Kristinuskon alkuvuosisadoilla ei tunnettu kolminaisuutta siinä muodossa kuin se tänään meille opetetaan. Jeesus Nasaretilainen ei puhu mitään kolminaisuudesta. Hänen sanomansa ”Minä ja Isä olemme yhtä” tarkoittanee lähinnä, että ihmisen sisin olemus (idän Atma) on sama koostumusta Itsen (Isän) kanssa.
Ei myöskään vanhassa testamentissa ole mitään kolminaisuuteen viittaava. Tämä puute on korvattu ikonikuvalla, joka esittää kolmen enkelin (alun perin miehen) vierailua Mamren lehdossa Abrahamin ja Saaran luona.
Kolminaisuusoppi on kristinuskossa vähitellen luotu eri kirkolliskokousten kautta:
Nikeassa v. 325 tuomittiin areiolaisuus (toinen kristillinen suuntaus), koska se opetti että Isä ja Poika ovat eri koostumusta.
Konstantinopolissa v. 381 areiolaisia tuomittiin lopullisesti, koska se opetti että Isä ja Poika ovat eri koostumusta ja Pyhä Henki ei kuulu samaan kastiin.( Muistutan tässä: alun perin oli kyse monoteistinen jumala)
Kirkon saldo toimenpiteen jälkeen: Isä Poika Pyhä Henki ovat yhtä.
Efesoksessa v. 431 tuomittiin idän ja etelän oppi,Monofysiittinen näkemys, jonka mukaan Jeesus oli vain täydellinen ihminen. Myös perisyntikäsite aiheutti lihavan riidan. N.s. koptinen kirkko samankaltaisineen erosi (erotettiin?) Bysantin kirkon jäsenyydestä, josta oli tullut virallinen kristinoppi Konstantinuksen aikana.
Kalsedoniassa v. 451 tuomittiin käsitys, että Jeesuksella oli vai maallinen luonto .
Konstantinopolissa v. 553 tuomittiin Origeneen oppi jne.
Huom. lännen kirkot siirtyivät kolminaisuusoppiin vasta 600-700 luvuilla.
Tästä ei saarnatuoleista koskaan puhuta mitään.
Tämä jos mikään, todistaa, että kolminaisuusoppi kristinopissa on konstruktio, eikä alkuperäinen oppi Kaikissa pakanauskoissa tunnetaan trimurti –käsite jossakin muodossa. Trimurti on esim. hindulaisuudessa, Shiva Wishnu ja Brahma, aine, elämä ja henki (äly).
Kun Kristinuskossa syntyi uusi jumala vanhan jumalan lisäksi löydettiin näppärästi hyvä paikka Jeesus-jumalalle nimittämällä hänet Sanaksi. Pyhästä Hengestä tehtiin myös persoona kirkolliskokousten päätöksillä ja niin oli jumala, jossa oli kolme erillistä persoonaa syntynyt alun perin monoteistisessa uskonnossa, esikuvana väärin ymmärretty trimurtitulkinta ja uuden kirkon vallan vahvistamiseksi.
Kolminaisuusoppi
26
440
Vastaukset
- wannabe-uskis
Ja mikä on tämän tietoiskusi pointti?
- 16+17
on että Kristinuskossa ei tänä päivänä ole alkuperäisestä kuin nimi jäljellä. Ihmisten muokkaama ihmisusko.
Kolminaisuus on kirkkaasti nähtävissä Raamatun sivuilta, ei sitä "luotu" kirkolliskokouksissa. Kirkolliskokouksissa "tuomittiin" Raamatun vastaiset opit, ihan luonnollinen toimenpide minusta. Myös alkuseurakunta palvoi Jeesusta Jumalana. Ja Raamatun ulkopuoliset lähteet todistavat tämän seikan myös.
- 19+17
on tainnut unohtua. ....älä pidä muita jumalia. Mitkä Raamatun ulkopuoliset lähteet todistavat Jeesuksen jumaluudesta?
- wannabe-uskis
19+17 kirjoitti:
on tainnut unohtua. ....älä pidä muita jumalia. Mitkä Raamatun ulkopuoliset lähteet todistavat Jeesuksen jumaluudesta?
juhani1965 viitannee Pliniuksen kirjeeseen keisari Trajanukselle toisen vuosisadan alkupuolelta (n. 110 jKr.). Mutta huomaathat, että juhani1965 ei missään kohtaa väittänyt, että jokin Raamatun ulkopuolinen dokumentti todistaisi Jeesuksen jumaluudesta, vaan että jo hyvin varhainen Raamatun ulkopuolinen dokumentti todistaa kristittyjen palvoneen Jeesusta niin kuin Jumalaa palvotaan. Tämä pitää paikkansa. Raamatun vanhimmat tekstit, Paavalin kirjeet, todistavat myös siitä korkeasta asemasta, jonka varhaiset kristityt antoivat ylösnousseelle Jeesukselle. Kannattaa myös huomata, että vaikka Paavali hyökkää ankarasti muita kristittyjä vastaan, nimittäin niitä, jotka vaativat pakanoiltakin ympärileikkausta ja ylipäänsä koko Tooran noudattamista, hän ei koskaan kyseenalaista näiden uskoa Jeesukseen sinänsä. Kiistaa ei siis käydä siitä, mikä asema Jeesukselle kuuluu, vaan pikemminkin siitä, mitä tästä Jeesukselle annetusta asemasta seuraa käytännössä.
- wannabe-uskis
wannabe-uskis kirjoitti:
juhani1965 viitannee Pliniuksen kirjeeseen keisari Trajanukselle toisen vuosisadan alkupuolelta (n. 110 jKr.). Mutta huomaathat, että juhani1965 ei missään kohtaa väittänyt, että jokin Raamatun ulkopuolinen dokumentti todistaisi Jeesuksen jumaluudesta, vaan että jo hyvin varhainen Raamatun ulkopuolinen dokumentti todistaa kristittyjen palvoneen Jeesusta niin kuin Jumalaa palvotaan. Tämä pitää paikkansa. Raamatun vanhimmat tekstit, Paavalin kirjeet, todistavat myös siitä korkeasta asemasta, jonka varhaiset kristityt antoivat ylösnousseelle Jeesukselle. Kannattaa myös huomata, että vaikka Paavali hyökkää ankarasti muita kristittyjä vastaan, nimittäin niitä, jotka vaativat pakanoiltakin ympärileikkausta ja ylipäänsä koko Tooran noudattamista, hän ei koskaan kyseenalaista näiden uskoa Jeesukseen sinänsä. Kiistaa ei siis käydä siitä, mikä asema Jeesukselle kuuluu, vaan pikemminkin siitä, mitä tästä Jeesukselle annetusta asemasta seuraa käytännössä.
Yritin siis selventää sitä, että jo Jerusalemin alkuseurakunnassa Jeesuksella oli tavattoman korkea asema. Paavalihan kävi kiistaa nimenomaan Jerusalemin seurakunnan ja sen johtohenkilöiden kanssa. Tästä kiistasta huolimatta välit olivat hyvät. Tästä kertoo mm. se, että ainakin Ensimmäisessä tessalonikalaiskirjeessa Paavali nimittää Juudean seurakuntia tessalonikalaisten esikuvaksi. Toiseksi tunnettu on Paavalin pakanoilta keräämä kolehti Jerusalemin seurakunnalle.
19+17 kirjoitti:
on tainnut unohtua. ....älä pidä muita jumalia. Mitkä Raamatun ulkopuoliset lähteet todistavat Jeesuksen jumaluudesta?
On yksi Jumala, joka ilmentää itsensä Isänä,Poikana ja Pyhänä Hengenä. Tämä ei tarkoita että olisi kolme erillistä Jumalaa.
Esim. maaherra Pliniuksen ja keisari Trajanuksen välisessä kirjeenvaihdossa käy ilmi se,että kristityt pitivät Jeesusta Jumalana. "Plinius kirjoittaa Trajanukselle:...Kristukselle,jota he pitivät jumalana.." (lähde:Edwin Yamauchi:"Ensimmäisten kristittyjen maailma, s.79.)- !!??!!
19+17 kirjoitti:
on tainnut unohtua. ....älä pidä muita jumalia. Mitkä Raamatun ulkopuoliset lähteet todistavat Jeesuksen jumaluudesta?
lähteillä ei ole mitään merkitystä.
- Anonyymi
19+17 kirjoitti:
on tainnut unohtua. ....älä pidä muita jumalia. Mitkä Raamatun ulkopuoliset lähteet todistavat Jeesuksen jumaluudesta?
No mitä ihmettä, mitä kukaan pohtii mitään muuta kuin sitä mitä sisimmässään tuntee... ei mitään isiä ja poikia, tämähän on syrjintää, homousta, kun nainen puuttuu porukasta, insestiä jopa... jospa voisimme unohtaa koko kolminaisuuden ja tuntea vain pyhän hengen voiman...
- Kolme on kolme
sokea, jos ei näe, että Raamattu kertoo kolmesta yhtäläisestä persoonasta. Isä on Sanan/Jeesuksen lähettäjä, Pyhä Henki on Sanan/Jeesuksen todistaja joka opettaa Sanan tuntemisen ja tekee Sanan eläväksi Sanaksi, eikä jätä kuolleeksi kirjaimeksi.
Jotka eivät näe Jumalan kolminaisuuttaa ovat Pyhästä Hengestä osattomia, eikä näin ollen heille Sana ei ole Jumala, jonka Isä lähetti ja joka palasi takaisin Isään.
Uskovaiset ovat saaneet Pyhän Hengen lahjan ja siksi heillä on komiyhteinen Jumala, muilta Hän puuttuu.- 10+11
mitä haluat uskoa. 2/3 ihmiskunnasta uskoo toisin. Siis suuri enemmistö. Ja jokainen heistä on mielestään yhtä oikeassa kuin sinä olet - mielestäsi.
- Kolme on kolme
10+11 kirjoitti:
mitä haluat uskoa. 2/3 ihmiskunnasta uskoo toisin. Siis suuri enemmistö. Ja jokainen heistä on mielestään yhtä oikeassa kuin sinä olet - mielestäsi.
olemisesta, tai väärässä olemisesta, vaan siitä mitä Raamattu kertoo Jumalasta. Raamatussa on Jumalan Ilmoitus Tahdostaan ja Hän kertoo Itsestään ja sen minä uskon, sillä kaikki muu on ihmisen kehittelemää uskomusta. Ihmiset luovat mielikuvituksessaan Jumalasta jopa aivan päinvastaisen persoonan, mitä Hän on Jeesuksen Ilmoittamana. Siksi jokaisen tulisi tuntea Raamatun Jumala.
Jeesus, joka tuli Isän helmasta ja palasi sinne on ilmoittanut meille Isän ja joka on nähnyt Jeesuksen tuntee Isän. Pyhä Henki todistaa Jumalan Sanan ja tekee sen eläväksi ja näin Isä, Poika ja Pyhä Henki on yhtä Raamatun Ilmoituksen mukaan. - 11+20
Kolme on kolme kirjoitti:
olemisesta, tai väärässä olemisesta, vaan siitä mitä Raamattu kertoo Jumalasta. Raamatussa on Jumalan Ilmoitus Tahdostaan ja Hän kertoo Itsestään ja sen minä uskon, sillä kaikki muu on ihmisen kehittelemää uskomusta. Ihmiset luovat mielikuvituksessaan Jumalasta jopa aivan päinvastaisen persoonan, mitä Hän on Jeesuksen Ilmoittamana. Siksi jokaisen tulisi tuntea Raamatun Jumala.
Jeesus, joka tuli Isän helmasta ja palasi sinne on ilmoittanut meille Isän ja joka on nähnyt Jeesuksen tuntee Isän. Pyhä Henki todistaa Jumalan Sanan ja tekee sen eläväksi ja näin Isä, Poika ja Pyhä Henki on yhtä Raamatun Ilmoituksen mukaan.välillä. Jeesuksen ovat nähneet tasan tarkkaan vain aikalaisensa. Muu näkeminen on hörhöjen höpöjuttua. Jumala on yksi ja kolminaisuusoppi ihmisten kehittämä utopia. Joka ei tuota tajua, on harhaan joutunut. Kirkko otti kolminaisuusopin käyttöön, ei Jeesus.
1. käsky:
Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Mitä se on? Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua yksin häneen.
EI MUITA JUMALIA. Lukutaito tai vastaavat tiedot riittää tuon ymmärtämiseen. =)) - Jeesus on Jumala selkeästi
11+20 kirjoitti:
välillä. Jeesuksen ovat nähneet tasan tarkkaan vain aikalaisensa. Muu näkeminen on hörhöjen höpöjuttua. Jumala on yksi ja kolminaisuusoppi ihmisten kehittämä utopia. Joka ei tuota tajua, on harhaan joutunut. Kirkko otti kolminaisuusopin käyttöön, ei Jeesus.
1. käsky:
Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Mitä se on? Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua yksin häneen.
