Tekniikan Maailman talvirengastestissä vakava virhe

oikolukija

Erikoisia päätelmiä yrittävät toimittajat tehdä kitka renkaiden nopeusluokitusten perusteella. Päättelivät Falkenin pohjoisen olosuhteisiin tehdyksi renkaaksi, vaikka sen mallinimi oli niinkin kertova kuin Eurowinter.

Muutenkin taas aikamoista nastarengaspropagandaa, vaikka testeissä erot eivät olleet kummoisia - edes kiillotetulla jäällä, jota rannikon suolatuissa kaupungeissa harvemmin esiintyy.

31

1653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosituksia

      > Muutenkin taas aikamoista nastarengaspropagandaa, vaikka testeissä erot eivät olleet kummoisia - edes kiillotetulla jäällä, jota rannikon suolatuissa kaupungeissa harvemmin esiintyy.

      ...ja se tyypillisin pääkaupunkiseudun liukas keli = ohut huurre/mustan jään kerros asvaltin pinnassa jäi tietenkin testaamatta! Tottakai kitka on huono paksulla ja SILEÄLLÄ jäällä. Mutta puntit kääntyy toisinpäin, kun jääkerros on hiuksen ohut, jolloin nastat eivät pysty pureutumaan siihen ...ja kitkakumi löytää asvaltin pintamuotoja seurailevasta jääkerroksesta tartuntapintaa.

      Ja sitten ne suositukset ... kerrassaan järjenvastaista suositella piikkipyöriä kehä III:n sisäpuolelle, missä tieden kuluminen on iso ongelma eikä tuollaisella paksulla "järven jäällä" ajella juuri koskaan. Tällä liukkaus on just mallia lunta&räntää (jolloin puntit tasan sekä VAGniinkan maailman että omien havaintojeni perusteella) tai ohkaista huurre/mustan jään kerrosta, jolloin piikkipyörät välillä yllättävän surkeat ... (että se siitä "paremmasta kyvystä tasata kelin vaihteluja").

      Toisaalta taas kitkojen käyttö pohjoisessa ... miksi ihmeessä, kun siellä on lunta & jäätä reilummin tarjolla ts. ei tarvi niin murehtia teiden (turhaa) kulumista sulalla tiellä ajeltaessa. Eikä jokin jäinen pikkutien mäki todellakaan ole kitkarenkaiden ominta aluetta...

      • oikolukija

        "Ja sitten ne suositukset ... kerrassaan järjenvastaista suositella piikkipyöriä kehä III:n sisäpuolelle, missä tieden kuluminen on iso ongelma eikä tuollaisella paksulla "järven jäällä" ajella juuri koskaan. Tällä liukkaus on just mallia lunta&räntää (jolloin puntit tasan sekä VAGniinkan maailman että omien havaintojeni perusteella) tai ohkaista huurre/mustan jään kerrosta, jolloin piikkipyörät välillä yllättävän surkeat ... (että se siitä "paremmasta kyvystä tasata kelin vaihteluja").

        Toisaalta taas kitkojen käyttö pohjoisessa ... miksi ihmeessä, kun siellä on lunta & jäätä reilummin tarjolla ts. ei tarvi niin murehtia teiden (turhaa) kulumista sulalla tiellä ajeltaessa. Eikä jokin jäinen pikkutien mäki todellakaan ole kitkarenkaiden ominta aluetta..."

        Asiahan on juuri näin. Aikamoista nastarengasuskontoa Tekniikan Maailmassa. Mitä ihmeen logiikka siinä olis jossain Suomussalmen peräkylillä olis kitkoilla ajaa? Pääkaupunkiseudulla kitka on itsestäänselvä valinta. Kuljettajasta riippuen sitten voi valita joko pohjolan tai etelän kitkan, riippuen ajotaidoista ja siitä ajeleeko enemmän pää vai sivuteitä.

        Tekniikan Maailma yrittää uskottaa että jos et ole varma haluatko kitkat, älä ota niitä. Tämän voisi sanoa etelän kitkoista jotka ovat vaarallisia osaamattoman käsissä, ja niitä sen sijaan Tekniinan Maailma suosittaa taitaville kuskeille. Ja kaikkihan tiedetään että suurin osa pitää itseään taitavana....


