Venemyyjän pohjaton optimismi

unfuckingbelieveable

Mistään muusta ei voi olla kyse kun katsoo noita käytettyjen veneiden hintapyyntejä. Ainakaan maalaisjärjellä, insinöörilogiikalla tai millään muullakaan järjellisellä selityksellä ei pysty noita venettään myyvien yritysten tai yksityisten hintapyyntöjä perustelemaan.

Joku taas ensiksi puolustelee ettei se ole tyhmä joka pyytää jne. Mutta onhan se ihan v**un tyhmää pyyträä monta vuotta vanhasta käytetystä enemmän kuin mitä aivan uusi paketti maksaa? Minusta tällaiset menevät jos "törkeä petos"-kategoriaan.

Järjenvastaisin itselleni tullut kommentti tähän mennessä on että "Autokauppiaat on vuosien saatossa kusettaneet mua ihan tarpeeksi, nyt otetaan pois se mikä saadaan".

55

3684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä onneksi tarvi myydä

petoshan ei ole kyseessä, jos ostajalle ei anneta virheellisiä tietoja. Kova hintapyynti ei ole minkäänlainen petos.

Kun vertaat käytetyn ja uuden hintoja, pitäisi tietysti lisätä uuden hintaan samat varusteet kuin käytetyssä on, ellei ne tule siinä uuden "paketissa" myös.

Olen samaa mieltä siitä, että jotkut pyynnit ovat kovanlaisia. Mutta myyjälle asia on sikäli ongelmallinen, että mistä hitosta sen "oikean" hintatason loppujen lopuksi tietää? Kun ainoa yleisesti näkyvillä oleva mittatikku on just ne hintapyynnöt, mitään toteutuneiden kauppojen hintatasotietoa ei ole saatavilla. Riittävän pitkään listoja seuraamalla voi saada aikaan jonkinlaisen näppituntuman siitä, millaisilla pyynneillä veneet pysyy pitkään myynnissä ja millaisilla näyttävät häviävän nopeasti. Mutta se toimii vain suhteellisen yleisillä venemalleilla. Ja kellä pirulla siihen on aikaa ja kiinnostusta muutenkaan, paitsi veneettömillä haaveilijoilla?

• karvanopat & fendarit

en edellisen omistajan varusteita. Myyköön sitten varusteet erikseen, tuskin ovat kuitenkaan sellaisia jotka minulle kelpaavat tai joita minä tarvitsen.

Ja tokihan sen huomaa tyhmempikin ostaja esim. Nettiveneen ilmoituksesta mitä varusteita veneestä löytyy ja kuinka paljon. Mutta jos vaikka 7 vuotta vanhan veneen varusteisiin kuuluu ratti, yksi pulpetti, moottorin kaukohallintalaite, fendarit, penkin pehmustesarja ja joku auringon ja lokinpaskan polttama rättikuomu niin ei se tee vanhasta veneestä uuden "karvalakkiversion" hintaista. Vene itsessään saattaa kestää käyttökelpoisena hyvin vaikka yli 30 vuotta mutta siinä ajassa moottoreita meneekin jo 2-3. Eli vaikka 7 vuotta vanha vene olisikin vielä uudenveroinen niin moottori voi olla jo parhaat päivänsä nähnyt ja joka tapauksessa vanhentunutta tekniikkaa.

Samoin siitä vanhasta trailerista huudetaan yleensä uuden hintaa sillä perusteella että sitä on käytetty vain kaksi kertaa kaudessa. Mutta vanha ikä vanha

• Varustelija
        karvanopat & fendarit kirjoitti:

en edellisen omistajan varusteita. Myyköön sitten varusteet erikseen, tuskin ovat kuitenkaan sellaisia jotka minulle kelpaavat tai joita minä tarvitsen.

Ja tokihan sen huomaa tyhmempikin ostaja esim. Nettiveneen ilmoituksesta mitä varusteita veneestä löytyy ja kuinka paljon. Mutta jos vaikka 7 vuotta vanhan veneen varusteisiin kuuluu ratti, yksi pulpetti, moottorin kaukohallintalaite, fendarit, penkin pehmustesarja ja joku auringon ja lokinpaskan polttama rättikuomu niin ei se tee vanhasta veneestä uuden "karvalakkiversion" hintaista. Vene itsessään saattaa kestää käyttökelpoisena hyvin vaikka yli 30 vuotta mutta siinä ajassa moottoreita meneekin jo 2-3. Eli vaikka 7 vuotta vanha vene olisikin vielä uudenveroinen niin moottori voi olla jo parhaat päivänsä nähnyt ja joka tapauksessa vanhentunutta tekniikkaa.

Samoin siitä vanhasta trailerista huudetaan yleensä uuden hintaa sillä perusteella että sitä on käytetty vain kaksi kertaa kaudessa. Mutta vanha ikä vanha

Sulla on joku varuste kohtaus. Tietty jos noista soutukipoista puhutaan pari airoa ei ole varuste. Mutta ihan venettä ostaessa plotterit, tutkat ja aurinkopaneelit on varsin rahan arvoista tavaraa.

• elektroniikkaihminen
        Varustelija kirjoitti:

Sulla on joku varuste kohtaus. Tietty jos noista soutukipoista puhutaan pari airoa ei ole varuste. Mutta ihan venettä ostaessa plotterit, tutkat ja aurinkopaneelit on varsin rahan arvoista tavaraa.

Pitää vanhaa elektroniikkaa myytäessä/ostettaessa kuitenkin muistaa, että uusi elektroniikka maksaa puolet vähemmän ja osaa tuplasti sen mitä joku 3-4 vuotias laite.

• varustefiksaatio
        Varustelija kirjoitti:

Aikas harvassa ovat tähän mennessä olleet ainakin 5-6 metrisissä avoveneissä niin tutkat, aurinkopaneelit kuin plotteritkin. Kaikuja sen sijaan aika usein näkyy mutta niillä ei montaa tonnia veneen arvoa nosteta.

En usko sitäkään, etteikö keskiverto veneenmyyjä ennen hintapyynnön asettamista katsoisi melko tarkkaankin että mikä on hintahaitari. Jos tosiaan on aikeissa saada jotain myydyksikin niin auttaa melkoisesti, jos asettaa hinnan keskitasoon tai sen alapuolelle kun samanlaisista ja samanikäisistä veneistä puhutaan. Jos laittaa koko repertuaarin kovimman pyynnön niin aikas hiljaista voi olla myyntirintamalla.
        Ja ne jota eivät kerta kaikkiaan jaksa/viitsi/ehdi selvittää käypää hintatasoa niin vievät sitten veneen liikkeeseen ja antavat sen esim. vaihdossa toiseen veneeseen, autoon tms.

• PuSe
        varustefiksaatio kirjoitti:

Aikas harvassa ovat tähän mennessä olleet ainakin 5-6 metrisissä avoveneissä niin tutkat, aurinkopaneelit kuin plotteritkin. Kaikuja sen sijaan aika usein näkyy mutta niillä ei montaa tonnia veneen arvoa nosteta.

En usko sitäkään, etteikö keskiverto veneenmyyjä ennen hintapyynnön asettamista katsoisi melko tarkkaankin että mikä on hintahaitari. Jos tosiaan on aikeissa saada jotain myydyksikin niin auttaa melkoisesti, jos asettaa hinnan keskitasoon tai sen alapuolelle kun samanlaisista ja samanikäisistä veneistä puhutaan. Jos laittaa koko repertuaarin kovimman pyynnön niin aikas hiljaista voi olla myyntirintamalla.
        Ja ne jota eivät kerta kaikkiaan jaksa/viitsi/ehdi selvittää käypää hintatasoa niin vievät sitten veneen liikkeeseen ja antavat sen esim. vaihdossa toiseen veneeseen, autoon tms.

Aika monelle noiden lisävarusteiden myyntihintojen lisäksi tulee asennus. Monikaan ei tee niitä itse, joten valmis paketti on miellyttävämpi. Näin voikin olla. Tai sitten ne on asennettu huonosti jolloin voi tulla paskaa kouraan.

Itse olen pitänyt noita ylipyyntöjä ihan hyvinä. Itse kun laitan kohtuuhinnan veneen myydessäni niin aina se viikossa kahdessa on mennyt ja ostohalukkuutta on ollut useammallakin.
        Pyytäkööt muut mitä haluavat.

• aiheellisesti huvittunut
        karvanopat & fendarit kirjoitti:

kyllä järin pätevältä kuulosta tuo "vanha mikä vanha" -ajattelukaan. Toiminnallisuus ratkaisee, onko laite sellaisessa kunnossa, ettei loppu ole vielä näkyvissä.

Ja yhtä kehno on tuo perusteesi "olen ostamassa venettä, en varusteita". Jos myyjä on myymässä kokonaisuutta, niin minkäs teet. KItinä on pelkästään lapsellista.

Sama se muuten on usein uuden kaupassa: paketti on paketti, ota tai jätä.

• karvanopat&fendarit
        aiheellisesti huvittunut kirjoitti:

kyllä järin pätevältä kuulosta tuo "vanha mikä vanha" -ajattelukaan. Toiminnallisuus ratkaisee, onko laite sellaisessa kunnossa, ettei loppu ole vielä näkyvissä.

Ja yhtä kehno on tuo perusteesi "olen ostamassa venettä, en varusteita". Jos myyjä on myymässä kokonaisuutta, niin minkäs teet. KItinä on pelkästään lapsellista.

Sama se muuten on usein uuden kaupassa: paketti on paketti, ota tai jätä.

Jos on kaksi samanhintaista vaihtoehtoa, brand new ja vaikkapa 7 vuotta vanha niin kumman otat? Toiminnallisuudessa ei välttämättä olekaan eroa mutta harvapa silti haluaa vanhaa uuden hinnalla. Asiallisella hinnalla toki vanhakin tavara menee kaupaksi.

Pakettimyyjän ongelmaksi saattaa muodostua se, ettei kukaan välttämättä halua juuri sellaista pakettia. Joko varusteet ovat vanhentuneita tai erilaisia kuin mitä ostaja haluaisi. Silloin ne eivät ole mikään myyntivaltti vaan rasite.

• karvanopat&fendarit
        PuSe kirjoitti:

Aika monelle noiden lisävarusteiden myyntihintojen lisäksi tulee asennus. Monikaan ei tee niitä itse, joten valmis paketti on miellyttävämpi. Näin voikin olla. Tai sitten ne on asennettu huonosti jolloin voi tulla paskaa kouraan.

Itse olen pitänyt noita ylipyyntöjä ihan hyvinä. Itse kun laitan kohtuuhinnan veneen myydessäni niin aina se viikossa kahdessa on mennyt ja ostohalukkuutta on ollut useammallakin.
        Pyytäkööt muut mitä haluavat.

Asennuksien suhteen on toki erilaisia tapauksia. Joku vaatii vartin työn ja jossain muussa menee puoli päivää. Hinnatkin ovat kyllä ajoittain poskettomia, esim. 600 € perämoottorin asennuksesta ja "käyttöönottohuollosta", jossa koneeseen laitetaan öljyt, ladataan akku ja laitetaan kokeeksi pata tulille. Tuon 600 € eteen joutuu keskipalkkainen tekemään viikon duunia.

Asiallisen hintaisen paketin myyjälle noista ylihintaisista on tosiaan pelkkää hyötyä. Itse viimeksi autoa myydessäni laitoin hinnan 300 € alle halvimman samanikäisen ja ensimmäinen soittaja kävi hakemassa auton. Silti sain 1500 € enemmän kuin mitä liike olisi autostani hyvittänyt sekä päälle tietty hyvät alennukset kun en tuonut vaihtoautoa riesoiksi.

• kysyttäessä vastaan
        karvanopat&fendarit kirjoitti:

Jos on kaksi samanhintaista vaihtoehtoa, brand new ja vaikkapa 7 vuotta vanha niin kumman otat? Toiminnallisuudessa ei välttämättä olekaan eroa mutta harvapa silti haluaa vanhaa uuden hinnalla. Asiallisella hinnalla toki vanhakin tavara menee kaupaksi.

Pakettimyyjän ongelmaksi saattaa muodostua se, ettei kukaan välttämättä halua juuri sellaista pakettia. Joko varusteet ovat vanhentuneita tai erilaisia kuin mitä ostaja haluaisi. Silloin ne eivät ole mikään myyntivaltti vaan rasite.

Noilla spekseillä ei vielä voi vastata. Ainakin kolme erilaista "pääluokkaa" vaihtoehdoille:

1) vertailussa molemmin puolin pelkkä vene tai sitten tasaveroisesti varustellut veneet => 7-vuotiaasta ei kannata maksaa samaa hintaa

2) uuden hintaan ei sisälly plotteria, lämmitintä, tutkaa, kaikua jne., käytetyssä on toimintakuntoiset vaikkei aivan tuliterät vermeet => hintaero kapenee merkittävästi ja saattaa jopa kadota kokonaan, koska noiden varusteiden ostaminen kahmaisee helposti 4000-5000 euroa, vaikka tekisi kaikki asennukset itse

3) kuten edellä, mutta käytetyn varusteet ovat enintään 2-3 vuotta vanhoja => hintaero kääntyy luultavasti toisinpäin eli uuden saa halvemmalla.

Oletuksena tietysti koko ajan se, että ne asennukset on tehty kohtuullisen hyvin. Ainahan ei niin ole.

Tuntuu muuten hassulta, että usea kirjoittaja puhuu kuin olisi ostanut ja myynyt veneitä ja autoja hyvinkin usein. Kai niitä jobbareita on, mutta uskallanpa veikata, että suurin osa veneilijöistä ostaa koko elämänsä aikana vain 1-3 venettä. Eikä välttämättä myy yhtään eli se ensimmäinenkin saattaa pysyä käytössä perikunnalle asti.