EI MUITA JUMALIA. Lukutaito tai vastaavat tiedot riittää tuon ymmärtämiseen. =))Entäs tämä Raamatun sana:
"kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (Matt 28 jakeen 18 loppuosa)
Eikö tuo ole aika selkeä viittaus kolminaisuuteen.
Entäs tämä selkeä Raamatun sana (Johanneksen evankeliumin luvussa 1):
Alussa oli sana, sana oli Jumalan tykönä, ja sana oli Jumala.
SANA tuli LIHAKSI, ja asui meidän keskellämme.
Eli Jeesus on selkeästi Jumala.
Ja Jeesus oli jo läsnä luomisessa. Esim. alkukielessähän sanotaan beresit barah Elohim. be-resit = alussa, mutta voidaan kääntää myös esikoisessaan. Resit tarkoittaa ensimmäistä, alkua tai esikoista. Aivan kuten heprealaiskirjeessä puhutaan siitä, kuinka Jumala esikoisessaan loi maailmaan.
Ihan hauska juttu sekin, että Jumalan nimi itsessään on jo monikollinen, sillä siinähän on tuo heprean im-pääte, mikä ilmaisee monikkoa. - lakkiluke ( ei kirj.)
Jeesus on Jumala selkeästi kirjoitti:
Entäs tämä Raamatun sana:
"kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (Matt 28 jakeen 18 loppuosa)
Eikö tuo ole aika selkeä viittaus kolminaisuuteen.
Entäs tämä selkeä Raamatun sana (Johanneksen evankeliumin luvussa 1):
Alussa oli sana, sana oli Jumalan tykönä, ja sana oli Jumala.
SANA tuli LIHAKSI, ja asui meidän keskellämme.
Eli Jeesus on selkeästi Jumala.
Ja Jeesus oli jo läsnä luomisessa. Esim. alkukielessähän sanotaan beresit barah Elohim. be-resit = alussa, mutta voidaan kääntää myös esikoisessaan. Resit tarkoittaa ensimmäistä, alkua tai esikoista. Aivan kuten heprealaiskirjeessä puhutaan siitä, kuinka Jumala esikoisessaan loi maailmaan.
Ihan hauska juttu sekin, että Jumalan nimi itsessään on jo monikollinen, sillä siinähän on tuo heprean im-pääte, mikä ilmaisee monikkoa.... jatkumo sitä edeltäneille ns. pakanauskonnoille. Kolmiyhteisyyskin on vain kopio vanhemmista uskonnoista. Mm. luomiskertomus, syntiin lankeemus, tietäjien tulo Jeesuslapsen luo, uhrautuminen toisten puolesta, vetten päällä kävely, veden muuttaminen viiniksi, ns. rakkauden kaksoiskäsky, kolmantena päivänä kuolleista herääminen, kastaminen ym.ym.ym. ovat olleet jo aikaisemmissa uskonnoissa tunnettuja asioita.
Kysymys on vain uudemmasta versiosta, mutta ei mistään uutuudesta. Kirjoituksia ovat kynäilleet kirjoitustaitoiset ihmiset kautta aikojen lisäillen omia näkemyksiään tai johtavan ihmisryhmän edun mukaisia mausteita soppaan. Uskonto on voimakas johtamisväline.
Keskustelen Raamatusta ja sen syntyyn vaikuttaneista asioista, en uskosta tai siitä, miten pitäisi uskoa. Tämä selventäköön tätä minun kannanottoani, muut vastatkoot omistaan.
Uskohan on uskomusasia ja keskustelu jostain kirjasta, tällä kertaa Raamatusta, ei mielestäni edellytä julistamista minkään puolesta tai vastaan. - Cathy in Doubts
Jeesus on Jumala selkeästi kirjoitti:
Entäs tämä Raamatun sana:
"kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (Matt 28 jakeen 18 loppuosa)
Eikö tuo ole aika selkeä viittaus kolminaisuuteen.
Entäs tämä selkeä Raamatun sana (Johanneksen evankeliumin luvussa 1):
Alussa oli sana, sana oli Jumalan tykönä, ja sana oli Jumala.
SANA tuli LIHAKSI, ja asui meidän keskellämme.
Eli Jeesus on selkeästi Jumala.
Ja Jeesus oli jo läsnä luomisessa. Esim. alkukielessähän sanotaan beresit barah Elohim. be-resit = alussa, mutta voidaan kääntää myös esikoisessaan. Resit tarkoittaa ensimmäistä, alkua tai esikoista. Aivan kuten heprealaiskirjeessä puhutaan siitä, kuinka Jumala esikoisessaan loi maailmaan.
Ihan hauska juttu sekin, että Jumalan nimi itsessään on jo monikollinen, sillä siinähän on tuo heprean im-pääte, mikä ilmaisee monikkoa.Rehellisyyden nimissä: ei se kyllä mitään selkeää ole. Mutta onko mitään syytä ajatella, että selkeät ja yksiselitteiset asiat olisivat automaattisesti tosia ja vähemmän selvät, kiistelyä aiheuttavat vähemmän tosia tai jopa valheita?
Ainoa Raamatun kohta, joka kolminaisuusoppia ja Jeesuksen jumaluutta vähän selkeämmin tukisi, on tuo lähetyskäsky. Ikävä kyllä, se lienee kuitenkin kriittisemmän Raamattu-tutkimuksen valossa niitä todennäköisimpiä jälkikäteen Jeesuksen suuhun pistettyjä sanoja. Tiedetään oikein hyvin, että ihan ensimmäiset kristityt ja Jeesuksen seuraajat eivät ajatelleet koko maailman käännyttämistä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Mitä tulee tuohon, että Sana = Jeesus, niin minusta se vaan aika kaukaa haettua. Selkeää se ainakaan ei ole.
Paras kolminaisuusopin puolustus minkä minä olen kuullut, on tullut katoliselta papilta. Hän totesi, että Jumala on yksi ja täydellinen ja ihmisjärjelle käsittämätön. Kolminaisuusoppi on pelkästään kirkon yritys selittää asiaa (jota siis loppuviimeksi ei ihmisen käsitteillä määritellä). - Kolme on kolme
11+20 kirjoitti:
välillä. Jeesuksen ovat nähneet tasan tarkkaan vain aikalaisensa. Muu näkeminen on hörhöjen höpöjuttua. Jumala on yksi ja kolminaisuusoppi ihmisten kehittämä utopia. Joka ei tuota tajua, on harhaan joutunut. Kirkko otti kolminaisuusopin käyttöön, ei Jeesus.
1. käsky:
Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Mitä se on? Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua yksin häneen.
EI MUITA JUMALIA. Lukutaito tai vastaavat tiedot riittää tuon ymmärtämiseen. =))millainen on tuo Jumala, joka on yksi ja jota yksin pitää Jumalan pitää.