      • asiaakin

        Suosittelivat nastoja myös kokemattomille ja ilman ABS/ESP apuja. Meilläkin on kauppakassissa nastat, mutta isompaan tulee tänäkin syksynä uudet kitkat. Niin oli edellisetkin, eikä niiden kanssa tullut tilannetta, jossa olisi nastoja kaivannut.

        En yhtään ihmettele, että noissa testeissä saadaan noin suuret erot nastoille ja kitkoille. Kyllähän se uusi ja terävä nasta jäähän puree. Sen sijaan ihmettelisin, jos talven ajetuille renkaille saataisiin samanlainen ero. Olisikin kiva nähdä miten muutaman kuukauden asfaltilla sisäänajetut renkaat pärjäisivat keskenään.


      • oikolukija
        asiaakin kirjoitti:

        Suosittelivat nastoja myös kokemattomille ja ilman ABS/ESP apuja. Meilläkin on kauppakassissa nastat, mutta isompaan tulee tänäkin syksynä uudet kitkat. Niin oli edellisetkin, eikä niiden kanssa tullut tilannetta, jossa olisi nastoja kaivannut.

        En yhtään ihmettele, että noissa testeissä saadaan noin suuret erot nastoille ja kitkoille. Kyllähän se uusi ja terävä nasta jäähän puree. Sen sijaan ihmettelisin, jos talven ajetuille renkaille saataisiin samanlainen ero. Olisikin kiva nähdä miten muutaman kuukauden asfaltilla sisäänajetut renkaat pärjäisivat keskenään.

        Meillä on ajettu vuosia kitkoilla kauppakassissakin. Ei ole ABS:ää ESP:istä puhumattakaan. Jos renkaiden pito on sitä samaa kuin nastoilla, niin miksei kitkatkin toimisi? Hyvin on toimineet. Enemmän tuntuu ne pyöristetyillä nastoilla ajelevat sutivan valoissa.

        Tietenkin jos turvattomalla autolla lähtee jääteille sohlaamaan, sillon kannattaa panostaa uusiin nastarenkaisiin, mutta pääkaupunkiseudulla siihen ei ole mitään tarvetta. Ei sillä kauppakassilla mökille helmikuussa lähdetä!


      • gummisetä68
        oikolukija kirjoitti:

        Meillä on ajettu vuosia kitkoilla kauppakassissakin. Ei ole ABS:ää ESP:istä puhumattakaan. Jos renkaiden pito on sitä samaa kuin nastoilla, niin miksei kitkatkin toimisi? Hyvin on toimineet. Enemmän tuntuu ne pyöristetyillä nastoilla ajelevat sutivan valoissa.

        Tietenkin jos turvattomalla autolla lähtee jääteille sohlaamaan, sillon kannattaa panostaa uusiin nastarenkaisiin, mutta pääkaupunkiseudulla siihen ei ole mitään tarvetta. Ei sillä kauppakassilla mökille helmikuussa lähdetä!

        Koeajoin joulukuussa 2001 uuden silloisen Toyota Yariksen, alla oli kitkat (Nokian). Talvi oli jo aito: lunta ja jäätä ja pakkasta, vaikka paikkakunta olikin Helsinki. Kävin tuolla Yariksella koeajolenkin yli 100 km maantietä (oli lainassa tojoliikkeestä yli yön) ja hämmästelin kitkarenkaiden pitoa ja talviajettavuutta. Yarpassa ei ollut tosiaan edes ABS:iä puhumattakaan ESP:stä, ja kulki vakaasti ja vikuroimatta. Noh, otin jarppani vielä nastoilla mutta ajatus jäi elämään.

        Myöhemmin vaihdoin perhetilanteen vuoksi isompaan uuteen autoon ja alle tuli Nokia RSI-kitkat. Siitä lähtien autoissani on ollut kitkarenkaat, ne pohjoismaihin suunnitellut. Välissä oli Continental CV3-kitkat ja nyt taas Nokialaiset, molemmat mainoita. Nyt autossani on jo se ESP:kin.


        Ihmeyttää tosiaan tuo TM:n höpinä ja suoranainen kiihko nastojen puolesta. Jos tuolla Yaris-torikassilla ilman elektronisia apuvimpaimia pärjäsi ilman pienintäkään tuskaa ja pelkoa kitkoilla, niin miksei isommilla apuvälinein varustetulla autolla!


    • hah.

      Kauhean paljon selittelyä päivän selvästä asiasta.