• konkretiaa
        karvanopat&fendarit kirjoitti:

Onko tosiaan niin, että vastaavia paketteja on myynnissä samalla hinnalla 7v ikäerolla?

Laita pari linkkiä niin hämmästellään sillä eihän siinä ole kyllä järkeä

• kirskupakka
        konkretiaa kirjoitti:

Onko tosiaan niin, että vastaavia paketteja on myynnissä samalla hinnalla 7v ikäerolla?

Laita pari linkkiä niin hämmästellään sillä eihän siinä ole kyllä järkeä

Yksi -07 paketti 50 hv Yamahalla oli viikko-pari sitten myynnissä 10000 €:lla mutta siinä olikin hinta kohdallaan ja se onkin jo mennyt. Käyttämätön -09 paketti oli viime viikolla suoraan kysyttäessä ilman alennuksien tinkaamisia 13500 €.

Sitten näitä vähemmän onnistuneesti hinnoiteltuja paketteja:

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Moottoriveneet/Buster L -94/VPW-15114?rowId=81

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Moottoriveneet/Buster L -95/VPW-13260?rowId=83

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Moottoriveneet/Buster L -99/VPW-15097?rowId=88

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Moottoriveneet/Buster L -98/VPW-11438?rowId=90

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Moottoriveneet/Buster L -98/VPW-11328?rowId=93

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Moottoriveneet/Buster L -04/VPW-14691?rowId=109

Tämä nyt on edes oikealla hehtaarilla:

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Moottoriveneet/Buster L -07/VPW-14745?rowId=116

• uuden ostanut

Itsellä ollut muutama vene, joista nykyinen on ainoa, jonka olen uutena ostanut.

Uuteen paattiin piti sitten hankkia melkoinen määrä kaikkea pikkusälää (köydet, fedarit, ankkuri, lipputanko, radio jne...) mitä ei edellisestä veneestä (pienempi) voinut ottaa mukaan.

Hämmästyin itse sälän määrästä ja siihen uponneesta rahamäärästä. Vielä tätäkin enemmän olin aliarvioinut sen ajan määrää, joka kului em. sälän metsästämiseen (mistä sopiva halvimmalla noudot) ja ennenkaikkea ASENTAMISEEN. Eräskin v-sana on päässyt, kun sähköjohtoja olen ihme paikosta (kädet täynnä lasikuitu"tikkuja") vedellyt.

Nykyistä venettä ostaessani oli asennuspuuhat pääsääntöisesti kuitenkin mukavaa ajanvietettä. Nyt on perhetilanne toinen ja vapaa-aikaa erittäin rajoitetusti. Isompaan veneeseen vaihto on taas ajankohtainen, mutta harkitsen oikeastaan pelkästään käytetyn hankkimista.

Odotan saavani "paketin", jossa on kaikki pikkusälä ostettuna ja asennettuna ja testattuna toimivaksi. Nykyään itse lasken arvoa sille, että veneilyn voi aloittaa lähtemällä vesille sen sijaan, että aloittaisi ryömimällä ajopulpetin alle johtoja vetämään.

Ainakaan oman veneeni kohdalla vertailu "uuteen vastaavaan karvalakkimalliin" ei toimi, sillä jos asuttavassa veneesssä lämmitin, liesi, jääkaappi jne. ovat lisävarusteita, niin karvalakkimallia ei varmaan kovinkaan moni sellaisenaan hanki...

• Fishin' Buddy

ja tässä eri keskustelijat ilmi selvästi tarkoittavat erilaisia veneitä varusteineen. Toki joku 30-jalkainen matkavene, "kelluva kesämökki", jolla käydään joka toinen vuosi Gotlannissaon eri asia kuin 15-jalkainen pikku-Buster-kokoluokan kalavene, jota käytetään silloin tällöin leppoisassa kesäisessä uistelussa.

Tuo ensimmäinen kokoluokka on itselleni täysin vieras mitä nyt joskus olen 31:llä targalla lyhyen siirtymän pahassa syyskelissä tehnyt. Sen sijaan yhden 470 Yamarinin olen käytettynä ostanut ja myynyt ja nyt perheen kasvun myötä etsin alumiinivenettä, jolla retkeily saariin olisi rantautumisen osalta muovivenettä helpompaa ja huolettomampaa. Mitään isoa venettä en siis hae eikä noissa Silver Hawk/Buster XL-luokan veneissä nyt kauhian kova varustelutaso ole vaikka ottaisi kaikki saatavilla olevat nippelit, jotka suoraan sanoen eivät useinkaan ole lisähintansa arvoisia. Siitä huolimatta niitä kaupataan välillä käytettyinä ihan poskettomilla hintapynneillä ja perustellaan juuri vähäisellä käytöllä ja hyvällä varustetasolla. Lisäksi aina kaivetaan jostain se kuuluisa OVH-hinta, jota ei venekaupan historiassa varmaan monikaan ole ikinä joutunut maksamaan.

Sähköasennukset jätän minäkin mieluusti muille mutta en kyllä sentään niin poropeukalo ole että kaikki työkaluja vaativat hommat jäisivät ammattimiehille. Semminkin kun tuollaisessa Busterissa on aika vähän sitä asentamista kun lisävarusteiksi riittävät ainakin itselle vapatelineet ja kaikuluotain.

• Kaikkien Alojen Eritysiasiantuntija

Jos vene maksaa uutena esim 80000e
      Pakolliset lisävarusteet tekee 10000...20000, kuten rahti, vesillelasku, annkurivarustus, navigointi-istrumentit, turvallisuusvarusteet.
      Siis käytännössä maksat uudesta veneestä n 95000e ennen kuin se on kotilaiturissa ja lähtövalmiina.
      Veneen arvo laskee n 25%/5v joten käypä hinta veneestä on 5v käytön jälkeen n 72000e, myyjä lisää tähän 10% tinkivaraa koska eihän kukaan osta venettä pyyntihinnalla.
      Käytetyn veneen pyyntihinnaksi tulee siis 80000e

Elikä tälläisen lähes uuden käytetyn veneen ostajana tulee valita yrittääkö tinkiä pyyntihintaa käypälle tasolle ja silti maksaa veneestään lähes uuden listahintaa vastaava hinta, vaiko maksaako uudesta listahinnan jossa ei tinkivaraa ole ja sitten vielä varautuu maksamaan 10000e ekstraa pakollisista varusteista saaden käyttöönsä uuden huonosti varustellun veneen jossa ei ole esim plotteria, lämmintä vettä, ankkurivinssiä, ym.

• investointipankkiiri

on pistää rahansa veneeseen. Jos veneen arvon lasku on 5% vuodessa ja inflaatio 3% niin vene ei ole huono sijoitus lainkaan ja lisäksi siitä on perheelle iloa ihan toisella tapaa kuin tiliotteesta. Nyt alan ymmärtää veneilijöitä.