Onko Hän vain jokin tuntematon Olevainen, vai antoiko Hän tiedon uudenliiton aikalaisille olemuksestaan.
Mietitäänkö?
Jeesus, jota alkuevankeliumissa kutsutaan Jumalan Sanaksi ja kerrotaan jopa juuri tuon Jumalan Sanan luoneen kaiken ja eikös siinä anneta tieto, että Jeesus on Luoja, eli juuri tuo Luoja Jeesus kertoi, että Isä on näkymätön Henki.
Isällä ei siis ole lihaa, eikä verta, vaan Hän vain on Olevainen. Onko tuo Olevainen jotakin, mitä me emme ikinä saa käsittää ja nähdä? Onko Hän vaan, eikä Hänellä ole aivoituksia niin, että Hän ei tarvitse ilmaisukeinoja, eli Sanaa, joka ilmaisee sen salatun sisimmäisen majan aivotukset ja onko Henki hengetön, eli onko Jumala vain Henki ilman todellista Henkeä, jota me ihmsiet saamme kutsua Pyhäksi Hengeksi ja joka tulivirtana vuotaa Jumalasta.
Käsitätkö mitä kyselen sinulta. Onko Jumala vain jotakin ja eikö kukaan ole tullut Jumalasta (helmasta), kertomaan meille Jumalasta ja eikö kukaan kykene opettamaan meitä tuntemaan Jumalaa?
JA, onko Jumalan Sana erillään Jumalasta, eli onko lihaan tullut Jeesus Kristus osaton Jumalaan muuten, kuin armosta pelastettuna (kuten uskovaiset ihmisetkin) ja korkealle paikalle korotettuna, vai onko Hän todellakin Luoja, josta Johannes ykkönen heti alussa kertoo? Ja onko Hän Hän, joka otti Vallan Valtikan omalla oikeutuksellaan?
Kukaanko ei ole muka nähnyt Jumalaa? Valhetta, sillä me Jeesuksen ystävät olemme nähneet Jumalan ja elämme joka hetki Hänen kanssaan ja sen takia meillä on tämä vapaus, ilo ja rauha. - 3+8
Kolme on kolme kirjoitti:
millainen on tuo Jumala, joka on yksi ja jota yksin pitää Jumalan pitää.
Onko Hän vain jokin tuntematon Olevainen, vai antoiko Hän tiedon uudenliiton aikalaisille olemuksestaan.
Mietitäänkö?
Jeesus, jota alkuevankeliumissa kutsutaan Jumalan Sanaksi ja kerrotaan jopa juuri tuon Jumalan Sanan luoneen kaiken ja eikös siinä anneta tieto, että Jeesus on Luoja, eli juuri tuo Luoja Jeesus kertoi, että Isä on näkymätön Henki.
Isällä ei siis ole lihaa, eikä verta, vaan Hän vain on Olevainen. Onko tuo Olevainen jotakin, mitä me emme ikinä saa käsittää ja nähdä? Onko Hän vaan, eikä Hänellä ole aivoituksia niin, että Hän ei tarvitse ilmaisukeinoja, eli Sanaa, joka ilmaisee sen salatun sisimmäisen majan aivotukset ja onko Henki hengetön, eli onko Jumala vain Henki ilman todellista Henkeä, jota me ihmsiet saamme kutsua Pyhäksi Hengeksi ja joka tulivirtana vuotaa Jumalasta.
Käsitätkö mitä kyselen sinulta. Onko Jumala vain jotakin ja eikö kukaan ole tullut Jumalasta (helmasta), kertomaan meille Jumalasta ja eikö kukaan kykene opettamaan meitä tuntemaan Jumalaa?
JA, onko Jumalan Sana erillään Jumalasta, eli onko lihaan tullut Jeesus Kristus osaton Jumalaan muuten, kuin armosta pelastettuna (kuten uskovaiset ihmisetkin) ja korkealle paikalle korotettuna, vai onko Hän todellakin Luoja, josta Johannes ykkönen heti alussa kertoo? Ja onko Hän Hän, joka otti Vallan Valtikan omalla oikeutuksellaan?
Kukaanko ei ole muka nähnyt Jumalaa? Valhetta, sillä me Jeesuksen ystävät olemme nähneet Jumalan ja elämme joka hetki Hänen kanssaan ja sen takia meillä on tämä vapaus, ilo ja rauha.esimerkki joukkopsykoosista. Vastaavia tapauksia on kaikkien uskontokuntien parissa.
- Jeesus elää ja toimii!
3+8 kirjoitti:
esimerkki joukkopsykoosista. Vastaavia tapauksia on kaikkien uskontokuntien parissa.
psykoosia, niin miten selität sen, että olen saanut rauhan ja ilon ja menestyn kaikessa tekemisessäni. Hyvää psyykoosia, jota tosin ei ole olemassakaan, sillä psykoosi on paha asia ja raskas asia sitä kokeville. Ei laisinkaan kevyesti otettava leikinasia.
Epäuskosi takia et voi päästä Jumalan valtakuntaan, joka on vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. - Kolme on kolme
Jeesus elää ja toimii! kirjoitti:
psykoosia, niin miten selität sen, että olen saanut rauhan ja ilon ja menestyn kaikessa tekemisessäni. Hyvää psyykoosia, jota tosin ei ole olemassakaan, sillä psykoosi on paha asia ja raskas asia sitä kokeville. Ei laisinkaan kevyesti otettava leikinasia.
Epäuskosi takia et voi päästä Jumalan valtakuntaan, joka on vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.kirjoitti edellisen ja kertoo, että Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki ja näin kolmiyhteinen nimitys ilmaisee Jumalaa hyvin.
- 4+12
Jeesus elää ja toimii! kirjoitti:
psykoosia, niin miten selität sen, että olen saanut rauhan ja ilon ja menestyn kaikessa tekemisessäni. Hyvää psyykoosia, jota tosin ei ole olemassakaan, sillä psykoosi on paha asia ja raskas asia sitä kokeville. Ei laisinkaan kevyesti otettava leikinasia.
Epäuskosi takia et voi päästä Jumalan valtakuntaan, joka on vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.voivat olla myös miellyttäviä.
- elkää unohtako totuutta
Kolme on kolme kirjoitti:
kirjoitti edellisen ja kertoo, että Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki ja näin kolmiyhteinen nimitys ilmaisee Jumalaa hyvin.
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia."
