Köyhyys on oma valinta

Pummaus on röyhkeä asenne

Laiska elämänasenne ja välinpitämättömyys kaikkea kohtaan. Siinä tyypillinen köyhä.

30

1602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M26+

Monien kohdalla köyhyys johtuu myös menetetystä terveydestä, muutamasta huonosta valinnasta elämässä (väärä koulutus, avioero jne.), taloudellisen pelisilmän puutteesta jne. Tottahan on tietysti niitäkin jotka itse ovat itsensä tilanteeseen asenteellaan saattaneet, mutta itse ainakin näen tilanteen vielä sen verran optimistisesti, että nämä kuuluvat vielä vähemmistöön.

• kuitenkin

Huonotkin valinnat ovat kuitenkin omia valintoja, joten ei niillä käy asemaansa puolustaminen. Pelisilmän puute niinikään on omaa syytä, kun ei ole tullut kiinnitettyä huomiota tärkeisiin asioihin ja kehitettyä sitä pelisilmää. Menetetty terveyskin on usein menetetty ihan omaa syytä. Elintapasairauksia, nääs.

Kyllä se niin on että valtaosa on itse köyhyytensä aiheuttanut. Ehkä tahtomattaan, mutta ihan itse kuitenkin.

• sakari imsakras
        kuitenkin kirjoitti:

Huonotkin valinnat ovat kuitenkin omia valintoja, joten ei niillä käy asemaansa puolustaminen. Pelisilmän puute niinikään on omaa syytä, kun ei ole tullut kiinnitettyä huomiota tärkeisiin asioihin ja kehitettyä sitä pelisilmää. Menetetty terveyskin on usein menetetty ihan omaa syytä. Elintapasairauksia, nääs.

Kyllä se niin on että valtaosa on itse köyhyytensä aiheuttanut. Ehkä tahtomattaan, mutta ihan itse kuitenkin.

Niinhän se on. Minäkin tunnen erään nuoren kaverin joka on halvaantunut ja kituuttelee sairaseläkkeellä jäätyään pyörällä auton alle. Kovin tuntuu kurjaa olevan hänen elämänsä vaan omapa oli valintansa. Olisi mennyt bussilla niin ei olisi halvaantunut.

• M26+
        kuitenkin kirjoitti:

Tottakai voidaan aina todeta, että on omaa syytä jos ei sattunut tekemään oikeita päätöksiä, ja sitä kautta saattanut itsensä esimerkiksi pirunmoisiin velkoihin terveyden kadotessa vaikkapa työtapaturman myötä. Mutta minusta se olisi melkoisen epäreilua todeta tuossa vaiheessa, että mitäs otit lainaa. Valintojen seurauksia ei kukaan tiedä etukäteen, joten on hieman absurdia syyllistää henkilöä itsestään asiasta. Samoin kuin esimerkiksi yhteiskunnasta jo nuorena syrjäytyneet eivät aina voi oikein asialleen mitään. Jos lähtökohtaisesti ei ole annettu riittäviä taitoja sosiaaliseen kanssakäymiseen, eikä oikein koskaan pääse siksi töihin (työkokemuksen puute esimerkiksi yli 30-vuotiaalla ei ainakaan edesauta työllistymistä), niin paha siinä on omaa jamaansa parantaa ilman pirunmoisia onnenkantamoisia.

Elämässä on paljon asioita joihin voimme itse vaikuttaa. Mutta kuitenkin esimerkiksi elämässään menestyminen on hyvin paljon kiinni siitä, että satut vain olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tunnen köyhiä ihmisiä, joiden pitäisi luontaisten ominaisuuksiensa perusteella olla esimiesasemassa. Samoin niitä, joilta on terveys mennyt itsestään riippumattomista syistä. Ja toki hieman niitäkin, jotka ovat elämänsä ja rahansa juoneet kurkusta alas. Näitä ihmiskohtaloita on vaikea kategorioida tiettyihin lokeroihin sen suhteen, mistä se varattomuus johtuu.

Olen siitä tyytyväinen, että tuuria on elämässä ollut, eikä rahaa tarvitse juuri miettiä (joskaan ei sitä nyt liikaakaan ole). Ja toki, asiaa on edesauttanut myös omat asenteet ja valinnat. Toisilla on kuitenkin käynyt huonommin, vaikka varmasti asenne on ollut rutkasti parempi ja työmoraali ehdottoman horjumaton.

• Ei kaltaisesi ainakaan
        kuitenkin kirjoitti:

se on, ystävä rakas, on tullut valittua väärät vanhemmat ja väärät aviopuolisot ja väärät lapset, eihän siitä mitään hyvää seuraa. Yksinkös sinä olet tänne maailmaan tupsahtanut kun olet niin viisas ja tietäväinen ja puhut kokemuksen syvällä rintaäänellä.

• Typeryyttä
        sakari imsakras kirjoitti:

Niinhän se on. Minäkin tunnen erään nuoren kaverin joka on halvaantunut ja kituuttelee sairaseläkkeellä jäätyään pyörällä auton alle. Kovin tuntuu kurjaa olevan hänen elämänsä vaan omapa oli valintansa. Olisi mennyt bussilla niin ei olisi halvaantunut.

On huono valinta kokeilla, voittaako kolarissa pyöräilijä vai autoilija. Hän valitsi väärin.

• köyhä ja kipeä

voi johtua ahneudesta, on saatava räyhäkäs hieno asunto, kaveri tyytyy työmaaparakkiin ja kehtaa vielä sanoa olevansa siellä onnellinen.
        Hyvin koulutettukin ihminen voi joutua vaikeuksiin koska ei maksa vuokriaan, siinä on joku laiskuus, että on tottunut tiettyyn elintasoon.
        On silti paksua puhetta noin nuorelta. Kyllä se on ympäristö, joka saattelee sellaisella ihmisellä, joka tahtoisi pärjätä hyvällä, ilman kyynärpäätaktiikkaa.
        Kun 25 vuotta kuluu, mikä on mielipiteesi? Hallitsetko elämääsi, kuten eräs sairaanhoitaja, "minä en anna negatiivisuuden vaikuttaa". Asia on niin, että kaveri on suossa, ja sanoo, "minä en anna hukuttaa itseäni".

• seli,seli

Valitsi väärän elämäntavan ja menetti terveytensä, valitsi väärän koulutuksen ja ei korjannut asiaa, omia valintoja kaikki.

• Ei valiteta.

Tämähän on korkean elintason maa jossa rakennetaan maailman suurimmat loisto-alukset ja jokaisella meistä on vähintään 2 mersua toinen kauppakassina vaimolle.Meillä on varaa elättää viellä muitakin ja siirtää sokerijuurikkaamme ja kännynänvalmistuksemmekin muualle.Elämme todellisessa yltäkyltäisyydessä jota jaamme maailman muillekin valtioille.Poliittiset ja jotkut liikemiehet yrittävät johdattaa kansaa vain harhaan jutuillaan jostain lamasta,jotta saisivat itse enemmän kun kansa säästää menoistaan ja kirkkoväki lisääntyy kolehtia viemään,mikä senkin määrä on omantunnon-asia.Uskovaisten seurassa saat tavata viellä Jeesuksenkin henkilökohtaisesti.Koneet tekevät työt kun sivistyskansa istuu vieressä haalreissaan puhuen monella kielellä.Suomessa on myös maailman terävin järki kansalla.He tietävät kuinkapaljon heitä voi tapatuttaa sodissa,jotta pystyvät viellä nousemaan.Se luku täytyy olla sellainen,että vastauolten on moraalisesti rauhantultua katsoa että ei kannata siivoa loppujakin,koska rippeistä ei ole enää vaaraa.Kun nuo rippeet tekevät selkä vääränä töitä 70 vuotta,alkaa rauniot muuttua kaupungeiksi ja ostosmarketeiksi sekä viellä ron ripoteltu pitkin maata kuplahalleja urheilutapahtumia varten,mitkä katsomot miehittävät samat äänet,jotka muuten olisivat liikenteen sotkuna taikka katububeissa viisastelemassa.Mutta ku korkean elintasonmaamme on ennättänyt apuun aikuisten lasten stressien latauspaikkoineen,huudetaan kurkku suorana urheiluhalleissa ja bubeissa niin että sylki lentää naapurin lasiin ja kaikilla on hauskaa. Suomipoika iloitsee ja kaikki on hyvää. Hyvä Suomi! Eläköön!