Ja tuo sinun esimerkkisihän oli vielä varovaisesta päästä. Nimittäin on sellaisiakin veneitä, joissa arvon laskeminen on vieläkin hitaampaa ja -85 30000 markalla ostetusta paketista pyydetään näin 25 vuotta myöhemmin "enää" 4000 €. Ei paha jos 25 vuodessa arvo laskee 1000 €.

• Fishin' Buddy

Tässä minusta oiva parivaljakko, joka hyvin kuvaa tätä kieroutunutta hinnoittelua em. pikkuveneluokassa.
        Missä ovat ne varusteet, joilla tuon 11 vuotta vanhemman ja pienemmällä koneella olevan hintapyynti selittyy? Kalakukkoja kaupanpäälle vai?

1998 mallinen käytetty
        http://www.nettivene.com/315938

2009 mallinen käyttämätön
        http://www.nettivene.com/348030

• katsottu on
        Fishin' Buddy kirjoitti:

Tässä minusta oiva parivaljakko, joka hyvin kuvaa tätä kieroutunutta hinnoittelua em. pikkuveneluokassa.
        Missä ovat ne varusteet, joilla tuon 11 vuotta vanhemman ja pienemmällä koneella olevan hintapyynti selittyy? Kalakukkoja kaupanpäälle vai?

1998 mallinen käytetty

hintapyynnissä on tyypillisesti jonkinmoinen tinkivara, tuon uuden hinnassa luultavasti ei enää ole, koska se näyttää olevan "valmiiksitingitty". Eli luultavasti vertailuhinnat olisivat suunnilleen 9000 vs. 13490. Erotus 4490 eli 33% uuden hinnasta. En pidä käytetyn hintapyyntöä mitenkään kohtuuttomana.

• Kemal ja kaverit from Atatürk
        katsottu on kirjoitti:

hintapyynnissä on tyypillisesti jonkinmoinen tinkivara, tuon uuden hinnassa luultavasti ei enää ole, koska se näyttää olevan "valmiiksitingitty". Eli luultavasti vertailuhinnat olisivat suunnilleen 9000 vs. 13490. Erotus 4490 eli 33% uuden hinnasta. En pidä käytetyn hintapyyntöä mitenkään kohtuuttomana.

No minä en ainakaan edes vaivautuisi paikan päälle katsomaan tuollaisella hintapyynnillä olevaan venettä kun en ole mikään turkkilainen basaariasiakas jonka mielestä kaupankäynti on nautittava sosiaalinen tapahtuma johon kuuluu tinkiminen olennaisena osana.

Jaa että 11 vuotta ja 10 hv (20%) pienempi moottori ja silti vain -33% uuden hinnasta ja tämä on mielestäsi OK? Tällaiset kauppiaat pitäkööt käytetyt tunkkinsa, minulla ei ole varaa ostaa kuin uusia jos käytettyjen hinnat ovat näin persiillään.

PS, Et kai ole kyseisessä veneliikkessä töissä?
        PPS, mulla olis uudenkarhea -98 Kartano-Volvo myynnissä. Saat sen 21000 eurolla

• Minulla sentään on vene
        Kemal ja kaverit from Atatürk kirjoitti:

No minä en ainakaan edes vaivautuisi paikan päälle katsomaan tuollaisella hintapyynnillä olevaan venettä kun en ole mikään turkkilainen basaariasiakas jonka mielestä kaupankäynti on nautittava sosiaalinen tapahtuma johon kuuluu tinkiminen olennaisena osana.

Jaa että 11 vuotta ja 10 hv (20%) pienempi moottori ja silti vain -33% uuden hinnasta ja tämä on mielestäsi OK? Tällaiset kauppiaat pitäkööt käytetyt tunkkinsa, minulla ei ole varaa ostaa kuin uusia jos käytettyjen hinnat ovat näin persiillään.

PS, Et kai ole kyseisessä veneliikkessä töissä?
        PPS, mulla olis uudenkarhea -98 Kartano-Volvo myynnissä. Saat sen 21000 eurolla

ei ole varaa maksaa 9000 egeä mutta olisi muka varaa maksaa 13500? Pelle.

• Kemal ja kaverit
        Minulla sentään on vene kirjoitti:

ei ole varaa maksaa 9000 egeä mutta olisi muka varaa maksaa 13500? Pelle.

Kauppojen toteutumisessa ei todellakaan ole aina kyse siitä että onko johonkin varaa vai ei. Ainakin itsellä hyvin suuri merkitys on myös sillä, onko myytävän tuotteen hinta ja laatu kohdallaan. Em. tapauksessa siis minusta ei ole millään muotoa järkevää maksaa noin vanhasta paketista hintaa, joka on noin lähellä uuden paketin hintaa. Otetaan esimerkki: Emme ostaneet 170000 € kerrostaloasuntoa tai 200000 € rivitaloasuntoa vaan ostimme mieluummin 250000 € omakotitalon. Comprende?

Mutta varmaan tuo 9900 hintainen on houkuttava paketti sellaiselle, joka on lasten säästöpossuja myöten kaiken tyhjennettyään saanut kasaan sen 9900.

• Kaikkien Alojen Erityisasiantuntija
        Fishin' Buddy kirjoitti:

1998 mallinen käytetty

Jos lähdetään siitä mitä esitin venneen arvonalennuksesta olisi esimerkkiveneesi oikea arvo 7800e, tosin jostain syystä Buster veneet näyttäisivät säilyttävän arvonsa hyvin. Sanoisin että tuon käytetyn hintapyynti on lijassa kyseisen venemerkin arvonalennuksen ja käyttöarvon kanssa. Luultavasti tuostakin veneestä tulisi kaupat johonkin sanotaan vaikka 8800e hintaan. Alle 9000e et saa kummostakaan uutta vene moottori pakettia.

• Jamppa_pamppa
        Kaikkien Alojen Erityisasiantuntija kirjoitti:

Jos lähdetään siitä mitä esitin venneen arvonalennuksesta olisi esimerkkiveneesi oikea arvo 7800e, tosin jostain syystä Buster veneet näyttäisivät säilyttävän arvonsa hyvin. Sanoisin että tuon käytetyn hintapyynti on lijassa kyseisen venemerkin arvonalennuksen ja käyttöarvon kanssa. Luultavasti tuostakin veneestä tulisi kaupat johonkin sanotaan vaikka 8800e hintaan. Alle 9000e et saa kummostakaan uutta vene moottori pakettia.

Mutta se on kummallinen yhtälö kieltämättä. Noin 5000 hintaiset paketit ovat ongelmajätettä, tuollainen 9-10 tuhatta on sellainen lähtötaso että alle sen ei saa juuri mitään järkevää ja 13-15000 on jo valinnanvaraa uusista tai isommista ja hieman vanhemmista.

Onneksi sama ei päde autoissa. Meillä on kaksi alemman keskiluokan perheautoa, toinen 2002 ja toinen 2003 mallinen, niillä on ajettu yhteensä karvan yli 200 tkm. Ne ovat maksaneet uutena 25 ja 23 tuhatta, meille 10 ja 8 tuhatta toissa syksynä ja nyt niiden yhteisarvo on tällä hetkellä alle 10000. Noita ei ole mitään järkeä lähteä myymään koska käyttöarvoa on paljon enemmän kuin myyntiarvoa joten täytyy ajaa ne itse loppuun tai antaa sukulaisille kiertoon.

• ahfvenkukko
        Fishin' Buddy kirjoitti:

1998 mallinen käytetty

en saanut kun kävin kyseisessä liikkeessä, mutta tarjouksen sain uudesta (09) buster L ja 50 jammusta....hinta oli sitä luokkaa, että tota vanhaa kuvan busteria en edes harkitsisi.

• hyvä näin
        Jamppa_pamppa kirjoitti:

Mutta se on kummallinen yhtälö kieltämättä. Noin 5000 hintaiset paketit ovat ongelmajätettä, tuollainen 9-10 tuhatta on sellainen lähtötaso että alle sen ei saa juuri mitään järkevää ja 13-15000 on jo valinnanvaraa uusista tai isommista ja hieman vanhemmista.

Onneksi sama ei päde autoissa. Meillä on kaksi alemman keskiluokan perheautoa, toinen 2002 ja toinen 2003 mallinen, niillä on ajettu yhteensä karvan yli 200 tkm. Ne ovat maksaneet uutena 25 ja 23 tuhatta, meille 10 ja 8 tuhatta toissa syksynä ja nyt niiden yhteisarvo on tällä hetkellä alle 10000. Noita ei ole mitään järkeä lähteä myymään koska käyttöarvoa on paljon enemmän kuin myyntiarvoa joten täytyy ajaa ne itse loppuun tai antaa sukulaisille kiertoon.

Onneksi veneiden kuluminen ja arvon aleneminen on erilaista kun autoilla.

• Tenu Vanhanen
        Fishin' Buddy kirjoitti:

1998 mallinen käytetty

Näkyy olevan savolainen. Siinä syy........

• lesottaja
        Kemal ja kaverit kirjoitti:

Kauppojen toteutumisessa ei todellakaan ole aina kyse siitä että onko johonkin varaa vai ei. Ainakin itsellä hyvin suuri merkitys on myös sillä, onko myytävän tuotteen hinta ja laatu kohdallaan. Em. tapauksessa siis minusta ei ole millään muotoa järkevää maksaa noin vanhasta paketista hintaa, joka on noin lähellä uuden paketin hintaa. Otetaan esimerkki: Emme ostaneet 170000 € kerrostaloasuntoa tai 200000 € rivitaloasuntoa vaan ostimme mieluummin 250000 € omakotitalon. Comprende?

Mutta varmaan tuo 9900 hintainen on houkuttava paketti sellaiselle, joka on lasten säästöpossuja myöten kaiken tyhjennettyään saanut kasaan sen 9900.

Mitäs ajattelit saada ikälopusta omakotitalostasi 10v päästä?

• Ei hullu
        Fishin' Buddy kirjoitti:

1998 mallinen käytetty

Yamaha Center hauska paikka,siinä on pihalla seissyt nyt 2 vuotta http://www.nettivene.com/315952 tämä jäte. Kävin tuossa syksyllä kysymässä mihin hintaan lähtee käteisellä,pokkaa 1300€ myyjä pyysi,kuten arvaatte tuo seisoo seuraavatkit 2v siellä pihalla jos hinta ei tipu,ja paljon. Konekin on pyörivä,ainakin huollon poikien mukaan,2v sitten varmaankin,sen näköinen rytö oli.

• sikiää
      • gfdgfdgodsdfoiafs

Kaks juttua:
        -ei koneen vaihto ole mitenkään välttämätön
        -käytettyjä uudehkoja koneita saa tonnilla kahdella.

Ai joo, ja kolmas: pienempikin kone kuin 50 hv välttää hyvin.

Eli vertailusi on pielessä.

• uskoisinluulisintoivoisin
        gfdgfdgodsdfoiafs kirjoitti:

Kaks juttua:

"Hei juttele sinä vaan, kyllä sinut tunnetaan. Ja vaikka sen valheeksi vannoisit, niin kyllä sua uskotaan."

Jep jep. Ja huomenna lisää.

• sikiää laumoittain
        gfdgfdgodsdfoiafs kirjoitti:

Kaks juttua:

Kaks vastaväitettä:
        - Pakko ei ole kuin kuolla. Sen sijaan tuollaisella lähes 25 vuotta vanhalla 2-tahtikoneella ei meikäläinen ainakaan lähtisi näköetäisyyttä kauemmaksi kotilaiturista.
        -Aika hiljaista on käytettyjen uudehkojen (200-luvulta, 40-50 hv) perämoottoreiden rintamalla hintaluokassa 2000 €:

http://www.nettivene.com/simpleSearch.php?status=F&sid_make=745&pfrom=1500&pto=2500

http://www.nettivene.com/simpleSearch.php?status=F&sid_make=759&pfrom=1500&pto=2500

http://www.nettivene.com/simpleSearch.php?status=F&sid_make=464&pfrom=1500&pto=2500

http://www.nettivene.com/simpleSearch.php?status=F&sid_make=752&pfrom=1500&pto=2500

Edelleen siis väitän, että on täysin järjettömiä nämä "museorekisteri-ikäiset" paketit, jossa moottorin arvo on lähellä romuraudan hintaa ja "vain" 25-vuotias vene maksaa 50% uuden hinnasta. Semminkin kun uusi on joka suhteessa paljon kehittyneempi ja toisekseen ko. ikänestori ei ole aikanaan uutena maksanut lähellekään sitä mitä siitä nyt yritetään tyhmiltä kusettaa.

• koskaan
        sikiää laumoittain kirjoitti:

Kaks vastaväitettä:
        - Pakko ei ole kuin kuolla. Sen sijaan tuollaisella lähes 25 vuotta vanhalla 2-tahtikoneella ei meikäläinen ainakaan lähtisi näköetäisyyttä kauemmaksi kotilaiturista.
        -Aika hiljaista on käytettyjen uudehkojen (200-luvulta, 40-50 hv) perämoottoreiden rintamalla hintaluokassa 2000 €:

http://www.nettivene.com/simpleSearch.php?status=F&sid_make=745&pfrom=1500&pto=2500

http://www.nettivene.com/simpleSearch.php?status=F&sid_make=759&pfrom=1500&pto=2500

http://www.nettivene.com/simpleSearch.php?status=F&sid_make=464&pfrom=1500&pto=2500

http://www.nettivene.com/simpleSearch.php?status=F&sid_make=752&pfrom=1500&pto=2500

Edelleen siis väitän, että on täysin järjettömiä nämä "museorekisteri-ikäiset" paketit, jossa moottorin arvo on lähellä romuraudan hintaa ja "vain" 25-vuotias vene maksaa 50% uuden hinnasta. Semminkin kun uusi on joka suhteessa paljon kehittyneempi ja toisekseen ko. ikänestori ei ole aikanaan uutena maksanut lähellekään sitä mitä siitä nyt yritetään tyhmiltä kusettaa.

salolaiselta enkä savolaiselta

• 1x2 veneet voitoiks
        koskaan kirjoitti:

salolaiselta enkä savolaiselta

Viikon päivät sitten Bustereita oli myynnissä 290 kpl, nyt 240. Tarkoittanee ilmeisesti sitä, että ennätys myyntihinnan suhteen on monelta jäänyt saavuttamatta ja veneet on vedetty pois myynnistä näin low-seasonin tultua. Keväällä voi taas laittaa samat veneet myyntiin tonnin pari tämänkesäistä kovemmalla pyynnillä. Vain veikkaamalla ja venettä myymällä voit voittaa.

