Asuntovaunun vetäminen

JR

Auttakaapa aloittelijaa. Jos autoni rekisteriotteessa lukee, että sillä saa vetää jarrullista perävaunua max. 1200kg. Saanko siis tällä autolla vetää asuntovaunua, jonka omamassa on 1050kg ja kokonaismassa 1400kg???

11

7357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älyätkö

      Lue lisää aikaisemmista keskusteluista. Tämä on yksi palstan kestosuosikki kysymys, joten aikaisempiin kysymyksiin vastattua tietoa löytyy todella paljon.

      • ...

        Kyllä saa vetää!
        piti taannoin oikein likkuvlata poliisilta tarkistaa, kun täällä on näitä itse väärinoppineita!


    • kulkuri vainen

      Oikeastaan sillä saa vetää vaunua, jonka kokonaismassa (vaunu kuorma) on se auton rekisteriotteeseen merkitty maksimaalinen massa. Se on siis lain mukaan.

      Toinen tulkinta tien päällä on, että voit vetää vaunua tyhjänä, mikäli sen massa ei ylitä suurinta auton sallimaa massaa. Silloin vaunussa ei saa olla kuormaa, telttoja, varusteita, vesiä yms juuri ollenkaan eli vain 150 kg. Poliisi kai katsoo "vähän sormien läpi".

      Minä kyllä vetäisin vain maksimissaan laillista massaa, eli sitä minkä auton rekisteriote ilmoittaa ja mikä vaunun todellinen paino myöskin on. Ei ole liian kova pala autolle eikä tule mitään tulkintaeroja tien päällä. On ikävä keskeyttää perhematka sen vuoksi, että tuli ahnehdittua liian iso vaunu.

      Tiedän, että tästä on usein keskusteltu palstalla ja silloin on esiintynyt erilaisia mielipiteitä ja kokemuksiakin tien päältä. En siis edusta mitään absoluuttista ainutta totuutta. Olen itse varovainen ja lainkuuliainen vanhan kansan kuski.

    • asiantuntija.

      Saa vetää!

      Vetoauton rekisteriotteeseen merkitty perävaunumassa tarkoittaa suurinta sallittua perävaunun painoa, jota autolla saa vetää.

      toisin sanoin:

      Saat vetää mitä hyvänsä perävaunua, jos se ei paina enempää kuin 1200kg vaikka sen perävaunun rekisteriotteessa lukisi mitä hyvänsä. Vaikka perävaunun OMAmassaksi olisi merkitty 3000kg, niin saat vetää sitä, jos se kuitenkin painaa enintään 1200kg. Rekisteriotteessa tison on silloin virheellistä tietoa ja se on sitten otinen juttu.

      - se EI kerro mitä perävaunu itse saa maksimissaan kuormattuna painaa. SE kerrotaan perävaunun rekisteriotteessa (kokonaismassa)
      - se EI ole perävaunun omamassa, SEkin kerrotaan perävaunun rekisteriotteessa.

      ja kääntäen: vaikka aution rekisteriotteessa sanottaisiin 3000kg niin vaunu saa painaa enintään niin paljon kuin SEN rekisteriotteessa sanotaan.


      AJOKORTTI -vaatimukset ovat sitten taas toinen asia. siellä käytetään ajoneuvojen kokonaismassojen summaa.

    • tarkistettu on

      todellinen massa ratkaisee.

      • Anonyymi

        Saako automaatti vaihteisella autolla vetää matkailuvaunua.


      • Anonyymi

        Autoni on Kia Sportage awd 2.0


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako automaatti vaihteisella autolla vetää matkailuvaunua.

        Olen vetänyt automaatilla vuodesta 2004 ja hyvin kulkee ja on vielä näppärää peruutella vaunupaikkoihin. Entisellä autolla oli 1500 kg vetopaino, mutta nykyinen 1100 kg riittää ihan hyvin kun on vain vanha vaunu, mikä painaa tonnin. Veto-ohjeet ja laatikon käsittely on neuvottu erikseen kunkin auton ohjekirjassa. Ainakaan mun kolmessa autossa ei ole ollut laatikon öljylle lisäjäähdytystä, vaan kulkee normi varusteilla.


    • prestige

      ...ei ole oikein järkevää kuitenkaan vetää sen painoista vaunua, jonka auton valmistaja vielä sallii.

      Tästä asiasta on täällä tosiaan keskusteltu paljonkin, edelleenkin olen sitä mieltä ettei suurinta sallittua vetopainoa kannata vetää.

      Hobbymme painaa lastattuna noin 1400 kiloa ja se on juuri sopiva autollemme, jonka suurimmaksi vetopainoksi valmistaja on merkinnyt 2000 kiloa. Edellisen automme valmistaja lupasi auton vetävän 1800 kiloa, mutta kyllä 1400 kilon vaunumme oli monessa paikassa vähän liikaa.

      Mielipiteitä on monia, yksi on että vaunua ei tarvitsisi huomata lainkaan perässä ajettavuudessa, jos autolla vetokykyä on tarpeeksi.

      • koettu on

        ainoa oikea vastaus siis on: saa vetää.


        Se, että olnko minkään painoisen vaunun vetäminen jotenkin järkevää, on kokonaan toinen juttu.

        Meidän vetoautonamme on 2.3l diesel max perävaunu massa 2000kg. Vaunumme kokonaismassa on myös 2000jg (joka se takuulla myös reussukunnossa painaa) eikä meillä ole kosksaan ollut ongelmaa tehojen riittävyydessä!?

        Nopeutemme on tavallisest 80-90 vaikka pitkissä mäissä voi joskus pudota alle 80:n. Silloin ajamme "ryömintä"kaistaa rekkojen kanssa. No problems.

        Yritä muista, että
        1. vääntö ennen tehoa (deisel vs. bensa)
        2. *moni* muukin seikka rajoittaa max pervaunumassaa kuin moottorin teho
        3. Vetoauton muutkin ominaisuudet vaikuuttavat (mm kokoe ja kuormaus)


    • Anonyymi

      Voi edelleen vetää, jos ei ylitä sitä 1200 kg. Tämä siis auton kannalta.
      Mutta ajokorttia tulkitaan papereissa olevan kokonaismassa kautta eli
      Vaunussa isompi massa kuin autossa, joten pitäisi olla BE kortti ja lisäksi pitää sitten katsoa se yhteispainokin, jos yli 3500 niin BE kortti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe