ruokatorvi oli ok,lievää tulehdusta vatsalaukussa,lääkäri sanoi,että minulla on jotain muutakin kuin lievää refluksia.
Olisko hormonijuttuja ja limakalvot kuivaa,vai allergiaa sittenkin.
Allergiatestit tehty mutta ei ollut mitään,aikaa jo vuosia.
Ihmettelen kun on kesäällä alkanut olla hengenahdistusta,joka tulee vastaleikatusta ruohosta? - refluksitauti
refluksi kirjoitti:
kurkkutautien erikoislääkärillä myös tämän refluksin vuoksi.Hän totes,että kurkku on herkkä alue ja jopa voimakkaat tuoksut käy kurkkuun jos se on ärtynyt.
Hän suositteli nenäkannulla huuhteluita,siis suolavedellä.Jouduin paljon puhumaan silloin työssäni ja jatkuva yskä häiritsi.
Mutta,vaikka tekisin mitä,oireet on ja pysyy.Nexiumia otan joka aamu tyhjään vatsaan,siis 40mg vuorokaudessa.
Eipä ole päivää,ettenkö yski,kaikesta huolimatta.Jospa vielä käyn kurkkutautien lääkärillä,olisko joku muus syy sittenkin.
Kaksi kertaa tähystetty ja ruokatorvi oli ok,lievää tulehdusta vatsalaukussa,lääkäri sanoi,että minulla on jotain muutakin kuin lievää refluksia.
Ihmettelen kun on kesäällä alkanut olla hengenahdistusta,joka tulee vastaleikatusta ruohosta?Joo eli miten sen nyt ottaa. Happosalpaajia syöty kohta kaksi kuukautta ja oireet eivät oikeestaan ole hävinneet mihinkään. Kurkussa ärsyttää, yskää ja närästystä päivittäin. Astma seurannassa ei todettu oikeestaan astmaa, lääkkeitä saan kuitenkin ottaa jos tuntuu auttavan. Eipä tässä muu auta kun tilata sinne tähystykseen aika. Tiedä sitten mitä sieltäkin löytyy. Varmaan yskisin verta/oksentaisin jos olisi haavaumia tai muuta vakavampaa. Luultavasti meikällä on löystynyt se sulkija läppä tai läpät. Sittenpä näkee mikä on tuomio. Minkä ikästä porukkaa täällä muutes on refluksia sairastavissa, itekun olen kait vielä melko nuori, 29. Lääkäri puhui jo että jossain tapauksissa näitä leikataankin, ite en kyllä leikkaukseen lähde ennenkuin helvetti jäätyy... :/
- refluksi
refluksitauti kirjoitti:
Joo eli miten sen nyt ottaa. Happosalpaajia syöty kohta kaksi kuukautta ja oireet eivät oikeestaan ole hävinneet mihinkään. Kurkussa ärsyttää, yskää ja närästystä päivittäin. Astma seurannassa ei todettu oikeestaan astmaa, lääkkeitä saan kuitenkin ottaa jos tuntuu auttavan. Eipä tässä muu auta kun tilata sinne tähystykseen aika. Tiedä sitten mitä sieltäkin löytyy. Varmaan yskisin verta/oksentaisin jos olisi haavaumia tai muuta vakavampaa. Luultavasti meikällä on löystynyt se sulkija läppä tai läpät. Sittenpä näkee mikä on tuomio. Minkä ikästä porukkaa täällä muutes on refluksia sairastavissa, itekun olen kait vielä melko nuori, 29. Lääkäri puhui jo että jossain tapauksissa näitä leikataankin, ite en kyllä leikkaukseen lähde ennenkuin helvetti jäätyy... :/
saada lääke,joka auttaa tuohon läpän löysyyteen.Minulle myös leikkausta ehdotettu,mutta en mene,sillä jos tulee etoava olo,ei voi oksentaa.
Ja myös ilmaa kerääntuu vatsaan,eli ei olo ainakaan helpotu,jos näin on.Ihmeellistä,miten tämä aiheuttaa paljon kärsimystä,mutta ei ole vielä kunnon hoitoa.
Olen lääkärin mielestä ihan hyvä kuntonen,kaikkeen työhön,vaikka eihän notelu ole hyväksi ainakaan kun refluksia.
Lääkäri totes myös,että pitää elää tämän sairauden kanssa,sillä diapeetikotkin elää sairauden kanssa.
No,kärsitään sitten. - refluksitauti
refluksi kirjoitti:
saada lääke,joka auttaa tuohon läpän löysyyteen.Minulle myös leikkausta ehdotettu,mutta en mene,sillä jos tulee etoava olo,ei voi oksentaa.
Ja myös ilmaa kerääntuu vatsaan,eli ei olo ainakaan helpotu,jos näin on.Ihmeellistä,miten tämä aiheuttaa paljon kärsimystä,mutta ei ole vielä kunnon hoitoa.
Olen lääkärin mielestä ihan hyvä kuntonen,kaikkeen työhön,vaikka eihän notelu ole hyväksi ainakaan kun refluksia.
Lääkäri totes myös,että pitää elää tämän sairauden kanssa,sillä diapeetikotkin elää sairauden kanssa.
No,kärsitään sitten.Minulla on täysin samanlaista. Yskää, limaisuutta, poskionteluvaivoja, allergiaa, ilman kertymistä vatsaan. Noi poskiontelot ovat vaivanneet minua todella pitkään, ne on jopa leikattu, mutta silti tulehtuvat toisinaan. Toi nenäkannu on itsälläkin käytössä ja jatkuvat allergiasuihkeet nenään. Ettei vaan noi suihkeet tekisivät tota ilmaa ja närästystä, mistä tätä tietää? Tosiaan kait näillä kaikella on yhteinen selitys tohon refluksin syntymiseen. Nimenomaan tota leikkausta miettien, en usko että olisi kovin hyvä ainakaan itelleni, koska silloin en pystyisi röyhtäilemään tarveen vaatiessa? Kokeilin tota Gavisconia, joka kyllä vei röyhtäilyjä pois, mutta sitten tuli tosi vittumainen olo tohon rintaan, joka helpotti kun sain röyhtäistyä taas. Eikä tällä leikkauksella ole periaattessa samanlainen vaikutus kuin tolla Gavisconilla, tietty pitempiaikainen. Tietääkö joku paremmin, kun minulla ei tosta leikkauksesta ole pahemmin tietoa?
- Laryngo
refluksi kirjoitti:
kurkkutautien erikoislääkärillä myös tämän refluksin vuoksi.Hän totes,että kurkku on herkkä alue ja jopa voimakkaat tuoksut käy kurkkuun jos se on ärtynyt.
Ihmettelen kun on kesäällä alkanut olla hengenahdistusta,joka tulee vastaleikatusta ruohosta?tosi ikävältä tuo yskä. Ja kun se yskiminen vielä yleensä sitten lisää sitä
yskää aiheuttavaa ärsytystä :-( Refluksi valitettavasti on yleisempien kroonisen
yskän aiheuttajien joukossa, joten ei mikään ihme. Happosalpaajat minimoi nimensä
mukaisesti vaan sitä happoa - Gaviscon on ainoa, joak estää fyysisesti nousua :-(
Pystytkö nukkumaan vai haittaako yskiminen yöunta?
Onteloongelmat on ainakin listattu tyypillisiin refluksioireisiin mutta
niihin kai voi olla muitakin syitä (?). Tsemppiä!
Onhan se vastaleikattu ruoho melko voimakasta aromeiltaan ja pöllyyttäähän
se kaiken muunkin ilmaan sieltä maasta (vertaa esim syksyisin toiset saa allergiakohtauksia
pelkästään sienimetsässä kävelystä)... oletko jo puhunut lääkärillesi tuosta? - Laryngo
refluksitauti kirjoitti:
Minulla on täysin samanlaista. Yskää, limaisuutta, poskionteluvaivoja, allergiaa, ilman kertymistä vatsaan. Noi poskiontelot ovat vaivanneet minua todella pitkään, ne on jopa leikattu, mutta silti tulehtuvat toisinaan. Toi nenäkannu on itsälläkin käytössä ja jatkuvat allergiasuihkeet nenään. Ettei vaan noi suihkeet tekisivät tota ilmaa ja närästystä, mistä tätä tietää? Tosiaan kait näillä kaikella on yhteinen selitys tohon refluksin syntymiseen. Nimenomaan tota leikkausta miettien, en usko että olisi kovin hyvä ainakaan itelleni, koska silloin en pystyisi röyhtäilemään tarveen vaatiessa? Kokeilin tota Gavisconia, joka kyllä vei röyhtäilyjä pois, mutta sitten tuli tosi vittumainen olo tohon rintaan, joka helpotti kun sain röyhtäistyä taas. Eikä tällä leikkauksella ole periaattessa samanlainen vaikutus kuin tolla Gavisconilla, tietty pitempiaikainen. Tietääkö joku paremmin, kun minulla ei tosta leikkauksesta ole pahemmin tietoa?
ettei Gavisocn tuonut odotettua tulosta. Itse tökkii edelleen tuo
Gaviscon Advancen maku, joten otan sitä nykyään vähän vähemmän.
Pureskeltavat tabletit menee alas kuten ennenkin. Itsellä
ekstrailma mahasta poistuu normaalisti muutamin röyhtäisyin
Gavisconinkin kanssa.
Leikkauksesta mielipiteet tuntuu jakautuvan puolesta ja vastaan ...
Nissenin fundoplikaatiossa (Suomessa suosituin leikkausmuoto) se
oksentaminen ei pitäisi enää suju kun sulkijaa on kiristetty. Oksennustauti aiheuttaa
kuulemma mahtavan ripulin vähän ajan kuluttua. Joillakin röyhtäily sujuu jotenkin.
Ilmavaivat voi lisääntyä leikkauksen jälkeen, koska ilma ei pääse poistumaan enää normaalisti ylöspäin.
Komplikaatiot sisältää varsinaisesti esim. pitkäaikaiset nielemisvaikeudet (usein liian kireä mansetti kuten
esim sen CatCat laulajan - en muista nimeä- kanssa ilmeisestikin kävi). Leikkaiksesta
löytyy tietoa myös googlaamalla (asiaa on tarkasteltu myös viime vuonna tehdyssä väitöskirjassa).
Itseäni hämmästytti se, että toiset leikatut joutuvat edelleen käyttämään happosalpaajia.
Tuttuni (36v oireiden alku, 38v leikkaus), joka kävi leikkauksessa, ei kuitenkaan niitä joutunut syömään ja
on kovin tyytyväinen leikkauksen tuloksiin nyt n 7v myöhemmin.
Itse odottelen, että vuosien myötä tänne Suomeenkin saataisiin näitä ei-kirurgisia
toimenpiteitä, joita käytetään nyt ensimmäistä kymmentä vuotta USA:ssa ( muutamissa muissa maissa).
Tällä hetkellä kokeilussa on se sulkiijan toimintaa tukeva "magneettihelminauha" versio, joka
saadaan muistaakseni otettua myös pois , jos se ei toimi (mitä Nissenin leikkaukselle ei taas
voida tehdä). - Laryngo
refluksitauti kirjoitti:
Joo eli miten sen nyt ottaa. Happosalpaajia syöty kohta kaksi kuukautta ja oireet eivät oikeestaan ole hävinneet mihinkään. Kurkussa ärsyttää, yskää ja närästystä päivittäin. Astma seurannassa ei todettu oikeestaan astmaa, lääkkeitä saan kuitenkin ottaa jos tuntuu auttavan. Eipä tässä muu auta kun tilata sinne tähystykseen aika. Tiedä sitten mitä sieltäkin löytyy. Varmaan yskisin verta/oksentaisin jos olisi haavaumia tai muuta vakavampaa. Luultavasti meikällä on löystynyt se sulkija läppä tai läpät. Sittenpä näkee mikä on tuomio. Minkä ikästä porukkaa täällä muutes on refluksia sairastavissa, itekun olen kait vielä melko nuori, 29. Lääkäri puhui jo että jossain tapauksissa näitä leikataankin, ite en kyllä leikkaukseen lähde ennenkuin helvetti jäätyy... :/
Runsaan kahden vuoden aikana tällä palstalla refluksi ikäskaala on
vaihdellut 18v - 55v (jos ihmisten kirjoitukset paikkansa pitää) .
Joskus aikoja sitten ajateltiin, että refluksi on vatsakkaiden
keski-ikäisten mieshenkilöiden tauti (sekä tietty iän myötä lisääntyvä)
mutta kyllä sitä löytyy kaikista ikäryhmistä nykyään. Leikkausmielessä
"nuoreksi" luokitellaan (ainakin vielä pari vuotta sitten) refluksikot
50 ikävuoteen asti. Parhaimmat tulokset on saavutettu niillä, joilla on
ollut lähinnä ruokatorven refluksia. - refluksitauti
Laryngo kirjoitti:
tosi ikävältä tuo yskä. Ja kun se yskiminen vielä yleensä sitten lisää sitä
yskää aiheuttavaa ärsytystä :-( Refluksi valitettavasti on yleisempien kroonisen
yskän aiheuttajien joukossa, joten ei mikään ihme. Happosalpaajat minimoi nimensä
mukaisesti vaan sitä happoa - Gaviscon on ainoa, joak estää fyysisesti nousua :-(
Pystytkö nukkumaan vai haittaako yskiminen yöunta?
Onteloongelmat on ainakin listattu tyypillisiin refluksioireisiin mutta
niihin kai voi olla muitakin syitä (?). Tsemppiä!
Onhan se vastaleikattu ruoho melko voimakasta aromeiltaan ja pöllyyttäähän
se kaiken muunkin ilmaan sieltä maasta (vertaa esim syksyisin toiset saa allergiakohtauksia
pelkästään sienimetsässä kävelystä)... oletko jo puhunut lääkärillesi tuosta?Joo eli minun pitäisi kait mennä tuohon tähystykseen, mutta kun olen sitä sorttia, että jännitän niin helvetisti. Miten tämä jännitys vaikuttaa tähystykseen. Tuntuu ainakin, että vatsaoireet pahenevat tietty. Kait ne kuulemma jotain rauhoittavaa antaa ennen sitä tähystystä. Aikaa ei siis vielä ole, mutta 20 päivä tätä kuuta olisi terveyskeskuslääkäri, joka sitten varmaan antaa lähetettä. Sinänsä outoa, että olen käynyt yksityisellä, joka totesi tähystykseen tarpeen. Eikö hän voisi suoraan antaa lähetteen sairaalaan tähystykseen. Myös toimenpide yksityisellä olisi mahdollinen, mutta hinta kipuaisi yli 300 euron. Kuinka hyvin tähystys onnistuu julkisella puolella, vai voiko ton tähystyksen aikana tulla jotain komplikaatioita. On se ihme kun tätä jännittää enemmän kuin leikkaukset, mitä meikälle on tehty ja jopa punkteeraukset poskiin. Kait se vaan on, kun tonne nieluun mennään sörkkimään ja olet vielä hereillä koko ajan.
- refluksitauti
refluksitauti kirjoitti:
Joo eli minun pitäisi kait mennä tuohon tähystykseen, mutta kun olen sitä sorttia, että jännitän niin helvetisti. Miten tämä jännitys vaikuttaa tähystykseen. Tuntuu ainakin, että vatsaoireet pahenevat tietty. Kait ne kuulemma jotain rauhoittavaa antaa ennen sitä tähystystä. Aikaa ei siis vielä ole, mutta 20 päivä tätä kuuta olisi terveyskeskuslääkäri, joka sitten varmaan antaa lähetettä. Sinänsä outoa, että olen käynyt yksityisellä, joka totesi tähystykseen tarpeen. Eikö hän voisi suoraan antaa lähetteen sairaalaan tähystykseen. Myös toimenpide yksityisellä olisi mahdollinen, mutta hinta kipuaisi yli 300 euron. Kuinka hyvin tähystys onnistuu julkisella puolella, vai voiko ton tähystyksen aikana tulla jotain komplikaatioita. On se ihme kun tätä jännittää enemmän kuin leikkaukset, mitä meikälle on tehty ja jopa punkteeraukset poskiin. Kait se vaan on, kun tonne nieluun mennään sörkkimään ja olet vielä hereillä koko ajan.
Joo eli siis kysyisin että onko refluksin yhtenä oireena jatkuva limannousu myöskin. Kun tota limaa joutuu yskimään lähes jatkuvasti, joka sitten lisää yskää ja kurkun ärsytystä, mikä on kyllä todella vittumaista. Voiko tämä olla myös astman oire, vaikkei minulla oikeestaan astmaa todettukaan. Mistä helvetistä toi lima tulee ja mistä se johtuu. Kysyin sitä keuhkolääkäriltäkin ei se oikein osannut vastata. Taidan kysyä sitä vielä myöskin kurkku erikoislääkäriltä kuin myös tosta jatkuvasta röyhtäilystä ja ilmasta? mahassa.
- Laryngo
refluksitauti kirjoitti:
Joo eli siis kysyisin että onko refluksin yhtenä oireena jatkuva limannousu myöskin. Kun tota limaa joutuu yskimään lähes jatkuvasti, joka sitten lisää yskää ja kurkun ärsytystä, mikä on kyllä todella vittumaista. Voiko tämä olla myös astman oire, vaikkei minulla oikeestaan astmaa todettukaan. Mistä helvetistä toi lima tulee ja mistä se johtuu. Kysyin sitä keuhkolääkäriltäkin ei se oikein osannut vastata. Taidan kysyä sitä vielä myöskin kurkku erikoislääkäriltä kuin myös tosta jatkuvasta röyhtäilystä ja ilmasta? mahassa.
kurkussa, krooninen yskä ja rykiminen on valitettavasti perinteisiä
kurkunpään refluksin oireita (voi aiheutua tietenkin myös muustakin esim allergiasta tai
nenästä johtuvan kurkun takaosan limaisuudesta). Astmasta en osaa sanoa.
En tiedä tarkoitiko ihan tätä kysymykselläsi mutta lisääntynyt limanmuodostus on limakalvojen
luonnollinen reaktio esim allergiaan, tulehdukseen, ärsytykseen, sairauteen ym.
Tietääkseni refluksitautiin liittyen se johtuu ihan yksinkertaisesti happonousun
(kaasumainen,nestemäinen) aiheuttamasta ärsytyksestä (kurkunpää,keuhkot) -
ei kai siinä sen kummempia ole takana... ?? Ä
Kysy ihmeessä erikoislääkäriltä (ja mieluummin monelta, niin tulee kenties painotuserot ym
esille) - kirjoita vaikka kaikki kysymykset lapulle kun menet ja lyö lappu lääkärille :-)! - refluksitauti
Laryngo kirjoitti:
kurkussa, krooninen yskä ja rykiminen on valitettavasti perinteisiä
kurkunpään refluksin oireita (voi aiheutua tietenkin myös muustakin esim allergiasta tai
nenästä johtuvan kurkun takaosan limaisuudesta). Astmasta en osaa sanoa.
En tiedä tarkoitiko ihan tätä kysymykselläsi mutta lisääntynyt limanmuodostus on limakalvojen
luonnollinen reaktio esim allergiaan, tulehdukseen, ärsytykseen, sairauteen ym.
Tietääkseni refluksitautiin liittyen se johtuu ihan yksinkertaisesti happonousun
(kaasumainen,nestemäinen) aiheuttamasta ärsytyksestä (kurkunpää,keuhkot) -
ei kai siinä sen kummempia ole takana... ?? Ä
Kysy ihmeessä erikoislääkäriltä (ja mieluummin monelta, niin tulee kenties painotuserot ym
esille) - kirjoita vaikka kaikki kysymykset lapulle kun menet ja lyö lappu lääkärille :-)!Joo en tiedä mutta nyt muutamana päivänä on ollut lievää mahakipua ja polttelua suunnilleen navan seudun molemmin puolin, ehkä vähän alhaammalla välillä, aika lähellä kylkiä ja joskus vähän keskemmällä. Ei varmaan mitään vakavaa ja luulenkin sen johtuvan tästä stressistä, mikä taas liittyy tohon vatsatähystykseen. Voihan se olla että tää refluksikin vaikuttaa ja stressi tietty pahentaa näitä oireita.
- refluksitauti
refluksitauti kirjoitti:
Joo en tiedä mutta nyt muutamana päivänä on ollut lievää mahakipua ja polttelua suunnilleen navan seudun molemmin puolin, ehkä vähän alhaammalla välillä, aika lähellä kylkiä ja joskus vähän keskemmällä. Ei varmaan mitään vakavaa ja luulenkin sen johtuvan tästä stressistä, mikä taas liittyy tohon vatsatähystykseen. Voihan se olla että tää refluksikin vaikuttaa ja stressi tietty pahentaa näitä oireita.
Joo eli aika voimakkaat oireet tuli taas kun stressaa tolla tähystyksellä esim ja muutenkin, vaikka mulla on lääkitys. Toisaalta varmaan hyvä päästä sinne tähystykseen ettei mitään vakavampaa ole jo kehittynyt. Kait sen sitten kestää vaikka pelkona on että tukehdun siihen putkeen kun on jännitystä ja lieviä astmaattasiakin oireita. minulla on kait kanssa lievä paniikkihäiriö joten kuin tämä saattaa vaikuttaa tähystykseen. Voidaanko tällaiselle henkilölle tehdä toimenpide lievässä nukutuksessa? Kiitos jos joku jaksaa vastailla. Kellekään tehty nukutuksessa?
- ihanaa aikaa tämä sadonkorjuu
refluksitauti kirjoitti:
Joo eli aika voimakkaat oireet tuli taas kun stressaa tolla tähystyksellä esim ja muutenkin, vaikka mulla on lääkitys. Toisaalta varmaan hyvä päästä sinne tähystykseen ettei mitään vakavampaa ole jo kehittynyt. Kait sen sitten kestää vaikka pelkona on että tukehdun siihen putkeen kun on jännitystä ja lieviä astmaattasiakin oireita. minulla on kait kanssa lievä paniikkihäiriö joten kuin tämä saattaa vaikuttaa tähystykseen. Voidaanko tällaiselle henkilölle tehdä toimenpide lievässä nukutuksessa? Kiitos jos joku jaksaa vastailla. Kellekään tehty nukutuksessa?
syksyn merkitykselläasiaan? Ei kai se sen pirumpi ole kuin muutenkaan? Terveellistä aikaahan tämä, kun on tarjolla kaikkia ihania luonnontuotteita, marjoja ja hedelmiä ynnä tuoreita vihanneksia.
- refluksiatäälläkin
ihanaa aikaa tämä sadonkorjuu kirjoitti:
syksyn merkitykselläasiaan? Ei kai se sen pirumpi ole kuin muutenkaan? Terveellistä aikaahan tämä, kun on tarjolla kaikkia ihania luonnontuotteita, marjoja ja hedelmiä ynnä tuoreita vihanneksia.
tarkoittaa tuolla sitä ettäet ala kylästyttään meitäkoko tarinallas vaan tän
syksynosalta, etkö nyt tota tajunnu. ei täärefluksikolle mitäänsen terveellisempääaikaa ole
.turha läpistämistään mistäänhappamista marjoista ja tuoreista vihanneksista. - refluksiatääläkin
refluksitauti kirjoitti:
yksityiselle. jakysy infosta onkonoi haitaks vaiei. kyl se varmaankäy!!jos sullaon
ollutoi tautijo 10v, niinkannattaa tosiaanmennä putkeenieleen. - refluksitauti
refluksiatääläkin kirjoitti:
yksityiselle. jakysy infosta onkonoi haitaks vaiei. kyl se varmaankäy!!jos sullaon
ollutoi tautijo 10v, niinkannattaa tosiaanmennä putkeenieleen.Mulla hieman polttelee välillä vatsassa kuten nyt, eli onko tämäkin pelkkää refluksiin kuuluvaa vai voiko olla esim mahahaava tai katarri. Tämähän tietty näkyy siinä tähystyksessä, mutta kun aika on vasta omalla lääkärille 20 päivä. Pitäisikö ottaa lääkäriin yhteyttä nopeammin, jos sitä saisi aikaistettua?
- refluksitauti
refluksitauti kirjoitti:
Mulla hieman polttelee välillä vatsassa kuten nyt, eli onko tämäkin pelkkää refluksiin kuuluvaa vai voiko olla esim mahahaava tai katarri. Tämähän tietty näkyy siinä tähystyksessä, mutta kun aika on vasta omalla lääkärille 20 päivä. Pitäisikö ottaa lääkäriin yhteyttä nopeammin, jos sitä saisi aikaistettua?
Joo eli ekan kerran tauti todettiin joskus tuolloin jolloin meni reilu kuukauden nexium kuurilla pois. Sen jälkeen ei oikeestaan oireita ole ollut kun satunnaisesti. Jos limannousu lasketaan yhdeksi oireeksi niin sitä on kyllä ollut jatkuvasti. Nyt sitten tänä vuonna helmikuussa iski virustauti ja sen seurauksena hirvee yskä joka ei lähtenyt sitten pois. Nyt sitten todettiin että yskä kait johtuu närästyksestä. On vaan pirun kummallista että miten tämä tautii voi yks kaks mennä näin pahaksi, ettei lääkkeetkään enää kunnolla auta, kun moneen vuoteen ei ihmeellisimpiä oireita. :(
- refluksitauti
refluksitauti kirjoitti:
Joo eli ekan kerran tauti todettiin joskus tuolloin jolloin meni reilu kuukauden nexium kuurilla pois. Sen jälkeen ei oikeestaan oireita ole ollut kun satunnaisesti. Jos limannousu lasketaan yhdeksi oireeksi niin sitä on kyllä ollut jatkuvasti. Nyt sitten tänä vuonna helmikuussa iski virustauti ja sen seurauksena hirvee yskä joka ei lähtenyt sitten pois. Nyt sitten todettiin että yskä kait johtuu närästyksestä. On vaan pirun kummallista että miten tämä tautii voi yks kaks mennä näin pahaksi, ettei lääkkeetkään enää kunnolla auta, kun moneen vuoteen ei ihmeellisimpiä oireita. :(
Ja tosiaan minulla ei tuolloin ollut yskää oikeestaan laisinkaan, kun tauti todettiin tulloin 2003-2004. Helvetin huono olo oli kyllä koko ajan. Nyt ei juuri huonoa oloa pahemmin, mutta ylärefluksia sitäkin enemmän.
- refluksimies
ihanaa aikaa tämä sadonkorjuu kirjoitti:
siltä itseltä jos et oikein ymmärtänyt. Mun mielestä toi on selkeä kysynmys. avaa sen alkuperäisen viesti ja paina vastaa -ruutu. Pääset sillä oikeeseen kohtaan koska nyt viesti tuli väärään kohtaan. valkkaa esitystavaksi
se eka vaihtoehto jossa on niitä neliöitä tosta ylhälää oikealta niin näät mihin sun viesti menee. - lettu2
refluksitauti kirjoitti:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1253300277
- närästäääääää
lettu2 kirjoitti:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1253300277
joku menossa nukutustähystykseen?
- närästysmies
vaivaa aina välillä mutta nyt melko ok olluta pari viikkoa. kävin alkusyksystä salilla ja nostelin painoja. oireet paheni,lopetin homman siihen.
vaimo on ostanut näitä terveyskaupan tuotteita. joskus tuntuu että auttavat pari
päivää ja sitten taas ihan samat oireet. nyt syön mhb apteekista.
Kaikki paistettu, kahvi, tee ja tuore ruisleipä aiheuttaa närästystä.
Tomaatti alkaa yskityttään, oon kai allerginen vähän
Veljellä sama tauti. tähystyksessä olin 10v sitten. - Helenz
Hei kaikki refluksikot! Tämä ei nyt ole mikään markkinapuhe, ajattelin vain kertoa mikä auttoi itselläni pahaan närästykseen. Minua närästi päivin öin, ei väliä mitä söin. Kurkku tuli öisin kipeäksi kun hapanta nousi ylös. Rinnassa korvensi. Kokeilin käsikauppalääkkeet, Somacia, pantopratsolia, Nexiumia ja omepratsolia. Mistään ei tuntunut olevan mitään hyötyä, paitsi Nexium auttoi pari viikkoa, mutta sen jälkeen sama juttu taas. Googletin närästyksen ja ajauduin ulkomaisille sivustoille, joissa kehotetaan kokeilemaan omenaviinietikkaa. Sekoitin 1 teelusikallisen omenaviinietikkaa 1 lasiin vettä ja maustoin n. 1/2 teelusikallisella hunajaa. Aluksi maku oli aivan karsea, mutta siemailin sen hitaasti alas. Liemi poltti mennessään tulehtunutta kurkkuani ja ajattelin että onkohan tämä nyt ihan viisasta. Yllätyksekseni tuo kuitenkin auttoi! Kurkkukipu hävisi nopeasti ja närästyskin hellitti parin päivän sisään. Käytin tätä 2 viikkoa, jonka jälkeen kirjaimellisesti tuntui kuin olisin saanut elämäni takaisin. Vieläkin välillä närästää, mutta sen saan hoidettua saman tien tekemällä itselleni taas tuon "cocktailin".
Luin paljon asiaan liittyviä sivustoja, ja siellä puhuttiin että yllättävänkin usein refluksitauti tai paha närästys johtuukin siitä että vatsahappoja ei ole tarpeeksi. Etikka on hapanta ja tasapainottaa siten ruoansulatuksen. Itselleni tämä on varsin järkeenkäypää, sillä olen ollut vatsan tähystyksessä jossa näkyi atrofia, joka puolestaan voi johtaa hapottomaan mahaan.
Kannattaa siis kokeilla, mutta kokeilkaa toki varovasti - kaikille ei auta ja voi pahentaakin! Sen näkee kuitenkin nopeasti auttaako. Olisi kiva kuulla kokemuksianne, miten etikan kanssa käy!- refluksitauti
Eli minulla on kaikki nuo refluksitaudin oireet, mutta lisäksi nyt on käynyt polttelemaan mahassa. Polttelu nielussa ja rinnassa on poistunut ja kurkkua ei ärsytä ihan koko aikaa. Mistäköhän helvetisti toi polttelu vatsassa kuitenkin johtuu. Ilmaa tuntuu olevan pirusti palleassa, siitäkö? Pahoinvointia ei oikeestaan ole, eikä oksentelua. Nuo oireet kait viittaisi katarriin tai vatsahaavaan. Olen syönyt jo 2 kk happosalpaajia ja omalla lääkärille olisi aika 20 päivä ja sitä kautta tähystys. Tuntuu vain että pitäisi päästä nopeammin, kun stressikin on helvetinmoinen. :(
- Laryngo
on tosiaan vanha keino kokeilla sattuisiko olemaan näitä,
joilla oireet häviäisivät tällä ( = vähähappoisuus?). Löytyykö täältä vanhoja
käyttäjiä/kirjoittajia, jotka sitä viime vuonna innostuivat
- josko enää ovat linjoilla??
Tällaisen vähähappoisuuden pitäisi tietääkseni nähdä myös ihan Gastropanelilla.
Itse olen tutustunut näihin tavallisimpiin "luonnon metodeihin" kanssa netin
ja muiden refluksipalstojen kautta. Tuosta (refluksiin liittyvästä) vähähappoisuudesta
olen lukenut ainoastaan luontaistuotepuolella enkä ole koskaan törmännyt varsinaisesti
heidän puolellaan tutkimukseen, joka tukisi väitettä. Tietäisikö kukaan (englanninkielisiä)
tieteellisiä tutkimuksia, joissa olisi käsitelty asiaa (suoria linkkejä itse artikkeleihin)? - Laryngo
Laryngo kirjoitti:
on tosiaan vanha keino kokeilla sattuisiko olemaan näitä,
joilla oireet häviäisivät tällä ( = vähähappoisuus?). Löytyykö täältä vanhoja
käyttäjiä/kirjoittajia, jotka sitä viime vuonna innostuivat
- josko enää ovat linjoilla??
Tällaisen vähähappoisuuden pitäisi tietääkseni nähdä myös ihan Gastropanelilla.
Itse olen tutustunut näihin tavallisimpiin "luonnon metodeihin" kanssa netin
ja muiden refluksipalstojen kautta. Tuosta (refluksiin liittyvästä) vähähappoisuudesta
olen lukenut ainoastaan luontaistuotepuolella enkä ole koskaan törmännyt varsinaisesti
heidän puolellaan tutkimukseen, joka tukisi väitettä. Tietäisikö kukaan (englanninkielisiä)
tieteellisiä tutkimuksia, joissa olisi käsitelty asiaa (suoria linkkejä itse artikkeleihin)?kokeilin kanssa noin vuoden aikana luotaistuotepuolen tuotteita, lähinnä jenkkisivuilta poimittuja
vinkkejä eli hunajaa suoraan tutun mehiläistarhasta, manteleita, aloe veraa, piihappogeeliä, inkivääriteetä ja
entsyymejä (näitä myös apteekista). Ja kyllä :-) - jopa sitä sinappiakin, jonka
nimeen monet vannovat palstoilla (toisilla se vain pahentaa närästystä) ...
Kokeilin näitä lääkkeen kanssa ja lääkkeettömällä kaudella mutta en ole
jatkanut käyttöä, koska eivät toimineet minulla helpottavasti. - refluksiatäälläkin
tota viime kesänä ja maitohappoabakteereita, mullaei tepsiny, alko mahaakorventaan heti!!
kaikki hapanon mulla selvästipahasta.eienää puolukkaa sitruunaa appelsiineja. - ..........
Olis kiva kuulla millaisia refluksi tai närästys oireitä tällä Helenz (cocktailin tekijällä) on ollut?
Apteekin farmaseutti vaan heitti mulle kans tämän käytä omenaviinietikkaa -jutun niin paranet parissa päivässä. - .........
Itse kokeili molcosania joka sisältää maitohappobakteereja (jotain käynyttä hera juttu) jota farmaseutti minulle suositteli. Maistui tosiaan etikalle. Laitetaan kanssa lusikallinen lasilliseen veteen. Aineen pitäis siis auttaa kärsi potilas sitten käymishapoista tai liiasta suolahaposta. Mutta tosiaan mulla ainakin aiheutti hirveetä yskittämistä eikä etikka oikein sovi limakalvoille kun se ärsyttää. Aineen piti tekemän jonkinlaisen kalvon kuitenkin mahalaukkuun jne..
- Lare26
Sain viime viikon alussa tulokset ruoansulatusanalyysista ja sieltä selvisi, että suolistoni bakteerikanta oli pahasti epätasapainossa. Minulla ei ollut juuri yhtään hyviä bakteereja, pelkästään huonoa bakteeriflooraa. Hiiva löytyi sekä myös hiivasieni, mikä tulee hengitysilman kautta. Olen sen saanut jostain epäpuhtaasta asunnosta (en millään jaksa omaa kämppää, mutta eihän sitä varmaksi tiedä).
Sain melko pitkän hoito-ohjelman, mikä alkoi 10 päivän antibioottikuurilla. Sen jälkeen hoidetaan hiivaa pois ja kunnostetaan kauttaaltaan suolistokanavaa. Olen nyt syönyt reilun viikon antibiootteja ja olo on todella kohentunut. Iso helpotus on tullut myös siihen, että minulle ei tule enää sellaisia tukalia kuumotuskohtauksia joita minulla on ollut ainakin neljä vuotta. Lisäksi kasvoihin ei tule ns. flushing -ilmiötä. Eli tämä suoliston vääränlainen bakteeristo voi säteillä todella monipuolisesti erilaisia vaivoja. Jotenkin se on myös refluksiin osallisena. Nyt kurkku on terveempi ja ääni alkaa nyt olla sillä tasolla kuin se oli ennen kaikkia näitä vaivoja. Yksi parhaimmista jutuista on se, että olen pärjännyt ongelmitta ilman happosalpaajia yli viikon. Tämä lääkäri olikin sitä mieltä, että nexiumin käytön lopettaminen on edellytys minun tervehtymiselleni. Olin aluksi todella skeptinen tätä ajatusta kohtaan ja odotin kaikenkarvaisia tuntemuksia kurkussa ja erityisesti ääniongelmia. Mutta hyvin olen pärjännyt ilman ja ääni on parantunut selvästi: ääni ei hajoa eikä kiristy. Aamuyöllä tapahtuu kyllä refluksia, mutta Gaviscon Advance riittää siihen.
Kun mainitsin kurkkuvaivoistani sain nexiumin korvikkeeksi phosphorus-nimisiä pieniä rakeita, joita otetaan pari kertaa viikossa. En osaa yhtään sanoa, mikä niiden teho todella on (luontaistuote). Käsittääkseni antibiootin vaikutus tässä nyt eniten näkyy.
Mitään lopullista minun ei kannata tässä nyt julistaa vaan rauhassa seurata nämä kuukaudet ja katsoa mihihn tilanne kehittyy. Voin sitten taas kirjoitella kun kaikki hoitokohdat on ohitse. Niin, ja jälleen kerran: oikeanlaisen ruokavalion noudattaminen on kaiken a ja o tässäkin hoitosysteemissä. Erittäin tärkeää on minimoida sokerit sekä valkojauhot ja panostaa suolistoystävälliseen ruokaan.- Laryngo
kiva kuulla, että olet löytänyt tien ulos omista refluksivaivoistasi.
Koetko, että refluksileikkauksesi oli siis turha ja olisit
parantunut tälle tasolle kenties ilman leikkaustakin? - Lare26
Laryngo kirjoitti:
kiva kuulla, että olet löytänyt tien ulos omista refluksivaivoistasi.
Koetko, että refluksileikkauksesi oli siis turha ja olisit
parantunut tälle tasolle kenties ilman leikkaustakin?Tämä onkin iso kysymys, jota olen kyllä tuuminut, mutta on mahdoton sanoa leikkauksen absoluuttista merkitystä. Selvää on ainakin se, että jos tämä kaikki olisi ollut tiedossa vaikka pari vuotta sitten (leikkauksessa olin kesällä 2008), niin suhtautuminen leikkaukseen olisi ollut kriitisempää. Silloin kun leikkauspäätöstä tein, käsityskykyni tästä sairaudesta (monen eri lääkäriin nojaten) rajoittui yksinkertaisesti siihen, että sulkijalihas/lihakset toimivat huonosti.
En ottanut tarpeeksi asioista omatoimisesti selvää ja ruokailun merkitystä en noteerannut kunnolla. Olin hyvin auktoriteettiuskoinen ja ajattelin, että rasvaisen ruoan, mausteisen ruoan, kofeiinin ja alkoholin välttäminen riittää, kun muutakaan en lääkäreiden suusta kuullut. Nykytiedon valossa voi sanoa, että paljon muutakin olisi pitänyt tehdä ja remontoida ruokavalio aivan tyystin. Suoliston merkitys alkoi valjeta vajaa vuosi sitten kun ensimmäisen kerran kokeilin maitohappobakteereja. Kukaan koululääketieteen edustaja ei minulle maininnut sanallakaan suoliston mahdollisesta rapakunnosta. Dysbioosi (suoliston bakteerikannan epätasapaino) onkin vielä sellainen asia, mistä suurin osa lääkäreistä ei taida perustaa... Eräskin lääketieteen tutkija mainitsi minulle dysbioosin olevan puhdasta bullshittiä kun aiheesta kyselin mielipidettä. Myöskään ihotautilääkäri ei puhunut mitään suolistobakteerien merkityksestä, kun minulle diagnosoitiin rosacea-iho (ei finnejä mutta epänormaali punoitus välillä). Hän totesi, ettei parannuskeinoa ole ja neuvoi vain peittämään sitä. Sen sijaan kans.väl. Rosacea-forumilla oli tästä ihotaudista kärsivien kirjoituksia pullollaan SIBO:n (small intestinal bacterial overgrowth = ohutsuolen bakteeriston liikakasvu) yhteydestä näihin(kin) vaivoihin ja siihen inhottavaan kuumuuden tunteeseen. Aiheesta on alkanut tulla tutkimustuloksia yhdysvalloista, joissa rosacean ja SIBO:n on todettu olevan noin puolella rosaceasta kärsivistä täysin ilmeinen. Niin, ja monilla on siinä sitten ohessa kaikki vatsavaivat ja refluksia.
Tähän hätään on toki hyvä sanoa, että lääkäreitä on joka lähtöön ja moni voi näistä mainitakin, ainakin funktionaaliseen lääketieteen nojautuvat lääkärit.
Tuosta leikkauksesta vielä. Minulle todettiin tähystyksessä "hieman väljä vatsaportti" eikä mitään rakenteellista ongelmaa. Ihmettelinkin silloin, miksi oireeni ovat niin kovia vaikka vatsaportti ei ollut pahasti auki. Refluksit olivat niin toistuvia, että leikkaus nähtiin lähes välttämättömänä.
Minulle on jäänyt hieman hämäräksi, mikä on se syy-seuraus -ketju, mitä kautta huonot, mahd. mädättäjäbakteerit, saavat aikaan refluksia. Mutta ilmeisesti ne ovat olleet se suurempi syy kuin "hieman väljä portti".
Leikkauksen eduksi voi kyllä lukea sen, että jos syön jonkin raskaamman aterian, joka sisältää huonoja aineksia niin kyllähän mansetti siinä estää ylösnousua. Mutta jos söisin jatkuvasti oikeaa hyvää ruokaa, niin silloin mansetin merkitys on kyseenalaisempi. Ja vasta aika todella näyttää, koska en ole vielä terve. Nykyinen hoito-ohjelmakin kestää puoli vuotta. - refluksitauti
Lare26 kirjoitti:
Tämä onkin iso kysymys, jota olen kyllä tuuminut, mutta on mahdoton sanoa leikkauksen absoluuttista merkitystä. Selvää on ainakin se, että jos tämä kaikki olisi ollut tiedossa vaikka pari vuotta sitten (leikkauksessa olin kesällä 2008), niin suhtautuminen leikkaukseen olisi ollut kriitisempää. Silloin kun leikkauspäätöstä tein, käsityskykyni tästä sairaudesta (monen eri lääkäriin nojaten) rajoittui yksinkertaisesti siihen, että sulkijalihas/lihakset toimivat huonosti.
En ottanut tarpeeksi asioista omatoimisesti selvää ja ruokailun merkitystä en noteerannut kunnolla. Olin hyvin auktoriteettiuskoinen ja ajattelin, että rasvaisen ruoan, mausteisen ruoan, kofeiinin ja alkoholin välttäminen riittää, kun muutakaan en lääkäreiden suusta kuullut. Nykytiedon valossa voi sanoa, että paljon muutakin olisi pitänyt tehdä ja remontoida ruokavalio aivan tyystin. Suoliston merkitys alkoi valjeta vajaa vuosi sitten kun ensimmäisen kerran kokeilin maitohappobakteereja. Kukaan koululääketieteen edustaja ei minulle maininnut sanallakaan suoliston mahdollisesta rapakunnosta. Dysbioosi (suoliston bakteerikannan epätasapaino) onkin vielä sellainen asia, mistä suurin osa lääkäreistä ei taida perustaa... Eräskin lääketieteen tutkija mainitsi minulle dysbioosin olevan puhdasta bullshittiä kun aiheesta kyselin mielipidettä. Myöskään ihotautilääkäri ei puhunut mitään suolistobakteerien merkityksestä, kun minulle diagnosoitiin rosacea-iho (ei finnejä mutta epänormaali punoitus välillä). Hän totesi, ettei parannuskeinoa ole ja neuvoi vain peittämään sitä. Sen sijaan kans.väl. Rosacea-forumilla oli tästä ihotaudista kärsivien kirjoituksia pullollaan SIBO:n (small intestinal bacterial overgrowth = ohutsuolen bakteeriston liikakasvu) yhteydestä näihin(kin) vaivoihin ja siihen inhottavaan kuumuuden tunteeseen. Aiheesta on alkanut tulla tutkimustuloksia yhdysvalloista, joissa rosacean ja SIBO:n on todettu olevan noin puolella rosaceasta kärsivistä täysin ilmeinen. Niin, ja monilla on siinä sitten ohessa kaikki vatsavaivat ja refluksia.
Tähän hätään on toki hyvä sanoa, että lääkäreitä on joka lähtöön ja moni voi näistä mainitakin, ainakin funktionaaliseen lääketieteen nojautuvat lääkärit.
Tuosta leikkauksesta vielä. Minulle todettiin tähystyksessä "hieman väljä vatsaportti" eikä mitään rakenteellista ongelmaa. Ihmettelinkin silloin, miksi oireeni ovat niin kovia vaikka vatsaportti ei ollut pahasti auki. Refluksit olivat niin toistuvia, että leikkaus nähtiin lähes välttämättömänä.
Minulle on jäänyt hieman hämäräksi, mikä on se syy-seuraus -ketju, mitä kautta huonot, mahd. mädättäjäbakteerit, saavat aikaan refluksia. Mutta ilmeisesti ne ovat olleet se suurempi syy kuin "hieman väljä portti".
Leikkauksen eduksi voi kyllä lukea sen, että jos syön jonkin raskaamman aterian, joka sisältää huonoja aineksia niin kyllähän mansetti siinä estää ylösnousua. Mutta jos söisin jatkuvasti oikeaa hyvää ruokaa, niin silloin mansetin merkitys on kyseenalaisempi. Ja vasta aika todella näyttää, koska en ole vielä terve. Nykyinen hoito-ohjelmakin kestää puoli vuotta.Joo eli tähystyksessä löytyi syyksi väljä vatsaportti joka falskaa viiden centtimetrin matkalta. Tämä on kait käsittääkseni sitten aika iso väljyys, semmosta lääkäri tuntui ainakin puhuvan. En sitten tiedä kun en ymmärrä kaikkea. Ehdotti myös mahdollista leikkausta minun tapauksessa. Nyt en sitten vaan ymmärrä että eikö näitä vatsaportteja oli periaatteessa kaksi, joten falskaako mulla molemmat vai mistä selittyy noi mun kurkkuongelmat. Lääkäri kyllä ei puhunut kuin pelkästään ruokatorven sulkijasta. Pitää varmaan ensi kerralla kysellä tarkemmin. Vai olenko ihan väärässä noista kahdesta portista? Nexiumia käyn nyt taas syömään sano jos ei auta puolen vuoden kokeilulla siis happosalpaajia yhteensä, voidaan leikata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista937639- 1055522
- 2664738
- 494673
- 653392
- 502768
- 582457
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222408Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244