• 1x2 veneet voitoiks
        1x2 veneet voitoiks kirjoitti:

Viikon päivät sitten Bustereita oli myynnissä 290 kpl, nyt 240. Tarkoittanee ilmeisesti sitä, että ennätys myyntihinnan suhteen on monelta jäänyt saavuttamatta ja veneet on vedetty pois myynnistä näin low-seasonin tultua. Keväällä voi taas laittaa samat veneet myyntiin tonnin pari tämänkesäistä kovemmalla pyynnillä. Vain veikkaamalla ja venettä myymällä voit voittaa.

Enää 210 myynnissä. Onko oikea vastaus?

a) Nää viedään käsistä, tule ja hae heti omasi ennen kuin loppuvat

vai

b) Kukaan ei enää syksyllä maksa pyytämääni kusipäistä hintaa joten vedetään myynnistä talven ajaksi, nostetaan taas myyntiin ensi keväänä ja laitetaan vielä 2000 € kovempi hinta kuin viime keväänä.

• optari poptari
        1x2 veneet voitoiks kirjoitti:

Enää 210 myynnissä. Onko oikea vastaus?

a) Nää viedään käsistä, tule ja hae heti omasi ennen kuin loppuvat

vai

b) Kukaan ei enää syksyllä maksa pyytämääni kusipäistä hintaa joten vedetään myynnistä talven ajaksi, nostetaan taas myyntiin ensi keväänä ja laitetaan vielä 2000 € kovempi hinta kuin viime keväänä.

http://www.nettivene.com/viewBoat.php?status=F&id_boat=352009

Vielä kehdataan hehkuttaa, että HINTAROMAHDUS

Tuota siistikuntoisuuttakin voi kyseenalaistaa kun näkyy maalit kesivän. Moottoria ei kukaan asiantuntija huolisi kuin ehkä museoon.

Lopuksi todetaan vielä, että : Nyyt edulliseen syyshintaan pikaisesti.

Eli pitäis vielä nopeasti tuoda rahat herran pöydälle ...

Voi pyhä vittu sentään!

• myyntitykistö

... ihan silkkaa faktaa, että tyhmiä idiootteja riittä aina, jotka menevät vipuun ja maksavat liikaa.

Etkö todellakaan sitä tiedä? Ei tässä ole optimismillä mitään tekemistä.

• Aspalv

En itse ole varsinaisessa myyntityössa vaikka asiakaspalvelua teenkin. Silloin kun joudun tuuraamaan kollegaa ja vastoin tahtoani esim. tarjouspyynnön asiakkaalle laatimaan niin koen syvää ahdistusta asiasta koska olen liian rehellinen myyntityön yleisiin vaatimuksiin nähden.

• Shissus

http://www.nettivene.com/336841 Ilmoituksen kaltainen Minor 645, tosin vuosimallina 91 maksoi -92 venelehden mukaan 152000 Markkaa, että on se vene perkeleeen hyvä sijoitus tänä päivänä!

• Intian kuu
        Aspalv kirjoitti:

En itse ole varsinaisessa myyntityössa vaikka asiakaspalvelua teenkin. Silloin kun joudun tuuraamaan kollegaa ja vastoin tahtoani esim. tarjouspyynnön asiakkaalle laatimaan niin koen syvää ahdistusta asiasta koska olen liian rehellinen myyntityön yleisiin vaatimuksiin nähden.

Rehellisen kauppiaan rehellinen poika. Hei juttele sinä vaan, kyllä sinut tunnetaan. Ja vaikka sen valheeksi vannotkin niin kyllä sua uskotaan.

• Alpha8
        Shissus kirjoitti:

http://www.nettivene.com/336841 Ilmoituksen kaltainen Minor 645, tosin vuosimallina 91 maksoi -92 venelehden mukaan 152000 Markkaa, että on se vene perkeleeen hyvä sijoitus tänä päivänä!

Itse ostin juuri nettiveneen ilmoituksen perusteella veneen. Tämä on nyt neljäs veneeni ja ensimmäinen, jonka ko. palstan kautta ostin. Paskaa haukkasin sillain kohtalaisesti. Nyt venettä varustellaan semmosella viidellä tonnilla ja vene on kakstuhattaluvun alkupuoliskolta. Tämä alkupuhe tarkottaa, että olen myös myynyt kolme venettä ja tietääkseni olen kaikkien minulta veneen ostaneitten kanssa vieläkin puheväleissä. Uutta venettä en ole vielä koskaan omistanut. Es. nykyinen veneeni virallisella maahantuojalla maksaa semmoset seitkytä donaa ihka uutena kohtalaisilla varusteilla ja pystyn myymään tämän helmeni varustelun/korjailun jälkeenkin noin kolkyt tonnia halvemmalla, kuin uusi maksaa ja luulen, että vastine rahalle on ihan kohtuullinen. Mitä tulee hintapyynteihin, niin suosittelen, että jos on oikeasti kiinnostunut ostamaan venettä , niin kannattaa sitten tehdä ihan oma tarjous ja katsoa, meneekö se läpi. Toki, jos tarjous hyväksytään, niin sitten on hiukan noloa mennä puihin.

Ei kaikki nettiveneen tarjoukset mitään vallan hölmöjä ole, mutta tarkoin niihin kannattaa tutustua. Joka tapauksessa minulla on oma vene, jonka taas joskus myyn tosiostajalle, mutta on haaveilijoidenkin kanssa hauska jutella puhelimessa, kun utelevat veneestä.

• 18+2
        Shissus kirjoitti:

niin merkillisenä pitäisi. vuoden -92 152 000 mk on tämän päivän rahassa yli 33 000 euroa. Reaaliarvo laskenut yli 20%. Jos ostit -92 asunnon, on sen reaaliarvo noussut n. 100% tai enemmänkin.

Lisäksi tuossa Minorin hinnassa on luultavasti tinkivaraa joka tapauksessa eli myyjän odottama hinta on ehkä jossain 23-24 000 paikkeilla. En tosin pidä tuota venettä sen arvoisena, mutta en myöskään olisi maksanut siitä uutena 152 000 markkaa tai tänä päivänä uudesta vastaavasta sitä, minä niistä pyydetään. Ei nuo alle 10-metriset ole minusta koskaan olleet hintansa väärtejä.

• Intian kuu
        Alpha8 kirjoitti:

Itse ostin juuri nettiveneen ilmoituksen perusteella veneen. Tämä on nyt neljäs veneeni ja ensimmäinen, jonka ko. palstan kautta ostin. Paskaa haukkasin sillain kohtalaisesti. Nyt venettä varustellaan semmosella viidellä tonnilla ja vene on kakstuhattaluvun alkupuoliskolta. Tämä alkupuhe tarkottaa, että olen myös myynyt kolme venettä ja tietääkseni olen kaikkien minulta veneen ostaneitten kanssa vieläkin puheväleissä. Uutta venettä en ole vielä koskaan omistanut. Es. nykyinen veneeni virallisella maahantuojalla maksaa semmoset seitkytä donaa ihka uutena kohtalaisilla varusteilla ja pystyn myymään tämän helmeni varustelun/korjailun jälkeenkin noin kolkyt tonnia halvemmalla, kuin uusi maksaa ja luulen, että vastine rahalle on ihan kohtuullinen. Mitä tulee hintapyynteihin, niin suosittelen, että jos on oikeasti kiinnostunut ostamaan venettä , niin kannattaa sitten tehdä ihan oma tarjous ja katsoa, meneekö se läpi. Toki, jos tarjous hyväksytään, niin sitten on hiukan noloa mennä puihin.

Ei kaikki nettiveneen tarjoukset mitään vallan hölmöjä ole, mutta tarkoin niihin kannattaa tutustua. Joka tapauksessa minulla on oma vene, jonka taas joskus myyn tosiostajalle, mutta on haaveilijoidenkin kanssa hauska jutella puhelimessa, kun utelevat veneestä.

"Mitä tulee hintapyynteihin, niin suosittelen, että jos on oikeasti kiinnostunut ostamaan venettä , niin kannattaa sitten tehdä ihan oma tarjous ja katsoa, meneekö se läpi. Toki, jos tarjous hyväksytään, niin sitten on hiukan noloa mennä puihin. Ei kaikki nettiveneen tarjoukset mitään vallan hölmöjä ole, mutta tarkoin niihin kannattaa tutustua. Joka tapauksessa minulla on oma vene, jonka taas joskus myyn tosiostajalle, mutta on haaveilijoidenkin kanssa hauska jutella puhelimessa, kun utelevat veneestä."

Oletko tosissaan sitä mieltä että on realistista "kokeilla kepillä jäätä" ja tarjota esim. 50% pyyntihinnasta jos se on tosissaan aivan törkeästi yläkanttiin? Minä en ainakaan sellaista edes kehtaisi ehdottaa johtuen siitä että itse myymissäni autoissa ja moottoripyörissä on ollut tinkivaraa max. 10% tai sitten selkeästi ilmoitettu että kyseessä on nettohinta.

Eli jos oikeasti järkevällä hintapyynnöllä myymästäni tavarasta joku tarjoaisi 50 % pyynnöstä niin haistattaisin kyllä paskat tällaiselle soittajalle. Vastaavasti ajattelen pahasti yläkanttiin hinnoittelevasta tyypistä että huijarii mikä huijari, parempi pysyä erossa.

• 4+10
        Intian kuu kirjoitti:

"Mitä tulee hintapyynteihin, niin suosittelen, että jos on oikeasti kiinnostunut ostamaan venettä , niin kannattaa sitten tehdä ihan oma tarjous ja katsoa, meneekö se läpi. Toki, jos tarjous hyväksytään, niin sitten on hiukan noloa mennä puihin. Ei kaikki nettiveneen tarjoukset mitään vallan hölmöjä ole, mutta tarkoin niihin kannattaa tutustua. Joka tapauksessa minulla on oma vene, jonka taas joskus myyn tosiostajalle, mutta on haaveilijoidenkin kanssa hauska jutella puhelimessa, kun utelevat veneestä."

Oletko tosissaan sitä mieltä että on realistista "kokeilla kepillä jäätä" ja tarjota esim. 50% pyyntihinnasta jos se on tosissaan aivan törkeästi yläkanttiin? Minä en ainakaan sellaista edes kehtaisi ehdottaa johtuen siitä että itse myymissäni autoissa ja moottoripyörissä on ollut tinkivaraa max. 10% tai sitten selkeästi ilmoitettu että kyseessä on nettohinta.

Eli jos oikeasti järkevällä hintapyynnöllä myymästäni tavarasta joku tarjoaisi 50 % pyynnöstä niin haistattaisin kyllä paskat tällaiselle soittajalle. Vastaavasti ajattelen pahasti yläkanttiin hinnoittelevasta tyypistä että huijarii mikä huijari, parempi pysyä erossa.

siitä, että sinä olet moukka. Et tajua eroa autojen/moottoripyörien ja veneiden välillä. Autot ja prätkät ovat tusinatavaraa, keskenkasvuisten mulkunjatkeita. Veneet ovat yksilöitä.

• Intian kuu
        4+10 kirjoitti:

siitä, että sinä olet moukka. Et tajua eroa autojen/moottoripyörien ja veneiden välillä. Autot ja prätkät ovat tusinatavaraa, keskenkasvuisten mulkunjatkeita. Veneet ovat yksilöitä.

Yamarinit, Bellat, Busterit, Terhit jne. perämoottoreineen ovat todellisia taideteoksia, yksilöitä ja toinen toistaan parempia. Siis jos myyjää on uskominen.

• Alpha8
        Intian kuu kirjoitti:

En todellakaan tiedä, mitä veneestä kannattaa tarjota. Se pitää ihan itse tietää. Muistin muuten väärin tämä oli toinen veneeni, kun ostin nettiveneen kautta. Olen yleensä tarjonnut semmoset kakskyt prossaa alle pyynnin näissä kaupoissa ja tarjous ei sitten ihan semmosena ole mennyt läpi, mutta siitä on alettu keskustelu. Ylihintaisista pyynneistä en ole aloittanut edes keskustelua.

Jos et huomannut, niin minulla on kokemusta myös veneen myynnistä, koska en ole omistanut koskaan, kuin yhden veneen kerrallaan. Ja voin kertoa, että kun hinta on paikallaan, niin hyvin käy kauppa. Tässä venekaupassakin kun nämä kysynnän ja tarjonnan lait toimivat.

• E. Epätietoinen
        Alpha8 kirjoitti:

En todellakaan tiedä, mitä veneestä kannattaa tarjota. Se pitää ihan itse tietää. Muistin muuten väärin tämä oli toinen veneeni, kun ostin nettiveneen kautta. Olen yleensä tarjonnut semmoset kakskyt prossaa alle pyynnin näissä kaupoissa ja tarjous ei sitten ihan semmosena ole mennyt läpi, mutta siitä on alettu keskustelu. Ylihintaisista pyynneistä en ole aloittanut edes keskustelua.

