Apua kielioppiongelmaan?

joku ongelmainen

Olen aina ollut varma, että nimi Satu taipuu Sadulle, Sadulta jne. Nyt olen jo useamman puheessa kiinnittänyt huomiota siihen, että nimestä Satu väännetäänkin Satulle, Satulta... Kumpi on oikea tapa taivuttaa Satua nimenä? Olisiko eri asia, jos kyseessä olisi satu tarinana? Auttakaa tyhmää, ettei jää häiritsemään. Kiitos :)

(Saan ihan varmasti vinoilua tyhmyydestäni, mutta sittenpähän saan.)

6

1471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksinkertaista!

      Asia on näin yksinkertainen: Satu itse saa valita, kuinka hänen nimensä taipuu.

    • ...

      Täältä löytyy infoa suomalaisten nimien taivutuksesta: http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.4.html#etun-taiv

      Satu-nimeä olisi siis parempi taivuttaa kuten vastaavaa yleisnimeä satu (sadun/Sadun, sadulle/Sadulle jne), vaikka molempia taivutuksia toki käytetään.

      Toisin kuin toinen vastaaja sanoi, Satu itse ei määrää nimensä taivuttamista, sillä "perustelut ovat samat kuin sukunimien osalta: nimi ei ole kan­ta­jan­sa omaisuutta vaan osa kieltä", kuten yllämainitun linkin tekstissä kerrotaan.

      • 858585

        Lukion äidinkielen opettajan suusta: henkilö saa itse päättää, miten nimi taipuu, jos on olemassa kaksi vaihtoehtoa. Esim. Eeva-Liisa Manner kuulemma halusi nimensä taipuvan Mannerin, eikä Mantereen, kuten yleiskielen sana manner taipuu. Minusta muuten "Satun" kuulostaa kauniimmalta, jotenkin henkilökohtaisemmalta ja läheisemmältä. Lahja "Satulle" on lahja jollekin läheiselle henkilölle, mutta lahja "Sadulle" on lahja vain jollekin itselle yhdentekevälle Satu-nimiselle henkilölle. Tämä oli siis henk. koht. tuntuma, ja siitä saa ihan rauhassa olla eri mieltä. Sama on mielestäni sanassa "äiti/äidin/äitin", eli minun äitini kohdalla sanon "äitille", mutta muiden äitien kohdalla "äidille".


      • X
        858585 kirjoitti:

        Lukion äidinkielen opettajan suusta: henkilö saa itse päättää, miten nimi taipuu, jos on olemassa kaksi vaihtoehtoa. Esim. Eeva-Liisa Manner kuulemma halusi nimensä taipuvan Mannerin, eikä Mantereen, kuten yleiskielen sana manner taipuu. Minusta muuten "Satun" kuulostaa kauniimmalta, jotenkin henkilökohtaisemmalta ja läheisemmältä. Lahja "Satulle" on lahja jollekin läheiselle henkilölle, mutta lahja "Sadulle" on lahja vain jollekin itselle yhdentekevälle Satu-nimiselle henkilölle. Tämä oli siis henk. koht. tuntuma, ja siitä saa ihan rauhassa olla eri mieltä. Sama on mielestäni sanassa "äiti/äidin/äitin", eli minun äitini kohdalla sanon "äitille", mutta muiden äitien kohdalla "äidille".

        Itse asiassa Kielitoimiston sanakirjan mukaan manner taipuu manteren eikä mantereen (joka on genetiivi sanasta mantere).


    • yks Satu

      Tässä myös yhden Sadun ;) vastaus. Minusta "Satun" kuulostaa rumalta :D Onneksi on yhtä oikein taivuttaa "Sadun". Itse suosin tuota jälkimmäistä. Joskus olen minäkin kuullut perustelun, että nimen haltija saa päättää :D Tässä tapauksessahan se on tottakin, koska molemmat taivutukset ovat oikein.

      (On nämä nimet kyllä veikeitä. Minua ärsyttää, kun sanotaan "Sammon". Itse sanon aina Sampon :D)

      • joku ongelmainen

        Kiitos paljon! Sain vastauksen kysymykseen, joka on pitkään jo vaivannut mieltä. Ja kuten tämän erään Sadun mielestä, minäkin pidän mukavemman kuuloisena d-kirjaimella taivutettuna :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1852
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1228
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      63
      1112
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      959
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe