" Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin KASTE Jeesuksen Kristuksen nimeen, JOTTA syntinne annettaisiin anteeksi. SILLOIN te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän LAPSIA, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
KIUSALLINEN KOHTA HELLAREILLE
48
476
Vastaukset
- WeijoLindroos
Raamattu ei sano sillä tavalla. Sinulla on kirkon tekemä väärennös vuodelta 1992. Katso siitä asiasta tarkemmin tästä linkistä:
http://www.Jeesus-on-Herra.com/kirjoitukset/vakavavaroitus.htm
Eikä tuo kohta ole hellareille ollenkaan vaikea. Luterilaisille se on kestämätön. Se vaan ole luettava kokonaisuudessaan.
Raamattu sanoo sen näin:
"38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." 40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta." 41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua." Apt. 2.
Jae 41 sanoi näin: "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin.." Edelleen on oltava sama järjestys. Ensin on kuultava sana ja sitten otettava se vastaan. Sitten voidaan kastaa.
http://www.Jeesus-on-Herra.com
___________________________________- oles myt hiljempaa
Sinusta ei ole hengelliseksi opettajaksi. Tietosi ja taitosi eivät riitä alkuunkaan Raamatun selittämiseen.
Sen sijaan että vaahtoat päivä toisensa jälkeen täällä suuna ja päänä asioissa joiden sisältöä et ymmärrä, lue ja kuuntele viisaampiasi joilla on vankka koulutus historian tuntemus ja Israelilaisen kulttuurin tuntemus noilta ajoilta jolloin Uusi Testamentti Jumalan sovinto Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa, kirjoitettiin silminnäkijöiden kuvausten perusteella. - ml213.
oles myt hiljempaa kirjoitti:
Sinusta ei ole hengelliseksi opettajaksi. Tietosi ja taitosi eivät riitä alkuunkaan Raamatun selittämiseen.
Sen sijaan että vaahtoat päivä toisensa jälkeen täällä suuna ja päänä asioissa joiden sisältöä et ymmärrä, lue ja kuuntele viisaampiasi joilla on vankka koulutus historian tuntemus ja Israelilaisen kulttuurin tuntemus noilta ajoilta jolloin Uusi Testamentti Jumalan sovinto Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa, kirjoitettiin silminnäkijöiden kuvausten perusteella.Eihän Raamattua tule selittää, vaan pyrkiä ymmärtämään jakeessa olevien sanojen sisältöä ja uskoa siten mitä on kirjoitettu.
Olkoompa kyseessä vaikka mikä asia, niin tätä asiaa tulee aina lähestyä ymmärtämään helpoimmasta päästä.Esim. jos ihminen pohtii pelastusta tai kastetta, niin tämä on ilmoitettu erittäin helposti ymmärrettynä Ap 2:37.........41
Siis ihmisen osaksi on annettu uskoa,- ei selitellä ,- mitä on kirjoitettu. WeijoLindroosin kehoitus on paikallaan!
Raamattua tutkiessamme meidän tulisi huomioida seuraavankaltaisia asioita.
(Alla oleva teksti on poimittu netistä)
-----
PÄÄSÄÄNTÖ: Raamattu ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa.
Vaikeat kohdat: Jos näyttää, että Raamattu opettaa "kahdella tavalla", se johtuu vain maidän ymmärtämättömyydestämme.
Raamatun hämärät ja vaikeaksi käsitettävät kohtia on hyvä tarkastella sen selvien kohtien valossa. Jos joihinkin kohtiin ei löydy ehdotonta tyydyttävää selitystä kaikkia muita samoja raamatunkohtia tarkastellessa, on parasta jättää tulkitsematta ne ja mennä ohitse ja todeta, että Jumalan salaisuus kohdassa paljastuu kenties myöhemmin (esim. ennustukset).
•Raamattu tulee lukea siten kuin se sanoo, kirjaimellisesti,
1) sen yksinkertaisessa KIELIOPILLISESSA MERKITYKSESSÄ,
ellei se itse osoita, että kyseessä on
2) VERTAUS tai
3) PROFETIA.
Raamatun opetukset kerrottiin/kirjoitettiin yksinkertaisille juutalaisille, joten siinä ei voi olla "piilomerkityksiä" ja "syvempiä totuuksia sanojen takana". (Ps. 12:7: – "Herran sanat ovat selkeitä sanoja ...)")
•Raamatun kohta on tulkittava siten, että tekstin yhteys välittömästi edelliseen ja seuraavan on otettava mukaan myös. Ts. irrallisia jakeita ei saa yhdistellä mielivaltaisesti.
Parasta jos luet koko luvun samalla kertaa jakeen kanssa.
(EI NÄIN - Matt. 27:5: "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi." - Luuk. 10:37 "(...) Mene ja tee sinä samoin." - Joh. 13:27: "Minkä teet, se tee pian.")
Esim : Asiayhteydestä käy selville, että Joh.3:5 "Vedestä ja Hengestä" - syntyminen tarkoittaa kastetta.
•Raamatun eri osia ja kohtia käytetään valaisemaan toisiaan (eli Raamatun on saatava tulkita itseään). Näiden kohtien tulee kuitenkin yksiselitteisesti koskea samoja asioita.
Toisen kohdan käyttö on aina pystyttävä todistamaan yhteyteen kuuluvaksi.
•Raamatun sanoma on aina ymmärrettävä sen aikaisten kuulijoiden näkökulmasta., sillä heille, juutalaisille, se oli kirjoitettu, eikä ensisijaisesti tulevaisuuden ihmisille, meille.
Esimerkiksi voimme ymmärtää sapatin vain juutalaisuudesta käsin.- älkää sotkeko elämän lähdettä
ml213. kirjoitti:
Eihän Raamattua tule selittää, vaan pyrkiä ymmärtämään jakeessa olevien sanojen sisältöä ja uskoa siten mitä on kirjoitettu.
Olkoompa kyseessä vaikka mikä asia, niin tätä asiaa tulee aina lähestyä ymmärtämään helpoimmasta päästä.Esim. jos ihminen pohtii pelastusta tai kastetta, niin tämä on ilmoitettu erittäin helposti ymmärrettynä Ap 2:37.........41
Siis ihmisen osaksi on annettu uskoa,- ei selitellä ,- mitä on kirjoitettu.Pelastus on Kristuksessa, USKON KAUTTA, ei siinä että me jotakin ymmärrämme.
Jumalan sanan USKOMINEN pelastaa. Uskokin on JUmalan antama lahja kenellä sellainen on.
Pelastus on salaisuus jota kukaan ei voi järjellä ymmärtää. Perä edellä ei puuhun pääse, eikä
langenneen ihmisen ymmärryksen avulla voi ymmärtää Jumalan salaisuuksia. Sana rististä on hullutus
niille jotka kadotukseen joutuvat.
Olen lukenut kuvottavan määrän jumalanpilkkaa, jota tämänkin avaajan kaltaiset ovat täällä päästelleet kynästään. Pyhä Kaste (Jumalan teko) on vääristelty täällä joksikin ihmisen kuuliaisuuden teoksi. Kasteesta joka on toinen kristinuskon peruspilareista uskon lisäksi, on puhuttu häijyäkin häijymmällä tavalla halveksivasti.
On puhuttu ettei lasta voisi viedä Pyhän Kasteen kautta Kristuksen syliin, tällainen lasten ja heitä syliinsä kutsuvan Kristuksen herjaaminen on saatanallista puhetta. Aikuisenkin pitää tulla lapseksi päästäkeen Jumalan valtakuntaan, näin opettaa Herramme Jeesus. Anabaptistit ovat tämänkin Jumalan sanan vääntäneet aivan päinvastaiseksi. - Tämä on vain yksi esimerkki Jumalan sanaa pilkkaavista kuvottavasta teologioistanne.
1. Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
1. Kor. 1:19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
1. Kor. 1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
*) 1. Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
1. Kor. 1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
1. Kor. 1:23 me taas saarnaamme ...
*) ... ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
1. Kor. 1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1. Kor. 1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset. - päässyt lempiaiheeseensa!
Tapio522 kirjoitti:
WeijoLindroosin kehoitus on paikallaan!
-----
Vaikeat kohdat: Jos näyttää, että Raamattu opettaa "kahdella tavalla", se johtuu vain maidän ymmärtämättömyydestämme.
Raamatun hämärät ja vaikeaksi käsitettävät kohtia on hyvä tarkastella sen selvien kohtien valossa. Jos joihinkin kohtiin ei löydy ehdotonta tyydyttävää selitystä kaikkia muita samoja raamatunkohtia tarkastellessa, on parasta jättää tulkitsematta ne ja mennä ohitse ja todeta, että Jumalan salaisuus kohdassa paljastuu kenties myöhemmin (esim. ennustukset).
2) VERTAUS tai
3) PROFETIA.
Raamatun opetukset kerrottiin/kirjoitettiin yksinkertaisille juutalaisille, joten siinä ei voi olla "piilomerkityksiä" ja "syvempiä totuuksia sanojen takana". (Ps. 12:7: – "Herran sanat ovat selkeitä sanoja ...)")
•Raamatun kohta on tulkittava siten, että tekstin yhteys välittömästi edelliseen ja seuraavan on otettava mukaan myös. Ts. irrallisia jakeita ei saa yhdistellä mielivaltaisesti.
(EI NÄIN - Matt. 27:5: "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi." - Luuk. 10:37 "(...) Mene ja tee sinä samoin." - Joh. 13:27: "Minkä teet, se tee pian.")
Esim : Asiayhteydestä käy selville, että Joh.3:5 "Vedestä ja Hengestä" - syntyminen tarkoittaa kastetta.
•Raamatun eri osia ja kohtia käytetään valaisemaan toisiaan (eli Raamatun on saatava tulkita itseään). Näiden kohtien tulee kuitenkin yksiselitteisesti koskea samoja asioita.
•Raamatun sanoma on aina ymmärrettävä sen aikaisten kuulijoiden näkökulmasta., sillä heille, juutalaisille, se oli kirjoitettu, eikä ensisijaisesti tulevaisuuden ihmisille, meille.
Esimerkiksi voimme ymmärtää sapatin vain juutalaisuudesta käsin."Esim : Asiayhteydestä käy selville, että Joh.3:5 "Vedestä ja Hengestä" - syntyminen tarkoittaa kastetta."
Kun on sokea eikä edes halua tutkia, mitä Jeesus tuossa tarkoittaa, niin sillehän ei voi mitään!
Tuossa ei puhuta kasteesta mitään, vaan Jumalan sana=vesi!!!
Jeesus vahvistaa tämän seuraavassa luvussa:
"Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä isoa eikä janoa, vaa se vesi tulee hänessä
sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään." - ml213.
älkää sotkeko elämän lähdettä kirjoitti:
Pelastus on Kristuksessa, USKON KAUTTA, ei siinä että me jotakin ymmärrämme.
Jumalan sanan USKOMINEN pelastaa. Uskokin on JUmalan antama lahja kenellä sellainen on.
Pelastus on salaisuus jota kukaan ei voi järjellä ymmärtää. Perä edellä ei puuhun pääse, eikä
langenneen ihmisen ymmärryksen avulla voi ymmärtää Jumalan salaisuuksia. Sana rististä on hullutus
Olen lukenut kuvottavan määrän jumalanpilkkaa, jota tämänkin avaajan kaltaiset ovat täällä päästelleet kynästään. Pyhä Kaste (Jumalan teko) on vääristelty täällä joksikin ihmisen kuuliaisuuden teoksi. Kasteesta joka on toinen kristinuskon peruspilareista uskon lisäksi, on puhuttu häijyäkin häijymmällä tavalla halveksivasti.
On puhuttu ettei lasta voisi viedä Pyhän Kasteen kautta Kristuksen syliin, tällainen lasten ja heitä syliinsä kutsuvan Kristuksen herjaaminen on saatanallista puhetta. Aikuisenkin pitää tulla lapseksi päästäkeen Jumalan valtakuntaan, näin opettaa Herramme Jeesus. Anabaptistit ovat tämänkin Jumalan sanan vääntäneet aivan päinvastaiseksi. - Tämä on vain yksi esimerkki Jumalan sanaa pilkkaavista kuvottavasta teologioistanne.
1. Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
1. Kor. 1:19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
1. Kor. 1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
*) 1. Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
1. Kor. 1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
*) ... ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
1. Kor. 1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1. Kor. 1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.Miten uskot, jos et ymmärrä sanojen merkitystä.
Ymmärrätkö mitä todellisuudessa Jeesus opetti Matt 13:19...23 kohdassa ja erikoisesti tuossa viimeisessä jakeeessa sanat................ joka kuulee sanan ja ymmärtää sen.
Tai miten ihmiseen laista voi tulla synnintunto, joka johtaa ihmisen ottamaan pelastuksen vastaan.
PS.
Tuo vesimagia/taikuus ei vakuuta minua vauvakasteessa.Kyllä ihmisen tulee kuulla pelastussanoma ja ymmärtää se ja toimia, mikä on Jumalan tahto. - älkää sotkeko asioita
ml213. kirjoitti:
Miten uskot, jos et ymmärrä sanojen merkitystä.
Ymmärrätkö mitä todellisuudessa Jeesus opetti Matt 13:19...23 kohdassa ja erikoisesti tuossa viimeisessä jakeeessa sanat................ joka kuulee sanan ja ymmärtää sen.
Tai miten ihmiseen laista voi tulla synnintunto, joka johtaa ihmisen ottamaan pelastuksen vastaan.
PS.
Tuo vesimagia/taikuus ei vakuuta minua vauvakasteessa.Kyllä ihmisen tulee kuulla pelastussanoma ja ymmärtää se ja toimia, mikä on Jumalan tahto.Valitettavasti viestisi osoittavat sen, ettet ymmärrä Raamatun sisällöstä mitään. Keskutelua ei siis kannata jatkaa.
RE:Ensiksikin
- hyvin kirjoitettu ja luulisi tuon asian jo lopultakin selvinneen palstalaisille?
Mutta valitettavasti evlut mustat lasit päässä Raamattua lukevia on monia. Sama henkilö tuon tuostakin koettaa saada ihmisiä menemään halpaan jujuunsa. Perkele, sielujemme vihollinenn tietysti inspiroi heitä.
Miksei he usko selvää Raamatun imoitusta? Hyvä esimerkki olisi esi. tämä Biblian opetus:
Ap.8:
34. Niin kamaripalvelija vastasi Philippusta: minä rukoilen sinua, sanos: kenestä propheta näitä puhuu? itsestäänkö eli jostakin toisesta? 35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta. 36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta? 37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi. 38. Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.
...tai sama KJV:
34. And the eunuch answered Philip, and said, I pray thee, of whom speaketh the prophet this? of himself, or of some other man?
35. Then Philip opened his mouth, and began at the same scripture, and preached unto him Jesus.
36. And as they went on their way, they came unto a certain water: and the eunuch said, See, here is water; what doth hinder me to be baptized?
37. And Philip said, If thou believest with all thine heart, thou mayest. And he answered and said, I believe that Jesus Christ is the Son of God.
38. And he commanded the chariot to stand still: and they went down both into the water, both Philip and the eunuch; and he baptized him.
Raamattuhan ei ole ristiriitainen itsensä kanssa, joten siltä pohjaltakin koko UT:tti puhuu vain uskonsa Jeesukseen tunnustavien kasteesta. Mistään kohden ei lköydy vauvakastetta, ymmärtämätön vauvahan ei voi tunnustaa uskovansa Kristukseen.
Pavalikin sanoi, että "Jeesus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julsitamaan...."
Jos kaste pelastaisi, pakottaisin kaikki ihmiset kasteelle konstilla, millä hyvänsä. Vauvoille tehdään evlutin puolella väkivaltaa pakkokasteella, joka ei edes mitään merkitse.
Paikka, johon keskusteluissa usein viitataan, on:
Matteus 28:
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (92)
19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20. ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen teille käskenyt. Katso, Minä olen kanssanne joka päivä mailmanajan täyttymykseen asti." (ASUT)
-92 käännös, joka muuten on erittäin huono, kääntää tuon kohdan jokseenkin oikein. Luulisi jos siitäkin evluttilaisten ymmärtävän totuuden?
ASUT kääntää myöskin oikein, ensin opettamalla tehdään opetuslapsia ja sitten opetuslapset kastettakoon Jeesukseen.
Se, joka on sokea, on sitä todellakin täälläkin havaitttujen keskustelujen perusteella.
Siunausta!Tapio522 kirjoitti:
WeijoLindroosin kehoitus on paikallaan!
-----
2) VERTAUS tai
3) PROFETIA.
Esimerkiksi voimme ymmärtää sapatin vain juutalaisuudesta käsin.RE: "Luettava kokonaisuudessaan"
-nimenomaan
Esim. kasteelseen liittyen:
Ap. 8:
36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen,,,,,
Missä jae 37, joka löytyy muista käännöksistä?
Biblia:
34. Niin kamaripalvelija vastasi Philippusta: minä rukoilen sinua, sanos: kenestä propheta näitä puhuu? itsestäänkö eli jostakin toisesta? 35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta. 36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta? 37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi. 38. Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.
KJV:
34. And the eunuch answered Philip, and said, I pray thee, of whom speaketh the prophet this? of himself, or of some other man?
35. Then Philip opened his mouth, and began at the same scripture, and preached unto him Jesus.
36. And as they went on their way, they came unto a certain water: and the eunuch said, See, here is water; what doth hinder me to be baptized?
37. And Philip said, If thou believest with all thine heart, thou mayest. And he answered and said, I believe that Jesus Christ is the Son of God.
38. And he commanded the chariot to stand still: and they went down both into the water, both Philip and the eunuch; and he baptized him.
Ap.2:
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Huomaatko? Et tietenkään, kun ne mustat evlutin lasit päässäsi on.
Missään kohden Raamattua (UT) ei lapsia =vauvoja kasteta, eikä käsketä kastaa, vaan uskoviksi tunnustautuvia, vauvat ei voi tunnustaa uskoaan, koska ymmärrys/puhe ei luonnnsitu.
Eikä Raamatusssa ole aikuiskastetta, eikä lapsikastetta, vaan Jesukseen uskonsa tunnustavan kaste ikään, sukupuoleen, säätyyn katsomatta. Kaste tulee suorittaa/heidän ottaa Jeesuksen nimeen.
Kaste ei siis uudestisynnytä, sen Raamttukin todistaa.
1 Pietari 1:
'22. Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
Aamen!- totta mooses
päässyt lempiaiheeseensa! kirjoitti:
"Esim : Asiayhteydestä käy selville, että Joh.3:5 "Vedestä ja Hengestä" - syntyminen tarkoittaa kastetta."
Kun on sokea eikä edes halua tutkia, mitä Jeesus tuossa tarkoittaa, niin sillehän ei voi mitään!
Tuossa ei puhuta kasteesta mitään, vaan Jumalan sana=vesi!!!
Jeesus vahvistaa tämän seuraavassa luvussa:
"Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä isoa eikä janoa, vaa se vesi tulee hänessä
sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään."Isä Poika ja Pyhä Henki on Jumalan Sana, ja vesi on vettä.
totta mooses kirjoitti:
Isä Poika ja Pyhä Henki on Jumalan Sana, ja vesi on vettä.
Jumalan luomisteoissakin oli mukana vesi ja Henki:
"..Jumalan Henki liikkui vetten päällä" (1.Moos.1:2)
.
2.Piet. 3:5
"Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan SANAN VOIMASTA".
--
Samoin on kasteessamme.
Kaste ei ole pelkkää vettä (eli vesikaste).- kolme todistajaa
Tapio522 kirjoitti:
Jumalan luomisteoissakin oli mukana vesi ja Henki:
"..Jumalan Henki liikkui vetten päällä" (1.Moos.1:2)
.
2.Piet. 3:5
"Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan SANAN VOIMASTA".
--
Samoin on kasteessamme.
Kaste ei ole pelkkää vettä (eli vesikaste).vesi ja Henki; molemmat kuuluvat kasteseen,
Jumala/Jeesus on säätänyt kasteen, se purustuu Jumalan sanaan ja kastetilaisuudessa luetaan Jumalan sanaa, mutta kyllä maallinen vesi kuuluu aina kasteeseen, samoin Jumalan läsnäolo (Pyhä Henki)
Lapsen kastetilaisuudessa on valtava Jumalan Hengen läsnäolo. "Missä kaksi tahi kolme on koolla Jumalan nimessä, siinä Jeesus on heidän keskellään." - benedi
Jumalanhullu kirjoitti:
RE: "Luettava kokonaisuudessaan"
-nimenomaan
Esim. kasteelseen liittyen:
Ap. 8:
36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen,,,,,
Missä jae 37, joka löytyy muista käännöksistä?
Biblia:
KJV:
Ap.2:
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Huomaatko? Et tietenkään, kun ne mustat evlutin lasit päässäsi on.
Missään kohden Raamattua (UT) ei lapsia =vauvoja kasteta, eikä käsketä kastaa, vaan uskoviksi tunnustautuvia, vauvat ei voi tunnustaa uskoaan, koska ymmärrys/puhe ei luonnnsitu.
Eikä Raamatusssa ole aikuiskastetta, eikä lapsikastetta, vaan Jesukseen uskonsa tunnustavan kaste ikään, sukupuoleen, säätyyn katsomatta. Kaste tulee suorittaa/heidän ottaa Jeesuksen nimeen.
Kaste ei siis uudestisynnytä, sen Raamttukin todistaa.
1 Pietari 1:
'22. Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
Aamen!kirjoittanut.
Lasten kastaminen nimenantotilaisuudessa on samankaltainen ja yhtä tehokas kuin siunaaminenkin.
Lapselle voi antaa nimen, ja pyytää sille nimelle eli lapselle siunausta, ..sillä onhan kirjoitettu:
" Minä tunnen heidät nimeltä, jo heidän kohduissaan" Jumala
Jumala tuntee lapsen nimeltä jo heidän idussaan, siksi ihmisten surmaamia lapsia..matteja, maikkeja, pirkkoja, jne. on paljon n. 11.000 vuosittain suomessa!
" Mies on vaimon pää" Kun ei näin enää ole..seuraukset ovat tuhoisat, murhaa,murhaa, tappoja, murhaa
Raamatun periaate on että lapsi pelastuu uskovien vanhempien perusteella...perhekunta on se pyhä
, johon kuuluu ja sisältyy lapsetkin...heille ei tarvita mitään kastetta!
Jumala pelastaa uskovien perheet, riippumatta onko lasten päät valeltu vedellä tai viinillä, sillä ei ole mitään merkitystä.
Jumalattomien perheet tuhottiin Jumalan toimesta ,perhekunnittain, se periaate on raamatussa hyvin vankka!
" Onhan teidän siemenenne pyhä" ..tämä on se periaate!
Lapsen voi siis pestänimenantotilaisuudessa joko pää puolelta, tai jalkopuolelta..tai pyllyn tai kädet..se on sama.
