Maston kaato

ladysail

Heips. Mulla olis pikku purkkarin puisen maston kaato edessä ensimmäistä kertaa. Mastonosturia ajattelin käyttää, ihan noin opetusmielessäkin. Mutta näin naisen logiikalla hieman pohdituttaa kaikki muttereiden ja ruuvien avaamiset (siis että voima riittää) sekä vanttien avaamisen järjestys yms. No, ehkä ne vielä aukee jotenkin, mutta sitten on se vanttivyyhti kourassa ja kaikki pitää olla oikein. Ja puumaston paino tietty arveluttaa myös. Pystyiskö joku vääntämään rautalangasta mastonkaadon järjestyksen siis kuvaamaan tarkoin prosessin vanttien löysäämisestä mastonkaatoon.

18

3968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • petskuteemu

      mastonosturille
      hihna mastoon - ei kierälle mutta saalinkien tasolle
      kaikki vanttiruuvit löysälle
      kiristä nosturi
      sivuvantit auki
      tarkista nosturin kireys
      toinen pitää maston juuresta kiinni ja hänelle irroitetut vantit
      takavantti auki
      varmista edelleen kireys
      etuvantti auki
      kaikki hilut mukana alapää rannalle samalla laskien mastonosturista alas
      vene paikalleen
      pois, nippuun, tapeelliset vindexit ym irti, masto talteen halliin
      kotiin
      vene

      • ladysail

        Se oli selkeetä tarinaa ( : Kiitos!


    • -Mika-

      Onko masto kannenläpi vai kannella seisova? kahdet vai yhdet alavantit?

      Pari erilaista esimerkkiä:
      Haissa (masto kannen läpi) toiminta oli seuraava: Sivuvantit ja takavantti voidaan irroittaa ensin vapaavalintaisessa järjestyksessä, jolloin masto jää vain kahden barduunan ja keulaharuksen varaan. Irrottaminen siten, että kierretään ensin kaikkia vanttiruuveja kahdella kiintoavaimella löysälle ja lopulta irroitetaan niistä sokkatappi yksi kerrallaan. Nosturilla liina kireäksi ja tässä vaiheessa barduunat ja keulaharus irti ja nosturilla mastoa ylös. Viimeistään siinä vaiheessa kun mastoa on jonkin verran jo nostettu irrotetaan mastonajalan pultti mastosta, koska se ei mahdu kannen reiästä läpi. Maston juuri viedään veneen peräänpäin ja samalla lasketaan nosturilla mastoa tasaisesti, kunnes se lepää veneen päällä.

      Nykyisessä veneessäni taas (masto kannella) homma menee seuraavasti: kaikkia vanttiruuveja löysätään kymmenisen kierrosta. Sitten kiristetään nosturilla liinaa, jotta maston paino olisi nosturin varassa. Seuraavaksi keulaharus irti ja masto voidaan kaataa. Kaikki muuta vantit siis jätän paikalleen. Tämä tietysti edellyttää, että ne sivuvantit on kannessa kiinni maston tasalla tai sen takana. Kaataminen kuten edellä: käsillä kiinni maston juuresta ja "kävellään" maston kanssa veneen perään samalla mastoa tasaisesti nosturilla laskien.

      Molemmissa tapauksissa nostaminen ja laskeminen tehdään liinalla, joka on pujotettu maston ympäri siten, että se lepää nostettaessa saalinkien varassa. Useimmissa tapauksissa masto on tällöin sopivassa balanssissa painon suhteen.

      • ladysail

        Masto on kannella seisova, joten alempi juttu toimii. Eli sä et irrota kuin keulaharuksen ja löysäät kaikkia muita. Kuulostaa kätevältä. Saa sitten irrotella niitä rauhassa myöhemmin. Kiitos kaunis selkeistä ohjeista. Ehkä tästä yksi nainen selviää ( : apujoukot, jotka ei myöskään ole tehnyt moista ennen. Se piti vielä kysyä, että löysäätkö sen 10 kiekkaa jo ennen kuin ajat nosturille? Siinä kun tuppaa aina olemaan ruuhkaisaa.


      • itselle tämmöinen
        ladysail kirjoitti:

        Masto on kannella seisova, joten alempi juttu toimii. Eli sä et irrota kuin keulaharuksen ja löysäät kaikkia muita. Kuulostaa kätevältä. Saa sitten irrotella niitä rauhassa myöhemmin. Kiitos kaunis selkeistä ohjeista. Ehkä tästä yksi nainen selviää ( : apujoukot, jotka ei myöskään ole tehnyt moista ennen. Se piti vielä kysyä, että löysäätkö sen 10 kiekkaa jo ennen kuin ajat nosturille? Siinä kun tuppaa aina olemaan ruuhkaisaa.

        Yksi lisäjuttu: Jos nostoliina on kiinni saalinkien kohdalta (yleensä kätevin) niin voi olla niin että maston painopiste on nostoliinan (siis saalinkien ) yläpuolella. Tällöin nostettaessa masto kaatuu helposti, kun yläpää on painavampi. Painopiste olisi helppo kokeilla kun masto on maissa, mutta siitä ei ole sinulle apua. Osviittaa saa arvioimalla ovatko saalingit maston keskikohdan ala- vai yläpuolella.

        Omassa veneessäni on juuri tuollainen yläpäästä painavampi masto. Minä olen ratkaisut ongelman sitomalla pienen naaraankkurin maston alapäähän noston ajaksi, muuttaa riittäväsi painopistettä. Muita vaihtoehtoja voisi olla, että nostinliina tulee ylemmäksi (olen kuullut jonkun käyttävän spinnunnostinta) tai yksi jäbä pitää koko ajan maston alapäätä alhaalla (riskialtista).


      • Kestää kyllä
        ladysail kirjoitti:

        Masto on kannella seisova, joten alempi juttu toimii. Eli sä et irrota kuin keulaharuksen ja löysäät kaikkia muita. Kuulostaa kätevältä. Saa sitten irrotella niitä rauhassa myöhemmin. Kiitos kaunis selkeistä ohjeista. Ehkä tästä yksi nainen selviää ( : apujoukot, jotka ei myöskään ole tehnyt moista ennen. Se piti vielä kysyä, että löysäätkö sen 10 kiekkaa jo ennen kuin ajat nosturille? Siinä kun tuppaa aina olemaan ruuhkaisaa.

        Kyllä kaikki vantit voi löysätä sormikireyteen siksi aikaa kun, ajaa nosturin alle. Ei tarvitse enää mitään työkaluja kaivaa esille.

        Itsellä tulee kanteen ruikulamastossa ala-, väli- ja ylävantit. Usein ajan nosturin alle pelkästään välivanteilla (ala- ja ylävantit irroitettu valmiiksi kokonaan) ja etu- ja taka haruksella.


      • Feneilijä
        itselle tämmöinen kirjoitti:

        Yksi lisäjuttu: Jos nostoliina on kiinni saalinkien kohdalta (yleensä kätevin) niin voi olla niin että maston painopiste on nostoliinan (siis saalinkien ) yläpuolella. Tällöin nostettaessa masto kaatuu helposti, kun yläpää on painavampi. Painopiste olisi helppo kokeilla kun masto on maissa, mutta siitä ei ole sinulle apua. Osviittaa saa arvioimalla ovatko saalingit maston keskikohdan ala- vai yläpuolella.

        Omassa veneessäni on juuri tuollainen yläpäästä painavampi masto. Minä olen ratkaisut ongelman sitomalla pienen naaraankkurin maston alapäähän noston ajaksi, muuttaa riittäväsi painopistettä. Muita vaihtoehtoja voisi olla, että nostinliina tulee ylemmäksi (olen kuullut jonkun käyttävän spinnunnostinta) tai yksi jäbä pitää koko ajan maston alapäätä alhaalla (riskialtista).

        Moi,

        FE-83:ssa on juuri sama juttu: maston painopiste on saalinkienn yläpuolella. Itse olen ratkaissut painopisteongelman siten, että siirrän nostopistettä toisella nostoliinalla maston tasapainopisteen yläpuolelle. Tavallaan siis teen lenkin yhdestä nostoliinasta ja ko. lenkin yläpisteen alle laitan sitten mastonosturin koukussa olevan liinan. Vaikea kuvata sanallisesti, mutta visualisointi onnistuu, kun vähän pohtii.

        Ongelmana on, että tällöin pitää käyttää tikkaita tms. jotta pääsen laittamaan liinan saalinkien yli. Muutoin homma toimii hyvin.


      • mastonostokurki
        ladysail kirjoitti:

        Masto on kannella seisova, joten alempi juttu toimii. Eli sä et irrota kuin keulaharuksen ja löysäät kaikkia muita. Kuulostaa kätevältä. Saa sitten irrotella niitä rauhassa myöhemmin. Kiitos kaunis selkeistä ohjeista. Ehkä tästä yksi nainen selviää ( : apujoukot, jotka ei myöskään ole tehnyt moista ennen. Se piti vielä kysyä, että löysäätkö sen 10 kiekkaa jo ennen kuin ajat nosturille? Siinä kun tuppaa aina olemaan ruuhkaisaa.

        Juuri oikea huomio, että mastonosturilla on yleensä ruuhkaa. Tämän takia kaikki mikä suinkin on mahdollista tehdään etukäteen, mastonosturilla tehdään vain se mihin mastonosturia tarvitaan ja annetaan välittömästi tilaa seuraavalle ja vasta sitten ruvetaan keräilemään loppuja omia kamoja.

        Yksityiskohdat riippuvat veneestä, mutta yleensä seuraavat voi tehdä valmiiksi:
        - hekki ja mahdolliset barduunat kokonaan pois
        - vanteista teippaukset yms. pois ja hieman löysää, sen verran riittää että loput löysäämisestä onnistuu ilman työkaluja, en ottaisi turhaan mitään 10 kierrosta, koska masto voi silloin heilua lähes tukemattomana mastonosturille siirryttäessä
        - kaikki mastossa olevat köydet, sähköjohdot yms. valmiiksi irti ja esim. teippaamalla siististi mastoon kiinni
        - kaikki työkalut, kiinnittymisvälineet, nostoliinat yms. valmiiksi hyvään järjestykseen
        - ennen kaikkea: työjärjestys valmiiksi mietittynä. Eniten aikaa aloittelijalta tuhraantuu juuri siihen turhaan miettimiseen, jonka voi hyvin tehdä ennen kuin ajaa siihen nosturille

        Kolme henkilöä on hyvä vahvuus: yksi hoitaa nosturia, toinen pitelee maston alaosaa ja ottaa irrotetut vantit siihen mukaan ja kolmas irrottelee vantteja.


      • ladysail
        mastonostokurki kirjoitti:

        Juuri oikea huomio, että mastonosturilla on yleensä ruuhkaa. Tämän takia kaikki mikä suinkin on mahdollista tehdään etukäteen, mastonosturilla tehdään vain se mihin mastonosturia tarvitaan ja annetaan välittömästi tilaa seuraavalle ja vasta sitten ruvetaan keräilemään loppuja omia kamoja.

        Yksityiskohdat riippuvat veneestä, mutta yleensä seuraavat voi tehdä valmiiksi:
        - hekki ja mahdolliset barduunat kokonaan pois
        - vanteista teippaukset yms. pois ja hieman löysää, sen verran riittää että loput löysäämisestä onnistuu ilman työkaluja, en ottaisi turhaan mitään 10 kierrosta, koska masto voi silloin heilua lähes tukemattomana mastonosturille siirryttäessä
        - kaikki mastossa olevat köydet, sähköjohdot yms. valmiiksi irti ja esim. teippaamalla siististi mastoon kiinni
        - kaikki työkalut, kiinnittymisvälineet, nostoliinat yms. valmiiksi hyvään järjestykseen
        - ennen kaikkea: työjärjestys valmiiksi mietittynä. Eniten aikaa aloittelijalta tuhraantuu juuri siihen turhaan miettimiseen, jonka voi hyvin tehdä ennen kuin ajaa siihen nosturille

        Kolme henkilöä on hyvä vahvuus: yksi hoitaa nosturia, toinen pitelee maston alaosaa ja ottaa irrotetut vantit siihen mukaan ja kolmas irrottelee vantteja.

        Just näin, siksi oikeestaan kirjoitinkin, kun haluan sen järjestyksen päähän. Itse paikalla hoidetaan homma ja siirrytään sivuun. Sanokaapas vielä mitkä työkalut on parhaita vanttien avaamiseen. Osa vanteista on sellaisia missä on vain reikä keskellä:
        http://www.marinestore.fi/www/popupcard.php?id=191
        ja osassa on keskellä isompi lovi. Täytynee vaihtaa ne hyviin ja varmoihin uusiin, kuhan saa paatin ylös.


      • -Mika-
        ladysail kirjoitti:

        Just näin, siksi oikeestaan kirjoitinkin, kun haluan sen järjestyksen päähän. Itse paikalla hoidetaan homma ja siirrytään sivuun. Sanokaapas vielä mitkä työkalut on parhaita vanttien avaamiseen. Osa vanteista on sellaisia missä on vain reikä keskellä:
        http://www.marinestore.fi/www/popupcard.php?id=191
        ja osassa on keskellä isompi lovi. Täytynee vaihtaa ne hyviin ja varmoihin uusiin, kuhan saa paatin ylös.

        Siihen, missä on vaan pyöreä reikä keskellä olen käyttänyt sopivan kokoista ristipäämeisseliä. Niihin toisenlaisiin sitten kiintoavainta tai isoa jakoavainta. Mutta siihen reikään ei siis niissä saisi työntää mitään millä vääntää. Niiden muoto on hieman "kantikas", joten kiintoavain tai jakoavain on oikea työkalu. Ja niillä väännetään läheltä kierrepäätä, ei keskeltä.


      • vanttivaijeri
        -Mika- kirjoitti:

        Siihen, missä on vaan pyöreä reikä keskellä olen käyttänyt sopivan kokoista ristipäämeisseliä. Niihin toisenlaisiin sitten kiintoavainta tai isoa jakoavainta. Mutta siihen reikään ei siis niissä saisi työntää mitään millä vääntää. Niiden muoto on hieman "kantikas", joten kiintoavain tai jakoavain on oikea työkalu. Ja niillä väännetään läheltä kierrepäätä, ei keskeltä.

        Tuohon Mikan ohjeeseen vielä jatkona, olen itse varjellut vaijeria kiertymästä pitämällä yhdellä jakoavaimella vaijerin päätehelaa kiinni samanaikaisesti kuin käännän toisella jakoavaimella vanttiruuvista. Tarkoituksena välttää vaijerin punonnan avautuminen tai kärsiminen.


      • Joakim_

        Mastonlaskutapoja on monia, mutta itse irrotan kaikki muut paitsi etustaagin, jonka irrotan vasta maston ollessa laiturilla. Pääsyy tähän on se, että topissa on tuulimittari, antenni ja Windex, joiden haluan pysyvän ehjänä enkä halua kiivetä niitä irroittamaan (itsevulkanoituvalla teipillä suojattu tuulimittarin kaapeli on varsin vaikea irrottaa mastonosturissa kiipeilemällä).

        Meidän nostopaikalla ei varmaankaan ylettäisi vantit niin pitkälle, että maston saisi laiturille (ei mahdu nosturin viereen), joten ne pitäisi kuitenkin irroittaa.

        Ennen nosturille tuloa vantteihin löysää ja takastaagi pois. Vene sidotaan tiukasti siten, että masto on nosturin keulan puolella, jolloin maston etupuolella oleva tuulimittari ei voi osua nosturiin. Nostolenkki saalinkien alle (huom mahdollisesti alasaalinkien ulkopuolelle riippuen niiden kiinnistystavasta) ja lenkkiin vetoa niin, että masto pysyy pystyssä. Maston alapää sidotaan paikalleen käyttäen mastojalan plokia ja fallia. Tämä on tärkeää erityisesti yläpainoisissa mastoissa, kuten omani. Vantit irti ja sidotaan lenkillä mastoon. Nosturilla nostetaan hiukan ja aletaan päästämään mastonjalan plokista menevästä fallista ja kaadetaan masto poispäin nosturista. Etustaagi estää maston heilahtamisen nosturiin. Lasketaan mastoa vaakatasoon ja tuodaan alapää laiturille (mastokärrylle). Kun masto on laiturilla irroitetaan etustaagi ja tuulimittari.

