Niin, eli olen 24 vuotias nainen ja ongelmanani on jo vuosia jatkunut hampaiden narskuttelu unissani. Joskus enemmän ja joskus vähemmässä määrin. Siskoni kertoi kerran jopa heränneensä keskellä yötä kun narskuttelin. Nykyään päätäni/kasvojani särkee melkein jatkuvasti ja olen melko varma että nämä kaksi liittyvät toisiinsa.
Terveydenhoitaja suositteli hammaslääkäriin menoa ja kertoi mahdollisista yökiskoista mistä voisi olla apua. Minua kuitenkin kauhistuttaa hammaslääkärimaksut, jo pelkkä käynti maksaa huimasti, saatika sitten jos niitä kiskoja aletaan valamaan. Opiskelijabudjetilla ei mielellään kauhean montaa käyntiä viitsisi maksella :/
Osaako kukaan sano mitä sellaiset kiskot tulisi maksamaan?
hampaiden narskuttelu öisin
17
2688
Vastaukset
Kerrot olevasi opiskelija. Oletko korkeakouluopiskelija? Jos olet, YTHS:n hammaslääkäri ei maksa paljon. Tosin kiskon vuoksi käyntikertoja tulee oletettavasti 3-4. Kisko maksaa tällä hetkellä käsittääkseni n. 115 euroa.
- Good_Charlotte
kiitos vastauksista! :)
en ole korkeakouluopiskelija, joten joudun kai menemään ihan perusterveydenhuollon piiriin?
Nähtävästi kuitenkin on kohta pakko tehdä asialle jotain, maksoi mitä maksoi. Tämä särky alkaa olemaan jo sietokyvyn rajoilla. saako kelalta mitään korvauksia?
- Bekka
Terveyskeskuksessa kisko maksaa 200 euron paikkella. Yksityisellä joitakin kymmeniä euroja enemmän
- Mummo55
Mulla oli ko. kisko vähän yli 10 v sitten ja maksoi terveyskeskushammaslääkärin kautta n. 300 mk!
Mutta aloittajalle, yritä raapia rahat jostain, tuo jatkuva narskuttelu myös kuluttaa hampaita ja jossain vaiheessa sekin kostautuu:(
Itse kun aikoinaan sain kiskon (ja kun se saatiin säädettyä sopivaksi) tuntui kun olisin saanut uuden pään!
Ei päänsärkyjä, ei leukanivelkipuja yms:)
- jawa66
Minä sain vähän aikaa sitten apneakiskot käyttöön ja ne estää myös hampaiden yöllisen narskuttelun jota myös itse teen. Erikoistuva hammaslääkäri sanoi että näkyy hampaista että narskuttelen eli ne on kuluneet.
Kannattaa pyytää terveyskeskuksen omalääkäriltä lähete leukakirurgian poliklinikalle jota kautta ne kiskot tehdään. Ensin käytävä puremassa malli hampaistosta niin sen mukaan kiskot tehdään. Kiskot ei maksa kuin sairaalan poliklinikkamaksun joka ainakin Jyväskylässä on 25,60 €. Kiskoja ei tehdä ennen kuin kaikki hampaat on kunnossa eli reikiä ja lohkeamia ei saa olla.- Diippa-
Purentakiskoja tehdään aivan normaalin hammaslääkärin vastaanotolla eli ei purentakiskon takia tarvitse mennä erikoishammaslääkärille. Purentakisko maksaa potilaalle n. 200€. Jos on kulutun tarkastuksesta useampi vuosi, varaa ensin aika hammaslääkärin tarkastukseen ja pyydä tekemään kisko.
- hammasopiskelija
Mene nyt nopeasti sinne hammaslääkärille hankkimaan kiskot, ennen kuin pilaat hampaasi kokonaan. Myöhemmin kiskojen ostamisen jättämisestä voi tulla huomattavasti suurempi lasku. Opiskelen hammaslääkäriksi ja itselläni kävi juuri eilen potilas, joka oli purrut hampaansa halki. Muidenkin hampaiden pinnat olivat kamanlan näköisiä, sillä narskuttelu oli kuluttanut ja hionut ne pilalle. Tällöin siis reikiä tulee hammaspintoihin todella helposti, sillä hampaissa ei ole kovaa kiillepintaa, jota olisi hankala läpäistä.
- Marqade
Hampaita narskuttelen melkein joka yönä, kaverit aina valittaa siitä kun ovat yötä. Itselläni olen huomannut tätä niin kauan kuin vain muistan, kiusallista se kyllä on, aamulla tuntuvat hampaat sellaisilta... kuluneilta : D
- kokenut.
Tarkista tai tarkistuta hampaidesi kontaktit, että ne ovat oikeat.
Samoin purennan tasapaino.
Tuntuu olevan kovin vaikea tehtävä hammaslääkärillekin, koska on kokemuksia, että pitkienkään vast. otoilla kulkemisten ja kipuvalitusten tuloksena ei välttämättä osata virheellisiä kontakteja todeta.