• Ylpeys käy lankeemuksen edellä

Oletan, että kirjoittaja on aloittanut jutun provokoimalla. Ellei, olisipa hauska tietää kirjoittajan tausta ja ikä. Kun elämänkokemusta karttuu, voi asiat nähdä toisinkin ja syntyä ehkä vähän empatiaakin kanssaihmisiä kohtaan. Ennen eläkeikää meistä useimmat ovat nähneet niin ylä- kun alamäkeäkin, ja myös sen, että aina ei ole kyse omasta valinnasta.

Esim. Paul J. Meyer on kirjoittanut mielenkiintoisia kirjoja ja valmennusohjelmia siitä, kuinka ihminen voi vaikuttaa omaan elämäänsä ja menestykseensä. Yksi hänen tärkeimmistä viesteistään on tavoitteet (elämässä, työssä, harrastuksissa...) Niiden avulla huonoistakin lähtökohdista on kasvanut menestyviä ihmisiä, mitataanpa sitä menestystä sitten rahalla tai jollain muulla mitalla. Uskon sen, ja tavoitteiden merkityksen motivoijina. On kuitenkin asioita, jotka voivat luhistaa suomalaisenkin ihmisen talouden ja tehdä heistä köyhiä, ja joihin ei voi itse vaikuttaa. Terveyden menetys on varmaan se yleisin syy. Itsekin olen nähnyt monenlaisia tilanteita elämässäni, ja nöyrästi myönnän, että onneksi nyt menee taas hyvin.

• hahahahah

Tyyppi vaan ärsyttää tahallaan. Provosoi. Joten lähden mukaan:D. Odotan sitä kaunista päivää kun kirjottaja vaikka itse sairastuu syöpään tai halvaantuu kun jää auton alle. Omaa syytään tietenkin. Tämä reuma jota olen sairastanut lapsesta asti niin onhan sekin omaa syytäni. Tottakai. Huh huh. Hanki kirjoittaja vaikka elämä. Joillaki meillä on vaikka sairaseläkkeellä loppuelämänsä.

• runoilijanarsissi

Kerro lisää

• Realistibbbb

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Äänestämällä oikein, ei meillä nyt olisi näin paljon köyhiä ja työttömiä.

• Porvariryhtiä lisää

Tuet olisi pitänyt poistaa aikoja sitten ja liittojen pelleily lopettaa. Olisi työt maistuneet, kun rahaa ei jaeta huvikseen.

• ....
      • hoitoon ja äkkiä

Laiska elämän asenne ja välinpitämättömyys kaikkea kohtaan niin kuka sinulle noin on sanonut kun yleistät saamaasi kritiikkiä,sinulla on tosi huono itsetunto ja ja muutenkin kärsit psyykkisistä ongelmista,hakeudu mielenterveystoimistoon vaikka ensin keskusteluapuun.Masennusta sinulla ainakin on.

• Kannattaa mennä
        hoitoon ja äkkiä kirjoitti:

Laiska elämän asenne ja välinpitämättömyys kaikkea kohtaan niin kuka sinulle noin on sanonut kun yleistät saamaasi kritiikkiä,sinulla on tosi huono itsetunto ja ja muutenkin kärsit psyykkisistä ongelmista,hakeudu mielenterveystoimistoon vaikka ensin keskusteluapuun.Masennusta sinulla ainakin on.

Kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään kerrallaan 3 – 24 kuukaudeksi.

• Lisäys.

Köyhä on usein myös ahne.

• hyvä lisäys
        Lisäys. kirjoitti:

Köyhä on usein myös ahne.

Tuo pitää yleensä paikkansa. Tunnen paljon ihmisiä kenellä ei ole rahan käytössä mitään realiteetia. Aina eletään kun viimeistäpäivää ja kun tili tulee on pino laskuja odottamassa, mutta kun pitää saada sitä ja tätä vaikka rahaa ei olisikaan. Yleensä tuokin juontaa sieltä millaiseen perheeseen on syntynyt, jos syntyi koyhään perheeseen niin yritetään nostaa elintaso nopeasti sinne missä muutkin on ja jos syntyi varakkaampaan perheeseen niin yleensä ajatellaan rahankäyttöä enemmän->tilillä on rahaa->laskut maksettu->ei vuokra asumista-> sijoituksia-> tuottoa-> elämähymyilee...

• M26+
        hyvä lisäys kirjoitti:

Tuo pitää yleensä paikkansa. Tunnen paljon ihmisiä kenellä ei ole rahan käytössä mitään realiteetia. Aina eletään kun viimeistäpäivää ja kun tili tulee on pino laskuja odottamassa, mutta kun pitää saada sitä ja tätä vaikka rahaa ei olisikaan. Yleensä tuokin juontaa sieltä millaiseen perheeseen on syntynyt, jos syntyi koyhään perheeseen niin yritetään nostaa elintaso nopeasti sinne missä muutkin on ja jos syntyi varakkaampaan perheeseen niin yleensä ajatellaan rahankäyttöä enemmän->tilillä on rahaa->laskut maksettu->ei vuokra asumista-> sijoituksia-> tuottoa-> elämähymyilee...

Varakkaasta perheestä lähtöisin olevakin saattaa olla raha-asioissa ihmeissään jos kukaan ei rahan arvoa ole koskaan saanut opetettua. Itse olen lähtöisin kohtuullisen varakkaasta perheestä, ja vanhemmat tekivät sen virheen, että antoivat liian helposti periksi. Lähes kaiken sai, kun tarpeeksi kiukutteli, ja sitä kautta sitten rahankäyttöä saa vielä nykyäänkin hieman opetella, vaikkakin hoidan mielestäni sen puolen jo verraten mallikelpoisesti, ja sittemmin onnistuneet sijoitukset vielä hieman ovat pottia kasvattaneet. Vielä vähän yli parikymppisenä kuitenkin tili tyhjeni noin viikossa palkan saamisen jälkeen. Enää raha ei ole päässyt vuosiin loppumaan ja jos se minusta on kiinni, niin ei pääse enää koskaan jatkossakaan.

Mitä ikäisiäni olen seurannut asian tiimoilta, niin suoranaista yhteyttä en ole nähnyt perheen varallisuuden ja tämän kasvatin rahankäytöllä. Yhtälailla joidenkin rikkaiden perheiden kasvatit yrittävät pitää korkeaa elintasoa yllä työttömänäkin, kun toinen yksinhuoltajan jälkeläinen pistää kaiken sukanvarteen. Ainakin tässä vaiheessa vielä on tuntunut, että valtaosa tutuista kuitenkin rahaansa käyttää aika huolettomasti, eikä monellakaan tunnu oikein säästöjä olevan. Mutta jokaisen oma valintahan tuo tietysti on. Suosittelisin kyllä kaikille säästämistä jotka vain siihen pystyvät. Niin paljon ne säästöt elämää helpottaa. Ja rahahan tulee tiettävästi rahan luokse.

• bummila

Ja elämä on helppoa. Teen kyllä duunia pimeänä joten nettotulot kuukaudessa noin 2000€(sis työttömyyskorvaus, asumistuki, sossun tuet ja noin 800€ pimeää palkkaa). Säästän osakerahastoon 50€ kk että jää eläkkeellekin jotain. Pimeitä duuneja teen kuukaudessa noin 50 tuntia eli noin 12 tuntia viikolle - mutta epätasaisesti eli joinakin viikkoina 1-2 päivää, toisina 3 päivää jokusen tunnin töitä.

On tietty mahdollista että pimeä duuni loppuu aikanaan, mutta se on sen ajan murhe.

En ole välinpitämätön en tyhmä vaan suht älykäs ja olen valinnut tieni koska siihen on mahdollisuus, vastuun kannan tekemisistäni, en muiden. Omaatuntoa ei paina koska elämänfilosofiani on kunnossa. Ei tuo 2000 niin paljon rahaa ole mutta taitaa moni 3000€ bruttona saava jäädä alle tuon netossa. Tietenkin nettoon on laskettu vuokra joka menee asumistuesta ja sossusta joten ihan vastaava tilanne ei ole.

Ostan tuotteita ulkomailta kaverin luottokortilla jolle maksan käteisellä ostoksieni. Näin säästän kun monissa EU-maissa halvempia vaatteita jne. Auton ostin käteisellä(7v vanha bmw 520), ja vaikka ei ole uusi niin kyllä sillä ajelee lomamatkat.

Kuten itse sanoitkin, olen kai sitten tyypillinen köyhä.
      Röyhkeä olen vain nyt ja tässä, en kersku rahoillani kenellekään livenä, mutta nyt teki mieli kun niin pelle olet. Työttömiä kyllä tässä maassa riittää ja köyhiä. Ja poroporvareita joille ainoa ilo on puhua alentuvasti.

• Pummeja riittää

Moni ampuisi itsensä, jos olisi noin köyhä ja tyhmä.

• Nörtti!

Mä kokeilin tota. Hanskaan tuli 2000 ja rapiat kuussa duunista. Siihen päälle toimeentulotuki 400 ja vuokra ja terveyskulut jne. Eli vastas helvetin hulppeita bruttotuloja.

Nyt mä oon työttömyyspäivärahalla ja venaan, et alkais toi 8e/päivä työelämävalmennus systeemi tai kurssit. Sit mulle maksetaan vuokra ja handuun tulee 560/kk. Velkaa löytyy, niin et lopulta jää 492e/kk, ku napsastaan lyhennys pois.

Ja tiedätsä mitä? Vittu mä otan mielummin ton pienemmän rahan, kun sen isomman, koska mua hä-vet-ti toimii sillä tavalla. Mä en pitkään kestäny sitä mätää oloo ja ahdistusta, joka loisimisesta ja kusettamisesta tuli.

En mäkään kehtaa julkisesti kertoo et tää 35v kovis on niin nörtti. Mut mä uskon siihen, et kandee toimii oikein. Vaik hiljaa ja salaa.

Pidä hauskaa bemarillas. Älä rupee kelaa.

• 14 + 20

"Ja elämä on helppoa. Teen kyllä duunia pimeänä joten nettotulot kuukaudessa noin 2000€(sis työttömyyskorvaus, asumistuki, sossun tuet ja noin 800€ pimeää palkkaa)."

Jaa, minäkin tunnen yhden joka teki samoin. Pari vuotta kesti, sitten yksi kaunis päivä poliisilaitokselta pirauttivat, että jos tulisi jutteleen, kun Kela väittää sinun syyllistyneen petokseen. No meni, kuulusteltiin, joutui käräjille, tuomio petoksesta kopsahti kaikki maksetut korvaukset maksettava korkojen kanssa takaisin. Että semmottii. Oli kuulemma poliisilla ollut semmoinen 8cm mappi josta kävi ilmi jokseenkin kaikki mitä hän oli pimeästi tienannut sekä mitä oli korvauksia nostellut, ei ollut tyyppi pystynyt paljon vastaan vänkyttämään.

Niin että saattaa yksi päivä elämä vielä muuttua vähän vaikeammaksi, mutta nauti siihen saakka.
        Arvaa miten se kärähti, oli verottaja pannu sen pimeän työn teettäjän lujille ja se oli kertonut, ja verottaja oli ilmoitellut Kelalle, jne. Niin sai se tyyppi sitten vielä mätkytkin verottajalta niistä pimeistä tuloistaan.

• Akateeminen.

Tyhmäkin pärjää jos on vaan ahkera. Minäkin vain luin vaikka en koskaan ymmärtänyt lukemaani.

• Itsekkyys röyhkeää

Hyvähän se on köyhiä syyllistää kun et tiedä mistä kenenkin köyhyys johtuu. Taustallahan on rikkaiden kusipäisyys ja itsekkyys, jonka seurauksena moni on menettänyt työpaikkansa.

• Törkeitä ovat

Nyt ne kerjää julkisesti netissä rahaa viinaan, joulun varjolla.

• Kateellisia

Ja tyhjästä valittajia. Täytyy olla umpityhmä, jos ei saa ruokaa korvausrahoilla riittävästi.

• Duunari.

Pohjaton kateus niitä kohtaan, jotka ovat hoitaneet asiansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      3033
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      7
      1590
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      221
      1345
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1041
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1022
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      977
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      954
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      887
    Aihe