        Nosto sama toisinpäin eli taas etustaagin avulla pidetään masto erossa nosturista.


      • Joakim_
        -Mika- kirjoitti:

        Siihen, missä on vaan pyöreä reikä keskellä olen käyttänyt sopivan kokoista ristipäämeisseliä. Niihin toisenlaisiin sitten kiintoavainta tai isoa jakoavainta. Mutta siihen reikään ei siis niissä saisi työntää mitään millä vääntää. Niiden muoto on hieman "kantikas", joten kiintoavain tai jakoavain on oikea työkalu. Ja niillä väännetään läheltä kierrepäätä, ei keskeltä.

        Siis vielä selkeyden vuoksi:

        1. Vanttiruuvi, jossa pieni pyöreä reikä. Tätä on tarkoitus vääntää reiän läpi työnnettävällä työkalulla, kuten ruuvarilla.

        2. Vanttiruuvi, jossa pitkulainen hahlo, josta näkyvät jengat. Tätä ei saa vääntää hahlosta, sillä vanttiruuvin runko saattaa vääntyä. Oikea työkalu on jako- tai kiintoavain, joka vääntää hahlon molemmin puolin. Siis jakoavaimellakaan ei saa vääntää vain toisesta puolesta.

        Vanttiruuvit kannattaa (lähes) vuosittain pestä huolella metallipuhtaaksi ja sen jälkeen voidella vaseliinilla (ainakin musta lithiumpohjainen on hyvä). Tämä helpottaa huomattavasti kiristystä keväällä.

        Sitten vielä kannattaa mitata ja kirjoittaa ylös vanttiruuvien kierys ja vanttien paikat rusteissa, jotta osaa laittaa maston hyväksihavaittuun trimmiin keväällä.


    • Lauri.

      Maston laskeminen ja nostaminen on sitä helpompaa mitä ylempää maston saa kiinni nosturiin. Useita vuosia ollaan käytetty systeemiä, jossa masto kiinnitetään nosturin koukkuun kahdella köydellä: Toinen on spinnufalli ja toinen joku muu sopivan pitkä köysi (esim. skuutti). Nosturin koukku tulee spinnufallin sisäänmenoaukon korkeudelle, sitä fallia jätetään n. metrin verran ulos mastosta. Se toinen köysi tulee sitten nosturin koukusta suoraan alaspäin ja sidotaan kiinni puomin kiinnityshelaan. Tällä systeemillä maston voi jopa jättää itsekseen roikkumaan mastonjalan yläpuolelle ilman että sitä erikseen pidetään kiinni. Masto roikkuu silloin mukavasti hieman takakenossa.

      Mastoa laskettaessa meillä aloitetaan ottamalla takastaagi irti jo ennen nosturille menoa. Tämän voi tehdä veneissä, joissa on hieman taaksepäin suunnatut saalingit. Jos saalingit on suoraan sivuille, niin lienee parasta pitää takastaagi ja/tai barduunat kiinni siihen asti että masto on kiinni nosturissa.

      Me ollaan optimoitu myös masto-operaatioihin tarvittava nosturiaika käyttämällä systeemiä jossa vain yksi vanttiruuvi tarvitsee löysätä nosturilla oltaessa:

      Siellä ensimmäinen irroitettava on meillä etustaagi. Em. systeemillä masto laskeutuu silloin vähän tavallista enemmän takakenoon (meillä on siis kannella seisova masto). Yksi mastonnostoapulainen pitää maston jalkaa paikallaan tukevalla halausotteella mastosta ja toinen irroittelee sivuvantit. Eikä siinä edes tarvitse löysäillä vanttiruuveja, vantit löystyvät riittävästi jo etustaagin irroittamisen yhteydessä.

      Maston nostaminen tehdään periaatteessa vain toistamalla samat vaiheet toisinpäin, toki keväisin maston virittäminen edellyttää vanttiekin vanttiruuvien avaamista säätämistä varten, mutta se tehdään jossakin muualla kuin mastonosturilla.

      • Uusi vene

        Alkuperäinen kysyjä halusi oppia maston nostoa itse, mutta jaan silti ohjeen jonka olisin jonkun toivonut kertovan minulle aikoinaan: Maston nosto (ja laitto) sujuu veneen noston yhteydessä noin 5 minuutissa (kun löysäykset etc on valmiiksi tehty) eikä maksa kuin kympin verran. Ihan älyttömän kätevää ja tuosta selviää tarvittaessa yksin kuskin kanssa. IKINÄ en aio enää itse mastoa


      • Missä telakoit
        Uusi vene kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä halusi oppia maston nostoa itse, mutta jaan silti ohjeen jonka olisin jonkun toivonut kertovan minulle aikoinaan: Maston nosto (ja laitto) sujuu veneen noston yhteydessä noin 5 minuutissa (kun löysäykset etc on valmiiksi tehty) eikä maksa kuin kympin verran. Ihan älyttömän kätevää ja tuosta selviää tarvittaessa yksin kuskin kanssa. IKINÄ en aio enää itse mastoa

        Kuulostaa kätevältä. Missä telakoit veneesi?

        Meidän seurassa veneiden nostot hoidetaan sarjatyönä seuran puolesta yhteisnosturilla ja mastojen irroitukset pitää hoitaa itse talkooporukalla erikseen.

        Olisin kyllä valmis maksamaan kympin ja tuntuvasti enemmänkin, jos mastorumban saisi teetettyä sujuvasti joko veneen noston yhteydessä tai erikseenkin. Mutta en halua tilata nosturiautoa pelkkää maston nostoa varten.


      • -Mika-
        Missä telakoit kirjoitti:

        Kuulostaa kätevältä. Missä telakoit veneesi?

        Meidän seurassa veneiden nostot hoidetaan sarjatyönä seuran puolesta yhteisnosturilla ja mastojen irroitukset pitää hoitaa itse talkooporukalla erikseen.

        Olisin kyllä valmis maksamaan kympin ja tuntuvasti enemmänkin, jos mastorumban saisi teetettyä sujuvasti joko veneen noston yhteydessä tai erikseenkin. Mutta en halua tilata nosturiautoa pelkkää maston nostoa varten.

        Merisatamassa toimitaan juuri noin. Itsekin teen aina sen mastonkaadon sillä samalla nosturiautolla, millä venekin nostetaan ja samalla kertaa. Siksi omassa kuvauksessani se masto lasketaan veneen kannelle, kun seuraavaksi se vene nostetaan sillä samalla nosturilla auton kyytiin ja viedään paikalleen.
        Silti nuo valmistavat toimenpiteet ja lähes kaikki muukin annetuista ohjeista sopii molempiin nostotapoihin.
        Mutta vielä ei ole kiire. Kautta on vielä jäljellä. Nyt ollaan lounaalla saaren rannassa, kohta taas nostetaan purjeet ja jatketaan... ja aurinko paistaa ;-)


      • Uusi vene
        Missä telakoit kirjoitti:

        Kuulostaa kätevältä. Missä telakoit veneesi?

        Meidän seurassa veneiden nostot hoidetaan sarjatyönä seuran puolesta yhteisnosturilla ja mastojen irroitukset pitää hoitaa itse talkooporukalla erikseen.

        Olisin kyllä valmis maksamaan kympin ja tuntuvasti enemmänkin, jos mastorumban saisi teetettyä sujuvasti joko veneen noston yhteydessä tai erikseenkin. Mutta en halua tilata nosturiautoa pelkkää maston nostoa varten.

        Itse nostan eps:llä. Seuran puolelta ei ole mitään järjestetty muuta kuin muutama puhelinnumero josta tilata auto paikalle. Olen monena syksynä katsonut kun talkooporukka ottaa mastoa alas samassa ajassa kuin itse ottaa maston ja veneen ylös, pesettää pohjan ja purkaa maston telinettä varten...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe