Surkeat hampaat + hammaslääkäripelko

Nimetön.....

Tilanne on se, että hammaskalustoni on kamalassa kunnossa.
Muutamista hampaista on lohjennut palasia, reikiä on aivan varmasti paljon sekä kaksi hammasta on lähtenyt melkein kokonaan (jäljellä n.1mm), yksi hammas on sisältä päin lähtenyt reikiintymään ja on pahan näköinen, kuten koko kalusto!
Mutta.. Pelkään, pelkään ihan hirveästi edes soittaa hammaslääkäriin.
Kehtaisinko enää edes sinne mennä kun hampaani olen tähän kuntoon päästänyt.
Minulta on nuorempana paikattu hampaita paljonkin.
Reikiä tuli vaikka harjasin hampaita 2x päivässä, käytin hammaslankaa sekä söin purkkaa (xylitol).
Ikää minulla on vasta 22 ja olen saattanut hampaani näin huonoon kuntoon!!
Pelkään sitä saarnaa (vaikka olenkin sen ansainnut) ja sitä kuinka he manaavat minut maantasolle.

Mitä jos hampaita revitään pois?

Pystyykö niitä enää korjaamaan?
Jääkö minulle käyntien jälkeen suuhun mitään?
Kunpa uskoltaisin soittaa :(

19

3417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä sulle

      Varaa ihmeessä hammaslääkäri. Ei se odottamisesta parane. Voihan ne vähän haukuskella, mutta on ne nähneet varmasti pahempaakin. Laita kännyyn numero valmiiksi ja rohkealla hetkellä paina nappia. Minäkin olen aina pelännyt hammaslääkäriä ihan sairaasti.

    • leikit hengelläsi

      Voit odotella, että saat verenmyrkytyksen, kun huonojen hampaiden kautta pääsee vaikka mitä bakteereita elimistöösi. Se on sitten hengenlähtö lähellä, kun sellaisen myrkytyksen saa.

      Suosittelen hammaslääkäriajan varaamista aikataululla nyt.

    • vai reikiintyy

      Vai koko ajan reikiä vaikka hoidat ,peset hampaistasi.En usko eikä tule jos oikeasti olet hoitanut hampaitasi.
      Ne kertomasi reiät tulee hoitamattomaan suuhun.
      Voihan sulla olla joku juttu jonka vuoksi ne reikiintyy helpommin kuin tavallisesti.

    • Epis-

      Puhtaaseen hampaaseen ei tule reikiä, onko koskaan sanottu, että puhdistat hampaasi huonosti? syötkö paljon karkkia/makeisia? puhdistatko hammasvälisi päivittäin?

      Joko menet hammaslääkäriin ja hoidatat hampaasi kuntoon tai jätät menemättä, kärsit säryt ja sen, että tulehdukset lähtee leviämään myös muualle elimistöön. Kyllä ne hampaat ovat aika tärkeät, niitä tarvitset puhumiseen, syömiseen, hymyilemeiseen.

      Ei ne hampaat ole mikään itsestään selvyys, niistä on pidettävä huolta niin kuin muustakin kehosta. Varmasti käyt suihkussa, peset hiuksia ja kasvoja, niin pitäisi mysö hampaita ja pelkkä harjaus ei riitä, koska hammasharja ei mahdu hammasväliin.

      Jos on iso reikä/lohkeama, eikä pysty juurihoitamaan tai paikkaamaan niin revitään pois. Varaat sen ajan se menee kuitenkin pidemmälle niin ehdit asiaa sulatella. Ne ovat sinun hampaasi, ei kenenkään muun, eikä niistä kukaan muu pidä huolta kuin sinä itse!

    • pm.

      Soita vaan rohkeasti.Hampaat menevät kuitenkin kokoajan huonompaan suuntaan,ellet tee niille mitään.Jos pelkäät ihan hurjasti,niin voisit pyytää lähetteen yliopistolliseen keskussairaalaan pelkosi vuoksi,jos vaikka nukuttaisivat ja paikkaisivat kaikki samalla kertaa.Mahdollisuuksia on paljon.Kuitenkin,jos hampaillesi ei tehdä mitään,niin pöpö voi päästä rikkinäisistä hampaistasi verenkiertoon ja se on jo vaarallista.Kiirehdi heti,toivoo ystävä.

      • Anonyymi

        Se on hyvä ajatus että on mahdollisuus päästä sairaalaan , sille pelollekkaan ei aina mitään voi, vaikka miten ymmärtää tilanteensa niin pelko voittaa usein.
        Itselläni oli nuorena sama juttu, mutta paras ystävä oli mukana pitämässä kädestä kiinni, kyllähän sillä on jälkeenpäin naurettu että oikein kädenpitäjää tartti, mutta se oli ainoa konsti laittaa hampaat kuntoon. Pelko häipyi ajan kuluessa, en pidä vieläkään hammaslääkärissä käynneistä mutta kyllä menen silloin kun kutsuvat vuosi tarkastuksiin


    • hyvä ihminen.

      Sitten se vasta vittumaista on kun lähtee mätä liikkeelle, sehän voi vissii kulkeutua vaikka aivoihin ja lähteä sitä kautta henki.

      Ihan uteliaisuudesta, kuinkas on sokeri yms maistunu?

    • Myös nimetön...

      Hei!

      Minulla oli (tai on osittain vieläkin) sama ongelma kuin sinulla... Olin käytännössä tyytynyt jo kohtalooni... Ajattelin ettei hampaistani saa enää mitään aikaan, vaan joutuu poistamaan kaikki ja tekarit suuhun! Tämä ongelma nollasi itsetuntoni täysin ja on viime aikoina vaikkunut todella merkittävästi sosiaaliseen elämääni.

      Lopulta menin todella kauhuissani lääkäriin... Ja voin sanoa, että oli elämäni paras päätös. Jos huonoin oli se, että olin antanut asian mennä niin pitkälle, niin tämä PARAS! Kaiken lisäksi tilanteeni ei ollut lainkaan niin paha kuin kuvittelin, itse asiassa kaukana siitä... Ongelmilla on vain tapana paisua järjettömän suuriksi omassa päässä. Luulen, että sinun kohdalla pätee sama.

      Itsekkin olen alle 30v. Kannattaa varata aika jo tänään, niin saat terveet hampaat kymmeniksi vuosiksi. Oma elämäni ainakin muuttunut PALJON hoidon ansiosta. :)

    • myös nimetön

      Niin... Itselle yksi ongelmista oli myös tuo suun avaaminen vieraalle ja mitä ne siitä sanoo... Vakuutan, ettei sinun kannata sitä miettiä! ;)

    • PP

      Kannattaa ehdottomasti varata aika niin pian kuin mahdollista! Mullakin oli (on kai vähän edelleen) hillitön hammaslääkärin pelko, enkä sitten käynytkään hammaslekurissa yli kymmeneen vuoteen( ikää nyt 29). Viime toukokuussa oli sitten jo pakko varata aika pahasti tulehtuneen hampaan vuoksi, joka sitten vedettiin pois. Sitten elokuussa rohkaisin mieleni ja varasin ajan kunnalliselle tarkastukseen. Kyllähän se jännitti ihan pirusti, mutta onneksi hammaslääkäri oli tosi ystävällinen ja rohkaiseva, eikä moittinut sanallakaan. Nyt sitten elokuun jälkeen on kertynyt jo neljä hoitokertaa ja paljon lisää tulossa...no, omaa hölmöyttähän se on. Ei sinne meno kivaa vieläkään ole, mutta kun ajattelee mitä siitä seuraa, jos jättää hampaat hoitamatta, niin kummasti löytyy motivaatiota!

      • kannattaa hoitaa

        todellakin. Itse oon laistanut hammaslääkärikäynnit jo aika monta vuotta, mitä nyt välillä kipupäivystykseen oon mennyt ja yksi hammas onkin juurihoidettu ja paikattu.

        Mut sitten tänään multa poistettiin oikeanpuoleinen alaposkihammas, kun siinä oli kans jäljel vaa hepposet juuret. Tuskanhiki siinä tuli kun ne sitä rynksäili irti. Vielä ois viisaudenhampaan irrotus,

        3-4 todennäköisesti juurihoidettavaa hammasta.

        Nyt on tosi tyhmä, pska ja tuskainen olo. Sillä rahaa ei ole niin paljoa tiedossa kuitenkaan, ja hammas sillat ja implantit voi maksaa keskustelupalstojen ihmisten kokemuksen mukaan 1000-2000e helposti..

        Ni sit jos mul vedetään vielä lisää hampaita?!?!

        Nyt on 2 aikaa varattuna ja lisää on tulossa kaiketi aika hyvä satsi..


      • amo*
        kannattaa hoitaa kirjoitti:

        todellakin. Itse oon laistanut hammaslääkärikäynnit jo aika monta vuotta, mitä nyt välillä kipupäivystykseen oon mennyt ja yksi hammas onkin juurihoidettu ja paikattu.

        Mut sitten tänään multa poistettiin oikeanpuoleinen alaposkihammas, kun siinä oli kans jäljel vaa hepposet juuret. Tuskanhiki siinä tuli kun ne sitä rynksäili irti. Vielä ois viisaudenhampaan irrotus,

        3-4 todennäköisesti juurihoidettavaa hammasta.

        Nyt on tosi tyhmä, pska ja tuskainen olo. Sillä rahaa ei ole niin paljoa tiedossa kuitenkaan, ja hammas sillat ja implantit voi maksaa keskustelupalstojen ihmisten kokemuksen mukaan 1000-2000e helposti..

        Ni sit jos mul vedetään vielä lisää hampaita?!?!

        Nyt on 2 aikaa varattuna ja lisää on tulossa kaiketi aika hyvä satsi..

        ihmiset yksinkertaistaa asioita. Olen sitä mieltä, että karkkien syömisellä ja hampaidan pesemisellä on suuri merkitys hampaiden kunnon kannalta. Mutta jos hampaat ovat surkeassa kunnosa ei niitä saa kuntoon. Hoidattaa hampaat kuntoon. Eihän niitä kuntoon saa. Siis käytännössä reiät paikataan juu! Mutta jos on suu päässyt huonoon kuntoon niin hammaslääkärikäyntin jälkeen suuhun jää ienvetäytymiä, hyvin syviä ientaskuja, lohkeamia, halkeamia, reiän alkuja. Kyllä tervettä suuta on helppo hoitaa ja pysyykin kunnossa. Mutta miten hoidat suuta jossa jo on 15 reiänalkua, monta hammasta melkein halki ja poreessa, syviä ientaskuja. Eikä ientaskuja pysty enää puhdistamaan itse, ei hammasharjalla eikä langalla. Ientaskut on ikenien alla. Jokseenkin raivostuttaa tällainen asioiden yksinkertaistaminen: älä syö karkkia ja pese hampaat, hoida kuntoon. Ja paskan marjat. Ja purkkaa joka ruoan päälle. Ja purkastakin sen verran, että liika purkansyöminen on pahasta. Saadaan purentalihaksen niin hyvää kuntoon, että kohta purraan hampaat yöllä hajalle. Liiallinen purkan syöminen voi aiheuttaa purentaongelmia, hampaiden ennenaikaista kulumista ja hampaiden halkeamisia purentalihaksen voimistuessa.


    • hl

      Älä murehdi sitä mitä hammaslääkäri sinulle sanoo, joka päivä tulee potilaita jotka eivät ole käyneet vuosiin hammaslääkärillä ja hampaita karioitunut ikenen tasalle. Tottakai hammaslääkäri valistaa hampaiden hoidosta mutta se tehdään vain siksi että potilas saa terveen suun, ei kenenkään täydy hammaslääkärin iloksi harjata hampaita.

      • hymy naama 60 v

        niin tilanne pitää KORJATA samalla tavalla kuten esim auton pakoputki tahi MIKÄ TAHANSA MUU asia , joka vaikuttaa päivittäiseen toimintaasi !


        Itselläni oli sama --tosi paska tilanne , ja PÄÄTIN ASIAA MIETITTYÄNI ( n. ½-vuotta ) KÄVELLÄ HAMMASLÄÄKÄRIIN JA VEDÄTIN KAIKKI POIS ja tilalle tekohampaat alas / ylös !

        LOPPUI KERTA HEITOLLA SUREMINEN ja nyt hymyillään jokaiselle vastaantulijalle !

        MIETI JA TOIMI / priorisoi elämääsi !


    • yksixkaksi

      Mulla on hampaat aivan paskana, lukuunottamatta etummaisia. Mitäköhän maksaisi laittaa ne kerralla kuntoon jossain? Poskihampaita mulla on 4, 3 kokonaista ja 2 puolikasta. Eivät osu edes yhteen kuin ihan vähän, eli näkkäriä sun muita ei syödä.

      Tiedättekö yhtään sanoa hinta-arviota jos laitattaa muutaman hampaan ja paikkauttaa varmaan kymmenen reikää? Meinaan, jos on pirun kallista, niin sit saa olla. Kun ei vain ole varaa, nääs.

      • hymynaama-----------

        ja poistot oli ( yht 17 tynkää ) 150 e luokkaa
        poistot oli kunnallisella puolella ja yksityinen hammasteknikko väsäs 2 viikossa istuvan kuosin suuhun ja siihen loppu KOKONAAN SE MURHE !

        maksoi mitä maksoi,,,niin SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI !

        Kotikuntasi sosilaaitoimi voi ehkä auttaa jos tulee ylitsepääsemättömiä kustannuspaineita !


    • iloinen kuin koira

      läks kymmenen hampia pois ja 8 paikattiin, ei ne revi kaikkia, ei kannata pelätä, sulle nukutus ois paikallaan, mulla on nyt taas hymy huulissa

    • kohta kai hampaaton

      Itsellä ikää 21 vuotta, enkä ole käynyt viiteen vuoteen hammaslääkärissä. Eksyin tänne lukeen viestejä, koska nyt särkee jo niin pahasti hampaita ja reikiä on varmaan vaikka muille jakaa, mutta hammaslääkäripelko on niin paha, että porasin tossa äsken puoli tuntia kun edes ajattelin koko tapahtumaa...

      Mulla on perittynä vaivana kiillevauriokin vielä kaiken kukkuraks, että reikiä tulee helpommin, mitä normaalisti ja tulotkin ihan helvetin pienet, esim. jos joutuu vähänkään isompaa operaatioo tekeen, niin voinko sanoo, et sori ei oo varaa :( Ei mulla oo mistään repiä edes 50 euroo hammaslääkärille.

    • Anonyymi

      Oon vähän myöhäs joo:D mut mulla on ens kuussa hammaslääkäri😭 Mulla on maitohampaassa reikä. Oon ihan tyhmä kun kysyn mut irrotetaanko se vaan jos siinä on reikä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe