ettäkö tämä vuodenaika ottaa kupoliin...
Yksi toisensa jälkeen kuolee pois ja piha autioituu...ei kiva ei...
http://s586.photobucket.com/albums/ss301/blumen_album/?action=view¤t=Lokakuuneka09.flv
Tuossa pätkässä on taas yksi kysymys... :)).
Hyi olkoon
37
527
Vastaukset
Vastaan että siemeniä mutta en tiedä minkä.
Mä keräsin tänään paleltuneista kallionauhuksista siemeniä mutta en oo kyllä varma ovatko kypsiä, vähän huonosti irtosivat.
Arvaas mitä oon tänään uunissa paistanut 250 asteessa 10 minuuttia?- 18+13
rieskaa
- issu56
Juu on ne siemeniä, mutta minkähän ne mahtavat olla ;)?
Jos nyt vertailen omiin paistoksiini, niin vastaan että pizza heh. issu56 kirjoitti:
Juu on ne siemeniä, mutta minkähän ne mahtavat olla ;)?
Jos nyt vertailen omiin paistoksiini, niin vastaan että pizza heh.ei pizzaa, lisävihje että vähän samaa liippaa kuin sun aihe.
- issu56
Haukullinen kirjoitti:
ei pizzaa, lisävihje että vähän samaa liippaa kuin sun aihe.
No nyt meni kyllä ihan ulalle...ei siis niin mitään hajuakaan...
issu56 kirjoitti:
No nyt meni kyllä ihan ulalle...ei siis niin mitään hajuakaan...
Mä paistoin uunissa hiekka-multaseosta että siitä sain pois mahdolliset pikkupikku-tuholaiset, homeitiöt ja taudinaiheuttajat.
Sen kippasin tyhjään steriloituun hunajapurkkiin, kastelin keitetyllä vedellä ja sinne muutama siemen, sitten jääkaappiin.
Sain käsiini muutamia tämmösen puun siemeniä ja niiden kanssa pitää olla tarkkana että saan ne pysymään terveinä:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Pinus_bungeana,_Mount_Auburn_Cemetery_-_2.JPG- Myy-Pikkuinen
Haukullinen kirjoitti:
Mä paistoin uunissa hiekka-multaseosta että siitä sain pois mahdolliset pikkupikku-tuholaiset, homeitiöt ja taudinaiheuttajat.
Sen kippasin tyhjään steriloituun hunajapurkkiin, kastelin keitetyllä vedellä ja sinne muutama siemen, sitten jääkaappiin.
Sain käsiini muutamia tämmösen puun siemeniä ja niiden kanssa pitää olla tarkkana että saan ne pysymään terveinä:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Pinus_bungeana,_Mount_Auburn_Cemetery_-_2.JPGettä on mielettömän hieno puu!
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
että on mielettömän hieno puu!
Me ollaan ajateltu että joskos yritettäis saada rakennettua kokonaisuus sellasista puu-ja kasvilajeista jotka on olleet oikeastaan muuttumattomia likimain dinosaurusten ajoilta asti.
Toi jonka kuvan laitoin taitaa olla peräisin liitukaudelta.
Tämän siemenien kanssa oon repinyt pelihousujani, ne teoriassa pitäis olla tulossa mutta paikka josta ne toimitetaan on kyllä h i d a s:
http://bioimages.cas.vanderbilt.edu/bioimages/species/megl8.htm- Myy-Pikkuinen
Haukullinen kirjoitti:
Me ollaan ajateltu että joskos yritettäis saada rakennettua kokonaisuus sellasista puu-ja kasvilajeista jotka on olleet oikeastaan muuttumattomia likimain dinosaurusten ajoilta asti.
Toi jonka kuvan laitoin taitaa olla peräisin liitukaudelta.
Tämän siemenien kanssa oon repinyt pelihousujani, ne teoriassa pitäis olla tulossa mutta paikka josta ne toimitetaan on kyllä h i d a s:
http://bioimages.cas.vanderbilt.edu/bioimages/species/megl8.htmjo ajatuksenakin mainio! Ei ole tullut mieleenikään että tuollaisia puita olisi mahdollista kasvattaa, nuo puut on ihan sikamahtavia. Viihtyyköhän kuukkelit tuossa kun siin on tuollaisia käpyjä, tai ainakin ne näytti kävyiltä. =)
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
jo ajatuksenakin mainio! Ei ole tullut mieleenikään että tuollaisia puita olisi mahdollista kasvattaa, nuo puut on ihan sikamahtavia. Viihtyyköhän kuukkelit tuossa kun siin on tuollaisia käpyjä, tai ainakin ne näytti kävyiltä. =)
Kuukkeleita ei kovin paljon oo täällä mutta muutama kuitenkin.
Kaikki vanhaa perua olevat puut ei tietty menesty täällä kovien talvien takia,valkkaan lajeja jotka todennäköisimmin onnistuu. Yritän parastaikaa idättää ginkgo biloban siemeniä, yksi jo iti mutta hiton kärpäsentoukat söivät sen juuren.
Uskoisitko jos sanoisin että tää on oikeasti havupuu:
http://img.diytrade.com/cdimg/40993/111191/0/1054781460/Ginkgo_Biloba_Extract.jpg
(Se ON havupuu, neulaset kasvaneet yhteen)
Sen verran huijaan sitten että siihen tulee myös erilaisia marjakuusia, ne muistuttaa ulkomuodoltaan monia muinaiskasveja jotka ei pärjää pakkasissa.- Myy-Pikkuinen
Haukullinen kirjoitti:
Kuukkeleita ei kovin paljon oo täällä mutta muutama kuitenkin.
Kaikki vanhaa perua olevat puut ei tietty menesty täällä kovien talvien takia,valkkaan lajeja jotka todennäköisimmin onnistuu. Yritän parastaikaa idättää ginkgo biloban siemeniä, yksi jo iti mutta hiton kärpäsentoukat söivät sen juuren.
Uskoisitko jos sanoisin että tää on oikeasti havupuu:
http://img.diytrade.com/cdimg/40993/111191/0/1054781460/Ginkgo_Biloba_Extract.jpg
(Se ON havupuu, neulaset kasvaneet yhteen)
Sen verran huijaan sitten että siihen tulee myös erilaisia marjakuusia, ne muistuttaa ulkomuodoltaan monia muinaiskasveja jotka ei pärjää pakkasissa.äkkiä olisi uskonut, mut nyt kai täytyy uskoo kun niin toteat. =)
No sitä mä tuossa mietin että mistä sen tietää mitkä täällä kasvaa, mut näköjään aika monikin puu sitten menestyy.
Irkuissa oli kauniita puita ja ne metsät oli sen näkösii että siellä olisi voinut asua haltioita, peikkoja ym örkkejä... Myy-Pikkuinen kirjoitti:
äkkiä olisi uskonut, mut nyt kai täytyy uskoo kun niin toteat. =)
No sitä mä tuossa mietin että mistä sen tietää mitkä täällä kasvaa, mut näköjään aika monikin puu sitten menestyy.
Irkuissa oli kauniita puita ja ne metsät oli sen näkösii että siellä olisi voinut asua haltioita, peikkoja ym örkkejä...suunnittelisin niin mähän voisin heittää jonkin puun takaa kurkistamaan oman kuvani!
Ollaan käytetty nettiä aikalailla kun ollaan etsitty oikeet lajit, esimerkiksi jenkkilästä löytyy paljon asiantuntijoita joilta saa hyviä vinkkejä kylmänkestävyydestä ja muustakin.
Venäjältä oon saanut joitakin kontakteja joiden avulla luultavasti saan muutaman mielenkiintoisen jutun.- Myy-Pikkuinen
Haukullinen kirjoitti:
suunnittelisin niin mähän voisin heittää jonkin puun takaa kurkistamaan oman kuvani!
Ollaan käytetty nettiä aikalailla kun ollaan etsitty oikeet lajit, esimerkiksi jenkkilästä löytyy paljon asiantuntijoita joilta saa hyviä vinkkejä kylmänkestävyydestä ja muustakin.
Venäjältä oon saanut joitakin kontakteja joiden avulla luultavasti saan muutaman mielenkiintoisen jutun.aivan uskomattoman upeeta, kävin vähän googlettaan noit puita. Mikä niistä puista on helpoin kasvattaa ja tietysti mikä niist hyvin menestyis. Ihastuin noihin kaikkiin mut se ensimmäinen vaikutti siltä että vois kokeilla vaikka istuttaa porukoitten pihaan. Oliko niit siemeniä hankala saada?
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
aivan uskomattoman upeeta, kävin vähän googlettaan noit puita. Mikä niistä puista on helpoin kasvattaa ja tietysti mikä niist hyvin menestyis. Ihastuin noihin kaikkiin mut se ensimmäinen vaikutti siltä että vois kokeilla vaikka istuttaa porukoitten pihaan. Oliko niit siemeniä hankala saada?
Noi sen ekan kuvan siemenet on täältä:
http://seemnemaailm.ee/fin/index.php?pay=yes
On vieläpä kohtalaisen nopsakasvuinen joten ei tarvi odottaa 50 vuotta ennenkuin se näyttää puulta!