Jos et huomannut, niin minulla on kokemusta myös veneen myynnistä, koska en ole omistanut koskaan, kuin yhden veneen kerrallaan. Ja voin kertoa, että kun hinta on paikallaan, niin hyvin käy kauppa. Tässä venekaupassakin kun nämä kysynnän ja tarjonnan lait toimivat.

ei oikein viestistäsi selvinnyt

• kiinteistöjobbari
        18+2 kirjoitti:

niin merkillisenä pitäisi. vuoden -92 152 000 mk on tämän päivän rahassa yli 33 000 euroa. Reaaliarvo laskenut yli 20%. Jos ostit -92 asunnon, on sen reaaliarvo noussut n. 100% tai enemmänkin.

Lisäksi tuossa Minorin hinnassa on luultavasti tinkivaraa joka tapauksessa eli myyjän odottama hinta on ehkä jossain 23-24 000 paikkeilla. En tosin pidä tuota venettä sen arvoisena, mutta en myöskään olisi maksanut siitä uutena 152 000 markkaa tai tänä päivänä uudesta vastaavasta sitä, minä niistä pyydetään. Ei nuo alle 10-metriset ole minusta koskaan olleet hintansa väärtejä.

Vene on lelu, ylellisyystarvike, turhake, whatever. Sen elinkaarella on tyypillisesti mittaa ehkä n. 30 vuotta.

Asunto on PAKKO olla, se ei aina vain huonone vanhetessaan ja arvoon vaikuttaa muukin kuin valmistusvuosi. Esim. jonkun asuinalueen yleinen hinnannousu tai lähelle valmistuva iso kauppakeskus vaikuttaa kummasti arvoon. Samoin tontti vaikuttaa kiinteistön arvoon toisin kuin veneen talvisäilytyspaikka. Talon arvolla ei välttämättä ole kauheasti merkitystä jos tontilla on rakennusoikeutta 500 kerros-m2.

• 3+1=?
        kiinteistöjobbari kirjoitti:

Vene on lelu, ylellisyystarvike, turhake, whatever. Sen elinkaarella on tyypillisesti mittaa ehkä n. 30 vuotta.

Asunto on PAKKO olla, se ei aina vain huonone vanhetessaan ja arvoon vaikuttaa muukin kuin valmistusvuosi. Esim. jonkun asuinalueen yleinen hinnannousu tai lähelle valmistuva iso kauppakeskus vaikuttaa kummasti arvoon. Samoin tontti vaikuttaa kiinteistön arvoon toisin kuin veneen talvisäilytyspaikka. Talon arvolla ei välttämättä ole kauheasti merkitystä jos tontilla on rakennusoikeutta 500 kerros-m2.

vähän pieleen. Veneen tyypillinen elinkaari on VÄHINTÄÄN 30 vuotta, 40-50 on tyypillisempi. Lujitemuoviveneitä on oikeastaan tehty vasta viitisenkymmentä vuotta ja suurin osa koskaan tehdyistä on yhä käytössä.

Toki asunnon elinkaari on pidempi, mutta 30-vuotiaaseen asuntoon alkaa yleensä olla käsillä hyvinkin kalliit remontit. Siitä huolimatta on toki selvää, ettei veneiden hintakehitys aivan asuntoja vastaa. Jos pistämme arvon säilymisen jonkinlaiseen 0-100 asteikkoon, jossa asunto on 100 ja auto on 0, niin veneen oikea paikka on joissain 50-70 paikkeilla.

• 2,5 hp

Toiset laittavat rahaa veneeseen, jotkut taasen ulkomaan matkoihin, kapakkareissuihin, ökyautoihin jne.
        Elämä on täynä valintoja, vene voi olla vaatimatonkin, penellä moottorilla varustettu 4-5 metrinen avopaatti. Jos tykkää kalastamisesta ja veneilystä ja taloudellinen tilanne sallii, niin miksei voisi laittaa esim. 1000 e vuodessa veneilyyn?

• kiinteistöjobbari
        2,5 hp kirjoitti:

Toiset laittavat rahaa veneeseen, jotkut taasen ulkomaan matkoihin, kapakkareissuihin, ökyautoihin jne.
        Elämä on täynä valintoja, vene voi olla vaatimatonkin, penellä moottorilla varustettu 4-5 metrinen avopaatti. Jos tykkää kalastamisesta ja veneilystä ja taloudellinen tilanne sallii, niin miksei voisi laittaa esim. 1000 e vuodessa veneilyyn?

Totta kai elämä on valintoja. Mutta kuka ostaa 30 vuotta vanhan muoviveneen? En minä ainakaan.
        Ja kuten kirjoitin, asunto on pakko, vene on lelu.

Mulla on mennyt tänä vuonna 1000 € pelkkiin kalastusvälineisiin. Tietysti tonnilla saa soutuveneen ja pikkuprutkun jolla pääsee kalaan mutta ei silloin kannata liikoja veneilystä puhua.

• Öky-Yrjö

Totta kai elämä on valintoja. Mutta kuka ostaa 30 vuotta vanhan muoviveneen? En minä ainakaan.
        Ja kuten kirjoitin, asunto on pakko, vene on lelu.

Mulla on mennyt tänä vuonna 1000 € pelkkiin kalastusvälineisiin. Tietysti tonnilla saa soutuveneen ja pikkuprutkun jolla pääsee kalaan mutta ei silloin kannata liikoja veneilystä puhua.

Tarkoitin, että veneilykulut n. 1000 e/v, vene pitää tietenkin ensin hankkia.
        Pienen pulpettiveneen saa jopa uutena moottoreineen 4.000 -10.000 eurolla.
        Veneilemisestä voidaan mielestäni aina puhua, jos istuu veneessä ja vene liikkuu joko merellä tai järvellä. Voidaanhan autoillakin joko Cadillacilla tai Ladalla..

• suutelija
        Öky-Yrjö kirjoitti:

Tarkoitin, että veneilykulut n. 1000 e/v, vene pitää tietenkin ensin hankkia.
        Pienen pulpettiveneen saa jopa uutena moottoreineen 4.000 -10.000 eurolla.
        Veneilemisestä voidaan mielestäni aina puhua, jos istuu veneessä ja vene liikkuu joko merellä tai järvellä. Voidaanhan autoillakin joko Cadillacilla tai Ladalla..

Ladalla voidaan siirtyä paikasta A paikkaan B. Sama juttu on jonkun mini-busterin kanssa. Kalastaa sillä kyllä voi muttei veneillä.

• Löytyy!

www.nettivene.com/351967

"kaksoiskuorinen, joten helppo korjata"

Voe ristus sentään, oikea paikka olis sekajätelaari, mutta sinne vienti maksaa 80€Ttonni...

• hömpple

ei vittu mitä vehkeitä sitä rahalla saakin ostaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe