Juuh.. Mä voisin kyllä keskustella tuosta kätten päälle panemisesta. Tai siis, mietin, että mikä siinä on se merkittävä asia? Miksi esim Raamatussa usein ihmiset täyttyivät Pyhällä Hengellä tai saivat armolahjat kun heidän päällensä laitettiin kädet? Koska onhan selvää, ettei kätten päälle paneminen ole mikään teko ihmiseltä, vaan armolahjat, parantaminen ja kaikki vastaavaa on Jumalan tekoa, ja silti Jumala toimii ihmisten kautta. Tai olisi jännä tietää syy, että miksi pitäisi laittaa kädet päälle, kun periaatteessa minun mielestäni riittää rukouskin. Tosin, onhan se raamatullinen tapa, mutta miksi? Onko siinä kyseessä kristittyjen välinen yhteys tai jotain?
Yksi minun kaverini kuuluu vapaisiin suuntiin (itse olen luterilainen) ja kun hän oli ollut kolme päivää uskossa, hän rukoili Jumalalta armolahjoja ja saman tien Jumala antoi kielet. Hän oli rukoillessaan yksin huoneessaan.
Mutta ottakaa kantaa ja kertokaa mielipiteitänne kätten päällepanemisesta :) Siis haluaisin vain ymmärtää sen merkityksen paremmin :)
Kätten päälle panemisesta
7
1244
Vastaukset
- Olevainen
koska Jeesus ei ole täällä ruumiillisessa muodossa, niin ne ihmiset, kenellä on jokin armolahjoisata, toimii aivan kuin Jeesus itse olisi läsnä, eli päälle lasketut kädet on kanava jolla Jeesus toimii Pyhän Hengen kautta.
Jos Hän olisi täällä itse Ihmisenä, Hän olisi vain yhdessäpaikassa kerralaan, nyt Hänellä on käsiä ympäri maailmaa. - asiaa
Mitähän armolahjoja Jeesus mahtoi antaa sylilapsille, joita tuotiin Jeesuksen luo; jotta Jeesus "koskisi" heihin ja Jeesus laittoi kädet lasten päälle?
Sanoisin, että lapset saivat Jeesukselta Pyhän Hengen lahjan. Samalla tavoin, kuin Pyhän Hengen lahja luvataan antaa nyt kasteessa. (Apt.2:38-39).
Matt.19
14. Niin Jeesus sanoi: Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta.
15. Ja hän pani kätensä heidän päälleen ja lähti sieltä pois.
Jeesus ei tietenkään kastanut lapsia siinä yhteydessä Johanneksen vesikasteella. Jeesus ei kastanut myöskään aikuisia (Joh.4:2) Kristittyjen kaste valmistui vasta Golgatalla (Room.6:3).- rami
Joskus kuullostaa ihan siltä kuin uskovat kehuisivat sillä kenen lapset menevät aikaisemmin kasteelle. Sitten kuitenkin usein käy niin , että ne jotka ovat kastettu n. 10 vuotiaina menevät maailmaan ja tekevät omia reissujaan ja "häpeävät" sitä uskovaisuuttaan. Ja kasteella käyntiä ja sieltä maailmasta on aina vaikeampi tulla takaisin seurakunta yhteyteen. Sitten on vielä se kun uskovat joiden lapset ovat nk. maailmassa häpeävät sitä, että omat lapset ei ole uskossa ja kierrellään ja selitellään ja jopa valehdellaan lasten tekemisiä. Törkein oli kun erään uskovan lapsi oli joutunut vankilaan niin uskova äiti valehteli lapsensa olevan "opiskelemassa". Forssassa. Olen omien lasteni suusta kuullut miten helluntailaisten lapset pitävät yhteyttä vaikka eivät olekaan uskossa.Ja kännissä moittivat omia vanhempiaan kuinka heitä on pakotettu seuroihin. Ja leireille ja muuhun seurakunnan toimintaan. Omista lapsistani nuorin on vielä "lapsen" uskossa ja isommat eivät ole juurikaan kiinnostuneet asioista vaikka meillä ei ole tuputettu eikä pakotettu hengellisiin asioihin.Tyttären kanssa keskustelemme usein hengellisistä asioista ja hän kuitenkin rukoilee ilta rukouksen joka ilta(19.vuotias).Tuntuu siltä että nykyaikana ei nuorisoa kiinnosta kuin seksi, viina , huumeet ja tupakka. Sitten tulee niitä jälkiseurauksia joita saa selvitellä viranomaisten kanssa. Ei nyky nuorisoa auta mennä "lyömään" raamatulla päähän vaan kulkeminen rinnalla niiden vaikeuksien mukana, kuunteleminen, opastaminen parempaan ja rukous. Usein kuulee sanovan että, rukoillaan, rukoillaan, rukoillaan ..... Jos kukaan ei tee muuta kuin rukoilee ei nuoriso tiedä paremmasta. Meillä täytyisi olla valmiutta myös tekoihin ja voimia kulkea nuorison kanssa. Ei niin että kuljemme nuorison kanssa niissä "maailman" lasten paikoissa. Vaan olemalla valmiita kun he ovat kyllästyneet kännäämiseen yms. asioihin jotka tuhoavat nuorisoa. Ja olemalla joka hetki valmiit tarjoamaan parempaa vaihtoehtoa eli Jeesusta.En väitä etteikö rukous ole tärkeää, sanoohan raamattukin "rukoilkaa lakkaamatta", mutta voimme kulkea rukoillen ja avoimin aistein etsimässä niitä jotka kaipaavat elämälleen muutosta. Ja todella haluavat tehdä täyskäännöksen elämässään. "Olkaamme aina alttiit palveluksen työhön".
- atri parkka
vaikka "oppi kättenpäällepanemisesta" kuuluu kristuksen opin alkeisiin, siitä kuulee aika harvoin mitään selvitystä mihin se perustuu. Jään mielenkiinnolla oppimaan.
Pari asiaa alustukseksi;
Vanhan testamentin uhrit olivat sijaiskärsijöitä ja ottivat tuomion päällensä. Ihminen laski kätensä uhrin päälle ja siinä siirtyi rikkomukset eläimen päälle joka kärsi kuoleman.
Paavali varoittaa, että älkää olko kovin halukkaita laskemaan käsiänne kaikkien päälle, koska tulette osalliseksi heidän synneistään. Tämä tarkoitti kai virkaan vihkimistä; jolloin virkaan vihitty tehdessään vääryyttä syyllisti myös samalla virkaan asettajan. Toisin sanoen se joka siunaa virkaansa vanhimmistoveljen joka lankeaa myöhemmin vallanhimoon, on syypää tämän aiheittamiin kärsimyksiin.- tode
mahtanee olla peräisin tuo sinun vihoittelusi vanhimmistoja kohtaan? törmäsin nimittäin eräällä palstalla samaan katkeransävyiseen syyttelyyn...
voiko tuo väitteesi siunaajan syyllisyydestä olla mahdollista? minun ymmärrykseni mukaan ei. - atri parkka
tode kirjoitti:
mahtanee olla peräisin tuo sinun vihoittelusi vanhimmistoja kohtaan? törmäsin nimittäin eräällä palstalla samaan katkeransävyiseen syyttelyyn...
voiko tuo väitteesi siunaajan syyllisyydestä olla mahdollista? minun ymmärrykseni mukaan ei.opin kättenpäällepanemisesta ja miksi Paavali varoittaa, ettei saisi olla kovin kerkeä laskemaan käsiä kenen tahansa päälle?
Mielenkiintoinen ilmiö muuten tuo, että vanhimmisto on arvostelun yläpuolella. Jos arvioi heitä, niin on heti katkera. Olen itsekin törmännyt useisiin oikeasti katkeriin ihmisiin, ja minun kysymykseni on silloin; "Miksi he ovat katkeroituneet"? Tämän kysymyksen seurauksena olen alkanut pohtia rakenteita, jotka mahdollistavat inhimillisen vajavaisuuden ja synnin tulon seurakuntiin.
Myönnän tuntevani huomattavasti enemmän sydämmellisiä ja oikealla paimenen mielellä varustettja vanhimmistoveljiä, kuin kovia ja sydämettömiä. Mutta yksikin on jo liikaa siinä asemassa....
- strange
Kätten päälle paneminen
(engl. laying on of hands). Kätten päälle panemisella tarkoitetaan parantamista, jossa parantaja asettaa kätensä sairaan pään päälle. Kosketus voi yhdistyä rukoukseen. Yleensä kätten päälle panijoita ovat olleet sosiaalisesti merkittävät henkilöt kuten Jeesus, erilaiset kirkonmiehet ja kuninkaalliset. Kun kuninkaallinen parantaa koskettamalla, siitä käytetään nimitystä ”kuninkaallinen kosketus” (engl. royal touch). Uusin käsillä parantamisen muoto on nimeltään TT, terapeuttinen kosketus.
http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/katten_paalle_paneminen.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315556- 363741
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833303- 112585
- 292172
- 122117
- 1631896
- 141398
- 1051362
- 1371164