Näin kalliiksi autosi käy
Uuden bensa-auton käyttö- ja pääkulut ovat jopa 10 000 euroa vuodessa
Auto nielee paljon enemmän rahaa kuin moni arvaakaan. Jos käteen jäävät tulot ovat noin kaksi tuhatta euroa kuukaudessa, niin autosta riippuen jopa kolmasosa rahoista voi upota auton pitämiseen ja sillä liikkumiseen. Bussilla ja junalla kuljetut kilometrit saisi 70 % halvemmalla.
Toisin sanoen, jos asut alueella, jossa julkinen liikenne toimii hyvin ja luovut autosta, säästät melkoisia summia tai voit kulkea samalla rahalla jopa yli kolme kertaa niin paljon kuin omalla autolla. Esimerkiksi Helsingin kaupungin liikennelaitoksen vuosilipun saa 472 eurolla eli alle yhden kuukauden autonpitokustannuksilla.
Päästäksesi autonpitokulujen suuruisiin summiin julkista liikennettä käyttämällä voit tehdä monta taksimatkaa, kaukoliikenteen bussi- tai junamatkaa tai vuokra-autoreissua kaupunkiliikenteen käytön lisäksi.
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/09/26/nain-kalliiksi-autosi-kay/200920780/139
AUTON KULUT JOPA 33 % TULOISTA
19
575
Vastaukset
- tuo-
on. Itse ajan n.16000km vuodessa ja taidan ottaa laskimen käteen ja laskea mitä tuo lysti maksaa. Persaukisena jouduin auton rahoituksella osittain maksamaan ja auton arvo nyt on n. 12000e. Auton arvon aleneminenkin on hyvä ottaa huomioon noissa menoissa. Helposti menee 500e/kk arvon aleneminen, joka on ainakin 100e/kk. Lisäksi saattaa tulla yllättäviä korjaamolaskuja, niitähän on vaikea ennakoida.
- Bussilla korpeen
Hyvä vinkki tuo HKL:n vuosilippu. Valitettavasti Helsinkiin on matkaa puolisentuhatta kilometriä, ja täällä meilläpäin "julkinen liikenne" kulkee hieman harvemmalla vuorovälillä ja monesti väärään suuntaan. Tosin asuntokin maksaa vain kolmanneksen siitä mitä stadissa, ja sillä hintaerolla pitää autoa yllä aika kauan.
- Corolla Verso
Mulla on mennyt noin viisi vuotta vanhan auton korjaamiseen parissa vuodessa yli neljä tuhatta euroa ja huollot ja katsastukset päälle. Auton arvokin on pudonnut parissa vuodessa vähintään kuusi tuhatta euroa. Kun lasken dieselverot ja vakuutukset ja käyttömaksut mukaan niin autoiluun on mennyt kahdessa vuodessa yhteensä ainakin 15000 euroa.
- on valinta.
Jos haluaa tukkia kaikki rahansa autoon, se varmasti onnistuu. Jos haluaa mennä sen yhden kerran töihin uudella autolla ja nauttia siitä kun kaikki ihailevat uutta autoa, tuo on se hinta, minkä siitä joutuu maksamaan. Jos autoilu tuntuu auton osalta kalliilta, syy siihen in se, että ei ole rahaa. Tai on tullut siinä elvistellessä ostettua liian kallis auto.
Jo 2000 euron autolla pärjää ihan loistavasti, ellei ole sormi ihan perseessä. Sillä hinnalla saa hyvän -90 lukuisen auton, jolla ajaa satoja tuhansia. Mikään kinneri se tosin ei saa olla, esimerkiksi 700-800-900 sarjan Volvo, Mersu, 406 Pösö Audi A4-A6, ovat tämänkin päivän mittapuun mukaan ihan ok. autoja. Niistä löytyy Mersuja lukuun ottamatta turva-ja muita varusteita ohan riittävästi.
Ostaessa huoltaa kunolla TS: laittaa tarvittaessa jarrut, iskarit ja jakoremmit vaihtoon, pääsee niillä helposti 150-200 tuhatta. Sen jälkeen seuraava auto alle, eikä maksa ylläpito edes vuodessa tuota 700 euroa, mikä uudessa autossa palaa kuukaudessa. Edes kaskoa ei tarvita.
Tietysti jos auto ostetaan naapureille, sukulaisille tai työkavereille, tuollaiset lintat eivät tule kyseeseen.
Itselläni on kakkosautona parin tonnin auto, merkki ja malli valittu huolella, eli auto on erikoinen, ykkösauto on kymppitonnin hintainen iso diesel. Autoiluun ei tarvitse kiinnittää lainkaan huomiota, kalliimpaan ei ole puolentoista vuoden aikana tarvinnut tehdä mitään muuta kuin öjyjä vaihtaa, halvempaan on heti hankkimisen jälkeen laitettu 270 euron edestä uusia osia, sen jälkeen ajettu yhdellä öljynvaihdolla 15000km. Velkaa ei ole autoihin tarvinnut koskaan tehdä.- jodelus
tuo edellinen viesti kertoo yksinkertaisen selvästi kuinka järkevää auton omistaminen pitäisi olla. Tuohon ei ole enää mitään lisättävää.
- Auto = tyhmä mutta pakollinen väline.
Itsekkin ajellut halvemmilla mutta nyt kun on ollut mahdollista ostaa uudempi niin ei aina jaksa korjata autoja en kyllä väitä etten sitä tekisi enään.
Valintojahan tuo on hyvin pitkälti vanha ja yksinkertainen tekniikka on paljon helpompaa turata ja huoltaa kun nämä ihme tietokoneautot enkä niitäkään kovin monimutkaisiksi väittäisi joka jamppa nyt joka on autoja korjannut muutenkin kuin karvanopilla ja venttiilintulpilla osaa vaihtaa jarrupalat ja levyt ja herkistellä satulat ja vaihtaa iskarit ja pyöränlaakerit.
Pikemminkin nämä "korjaamoiden" jälkiä saanut korjailla koska tuntuu enempi se osanvaihto olevan hallussa eikä vianmääritys.(pakko näissäkin joskus käyttää kun ei aika riitä ja motivaatiokin hukassa mutta ketuttaa jälkikäteen kun ollaan ihan perusjutuissa ryssitty)
Esim iso ja komea olemassa oleva merkkiliike ja sen korjaamo osaavat laittaa moottoriöljyä litran liikaa ja laskuttaa vielä senkin ja kun kysyy miksi siellä on liikaa öljyä tulee vasta kysymys mistä tiedät no ehkä mittatikusta ja laskusta :). ei kuulemma voi pitää paikkaansa no saavat olla ihan missä uskossa tahansa mutta asiointi loppui tuohon kertaan.
Itselläni tulee kilometrejä max 10tkm vuodessa ja en aja pienellä enkä taloudellisella mutta tarpeelisella silti.
Ja vinkki persaukisille kaikki on kallista.
Tonnin autollakin pärjää ja 1,5 tonnin autoistakin löytyy jo ilmastointi.
Heti luovun autostani kun yhteiskunta järjestää kaikenkattavan julkiset kuljetuspalvelut ehkä suuri uni :) - Bussi on halpa
Auto = tyhmä mutta pakollinen väline. kirjoitti:
Itsekkin ajellut halvemmilla mutta nyt kun on ollut mahdollista ostaa uudempi niin ei aina jaksa korjata autoja en kyllä väitä etten sitä tekisi enään.
Valintojahan tuo on hyvin pitkälti vanha ja yksinkertainen tekniikka on paljon helpompaa turata ja huoltaa kun nämä ihme tietokoneautot enkä niitäkään kovin monimutkaisiksi väittäisi joka jamppa nyt joka on autoja korjannut muutenkin kuin karvanopilla ja venttiilintulpilla osaa vaihtaa jarrupalat ja levyt ja herkistellä satulat ja vaihtaa iskarit ja pyöränlaakerit.
Pikemminkin nämä "korjaamoiden" jälkiä saanut korjailla koska tuntuu enempi se osanvaihto olevan hallussa eikä vianmääritys.(pakko näissäkin joskus käyttää kun ei aika riitä ja motivaatiokin hukassa mutta ketuttaa jälkikäteen kun ollaan ihan perusjutuissa ryssitty)
Esim iso ja komea olemassa oleva merkkiliike ja sen korjaamo osaavat laittaa moottoriöljyä litran liikaa ja laskuttaa vielä senkin ja kun kysyy miksi siellä on liikaa öljyä tulee vasta kysymys mistä tiedät no ehkä mittatikusta ja laskusta :). ei kuulemma voi pitää paikkaansa no saavat olla ihan missä uskossa tahansa mutta asiointi loppui tuohon kertaan.
Itselläni tulee kilometrejä max 10tkm vuodessa ja en aja pienellä enkä taloudellisella mutta tarpeelisella silti.
Ja vinkki persaukisille kaikki on kallista.
Tonnin autollakin pärjää ja 1,5 tonnin autoistakin löytyy jo ilmastointi.
Heti luovun autostani kun yhteiskunta järjestää kaikenkattavan julkiset kuljetuspalvelut ehkä suuri uni :)Halpaa autoa pitää olla joka vuosi korjaamassa sadoilla ja joskus tuhansillakin euroilla. Jos jollakin ihmisellä on tuuria eikä tarvi jonain vuonna tehdä isompia remontteja vanhaan autoonsa niin se on poikkeus. Toinen juttu on vanhojen autojen turvattomuus. Niissä on harvoin mitään ABS-jarruja, luistonestoja tai vastaavia.
- Velkavolvo
Bussi on halpa kirjoitti:
Halpaa autoa pitää olla joka vuosi korjaamassa sadoilla ja joskus tuhansillakin euroilla. Jos jollakin ihmisellä on tuuria eikä tarvi jonain vuonna tehdä isompia remontteja vanhaan autoonsa niin se on poikkeus. Toinen juttu on vanhojen autojen turvattomuus. Niissä on harvoin mitään ABS-jarruja, luistonestoja tai vastaavia.
Halvan auton korjauskustannukset vuodessa saattavat todella olla useita satoja euroja eli samaa luokkaa kuin uuden auton osamaksun kuukausierä. Mutta se rahoituslasku maksetaan vuodessa 12 kertaa. Itseltäni ei ole koskaan mennyt vuodessa tuhatta euroa auton korjaukseen, vaikka olen ajanut 80-luvulta lähtien vähintään kymmenvuotiailla autoilla. Ja näin pitkällä aikavälillä säästeliäisyys alkaa jo näkyä varallisuudessakin.
En tietysti mene kehumaan teini-ikäisen Volvoni turvallisuutta, koska sillä alalla autotekniikan väitetään kehittyneen kovasti. Tosin eivät kaikki edistysaskeleet ole ihan viime vuoden keksintöjä, vaikka mainoksista voisi niin päätellä. On siinä sentään ABS-jarrut, turvatyyny ja vyönkiristimet, vaikka ns. perusmallista onkin kyse. - tulee halvaksi
Bussi on halpa kirjoitti:
Halpaa autoa pitää olla joka vuosi korjaamassa sadoilla ja joskus tuhansillakin euroilla. Jos jollakin ihmisellä on tuuria eikä tarvi jonain vuonna tehdä isompia remontteja vanhaan autoonsa niin se on poikkeus. Toinen juttu on vanhojen autojen turvattomuus. Niissä on harvoin mitään ABS-jarruja, luistonestoja tai vastaavia.
Kohdalleni ei ole sattunut niin romua autoa, että sitä olisi tuhansilla euroilla tarvinnut korjata. Välillä on mennyt vuosia, ettei edes jarrupaloja ole tarvinnut vaihtaa.
En tiedä kuinka vanhoja autoja tarkoitat, mutta edellinen auto oli vuodelta -94, eli 15 vuotta vanha ja siinä kyllä oli ABS:t, airbagit, tehostajat, ilmastointi, sähköikkunat, keskuslukot, vakionopeussäädin, levyjarrut joka nurkassa, turbodiesel intercooler moottori. Ajoin autolla 154 tuhatta, neljä ja puoli vuotta, koko aikana remontteihin noin 600 euroa, sisältää jakopäänremmin vaihdot. Ostettaessa kärry maksoi 3700e, myydessä sain 2800e. Ei ollut mielestäni kovinkaan kallista kyytiä. - Kuin P#rs#ttä kaivamassa
Bussi on halpa kirjoitti:
Halpaa autoa pitää olla joka vuosi korjaamassa sadoilla ja joskus tuhansillakin euroilla. Jos jollakin ihmisellä on tuuria eikä tarvi jonain vuonna tehdä isompia remontteja vanhaan autoonsa niin se on poikkeus. Toinen juttu on vanhojen autojen turvattomuus. Niissä on harvoin mitään ABS-jarruja, luistonestoja tai vastaavia.
Niin silloin on turha ostaa vanhaa ja käytettyä joskus korjattavaa autoa .
