Etsikkoaikaoppi?

WeijoLindroos

Etsikkoaikaoppi sanoo, että et voi saada syntejäsi anteeksi tänään, vaan sinun on odotettava, kunnes kohdallesi tulee etsikkoaika.
Raamattu sanoo, että "Tänä päivänä, jos te kuulette Hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne!" Hebr. 3:7.

Kirkollisuudessa keksitty etsikkoaikaoppi on eräs eksytys. Tuo oppi jopa estää ihmisiä tulemasta uskoon.

Etsikkoaikaopin mukaan ihminen ei voi pelastua silloin kun hänelle julistetaan evankeliumia. Tätä perustellaan mm. Raamatun sanalla: "Ei kukaan voi tulla Isän tykö ellei isä häntä vedä!" Se on totta. Mutta siihen päälle on tehtävä kysymys: Miten ja milloin Isä vetää? - Hän toimii Sanansa kautta jota Hänen valtuuttamansa uskovaiset julistavat. Meillä uskoon tulleilla on valtuudet toimia Jeesuksen Nimessä Jumalan puolesta puhujina, kutsuen ihmisiä pelastukseen. "Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta, antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.!" 2 Kor. 5:18 - 6:2. Lue myös Joh. 20:21-23. ja Markus 16:15-20.
Kun uskoon tullut esittää pelastumattomalle pelastuskutsun, on se silloin Jumalan kutsu .

Toinen Raamatun kohta, jolla etsikkoaikaoppia puolustellaan, on Job 33 luku. Mutta siinä on kysymys syntiin langenneen "palauttaminen" takaisin armon tielle; ei siis uskosta osattoman pelastuminen. Nuori Elihu puhui Jobille, jota piti pois poikenneena (33:12,13). Elihu kertoi, että Jumala "palauttaa ihmiselle hänen vanhurskautensa" (jae 26). Ja siihen päälle Elihu lausuu: "Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle, palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa" (jakeet 29-30).
Palauttaminen tarkoittaa jotain sellaista, joka jo on ollut, mutta jonka on menettänyt.

Raamattu antaa asioista paljolti toisenlaisen kuvan, kuin etsikkoaikaoppi.
- Israelin etsikkoaika kansakuntana oli silloin, kun Jeesus itse oli heidän keskellään. Luuk. 19:41-44. ... Juutalaiskansan etsikkoaika jatkui vuoteen 70 jKr. asti, jolloin temppeli hävitettiin ja diaspora alkoi.
Mutta yksilöihmisinä juutalaiset ovat saaneet pelastua silloin kun uskossa oleva kutsuu heitä ottamaan vastaan Messiaansa. Nyt Jeesus on läsn'ä omiensa keskuudessa. Ja pelastus voidaan vastaan ottaa "tänä päivänä". "Etsikää Herraa silloin, kun Hänet löytää voidaan; huutakaa Häntä avuksi, kun Hän läsnä on. Jumalaton hyljätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran tykö, niin Hän armahtaa häntä, ja meidän Jumalamme tykö, sillä Hänellä on paljon anteeksiantamusta." Jes. 55:6-7.
Jeesus on läsnä siellä, missä kaksi tai kolme on koolla Hänen Nimessään. Siellä voi pelastua sillä hetkellä kun ottaa vastaan Jeesuksen ja pelastuksen Hänessä.

Etsikkoaikaopin hengen mukaan evankelistojen pitäisi mennä kyselemään ihmisiltä, josko näillä nyt mahdollisesti olisi etsikkoaika niin että voisivat pelastua???
Etsikkoaikaoppi syyttää Jumalaa siitä, että ihmiset eivät pelastu. Jumala kun muka ei ihmisiä kutsu. = "En minä voi nyt ottaa Jeesusta vastaan, kun ei ole etsikkoaika!" Olisiko tuollainen Raamatun mukainen este uskoon tulemiselle?
Raamatusta ei löydy oppia, että ihminen tulisi jättää synnin tilaan odottamaan etsikkoaikaa!!!

Ihmisen on kuultava ilosanoma Jeesuksen veriuhrista sekä omasta syntisyydestä. Sen kuulemisen kautta Jumala sitten voi vetää pelastukseen. Synnin tunto voi herätä kyllä myöhemminkin. Ja Jeesuksen voi sitten ottaa vastaan jopa yksinäisyydessä ilman yhdenkään uskovan mukana oloa.
Ihminen uudestisyntyy "elävän ja pysyvän Jumalan Sanan kautta!" ei muulla tavalla.

"Katso, Minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee Minun ääneni ja avaa oven, niin Minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän Minun kanssani.” Ilm.3:20.
Tuo Laodikean srk.lle annettu sanoma tarkoittaa uskossa olevia, jotka Jeesus tahtoo uudestaan palauttaa armon tielle. Samoin kuin Job 33. luvun sanomakin. Usein noita kohtia käytetään saarnoissa uskosta osattomille. Eikä se kai kovin väärin ole. Tottahan Jeesus odottaa uskosta osattoman kohdalla, että saisi tulla Pelastajaksi. Mutta siis Ilm. 3:20 on Jeesuksen sana uskossa oleville ja siis kehoitus kylmenneille uskoville, että Hän tahtoo uudestaan vallata omiensa sydämet.

Uuden liiton puolella ihmisen pelastuksen päivä on silloin, kun uskossa oleva esittää pelastuskutsun. Silloin Jumala kutsuu:
”Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä Hän sanoo: "Otollisella ajalla Minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä!” 2.Kor.6:1-2.
"Otollinen aika" ja "pelastuksen päivä" tarkoittaa, että evankeliumia kuullessaan ihminen saa ottaa sen vastaan. Se hetki on ns. "etsikkoaika". Tosin sellainen termi on tässä yhteydessä vieras Raamatulle.

Yksilöihmisen pelastumisen ajankohdasta ei Raamatussa käytetä ko. kirkkojen omimaa ja valheellisesti käyttämää "etsikkoaika" -sanaa.

Emme voisi ajatella, että Paavali tai Pietari olisivat esittäneet ihmisille pelastumisen mahdollisuutta seuraavana päivänä tai sitten "kun tulee etsikkoaika".
NYT ON PELASTUKSEN PÄIVÄ! Tämä oli aina apostolien sanoma. Sen tulee olla meidänkin opetuksemme. Tänään voi pelastua. Huomisesta emme tiedä!

En tiedä tuon omituisen opin alkulähdettä. Mutta uskoisin sen liittyvän lapsikasteeseen ja "kasteenarmon" vastaan ottamiseen rippikoulussa, jossa muka kaikilla on etsikkoaika. Niin luterilaisuus opettaa.
Etsikkoaikaoppi on periytynyt katolisuudesta luterilaisuuteen. Ja vapaat suunnatkin ovat kirkollistuessaan jo paljolti omaksuneet tuon opin.

Jumalan kutsu on uuden liiton aikana koko ajan avoin jokaiselle ihmiselle. = "Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina!" Luuk. 14:17. Pelastus on täysin valmis ja vastaan otettavissa. Isän hyvyys vetää ihmislapsia parannukseen. Kaikki voivat siis tulla Hänen tykönsä. "Tulkaa minun tyköni!" Mat. 11:28. "Sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos!" Joh. 6:37.
Ei kaiketi kukaan voi sanoa, että joku heitetään ulos, jos hänellä ei ole etsikkoaika!!! Etsikkoaikaoppi on paha kristinuskon väärennös.
Ristin työllä on ansaittu pelastus kaikille ihmisille! "Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman (ja oikeuden) tulla Jumalan lapsiksi!" Joh. 1:12.
Jumala on todella koko ajan tahtomassa, että kaikki ihmiset pelastuisivat. 1 Tim. 2:4. Tuo Jumalan hyvyys, joka vetää parannukseen, ei ole vain joissain elämänvaiheissa tapahtuvaa. Room. 2:4. Hän on NYT vetämässä ihmisiä parannukseen.

Etsikkoaikaoppia perustellaan myös Raamatun toteamuksella, että "ei ihminen voi ottaa mitään ellei hänelle anneta taivaasta" (Joh. 3:27).
Mutta siinä on huomioitava, että ihminen voi ottaa vastaan kaiken, mikä jo on annettu. Pelastus on jo annettu. "Kaikki on valmiina!".
"Koska Hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, Hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään" (2 Piet.1:3).
Jumala odottaa ja toivoo ihmisiltä pelastuksen vastaan ottamista.

Jesajan kirjan kohtakin, joka kuvaa Jumalan Isän-luonnetta, sopinee tähän asiaan.
"Sinä kansa, joka asut Siionissa, Jerusalemissa, älä itke! Hän on sinulle totisesti armollinen, kun apua huudat; sen kuullessaan Hän vastaa sinulle kohta. Vaikka Herra antaa teille hädän leipää ja ahdistuksen vettä, niin ei sinun opettajasi sitten enää kätkeydy, vaan sinun silmäsi saavat nähdä sinun opettajasi. Ja sinun korvasi kuulevat takaasi tämän sanan, milloin poikkeatte oikealle tai vasemmalle: "Tässä on tie, sitä käykää." (Jesaja 30:19-21). "Hän vastaa sinulle kohta."

Pelastuksen ovi, "ahdas portti", on avoinna Jeesuksen tulemukseen asti. Vasta Jeesuksen tullessa "ovi suljetaan" (Matt. 25:10).
"Avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittamaan minua!" (Ps. 50:15).
"Jokainen, joka huutaa avuksi Herran Nimeä, pelastuu!" (Room. 10:13).
Ihmisen ei tarvitse odottaa, että Herra pelastaisi. "Herra odottaa, että voisi olla teille armollinen, sen tähden Hän nousee armahtaaksensa teitä" (Jes. 30:18 ).

Meillä on HYVÄ Jumala!

JUMALAN TOTUUS EI MUUTU !

23

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sulla ei ole tiedossa se mikä on juutalainen usko ja mikä on sielu vanhassa testamentissa ja juutalaisuudessa.

Jobin kirjan sielin pelastumiset tarkoittaa pelastumista kuolemasta.
      Juutalaisuuteen ei kuulu mainitsemasi "messiaan kuoleman jälkeiset pelastukset" eikä niitä löydy vanhasta testamentistakaan.
      Vanhassa testamentissa ja juutalaisuudessa sielu on kokonaisuus ruumiin kanssa ja kuolee sen mukana, pelastuksen tarkoittaessa maanpäällisessä elämässä tapahtuvia Jumalan pelastamisia.

• ml213.

Tietysti ihmiset voivat ymmärtää tuon sanan; etsikkoaika, monella tavalla.Mutta, kyllä ihmisen elämässä on aika, jolloin Jumala kutsuu häntä.

Jos pohditaan ilmoitusta ihmisen uudestisyntymisestä Ap 2:39

"Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat,.....................ketä ikinä Herra, meidän Jumalamme kutsuu".

Jokainen tietänee ja huomannee, miten ihmisillä on aika, jolloin he ovat täysin kylmiä kaikelle, mikä liittyy Jumalaan.Muta, tas on aika, jolloin ihminen huomaa itsessään pohtivansa Jumalaan liittyviä asioita ja tämä tila ilmentää miten Jumala kutsuu ihmistä eli on ns etsikkoajassa.

Juuri Luterilaisuuteenhan liittyy, miten ihminen liitetään Jumalan yhteyteen kuin liukuhihnalta ja jopa suunnityellaan tämä tapahtuma jo ennen raskautta eli tähän toimitukseen ei todella liity Jumalan kutsu tms.

"Raamattu sanoo, että "Tänä päivänä, jos te kuulette Hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne!" Hebr. 3:7."
      -------

Juuri tuossa on vahva todiste Jumalan kutsusta eli etsikkoajasta.Kun ihminen kuulee hänen äänensä, niin silloin ei tarvitse jossitella olenko etsikkoajassa vai en ja silloin todella ei kannata paaduttaa/hylätä Jumalan kutsua.

Niin, jos tämä ihminen ajattelee, että ensikesänä kuuntelen taas hänen ääntänsä kun on enemmän aikaa, niin välttämättä,- jos Herra ei suo tai ihminen ei elä, niin tätä kutsua ei olekkaan ja näin hän ei mahdollistu kuulemaan enää hänen ääntänsä.

Siis ihminen EI VOI VAIKUTTAA siihen milloin hän kuulee Jumalan äänen eli milloin Jumala kutsuu.Kutsu on tullut silloin kun hän kuulee Jumalan äänen sydäessään.

• helluntain sivuttanut 32

Hellarien etsikkoaika meni. Seuraa etsikkoaika menneisyyden kanssa.

• Opetuslapsi ei ole uudestisyntynyt, mutta saa mahdollisuuden

väärin kastaessaan ihmisiä Jeesuksen opetuslapsiksi, mutta siltä osin luterilaisessa kirkossa opetetaan väärin, jos sanotaan, että kasteessa ihminen syntyy uudeksi. Opetuslapsi ei ole vielä Jumalan ystävä, vaan vasta oppimassa ja moniko opetuslapsi edes koskaan kasvaa Jumalan ystäväksi antamalla oman sinettinsä Jumalan totisuudesta. Vain uskovaiset, jotka uskovat KAIKEN mitä Jeesus opetti saavat tulla uudestisyntymiseen ja Jumalan ystäviksi.

• LISÄYS
        Opetuslapsi ei ole uudestisyntynyt, mutta saa mahdollisuuden kirjoitti:

väärin kastaessaan ihmisiä Jeesuksen opetuslapsiksi, mutta siltä osin luterilaisessa kirkossa opetetaan väärin, jos sanotaan, että kasteessa ihminen syntyy uudeksi. Opetuslapsi ei ole vielä Jumalan ystävä, vaan vasta oppimassa ja moniko opetuslapsi edes koskaan kasvaa Jumalan ystäväksi antamalla oman sinettinsä Jumalan totisuudesta. Vain uskovaiset, jotka uskovat KAIKEN mitä Jeesus opetti saavat tulla uudestisyntymiseen ja Jumalan ystäviksi.

Johannes 15
        1 "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
        2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
        3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
        4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
        5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
        6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.
        7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
        8 Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni.
        9 Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.
        10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
        11 Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.
        12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
        13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.
        14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.
        15 En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.
        16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
        17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.
        18 Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.
        19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
        20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
        21 Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt.
        22 Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat.
        23 Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni.
        24 Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet sekä minua että minun Isääni.
        25 Mutta se sana oli käyvä toteen, joka on kirjoitettuna heidän laissaan: 'He ovat vihanneet minua syyttä'.
        26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.
        27 Ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani."

• vanKreutz

on tosiaan aika, jolloin Jumala etsii ihmistä pyhän Henkensä välityksellä. Synteihinsä kuollut ihminen ei itse etsi Jumalaa, eikä Hänen valtakuntaansa. Niinkuin Kalevi Lehtinen kirjassaan "Löytöretkellä" sanoo, ei kuollut ota montakaan askelta Jumalan puoleen. Eikä voikaan, koska kuollut ei mitään etsi. Pelastus on kokonaan Jumalan tekoa.

• Niin se on.
        Opetuslapsi ei ole uudestisyntynyt, mutta saa mahdollisuuden kirjoitti:

ole niitä Herra, Herra hokijoita. Vain opetuslapset ovat noita hokijoita, sillä kukaan muu ei edes hoe Herra, Herra. Monet jäävät hokijan asemaan.

• vanKreutz kirjoitti:

on tosiaan aika, jolloin Jumala etsii ihmistä pyhän Henkensä välityksellä. Synteihinsä kuollut ihminen ei itse etsi Jumalaa, eikä Hänen valtakuntaansa. Niinkuin Kalevi Lehtinen kirjassaan "Löytöretkellä" sanoo, ei kuollut ota montakaan askelta Jumalan puoleen. Eikä voikaan, koska kuollut ei mitään etsi. Pelastus on kokonaan Jumalan tekoa.

EI OLE KETÄÄN VANHURSKASTA
        Room.3:9-20
        --
        3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat SYNNIN ALLA,
        3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        3:11 ei ole ketään ymmärtäväistä, EI KETÄÄN, JOKA ETSII JUMALAA;
        3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
        --
        Raamattu sanoo:
        ”... luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti” (1Kr 2:14).

Tästä on hyvin kirjoitettu KALLIISSA HUNAJANPISARASSA:
        ”Paljon ylistetty oppi vapaasta tahdosta on helposti kumottu, niin kuin Raamattu osoittaa.
        Kristus on kaikin tavoin liian ylevä henkilö, jotta luontoraukka voisi häntä lähestyä tai häntä käsittää. Ensin on sielun saatava jumalallinen luonto, joka on niin äärettömän paljon luonnollisen ihmisen näkemis- ja saavutuskyvyn yläpuolella.

Kristus, jonka luonnollinen, vapaa tahto voi ymmärtää, on vain ihmisen tekemä Kristus, ei Isän Kristus, ei Jeesus, elävän Jumalan Poika, jonka tykö ei voi kukaan tulla, ellei Isä vedä häntä".
        (Joh.6:44,45.)

(Kallis Hunajanpisara
        ---
        Lainomainen uskonnollisuus on sukua juutalaisuudelle; se vaatii uskomisen vakuudeksi tiettyjä suorituksia ja näyttöjä.
        Sellainen uskonnollisuus on kovaa, ankaraa ja ilotonta.
        Älkäämme siis rakennelko Jumalan työn ja omien suoritusten yhteisoppeja (synergismi). Tyytykäämme ainoastaan yksin hänen armoonsa.

• Niin se on. kirjoitti:

ole niitä Herra, Herra hokijoita. Vain opetuslapset ovat noita hokijoita, sillä kukaan muu ei edes hoe Herra, Herra. Monet jäävät hokijan asemaan.

Olet ymmärtänyt valtavan asian ! Myös ei voi tulla leikatuxi irti puusta jos ei ensin on tullut oxa !!

• Tapio522 kirjoitti:

EI OLE KETÄÄN VANHURSKASTA
        Room.3:9-20
        --
        3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat SYNNIN ALLA,
        3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        3:11 ei ole ketään ymmärtäväistä, EI KETÄÄN, JOKA ETSII JUMALAA;
        3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
        --
        Raamattu sanoo:
        ”... luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti” (1Kr 2:14).

Tästä on hyvin kirjoitettu KALLIISSA HUNAJANPISARASSA:
        ”Paljon ylistetty oppi vapaasta tahdosta on helposti kumottu, niin kuin Raamattu osoittaa.
        Kristus on kaikin tavoin liian ylevä henkilö, jotta luontoraukka voisi häntä lähestyä tai häntä käsittää. Ensin on sielun saatava jumalallinen luonto, joka on niin äärettömän paljon luonnollisen ihmisen näkemis- ja saavutuskyvyn yläpuolella.

Kristus, jonka luonnollinen, vapaa tahto voi ymmärtää, on vain ihmisen tekemä Kristus, ei Isän Kristus, ei Jeesus, elävän Jumalan Poika, jonka tykö ei voi kukaan tulla, ellei Isä vedä häntä".
        (Joh.6:44,45.)

(Kallis Hunajanpisara
        ---
        Lainomainen uskonnollisuus on sukua juutalaisuudelle; se vaatii uskomisen vakuudeksi tiettyjä suorituksia ja näyttöjä.
        Sellainen uskonnollisuus on kovaa, ankaraa ja ilotonta.
        Älkäämme siis rakennelko Jumalan työn ja omien suoritusten yhteisoppeja (synergismi). Tyytykäämme ainoastaan yksin hänen armoonsa.

Amen !! : ) Ole siunattu !!

• WeijoLindroos
        vanKreutz kirjoitti:

Lapsikasteessa taas ihmiset tekevät (muka) toisesta pelastettuja.
        Lapsikastepelastuoppi on ihmisteko.

• WeijoLindroos kirjoitti:

Lapsikasteessa taas ihmiset tekevät (muka) toisesta pelastettuja.
        Lapsikastepelastuoppi on ihmisteko.

W.L.:
        "Lapsikasteessa taas ihmiset tekevät (muka) toisesta pelastettuja".
        ---
        Näinkö opetetaan luterilaisuudessa?
        Laittaisitko esimerkin, kuten toivoin ed. viestissäni (Vaikka katekismuksesta), mikä vahvistaisi väitteesi todeksi.

Ps. Raamatun sanan mukaan ei ole erikseen lapsi- tai aikuiskastetta (Ef.4:5)!

• leahim

Voi voi.Olette kyllä hyviä keksimään
      uusia ja aina uusia oppeja.

Nyt etsikkoaikaoppi.....
      Gospelheni,
      käärmeoppi,
      Ekin oppi,..ym.ym.
      Miksi?????

• Harhaoppeja ! Niinkuin on tuhansien oppien mestaria! Ja käy sun ympäri kun kiljuva jalopeura ja on tainut käydä sun sisälläkin välillä myös ? Kertomaan Rauha rauha vaikka ei ole !!

• leahim
        savonarola kirjoitti:

Harhaoppeja ! Niinkuin on tuhansien oppien mestaria! Ja käy sun ympäri kun kiljuva jalopeura ja on tainut käydä sun sisälläkin välillä myös ? Kertomaan Rauha rauha vaikka ei ole !!

Voi jössös!
        Miun sisällä ei ole saatana käynyt,
        MITÄ HORISET?????

• uusi pyhä, pyhä pyhä.

Ei nämä veljet ole keksineet etsikkoaikaopppia. Se on ollut kirkon oppi satoja vuosia. Totta on, ettei sitä ole raamatussa.

• ml213.

Etsikkoaikaoppi sanoo, että et voi saada syntejäsi anteeksi tänään, vaan sinun on odotettava, kunnes kohdallesi tulee etsikkoaika.
      --------

Jospa ongelma onkin kirjoittajan ymmärryskyvyssä.Jokainen Raamattua tunteva ihminen ja Jumalan kutsun kokenut ihminen ymmärtää, miten synnintuntoon joutunut/ohjautunut Pyhän Hengen kautta, on jo Jumalan kutsun piirissä.Eihän ihminen edes mahdollistu kokemaan synnin tuontoa,muutoin kuin Pyhän Hengen ohjaamana ja Jumalan kutsuessa häntä pelastukseen.

Ei kai kukaan ihminen vaan kuvittele, että hän saattaa ihmisiuä uskoon ilman Jumalan kutua.Siis ihmisen painostamisesta on kysymys, ei Pyhän Hengen työstä.No, hyvähän se on kun ihmiset pohtivat milloin ja missä tilassa ihminen mahdollistuu tulemaan uskoon ja mikä on merkkinä Jumalan kutsusta.

• Kirjoittaja tarkoittaa että ongelma on se että nukutaan lämpimästi ja pehmesti kunnes tule etsikkoaika sieluille kun ei muuta ole mahdollista !! Ja hups tuli loppu ja Jumala kysy meiltä että mix et ollut liikellä vaikka olen sanonut menkä ja tee kaikki minun opetuslapsexi ???????? Joo jo olisn ollut mutt kun et antanut heille etsikkoaika ! Hups hejjaaa !!! Mihin olet sie laittanut Evankeliumin talentti joka olet saanut? Kassakaappiin vai minne ???

• tiedoksi sinulle

Älä phu sellaisesta asiasta josta sinulle ei ole faktatietoa. SINÄ VALEHTELET TARKOITUKSELLISESTI täällä luterilaisen kirkon opetuksista. Pysy sinä pilttuussasi, äläkä koko aja potki aisan ylitse muiden seurakuntien puolelle.

• W.L.:
        "En tiedä tuon omituisen opin alkulähdettä. Mutta uskoisin sen liittyvän lapsikasteeseen ja "kasteenarmon" vastaan ottamiseen rippikoulussa, jossa muka kaikilla on etsikkoaika. Niin luterilaisuus opettaa".
        --
        Laittaisitko jonkun faktatiedon väitteittesi tueksi, vaikka katekismuksesta.
        Olet kai sitä lukenut ainakin rippikoulussa, jos olet itsekkin sen käynyt?

• ml213.
        Tapio522 kirjoitti:

W.L.:
        "En tiedä tuon omituisen opin alkulähdettä. Mutta uskoisin sen liittyvän lapsikasteeseen ja "kasteenarmon" vastaan ottamiseen rippikoulussa, jossa muka kaikilla on etsikkoaika. Niin luterilaisuus opettaa".
        --
        Laittaisitko jonkun faktatiedon väitteittesi tueksi, vaikka katekismuksesta.
        Olet kai sitä lukenut ainakin rippikoulussa, jos olet itsekkin sen käynyt?

Toisaalta ihmettelen Weijon ajatuksen juoksua ja viitausta vauvakasteeseen. Vauvakastehan juuri edustaa sitä tilannetta, ettei Jumalan kutsua tarvita kastettaessa systemaattisesti vauvoja. Toivoisin Weijonkin olevan enemmän huolissaan siitä, mitem vauvoja kastetaan ulkopuolella Jumalan kutsun/etsikkoajan.Juuri tuo Jumalan kusuminen,- joka tapahtuu kaikkien sukupolvien kohdalla on tärkein lähtökohta ihmisen pelastumisessa.

• zxzxzx,,,,,,
        ml213. kirjoitti:

Toisaalta ihmettelen Weijon ajatuksen juoksua ja viitausta vauvakasteeseen. Vauvakastehan juuri edustaa sitä tilannetta, ettei Jumalan kutsua tarvita kastettaessa systemaattisesti vauvoja. Toivoisin Weijonkin olevan enemmän huolissaan siitä, mitem vauvoja kastetaan ulkopuolella Jumalan kutsun/etsikkoajan.Juuri tuo Jumalan kusuminen,- joka tapahtuu kaikkien sukupolvien kohdalla on tärkein lähtökohta ihmisen pelastumisessa.

Myös ei voi tulla leikatuxi irti puusta jos ei ensin on tullut oxa .......terävä havainto palstan säxsättäjältä..olen ylpeäxi tullut sinusta

• mL.213 .lle
        ml213. kirjoitti:

milloin Jumalan kutsu kohtaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6524
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4462
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3098
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2977
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1536
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1485
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1330
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      44
      1230
    Aihe