      Minkä vuoksi tm:n pitäisi "suosia" nastarenkaita. Huippuvalmistajilta löytyy hyvät tuotteet molempiin ryhmiin. Yhtä hyvin ne voisivat jättää piikkipyörät tekemättä, jos ne olisivat nastattomia huonompia.

      Selittely ei auta tässä asiassa yhtään. Vai ajatteko autoakin puheohjauksella?

      • oikolukija

        Nastarenkaiden huonoja puolia ei käsitelty testissä ollenkaan. Niitä ovat tien rikkominen, ympäristön likaaminen... Kaikki tämä paska koituu muitten riesaksi. Autoilija kokee vain lisääntynen melutason, jolle ei anneta paljon painoa vaakakupissa, kun vastassa on TM:n ja muitten nastauskovaisten propagoima turvallisuusaspekti.


      • outoa se
        oikolukija kirjoitti:

        Nastarenkaiden huonoja puolia ei käsitelty testissä ollenkaan. Niitä ovat tien rikkominen, ympäristön likaaminen... Kaikki tämä paska koituu muitten riesaksi. Autoilija kokee vain lisääntynen melutason, jolle ei anneta paljon painoa vaakakupissa, kun vastassa on TM:n ja muitten nastauskovaisten propagoima turvallisuusaspekti.

        Tiet rapautuvat ja paska lentää ainoastaan suolaamisen vuoksi. Kannattaa tästäkin asiasta sitten nastarenkaita syyttää.

        Melutaso vs. turvallisuus? Ovatko nuo mielestäsi samanarvoisia asioita verrattaviksi? Jos haluat hiljaisuutta, niin älä käynnistä autoasi. Paikallaan sammutettuna seisova autosi on äärimmäisen hiljainen. Ja mahdollisesti turvallinen - riippuen pysäköintipaikasta.


      • Kitkarenkailija
        oikolukija kirjoitti:

        Nastarenkaiden huonoja puolia ei käsitelty testissä ollenkaan. Niitä ovat tien rikkominen, ympäristön likaaminen... Kaikki tämä paska koituu muitten riesaksi. Autoilija kokee vain lisääntynen melutason, jolle ei anneta paljon painoa vaakakupissa, kun vastassa on TM:n ja muitten nastauskovaisten propagoima turvallisuusaspekti.

        En kannata nastarenkaiden kieltoa tai hintojen nostoa, mutta kitkarenkaille pitäisi myöntää jonkinlainen verohelpotus tms.
        Tämä olisi pehmeä tapa ohjata ihmisiä kitkojen käyttöön, ja säästö teiden kulumisessa olisi varmaan aika mittava.

        Onneksi nykynastat ovat niin huonoja, että ei niillä enää paljoa tienpintaa kuluteta.

        Suosittelen oikeasti kitkarenkaita kaikille. Epäilijöidenkin kannattaa kokeilla.


      • nastat jutut
        Kitkarenkailija kirjoitti:

        En kannata nastarenkaiden kieltoa tai hintojen nostoa, mutta kitkarenkaille pitäisi myöntää jonkinlainen verohelpotus tms.
        Tämä olisi pehmeä tapa ohjata ihmisiä kitkojen käyttöön, ja säästö teiden kulumisessa olisi varmaan aika mittava.

        Onneksi nykynastat ovat niin huonoja, että ei niillä enää paljoa tienpintaa kuluteta.

        Suosittelen oikeasti kitkarenkaita kaikille. Epäilijöidenkin kannattaa kokeilla.

        Tuolla perusteella liikennesääntöjä noudattavia pitäisi sakottaa ja niiden rikkojia kiitellä.


      • g
        oikolukija kirjoitti:

        Nastarenkaiden huonoja puolia ei käsitelty testissä ollenkaan. Niitä ovat tien rikkominen, ympäristön likaaminen... Kaikki tämä paska koituu muitten riesaksi. Autoilija kokee vain lisääntynen melutason, jolle ei anneta paljon painoa vaakakupissa, kun vastassa on TM:n ja muitten nastauskovaisten propagoima turvallisuusaspekti.

        liikenteellisesti hyvin paljon onnettomuuksia tekevään kansaa ?

        monelle on kuin normaalia että joskus peltiä rypistetään,
        mutta voin kertoa, 80 % autoilijoista ei ole koskaan rypynnyt peltiä,
        se ei ole kaikkien mielestä normaalia.

        lisäksi se voi sattua ja on kallista.

        eli mieluummin nastat, niin menisi 43. talvikin kolhuitta.