Valintahan tuokin itselläni meni edelisen auton kanssa 5v / 115tkm remontteihin 1500 euroa ja suurin näistä etupyöränlaakerit ja jakopää auton arvonalenema oli 8000euroa ja ostaessa autolal oli ikää 6v ja myydessä 11v ja nykyinen kulkupeli on vajaa 3v vanha ja sen uuteen verrattava hinta on laskenut yli 10000 euroa ja ko autolla on ajettu 40tkm vasta.
En väitä ettei olisi ollut kallista omistaa nuo ensimmäiset vuodet ja kilometrit :)
No nyt ainakin on päivitetty auto tälle vuosituhannelle joten viherpipertäjätkin pelastuu.
Samat ajot kylläkin olisi ollut suoritettavissa edelliselläkin.
Uutta ei kylläkään ole ikinä ollut mielessäkään ostaa kodska löytyy muitakin rahareikiä.
- Mieti sitä
Kannattaa muistaa, ettei autoilu ole kallista. Kalista on se sairaan kova verotus. Ketä olet viimeksi äänestänyt? Mikä on hänen kantansa autoilun verotukseen?
- Sama mies
Vain täydellinen idiootti varottaa liikennettä. Liikenteen verotus syö suoraan elintasoamme. Mitä voimme päätellä tästä?
- ketä huijataan
Sama mies kirjoitti:
Vain täydellinen idiootti varottaa liikennettä. Liikenteen verotus syö suoraan elintasoamme. Mitä voimme päätellä tästä?
No mistäs luulet rahoituksen löytyvän sikakoviin (suoriin ja epäsuoriin) puoluetukiin. Ei ne politikot elä pelkillä lahjuksilla joita tulee vaalirahoina "säätiöiltä" ja muilta ystävällimielisiltä tahoilta vastikkeettomasti.
- Huomioikaa
Mitä vanhempi auto niin sitä suuremmat päästöt ja samalla suuremmat vuosittaiset käyttömaksut ensi vuoden alusta. Jos nyt maksat noin 100 euroa vuodessa niin muutaman kuukauden kuluttua saatat joutua maksamaan 200 euroa vuodessa ja päälle vielä vakuutusmaksut vaikka et ajaisi kuin hyvin vähän.
- sitten?
Jos vanhan auton käyttömaksu on satasen ja nousee kahteen sataan, mitä merkitystä sillä on jos uuden auton hinnasta katoaa vuodessa 8000 euroa? Tai kun sen uuden osamaksuihin uppoaa 500 euroa kuukaudessa? Siinä konkursissa ei 200 euroa vodessa paljon paina.
- 20+12
sitten? kirjoitti:
Jos vanhan auton käyttömaksu on satasen ja nousee kahteen sataan, mitä merkitystä sillä on jos uuden auton hinnasta katoaa vuodessa 8000 euroa? Tai kun sen uuden osamaksuihin uppoaa 500 euroa kuukaudessa? Siinä konkursissa ei 200 euroa vodessa paljon paina.
Minkä tahansa kuluerän tuplaantuminen laakista on kohtuutonta. Vaikka tikkukaramellin
- tietysti
20+12 kirjoitti:
Minkä tahansa kuluerän tuplaantuminen laakista on kohtuutonta. Vaikka tikkukaramellin
pitää paikkansa, minkä tahansa hinnan tuplautuminen on aina liikaa. Mutta verrattuna auton vaihtamiseen käyttömaksu on pieni kustannus. Joskin ihan turha sellainen, maailma ei ihan varmasti pelastu sillä, että suomalaiset maksavat autoilustaan enemmän kuin muut.
- tasaVahva
Ennen kuin ei ollut autoa, niin kaikki rahat meni silti. Nyt kun on auto niin edelleen kaikki rahat menee, joten yhtä kallista näyttää olevan auton kanssa tai ilman.
- kaasuakaasua
Utopiaa ajatuksesi ovat. 20000€ auton pito esim viisi vuotta olisi 50000€. Hei haloo hölmö. Vedetään yläkanttiin kulut normililometreillä.(20000km/v).
Auton kuoletus NOLLAAN 4000€./v
Vakuutukset tapissa nollabonuksin.500€/v
Kulutus raskaalla kaasujalalla8litraa satasella 2200€.
Sikakalliit huollot 400€/v
MITÄ VIELÄ PITÄISI TEHDÄ,ETTÄ PÄÄSISI EDES LÄHELLE 10000E/V ?????????????
Ajaa pitkin ojiako?.
Todellisuus on se, että kulut vuodessa noin 5000€ ja voit mennä milloin vain ja minne vain.
Julkiset on vapaa-ajan tuho.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244