Kun ensin kaivaa latinankielisen nimen ja tonne heittää hakuun niin löytyy kaikkea mielenkiintoista.
Se ginkgo joka näyttää lehtipuulta vaikka on havupuu, sen taimiakin saa nykyään suomesta hyviltä taimitarhoilta, mulla on vaan periaatekysymyksenä että yritän siemenistä asti kasvattaa mahdollisimman paljon eri lajeja.- Myy-Pikkuinen
Haukullinen kirjoitti:
Noi sen ekan kuvan siemenet on täältä:
http://seemnemaailm.ee/fin/index.php?pay=yes
On vieläpä kohtalaisen nopsakasvuinen joten ei tarvi odottaa 50 vuotta ennenkuin se näyttää puulta!
Kun ensin kaivaa latinankielisen nimen ja tonne heittää hakuun niin löytyy kaikkea mielenkiintoista.
Se ginkgo joka näyttää lehtipuulta vaikka on havupuu, sen taimiakin saa nykyään suomesta hyviltä taimitarhoilta, mulla on vaan periaatekysymyksenä että yritän siemenistä asti kasvattaa mahdollisimman paljon eri lajeja.linkistä!! Nyt täytyy tutustua kunnolla ko sivustoon joska sieltä löytyis lisää upeita puita. Sori nyt mut sinun syy... ;))))
- issu56
Haukullinen kirjoitti:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Pinus_bungeana,_Mount_Auburn_Cemetery_-_2.JPGOlisihan se pitänyt arvata, että jotain tekemistä siementen kanssa sulla paistohommassa on...komea on puu kyllä kieltämättä.
issu56 kirjoitti:
Olisihan se pitänyt arvata, että jotain tekemistä siementen kanssa sulla paistohommassa on...komea on puu kyllä kieltämättä.
pitää odottaa ja toivoa että lähtevät itämään.2-3 kuukautta jääkaapissa ja sitten lämpöseen.
Tänään huomasin että kaikki ei suju ihan toivotulla tavalla.Oon kylvänyt ulos rasioihin siemenet saamaan talven ajan kylmäkäsittelyyn, pihavajassa kelmun alla odottamassa että lumen tultua päätyisivät kivijalan viereen säiden armoille.Onneksi huomasin tänään että kahdessa rasiassa oli itänyt kymmeniä palavan rakkauden siemeniä, kiireesti siirsin ne sisälle.
Niiden ei pitänyt itää ilman stratifiointia mutta näyttivät itävän.
Pitää keksiä keino säilyttää ne hengissä talven yli.
Hemputti, mulla on muutamat pensaat tehneet saman yllärin vaikka tarkotus oli että vasta tammi-helmikuulta eteenpäin alkais taimikasvatus.
Jokainen lähde kertoo että puu/pensas/perenna tarvii vähintään 2-3 kuukautta kylmää ja luotan siihen niin muutaman viikon kuluttua mulla onkin käsissä esimerkiksi 40 tällaista:
http://blog.mindbites.com/wp-content/uploads/mexbushsage.jpg
(Onneksi en kylvänyt kaikkia siemeniä, muuten niitä taimia olis nyt sata)- issu56
Haukullinen kirjoitti:
pitää odottaa ja toivoa että lähtevät itämään.2-3 kuukautta jääkaapissa ja sitten lämpöseen.
Tänään huomasin että kaikki ei suju ihan toivotulla tavalla.Oon kylvänyt ulos rasioihin siemenet saamaan talven ajan kylmäkäsittelyyn, pihavajassa kelmun alla odottamassa että lumen tultua päätyisivät kivijalan viereen säiden armoille.Onneksi huomasin tänään että kahdessa rasiassa oli itänyt kymmeniä palavan rakkauden siemeniä, kiireesti siirsin ne sisälle.
Niiden ei pitänyt itää ilman stratifiointia mutta näyttivät itävän.
Pitää keksiä keino säilyttää ne hengissä talven yli.
Hemputti, mulla on muutamat pensaat tehneet saman yllärin vaikka tarkotus oli että vasta tammi-helmikuulta eteenpäin alkais taimikasvatus.
Jokainen lähde kertoo että puu/pensas/perenna tarvii vähintään 2-3 kuukautta kylmää ja luotan siihen niin muutaman viikon kuluttua mulla onkin käsissä esimerkiksi 40 tällaista:
http://blog.mindbites.com/wp-content/uploads/mexbushsage.jpg
(Onneksi en kylvänyt kaikkia siemeniä, muuten niitä taimia olis nyt sata)Heh niinkuin meikäläisen 150 tomaatintainta yhdestä pussista. Onneksi sain niitä jaeltua ympäriinsä ja osan pistin kompostiin. Ne mitä itelle jätin aiheutti jo sen, että niitä tomaatteja alkaa jo tulemaan korvistakin :)) Onneksi ei ole enää paljoa jäljellä ja ensi keväänä en idätä kyllä yhtä ainuttakaan, vaan ostan valmiit plantut. Jos pistää puolet itämään, niin voi käydä niin, ettei ainutkaan idä, mutta kun pistää koko pussin, niin se oudosti tuplaantuu...
Olen odotellut tähän käpyjä tms, mutta eipä ole näkynyt...tai sitte joku on ne käynyt napsimassa "raakoina"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Larix_sibirica_Urals.jpg issu56 kirjoitti:
Heh niinkuin meikäläisen 150 tomaatintainta yhdestä pussista. Onneksi sain niitä jaeltua ympäriinsä ja osan pistin kompostiin. Ne mitä itelle jätin aiheutti jo sen, että niitä tomaatteja alkaa jo tulemaan korvistakin :)) Onneksi ei ole enää paljoa jäljellä ja ensi keväänä en idätä kyllä yhtä ainuttakaan, vaan ostan valmiit plantut. Jos pistää puolet itämään, niin voi käydä niin, ettei ainutkaan idä, mutta kun pistää koko pussin, niin se oudosti tuplaantuu...
Olen odotellut tähän käpyjä tms, mutta eipä ole näkynyt...tai sitte joku on ne käynyt napsimassa "raakoina"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Larix_sibirica_Urals.jpgsä tarvit siperianlehtikuusen siemeniä, eiköhän niitä sulle järjesty hyvinkin kelposti.
Katotaan mitä voin tehdä asian hyväksi!
Tosin alkukesän kylmät pilasivat monelta puulta tään vuoden käpysadon mutta jos en löydä tään vuotisia niin viimevuotisia varmaan on saatavilla.- issu56
Haukullinen kirjoitti:
sä tarvit siperianlehtikuusen siemeniä, eiköhän niitä sulle järjesty hyvinkin kelposti.
Katotaan mitä voin tehdä asian hyväksi!
Tosin alkukesän kylmät pilasivat monelta puulta tään vuoden käpysadon mutta jos en löydä tään vuotisia niin viimevuotisia varmaan on saatavilla.No tuo on mulle ollut sellainen ikuisuushaave. Tosin odotan kyllä pientä lisäalea niihin valmiisiin, joten jos tarpeeksi hinta laskee, niin se on sitte siinä...tai sitte ei...heh.
- Heloisa
siemeniltä näytti. Ei sun puutarhassa autiolta näytä vielä. Meillä on maa ollu valkeana muutamana aamuna. Kovin on alakuloista ja ankeaakin tässä vaiheessa. No, omalla tavallaan mukavaakin. Kynttilöitä vaan kukkimaan ja valkea takkaan.
- issu56
Ei vain näyttänyt, sillä niitähän ne oli...samettikukan siemeniä ;).
No kyllähjän tuo aika autio on, kun suht paljon olen poistellut ja loput näivettyneet kaikkoaa huomenna, jos vain keli sallii. Nyt ainakin tulee vettä kuin Esterin sieltä.
Ne kynttiläthän kuuluu ehdottomana ykkösenä talven iltoihin...
- arkipiru
ja sama syksy se totuus paljastuu itse kullekkin puutarhan omistajalle kuten juuri eilen, vai oliko se toissapäivänä, sikralle, mutta uusi aloitushan siitä oli pakko tehdä. Onhan se niin kauhea kokemus, eikö totta???
- Pena vaan
sitä huomionhakuisuutta.
"Video" saattaisi jäädä huomaamati
jos sen ujuttais toiseen ketjuun...
** ROFL **
erilaisine mielipiteineen. Syksy on ihanin vuodenaika minun mielestäni. Mulla kukkii edelleen partsilla kesäkukat ja vielä se krassikin joka sinuakin on kiinnostanut muutaman viestin verran.
Kun kukat ovat kuolleet ei parvekkeemme millään muotoa jää tyhjäksi. Kukka-altaisiin ilmestyvät männyn/katajan oksat ja hieman myöhemmin pienet valot. Lyhdyt myös löytävät tiensä partsille ja niissä tuikkii elävä valo kynttilöiden aikaansaamana.- Jere-lahti
täällä tädiltäni saama joulutähti, yli 10 vuotta ikää kasvilla ja koko on melkoinen, on kuin
pieni puu. En tiedä, onko tavallista että noin rupesi kasvamaan, on ainakin hintansa tienannut. :) Jere-lahti kirjoitti:
täällä tädiltäni saama joulutähti, yli 10 vuotta ikää kasvilla ja koko on melkoinen, on kuin
pieni puu. En tiedä, onko tavallista että noin rupesi kasvamaan, on ainakin hintansa tienannut. :)Mä saan aina kuolemaan tavalla tai toisella, meinaan sen joulutähden. Olen nähnyt kuvissa sellaisia puumaisia komeita joulutähtiä.
umalehtinen kirjoitti:
Mä saan aina kuolemaan tavalla tai toisella, meinaan sen joulutähden. Olen nähnyt kuvissa sellaisia puumaisia komeita joulutähtiä.
jonka tapoin jo matkalla kaupasta kotiin. :D Silloin oli aika kova pakkanen, ja meikäläinen viisaana kasvintuntijana vaan tuumasi että no vitsit, eihän nyt JOULUtähti voi kovin vähästä säikähtää! No säikähtihän se, ja silloin sitten lopultakin selvisi mullekin että ei se ole kotoisin ihan Korvatunturilta vaikka nimessä joulu mainitaankin...
Mutta ulkona kukat jaksaa vielä loistaa täysissä väreissään ja pää pystyssä suurella osalla, vaikka maa oli aamulla aivan kuurassa ja valkoinen. Eipähän ne ressukat päässeet oikein kesän makuun ennen kuin syyskuussa, joten nyt ne sinnittelevät vaikka talvi painaa päälle. :DUrsa kirjoitti:
jonka tapoin jo matkalla kaupasta kotiin. :D Silloin oli aika kova pakkanen, ja meikäläinen viisaana kasvintuntijana vaan tuumasi että no vitsit, eihän nyt JOULUtähti voi kovin vähästä säikähtää! No säikähtihän se, ja silloin sitten lopultakin selvisi mullekin että ei se ole kotoisin ihan Korvatunturilta vaikka nimessä joulu mainitaankin...
Mutta ulkona kukat jaksaa vielä loistaa täysissä väreissään ja pää pystyssä suurella osalla, vaikka maa oli aamulla aivan kuurassa ja valkoinen. Eipähän ne ressukat päässeet oikein kesän makuun ennen kuin syyskuussa, joten nyt ne sinnittelevät vaikka talvi painaa päälle. :DJoo ne paleltuu helposti. Niin on monelle käynyt;)
- 59
syksyä. On maailmassa muutakin kaunista kun kukat. Koirat nauttii viileestä säästä ja pitkistä kävelyistä.
Syksy on minun suosikkivuodenaika, no joo, kevättalven kanssa. Ei ole siitepölyä eikä lentiäisiä... ja näkee taas tähdet.
- issu56
No mun mielestä näissä koleissa sadekeleissä ei ole mitään rakastettavaa. Toista on sitte, kun tulee pieni pakkanen ja maa on lumen peitossa...
Täytyy sanoa,että samaa mieltä.Lukeudun sarjaan syksyn inhoajat.Tosin tähän asti on mennyt suht hienosti keleissä,mutta toi edellisöinen pakkanen vaan sitten nirrasi jokusenkin kukkasen,mikä ois muuten vielä ollut suht hyvin hengissä.
Jos syksyt olisikin sellaisia kuin aikoinaan,eli muutakin kuin sadetta ja myrskyjä (ainakin täälläpäin nykyisin),siis muutkin kuin poikkeuksellisen pitkään jatkuneet kesäiset muutamat syksyt,kuten tämä tähän asti ja pysyisi muunakin kuin sadesumppuna,niin jotenkin vielä menisi.Tosin mulle ottaa kelejäkin enemmän pattiin tää pitkä pimeyskausi kaikkein eniten :/sitä toivos, ja minä toivoisin sitä lunta, nyt on parina talvena ollut tosi vähän lunta ja se on tylsää... Tänä syksynä on vähän pihlajanmarjoja, ja vanhan kansantiedon mukaan se kai ennustaa lumista talvea, se jää nähtäväksi. Huomenissa vaihdetaan jo nastarenkaat alle, eilen aamulla ennen seitsemää startatessa oli aivan järkyttävän liukasta, kun edellisenä iltana oli satanut reippaasti. Oli kuulemma useita ulosajaneita tuotu sairaalaan.
- issu56
Ja ne paskamaiset lossakat...hyi yäk. Jotenkin niitä sietää keväällä paljon paremmin, kun tietää että kohta se kesä on :).
- oliko??
siliko ooli??
Ketjusta on poistettu 97 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561288
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1571232Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601115Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu541093Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1031087Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä56873Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56853Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54785- 32782
- 51777