Edustatte kirkon kehittämää harhaoppia. - Jeesus ja Isä olivat yhtä
11+20 kirjoitti:
välillä. Jeesuksen ovat nähneet tasan tarkkaan vain aikalaisensa. Muu näkeminen on hörhöjen höpöjuttua. Jumala on yksi ja kolminaisuusoppi ihmisten kehittämä utopia. Joka ei tuota tajua, on harhaan joutunut. Kirkko otti kolminaisuusopin käyttöön, ei Jeesus.
1. käsky:
Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Mitä se on? Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua yksin häneen.
EI MUITA JUMALIA. Lukutaito tai vastaavat tiedot riittää tuon ymmärtämiseen. =))Jeesus sanoi hänelle:MINÄ OLEN TIE,TOTUUS JA ELÄMÄ:
EI KUKAAN TULE ISÄN TYKÖ MUUTOIN
KUIN MINUN KAUTTANI
JOS TE OLISITTE TUNTENEET MINUT,NIIN TE MYÖS TUNTISITTE MINUN ISÄNI;
TÄSTÄLÄHIN TE TUNNETTE HÄNETJA TE OLETTE NÄHNEET HÄNET.
Filippus sanoi Hänelle:HERRA NÄYTÄ MEILLE ISÄ,NIIN ME TYYDYMME(Samaa kyselevät nyt nekin,
jotka eivät usko,että Isä oli Pojassa - ja että myöskin Poika on Jumala.
Jeesus sanoi hänelle:NIIN KAUAN AIKAA MINÄ OLEN OLLUT TEIDÄN KANSSANNE,ETKÄ SINÄ TUNNE MINUA,FILIPPUS!
JOKA ON NÄHNYT MINUT,ON NÄHNYT ISÄN;KUINKA SINÄ SITTEN SANOT;NÄYTÄ MEILLE ISÄ?
ETKÖ USKO,ETTÄ MINÄ OLEN ISÄSSÄ,JA ETTÄ ISÄ ON MINUSSA?
NIITÄ SANOJA,JOTKA MINÄ TEILLE PUHUN,MINÄ EN PUHU ITSESTÄNI;
JA ISÄ JOKA MINUSSA ASUU TEKEE TEOT,JOTKA OVAT HÄNEN.
(Jeesus syntyi ihmisenä,siksi Hän eli,niinkuin ihminen-Hän ymmärsi ihmisten mielen ja ajatukset ja puhui ihmisille,kuin ihminen,mutta Hän oli Jumalassa ja Jumala oli Hänessä)
USKOKAA MINUA,ETTÄ MINÄ OLEN ISÄSSÄ JA ETTÄ ISÄ ON MINUSSA;MUTTA JOS ETTE
NIIN USKOKAA ITSE TEKOJEN TÄHDEN.(Hän kehoitti uskomaan jumaluuteensa tekojensa kautta,
jos eivät muuten pystyneet uskomaan Häneen Jumalana)
Jeesuksen jumaluus tulee esille muualtakin Raamatussa. - !!??!!
11+20 kirjoitti:
välillä. Jeesuksen ovat nähneet tasan tarkkaan vain aikalaisensa. Muu näkeminen on hörhöjen höpöjuttua. Jumala on yksi ja kolminaisuusoppi ihmisten kehittämä utopia. Joka ei tuota tajua, on harhaan joutunut. Kirkko otti kolminaisuusopin käyttöön, ei Jeesus.
1. käsky:
Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Mitä se on? Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua yksin häneen.
EI MUITA JUMALIA. Lukutaito tai vastaavat tiedot riittää tuon ymmärtämiseen. =))ja pahasti. opetteleppa hepreankieli ja lue asia miten se oikeasti on.
PYHÄ HENKI ON JUMALA
Jumala on Henki (Joh 4:24). Tästä seuraa; Jumalan Henki on Jumala.
Myös Herra on Henki ja Jeesus Kristus on tuo yksi Herra ( 2 Kor 3:17-18, 4:5,
Ef 4:5). Koska Jumala on myös pyhä, niin Jumalan Henki on Pyhä Henki.
PYHÄ HENKI ON LUOJA
Seuraavassa tarkastelemme Pyhän Hengen jumaluutta.
Raamatun ilmoituksen mukaan Jumala, Herra itse puhui VT:n profeetoille.
”Ja Abram lankesi kasvoilleen, ja Jumala puhui hänelle sanoen:” (1 Ms 17:3).
”Ja Jumala puhui Moosekselle ja sanoi hänelle: "Minä olen Herra” (2 Ms 6:2).
”Sentähden minä aion rakentaa temppelin Herran, Jumalani, nimelle, niinkuin
HERRA PUHUI MINUN ISÄLLENI DAAVIDILLE, sanoen:” (2 Sam 7. luku, 1 Kun 5:5).
”Niin Herra puhui palvelijainsa, profeettain, kautta ja sanoi:” (2 Kun 21:10).
”Ja Herra puhui jälleen minulle ja sanoi:” (Jes 8:5).
”Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain
kautta…” (Heb 1:1).
Näissä jakeissa Herra Jumala puhui VT:n profeetoille. Jesaja sai nähdä Jeesuksen
ristillä (Jes 53. luku). Hän kuuli Herran puhuvan hänelle (Jes 6:8).
Mutta Pietari (Raamattu) sanoo että Kristuksen Henki puhui profeetoille ja
Profeetoissa kuningas Daavid mukaanlukien.
”Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän
osaksenne tulevasta armosta, ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan HEISSÄ
OLEVA KRISTUKSEN HENKI viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista
kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta” (1 Piet 1:10-11).
Daavid sanoo: ”Herran Henki on puhunut minulle ja hänen sanansa
on minun kielelläni” (2 Sam 23:2).
Tässä Herran Henki on Jumala, Herra joka puhui Daavidille. Daavidin kielellä oli
tietysti Jumalan sana.
Koska KRISTUKSEN HENKI OLI VT:n PROFEETOISSA, se merkitsee sitä että
Kristus Jeesus on Jumala. Hän on Henki, Jumala ilmestynyt lihassa (1 Tim 3:16,
Heb 9:14).
Apostoli Johannes kirjoittaa evankeliumissaan että Jeesus Kristus on Jumalan Sana.
Johannes ilmoittaa edelleen että Sana on Jumala, Henki lihassa (Joh 1:1,14). Koska
Jumalan Sana on Henki, Jeesuksen sanat ovat Henki ja elämä. Jeesus puhui vain
Jumalalta saaneita sanoja. Jeesus sanoi: ”Ne SANAT jotka minä olen teille puhunut
ovat HENKI ja ovat elämä” (Joh 6:63) Jumalan Sana (Jeesus Kristus) on iankaikkinen
elämä (Joh 12:48-50, 11.25, 14:6).
