Kannattaako vararengasta pitää mukana....

vararengaaas

Niin kannattaako vararengasta pitää mukana, sehän lisää bensankulutusta, voihan renkaan sitten kai korjata renkaan korjaus vaahdolla?

103

9309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tojo-Köle

      ....jos vika paha eli reikä suuri, -vaahto ei toimi, .....jos liian kylmä (talvi), vaahto ei toimi!

      • pulttibois

        Ei vararengaskaan vielä takaa, että matka jatkuu...

        Meinaan, jos on mukana vain auton omat työkalut, niin se on siinä ja siinä, saako pultit auki, vaikka renkaat olisi itse vaihdettu. Jos renkaat on vaihdettu liikkeessä = vedetty pulttipyssyllä "riittävään" momenttiin, niin saattaapi jäädä vaihtamatta...

        Samoin saattaa naisimmeiseltä (tai selkävaivaiselta) jäädä 225/17" kumi vaihtamatta, on meinaan melko painava kontin pohjalta nostettavaksi. Puhumattakaan autoista, joissa rengas on auton alla (vieläkö näitä on... pitäisi kieltää lailla).

        Ja sokerina pohjalla autojen tunkit, jotka on nykyään optimoitu niin hyvin, että ehkä kestää pari nostoa, tasaisella & kovalla alustalla. Vaan entäs hiekkatiellä...?


      • Kryslääjä

        pitäisi lämmittää huoneenlämpöiseksi mutta aika hankala toteuttaa korpitaipaleella. Se hyvä puoli tuossa vaahtopullossa kyllä on ,että se pystyy mukavasti pumppaamaan n. kilon paineen (ehkä) renkaaseen ,jotta voi ajaa pois..siis jos ei ole kylmä ja pakkasta..


      • 37

        Jos ei voi pysähtyä katsomaan, mitä renkaalle on käynyt, mitä sitten.


      • Tojo-Köle
        37 kirjoitti:

        Jos ei voi pysähtyä katsomaan, mitä renkaalle on käynyt, mitä sitten.

        en tiedä.....

        ...mutta olen joskus tuota vaahtoa kokeillut ja ei se mitää reikää tukkinut, ne vaahtopullon paineet suhisi ulos niinkuin alkuperäinenkin paineilma......


      • wexi
        pulttibois kirjoitti:

        Ei vararengaskaan vielä takaa, että matka jatkuu...

        Meinaan, jos on mukana vain auton omat työkalut, niin se on siinä ja siinä, saako pultit auki, vaikka renkaat olisi itse vaihdettu. Jos renkaat on vaihdettu liikkeessä = vedetty pulttipyssyllä "riittävään" momenttiin, niin saattaapi jäädä vaihtamatta...

        Samoin saattaa naisimmeiseltä (tai selkävaivaiselta) jäädä 225/17" kumi vaihtamatta, on meinaan melko painava kontin pohjalta nostettavaksi. Puhumattakaan autoista, joissa rengas on auton alla (vieläkö näitä on... pitäisi kieltää lailla).

        Ja sokerina pohjalla autojen tunkit, jotka on nykyään optimoitu niin hyvin, että ehkä kestää pari nostoa, tasaisella & kovalla alustalla. Vaan entäs hiekkatiellä...?

        tämmöiset vastaajat , jotka ovat kieltämässä jotakin jota eivät ole itse kokeneet . Vararengas täyteen kuormatun auton alla on oivallus , kenelläs muulla kuin Ranskalaisella . Lastatusta nyky autosta se rengas on muutenkin kiva kaivaa , satoi tai paistoi . Peruhan puheitasi Äijä .


      • 2.2TDiisel

        diisel auto ni ei haittaa pienet lisäpainot.

        ja bensa autossakin ei se vararengas tuo sitä lisäpainoa kuin kiihdytyksessä. ja siinäkin melkoisen vähän.


      • @@
        wexi kirjoitti:

        tämmöiset vastaajat , jotka ovat kieltämässä jotakin jota eivät ole itse kokeneet . Vararengas täyteen kuormatun auton alla on oivallus , kenelläs muulla kuin Ranskalaisella . Lastatusta nyky autosta se rengas on muutenkin kiva kaivaa , satoi tai paistoi . Peruhan puheitasi Äijä .

        ... on laittaa vararengas auton alle!
        Hienoa on ryömiä kuraisella tiellä auton alle ottamaa v-renkasta, on nimittäin kokemusta!
        Anopiltani oli Peugeotista mennyt rengas ja soitti minut hätiin. Koska minulla on kiva (Ja seksikäs) anoppi, niin tottakai menin, mutta melko kuraisena tulin takaisin!
        JOS joskus saan niin ison mielenhäiriön, että ostan ranskalaisen auton, niin tulen varmasti pitämään v-renkaan kontissa, en auton alla!!!
        Luoja varjelkoon minua kuitenkin iskemästä käsiäni paskaan!


    • säästää?

      Laskepa vaikka kuinka paljon sinun pitää ajaa halvemmalla ilman vararengasta, että säästäisit edes sen korjausvaahdon hinnan.
      Tarvitaan kymmeniä tuhansia kilometrejä joka tapauksessa, ennenkuin säästöä edes teoriassa alkaisi kertyä.

      • säästöpää

        omasta vararenkaastaan, niin voipi siinä laskea lisää säästöä niin bensakuluissa ja ruokalaskussa! jos bensan hinta nousee ensivuonna 2€/litra (mihin öljy-yhtiöt...siis analyytikot meitä henkisesti jo valmistelevat), kannattaa tosiaan miettiä mistä säästää...


    • petsku.

      ..pitää mukana ainakaan tyhjää vararengasta.

      • ajattelia+j

        Vararengas myyntiin vain. Tulee rahaa siitä ja paino putoaa ja bensaa säästyy ainakin
        20 senttiä per 56750 kilometriä.
        Saa vielä tilaa vaikka apukaapeleille piiloon sinne jonnekin ja sit voi miettiä et kandeeko niitäkään pitää mukana polttoainetta kuluttamassa.
        Voi myös kojelaudan muoviosat irrottaa ja kattokaittet saa niistäkin rahaa tai ainakin hyvää kierrätysmieltä!
        Ja sivulasit pois niistä saa mehupurkkeja ja paino kevenee!
        Ihan asiallaista puoliakateemista keskustelua tämä......!


      • MOAM
        ajattelia+j kirjoitti:

        Vararengas myyntiin vain. Tulee rahaa siitä ja paino putoaa ja bensaa säästyy ainakin
        20 senttiä per 56750 kilometriä.
        Saa vielä tilaa vaikka apukaapeleille piiloon sinne jonnekin ja sit voi miettiä et kandeeko niitäkään pitää mukana polttoainetta kuluttamassa.
        Voi myös kojelaudan muoviosat irrottaa ja kattokaittet saa niistäkin rahaa tai ainakin hyvää kierrätysmieltä!
        Ja sivulasit pois niistä saa mehupurkkeja ja paino kevenee!
        Ihan asiallaista puoliakateemista keskustelua tämä......!

        Hauska juttu... mutta oikeasti, noilla kilometreillä säästö ilman rengasta on jo selvä, n. 60 euroa.