" Herran siunaus rikkaaksi tekee, ei oma vaiva mitään siihen lisää"
Vanhemmat voivat nähdä vaikka kuinka paljon vaivaa pesusoikkojen, koristelussa, ja veden siunaamisessa ja pyhittämisessä, se kaikki on vain " omaa vaivaa" - köyhä elämä
älkää sotkeko elämän lähdettä kirjoitti:
Pelastus on Kristuksessa, USKON KAUTTA, ei siinä että me jotakin ymmärrämme.
1. Kor. 1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.Langenneen ihmisen ymmärryksellä juuri ymmärretään Jumalan tahdon noudattamista, että, ne, jotka luulevat olevansa lankeamattomia, niin he vievät itsensä kadotukseen, että luottavat luuloihinsa.
Kun me kaikki olemme vajavaisia tiedossamme, ja elämme lihan ruumiissamme, niin meillä näitä lankeamuksia tuppaa sattumaan vaikka emme niitä haluaisikaan tapahtuvaksi.
Jos, puhut sellaisesta langenneesta, joka hylkää Jumalan aivan näin tietoisesti, että ei halua enää uskoa Raamatussa kerrottuihin asioihin, niin silloinhan voi sanoa, että ei ole Jumalan tahdolle kuuliainen, ja ei siis enää ymmärrä Jumalan salaisuuksia jne.
No, tästä vauvakasteesta ajattelen, että vauva kun ei kerta pysty ilmaisemaan omaa uskontunnustustaan suullisesti, ja me emme voi kenenkään toisen suulla puhua,että emme saa laittaa sanoja toisen suuhun, että jokaisen on tunnustettava oma henkilökohtainen usko suullisesti Jumalalle. Että, silloin me otamme haltuumme tämän toisen ihmisen ajatukset, että toimimme senmukaisesti kuin itsellämme on ymmärrystä, ja meillä ei ole nämä ymmärrysasiatkaan aina yhteneväiset, että siis meidän ei ole hyvä omia tulkintojamme vierittää pienen vauvan päälle, että emme voi tehdä päätöstä toisen ihmisen puolesta, että tämäkin uskoisi ja eläisi Raamatun Jumalan tahdon mukaan, kun me toiset haluamme sitä hänenkin tekevän, että tämä ei ole Jumalan mielen mukaista toimintaa. Että, meidän on jokaisen vain pidettävä oma sydän Jumalan yhteydessä, että muiden ajatuksiin, ja suun tunnustuksiin emme voi puuttua, kuin vain keskustelemalla, että miten me itsekukin näistä asioista sitten loppujenlopuksi ajattelemme.
Jeesus sai kasteen aikuisena siinä kolmikymppisenä, että me kyllä elämme ilman vauvakastettakin, että me siunaamme lapsiamme, ja rukoilemme lapsillemme Jumalan suojelusta jne, mutta uskon kasteen he saavat itse valita, että ryhtyvätkö he Raamatun Jumalan tahdon noudattajiksi, että emme voi pakottaa ketään uskomaan jne.
Siis, kun lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta, niin he ovat erityissuojeluksessa, että ei tämä vauvakaste heitä suojele pahuudelta, että sen tulisikin olla vain siunaushetki, että kyllä meidän tulee luottaa Isä Jumalaan, että Hän kuulee rukouksemme lastemme varjelukseksi, mutta uskon ratkaisun me jokainen joudumme itse omassa sydämessämme tekemään, että älkäämme pakottako ketään Jumalan lapsen uskoon, vaan odottakaamme, että jokaisen sydän kääntyy Jumalan puoleen, sitten, kun sen aika on.
Meidän pakanoiden helluntai alkoi Pietarin vierailleissa Korneliuksen kodissa. Hän julisti evankeliumia Jeesuksesta ja tapahtui, että pakanat saivat Pyhän Hengen uskottuaan Herraan Jeesukseen. Tuskin kukaan voi väittää, etteivät nämä pakanat uudestisyntyneet puhuessaan kielillä ja ennustaneet (profetoineet).
Kaste seurasi myöhemmin. Uskova kastetaan vasta sitten, kun synnit ovat pyyhitty pois. Mikään ihmisen tekemä toimitus ei pyyhi pois syntejä. Korneeliuksen tapaus pitäisi olla selvä ja riidaton esimerkki meille pakanoille.- Ananias.
aasikin puhui Pyhän Hengen voimasta, mutta tuskin oli uudestisyntynyt
Raamatun mukaan uudestisyntyminen ja Kristukseen pukeminen tapahtuu kasteessa.
Kuolleita kastetaan, ei uudestisyntyneitä:
"Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin ALKAISIMME elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista." (Room.6:4) - uskova
Ananias. kirjoitti:
"Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin ALKAISIMME elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista." (Room.6:4)hyvästä linkistä.
Olemme pitkälti historian vankeja kuin kirkkohistorian talutusnuorassa kulkevia.
Nikean kirkolliskokous toi oman lisänsä kastesanoihin, joita ei alkuperäisessä Matteuksen evankeliumissa ollut. Lisäystä ovat myös Markuksen evankeliumin kastesanat.
Apostolit kastoivat Jeesuksen nimeen. - autuas Kristuksessa
Ananias. kirjoitti:
"Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin ALKAISIMME elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista." (Room.6:4)Muuten meni oikein, mutta puhe kuolleiden kastamisesta meni sekaisin.
KASTEESSA IHMINEN KUOLEE POIS SYNNISTÄ, YHDESSÄ KRISTUKSEN KANSSA.
Päinvastoin kun harhaopettajat opettavat, lihasta ei poistu saasta uudestisyntymisessä, eikä sen jälkeenkään.
Mutta niin kuin Raamattu sanoo, hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa, Jeesuksen Kristuksen kuolleista ylösnousemisen kautta. Kuolema, joka on synnin palkka, menettää voimansa. Laki osoittaa meidät edelleen syntisiksi. Mutta HENGEN laki joka on Jeesuksessa Kristuksessa, on vapauttanut meidät synnin ja kuoleman laista.
1. Kor. 15:55 "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"
1. Kor. 15:56 Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki.
1. Kor. 15:57 Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!
1. Kor. 15:58 Sentähden, rakkaat veljeni, olkaa lujat, järkähtämättömät, aina innokkaat Herran työssä, tietäen, että teidän vaivannäkönne ei ole turha Herrassa. Ananias. kirjoitti:
"Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin ALKAISIMME elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista." (Room.6:4)Ananias: "Kuolleita kastetaan, ei uudestisyntyneitä:...." (Room.6:4).
----
Aivan!
Kol. 2
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,..
Kasteessa vanha ihminen tuomitaan ensin kuolemaan (12). Sitten hänet herätetään Kristuksen kanssa uskon kautta (12) ja hän saa uuden elämän (13) Hänen yhteydessään.
---
Vrt. Room. 6:1-14.
Mitä kristityksi tuleminen merkitsee? Paavali puhuu kasteesta.”Olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman” (4).
Kaste julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta ja tekee kasteen saaneen tästä voitosta osalliseksi (3) Kristitty on kastettu Kristuksen omaksi.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen.
Tulemme kasteen kautta osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).On harhaa opettaa näin: "Sinä juutalainen tulet näin uskoon. Sinä ei-juutalainen et tule samoin, vaan sinä tulet näin toisella tavalla uskoon!"
Tietenkin on helppo selvitä KIUSALLISESTA KOHDASTA (Apt. 2:38) sanomalla: "Se ei koske minua!"
Katso lisää http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8493420/40167410Tapio522 kirjoitti:
Ananias: "Kuolleita kastetaan, ei uudestisyntyneitä:...." (Room.6:4).
----
Aivan!
Kol. 2
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,..
Kasteessa vanha ihminen tuomitaan ensin kuolemaan (12). Sitten hänet herätetään Kristuksen kanssa uskon kautta (12) ja hän saa uuden elämän (13) Hänen yhteydessään.
---
Vrt. Room. 6:1-14.
Mitä kristityksi tuleminen merkitsee? Paavali puhuu kasteesta.”Olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman” (4).
Kaste julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta ja tekee kasteen saaneen tästä voitosta osalliseksi (3) Kristitty on kastettu Kristuksen omaksi.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen.
Tulemme kasteen kautta osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).* Uudestisyntyminen tapahtuu Hengenssä kasteen kautta.
* 1Kor.12:13. "< Meidät kaikki, (uudestisynytneet, silloinen seurakunta on Me kaikki) olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä HENGESSÄ kastettu yhdeksi ruumiiksi, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. >"
* Kyllä tämä Raamatun sana puhuu Hengessä kastamisesta, jossa tapahtuu uudestisyntyminen, ei tähän voi vettä mitenkään saada sopiaan, että olisi vesikasteesta kyse, vaan Hengessä kasteesta. Ei kastevettä voi juoda, ja kuitenkin Paavali sanoo, " kaikki me olemme saaneet JUODA samaa HENKEÄ. Jos tämä Sana manipuloidaan vesikasteeksi, se on mitä suurinta Sanan kieroon vääntämistä. Eikö sinustakin Tapio522?
* Tit. 3:5. "< hän pelasti meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta vaan laupeutensa tähden uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta."
* Joh. 1:12,13. "< Mutta kaikille jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voian tulla Jumalan lapseksi niille, jotka uskova hänen nimeensä.
13. He eivät ole syntyneet verestä, eivät lihan tahdosta eivätkä miehen tahdosta vaan Jumalasta. >"
* Tapio522, eikö Jeesus tässä selitä aivan ymmärrettävästi, miten tapahtuu uudestisyntyminen? Uskon, että sinä olet uudestisyntynyt Jumalan laps, vauvkasteen hyväksymisestä huolimatta. Se ei ole ratkaiseva tekijä, koska kaste ei ketään uudestisynnytä.
* Luemme; Joh.3:7. "< Älä ihmettele, että minä sanon sinulle; teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8. tuuli puhataa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan mutta et tiedä mistä se tulee ja minne se menee. Näin on oleva jokaisen Hengestä syntyneen. >"
* Sinä ymärrät varmaan, että uudestisyntyminen ei ole sidottu aikaan eikä paikkaan millään tavalla tämän Jeesuskenopetuksen mukaan. " Tuuli menee ja tulee, mutta emme tiedä mistä ja minne." Näin on myös uudestisyntyneen, eli HENGESTÄ syntyneen, ei vesikstessta syntyneen, vaan Hengestä, niinkuin luimme 1Kor.12:1. Siinä on kaste Hengessä Kristukseen, vesikasteesta ei puhuta sanakaan uudestisyntymän yhteydessä. Samoin siinä hengessä syntymisen yhteydessä saamme pelastus varmuuden. " Henki rinnassamme todistaa, että olemme Jumalan lapsia, joka sanoo: "Abba Isä!"
* Ymmärräthän nyt, että vauvakaste, ei uskovien kaste ei uskovien upotuskaste, ei mikään kaste VOI uudestisynnyttää ihmistä sisältäpäin. Se on, niinkuin Raamattu sen todistaa, Jumalan teko kokonaan, alusta loppuun.
* Vesikaste on ulkoinen tapahtuma, ja siinä tarvitaan toista ihmistä, uudestisyntyminen on yksin Jumalan teko, ei pinintäkään osaa ihmisellä ole Pyhän Hengen työhön, eli uudestisyntymiseen. Uskothan Raamattua, Tapio522?
- Mikko144
"ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen"
Eikä kolminaisuuden kanssa pelleilemistä.
http://jarimanninen.com/blog/?p=41
Onko sittenkin niin, että ANTIOKIASTA sai lähtönsä myös kastesanat Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? Sieltähän on myös PIISPAN VIRAT.- tee parannus
Sinähän aikamoinen saatanan agentti olet, kun et osaa yhtää kätkeä saatanallisuuttasi. Pirun karvat suorastaan loistavat kirjoituksestasi huh huh.
Matt. 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - pehmopappa
"Mikko144" jäljittelee paratiisin käärmettä heittelemällä epäilyksiä selkeää Jumalan sanaa kohtaan.
"Onko Jumala todellakin sanonut?"
Jumala on sanonut!
Kisaajille näillä haaskalinnuille on kiusallista tulla tälle palstalle, kun saavat aina siipeensä.
Tässä Raamatun selkeä vahvistus Kaste kaavaan, MISSÄ ON KAIKKI KOLME JUMALAN PERSOONAA ILMOITETAAN:
Paavali Ap.t. 19:1-6 vahvistaa, että kaste kaavassa, olisi Efeson miesten olisi vähintään pitänyt kuulla Pyhän Henki ja Paavali joutui kysymään "millä kasteella sitten olette kastetut?
Ap.t. 19:1-6
"1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli PAAVALI, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia OPETUSLAPSIA.
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "EMME OLE EDES KUULLEET, ETTÄ PYHÄÄ HENKEÄ ON OLEMASSAKAAN".
3 JA HÄN SANOI: "MILLÄ KASTEELLA TE SITTEN OLETTE KASTETUTU?" He vastasivat: "JOHANNEKSEN kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä."
Kaste Raamatussa nimettiin sen alulle laittajan mukaan Johanneksen kaste oli Johanneksen mukaan nimetty ja Uuden liiton upotus kasteen nimi on Kaste Jeesuksen nimeen, koska se oli Jeesuksen asettama, mutta kaste kaava sisältää aina Jeesuksen käskyn mukaan ja siinä mainintaan aina oikein suoritettuna Jumalan koko kolminaisuus: Matt. 28:18-19 "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
http://gamma.nic.fi/~vlahsrk/tekstit/uudkast.html
Todellisuudessa mikko144, weijo linroos & kumpp. eivät omista pätevää kastetta jos/kun sitä ei ole suoritettu Raamatun ohjeiden mukaan ja he kuuluvat sarjaan kastamattomat. Itse en heitä edes kastaisi noita ennen kuin tekisivät parannuksen vääristä opeistaan ja toki myös tutkisin tarkkaan ovatko edes uudestisyntyneitä.
http://www.youtube.com/watch?v=C9pUHWy6gY8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=JXx8zDd16-8&feature=related - Jeesuksessa vanhurskas
pehmopappa kirjoitti:
"Mikko144" jäljittelee paratiisin käärmettä heittelemällä epäilyksiä selkeää Jumalan sanaa kohtaan.
Jumala on sanonut!
Kisaajille näillä haaskalinnuille on kiusallista tulla tälle palstalle, kun saavat aina siipeensä.
Tässä Raamatun selkeä vahvistus Kaste kaavaan, MISSÄ ON KAIKKI KOLME JUMALAN PERSOONAA ILMOITETAAN:
Paavali Ap.t. 19:1-6 vahvistaa, että kaste kaavassa, olisi Efeson miesten olisi vähintään pitänyt kuulla Pyhän Henki ja Paavali joutui kysymään "millä kasteella sitten olette kastetut?
"1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli PAAVALI, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia OPETUSLAPSIA.
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "EMME OLE EDES KUULLEET, ETTÄ PYHÄÄ HENKEÄ ON OLEMASSAKAAN".
3 JA HÄN SANOI: "MILLÄ KASTEELLA TE SITTEN OLETTE KASTETUTU?" He vastasivat: "JOHANNEKSEN kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
Kaste Raamatussa nimettiin sen alulle laittajan mukaan Johanneksen kaste oli Johanneksen mukaan nimetty ja Uuden liiton upotus kasteen nimi on Kaste Jeesuksen nimeen, koska se oli Jeesuksen asettama, mutta kaste kaava sisältää aina Jeesuksen käskyn mukaan ja siinä mainintaan aina oikein suoritettuna Jumalan koko kolminaisuus: Matt. 28:18-19 "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
Todellisuudessa mikko144, weijo linroos & kumpp. eivät omista pätevää kastetta jos/kun sitä ei ole suoritettu Raamatun ohjeiden mukaan ja he kuuluvat sarjaan kastamattomat. Itse en heitä edes kastaisi noita ennen kuin tekisivät parannuksen vääristä opeistaan ja toki myös tutkisin tarkkaan ovatko edes uudestisyntyneitä.
http://www.youtube.com/watch?v=JXx8zDd16-8&feature=relatedAlatko sinä sekoilemaan. Etkö siis sittenkään ymmärtänyt Pyhän Kasteen sakramentin sisältöä?
*) Ei ole nokan koputtamista eikä muita tulkintoja Jeesuksen SELKEÄSSÄ lähetyskäskyssä.
Matt. 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
*) Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, ...
... kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - Mikko144
pehmopappa kirjoitti:
Jumala on sanonut!
http://www.youtube.com/watch?v=JXx8zDd16-8&feature=relatedEn ole samassa seurakunnassa kanssasi. En usko siten, koska sen verran kirkolliselta puheesi kuulostaa.
Vinkkinä: Ota selvää kolminaisuusopista, vaikka Goolettamalla, mutta älä sekota sen kanssa päätäsi enempää.
- uskova
'Teille ja teidän lapsillenne' tarkoittaa lähinnä sukupolvien ketjua aikain saatossa meidän päiviimme asti, ei niinkään 'biologista lapsuutta'.
- ot selvee
Valitettavasti se ei ole totta. Kristityt vievät AINA lapsensa Kasteelle, joka tarkoittaa samaa kuin haudataan synnille ja puetaan Kristuksen vanhurskauteen. Aikuisten tultua uskoon heidän koko perhekuntansa kastettiin JO SILLOIN, siis alkukirkon aikana. Anabaptismia (ihminen olisi Kasteelle kelvollinen vasta aikuisena), harha on syntynyt myöhemmin hajottamaan kristikuntaa.
- tuohitorvi
eli viittaus suomenkielen ja kieliopin mukaan koskee "Pyhän Hengen lahjaa" eli Pyhän Hengen kastetta", sen lupauksen toteutumisen olivat Pietari ja muut opetuslapset saaneet juuri kokea, mistä saman luvun alku kertoo. Ap.t. 2
tuohitorvi kirjoitti:
eli viittaus suomenkielen ja kieliopin mukaan koskee "Pyhän Hengen lahjaa" eli Pyhän Hengen kastetta", sen lupauksen toteutumisen olivat Pietari ja muut opetuslapset saaneet juuri kokea, mistä saman luvun alku kertoo. Ap.t. 2
tuohitorvi: "Pyhän Hengen lahjaa" eli Pyhän Hengen kastetta",
---
Jotkut taas pitävät näitä eri asioina.
Toisin sanoen jokaisella uskovalla on Pyhä Henki, mutta erikseen on vielä rukoiltava ns. Pyhän Hengen kastetta.
Löytyykö tästä esimerkkejä Raamatusta?
(Esim. Apt. Teoista)
(Apt.19:1-7 ei käy esimerkistä, koska Efeson opetuslapsilta puuttui Pyhän Hengen lahja!)- tuohitorvi
Tapio522 kirjoitti:
---
Toisin sanoen jokaisella uskovalla on Pyhä Henki, mutta erikseen on vielä rukoiltava ns. Pyhän Hengen kastetta.
(Esim. Apt. Teoista)
(Apt.19:1-7 ei käy esimerkistä, koska Efeson opetuslapsilta puuttui Pyhän Hengen lahja!)Ap. t. 10:45
"Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, "
Toki Pyhästä Hengestä on jokainen opetuslapsi syntynyt, kuten olivat Apostolit enne helluntaita Ap.t.2:1-, ) ja Efeson noin 12 miestä (Ap.t. 19:1.6), Samariassa uskoon tulleet ja kastetut (Ap.t. 8:5-17)myös Jeesuksen opetuslapsia ja uskon veljiä myös Paavali ennen kuin Ananias laittoi kätensä hänen päälleen, että hän tulisi täytetyksi Pyhällä Hengellä.
Ap. t. 9:17
"Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä"."
Oletko ikuinen selkeiden asioiden ja Jumalan sanan epäilijä? - näin on
Tapio522 kirjoitti:
---
(Esim. Apt. Teoista)
(Apt.19:1-7 ei käy esimerkistä, koska Efeson opetuslapsilta puuttui Pyhän Hengen lahja!)on jokaisella uskovalla, Ef 2:13,
mutta Pyhän-Hengen lahja, joka on sama kuin Pyhän-Hengen kaste, on armolahja, jota tulee rukoilla:
Luuk 11:13
"Kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän-Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat."
Ap 1:4
"Odottakaa Isältä sen lupauksen täyttämistä, jonka te olette minulta kuulleet. Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä-Hengellä."
1. Kor 14:1
"Tavoitelkaa rakkautta ja PYRKIKÄÄ saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa."
Ap 19:1
"Saitteko Pyhän-Hengen silloin, KUN TULITTE USKOON."
Tässä tarkoitetaan Pyhän-Hengen lahjaa eli Pyhän-Hengen kastetta!!
Saaps nähdä, saako Tapio kytkettyä tähänkin vauvakasteen? - "tarvitse rukoilla"
Tapio522 kirjoitti:
---
(Esim. Apt. Teoista)
(Apt.19:1-7 ei käy esimerkistä, koska Efeson opetuslapsilta puuttui Pyhän Hengen lahja!)Pyhän-Hengen lahjaa. Ei tässä ole mitään pakkoa!
Jos tyytyy siihen vauvakasteeseen ja siinä saatuun "henkeen, kuten Tapio, niin miksi rukoilla
mitään muuta. Siinähän kuulemma saadaan kaikki!!!
Mutta jos haluaa mennä eteenpäin uskon tiellä ja saada lisää voimaa todistamiseen, ja omistaa ne
lupaukset, jotka Raamattu antaa uskovalle, niin silloin kannattaa rukoilla, että Jeesus
kastaisi Pyhällä-Hengellä.
Matt 3:11
Mutta mitään pakkoa ei ole!
Joidenkin tapa selvitä (tai ainakin yrittää selvitä) KIUSALLISESTA KOHDASTA (Apt. 2:38) on sanoa:
"En ymmärrä sitä!"Ensin kysyn sulta ? oletko Paavin mainos mies tai nainen ??
Sitten kehotan sua lukemaan sun veden merkitys kasteessa.. -->
Vesi ja sen perustavaa laatua oleva merkitys koko luomakunnalle nostettiin keskiöön seminaarissa Vattnets sakrament Uppsalassa 30.–31.1.2009. Veden sakramentti ei ole pelkästään merkki pyhästä, se on itsessään pyhä. Jumala on luonut maailman, siis materian.
Tämä sisältää sen, ett materia on pyhää. Sanasta materia löydetään ”mater”. Materia on siis kaiken luomakunnan äiti. Sakramenttiteorioiden taustalla on käsitys hengellisestä ja materiaalisesta kahtena eri käsitteenä. Tämä jaottelu luodusta on kuitenkin mielemme kulttuurin vaikutuksesta tuottama ajatusrakennelma. Veden sakramentti haluaa julistaa, että tavallinen vesi on pyhää. Aivan kuten Äiti Maa, jota rakastamme ja josta elämme on pyhä.
Toisen seminaaripäivän anti nivoutui rituaalisen tanssin ympärille. Luennoitsijana ja ohjaajana oli tanskalainen teologi ja luterilainen pappi Brita Haugen. Rituaalinen tanssi ei ole koreografista, se rakentuu myyteille, kansantanssille. Esimerkiksi afrikkalainen, kuubalainen ja inuiittien tanssi on tällaista. Myös vanhat pohjoismaiset tarut ovat oivallisia lähtökohtia rituaalitanssille. Niistä voi ammentaa kertomusta, jota sitten tuetaan tanssilla. Rituaalinen tanssi on eläytymistä. Tanssin liikkeet rakentuvat tanssiessa, kysymys on luomisprosessista, jossa kaikki osanottajat ovat mukana. Vanhat myytit luovat pohjaa jokaisen omalle elämänkokemukselle ja tunnelmille.
http://www.ekumenia.fi/elavaa_ekumeniaa ... amenttina/- ...ole
Kiusallinen? Ei ole; tuohan on Raamattuun kirjoitettu.
- Tosiasiaa.
David Pawson ansiokkaasti opettaa asiasta, ota selvää hänen opetuksestaan.
Tätä voisi verrata "maan tapaan" puoluetukiin, miktähän hämärää kirkon rahastukseta löytyy kun aletaan penkomaan...
Kirkonmiehet aikanaan mietti miten vaurastuisivat ja säätivät sitten ohi raamatun lapsikasteen ja sitä seuraavan pakollisen kirkon jäsenyyden ja opetuksen ettei voi pelastua ilman kirkon kastetta, jolla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen raamatullisen kasteen kanssa. Lapsesta pitäen ihmisiä opetetaan valhearmoon, kasteen pelastavaan vaikutukseen, suuri on näiden opettajien vastuu viimeisellä tuomiolla.- tidoks vaan
Kristityt on kastettu perhekunnittain jo ensimmäisen vuosisadan alkupuolella, apostolien vielä eläessä. Sinä puhut valhetta ja pilkkasanoja Pyhästä Kasteesta.
Ap. t. 18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
Ap. t. 16:14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
Ap. t. 16:15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä." Ja hän vaati meitä. - Ei pakkokirkolle ja uskonnolle, kyllä uskolle
tidoks vaan kirjoitti:
Kristityt on kastettu perhekunnittain jo ensimmäisen vuosisadan alkupuolella, apostolien vielä eläessä. Sinä puhut valhetta ja pilkkasanoja Pyhästä Kasteesta.
Ap. t. 18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
Ap. t. 16:14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
Ap. t. 16:15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä." Ja hän vaati meitä.Alkuseurakunnan käytännöistä ei voida vetää johtopäätöstä raamatun tekstin pohjalta, että lapset kastettiin.
Kirkkolaitos kuitenkin on vain ahneesti suuret tulonsa turvannut, valtapeliä ylemmällä tasolla, uskontoa kansan kurissa pitämiseen vai mitä miekkalähetys sinulle kertoo?
Aito usko ja jumalasuhde on aina vapaaehtoista, eikä laitoksen eduntavoittelua, mitä mm esim kirkon hautahoitomaksut huonoine palveluineen on, helposti hauta kaivetaan auki ja luut annetaan koirille jos ei suostu tyhjästä maksamaan. Hautapalvelut pitäisi valtiollistaa. - Tosiasiaa.
tidoks vaan kirjoitti:
Ap. t. 16:15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä." Ja hän vaati meitä.Juutalaisuudessa on tietyt iät jolloin lapsesta tulee vastuullinen ota selvää, niin alat ymmärtää, on vain kirkon teologien edun mukaista sepitellä kaikkia selityksiä ohi raamatun ja juutalaisen kulttuurin. Lapsikaste on luterilaista kulttuuria eikä pyhää raamatun oppia. Miksiköhän aikanaan rahvaan piti totella papistoa sokeasti? Onneksi lukutaito on nyt sallittu kaikille ja voidaan itse perehtyä asioihin. Toisaalta ilman elävää uskoa olevat kirkolliset ovat jäävejä ottamaan oikeasti kantaa, koska heillä ei ole Pyhää Henkeä.
- armosta autuas
Ei pakkokirkolle ja uskonnolle, kyllä uskolle kirjoitti:
Alkuseurakunnan käytännöistä ei voida vetää johtopäätöstä raamatun tekstin pohjalta, että lapset kastettiin.
Kirkkolaitos kuitenkin on vain ahneesti suuret tulonsa turvannut, valtapeliä ylemmällä tasolla, uskontoa kansan kurissa pitämiseen vai mitä miekkalähetys sinulle kertoo?
Aito usko ja jumalasuhde on aina vapaaehtoista, eikä laitoksen eduntavoittelua, mitä mm esim kirkon hautahoitomaksut huonoine palveluineen on, helposti hauta kaivetaan auki ja luut annetaan koirille jos ei suostu tyhjästä maksamaan. Hautapalvelut pitäisi valtiollistaa.Se ei ole johtopäätös vaan alkuseurakunnan oppi. Ja tänä päivänä jokainen uudestisyntynyt kristitty kastaa lapsena.
Lasta ei koskaan kasteta vasten tahtoaan, tuollainen puhe on karvatakapuolisten homekorvaisten hurmahenkien hölötystä. Lapsella ei ole sellaista tahtoa joka olisi Pyhää Kastetta vastaan. Jos olisi tahto joka on Pyhää Kastetta vastaan (siis epäusko), niin kaikki pieninä kuolleet lapset joutuisivat kadotukseen.
Sinulla ei taida lapsia olla kun tuollaisia lapsista puhut? Lapsella on tahto Kastetta vastaan, van itse saatana sanoo näin, mutta hän onkin valehtelija. Tee siis parannus ja usko evankeliumi Kristuksesta! - armosta autuas
Tosiasiaa. kirjoitti:
Juutalaisuudessa on tietyt iät jolloin lapsesta tulee vastuullinen ota selvää, niin alat ymmärtää, on vain kirkon teologien edun mukaista sepitellä kaikkia selityksiä ohi raamatun ja juutalaisen kulttuurin. Lapsikaste on luterilaista kulttuuria eikä pyhää raamatun oppia. Miksiköhän aikanaan rahvaan piti totella papistoa sokeasti? Onneksi lukutaito on nyt sallittu kaikille ja voidaan itse perehtyä asioihin. Toisaalta ilman elävää uskoa olevat kirkolliset ovat jäävejä ottamaan oikeasti kantaa, koska heillä ei ole Pyhää Henkeä.
Mikä sinulle antaa oikeuden väittää ettei lapsella olisi uskoa?
Minulla on useitakin lapsia, eikä kukaan heistä syntynyt epäuskoisena.
Vain aikuisella on sellainen saatanan "lahja", että hän on epäuskossa. Lapsella on usko niin kuin Jeesus itse todistaa heistä.
Lapsella sen sijaan on usko, ja jolla ON USKO, hänen ei tarvitse enää TULLA uskoon. Hieman tarttis sinunkin opiskella kristinuskoa, ettäs joskus autuaaksi tulisit.
Mark. 10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Mark. 10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Mark. 10:16 Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä. - Tosiasiaa.
armosta autuas kirjoitti:
Mikä sinulle antaa oikeuden väittää ettei lapsella olisi uskoa?
Minulla on useitakin lapsia, eikä kukaan heistä syntynyt epäuskoisena.
Vain aikuisella on sellainen saatanan "lahja", että hän on epäuskossa. Lapsella on usko niin kuin Jeesus itse todistaa heistä.
Lapsella sen sijaan on usko, ja jolla ON USKO, hänen ei tarvitse enää TULLA uskoon. Hieman tarttis sinunkin opiskella kristinuskoa, ettäs joskus autuaaksi tulisit.
Mark. 10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Mark. 10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Mark. 10:16 Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.ja yrität väärin perustella raamatun jakeilla ymmärtämättä mitä Jeesus tuossakin todella tarkoitti, hän puhui aikuisille lapsen viattomasta suhtautumisesta asioihin kun ymmärrys ei ole kehittynyt erottamaan hyvää ja pahaa, lapsi on luottavainen ja uskoo aukrotiteetin helposti, eikä ole vastuullinen tekemisistään kehittymättömän ymmärryksen takia.
Lapsen luonteen aikuiseen luottavaista ominaisuutta Jeesus tarkoitti, siis
uskon asennetta eikä sitä
että aikuinen alkaisi kiukutella ja paskoa housuihin.
Eikä Jeesus käskenyt kastaa lapsia pelastukseen, lapsi on syntymästään saakka taivaskelpoinen kunnes tulee siihen juutalaisen lain ymmärtävään ja vastuulliseen ikään. Kaikki hätä- yms kasteet pelastumiseksi on kirkollista valhetta
Lapsi ei kuitenkaan ole uskossa siinä mielessä ettei hänen tarvitse valita puoltaan kun Jumala kutsuu häntä, tiedän sen omasta kokemuksesta, sitten on kasteen vuoro kun on valittu Jeesuksen seuraaminen. - T.Dr. USA N.Y.
armosta autuas kirjoitti:
Se ei ole johtopäätös vaan alkuseurakunnan oppi. Ja tänä päivänä jokainen uudestisyntynyt kristitty kastaa lapsena.
Lasta ei koskaan kasteta vasten tahtoaan, tuollainen puhe on karvatakapuolisten homekorvaisten hurmahenkien hölötystä. Lapsella ei ole sellaista tahtoa joka olisi Pyhää Kastetta vastaan. Jos olisi tahto joka on Pyhää Kastetta vastaan (siis epäusko), niin kaikki pieninä kuolleet lapset joutuisivat kadotukseen.
Sinulla ei taida lapsia olla kun tuollaisia lapsista puhut? Lapsella on tahto Kastetta vastaan, van itse saatana sanoo näin, mutta hän onkin valehtelija. Tee siis parannus ja usko evankeliumi Kristuksesta!kerrohan historialliset todisteet apostolien kastemaljoista yms esineistä jotka todistaa oikeaksi tarusi. upotuskaste oli raamatussa, pantiinko vauvat vauvauintiin/sukeltamaan vai miten asia hoidettiin. jos kirkko myöhemmin on tuon rituaalin ottanut, eise tee siitä raamatun oppia. faktat pöytään onko tuppeen sahattua vai ei?
miksi kirkolla on valelu kaste? kun aikuinen kastetaan kirkkoon, pestäänkö hänen tukka? miten luterus ymmärtää kasteen haudan?.
Kol. 2:12
ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. Kolossalaiskirje 2
Kolossalaiskirje 3
1 Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
4 Tämän minä sanon, ettei kukaan teitä pettäisi suostuttelevilla puheilla.
5 Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni järjestyksen, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen.
6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22 -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
- Lupaus tässä koskee Pyhää Henkeä
"Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste,jotta syntinne annettaisiin anteeksi.Silloin saatte lahjaksi
Pyhän Hengen"
Jumala kutsuu kaikkia ihmisiä omalla ajallaan.Jokaisella on oma etsikkoaikansa,samoin lapsillakin.
Eivät kaikki pelastu samanaikaisesti,vaan vain ne,joita Hän kutsuu ja jotka Hänet vastaanottavat.
Eivät kaikki uskovien kotien lapsetkaan pelastu,ellei Jumala heitä ensin kutsu ja sittenkään,elleivät
Häntä vastaanota syntiensä sovittajana.
Kuitenkaan eivät kaikki uskovien kotien lapsetkaan pelastu,elleivät Häntä vastaanota ja se on omasta valinnan vapaudesta kiinni,haluaako vai ei.
Tuollainen on harhaluuloa,kun oletetaan,että kaste pelastaa jokaisen!
Jos niin olisi,ei meidän kenenkään lapsena kastetun tarvitsisi uudelleen uudestisyntyä,vaan me
olisimme kaikki taivaskelpoisia----mutta niinhän ei ole,vaan lapsena kastettujenkin täytyy
uudestisyntyä jossainvaiheessa-----ja sitä ei voi tapahtua,ellei meidän Jumalamme meitä kutsu.
Pelastus ja uudestisyntyminen on Jumalan,eikä meidän ihmisten,teko. - mathetes
Tuo laittamasi Raamatunkohta pitää lukea hieman paremmasta käännöksestä, sillä tuo kirkon uudempi -92 vuodelta oleva käännös ei sano asiaa aivan niinkuin se on!
Siinä alkuteksti ensinnäkin kertoo että on "muututtava mieleltään", vaikka suomalainen käännös sanoo, että "tehkää parannus" tai "kääntykää"! Asia on kuitenkin periaatteessa sama, sillä mielenmuutos pitää tapahtua ennenkuin ketään voidaan kastaa Jeesukseen Kristukseen! Asia pitää lukea laajemmalti jotta siihen tulisi paremmin ymmärrystä, sillä Pietarihan oli juuri julistanut Jeesuksesta kuulijakunnalleen ja osa heistä sai "piston sydämeensä", eli he tulivat evankeliumin sanomasta tunnoltaan syylliseksi Jumalan edessä ja kysyivät apostoleiltä, että mitä heidän nyt tuli tehdä? Siihen Pietari vastasi, että "Tehkää parannus", eli alkutekstin mukaan hän sanoi, "muuttukaa mieleltänne" ja ottakoon kukin teistä kasteen! Elikä mielensä muutoksen seurauksena joka on tuonut heille uskon Jeesukseen! Ymmärsitkö nyt?
Näitä Pietarin kuulijoita siis kehoitettiin "muuttumaan mieleltään Jeesukseen uskovaksi ja ottamaan senjälkeen itselleen kasteen" jotta he saisivat jo tapahtuneen mielenmuutoksen seurauksena syntinsä anteeksi ja siten itselleen myös Pyhän Hengen lahjan! Mitenkä sinä saat mahtumaan tuon ajatuksen siihen, että vastasyntyneiden vauvojenkin olisi tehtävä mielensä muutos ja mentävä senjälkeen kasteelle??? Raamatun tekstissä esiintyy tuossa "parannukseteon" kohdassa kreikan sana "metanoesate" eli "metanoia" ja sen merkitys on siis "mielenmuutosta" kehoittava ilmaisu!
Ryhdy lukemaan siis hieman lajemmin tuo Pietarin saarnan teksti, esim, jakeista - (Apt 2:22-42), niin ymmärrät paremmin tekstin todellisen sisällön mistä siinä oikeasti on kysymys ja ketä siinä oikeasti tarkoitetaan tekemään jotakin ja lue se myös siitä vanhemmasta ja oikeammasta 33/38 käännöksestä! Jakeet (41 ja 42) ovat tärket huomata!- Parannuksen tehnyt kastettu
Parannuksen teko tarkoittaa ratkaisua, valintaa tulla uskoon. Uskoon tulleet kastetaan.
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin." Ap.t. 2:41. Pietari oli sanonut, että tulee tehdä parannus. Kuulijat tekivät parannuksen, mikä tarkoittaa, että he ottivat vastaan pelastuksen. Ja pelastuneina heidät kastettiin. Ensin on kuultava ja otettava evankeliumi vastaan. Sitten voidaan kastaa.
Ap.t. 2:38. on ensin parannus, sitten kaste.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2026993
- 594622
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s384228- 713239
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161945Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271696- 171670
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401573- 341449
- 1431237