Vasta muiden tutkimusten yhteydessä niitäkin voidaan havaita. - Tiiajkl
kokenut. kirjoitti:
Tarkista tai tarkistuta hampaidesi kontaktit, että ne ovat oikeat.
Samoin purennan tasapaino.
Tuntuu olevan kovin vaikea tehtävä hammaslääkärillekin, koska on kokemuksia, että pitkienkään vast. otoilla kulkemisten ja kipuvalitusten tuloksena ei välttämättä osata virheellisiä kontakteja todeta.
Vasta muiden tutkimusten yhteydessä niitäkin voidaan havaita.Minulla on kanssa sama ongelma, eli öisin narskuttelu, kuulin jostain että ihan jääkiekkoilijan hammassuojat voisivat auttaa, onko näin? Voiko niitä pitää sitten koko yön? Eli siis lähinnä vain estäisivät tuon narskuttelun..
- ei ole purentakisko
Tiiajkl kirjoitti:
Minulla on kanssa sama ongelma, eli öisin narskuttelu, kuulin jostain että ihan jääkiekkoilijan hammassuojat voisivat auttaa, onko näin? Voiko niitä pitää sitten koko yön? Eli siis lähinnä vain estäisivät tuon narskuttelun..
Hammassuoja ja purentakisko ovat aivan eri asioita! Purentakisko on tarkkaan purentaan määritetty ja sovitettu, peittää enimmäkseen vain purupinnat ylähampaista.
Hammassuoja on paljon suurempi kapine, jonka tehtävänä on estää hammasvammoja esim. urheillessa.
Purentakiskon hinta yksityisellä hammaslääkärillä on kokonaisuudessaan n. 320 e, josta kela korvaa 57 e hammaslääkärin palkkiosta. Laboratoriomaksu kokonaissummasta on n. 155 e ja tulee aina maksettavaksi kokonaan. Terveyskeskuksella hammaslääkärin hinta on pienempi, mutta labra maksaa saman verran. - Tiiajkl
ei ole purentakisko kirjoitti:
Hammassuoja ja purentakisko ovat aivan eri asioita! Purentakisko on tarkkaan purentaan määritetty ja sovitettu, peittää enimmäkseen vain purupinnat ylähampaista.
Hammassuoja on paljon suurempi kapine, jonka tehtävänä on estää hammasvammoja esim. urheillessa.
Purentakiskon hinta yksityisellä hammaslääkärillä on kokonaisuudessaan n. 320 e, josta kela korvaa 57 e hammaslääkärin palkkiosta. Laboratoriomaksu kokonaissummasta on n. 155 e ja tulee aina maksettavaksi kokonaan. Terveyskeskuksella hammaslääkärin hinta on pienempi, mutta labra maksaa saman verran.Tottakai tiedän että ne ovat aivan eri asioita, mutta voisiko hammassuojasta olla ensiapua? Sain kyllä hammaslääkäri ajan ensi vuodelle, mutta kipu on nyt mahdoton ja pahenee joka yö!
- Stabilisaatiokisko
Tiiajkl kirjoitti:
Tottakai tiedän että ne ovat aivan eri asioita, mutta voisiko hammassuojasta olla ensiapua? Sain kyllä hammaslääkäri ajan ensi vuodelle, mutta kipu on nyt mahdoton ja pahenee joka yö!
Ei se vaan sovi edes ensiavuksi. Estää kyllä puremisen, mutta miten käy leukanivelen? Voi ohjata leuan aivan väärään asentoon, jolloin saat puremisen lisäksi leukanivelongelman. En suosittele kokeilemista.
- Heskaliini
Itse olen käyttänyt purentakiskoa (joka on samaa ainetta kuulemma kuin tekohampaiden ienosa) melkein kymmenen vuotta ja ja kyllä on vertaansa vailla. Olin kolme päivää poissa kotoa ja hölmönä unohdin kiskon kotiin... Nyt leuka ja niskat aivan jumissa ja hampaasta lähtenyt pala pois. Odottelen vain, että kello olisi niin paljon, että saan varattua kipuaikaa hammaslääkäriin. Kummallista, kuinka suuri apu voikaan olla pienestä palasta muovia!
Joskus nuorempana narskuttelun ollessa pahimmillaan kävin keskussairaalassa ja sain poskilihakseen jonkin rentouttavan piikin. Eli onneksi keinoja narskutuksen hallintaan on.- kohta?
> Nyt leuka ja niskat aivan jumissa ja hampaasta lähtenyt pala pois....
Onko mahdollista että nyt hampaasta lohjennut kohta on korottanut aikaisemminkin? - Siiri_23
kohta? kirjoitti:
> Nyt leuka ja niskat aivan jumissa ja hampaasta lähtenyt pala pois....
Onko mahdollista että nyt hampaasta lohjennut kohta on korottanut aikaisemminkin?Siinä narskuttelussa on kyllä melkoiset voimat liikkeellä, ei hereillä ollessa uskalla purra niin lujaa että saisi sellaisen narskutus äänen kuulumaan.
- HampaidenKorjausKestää
Onko joku kokeillut ihan itse käyttää jääkiekkoilijan hammassuojia? Itse aion kokeilla ja kerron sitten miten kävi. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849