      • Nää on taas näitä BB -tasoisia kekusteluja...
        MOAM kirjoitti:

        Hauska juttu... mutta oikeasti, noilla kilometreillä säästö ilman rengasta on jo selvä, n. 60 euroa.

        Tuolla 60 eurolla et saa edes hinausapua. Kannattaisko aloittajan lorottaa kuset pois nupista niin ois kevyempi ajella? Taas uusavuttomuus nostaa päätään: Miksi kuljetan apuvälineitä ja työkaluja mukanani kun en niitä kuitenkaan osaa käyttää?


    • Velkavolvo

      Minulle sattui ensi kerran 20 vuoteen rengasrikko kesäkuussa. Ihmeen vähällä olen päässyt, vaikka tietyömaita on tullut ajetuksi paljonkin. Kaipa se rengas on jonkun litran polttanut ylimääräistä bensaa, mutta tosipaikassa vähensi aika lailla vitutusta. Jota muutenkin oli siinä helteisellä pysäkillä Volvonrohjoa ylös tunkatessa ihan riittävästi.

      • bitsnpcs

        Kun olen kerran nostanut Volvon alkuperäisellä tunkilla ja vaihtanut renkaan alkup avaimella, marssin Biltemaan. Nyt on 2t hallitunkki (25 €) ja teleskooppinen avain (12 €) mukana ja kyllä onnistuu renkaan vaihto. Työhanskat ja polvisuoja on vararenkaan päällä. 16 vuoden ja 180000 km aikana on tällä autolla ollut 2 (kaksi) rengasrikkoa. Laskemalla saa että olisi tullut myös huokeaksi soittaa vaikka hinausfirmaan. Kotona vaihdan kesä/talvirenkaat paineilmakompressorilla ja -pyssyllä. Siinä säästää kyllä enemmän (50€/v).


    • plaa plaa paa plaaaaa

      Jos hankkiutuisit eroon omista michelinin renkaistasi vyötärölläsi voisit säästää vielä enemän bensaa. Ja alat syödä salaattia ei kauppakassitkaan vie sitä löpöä niin paljon. Jos kävelet lähikauppaan säästät vielä enemän. Ei siis enään pitsaa kaupungin toiselta puolelta. Ja kuule jos käsket eukkosi kävellä on autossasi jälleen vähemmän painolastia, silloinhan se jo suorastaa leijuu perille.

      Ehkäpä olisi kuitenkin helpompi huolehtia rengaspaineista,koosta ja ajotavoistaan. Yksi pitsanhakureissu vähemmän kuukaudessa ja säästät enempi kuin ikinä sen vararenkaasi kanssa. Ja onhan se helpompaakin...

    • ajatella että

      vararenkaita on tälläkin hetkellä liikenteessä huikee määrä, massaa yhteensä varmaan miljoonia tonneja yötäpäivää. ja lastin siirtelyynhän palaa sitä enerkiaa..

    • mersuilija

      jos käyttää tuota vaahtoa, rengasliikkeen setät tykkää kun sitte viet sitä korjattavaksi...kaikki ei taida edes rueta korjaamaan vaahdotettuja renkaita. ja eihän vaahdotetulla renkaalla saisi ajaa ku muistaakseni 50km?!
      tai seuraavalle pysäkille mistä saat apua renkaalle...säästökin on kyllä niin pieni että itse en ainakaan jätä vararengasta kotiin!

      • ...

        Mitäs jos menee vanne? sitä ei vaahdolla paikkailla...


      • tietoa ei

        Ja taas kerran pukkaa näitä legendoja....

        Itselläni oli renkaassa niin pieni vuoto, että se tyhjeni parissa päivässä. Ajattelin päästä helpolla ja tuuppasin paikka-ainepullon kumiin. Sillä renkaalla ajelin sitten pari vuotta no problems eikä sanomista tullut siinäkään vaiheessa, kun vaihdatin uuden kumin samalle vanteelle.

        ...vaikka essonbaarin "tietäjien" mukaan paikka-aineella ehjätty rengas on kovaa vaatoa täynnä = vannekin pilalla....


      • Vararengas
        tietoa ei kirjoitti:

        Ja taas kerran pukkaa näitä legendoja....

        Itselläni oli renkaassa niin pieni vuoto, että se tyhjeni parissa päivässä. Ajattelin päästä helpolla ja tuuppasin paikka-ainepullon kumiin. Sillä renkaalla ajelin sitten pari vuotta no problems eikä sanomista tullut siinäkään vaiheessa, kun vaihdatin uuden kumin samalle vanteelle.

        ...vaikka essonbaarin "tietäjien" mukaan paikka-aineella ehjätty rengas on kovaa vaatoa täynnä = vannekin pilalla....

        Hommassa hyvää tuuria että vaahto on jopa paikannut renkaan ja et aine ei ole ollut haitaksi rengasta irotettaessa yleensä ei niin käy.Olen nähnyt näita vaahdotettuja renkaita iroitettuna eikä se vaahto mitään siistiä siivottavaa ole eikä lähdekkään kaikki pois.


    • vara

      Eikä myöskään toista etupenkkiä, takapenkkiä ja selkänojaa niiden poisjättämisellä säästää paljon enemmän kuin vararenkaalla

    • bmw miäs

      osta kuule run flat renkaat ne ei tyhjene vaikka reikä olisi 3x3cm

      • Tyrewell

        susirajalla ehkä.

        Uudella maalla ajettu nyt 18 vuotta ja ei yhtään rengasrikkoa. Do the math.


      • kpg
        Tyrewell kirjoitti:

        susirajalla ehkä.

        Uudella maalla ajettu nyt 18 vuotta ja ei yhtään rengasrikkoa. Do the math.

        Kaksi kertaa neljännesvuosisadassa rengas vaurio on kohdannut.
        Eka kerralla oli ruuvi mennyt renkaaseen rakennusjätteistä kaatopaikalla, toka kerta oli tietyömaalla karkeata mursketta ja mulla tietysti kiire..
        Kummassakin tapauksissa onnistuin välttämään tienpäällä tunkkaamisen.


      • aaaaaargh
        kpg kirjoitti:

        Kaksi kertaa neljännesvuosisadassa rengas vaurio on kohdannut.
        Eka kerralla oli ruuvi mennyt renkaaseen rakennusjätteistä kaatopaikalla, toka kerta oli tietyömaalla karkeata mursketta ja mulla tietysti kiire..
        Kummassakin tapauksissa onnistuin välttämään tienpäällä tunkkaamisen.

        Sen kilometrimäärän, minkä minä ajan vuodessa, niin en säästele yhtään mitään.
        Itsesuojeluvaisto jo pyytää pitämään vararenkaan mukana. Höh.


      • kpg kirjoitti:

        Kaksi kertaa neljännesvuosisadassa rengas vaurio on kohdannut.
        Eka kerralla oli ruuvi mennyt renkaaseen rakennusjätteistä kaatopaikalla, toka kerta oli tietyömaalla karkeata mursketta ja mulla tietysti kiire..
        Kummassakin tapauksissa onnistuin välttämään tienpäällä tunkkaamisen.

        Olen ajanut autolla muutaman kerran maapallon ympäri siis kilometreinä. Joutunut tienpäällä vaihatmaan renkaita yli kymmenen kertaa. Viimeiseen 10 vuoteen en kyllä kertaakaan. Mutta noita aiempia muistuu mieleen olisi vaiekaa ollut jäädä tien päälle varsinkin kun pakkasta oli yli 20 ast. Eipä se renkaan vaihto sillon kyllä herkkua ole ollut. nykyään nuo vararenkaat ovakin vaan kuva renkaasta. No kai niillä alle sadan kilometrin juuri selviää siis henkilöautolla.


      • tasan ei käy onnen lahjat
        Tyrewell kirjoitti:

        susirajalla ehkä.

        Uudella maalla ajettu nyt 18 vuotta ja ei yhtään rengasrikkoa. Do the math.

        siihen ainoaan rautanaulaan, joka ruohikolla varmaan oli.


      • sammal
        peterg1 kirjoitti:

        Olen ajanut autolla muutaman kerran maapallon ympäri siis kilometreinä. Joutunut tienpäällä vaihatmaan renkaita yli kymmenen kertaa. Viimeiseen 10 vuoteen en kyllä kertaakaan. Mutta noita aiempia muistuu mieleen olisi vaiekaa ollut jäädä tien päälle varsinkin kun pakkasta oli yli 20 ast. Eipä se renkaan vaihto sillon kyllä herkkua ole ollut. nykyään nuo vararenkaat ovakin vaan kuva renkaasta. No kai niillä alle sadan kilometrin juuri selviää siis henkilöautolla.

        Viime viikolla tuli äänen kanssa myyrän mentävä reikä renkaan kylkeen. Ei ole vararengasta ja vaahto ei mokomaa reikää tukkinut. 4 ukkoa autossa kyydissä ja siinähän kaikki törötettiin keskellä kainuun korpea. Hinuri haki auton veks ja itse tultiin taksilla perässä. Autopalveluvakuutushan noi kulut korvasi, mutta olisihan tuonkin lomapäivän pärjännyt kiekon kanssa iltaan ja mennyt vasta seuraavana päivänä kaupoille, mutta kun ei ollut...


      • -Behmyt Wehe-

        Vai on sinulla umpikumirenkaat?
        Run Flat-rengas tyhjenee siinä kuin tavallinenkin rengas. Sen rakenne vaan sallii tyhjänäkin ajamista tietyn matkaa ja hiljalleen. Ajo-ominaisuudet ovat tyhjänä nolla.
        Hyvä keksintö sinällään mutta eivät säästä muuta kuin tilaa ja vaivaa. Rahallista säästöä ei kalliin hinnan takia tule.


    • mikä sellainen vaahto on?

      Kyllä se nyt vaan on niin.

    • kannattaapi

      Sillä renkaanpaikkausmössöllä ei tee aina mitää, saattaa pursuta pienemmästäkin reiästä saman tien pihalle ja matkanjatkamisesta ei tuu mitään.
      Motarivauhdissa renkaan hajoaminen tietää sitä, että kun saat auton hallitusti stoppiin pientareelle, niin rengas on entinen ja sitä ei saane enää paikattua, samassa hässäkässä voi olla se aluvannekkin entinen.
      Jos taas automatkailet, niin lapissa voi olla 300 km seuraavaan renkaanpaikkausfirmaan (tulee taksille hintaa) ja eihän ne ole etelässäkään auki kuin virka-aikaan, joten vandaalit vievät yön aikana ne muut pyörät sivummalle jääneestä autosta.

    • Kiki.

      Monelle tuntuu olevan oletus että rengas hajoaa.

      No kumpi on sinulle yleisempi tilanne ajaessasi:

      A: rengas on ehjä
      B: rengas on rikki

      Itse ajan arkipäivässä noin 300-400kmja jopa minulle on yleisempi tilanne A.

      Jos sinulle on A yleisempi tilanne, niin älä pidä sitä mukana, et tosin kyllä siinä mitään säästä, mutta voit laittaa vaikka vararenkaan tilalle viinapullot piiloon miesystävältäsi :)

      • Nää on taas näitä BB -tasoisia kekusteluja...

        Sinähän se vasta tilastotieteilijä olet! Et taida turhaan maksaa vakuutuksiakaan koska tilanne "ei vahinkoa" on yleisempi? Haha!


      • Kiki.
        Nää on taas näitä BB -tasoisia kekusteluja... kirjoitti:

        Sinähän se vasta tilastotieteilijä olet! Et taida turhaan maksaa vakuutuksiakaan koska tilanne "ei vahinkoa" on yleisempi? Haha!

        Laki vaatii liikennevakuutuksen, ja jopa minun ajotavallani on tuhansia kertoja yleisempi tilanne että en tarvitsisi sitä, kuin että tarvitsisin.

        Sama juttu kun täällä joskus puhutaan että on vakava asia jos airbag valo palaa, niin sitä airbaggiahan tarttee päivittäin, eix joo?


    • Rengasmies6+20=

      Miksi yleensä suomalaiset pitää 8:saa rengasta 7:llä pärjää.Erikois renkaat eri asia vanteet ja kokeudet leveydet säätelee tämänEihän erillistä varapyörää ees tarvitse,koska kumminkin se varapyörä korjataan rikkoontuessa välittömästikin, koska pitkiä matkoja ei varapyörää ilman ei kannata ajella.??! Kesän jälkeen kesäpyörä perään ja toisin taas keväällä siellähän ne kuitenkin ovat vailla käyttöä säästyy varastotilaa ja yhden renkaan hinta

      • ghkdtktk

        Melko hyvä laskupää sulla.. Montakos rengasta sun autossas oikein on jos 7:llä pärjäät kesät ja talvet?


      • Kiki.
        ghkdtktk kirjoitti:

        Melko hyvä laskupää sulla.. Montakos rengasta sun autossas oikein on jos 7:llä pärjäät kesät ja talvet?

        Kesällä alla 4 kesäpyörää, ja varapyöränä yksi talvipyörä

        Talvella taas laitetaan alle se yksi varapyörä, ja kolme varastossa olevaa renkasta, ja laitetaan vararenkaan tilalle yksi kesäpyörä, ja viedään loput kolme kesäpyörää varastoon.

        Joten mikä ei laskuissa oikeen täsmää?


      • Tojo-Köle
        Kiki. kirjoitti:

        Kesällä alla 4 kesäpyörää, ja varapyöränä yksi talvipyörä

        Talvella taas laitetaan alle se yksi varapyörä, ja kolme varastossa olevaa renkasta, ja laitetaan vararenkaan tilalle yksi kesäpyörä, ja viedään loput kolme kesäpyörää varastoon.

        Joten mikä ei laskuissa oikeen täsmää?

        (4 1 3=?)

        Jos auton alla on joko 4 kesäpyörää tai 4 talvipyörää, niin tarvitset 8, vaikka kuinka laskisit. -jos tarkoituksena oli väittää, että ALLA on varapyörä, niin hullua toimintaa, jos samalla akselilla on erilainen pyörä, vaikka se olisikin "varapyörä" (=laitonta)

        Jos haluaa kikkailla, ajaa kitkarenkailla kesät talvet ja riittää 4 pyörää.....

        Huomioikaa muuten ed. kikkailuissanne, että kaikkissa autoissa ei ole enää alkuunkaan samanlainen varapyörä (esim. max 50km/h tms.) .......


      • Lähes aina tienpäällä
        Kiki. kirjoitti:

        Kesällä alla 4 kesäpyörää, ja varapyöränä yksi talvipyörä

        Talvella taas laitetaan alle se yksi varapyörä, ja kolme varastossa olevaa renkasta, ja laitetaan vararenkaan tilalle yksi kesäpyörä, ja viedään loput kolme kesäpyörää varastoon.

        Joten mikä ei laskuissa oikeen täsmää?

        4 kesäpyörää ja 4 talvipyörää on 8 pyörää. Varastossa on vain 3 pyörää vuodenajasta huolimatta.

        Seittemällä on aika aika mahdotonta saada jokanurkkaan samanlaista rengasta toisena vuodenaikana.
        Aika yksinkertaista matematiikkaa mutta ymmärrän ettei sitä joku rengasasentaja osaa sillä nehän eivät tiedä renkaan ulkosyrjästäkään mitään mikäli on epäsymmetrisellä kuviolla varustettu rengas. Pyörimissuuntakin on usein kysenalaista.

        Mikäli kesällä käytetään varapyöränä talvirengasta voi olla pakko että joutuu laittamaan vasemman laidan renkaan oikealle ja silloin on ajettava hillitysti ja heti renkaanpaikkaukseen ettei siitä allaolevasta väärinpäin pyörivästä renkaasta irtoa nastat.

        Menikö liian vaikeaksi??


      • Järjen käyttö sallittu
        Kiki. kirjoitti:

        Kesällä alla 4 kesäpyörää, ja varapyöränä yksi talvipyörä

        Talvella taas laitetaan alle se yksi varapyörä, ja kolme varastossa olevaa renkasta, ja laitetaan vararenkaan tilalle yksi kesäpyörä, ja viedään loput kolme kesäpyörää varastoon.

        Joten mikä ei laskuissa oikeen täsmää?

        Autossa tarvitaan vain viisi kunnollista tubelesta. 4 1 varapyörä
        Vai kuvitteleeko joku ajavansa Yli 210km/h nopeuksia kesällä?


      • tuumakoko
        Kiki. kirjoitti:

        Kesällä alla 4 kesäpyörää, ja varapyöränä yksi talvipyörä

        Talvella taas laitetaan alle se yksi varapyörä, ja kolme varastossa olevaa renkasta, ja laitetaan vararenkaan tilalle yksi kesäpyörä, ja viedään loput kolme kesäpyörää varastoon.

        Joten mikä ei laskuissa oikeen täsmää?

        Ei välttämättä mahdu vararenkaan paikalle nämä nykytyyliset 17-18" leveät kesäkiekot, ei ehkä 16" talvigummikaan... No onneksi siellä on se varavararengas, jolla voi körötellä ihmisten ilmoille.


      • hjnmkl
        Lähes aina tienpäällä kirjoitti:

        4 kesäpyörää ja 4 talvipyörää on 8 pyörää. Varastossa on vain 3 pyörää vuodenajasta huolimatta.

        Seittemällä on aika aika mahdotonta saada jokanurkkaan samanlaista rengasta toisena vuodenaikana.
        Aika yksinkertaista matematiikkaa mutta ymmärrän ettei sitä joku rengasasentaja osaa sillä nehän eivät tiedä renkaan ulkosyrjästäkään mitään mikäli on epäsymmetrisellä kuviolla varustettu rengas. Pyörimissuuntakin on usein kysenalaista.

        Mikäli kesällä käytetään varapyöränä talvirengasta voi olla pakko että joutuu laittamaan vasemman laidan renkaan oikealle ja silloin on ajettava hillitysti ja heti renkaanpaikkaukseen ettei siitä allaolevasta väärinpäin pyörivästä renkaasta irtoa nastat.

        Menikö liian vaikeaksi??

        Jos alla on 4 pyörää, ja vasrastossa 3, niin eikös niitä ole silloin 7 :)


      • rajoitustenmukaan
        Kiki. kirjoitti:

        Kesällä alla 4 kesäpyörää, ja varapyöränä yksi talvipyörä

        Talvella taas laitetaan alle se yksi varapyörä, ja kolme varastossa olevaa renkasta, ja laitetaan vararenkaan tilalle yksi kesäpyörä, ja viedään loput kolme kesäpyörää varastoon.

        Joten mikä ei laskuissa oikeen täsmää?

        Kun ostat uuden auton, niin siinä on alla neljä kesärengasta ja parhaassa tapauksessa takaluukussa viides normaali kesärengas, mutta useimmiten tilapäisrengas tai pelkkä renkaan paikkaussarja.

        Oletetaan, että takaluukussa on normaali kesärengas. Näin saat uuteen autoon viisi kesärengasta ikään kuin kaupan päälle. Sen sijaan talvirenkaita joudut ostamaan rahalla neljä kappaletta.

        Sinun väite seitsämästä renkaasta on sikäli kummallinen, että joskus sinun on pakko ollut ostaa neljä talvirengasta.

        Kun uudella autolla on ajettu tarpeeksi, niin neljä kesärengasta ja neljä talvirengasta on kulunut, mutta yksi kesärengas on hyväkuntoinen. Sen voi tietysti siinä vaiheessa ottaa mukaan kiertoon ja ostaa vain kolme uutta kesärengasta ja laittaa yksi kulunut kesä- tai talvirengas vararenkaaksi.

        Vararenkaasta saatava hyöty tulee siis vain yhden kerran auton elinkaaren aikana, jos vararenkaan ottaa kesärenkaaksi auton alle ajoon siinä vaiheessa, kun ensimmäinen rengaskerta on ajettu loppuun.


      • harabein
        ghkdtktk kirjoitti:

        Melko hyvä laskupää sulla.. Montakos rengasta sun autossas oikein on jos 7:llä pärjäät kesät ja talvet?

        Kitkarenkaat !!!


      • golffi
        harabein kirjoitti:

        Kitkarenkaat !!!

        Laiskuttani ajelin yhden kesän, vaikka ajo-ominaisuudet kesäkelillä on oikeasti huonot, varsinkin sivuttaispito ja jarrutusmatkat.
        Talvella on kitkoilla pärjänny, kun on toi pahin hurjastelu vaihe menny jo aikaa sitten ohi.

        Kevytvarapyörä on ihan jees ratkaisu. kyllä sillä on päässy hyvin ihmisten ilmoille mm. tuolta susirajalta.


    • pulttipyssy

      No kyllä olin iloinen, kun minulta rengas puhkesi su aamuna klo 4 aikaan moottoritiellä ja takakontissa oli mistä vaihtaa..En minä ajatellut, että sitä ees koskaa tarttisin.. Mitä te kuvittelette säästävänne sillä, ettei ole vararengasta? Sillä ei oo paskankaan väliä.. Eiköhän suurempi säästö vuodessa tule vaikka siitä, että autossa on aina vain kuljettaja eikä yhtään matkustajaa. Vai eks ne matkustajat paina mitään?

    • vahingonvara

      Paljon riippuu missä on. Jos on yksinään kaukana metsätien päässä, voi olla vararengas hyväksi.

      • la-z-boy

        kyllä taas aihe:) jos niitä 0,00000000000000001 desin kulutuseroja pitää ruveta laskemaan niin eikös esson baarilta pöllitty fillari olisi oiva vaihtoehto.. tai no housun takamus kuluu...


      • 5054
        la-z-boy kirjoitti:

        kyllä taas aihe:) jos niitä 0,00000000000000001 desin kulutuseroja pitää ruveta laskemaan niin eikös esson baarilta pöllitty fillari olisi oiva vaihtoehto.. tai no housun takamus kuluu...

        aloittaja tuntuu säästävän sinänsä väärästä paikasta. toki vararenkaan voi poistaa, mikäli ajelee muutaman kilometrin säteellä kodista ts. huoltoyhteyden päässä. suuria säästöjä sillä ei saa aikaan, ehkä puhutaan 0,5...0,05 desin säästöstä satkulla. tämän saa tuhlattua hyvinkin helposti huolimattomalla ajotyylillä ja riittää siihen yksi turha kiihdytys tai hetken tyhjäkäyttö.

        se, että renkaista (myös vararengas) löytyy oikeat rengaspaineet, on tärkeämpi polttoaineenkulutuksen kannalta. vararenkaan olemassaolon miettiminen pa-kulutuksen kannalta on sitä säätämistä, oikeat säästöt haetaan muulla tavalla. vararenkaan olemassaolo pitää miettiä huoltovarmuuden perusteella, ainakin pitkälle ajomatkalle ottaisin sen ja kunnon vaihtovälineet mukaan.


    • säästöä kalliilla

      Yksi rivakka ohitus vie bensassa sen vuoden säästön joka vararenkaan poisjättäminen säästää.

      Toinen huomion kohde on renkaiden laatu. Halvat renkaat ovat myös huonompia vierintävastukseltaan. Kun renkaat kestävät n. 40000 km niin siinä aikana halpa rengas kuluttaa lähes sata litraa enemmän bensaa kuin hyvä. Samalla rahalla saisi siis hyvätkin renkaat kun laskee ylikulutetun bensanhinnan niiden halpiskumien päälle. Halparenkailla ajaja saa siis "säästökseen" vain kovemman rengasmelun ja huonommat ja turvattomammat ajo-ominaisuudet.

      • Maukka Peruspökkyrä

        Niillä spray-pullo tökötteillä ei tee muuta kuin naurattaa itseään.

        Mulla meni prätkässä takakumi tussuksi ihan noin vaan, no tietenkin burnasin vähän.
        Vaimollani meni moottoritiellä toinen etukumi yhtäkkiä tyhjäksi (miina?) ja pyöri akselinsa ympäri suoraan penkkaan. Onneksi, sillä tyttökin oli kyydissä. Hinattiin sitten myöhemmin pois. Sanoinkin vaimolle, ettei sun ehkä kannata tällä autolla toiste ajaa jos et hallitse. Iso voimakas moottori, kaksiovinen coupe, takavetoinen ja vanha. Ei nykyajan helpotuksia; ABS, traction control... ym. Kaikki hyvin episodin jälkeen.
        Autokin oli säilynyt pahemmilta vaurioilta, ainoastaan kuskinpuoleinen suoja oli lommoilla ja eturipustustus. Auto haritti kuin pahempikin karsastaja. Siitä selvittiin.

        Tuumattiin yhdessä tytön kanssa, että tuo pihalla seisova kupla taitaa olla parempi katsastaa ja antaa äitille/vaimolla käyttöön. VW sillä kun hän pörhältää, ei pääse ainakaan liian lujaa.


    • lapin mies

      Minulla on tietysti täysi vararengas. Talvella se on talvirengas ja kesällä kesärengas. On sattumalta tallin nurkassa mistä valita. Lisäksi on varabensaa 5 litran kanisteri, lasolia, hinausköysi, kirves ja puukko, nippusiteitä, teippiä sekä starttikaapelit. Lisäksi on pari pulloa viinaa, pyyhe sekä vaihtovaatteet. Kumisaappaat, pipo sekä lämmin takkikin ovat mukana. Koskaanhan ei tiedä mitä tapahtuu tai minne joutuu. Auto on uudehko ja ainakin kuvitellusti luotettavaa mallia.

      Itse olen pärjännyt melko vähin ongelmin mutta apua olen joutunut antamaan jopa etelän mieheltä bensan loputtua hänen ajettuaan 10 km ohi huoltoaseman.

      • Naisautoilija-vm56

        Yli 35 vuoden aikana päivittäin autoa ajaneena minulla on kerran mennyt rengas ajossa. Enkä edes silloin kaivannut sitä tilaa vievää vararengasta vaan ilmasin tyhjenevää rengasta ja ajelin hitaasti lähinpään huoltoon. Ja rengas paikattiin nätisti :)

        2005 ostamaani uuteen autoon en ole edes hankkinut koskaan vararengasta. Mitä ihmettä minä sillä tekisin? Joka tapauksessa jos jotain autolle sattuu, soitan korjaajan/hinaajan tms.

        Pienikin säästö järjettömissä bensahinnoissa on kaikki kotiinpäin!


      • tuulisää
        Naisautoilija-vm56 kirjoitti:

        Yli 35 vuoden aikana päivittäin autoa ajaneena minulla on kerran mennyt rengas ajossa. Enkä edes silloin kaivannut sitä tilaa vievää vararengasta vaan ilmasin tyhjenevää rengasta ja ajelin hitaasti lähinpään huoltoon. Ja rengas paikattiin nätisti :)

        2005 ostamaani uuteen autoon en ole edes hankkinut koskaan vararengasta. Mitä ihmettä minä sillä tekisin? Joka tapauksessa jos jotain autolle sattuu, soitan korjaajan/hinaajan tms.

        Pienikin säästö järjettömissä bensahinnoissa on kaikki kotiinpäin!

        Eilen jäin sienireissulla tosi pahaan paikkaan , en heti huomannut että rengas tyhjennyt siinä seisoissa . Vasta n. 100m päässä kun lähdettiin liikkeelle.Mehtätiet kun ei niin tasaisia että olis heti hoksannu, ja tais olla mulla vasta toinen kerta25v aikana.
        Ei siinä olis vaahdot auttaneet niin sököksi meni.
        Piti ukko kuhtua hätiin oli niin tiukassa kun paineilmalla laitettu. Tuli siinä sitten tarkastettua muutkin ja nyt alla neljä tuliterää. Jotta tuli sienille hintaa.Mutta parempi onni ,nyt kun ensi viikon pitkällä reissulla Niin on vaan kesällä tullut ajettua että sakothan niillä olis saanut, ei turhaan huomautella tarkistuksen tärkeydestä aina välillä.


      • seuraavalla kerralla
        Naisautoilija-vm56 kirjoitti:

        Yli 35 vuoden aikana päivittäin autoa ajaneena minulla on kerran mennyt rengas ajossa. Enkä edes silloin kaivannut sitä tilaa vievää vararengasta vaan ilmasin tyhjenevää rengasta ja ajelin hitaasti lähinpään huoltoon. Ja rengas paikattiin nätisti :)

        2005 ostamaani uuteen autoon en ole edes hankkinut koskaan vararengasta. Mitä ihmettä minä sillä tekisin? Joka tapauksessa jos jotain autolle sattuu, soitan korjaajan/hinaajan tms.

        Pienikin säästö järjettömissä bensahinnoissa on kaikki kotiinpäin!

        lakisääteinen?


      • se reppii minut rikki

        paikallaan, jos joutuu odottelemaan apua kauna.

        Miten olisi myös lumilapio, jos juuttuu johonkin lumipenkkaan.


      • 5054
        seuraavalla kerralla kirjoitti:

        lakisääteinen?

        lakisääteinen? kerro mikä laki sen käskee ottamaan mukaan?


      • dille-.-.
        Naisautoilija-vm56 kirjoitti:

        Yli 35 vuoden aikana päivittäin autoa ajaneena minulla on kerran mennyt rengas ajossa. Enkä edes silloin kaivannut sitä tilaa vievää vararengasta vaan ilmasin tyhjenevää rengasta ja ajelin hitaasti lähinpään huoltoon. Ja rengas paikattiin nätisti :)

        2005 ostamaani uuteen autoon en ole edes hankkinut koskaan vararengasta. Mitä ihmettä minä sillä tekisin? Joka tapauksessa jos jotain autolle sattuu, soitan korjaajan/hinaajan tms.

        Pienikin säästö järjettömissä bensahinnoissa on kaikki kotiinpäin!

        onko hinauspalvelun käyttä halvempi vaihtoehto???


    • mie_vaa

      Vararenkaan mukana pito on Murphyn lainkin mukaan melko varma keino ehkäistä rengasrikkoja.

      Vaahdoilla ei tee mitään, sen sijaan 12V pikkukompuralla ja tubeless-paikkaussarjalla tekeekin jo, varsinkin jos osaa jälkimmäistä käyttää.

    • MOAM

      On pidetty vararengasta turhaan mukana 100 000km, kertaakaan ei ole joutunut vaihtamaan rengasta. En tiedä onko ollut normaalia parempi tuuri.

      Vararengas on noin 1,5% auton painosta joten bensaa on mennyt hukkaan renkaan takia n. 100 litraa eli 130 euron edestä. Tuntuu että vararengasta ei ainakaan kaupunkiajossa eikä asfalttiteillä tarvita.

      • 5054

        kaupungissa suurin mahdollisuus lienee törmätä juoppojen kylvämiin lasinsiruihin, harvemmin taitaa tieltä löytyä nauloja tms.


      • painava

        varapyörä tai sitten tosi kevyt auto. En kyllä millään laskuopilla saa varapyörän painoksi enemmän kuin 0,5% auton painosta jos puhutaan keskikokoisesta henkilöautosta.
        Bensan kulutus ei myöskään lisäänny suorassa suhteessa auton painon lisäykseen, joten tuo laskelmasi on ns. pimeästä aukosta.


      • suhdeluku
        painava kirjoitti:

        varapyörä tai sitten tosi kevyt auto. En kyllä millään laskuopilla saa varapyörän painoksi enemmän kuin 0,5% auton painosta jos puhutaan keskikokoisesta henkilöautosta.
        Bensan kulutus ei myöskään lisäänny suorassa suhteessa auton painon lisäykseen, joten tuo laskelmasi on ns. pimeästä aukosta.

        Missä suhteessa painon lisäys lisää bensan kulutusta.


    • Kuherteleva Alli

      "Kannattaako vararengasta pitää mukana?"

      Vastaushan riippuu siitä miten olet liikkeellä. Jos olet autolla niin ilman muuta, mutta jos olet liikenteessä vaikkapa kävellen tai tai bussilla tai hiihtäen tai potkurilla niin en näkisi vararenkaan mukana kuljettamisesta olevan mitään hyötyä.

      Samoin jos olet liikkeellä autolla, mutta joudut sitten osan matkaa vaikkapa kävelemään, esim sisään kauppaan, kannattaa vararengas jättää sinne autoon, eikä ottaa sitä mukaan kävellen suoritetun matkan osan ajaksi.

      • .....

        Olen autolla ajanut noin 37 vuotta ja kerran olen pyörän joutunut tyhjentymisen takia vaihtamaan ja sekin tapatui ihan kotipihassa. Suurin onni oli asiasa se, että käytetynä ostetussa autossa oli varapyörässä väärä vanne(siis täysin toisen automallin), joten tien päällä olisi ollut aikahukassa.
        Nykyisessä autossani ei ole lainkaan vararengasta, vaan sen tilalla kompressori ja pullo paikkausainetta.Tärkeintä on tarkistaa rengaspaineet säännöllisesti, sillä törkeät alipaineet sekä vaarantavat ajettavuuden, nostavat kulutusta ja tuhoavat renkaan ennen aikojaan.


    • Kaikkea sitä kuulee

      Kyllä vararengasta on jo kymmeniä vuosia kuljetettu mukana, jos ei sitä kannattaisi kuljettaa mukana, kyllä se olisi jo keksitty ja lakattu kuljettamasta.

    • asdf3

      Joo, ei kannata, voit sitten kävellä 30km kantaen rengasta seuraavalle kylmälle asemalle, jossa toteat; ahaa, täällä ei täytetäkään kumeja... jatkat kävelyä seuraavan 30km... vihdoin löytyi. Nooh nyt sulla on siinä kädessä sitten täysi kumi jonka kanssa kävelet 60km takaisin, ehkä jo aamulla olet perillä.

      • kumiiiii

        Laihdua sen vararenkaan paino niin ongelma on ratkaistu :D Ihme keskustelua, onko ihmiset tosiaan niin köyhiä, että joutuu jättämään vararenkaan kotiin!!? Hankkikaa polkupyörä (jos on varaa)


      • naurunappulaa
        kumiiiii kirjoitti:

        Laihdua sen vararenkaan paino niin ongelma on ratkaistu :D Ihme keskustelua, onko ihmiset tosiaan niin köyhiä, että joutuu jättämään vararenkaan kotiin!!? Hankkikaa polkupyörä (jos on varaa)

        No jos ostetaan viimesillä rahoilla se ylikallis egonpönkitysväline siihen pihaan niin mihinkäs siinä enää olisi varaa..Sitten säästellään ihan naurettavissa asioissa. Kaikken typerintä ja huvittavinta on se, että on pramea auto pihassa ja siinä kaikkein halvimmat ja paskimmat talvi/kesärenkaat :D Auto on kyllä varaa ostaa, mutta ei oo sitten käkkylää huolehtia siitä..Silloin vois jo jättää ostamatta.


    • päpätäti

      takana eikä yhtään puhjennutta rengasta tien päällä, silti vararengas mukana, säännöllisesti tarkastettuna. Ei paljon mieltä lämmitä jos rengas puhkeaa ja vararangas osottautuu littanaksi...En usko että bensassa niin paljon olis säästänyt että olis kannattanu olla ilman vaikkei ole tarvinnukkaan!

    • vararengas

      mitä sitä mukanaan kuljettaa. ottakaa autoon kasko niin hinuri hakee ilmaiseksi pois :D

      • seppo73

        itsellänihän ei ole vararengasta koska se oli lisävaruste ja maksoi maltaita. sen tilalla oli paikkausaine sekä sähkökompressori. ja siitä hinauksesta, osakaskoonkin saaa noin 10 euron vuosihintaan hinauspalvelun jossa omavastuu on pyöreät 0 euroa joten aika halpaa se hinauskin on jos niiin huono tuuri käy että joutuu ks palvelua käyttämään.


    • Taloudellisesti ajamalla säästät

      Kyllä kannattaa pitää mukana. Vaahto ei paljoakaan auta, jos rengas hajoaa kunnolla. Vaahto toimii kohtuu hyvin esim. jos rankaassa on ruuvi tai muu vastaava pienen esineen tekemä reikä.
      Korjausvaahto ei yksistään riitä vaan, kun olet ajanut n.10km eteenpäin sinun pitää tarkistaa ilmapaineet ja lisätä oikea ilmanpainemäärä renkaaseen.

      Toiseksi vararengas ei ole se ratkaiseva polttoaineenkulutusta lisäävä asia. Ensiksi kanattaa opetella ajamaan taloudellisesti. Vaikka itse luulin osaavani ajaa taloudellisesti, niin en osannutkaan. Taloudellisenajonkurssilla oma ajotapani vs. uusi opetettu ajotapa. Testi kierros n. 25min sekalaista ajoa, kaupungin keskustassa, taajamassa ja maatiellä. Uusi taloudellinen ajotapa kulutti 1 litran vähemmän keskikulutuksesta mitattuna kyseisellä kierroksella. Joten taloudellisella ajotavalla saat suuremmat säästöt. Pidä se vararengas vain siellä takakontissa.

    • tt

      hei suomalainen yrittäja jos haluat mainostaa tuotteita tai haluat työvoimaa, sitten sinua auttaa taksiapu. olemme viron suurin taksiliitto ja meitää katsoo päivittäin noin 500 taksikuskia. katso ja oya yhteyttä www.taksoabi.edicypages.com

    • dfhhjjhjhgghhghghghghghghg

      Ota se rengas mukaan vaan sille reissulle kun meinaat että alkuperäinen puhkeaa.

    • hyvää päivää jeah

      sä voit miettiä tuota sitten 20 asteen pakkasessa...

    • Rengas pois niinkuin ois..

      Ei todellakaan kannata.
      Säästä bensaa ja jätä varanrengas pois.

      Ei kannata todellakaan vararengasta kiikuttaa koko ajan mukana.
      Ihan turha osa.

      Autotehtaat ja rengasvalmistajat vaan pyrkivät sillä lailla parantamaan markkinoitaan.

    • ......

      saat lisää huippunopeuttakin kun ei ole vararengas tuomassa ylimääräistä painoa. =)

    • 20+15

      Vararengasta ei tietenkään kannata pitää mukana turhaan. Ota se mukaan vain sille reissulle jolla rengas puhkeaa.. Heheh.

      Paikkapullo kyllä auttaa pieneen reikään josta ilma pihisee hiljalleen niin että täyteen pumpattu rengas on tyhjä vasta seuraavana aamuna.

      Isompiin siitä ei ole mitään iloa. Eikä pieneenkään reikään jos se on renkaan kyljessä. Yleensä kyljessä on terävän kanttikiven yli ajamisen seurauksena sellainen reikä että rengas kirjaimellisesti räjähtää.

      Rengasliikkeet todella tykkäävät siitä että rengas ja vanne ovat täynnä joulupukin oksennusta ja ainakin vanhat paikka-aineet aiheuttivat korroosiota mikä tekee hyvää vanteen ja renkaan välisessä tiivistepinnassa jonka pitäisi olla täysin sileä.

    • hynny20

      Yleisesti ottaen ei kannata.Jo erikoislitteä vararengas painaa.....öö....7,5kg.Voiko ntuo olla totta...juu-u.7,5kg.Ompas painava,vaikka vaan 14".Tää tekee selvää säästöä kun pyöräyttää tuonne...,oho!Se siitä säästöstä...

    • en säästä

      Käyppä vääntämässä TOSI ISO kakka ennen ajoon lähtöä.Se säästää myös polttoainekuluissa.

      • valuvatkin

        Siinä vaahdot valuvat jostain muualta kun kumisi puhkeaa kelvottomaan kuntoon pyöriessään motarilla
        hetkisen , ja muijasi joutuu odottelemaan uutta kumia kun herra säästää .


    • jep jep

      ...mutta entäpä,kun kumi tyhjenee jossain korpitaipaleella -20 asteen pakkasella?
      Eipä taida sitten vaahdosta olla apua.

    • Toinen näkökohta

      moottoripyörissä ei ole vararengasta ja siltikin niillä liikutaan korpitaipaleita

    • 82B2fat

      on haitallista terveydellekin. Kannattaa laihduttaa se vararengas pienemmäksi.

      • rinkularenkulajeeJOOOO!!!

        Kaksi kertaa on rengas hajonnut. Ensimmäisellä kerralla halkesi koko kuve vanhoista talvikaljuista.

        Toisella kertaa maantiellä kuuntelin että nyt jotain hajosi. Ei muuta kuin vilkku päälle ja kunnon jarrutuksella auto toppiin tien pientareelle. Savu oli sankka ja lähemmässä tarkastelussa ilmeni että takarengashan on ihan luttana ja sen kupeetkin on sulaneet siinä jarrutuksessa. Sormen mentävä reikä siinä oli pinnassa. Vissiin joku pultti oli mennyt siitä läpi ja päätti sitten kesken työmatkan lähteä irti.

        Kun ei siinä tien poskessa huvittanut renkaita käydä vaihtamaan, niin ajelin sitten seuraavalle levähdyspaikalle pari kilometriä. Pilallahan se rengas oli muutenkin. Kyllä se sitten osasi pomputtaa autoa. Ei viittäkymppiä kovempaa sietänyt ajaa ettei aamiainen löydy sylistä ja rinnuksilta :D

        Olihan minulla sitten vararengas mutta ei tunkkia ja työkaluja. Jos sen reiän olis leikannut isommaksi niin semmoisen vaahtopurkin olis varmaan voinut tunkea siihen tulpaksi...


      • että sillai
        rinkularenkulajeeJOOOO!!! kirjoitti:

        Kaksi kertaa on rengas hajonnut. Ensimmäisellä kerralla halkesi koko kuve vanhoista talvikaljuista.

        Toisella kertaa maantiellä kuuntelin että nyt jotain hajosi. Ei muuta kuin vilkku päälle ja kunnon jarrutuksella auto toppiin tien pientareelle. Savu oli sankka ja lähemmässä tarkastelussa ilmeni että takarengashan on ihan luttana ja sen kupeetkin on sulaneet siinä jarrutuksessa. Sormen mentävä reikä siinä oli pinnassa. Vissiin joku pultti oli mennyt siitä läpi ja päätti sitten kesken työmatkan lähteä irti.

        Kun ei siinä tien poskessa huvittanut renkaita käydä vaihtamaan, niin ajelin sitten seuraavalle levähdyspaikalle pari kilometriä. Pilallahan se rengas oli muutenkin. Kyllä se sitten osasi pomputtaa autoa. Ei viittäkymppiä kovempaa sietänyt ajaa ettei aamiainen löydy sylistä ja rinnuksilta :D

        Olihan minulla sitten vararengas mutta ei tunkkia ja työkaluja. Jos sen reiän olis leikannut isommaksi niin semmoisen vaahtopurkin olis varmaan voinut tunkea siihen tulpaksi...

        Kuten tässä keskustelussa on käynyt ilmi niin kannattaa kuitenin pitää se vararengas mukana ja myös
        vilkaista sen paineet pari kertaa vuodessa, ja myös mukana kunnon halli tai pullotunkki sekä ristikko-
        avain tai teleskooppiavain ja ne hanskat, eikä haittaa vaikka olisi pieni lankunpätkä helman ja tunkin
        väliin muuten on se riski olemassa että tulee klommoja jos nostaa väärästä paikasta.


      • tuunari_mikko
        että sillai kirjoitti:

        Kuten tässä keskustelussa on käynyt ilmi niin kannattaa kuitenin pitää se vararengas mukana ja myös
        vilkaista sen paineet pari kertaa vuodessa, ja myös mukana kunnon halli tai pullotunkki sekä ristikko-
        avain tai teleskooppiavain ja ne hanskat, eikä haittaa vaikka olisi pieni lankunpätkä helman ja tunkin
        väliin muuten on se riski olemassa että tulee klommoja jos nostaa väärästä paikasta.

        Alla laskelma säästöstä, kun ajetaan vuosi ilman vararengasta.

        Lähtötiedot:
        Vararenkaan, ristikkoavaimen ja tunkin paino = 15kg
        Bensan hinta = 1,3 eur/ litra
        Auton keskikulutus jokaista 100kg massaa kohti = 0,6 litraa/100km/100kg

        Kustannus:
        (15/100)*0,6*1,3 = 0,117 eur/100km ( 0,117 euroa sadalla kilometrillä)

        Jos keskimääräinen ajosuorite vuodessa olisi 20tkm, niin säästö ilman vararengasta vuodessa olisi:
        (20 000/100)*0,117 = 23,4 euroa.


      • meni..
        tuunari_mikko kirjoitti:

        Alla laskelma säästöstä, kun ajetaan vuosi ilman vararengasta.

        Lähtötiedot:
        Vararenkaan, ristikkoavaimen ja tunkin paino = 15kg
        Bensan hinta = 1,3 eur/ litra
        Auton keskikulutus jokaista 100kg massaa kohti = 0,6 litraa/100km/100kg

        Kustannus:
        (15/100)*0,6*1,3 = 0,117 eur/100km ( 0,117 euroa sadalla kilometrillä)

        Jos keskimääräinen ajosuorite vuodessa olisi 20tkm, niin säästö ilman vararengasta vuodessa olisi:
        (20 000/100)*0,117 = 23,4 euroa.

        Eihän auton kulutus ole suinkaan suoraan riippuvainen liikutettavasta massasta. Massa ei vaikuta esim. ilmanvastukseen millään tavalla.
        Jos autoon ottaa kyytiin 2 satakiloista henkilöä niin kulutus ei lisäänny 1,2 l/100 km.


    • frangrabba

      missä sä sitä vararengasta oikeen raahaat perässä jos siittä löpön kulutus nousee,onko se jossain kivireessä vai missä

    • nuttunen

      tosta vyötäröltä sitten mihinkään;)

      • i96666

        vararenkaan määritelmä:musta esine autotallin nurkassa


    • Vararengas ehdoton

      Vaahdosta suurin apu valmistajille ja kauppiaille = pysyy talous kunnossa !

    • riitta takkula-manninensisko

      sillä kaikissa linja-autoissa on aina vararengas kyllä auton mukana.

    • ehtrhtrhtrh

      Kaikki autoista ja muutakin: http://alturl.com/rqwd

    • Tomorrow I´ll be nine

      Se on monelle suomalaiselle naiselle pakollinen valinta.
      Siitä haluttaisiin luopua, mutta geenit eivät anna periksi.

      • Optimizer

        Mutta jos ainut syy on kulutuksen vähentäminen, niin ilo ei ole kovin suuri. Kuten jo mainitiinkin, massan vähennys ei ole suoraan verrannollinen kulutukseen. Sen sijaan suorituskykyyn tuo vaikuttaa "täydellä teholla". Omassa autossa on täysikokoinen vararengas kokoa 205/60 R16 ja se painaa tasan 20kg. Auto painaa 1350kg, joten painon säästö on 1.5%. Tunkki painaa reilut 2kg ja sen voisi korvata suunnilleen samanpainoisella kompressori- ja paikkausmassa yhdistelmällä.

        Näiden kahden sangen marginaalisen parannuksen takia en vielä vararengasta poistaisi, mutta 80 litran lisäys tavaratilaan lämmittäisi mieltä kummasti kesälomareissuilla. Poistaisin renkaan heti, jos vain saisin jostain vararenkaan paikalle sellaisen mustasta styroxista valmistetun laatikon jossa olisi suuri yhtenäisen tila, sekä siihen sopivan kannen joka kestäisi raskaan lastin kuormaamisen sen päälle.


      • Tosi on
        Optimizer kirjoitti:

        Mutta jos ainut syy on kulutuksen vähentäminen, niin ilo ei ole kovin suuri. Kuten jo mainitiinkin, massan vähennys ei ole suoraan verrannollinen kulutukseen. Sen sijaan suorituskykyyn tuo vaikuttaa "täydellä teholla". Omassa autossa on täysikokoinen vararengas kokoa 205/60 R16 ja se painaa tasan 20kg. Auto painaa 1350kg, joten painon säästö on 1.5%. Tunkki painaa reilut 2kg ja sen voisi korvata suunnilleen samanpainoisella kompressori- ja paikkausmassa yhdistelmällä.

        Näiden kahden sangen marginaalisen parannuksen takia en vielä vararengasta poistaisi, mutta 80 litran lisäys tavaratilaan lämmittäisi mieltä kummasti kesälomareissuilla. Poistaisin renkaan heti, jos vain saisin jostain vararenkaan paikalle sellaisen mustasta styroxista valmistetun laatikon jossa olisi suuri yhtenäisen tila, sekä siihen sopivan kannen joka kestäisi raskaan lastin kuormaamisen sen päälle.

        Parantaahan tuo myös kuorman kantokykyä sekä ajettavuutta, kun akselivälin ulkopuolelle jäävää massaa saa karsittua.


    • Anonyymi

      Vanne hajoaa niin huonossa kunnossa tiet?

    • Anonyymi

      Pidä sinä vain vararengasta huoletta mukana, se kannattaa.

    • Vanha ketju, mutta aina ajankohtainen.
      Kahlasin ketjun lävitse ja kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä, että rengasrikko tapahtuu sittenkin aika harvoin.
      En malta kuitenkaan olla kertomatta, että toimiessani takavuosina ns. "markka-aikana" opettajana, jolloin kaikilla ei edes ollut kännyköitä, vaihdoin renkaan säkkipimeällä, valottomalla kuraisella moottoritiellä sanamukaisesti puku päällä.
      Onneksi oli auton ojanpuoleinen rengas, sillä muuten minua ei kuraisuuteni vuoksi olisi oppilaitoksessa enää tunnistettu opettajaksi.
      Yksikään auto ei pysähtynyt kysymään, olisinko ollut avun tarpeessa eikä kukaan edes hiljentänyt.
      On tietenkin myös eri asia, jos 25 - 30 henkilöä odottaa, eikä mitään viestiä saa perille.
      Olin ajoissa liikkeellä, en edes myöhästynyt!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      116
      2058
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      159
      1545
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1374
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1158
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      164
      1131
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      966
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      872
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      867
    9. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      864
    10. Kuinka nättinä

      Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      811
    Aihe