PAAVALIN KOLMINAISUUSOPPI
Paavalille Jumalan kolminaisuus oli itsestäänselvä totuus. Hän tunsi Jumalan jonka todistaja hän oli. Hän sanoi: ”minä tunnen hänet, johon minä uskon” (2 Tim 1:12). Paavali puhui Pyhästä Hengestä monilla eri nimillä tehdäkseen kolminaisuuden selväksi myös lukijoilleen.
Tästä lienee paras esimerkki seuraava roomalaiskirjeen katkelma.
”Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran JUMALAN HENKI teissä
asuu. Mutta jolla ei ole KRISTUKSEN HENKEÄ, se ei ole hänen omansa. Mutta jos
KRISTUS ON TEISSÄ,…Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen
kuolleista, asuu teissä, sillä kaikki, joita JUMALAN HENKI kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.…(Room 8:9-11).
Lapseuden Henki, Jumalan Henki ja Jumalan Pojan Henki (Room 8:14-15, Gal 4:6).
Näissä jakeissä esiintyy Jumalan Henki ja Kristuksen Henki ja Kristus samassa asiayhteydessä. Kristuksen Henki on näin ollen Jumalan Henki.
”Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa. He yrittivät lähteä Bityniaan
mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä. Me käsitimme että Jumala
oli kutsunut meitä (Makedoniaan) julistamaan heille evankeliumia” (Apt 16:6,7,10).
Näin ymmärrämme että Pyhä Henki ja Kristuksen Henki on yksi ja sama Jumala.
Raamatun mukaan Jumalan Henki herätti Jeesuksen kuolleista (Room 8:11).
Mutta myös Jumala herätti Jeesuksen kuolleista (Apt 13:30).
Jeesus väitti itse herättävänsä itsensä kuolleista.
Vertaa Joh 2:19-21, 11:25 ja Room 8:9-11 sekä Apt 13:30.
Jos Jumala ei ole kolmiyhteinen, tässä on suuri ristiriita.
Kuka siis herätti Jeesuksen kuolleista?
JUMALAN HENKI VT:SSÄ
Jumalan Henki vaikutti VT:n profeetoissa (4 Ms 24:2, 2 Aikak 18:23, 24:20,
Tuom 14:19). Raamattu osoittaa että Jumalan Henki puhui VT:n aikana.
Pyhä Henki on Jumalan Henki ja Jumala.
” Sentähden, niinkuin PYHÄ HENKI SANOO: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen
äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen
päivänä erämaassa, jossa teidän isänne MINUA KIUSASIVAT ja koettelivat, vaikka
olivat nähneet MINUN TEKOJANI neljäkymmentä vuotta; sentähden minä vihastuin
tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät
oppineet tuntemaan minun teitäni; ja niin MINÄ vihassani vannoin: 'He eivät pääse
MINUN lepooni'" (Heb 3:7-11).
Tässä puhui Jumala. Kansa kiusasi Israelin Jumalaa (2 Ms 17:1-2, Ps 95).
”Oikein on PYHÄ HENKI PUHUNUT profeetta Esaiaan kautta teidän isillenne, sanoen:
'Mene tämän kansan luo ja sano: Kuulemalla kuulkaa älkääkä ymmärtäkö,
näkemällä nähkää älkääkä käsittäkö. Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja
korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, että he eivät
näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä
kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi” (Apt 28:25-27).
”Eivätkä kääntyisi” Kääntyisi, mihin??? Vertaa 2 Kor 3:15-16 ja 2 Kor 4:5
sekä Room 10:9-10).
Paavali lainaa Jesajan kirjaa 6:8-10 jossa HERRA sanoo nämä sanat. Pyhä Henki
on tämä Herra. ”Herra on Henki” (2 Kor 3:17-18). Paavali kirjoittaa heti
seuraavassa luvussa että ”Jeesus on Herra” (4:5). Siis, -sekä Herra, että Jeesus
on Henki, Raamatun kirjoitusten mukaan. Ja Jumala on Henki (Joh 4:24).
Yksi Henki, yksi Herra ja yksi Jumala (Ef 4:4,5,6, 1 Kor 12:4-6,8-9,11).
MINÄ OLEN HERRA SINUN PARANTAJASI.
Edellä huomasimme että PYHÄ HENKI SANOI: ”etten MINÄ heitä parantaisi”.
Kuka on tuo MINÄ joka parantaa?
”Hän sanoi: "Jos sinä kuulet HERRAA, JUMALAASI, ja teet, mikä on oikein hänen
silmissänsä, tarkkaat hänen käskyjänsä ja noudatat kaikkea hänen lakiansa, niin
MINÄ en pane sinun kärsittäväksesi yhtäkään niistä vaivoista, jotka olen pannut
egyptiläisten kärsittäviksi, sillä MINÄ OLEN HERRA SINUN PARANTAJASI" (2 Ms 15:26).
Näin näemme että Pyhä Henki on Herra (Jeesus Kristus) meidän parantajamme.
Jälleen Pyhä Henki puhuu:
” Ystävänikin, johon minä luotin, joka minun leipääni söi, nostaa kantapäänsä
minua vastaan” (Ps 41:10). PYHÄ HENKI sanoi Jeesuksen kavaltajasta,
Juudaasta nämä sanat: ”Miehet, veljet, sen raamatunsanan piti käymän toteen,
jonka PYHÄ HENKI on DAAVIDIN SUUN KAUTTA EDELTÄ PUHUNUT Juudaasta, joka
rupesi niiden oppaaksi, jotka ottivat kiinni Jeesuksen” (Apt 1:16). Daavidissa oli
Herran Henki (1 Sam 16:13).
Pietari sanoo että Pyhä Henki puhui nuo Psalmi 41:10:n sanat. Pyhä Henki on
Pietarin opin mukaan Jeesuksen Henki. Muistamme 1 Piet 1:11 ”…heissä oleva
Kristuksen Henki…”.
Juudas oli tuo kavaltaja joka nosti kantapäänsä Herraa Jeesusta Kristusta vastaan.
Muistamme että Jumala (Herra) itse puhui profeetoille ja profeettojen kautta.
KUKA POISTUI SAULISTA?
Sauliin tuli Herran Henki joka myöhemmin osoittautui Herraksi joka poistui Saulista.
”Ja HERRAN HENKI TULEE SINUUN, ja sinäkin joudut hurmoksiin niinkuin hekin;
ja sinä muutut toiseksi mieheksi… Silloin JUMALAN HENKI TULI HÄNEEN, ja hänkin
joutui hurmoksiin heidän keskellänsä” (1 Sam 10:6,10).
” Mutta HERRAN HENKI POISTUI SAULISTA,” (1 Sam 16:14). Saul sanoo Samuelille:
”Jumala on poistunut minusta eikä vastaa minulle enää, ei profeettain kautta
eikä unissa” (28:15).
”Mutta Samuel vastasi: "Miksi sinä minulta kysyt, kun HERRA ON POISTUNUT
SINUSTA ja tullut vihamieheksesi?” (1 Sam 28:16).
PYHÄ HENKI ON LUOJA, JUMALA JA ISÄMME.
”JUMALAN HENKI ON MINUT LUONUT, ja Kaikkivaltiaan henkäys elävöittää minut… hyppysellinen savea olen minäkin” (Job 33:4,6).
”Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui
vetten päällä” (1 Ms 1:2). ”Mutta olethan sinä, Herra, meidän isämme; me
olemme savi, ja sinä olet meidän valajamme, kaikki me olemme SINUN KÄTTESI
TEKOJA” (Jes 64:8).
”Kuinka moninaiset ovat SINUN TEKOSI, Herra! Sinä olet ne kaikki viisaasti tehnyt,
maa on täynnä sinun luotujasi. Sinä lähetät HENKESI, JA NE LUODAAN; ja sinä
uudistat maan muodon” (Psal 104:24,30).
”HERRAN SANALLA ovat taivaat tehdyt, ja kaikki niiden joukot hänen SUUNSA
HENGELLÄ” (Ps 33:6).
”Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.”
”niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt” (Joh 3:5,8).
”Jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, van Jumalasta” (Joh 1:13).
”Näiden kaltainen ei ole hän, joka on Jaakobin osa, sillä hän on KAIKEN LUOJA,
ja Jaakob on hänen perintösukunsa: Herra Sebaot on hänen nimensä” (Jer 51:19).
==========================================================
JUMALAN JA PYHÄN HENGEN TEMPPELI.
”Ettekö tiedä, että te olette JUMALAN TEMPPELI ja että JUMALAN HENKI ASUU
TEISSÄ?” (1 Kor 3:16).
”Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on PYHÄN HENGEN TEMPPELI, JOKA HENKI
TEISSÄ ON ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?”
(1 Kor 6:19).
”Sillä me olemme ELÄVÄN JUMALAN TEMPPELI, niinkuin JUMALA on sanonut:
"MINÄ OLEN HEISSÄ ASUVA ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän
JUMALANSA, ja he ovat minun kansani". Sentähden: "Lähtekää pois heidän
keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo HERRA, älkääkä saastaiseen koskeko;
niin MINÄ otan teidät huostaani ja OLEN TEIDÄN ISÄNNE, ja te tulette minun
pojikseni ja tyttärikseni, SANOO HERRA, KAIKKIVALTIAS" (2 Kor 6:16-17).
Jos me tulkitsemme Raamatun sanan juuri niin kuin se on kirjoitettut, silloin
uskomme että Kaikkivaltias Jumala asuu uskovissa Pyhässä Hengessä.
Uskovat ovat siis Jumalan asumus, temppeli. ”Minä olen oleva heidän Isänsä
ja Jumalansa”. Vertaa Jes 9:5 ja Ilm 1:8, 21:3-7.
Jeesus tuli maailmaan synnin tähden puhdistamaan Jumalan temppelin synnistä
(Room 8:3, Heb 1:3, Joh 1:29, 1 Joh 1:7-9, 2 Kor 5:21).
Kaikkivaltias Jumala on ainut Pelastaja. Kukaan muu ei voi ihmistä pelastaa kuin Jumala yksin (Jes 43:11). Tämä oli Jumalan lihaan tulon syy. Herra on ainut Vapahtaja (Jes 43:3). Hän on Israelin salattu Jumala, Israelin Vapahtaja (Herra Jeesus Kristus) (Jes 45:15).
Jeesus on Israelin Vapahtaja (Matt 1:21). Herra Jeesus Kristus on myös meidän pakanoiden Vapahtaja (Apt 11:18, 13:47-48, 15:8-11, Matt 28:18-20, Mark 16:15-16).
JEESUKSEN TAKAISINTULO
Jeesus lupasi TULLA TAKAISIN opetuslastensa luokse ISÄNSÄNSÄ KANSSA
palattuaan Isän luokse taivaaseen. Hän oli Jumalasta lähtenyt ja tullut maailmaan.
”Minä olen lähtenyt ISÄSTÄ ja tullut maailmaan; jälleen minä jätän maailman ja
menen Isän tykö" (Joh 16:28).
”Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun
sanani, ja MINUN ISÄNI rakastaa häntä, ja ME TULEMME HÄNEN TYKÖNSÄ JA
JÄÄMME HÄNEN TYKÖNSÄ ASUMAAN” (Joh 14:23).
Haluaisin kiinnittäää huomion Jeesuksen sanoihin: “Me tulemme hänen tykönsä ja
JÄÄMME HÄNEN TYKÖNSÄ ASUMAAN.” Jeesus ja Isä tulisivat siis asumaan, ei vain
käymään kyläilemässä opetuslastensa luona. Tässä täytyy olla
kysymyksessä Jeesuksen ja Isän asunto, KOTI koska he tulisivat ASUMAAN
opetuslastensa luokse.
Mutta ennen kuin jatkamme vastaamme tärkeään kysymykseen;
Kuka on Jeesuksen Isä? JEESUKSEN BIOLOGINEN ISÄ ON PYHÄ HENKI.
”Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "PYHÄ HENKI TULEE SINUN PÄÄLLESI, ja
Korkeimman voima varjoaa sinut; SENTÄHDEN myös se pyhä, mikä syntyy, PITÄÄ KUTSUTTAMAN JUMALAN POJAKSI” (Luuk 1:35).
"Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; SILLÄ SE, MIKÄ
HÄNESSÄ ON SIINNYT, ON PYHÄSTÄ HENGESTÄ. Ja hän on SYNNYTTÄVÄ POJAN,
ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on VAPAHTAVA KANSANSA
heidän synneistänsä" (Matt 1:20-21).
Näiden jakeiden mukaan Pyhä Henki tuli Marian päälle ja Jeesuslapsi sikisi Pyhästä
Hengestä, ei miehen siemenestä. Tästä syystä Jeesusta piti kutsua Jumalan Pojaksi.
Siis Pyhä Henki hedelmöitti yliluonnollisesti Marian kohdussa olevan munan ilman
miehen siementä. Näin Pyhä Henki on Jeesuksen Kristuksen biologinen Isä. Tästä
on seuraus; Pyhä Henki on Jumala noiden jakeiden perusteella, koska Jeesus on
Jumalan Poika; ”Häntä pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi”.
Nyt sitten kysymme; Mikä on Jumalan asumus ja koti? Koska Jeesus ja Isä tulivat
asumaan kotiinsa? Onko Jumala vieläkin asumassa samassa osoitteessa?
Jeesus ja Isä tulivat opetuslasten luokse ja seurakuntaan helluntaipäivänä.
Tuona päivänä Jumala muutti asumaan temppeliinsä. Hän otti asumuksensa
opetuslapsissaan ja seurakunnassaan. Jeesus tuli Isänsä kanssa Pyhässä Hengessä.
Pyhä Henki täytti opetuslasten olemuksen, ruumiin läsnäolollaan mutta, -Pyhä Henki
täytti läsnäolollaan myös koko huoneen jossa he istuivat.
”Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. Ja tuli yhtäkkiä
humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja TÄYTTI KOKO
HUONEEN, jossa he istuivat. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka
jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle. Ja HE TULIVAT KAIKKI PYHÄLLÄ HENGELLÄ TÄYTETYIKSI ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki
heille puhuttavaksi antoi” (Apt 2:1-4).
Kun sitten Pietari selittää tapahtunutta kokoontuneelle ihmettelevälle väkijoukolle,
hän sanoo:
”Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki
päivästä. Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta: Ja on
tapahtuva viimeisinä päivinä, SANOO JUMALA, ETTÄ MINÄ VUODATAN HENKENI
KAIKEN LIHAN PÄÄLLE, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja
nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat. Ja myös
palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he
ennustavat” (Apt 2:15-18).
Pyhä Henki toi Jumalan läsnäolon seurakuntaan ja yksilöuskovaan.
Koska sekä Isä että Poika tulivat, Pyhässä Hengessä on kaikki Jumalan kolme
persoonaa läsnä uskovien yhteydessä. Näin koko jumaluuden kolminaisuus tuli
Pyhässä Hengessä seurakuntaan. Jeesus lupasi: ”Minä olen teidän kanssanne joka
päivä maailmanaikojen loppuun asti” (Matt 28:20). Näin Jeesus on uskovien kanssa
Pyhässä Hengessä kaikkialla samanaikaisesti. Jeesuksen läsnäolo kokoustilanteissa
ja uskovan yksityisessä rukouselämässä koetaankin Pyhän Hengen läsnäolona.
Pyhä Henki on; Jeesus Pyhässä Hengessä läsnä. Tästä syystä Pyhää Henkeä
voidaan ja tulee puhutella Herrana Jeesuksena. Pyhää Henkeä voidaan myös
puhutella Herrana ja Jumalana sekä Isänä. Tai miksi ei Pyhänä Henkenä?
Kaikki nämä ovat oikeita Pyhän Hengen puhuttelutapoja Kunhan vain muistaa
kuka Pyhä Henki on.
Pyhä Henki tuo mukanaan aina Jeesuksen läsnäolon mihin Hän tuleekaan.
Hän korottaa ja osoittaa Herraa Jeesusta Kristusta. Tämä siitä syystä koska Jumala on ilmoittanut itsensä Pojassaan ja Pojan kautta. ”Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa” (2 Kor 5:19).
Seurakunta, Jumalan asumus ei siis ole mikään kiinteä ihmisten rakentama
rakennus. Se on Jumalan lasten yhteys (Ef 4:11-16). Siinä Jumala asuu heissä ja
heidän keskellään Pyhässä Hengessä ja Sanassaan. Emme voi erottaa Isää, Poikaa
ja Pyhää Henkeä toisistaan. Kaikki kolme persoonaa ovat Pyhässä Hengessä läsnä seurakunnassa.
Jumalan asuminen seurakunnassa tekee seurakunnasta Jumalan kodin ja Jumalan asumuksen.
”että, jos viivyn, tietäisit, miten tulee olla JUMALAN HUONEESSA joka on
ELÄVÄN JUMALAN SEURAKUNTA, totuuden pylväs ja perustus” (1 Tim 3:15).
Jumalan seurakunta on siis Jumalan huone ja koti. Muistathan? Jumalan Henki,
Kristuksen Henki, Kristus ja Jumala asuvat uskovissa (Room 8:9-14 ). Jumala asuu seurakunnassaan vielä tänäkin päivänä. Hän asuu seurakuntaosoitteessaan
ylöstempaukseen asti. Ylöstempaus tapahtuu silloin kun Jeesus tulee noutamaan
omansa taivaaseen (1 Tess 4:15-18, 1 Kor 15:51-54). Silloin Pyhä Henki jättää
tämän maailman. Pyhä Henki joka vuodatettiin helluntaipäivänä nousee
seurakuntansa kanssa taivaaseen. Silloin Jeesus on toteuttanut lupauksensa
uskoviensa hakemisesta lopulliseen taivaan kotiin (Joh 14:1-3).
Tempauksen jälkeen maan päällä alkaa vihan aika. Siitä Jeesus sanoi: Tulee yö
jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.” Mutta ei hätää; Herra Jeesus pelastaa meidät
uskovat tuosta vihasta. Hän on jo noutanut meidät luokseen taivaaseen ennen tuota
vihan ajan alkamista (1 Tess 1:9-10, 5:8-10, 23-24, 2 Tess 2:13-17).
Seurakunta on uskovan hengellinen koti ylöstempaukseen asti. Odotusajan saamme
viettää tilapäisessä hengellisessä kodissamme hengellisten sisarten ja veljien sekä
Taivaan Isämme kanssa Jumalan seurakunnassa Jumalan lasten yhteydessä.
Siellä Jeesus ruokkii ja juottaa omiaan sanallaan ja Pyhällä Hengellään.
Seurakunnassa rakennumme ja voimistumme yhteisestä uskosta.
Jumala tahtoo tuoda jokaisen lapsensa seurakuntaan (Apt 2:41,47).
Lue vielä Psalmi 27:4-6. Tämä on yksi seurakunnan salaisuus ja sinulle se on uskottu.
Siunattuja hetkiä Jumalan seurakunnassa Herran hoidossa ja huolenpidossa.
Siunausta toivoo
jaikal- 5 x 6 =30
Jäänne pakanauskonnoista. VT käsittelee juutalaisten historiaa ja uskontoa, UT on kopio muista vanhemmista uskonnoista. Suosittelen hankkimaan edes kohtalaisen tiedon ja sivistyksen, niin ei tarvitse satuihin uskoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1112862Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222344Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631081966- 1141640
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701355Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2871181- 711034
- 801034
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2461003