P E L A S T U S K A A V I O.
Opillisesti ihmissielun pelastus voidaan esittää kaaviona. Todellisuudessa se tapahtuu hengellisessä merkityksessä ihmisen sisimmässä uudestisyntymisen ihmeenä. Uudestisyntyminen on sydämessä olevan hengen vaihtuminen. Uusi elämä alkaa toimia! Se on Jumalan elämä ihmisessä Pyhän Hengen kautta. Jeesus tulee sydämen valtaistuimelle hallitsemaan.
Ihmistä ei pelasta parhainkaan oppi. Ylösnoussut Jeesus on Ainoa Pelastaja!
Uskoon tuleminen on siis sitä, että ihmisen sisin henki (persoonallisuuden keskus) herää ja sinne tulee uusi Elämä Pyhän Hengen myötä. Tätä Raamattu nimittää uudestisyntymiseksi.
”Joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan Valtakuntaa” ( Joh. 3:3-5 ).
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut” (2 Kor. 5:17).
Vaikka ihminen ei pelastukaan opin kautta, niin Uusi Testamentti kuitenkin esittää seuraavanlaisen opillisen pelastuskaavion:
1. Raamatun Sanan kuuleminen. ”Olette uudestisyntyneet.. Jumalan elävän ja pysyvän Sanan kautta” (1 Piet.1:23; Jaakob 1:18; Room.10:17).
2. Jeesukseen Kristukseen uskominen. ”Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen” (Hebr.11:6; 1 Joh. 5:1; Apt. 16:30-31; Markus 16:16).
3. Parannuksen teko. ”Parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava..” (Luuk24:47; 13:3; Apt. 17:30).
4. Vesikaste Jeesuksen Nimeen. ”Ottakoon kukin teistä kasteen syntienne anteeksisaamiseksi” (= Apt. 2:38; 22:16; 1 Piet.3:21).
5. Pyhän Hengen saaminen. ”Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa” (Room. 8:9; Efes. 1:13; Apt.19:1-6).
6. Julkinen tunnustus. “Jos sinä suullasi tunnustat Jeesuksen Herraksesi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on Hänet kuolleista herättänyt, niin sinä p e l a s t u t ” (Room.10:9-10; Luuk.11:23; 12:8-9; Matt.6:24).
On kuitenkin pidettävä mielessä Ja yhä uudestaan toistaen, että uudestisyntyminen on sisimmässämme tapahtuva Jumalan armoteko. Koko Raamatun ilmoitus tähtää siihen, mm. sanoen:
”Rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi…” Niin voi tehdä vain ihminen, joka on sisimmältään uudistunut, uudestisyntynyt, saanut Pyhän Hengen lahjan. Yhteys Jumalaan, Elämän lähteeseen on korjattu! Sitä on uudestisyntyminen! Kaste ei riitä pelastukseksi.
Y H T E E N V E T O:
Askeleet Aadamin suvun jäsenyydestä Kristuksen sukuhaaraan eli siirtyminen pimeydestä valkeuteen, uskoon tuleminen eli pelastuminen:
· Sanan kuuleminen. Room. 10:17.
· Usko. Hebr. 11:6; Apt.15:9.
· Parannus. Apt.11:18.
· Kaste. Apt.22:16.
· Pyhä Henki. Room.8:9.
· Suun tunnustus. Room.10:9-10.
Mitään näistä ei voida erottaa toisistaan. Ne kaikki kuuluvat toistensa tueksi. Näiden askelten myötä meille kuuluu armo uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Ne kaikki tulee olla Taivaaseen aikovan elämässä.
Nämä kaikki yhdessä ovat yksi pelastumiskokemus. Askelten välissä saattaa (joillakin) olla pitkiäkin aikoja. Kuten itsellänikin oli. Siitä huolimatta näin vastaan otettu pelastumiskokemus on yksi, varma ja lopullisesti pätevä.
Tästä alkaa kasvu kristittynä.
__________________________
http://[email protected]
http://www.Jeesus-on-Herra.com
__________________________
KASTETILAISUUS järjestetään tarpeen vaatiessa.
”Ja Hän sanoi heille: ´Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen`.” Markus 16:15 – 16.
”Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen Sanan kautta.” Room.10:17.
.
Raamatullinen pelastuskaavio:
37
233
Vastaukset
- WeijoLindroos
Jos tarkoituksesi on todella tietää ihmissielun pelastumisasia raamatullisesti, niin ota tehtäväksesi lukea kaikki aloituskirjoituksessani olevat Raamatun viitteet omasta Raamatustasi! Näin asia ei jää epäselväksi.
Jeesus siunatkoon meitä,
teitä ja heitä!
________________________- erä sukova
Selvästä Raamatullisesta kirjoituksestasi
tämän hyvin sekalaisen palstan keskellä
jonka aiheena on helluntailaisuus,mutta
joka nykyisin näyttää olevan erilaisten
harhaoppinen ja helluntailaisia pilkkaavien
ihmisten taistelutantere ja jotka Jumalan
edessä eivät tunne Häntä kohtaan pelkoa
eikä kunnioitusta. - pelastus ja oppi
erä sukova kirjoitti:
Selvästä Raamatullisesta kirjoituksestasi
tämän hyvin sekalaisen palstan keskellä
jonka aiheena on helluntailaisuus,mutta
joka nykyisin näyttää olevan erilaisten
harhaoppinen ja helluntailaisia pilkkaavien
ihmisten taistelutantere ja jotka Jumalan
edessä eivät tunne Häntä kohtaan pelkoa
eikä kunnioitusta.Vähintäänkin arveluttavaa, jos nyt vaikka kyseenalaistetaan tämä pelastusoppi.
- tietoksi sullenki
Kristinusko opettaa sillä tavalla, että ihmisen pitää lain kautta herätä tuntemaan syntinsä, joka puolestaan herättää suunnattoman pelon kadotukseen joutumisesta. Tässä tilassa ihminen etsii mahdollisuutta saada syntinsä ja rikoksensa anteeksi. Syntien sovitusta ei tapahdu ilman viattoman veren vuodatusta. Niinpä Jumala järjesti meille itsensä uhriksi lihaan inkarnoituneena. Tämä tapahtui hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
Mitä tämä Jeesus opettaa:
Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Ihminen joka alkaa turhentamaan tai halveksimaan Pyhän Kasteen sakramenttia, (joka on toinen kristinuskon peruspilareista), pilkkaa Jumalaa ja on jumalatontakin pahempi. Weijo kirjoitti hyvän aloitustekstin uskoon tulosta. Minäkin olen kirjoittanut aiheesta.
Kirjoitukseni noudattaa Weijon jo esittämää kaavaa mutta pantakoon tämä minunkin kirjoitus tähän koska se selittää lähemmin näitä uskoontulon osa-alueita.
MITEN TULEN USKOON?
Mitä minun pitää tehdä että pelastun?
Tämän kysymyksen on varmasti moni ihminen itselleen esittänyt.
Pietari julisti ensimmäisenä helluntaipäivänä:
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan, sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat ja ketkä ikinä Herra meidän Jumalamme kutsuu. Monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti ja hän kehoitti heitä sanoen: Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta" (Ap.t 2:38-47).
Pietari oli saarnannut evankeliumia Jeesuksesta. Siihen sisältyi Jeesuksen ristillä kärsiminen, kuolema ja ylösnousemus. Kansa joka kuuli Pietarin saarnan uskoi sanan ja sai piston sydämeensä. He kysyivät Pietarilta ja muilta apostoleilta:
"Miehet veljet mitä meidän pitää tekemän?". Pietari vastasi:
"Tehkää parannus..."
Tämä tarkoittaa sitä että ihminen joka tahtoo tulla uskoon ja pelastua täytyy kääntyä pois kaikesta tietoisesta synnistä, hyljätä ja tunnustaa syntinsä Jeesukselle Kristukselle ja tulla Jeesuksen luokse. On siis kysymys täyskäännöksestä. Pois synnistä ja Jumalan luokse tulemisesta Jumalan määräämällä tavalla. Jeesus on ainoa tie ja ainoa ovi Jumalan luokse. Siksi Jumalan luokse tullaan Jeesuksen kautta. Näin Jumala on määrännyt.
"ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi..."
Seuraava vaihe on mennä uskovien upotuskasteelle. Raamattu ei tunne muuta kastetta kuin uskovien upotuskasteen. Kasteessa on suuri siunaus. Siinä vanha ihminen haudataan osallisuuteen Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Kun hän nousee ylös kastevedestä, hän nousee Kristuksen kanssa uuteen elämään. Vanhat "romut" jäävät sinne pohjalle, uusi elämä alkaa puhtaana Jeesuksen seurassa. Yleensä uskovat jotka ovat menneet kasteelle uskoontulonsa jälkeen kokevat suuren siunauksen joka liittyy nimenomaan kasteeseen. Kaikki se mikä painoi omaatuntoa ennen uskoontuloa ja teki elämän raskaaksi on lopullisesti poissa. Synti on voitettu Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Siksi upotuskaste on myös Kristuksen voiton julistamista yli synnin ja kuoleman vallan. Kasteessa uskova irrottautuu lopullisesti maailmasta. Pietari yhdistääkin kasteen pelastukseen sanomalla: ”syntienne anteeksisaamiseksi”. Kasteessa ei saada syntejä anteeksi. Pietarin saarnassa kaste sisältyy yhtenä osatekijänä syntiemme anteeksisaamisessa. Kasteessa uskova samaistuu Kristuksen hautaamiseen ja ylösnousemukseen. Tämä siksi koska vanha ihminen haudataan kasteessa kuolemaan. Uusi ihminen nousee Jeesuksen ylösnousemuksen kautta uuteen elämään puhtaana ja viattomana uutena luomuksena. Hän alkaa elämään uutta elämää Jeesuksen kanssa. Siksi uskova saa myös voimaa synnin yli kasteen kautta.
"niin te saatte Pyhän Hengen lahjan..."
Jeesus täyttää omansa Pyhällä Hengellä. Se on lahja niin kuin Pietari sanoi: "Pyhän Hengen lahjan". Pyhä Henki on lahja, sitä ei tarvitse ansaita. Pelastuksen lisäksi Jumala antaa hyviä lahjoja omilleen. Pyhä Henki on yksi tällainen lahja.
"Antakaa pelastaa itsenne..."