        (ei paljon lohduta tien kuluminen jos itse loukkaantuu.


      • outoa se kirjoitti:

        Tiet rapautuvat ja paska lentää ainoastaan suolaamisen vuoksi. Kannattaa tästäkin asiasta sitten nastarenkaita syyttää.

        Melutaso vs. turvallisuus? Ovatko nuo mielestäsi samanarvoisia asioita verrattaviksi? Jos haluat hiljaisuutta, niin älä käynnistä autoasi. Paikallaan sammutettuna seisova autosi on äärimmäisen hiljainen. Ja mahdollisesti turvallinen - riippuen pysäköintipaikasta.

        Neljäs talvi kitkoilla lähtee. Kertaakaan en muista suolausta tarvinneeni, itse asiassa päin vastoin. Suolapaska tarttuu renkaan pintaan ja tekee siitä äärimmäisen liukkaan (vaatii jonkin verran sutimista, että lähtee pois).

        Suolausta harrastetaan kesärenkailla ajelevien takia, talvirenkailla ajaville se ei 99% tapauksista ole tarpeen.


    • Luvin vasta nyt aloittamasi viestin. Ehdin jo aloittaa TM:n testin kommentoimisen tuossa ylempänä.
      Saamasi vastaukset osoittavat, että suuri osa ihmisistä ajattelee omilla aivoillaan. Kitkarengas on
      täysin kilpailukykyinen tuota peilitettyä jäätä lukuun ottamatta. Sen sijaan sen hiljaisuus ja teitä
      säästävä ominaisuus ja mukavuus on ylivertainen. Mukavuuta on sekin, ettei tarvitse jonottaa ren-
      kaanvaihtoa juuri kiireisimpänä aikana, ne voivat olla reilusti aikaisemmin ja keväällä taas myöhemmin
      alla kuin nastarenkaat.

      • kitkanastanissan

        oma kohtainen kokemus toissa talvelta kun ekaa kertaa ajelin kitkoilla jotka olivat nissanissa kooltaan 225/16.tuolloin jouduin ajelemaan lumisia/välillä täysin auraamattomia pikku teitä ja olin kyllä todella yllättynyt kun pito oli huomattavasti parempi kuin toisessa autossa jossa oli lähes uudet nastarenkaat.kitkoilla oli ajettu jo edellis kesäkin ja silti pito oli huomattavan paljon parempi näillä kitkoilla.


      • pitäisi valitra siihen pahimpaan keliin, eli jäähän
        kitkanastanissan kirjoitti:

        oma kohtainen kokemus toissa talvelta kun ekaa kertaa ajelin kitkoilla jotka olivat nissanissa kooltaan 225/16.tuolloin jouduin ajelemaan lumisia/välillä täysin auraamattomia pikku teitä ja olin kyllä todella yllättynyt kun pito oli huomattavasti parempi kuin toisessa autossa jossa oli lähes uudet nastarenkaat.kitkoilla oli ajettu jo edellis kesäkin ja silti pito oli huomattavan paljon parempi näillä kitkoilla.

        "lumisia/välillä täysin auraamattomia pikku teitä "

        Useat valitsevat renkaat sitä huonointa keliä ajatellen, eikä talven parhainta.


      • ennakointi
        pitäisi valitra siihen pahimpaan keliin, eli jäähän kirjoitti:

        "lumisia/välillä täysin auraamattomia pikku teitä "

        Useat valitsevat renkaat sitä huonointa keliä ajatellen, eikä talven parhainta.

        Jaa jaa, eli renkaat pitää valita sen yhden, todella liukkaan, päivän perusteella? Ja loput 149 päivää sitten jyrsitään, turhan päiten, asvalttiin syviä uria..?

        Minä olen laskenut niinpäin, että sen päivän tai kaksi voi ajaa vähän varovaisemmin. Tämän vastapainoksi saan nauttia hiljaisuudesta (kitkat ovat paljon hiljaisemmat kuin kesärenkaat, nastat suunnilleen tasoissa suvikumien kanssa), säästän tiestöä ... ja turvallisuuskin on parempi, kun ohuen huurrekerroksen aiheuttamat luistelut ovat jääneet vähemmälle (ehkä kitkojen kanssa sitten ei ole tullut ajettua yhtä luottavaisesti kuin nastoilla ... joilla oli pariin otteeseen lähellä poistuminen tangentin suuntaan).

        Miinuspuolelle kitkoilla menee kyllä täysin hukassa oleva ohjaustunto & yleinen velttous. Mutta pito ei sinällään ole kyllä yhtään huonompi, pikemminkin päinvastoin (ks. yllä).


    • autoja, vaika kitkaa on vain 10 % autoista.

      mitä mahtaa tuo kertoa.

      • 34vknvlvlv

        tuota väitettä vakuutusyhtiöitten tilastot tue.Kitkarenkaita käyttää enemmän ne autoilijat jotka ajavat paljon.Saattaa jopa ajo suorite olla kitkoille vrt nasta


    • Mr Nasta

      Ei sitä tarvitse kuin vähän järkeä käyttää (mikäli kitkaspedellä sellaista edes on), niin valkenee ettei kitkarengas ole MISSÄÄN olosuhteissa parempi kuin nastarengas. Varsinkin eteläisessä Suomessa kitkat ovat suorastaan hengenvaaralliset.

      Tyhmät, vastuuttomat ja piittaamattomat ihmiset ajavat kitkarenkailla.

      • SafetyCar

        Kannattaa miettiä mitä seurauksia aiheuttaa yhteiskunnalle ja kanssaihmisille, kun käyttää nastarenkaita.


      • Tyhmä maalainen
        SafetyCar kirjoitti:

        Kannattaa miettiä mitä seurauksia aiheuttaa yhteiskunnalle ja kanssaihmisille, kun käyttää nastarenkaita.

        Ajakaa te kaupunkissa kitkarenkailla,niin me maalla ajamme edelleen nastarenkailla.Näin olen mielessäni päättänyt.Sen ainoan kerran,kun työautossa olevilla kitkoilla jouduin ajamaan,niin se riitti loppuiäksi.Pitoa riitti lumella kyllä,mutta tulikin jäinen kohta ja trukki vastaan,niin ei se "saatana" sitten pysähtynytkään.Päin trukkia ja keula kasaan ja huomio tämä tapahtui vielä neljänkympin vauhdissa.Koska ajan pitkiä työmatkoja,niin mielummin kärsin "melusta" kuin riskeeraan "nahkani" kitkoilla.


      • Tyhmä maalainen
        Tyhmä maalainen kirjoitti:

        Ajakaa te kaupunkissa kitkarenkailla,niin me maalla ajamme edelleen nastarenkailla.Näin olen mielessäni päättänyt.Sen ainoan kerran,kun työautossa olevilla kitkoilla jouduin ajamaan,niin se riitti loppuiäksi.Pitoa riitti lumella kyllä,mutta tulikin jäinen kohta ja trukki vastaan,niin ei se "saatana" sitten pysähtynytkään.Päin trukkia ja keula kasaan ja huomio tämä tapahtui vielä neljänkympin vauhdissa.Koska ajan pitkiä työmatkoja,niin mielummin kärsin "melusta" kuin riskeeraan "nahkani" kitkoilla.

        Jaahas radiossa sanottiin,että poliisi ei sakota nastarenkaiden laitosta.Täytyypi vaihtaa talvirenkaat alle ja tietenkin nastat.


      • asiaa..
        Tyhmä maalainen kirjoitti:

        Jaahas radiossa sanottiin,että poliisi ei sakota nastarenkaiden laitosta.Täytyypi vaihtaa talvirenkaat alle ja tietenkin nastat.

        Olet valinnut oikean nimimerkin.


      • turvallista matkaa
        asiaa.. kirjoitti:

        Olet valinnut oikean nimimerkin.

        Testi on tehty määrätyillä tavoilla ja mitattu kaikille samalla lailla tasapuolisesti.
        Jos nastat on kyseisissä testiolosuhteissa paremmat niin eihän sille voi mitään edes "viisas kaupunkilainen" tai "tyhmä maalainen".
        Jokaisella pitää olla itsellään sitä järkeä sen verran, että vertaa testiä siltä osin ja niihin olosuhteisiin missä itse ajelee. Osa tarvitsee autoa muissakin kuin etelän vellikeleissä, ei tarvitse lähteä paljon kehä III:sen ulkopuolelle niin alkaa löytyä aika erilaista talvikeliä.
        Lisäisin vielä, että testissä ei tutkittu asfaltin kulumista ja ominaisuuksia vaan renkaan pitoa ja sen ominaisuuksia.
        Suurimmalla osalla lukijoista ja tänne kirjoittajista tuntuu olevan oma vankka mutu mielipide asiasta ja jokainenhan ei voi sietää sitä ettei oma mutu mene testin kanssa yksiin.
        Joten älkää valittako testeistä, vaan ottakaa itselle ja omaan ajoon ja ajotapaan sopivat renkaat alle.
        Kitkakuskeille, älkää syyllistäkö muita, renkaat ovat henkilökohtainen turvallisuusvalinta.
        Nastakuskeille, kehä III sisällä ja etelän pääteillä pärjää hienosti kitkoillakin.


      • SafetyCar
        turvallista matkaa kirjoitti:

        Testi on tehty määrätyillä tavoilla ja mitattu kaikille samalla lailla tasapuolisesti.
        Jos nastat on kyseisissä testiolosuhteissa paremmat niin eihän sille voi mitään edes "viisas kaupunkilainen" tai "tyhmä maalainen".
        Jokaisella pitää olla itsellään sitä järkeä sen verran, että vertaa testiä siltä osin ja niihin olosuhteisiin missä itse ajelee. Osa tarvitsee autoa muissakin kuin etelän vellikeleissä, ei tarvitse lähteä paljon kehä III:sen ulkopuolelle niin alkaa löytyä aika erilaista talvikeliä.
        Lisäisin vielä, että testissä ei tutkittu asfaltin kulumista ja ominaisuuksia vaan renkaan pitoa ja sen ominaisuuksia.
        Suurimmalla osalla lukijoista ja tänne kirjoittajista tuntuu olevan oma vankka mutu mielipide asiasta ja jokainenhan ei voi sietää sitä ettei oma mutu mene testin kanssa yksiin.
        Joten älkää valittako testeistä, vaan ottakaa itselle ja omaan ajoon ja ajotapaan sopivat renkaat alle.
        Kitkakuskeille, älkää syyllistäkö muita, renkaat ovat henkilökohtainen turvallisuusvalinta.
        Nastakuskeille, kehä III sisällä ja etelän pääteillä pärjää hienosti kitkoillakin.

        Olen käyttänyt kitkarenkaita lähes 20 vuotta ja keskimääräinen kilmetrimäärä on noin 40000 km vuodessa. Talvirengaskautena tulee noin puolet tuosta määrästä. Talvisissa olosuhteissa (susirajan takana) ajan talvessa noin 10000 km.
        Missään keliolosuhteessa en ole nastarenkaita kaivannut.
        Onneksi päättäjät EU:ta myöten ovat huomanneet tilanteen ja pikkuhiljaa uusilla määräyksilliä yrittävät vieroittaa Suomeen sitkeästi pesitynyttä nastakiihkoa.


      • Joopajooo
        turvallista matkaa kirjoitti:

        Testi on tehty määrätyillä tavoilla ja mitattu kaikille samalla lailla tasapuolisesti.
        Jos nastat on kyseisissä testiolosuhteissa paremmat niin eihän sille voi mitään edes "viisas kaupunkilainen" tai "tyhmä maalainen".
        Jokaisella pitää olla itsellään sitä järkeä sen verran, että vertaa testiä siltä osin ja niihin olosuhteisiin missä itse ajelee. Osa tarvitsee autoa muissakin kuin etelän vellikeleissä, ei tarvitse lähteä paljon kehä III:sen ulkopuolelle niin alkaa löytyä aika erilaista talvikeliä.
        Lisäisin vielä, että testissä ei tutkittu asfaltin kulumista ja ominaisuuksia vaan renkaan pitoa ja sen ominaisuuksia.
        Suurimmalla osalla lukijoista ja tänne kirjoittajista tuntuu olevan oma vankka mutu mielipide asiasta ja jokainenhan ei voi sietää sitä ettei oma mutu mene testin kanssa yksiin.
        Joten älkää valittako testeistä, vaan ottakaa itselle ja omaan ajoon ja ajotapaan sopivat renkaat alle.
        Kitkakuskeille, älkää syyllistäkö muita, renkaat ovat henkilökohtainen turvallisuusvalinta.
        Nastakuskeille, kehä III sisällä ja etelän pääteillä pärjää hienosti kitkoillakin.

        Et tunnu tajuavan, että etelässähän niitä nastoja tarvitsee.


      • SafetyCar
        Joopajooo kirjoitti:

        Et tunnu tajuavan, että etelässähän niitä nastoja tarvitsee.

        Etelän kelit tunnen, kun se on asuinseutuani. Suolalla pidetää tiet sulina, aina yli -9 asteen ja tuon alhaisemmat pakkaslukemat on viimetalvina ollut harvinaisia.
        Mihin niitä nastoja vesikelillä tarvitaan?


      • siksi miksi
        SafetyCar kirjoitti:

        Etelän kelit tunnen, kun se on asuinseutuani. Suolalla pidetää tiet sulina, aina yli -9 asteen ja tuon alhaisemmat pakkaslukemat on viimetalvina ollut harvinaisia.
        Mihin niitä nastoja vesikelillä tarvitaan?

        Suolaamisen takia nastoja nimenomaan tarvitaan. Kun keli pakastuu, niin suolavelli paukahtaa jäähän. Jokainen tietää, että juuri jäätynyt tienpinta on se kaikkein liukkain.

        Ilman suolaliuosta tiet pysyisivät kuivempina. Ja ne myös kestäisivätkin pidempään, koska jatkuvan sulamisen ja jäätymisen aiheuttama eroosio kuluttaa tiestöä todella pahasti.

        Eipä niitä hehkuttamiasi kitkarenkaitakaan vesikelillä tarvitse. Kesärengas on silloinkin parempi valinta. Mutta kiihkoile rauhassa vaan ja suunnittele uusia rengassäädöksiä ihan omaan vapaaseen tahtiisi. Mielipiteitä saa ja pitääkin esittää.

        Tämän syksyn perusteella näyttäisi siltä, että ainakin nastarenkaiden käyttöaikaa tullaan aikaistamaan marraskuusta lokakuuhun. Suistumisonnettomuuksia on tapahtunut vähällä aikaa runsaasti. Jopa poliiseja on loukkaantunut vakavasti, vaikka heillä on jo virkansakin puolesta hyvä ajotaito.


      • SafetyCar
        siksi miksi kirjoitti:

        Suolaamisen takia nastoja nimenomaan tarvitaan. Kun keli pakastuu, niin suolavelli paukahtaa jäähän. Jokainen tietää, että juuri jäätynyt tienpinta on se kaikkein liukkain.

        Ilman suolaliuosta tiet pysyisivät kuivempina. Ja ne myös kestäisivätkin pidempään, koska jatkuvan sulamisen ja jäätymisen aiheuttama eroosio kuluttaa tiestöä todella pahasti.

        Eipä niitä hehkuttamiasi kitkarenkaitakaan vesikelillä tarvitse. Kesärengas on silloinkin parempi valinta. Mutta kiihkoile rauhassa vaan ja suunnittele uusia rengassäädöksiä ihan omaan vapaaseen tahtiisi. Mielipiteitä saa ja pitääkin esittää.

        Tämän syksyn perusteella näyttäisi siltä, että ainakin nastarenkaiden käyttöaikaa tullaan aikaistamaan marraskuusta lokakuuhun. Suistumisonnettomuuksia on tapahtunut vähällä aikaa runsaasti. Jopa poliiseja on loukkaantunut vakavasti, vaikka heillä on jo virkansakin puolesta hyvä ajotaito.

        Turha mulle on teiden suolauksesta valittaa, en minä sitä halua.
        Kitkarenkaatkin toimii paremmin kuivalla avaltilla, samoin myös kuivalla jäällä.
        Suolaa levitetään tietääkseni raskaan kaluston tarpeisiin.
        Tunnusta vaan, ne natat teitä kuluttaa, ei lämpötilanvaihtelut.


    • erty124

      Tekniikan Maailman testit ovat niin ja näin. Se tuote/auto voittaa testin, joka maksaa eniten. Kummallista on sekin, että AINA VAG-konsernin autot voittaa kaikki testit, vaikka ovat ihan p*****a. Jotta näin!

      • ihmeellisempää

        on, että samassa salaliitossa ovat kaikki mainittavat autolehdet. Ja ihmiset ympäri maailmaa ostavat koko ajan enemmän näitä humpuukilehtiä! Onko kaikki julkaisut lahjottu vai oletkohan vain hieman yksinkertainen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6644
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4512
    3. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3198
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      3017
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1905
    6. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1576
    7. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1574
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1505
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1379
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1303
    Aihe