Jumalan puolelta pelastus on jo valmis. Hän on jo pelastanut kaikki ihmiset Golgatan keskimmäisellä ristillä. Meidän osuudeksemme jää että me annamme Jumalan pelastaa itsemme. Muuten emme hyödy mitään pelastuksesta. Siis anna Jeesuksen pelastaa itsesi. Hyväksy Jeesuksen veri lunastushintana (1 Piet 1:18-19).
Myös Paavali sai tuon kysymyksen kuulijoiltaan (Ap.t 16:30) Paavali vastasi: "Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut..."
Siis, sinä olet ensin kuullut evankeliumin Jeesuksesta. Sinä uskot sanoman. Sitten sinä päätät lähteä seuraamaan Jeesusta kokosydämisesti. Jeesus on Jumalan Sana joka pelastaa kun uskomme Häneen ja otamme Hänet (Sanan) vastaan uskossa.
"Kaikille jotka ottivat Hänet (Jeesuksen) vastaan Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi niille, jotka uskovat hänen nimeensä" (Joh 1:12).
Pelastusvarmuuden saat tunnustamalla Jeesuksen Kristuksen ihmisten edessä.
Raamattu sanoo: ”Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan” (Room 10:9-10). Jeesus puhui myös hänen tunnustamisensa merkityksestä:
”Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa” (Matt 10:32).
Jeesuksen tunnustaminen ihmisille on kynnys jonka yli sinun on astuttava jos tahdot pysyä uskossa. Tunnustamalla Jeesuksen Herraksesi, saat Jeesuksen tunnustamaan sinut Isän edessä taivaassa. Valtava totuus. Tunnustamisesta saat myös iloa ja voimaa niin että jaksat elää uskovana.
Selvyyden vuoksi kirjoitan ihmisen osuuden kiteytetysti muutamilla sanoilla:
1. Usko Herraan Jeesukseen: Usko sanoma Jeesuksesta omalle kohdallesi.
2. Ota Jeesus vastaan sydämeesi ja elämääsi Herraksesi ja Vapahtajaksesi(Joh 1:12).
3. Tee parannus: Tunnusta ja hylkää syntisi (1 Joh 1:9, Ap.t 3:19).
4. Tunnusta Jeesus Herraksesi omaisille ja ystäville (Matt 10:32, Room 10:9-10).
5. Ota uskovien upotuskaste (Ap.t 2:38).
6. Liity paikalliseen uskovien seurakuntaan ja pysy uskovien yhteydessä (Ap.t 2:41-42).
7. Tunnusta Jeesus Herraksesi vähintään yhdelle ihmiselle.
On hyvin tärkeää että valitset seurakunnan jossa tunnustetaan Jeesus Herraksi ja uskotaan Hänen ruumiilliseen ylösnousemukseen. Julistuksen seurakunnassa täytyy olla Kristuskeskeistä. Tämä tarkoittaa sitä että Jeesus Kristus on seurakunnan julistuksessa keskipiste ja päähenkilö. Voit pyytää Jumalaa johdattamaan tässä asiassa. Seurakuntayhteys on tärkeä koska seurakunnassa uskovat rakentuvat yhteisestä uskosta ja saavat hengellistä ravintoa ja toisten uskovien tukea.
"ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa" (Ap.t 2:42).
"ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen".
siunausta
jaikal- WeijoLindroos
Aamen jaikal ym.
Pelastuksen asia on yksinkertainen, vaikka sitä voi opillisestikin selvittää ja setviä. Tämä opillisuus vain voi olla vaarana sulkea ahdas portti etsivältä, joka ei niin välitä opista. "Onko se noin vaikeaa?" he saattavat todeta. Mutta ei se ole vaikeaa.
"Antaako Jeesus minunkin syntini anteeksi!" kiinnostaa synnin hädässä olevaa ihmistä. Sellaiselle osoitetaan Golgatan ristiä ja ylösnoussutta Jeesusta, joka armahtaa kurjimmankin syntisen.
Ahtaasta portista voi käydä sisälle lukutaidotonkin, jonka ymmärryksen taso ei riitä alkeellisimpaankaan tutkimiseen. "Jeesus, anna minunkin syntini anteeksi!" sellainen huutaa. Ja "jokainen, joka huutaa avuksi Herran Nimeä, pelastuu!"
Jokaisen uskoon tulleen on hyvä tuntea pelastuksen opilliset perusteet. Mutta niiden ohessa ei sovi unohtaa sitä tapaa, jolla alkuseurakunnan aikana kerrottiin ihmisille pelastuksesta. Sitä ei kerrottu oppina ...
Me saimme USKOA syntimme anteeksi Jeesuksen Nimessä ja veressä! Vanha ihmisemme raahattiin kasteen hautaan.
Halleluja! Kiitos Jeesus!
Siunausta Jumalan rakkaille ihmisille!
___________________________________ WeijoLindroos kirjoitti:
Aamen jaikal ym.
Pelastuksen asia on yksinkertainen, vaikka sitä voi opillisestikin selvittää ja setviä. Tämä opillisuus vain voi olla vaarana sulkea ahdas portti etsivältä, joka ei niin välitä opista. "Onko se noin vaikeaa?" he saattavat todeta. Mutta ei se ole vaikeaa.
"Antaako Jeesus minunkin syntini anteeksi!" kiinnostaa synnin hädässä olevaa ihmistä. Sellaiselle osoitetaan Golgatan ristiä ja ylösnoussutta Jeesusta, joka armahtaa kurjimmankin syntisen.
Ahtaasta portista voi käydä sisälle lukutaidotonkin, jonka ymmärryksen taso ei riitä alkeellisimpaankaan tutkimiseen. "Jeesus, anna minunkin syntini anteeksi!" sellainen huutaa. Ja "jokainen, joka huutaa avuksi Herran Nimeä, pelastuu!"
Jokaisen uskoon tulleen on hyvä tuntea pelastuksen opilliset perusteet. Mutta niiden ohessa ei sovi unohtaa sitä tapaa, jolla alkuseurakunnan aikana kerrottiin ihmisille pelastuksesta. Sitä ei kerrottu oppina ...
Me saimme USKOA syntimme anteeksi Jeesuksen Nimessä ja veressä! Vanha ihmisemme raahattiin kasteen hautaan.
Halleluja! Kiitos Jeesus!
Siunausta Jumalan rakkaille ihmisille!
___________________________________on eri asia kuin syntisen pelastuminen. Minä kerron mitä tarkoitan.
Syntinen pelastuu hyvin yksinkertaisella tavalla niin kuin itsekin sen jo totesit. Joka avuksi huutaa Herran Jeesuksen nimeä pelastuu. Raamattu on hyvin selvä tässä ilmoituksessa. Näin syntinen voi pelastua ilman toisen ihmisen läsnäolemista ja saarnaamista kun hän kääntyy Herran Jeesuksen puoleen yksinkertaisella sydämestä lähetevällä rukouksella. Tällaisia todistuksia kuulee usein kerrottavan. Mutta, sitten on tämä kuuluisa mutta....
Kun me uskovat kerromme pelastuksen tiestä uskosta osattomalle, meidän tulee kertoa pelastukseen liittyvistä asioista yhtenä kokonaisuutena. Silloin on tarpeellista puhua uskosta, parannuksesta, kääntymyksestä Jumalan puoleen, syntien tunnustamisesta ja hylkäämisestä, kasteesta ja tietysti myös Pyhän Hengen täyteydestä.
Aina ei kuitenkaan ole tarpeellista eikä edes mahdollista pitää "raamattutuntia" pelastuksesta. Joskus lyhyt yksinkertainen todistus Jeesuksesta riittää. Pelastushan tulee Jumalalta joka valtaistuimella istuu ja Karitsalta Jeesukselta Kristukselta. Pelastus on yksilöihmisen ja Jumalan välinen asia. Uskova on ikäänkuin kätilö joka auttaa synnytyksessä. Uskovien tehtävä on kertoa pelastuksesta ja julistaa Jumalan evankeliumia. Evankeliumin Sana Jeesuksesta pelastaa sen uskovan ja vastaan ottavan. Näin uskovan, joka johdattaa toista uskon tielle, osa syntisen pelastuksessa on pieni mutta hyvin tärkeä. Jeesus pelastaa, ei kukaan ihminen.
Olen joskus ollut mukana sivusta seuraajana kun joku toinen uskova on johdattanut syntisen pelastukseen sen lyhimmän ja yksinkertaisimman kaavan mukaan. Ei siinä aina ole edes syntisen rukousta rukoiltu. On vain kysytty jos sinä tahdot tulla uskoon ja sitten on julistettu synnit anteeksi ja sillä sipuli. No, minä otan pelastusasian vakavammasti ja varmemman kaavan mukaan.
Johdatin kerran sairaalassa erään kuolevan potilaan pelastukseen. Kerroin hänelle Jeesuksesta. Luin Raamatusta jakeita jotka olin etukäteen valinnut. Tein kysymykset sen "pitemmän kaavan" mukaan. Halusin varmistua siitä että hän todellakin on ymmärtänyt mistä on kysymys ja että hän todellakin pelastuu. Etten minä vain jätä asiaa huolimattomasti puolitiehen. Syntisen rukouskin jonka sitten rukoilimme yhdessä oli pitemmän kaavan mukaan. Ehkä vähän turhankin yksityiskohtainen mutta...tuo henkilö pelastui kirkkaasti siinä kuolinvuoteella maatessaan. Seuraavana päivänä olivat hänen omaiset havainneet suuren muutoksen. Kuolemanpelko ja rauhattomuus olivat nyt poissa. Tilalle oli tullut ilo ja rauha. Kolme vuorokautta käyntini jälkeen tuo vastasyntynyt Jumalan lapsi pääsi kotiin. Jälkeenpäin olen ajatellut että olisi se lyhyempikin kaava riittänyt. Hänhän oli kuoleva ihminen. Joku saarnaaja onkin sanonut osuvasti että syntiselle pitää puhua muistakin pelastukseen liittyvistä asioista mutta kuolevalle riittää se että Jeesus on kuollut hänen puolestaan. No, kuinka tosi tämä väite sitten on en tiedä. Minä ainakin aion jatkossakin kertoa kuolevillekin muutakin Jeesuksesta ja pelastuksesta. Mutta sen me tiedämme että pelastus on valmis. Meidän ei tarvitse siihen mitään lisätä. Pelastus on Jeesuksessa Kristuksessa ja sen on Jumala valmistanut.jaikal: "Kun hän nousee ylös kastevedestä, hän nousee Kristuksen kanssa uuteen elämään".
--
Eikö ihminen saa "uuden elämän" (Joh.3:5, Tiit.3:5)-oppinne mukaan- jo ennen kastetta?jaikal "...vanha ihminen haudataan kasteessa kuolemaan. Uusi ihminen nousee Jeesuksen ylösnousemuksen kautta uuteen elämään puhtaana ja viattomana uutena luomuksena. Hän alkaa elämään uutta elämää Jeesuksen kanssa".
---
Eikö tässäkin ole suuri ristiriita sen opetuksen suhteen, mitä uskovien kasteen kannattajat opettavat "vedestä ja Hengestä"-syntymisestä?
Raamattu ei tunne uudestisyntyneen ihmisen "hautaamista".Tapio522 kirjoitti:
jaikal: "Kun hän nousee ylös kastevedestä, hän nousee Kristuksen kanssa uuteen elämään".
--
Eikö ihminen saa "uuden elämän" (Joh.3:5, Tiit.3:5)-oppinne mukaan- jo ennen kastetta?>>>Eikö ihminen saa "uuden elämän" (Joh.3:5, Tiit.3:5)-oppinne mukaan- jo ennen kastetta?
jaikal kirjoitti:
>>>Eikö ihminen saa "uuden elämän" (Joh.3:5, Tiit.3:5)-oppinne mukaan- jo ennen kastetta?
jaikal: "Uusi elämä alkaa välittömästi uudestisyntymisen tapahduttua.....uudestisyntynyt Jumalan lapsi haudataan kasteessa Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen osallisuuteen....
Kuolleesta pitää päästä eroon. Se tulee haudata. Näinhän on luonnollisessakin elämässä...".
---
Luonnollisessa elämässä ei haudata eläviä!
Missä sinun mielestäsi ihminen herätetään ja tehdään eläväksi uskon kautta Kol.2:12,13 mukaan?
Kol.2:12-13
--
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,Tapio522 kirjoitti:
jaikal "...vanha ihminen haudataan kasteessa kuolemaan. Uusi ihminen nousee Jeesuksen ylösnousemuksen kautta uuteen elämään puhtaana ja viattomana uutena luomuksena. Hän alkaa elämään uutta elämää Jeesuksen kanssa".
---
Eikö tässäkin ole suuri ristiriita sen opetuksen suhteen, mitä uskovien kasteen kannattajat opettavat "vedestä ja Hengestä"-syntymisestä?
Raamattu ei tunne uudestisyntyneen ihmisen "hautaamista".>>>Raamattu ei tunne uudestisyntyneen ihmisen "hautaamista".
Tapio522 kirjoitti:
jaikal: "Uusi elämä alkaa välittömästi uudestisyntymisen tapahduttua.....uudestisyntynyt Jumalan lapsi haudataan kasteessa Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen osallisuuteen....
Kuolleesta pitää päästä eroon. Se tulee haudata. Näinhän on luonnollisessakin elämässä...".
---
Luonnollisessa elämässä ei haudata eläviä!
Missä sinun mielestäsi ihminen herätetään ja tehdään eläväksi uskon kautta Kol.2:12,13 mukaan?
Kol.2:12-13
--
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,että sinä haluatkin vain saivarrella ja riidellä.
Etsi toinen riitakumppani. Minä en ala saivartelemaan sinun kanssa.- hieno kohta
Tapio522 kirjoitti:
jaikal: "Uusi elämä alkaa välittömästi uudestisyntymisen tapahduttua.....uudestisyntynyt Jumalan lapsi haudataan kasteessa Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen osallisuuteen....
Kuolleesta pitää päästä eroon. Se tulee haudata. Näinhän on luonnollisessakin elämässä...".
---
Luonnollisessa elämässä ei haudata eläviä!
Missä sinun mielestäsi ihminen herätetään ja tehdään eläväksi uskon kautta Kol.2:12,13 mukaan?
Kol.2:12-13
--
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,Sama asia sanotaan kahteen kertaan hieman eri sanoin. Jae 12 ja jae 13 puhuu molemmat KASTEESTA, JOSSA tuo kaikki tapahtuu: Hallelujah!
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, Tapio522 kirjoitti:
jaikal "...vanha ihminen haudataan kasteessa kuolemaan. Uusi ihminen nousee Jeesuksen ylösnousemuksen kautta uuteen elämään puhtaana ja viattomana uutena luomuksena. Hän alkaa elämään uutta elämää Jeesuksen kanssa".
---
Eikö tässäkin ole suuri ristiriita sen opetuksen suhteen, mitä uskovien kasteen kannattajat opettavat "vedestä ja Hengestä"-syntymisestä?
Raamattu ei tunne uudestisyntyneen ihmisen "hautaamista".Todellakin on niin, että ehto ihmisen hautaamiselle ei ole se, että tuo ihminen on tullut eläväksi!
Minäkin olin kuollut synteihini ja olin varmasti uudestisyntymätön ennen Herran nimeen kastamistani.
Sitten minut kastettiin. Vedestä nousi syntiensä anteeksiantamuksen omaava ihminen.
Tuon päivän lopulla sain riemuita tultuani vedestä ja Hengestä syntyneeksi!- hieno lause
hieno kohta kirjoitti:
Sama asia sanotaan kahteen kertaan hieman eri sanoin. Jae 12 ja jae 13 puhuu molemmat KASTEESTA, JOSSA tuo kaikki tapahtuu: Hallelujah!
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen,
hieno kohta kirjoitti:
Sama asia sanotaan kahteen kertaan hieman eri sanoin. Jae 12 ja jae 13 puhuu molemmat KASTEESTA, JOSSA tuo kaikki tapahtuu: Hallelujah!
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,Kasteesta minunkin mielestäni on puhe Kol. 2:12,13.
Jaikal ei näköjään suostu keskustelemaan ko. jakeista.- Onko tää noin vaikeeta ymmärtää?
jaikal kirjoitti:
>>>Raamattu ei tunne uudestisyntyneen ihmisen "hautaamista".
Ei uudestisyntynyttä ihmistä haudata. Vanha aatu haudataan, se, joka jo kuoli ristillä Jeesuksen kanssa, mutta joka kasteessa tunnustetaan kuolleeksi (uskon kautta todeksi) omakohtaisesti.
- Apollos.
Uskoontulo ei tarkoita, että ihminen saisi sisälleen Pyhän Hengen.
Pyhän Hengen saaminen on Raamatussa liitetty uudestisyntymiseen kasteen vedestä ja Pyhästä Hengestä. ON synnyttävä vedestä ja Hengestä.
Nämäkin 12 miestä uudestisyntyivät vedestä ja Hengestä kasteen yhteydessä. Ei ennen kastettaan:
1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.- WeijoLindroos
Apt. 19 luku efesolaisten tapauksesta on selvää tekstiä:
Efesolaiset tulivat ensin uskoon, sitten kasteelle ja sen jälkeen Jumala täytti heidät Pyhällä Hengellä. Eikä entinen kaste merkinnyt enää mitään.
Kaste Jeesuksen Nimeen oli ratkaiseva. - yksi kaste.
WeijoLindroos kirjoitti:
Apt. 19 luku efesolaisten tapauksesta on selvää tekstiä:
Efesolaiset tulivat ensin uskoon, sitten kasteelle ja sen jälkeen Jumala täytti heidät Pyhällä Hengellä. Eikä entinen kaste merkinnyt enää mitään.
Kaste Jeesuksen Nimeen oli ratkaiseva.Kyse oli Johanneksen kasteesta, joka ei ollut vielä Kristillinen kaste.
Sen sijaan lapsien saama kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen on se oikea kristillinen kaste, jota ei pidä eikä saa mennä uusimaan uskonlahkoon villitsevien henkien alle. - Käskikö Jeesus kastaa kaikki ja opettaa?
WeijoLindroos kirjoitti:
Apt. 19 luku efesolaisten tapauksesta on selvää tekstiä:
Efesolaiset tulivat ensin uskoon, sitten kasteelle ja sen jälkeen Jumala täytti heidät Pyhällä Hengellä. Eikä entinen kaste merkinnyt enää mitään.
Kaste Jeesuksen Nimeen oli ratkaiseva.että Jumala kastaa omansa Pyhällä Hengellä ja jopa tulella, eikä siinä tarvitse kasteen uudistusta, eikä mitään ihmisten tekoa. Ajatko ihmisiä hylkäämään kasteen, jonka Jeesus käski kaikille antaa?
- Kaste ei takaa uudestisyntymistä.
Raamatun opetuksessa, että nuo miehet UUDESTISYNTYIVÄT kasteessa. Ei sanota, vaan heidän kohdallaan Jumalan LUPAUS Pyhän Hengen lahjasta toteutui, ei uudestisyntyminen, mutta aivan varmasti useimmat noista miehistä saivat kasvatuksen uudestisyntymiseen, sillä sitä varten heille annettiin Pyhän Hengen lahja.
Uudestisyntymisestä ei opeteta Raamatussa kasteen yhteydessä, vaan aivan erikseen.
Vanha Testamentti kertoo, että joka hylkää ELÄVÄN VEDEN LÄHTEEN, HERRAN, tuomitsee itsensä kuolemaan, sillä vain tuosta ELÄVÄN VEDEN LÄHTEESTÄ uudestisyntyneet saavat ikuisen ELÄMÄN ja tuota VETTÄ saavat eivät ikininä janoa.
- Kysymys.
että Jeesuksen lähetyskäskyn mukaan kastetut pitää kastaa uudelleen? Käsittääkseni olet kuulunut heihin, jotka eivät hyväksy kaiken kansan kastamista ja opettamista. Jeesus käski tehdä kaikista opetuslapsia kastamalla ja opettamalla!
- Uskoon TULLUT
Kas siinäpä kysymys.
Ennen uudestisyntymiskokemusta suoritetut kastamiset ovat mitättömiä.
Apt. 2:41. Uskoon TULLUT kirjoitti:
Kas siinäpä kysymys.
Ennen uudestisyntymiskokemusta suoritetut kastamiset ovat mitättömiä.
Apt. 2:41.Tuossa kohdassa (Apt. 2:41) on sanatarkan LITV-käännöksen mukaan näin:
" ... welcoming His Word were baptized." (Acts 2:41, Literal Translation of the Holy Bible, copyright © 1976-2000 by Jay P. Green, lyhenne LITV).
Siis suomeksi:
" ... vastaanottaen hänen sanansa kastettiin",
eli vesitoimitussekunnit oli tuon käännöksen mukaan se hetki, jossa nuo ihmiset varsinaisesti ja syvimmältään ottivat sanan vastaan. Jokatapauksessa missään ei opeteta sitä sellaista väärää oppia, että noilla noin 3000 ihmisellä olisi aivan varmasti ollut sydämessään usko jo ennen vesitoimitussekuntejaan, siis että he olisivat aivan varmasti olleet syntiensä anteeksiantamuksen omaavia jo ennen vesitoimitussekuntejaan. Sellaisen opettaminen on harhan levittämistä.
Joku kirjoitti: "Ennen uudestisyntymiskokemusta suoritetut kastamiset ovat mitättömiä."
Tuo on väärää opetusta.
Itsestäni voin todeta, että ollessani noin kolmekymmentä vuotias tuli kastetuksi Herran nimeen (vesitoimitus).
Ennen kastamistani olin aivan varmasti uudestisyntymätön!
Sitten tosiaan tulin Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen kastetuksi saaden Pyhän Hengen.
Silloin oli uudestisyntynyt eli vedestä ja Hengestä syntynyt.
Todellisuudessa on niin, että uudestisyntyneitä ei voi kastaa, siis pätevästi!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8460449- Valta on Jeesuksella!!!!
Uskoon TULLUT kirjoitti:
Kas siinäpä kysymys.
Ennen uudestisyntymiskokemusta suoritetut kastamiset ovat mitättömiä.
Apt. 2:41.Jumala ei antanut sinulle määräysvaltaa uudestisyntymiseen, etkä saa uudestisyntymistä kasteessa, jonka määräysvallan omaat, milloin sen otat ja missä muodossa.
Vesikaste on syntien anteeksi antamiseksi ja Pyhän Hengen lahjaksi, eikä uudestisyntymiseski. Vesi kaste on LUPAUS uudestisyntymiseen, ei uudestisyntyminen.
Vesikasteesta saattaa kulua hyvinkin pitkä aika uudestisyntymiseen ja se tapahtuu sitten, kun Jumala sen päättää antaa ja ihminen USKOO kaiken opetetun nöyrästi ja pitää lain, joka täyttyy rakkaudessa. Tuonkin lain pitäminen on sitä, että ennen uudestisyntymistä ihmisen kykenee vain TAVOITTELEMAAN lain pitämistä, mutta uudestisyntymisessä ihminen saa JUMALAN VOIMAN elää TÄYTETYSSÄLAISSA.
Suurta armoa on se, että ihminen saa opetuksen ja tiedon, että JEESUS ON TIE, TOTUUS JA ELÄMÄ ja joka uskoo Jeesuksen nimeen oikein, uskoo kaiken Jeesuksen opettaman ja joka uskoo kaiken Jeesuksen opettaman on tuleva sydänpäivään ja uudistukseen.
- betsy07
Vaan IHMISEN HENKEEN TULEE JUMALAN HENKI ja Jumala sinetöi
uudestisyntyneet Hengellään lapsikseen.
Jumalan Hengen sinetti on annettu lunastuksen päivään saakka,
mutta epäusko on elementti, joka sinetin voi murtaa,,,eli jatkuva sydämen
paaduttaminen Jumalan asioille ja aktiivinen Jeesuksen veren jalkoihin polkeminen.
Kerran pelastettu aina pelastettu ei ole Jumalan, Jeesuksen, eikä Apostolien
opetuksen mukaista.
Piti vastata heti luettuani vain tämän kohdan hengen vaihtumisesta.
Vanha on meissä edelleen, vaikka uusikin luomus meissä asuu ja
tahtoo Jumalan mielenmukaisia tekoja vaikuttaa elämässämme.>Jumalan Hengen sinetti on annettu lunastuksen päivään saakka,
mutta epäusko on elementti, joka sinetin voi murtaa,,,eli jatkuva sydämen
paaduttaminen Jumalan asioille ja aktiivinen Jeesuksen veren jalkoihin polkeminen.>
Tuossa on asiaa! Kyllä sellainenkin, joka on saanut Pyhän Hengen, joka on todella nyt pelastunut, voi eräänä päivänä olla täysin uskosta luopunut, siis niin että hän polkee Jeesuksen verta ja niin ettei hänessä silloin enää ole Pyhää Henkeä. Ja täysin luopuneena hänet tullaan tuomitsemaan kadotukseen.
- tiivistäjä
"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut"
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."" ... kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." (ks. (Apt. 2:39).
Tässä:
"Luopukaa pahoista teoistanne ja antakoon kukin teistä kastaa itsensä Jeesuksen Kristuksen nimeen, niin Jumala antaa syntinne anteeksi ja lahjoittaa teille Pyhän Hengen." (Apt. 2:38, UT nykysuomeksi)- WeijoLindroos
Kiitos Herralle kaikista raamatullisista lisähuomioista.
Jaikal kirjoitti erittäin mielenkiintoista tekstiä erään pelastumisesta kuolinvuoteella (ilman kastetta). Tuosta ihmisestä tuli uusi luomus pari päivää ennen kuolemaansa. Ja vaikka vanha ihminen jäikin hautaamatta kasteessa, niin Henki, joka teki hänet eläväksi, johdatti hänet Paratiisiin odottamaan Jeesuksen tulemusta. Kiitos Jeesus!
Viime hetken pelastumiset ovat kuitenkin poikkeuksia. Ihmisiä ei pidä tuudittaa siihen, että he voivat pelastua kuolinvuoteella. Sellainen nimittäin on erittäin epävarmaa. Olen ollut monen sairasvuoteen äärellä; eikä siinä monestikaan ole enää riittänyt voimia ajatella pelastusta. Ja miten monet kuolevat hetkessä, ehtimättä ollenkaan ajatella pelastusasiaa.
"Etsi Luojaa nuoruudessasi, ennen kuin pahat päivät tulevat!" on Raamatun opetus pelastumattomille. Srn. 12.
Näin tahdomme voittaa sieluja Jeesukselle!
Aamen.
betsy07
Oikein kirjoitit. Ei ole todellakaan niin, että henki ihmisen sisimmässä vaihtuisi. Valta siellä vaihtuu ja sinne tulee uusi Henki, Jumaaln Pyhä Henki. Anteeksi, että sanat eivät aina mene oikeaan järjestykseen.
Siunausta
meille kaikille!
________________
. - Hengen vaihtumisen kokenut
WeijoLindroos kirjoitti:
Kiitos Herralle kaikista raamatullisista lisähuomioista.
Jaikal kirjoitti erittäin mielenkiintoista tekstiä erään pelastumisesta kuolinvuoteella (ilman kastetta). Tuosta ihmisestä tuli uusi luomus pari päivää ennen kuolemaansa. Ja vaikka vanha ihminen jäikin hautaamatta kasteessa, niin Henki, joka teki hänet eläväksi, johdatti hänet Paratiisiin odottamaan Jeesuksen tulemusta. Kiitos Jeesus!
Viime hetken pelastumiset ovat kuitenkin poikkeuksia. Ihmisiä ei pidä tuudittaa siihen, että he voivat pelastua kuolinvuoteella. Sellainen nimittäin on erittäin epävarmaa. Olen ollut monen sairasvuoteen äärellä; eikä siinä monestikaan ole enää riittänyt voimia ajatella pelastusta. Ja miten monet kuolevat hetkessä, ehtimättä ollenkaan ajatella pelastusasiaa.
"Etsi Luojaa nuoruudessasi, ennen kuin pahat päivät tulevat!" on Raamatun opetus pelastumattomille. Srn. 12.
Näin tahdomme voittaa sieluja Jeesukselle!
Aamen.
betsy07
Oikein kirjoitit. Ei ole todellakaan niin, että henki ihmisen sisimmässä vaihtuisi. Valta siellä vaihtuu ja sinne tulee uusi Henki, Jumaaln Pyhä Henki. Anteeksi, että sanat eivät aina mene oikeaan järjestykseen.
Siunausta
meille kaikille!
________________
.Uskoon tulossa ihmisen hengessä oleva pahan hengen valta vaihtuu Pyhän Hengen vallaksi. Aivan oikein on siis sanoa, että "henki vaihtuu".
- Hyvää sanaa
hyvät kirjoitukset kun jäävät turhuuksien varjoon, joten nostanpa tämän ylös.
- "Rakasta Jumalaa yli kaiken!"
Pitäisi olla keskustelua helluntailaisuudesta. Onko pelastuskaavion laatija hellari?
Kirjoitus on talletettu mahdollisesti myöhempää käyttöä varten. - vaka a mielinen
"Rakasta Jumalaa yli kaiken!" kirjoitti:
Pitäisi olla keskustelua helluntailaisuudesta. Onko pelastuskaavion laatija hellari?
Kirjoitus on talletettu mahdollisesti myöhempää käyttöä varten.Jeesus ei ollut helluntailainen.
vaka a mielinen kirjoitti:
Jeesus ei ollut helluntailainen.
Vai ei Jeesus ollut helluntailainen? No, ehkä ei koska helluntaiherätystä ei vielä ollut Jeesuksen vaeltaessa täällä maan päällä. Mutta tähän tuli muutos.
Helluntaiherätys perustuu Apt 2. luvun tapahtumiin.
Helluntaipäivänä Jeesus tuli Isänsä Pyhän Hengen kanssa tänne maan päälle (Joh 14:23, Apt 2:1-4).
Silloin kolmiyhteinen Jumala muutti temppeliinsä asumaan (1 Kor 3:16, 2 Kor 6:16.
Kuka lähetti Pyhän Hengen? (Joh 14:16,26, 15:26, 16:7).
Kuka vuodatti Pyhän Hengen? (Apt 2:32-33).
Kuka/ketkä tulivat Pyhässä Hengessä seurakuntaan? (Joh 14:18,23).
Kun vastaat näihin kysymyksiin Raamatun Sanalla ja sisäistät Raamatun vastaukset näihin kysymyksiin, toteat että Jeesus oli helluntain alku ja sen päähenkilö. Oliko siis Jeesus helluntailainen? Hän kuitenkin perusti ensimmäisen helluntaiseurakunnan vuodattamalla Pyhän Hengen opetuslapsiin. Nykyinen helluntaiherätys alkoi tämän hengenvuodatuksen uudelleen löytämisen ja kokemisen seurauksena. Nykyinen helluntaiherätys sai alkunsa tästä Apt 2.n luvun "unohdetusta" hengenvuodatuksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2147294
- 594702
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434634- 753378
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161985- 301768
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271756Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹411610- 361527
- 1431287