Olantsapiini-kokemuksia?

Vanadium I Ching

Onko kenelläkään? Muuttaako ihan kasviksi?

196

66774

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka.72

      Moro,

      itselläni ollut olantsapiinilääkitys vuodesta -05 kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa. Voin sanoa, että on todella tehokas lääke, pitää mielialan tasaisena, eikä "vauhtijaksoja" tule. Zombiksi tai ihan vihannekseksi se ei kuitenkaan vedä, pientä väsymystä vaan.

      MUTTA: varaudu siihen, että painosi nousee nopeasti ja paljon ! Itselläni tuli 2 kk:ssa 15 kg.

      • sirkutin 1

        Mulla nousi paino myös n.2kk.ssa n.15kg


      • Jalle1

        Olanzapiini on hyvä lääke. Tasapainottaa mielialoja ja nukuttaa hyvin.


      • Auranaallot
        Jalle1 kirjoitti:

        Olanzapiini on hyvä lääke. Tasapainottaa mielialoja ja nukuttaa hyvin.

        Entäpä kohoittako Elvanse mielialaa.Vai aiheuttaako sen käyttö Astmaa.


      • Metadonpotilas

        Auttakoon myös depressio vaiheseen?


      • Anonyymi

        mietin sellasta olanzapiinistä että antaako se itse lääke lisää painoo vai tuleeko lääkkeestä vaan isompi ruokahalu jonka takia paino nousee..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mietin sellasta olanzapiinistä että antaako se itse lääke lisää painoo vai tuleeko lääkkeestä vaan isompi ruokahalu jonka takia paino nousee..?

        Yleensä lääkkeet lisäävät sitä ruokahalua, jonka seurauksena syö sitten enemmän ja paino nousee.
        Joskus toki lääkkeet saattavat kerryttää nestettä kehoon, joka sekin voi nostaa painoa.
        Mutta psyykenlääkkeet eivät kai kovin usein nestettä kerrytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä lääkkeet lisäävät sitä ruokahalua, jonka seurauksena syö sitten enemmän ja paino nousee.
        Joskus toki lääkkeet saattavat kerryttää nestettä kehoon, joka sekin voi nostaa painoa.
        Mutta psyykenlääkkeet eivät kai kovin usein nestettä kerrytä.

        Pelkkä lääkkeen syöminen lihottaa eli lihominen ei johdu pelkästään kasvaneesta ruokahalusta.


      • Anonyymi

        Luonnon masennuslääke - https://nplink.net/bjahj033
        Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä lääkkeen syöminen lihottaa eli lihominen ei johdu pelkästään kasvaneesta ruokahalusta.

        Pelkkä pillerin syönti ei taatusti lihota ketään. Mutta jos pillerin seurauksena ruokahalu kasvaa ja liikunta vähenee/ löhötään sängyssä puhelumen kaa niin kiloja alkaa melko varmasti kertyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä lääkkeen syöminen lihottaa eli lihominen ei johdu pelkästään kasvaneesta ruokahalusta.

        ei pidä paikkaansa. mikään lääke ei lihota 2kk 20kg tai 15kg se johtuu lääkkeen tuottamasta ruokahalusta . useat mielialalääkkeet nostaa hurjasti ruokahlauu jonka seurauksena syö tosi paljon enemmän kuin normaalisti minkä takia paina nouseekin hurjat määrät nopeasti.


    • bippolin

      Olen käyttänyt viisi vuotta olantsapiinia kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. En ole muuttunut kasviksi. Mielialavaihtelut ovat tasaantuneet normaaleiksi. Sukupuoliset halut ovat lähes kadonneet. Paino ei ole noussut. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että vaikutukset ja sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä; vain itse kokeilemalla saa selvyyden. Olantsapiiniahan ei käytetä mihinkään helppoihin sairauksiin, joten pieniä sivuvaikutuksia voi ja täytyy sietää, jos lääke auttaa sairauden oireisiin. Tietääkseni kaikki mielialan tasaajat aiheuttavat sivuvaikutuksia, joten ainoa keino välttyä sivuvaikutuksilta on lääkkeettömyys, joka taas ei ole alkuunkaan suositeltavaa kaksisuuntaisille tai skitsofreenikoille.

      • Anonyymi

        Paitsi getogeeninen ruokavalio!


    • 13+14=

      olaa unettomuuteen. 1 nappi olaa ja 3 nappii levozinia ja 3 30 mg opamoxia illalla saa minut nukkumaan. En kärsi muusta kun kroonisesta unettomuudesta. M utta lekuri ei kirjoita enää lisää bentsoja joten joudun syömään skitsolääkettä saadakseni unta. Mutta hällä väliä kun se auttaa nukkumaan.

    • hölöpöti

      tulin, näin, söin. karmiva aine. pupillit olivat isot kuin rumpukalvot ja leposyke laski ~30 lyöntiin minuutissa. lopetin aika nopsaa ettei vallan sydän pysähtynyt kokonaan.

      • Anonyymi

        *colonial, colonial, colonial*


    • häiriöinen

      Ainut on että tulee "zippejä" sellaisia havahtumisia jotka kestää puoli sekuntia varmaankin. Slmissä tuntuu ja näkyy lasittunut katse. Pienemmällä annoksella oli turvotusta, painon nousua 2 kg mutta olenkin syänyt suklaata vähän liikaa ja muutenkin ylipainoa on. Pientä huojumisen tunnettakin, mutta en usko että näkyy päällepäin. Ihan hyvä lääke kyllä, itsellä ensin Zyprexa ja sitten Olatsapiini ratiopharm vähän isommalla annoksella joka sekin on pieni eli 5 mg vaihtui 10 mg:n.

      • kysyvä33

        Hei!

        Mitä tarkoitat zipeillä/havahtumisilla? Onko joku läheisesi kertonut, että silmiisi tulee lasittunut katse? Oletko sillä hetkellä jotenkin poissaoleva?

        Läheiseni syö olanzapinia ja hänellä on "kohtauksia" jolloin silmiin tulee lasittunut katse, eikä häneen tahdo saada kontaktia. Noina hetkinä hän on hyvin levoton ja käyttäytyy poikkeavasti. En /emme tiedä johtuvatko nämä oireet sairaudesta vai lääkkeestä.


      • Käytännukkumiseen
        kysyvä33 kirjoitti:

        Hei!

        Mitä tarkoitat zipeillä/havahtumisilla? Onko joku läheisesi kertonut, että silmiisi tulee lasittunut katse? Oletko sillä hetkellä jotenkin poissaoleva?

        Läheiseni syö olanzapinia ja hänellä on "kohtauksia" jolloin silmiin tulee lasittunut katse, eikä häneen tahdo saada kontaktia. Noina hetkinä hän on hyvin levoton ja käyttäytyy poikkeavasti. En /emme tiedä johtuvatko nämä oireet sairaudesta vai lääkkeestä.

        Sitä varmaan kun mulla se ajaessa vaikuttaa juurikin miten kuvailtiin eli lasittunut katse kaikki pysähtyy puolesta sekunnista kolmeen sekuntiin ja havahdun auton ratissa ajaessani. En reagoi mihinkään vähän niinku vintti pimenee hetkeksi. Siihen on jo tottunut.


      • Anonyymi
        kysyvä33 kirjoitti:

        Hei!

        Mitä tarkoitat zipeillä/havahtumisilla? Onko joku läheisesi kertonut, että silmiisi tulee lasittunut katse? Oletko sillä hetkellä jotenkin poissaoleva?

        Läheiseni syö olanzapinia ja hänellä on "kohtauksia" jolloin silmiin tulee lasittunut katse, eikä häneen tahdo saada kontaktia. Noina hetkinä hän on hyvin levoton ja käyttäytyy poikkeavasti. En /emme tiedä johtuvatko nämä oireet sairaudesta vai lääkkeestä.

        vastaan tosi myöhään mutta mun isosiskolla oli samanlaisia kohtauksia kuin sun läheinen ja hän kuoli niihin ja kuolinsyyksi tuli epilepsia mutta hänelle ei koskaan diagnosoitu sitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vastaan tosi myöhään mutta mun isosiskolla oli samanlaisia kohtauksia kuin sun läheinen ja hän kuoli niihin ja kuolinsyyksi tuli epilepsia mutta hänelle ei koskaan diagnosoitu sitä

        Minunkin yhdellä tutulla tulee " epileptisiä " poissaolokohtauksia, hän käyttää Olanzapiinia myös.
        Hän tavallaan " katoaa " muutamiksi minuuteiksi, ei reagoi ympäristöön millään tavoin.
        Ja kun virkoaa siitä, ei oikein edes tajua olleensa hetken muissa maailmoissa.

        Hoitava taho väittää asian johtuvan sairaudesta, mutta sivullisena olen hiukan epäileväinen.
        Minulla on omaakin kokemusta lääkkeistä ja niiden haitoista. Voisin melkein uskoa, että jotkin lääkkeet voivat saada vaikka minkälaisia haittoja aikaiseksi.

        En ole vielä tavannut lääkäriä, joka olisi reilusti myöntänyt jonkin oudomman ja pahemman haitan johtuvan jostain lääkkeestä.


    • skitsofreenikko

      Mulla on ollut kohta vuoden Olanzapin Ratiopharm, ensin 10 mg ja nostettu sittemmin 25 mg:aan. Olen ollut ihan tosi tyytyväinen lääkkeeseen ja paras ollakin, kun ei noita vaihtoehtoja enää monia ole, kun muista lääkkeistä tuli erilaisia sivuvaikutuksia, kuten esim. valkosoluarvon laskua.

      Ei ole tämän olanzapiinin aikana paljon noussut paino, ehkä kilon tai kaksi, ja sekin johtuu vaan ylimääräisistä herkutteluista. Kaikin puolin tyytyväinen olen ollut, mutta toiveena olisi taas jonkun ajan päästä, ehkä vuoden päästä, lopettaa koko lääkkeen käyttö, koska nämä psykoosin harhat ovat jo sen verran lievittyneet, eikä ne niin vakavia edes ole koskaan ollut onneksi, että pystyisin varmaan jo olemaan ilman lääkitystä.

      Bentsolääkkeen kanssa meinasi tulla riippuvuus, mutta sain kuin sainkin sen lopetettua ilman suljetulle menoa. Vähän mietityttää vaan tämän olanzapinin lopetuksen yhteydessä, josko tulee univaikeuksia, mut se on sitten vasta sen ajan murhe kylläkin. Mut vähän huolestuttaa se joka tapauksessa.

      Onko kellään muulla kokemuksia olanzapinin lopetuksesta, että vaikuttaako uneen mitenkään?

    • toivossa elämä !

      sain vakavaan masennukseen lisälääkityksen olantsapiinin 20mg iltaisin . lisäksi menee illalla pertriptyl 4 25 mg . sepram aamulla . oloni on mukavasti viikossa jo kohentunut jaksan päivän rutiinityöt lenkkeilyt ja jännityskin on helpottumaanpäin.
      nyt minulla on alkanut oireilla pakkoliikkeet ; " niiskutan jatkuvasti , vaikka ei ole nuhaakaan . minua itseäni nämä oireet häiritsevät suunnattoman paljon kun masennus ja ahdistuskin ovat helpottuneet . onko kenelläkään neuvoa tai vaikka kokemusta , millä lääkkeellä pakko-oireilun saisi kuriin ?

      • Anonyymi

        Akineton on sivuvaikutuksiin.


      • Anonyymi

        Miksi masennukseen olantsapiiniä kun ei ole mikään ssri eikä siihen mitään auta :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akineton on sivuvaikutuksiin.

        Mutta se ei auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta se ei auta.

        Mä ihmettelin jo lähes 30 vuotta sitten ollessani ekaa kertaa osastolla, kun jotkut saivat lääkkeestä sivuvaikutuksia, niin annettiin vaan jotain Ibsatolia, jonka oli tarkoitus auttaa sivuvaikutuksiin.
        Mielestäni siinä vaiheessa pitäisi kokeilla jotain muuta lääkettä, eikä jatkaa sellaisella, josta on haittoja.


    • toivossa elämä

      vielä olantsapiinista !
      olen lukenut kommentteja kyseisen lääkkeen nukuttavasta vaikutuksesta , mutta 20 mg ei anna minulle unta . minun täytyy ottaa vielä tenox 1-2 iltaisin , että saan nikutuksi ja silti saatan heräillä yöllä . kertokaa minulle miten olette saaneet hyvät yö unet. millaisella annoksella teillä muilla menee olantsapiini.

      • Anonyymi

        Hei

        Kirjoitan pitkän linjan mielenterveyskuntoutujana. Psykoosiläääkkeet ovat tarpeellissa jos elämän aikana on tullut biologisia ja kemiallisia aivotoiminnan häiriöitä. Minulle tuli työ ja päihdesyistä mutta kuten tänään lääkärinvastaanotolla päivystävälle valkotakkiselle kerroin psyykke on syntyneelle vauvalle nollassa eli terveellisellä tavalla järjestäytymätön ts. psykoottinen. elämän aikana rakentuu käsitys ulkopuolisesta maailmasta ja kun se jostain syystä romahtaa tai notkahtaa niin useimille se on vaikeaa jäsentää.

        Usein pinnalle nousevat angsti (ahdituneisuus) ja pelot uuden edessä. Myöskin ratkaisemattomat elämänongelmat ja karma-suhteet toisiin ovat vetämässä eri suuntiin. silloin käytetään antipsykoottisia lääkkeitä. Elämän ongelmia ei kuitenkaan ratkaista pelkästään tabuja, eli tabletteja ottamalla vaan puuttumalla hengen ja ruumiin eli nyk. kehon ongelmiin. Tilannetta pitkän aikaa seuranneelle on selvää että ongelmat johtuvat nykyisen elintavan ristiriidasta fyysisen elinympäristön todellisuuden kanssa. Keho ei kestä. Psyyke hajoaa myöskin seurauksena. Mitä jää niin sanotusti käteen, muuta kun paskaa kynsien alle? sitää kehottaisin vakavasti pohtimaan. ongelmia ei voi loputtomasti siirtää eteenpäin tabuen avulla.

        Siten on kaksi mahdollisuutta. Jatkaa maapallon sääntöjen mukaan tai uuden ihmislajin (todellisuudessa pitkän linjan replikaattori-klooni bio-ajoneuvo lisääntyjän) ja uuden exponentiaalisesti muuttuvan maailman mukana niin kauan kunnes bio-ajoneuvo hajoaa alta. Ilmainen Ruotsin kielen opetus, näin. Ruotsin Jumalan Odinin kehotuksesta. vandraren har ingenstans att gå om han går på sista slaget, laulaa soitin ja lauluyhtye Nordman . Hyvää ystävääni, tiikeri Brucea siteeraten Milky way is for losers. Girls have your name in their locker and strippers rob you at every corner when they see you coming a mile away.

        king j


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei

        Kirjoitan pitkän linjan mielenterveyskuntoutujana. Psykoosiläääkkeet ovat tarpeellissa jos elämän aikana on tullut biologisia ja kemiallisia aivotoiminnan häiriöitä. Minulle tuli työ ja päihdesyistä mutta kuten tänään lääkärinvastaanotolla päivystävälle valkotakkiselle kerroin psyykke on syntyneelle vauvalle nollassa eli terveellisellä tavalla järjestäytymätön ts. psykoottinen. elämän aikana rakentuu käsitys ulkopuolisesta maailmasta ja kun se jostain syystä romahtaa tai notkahtaa niin useimille se on vaikeaa jäsentää.

        Usein pinnalle nousevat angsti (ahdituneisuus) ja pelot uuden edessä. Myöskin ratkaisemattomat elämänongelmat ja karma-suhteet toisiin ovat vetämässä eri suuntiin. silloin käytetään antipsykoottisia lääkkeitä. Elämän ongelmia ei kuitenkaan ratkaista pelkästään tabuja, eli tabletteja ottamalla vaan puuttumalla hengen ja ruumiin eli nyk. kehon ongelmiin. Tilannetta pitkän aikaa seuranneelle on selvää että ongelmat johtuvat nykyisen elintavan ristiriidasta fyysisen elinympäristön todellisuuden kanssa. Keho ei kestä. Psyyke hajoaa myöskin seurauksena. Mitä jää niin sanotusti käteen, muuta kun paskaa kynsien alle? sitää kehottaisin vakavasti pohtimaan. ongelmia ei voi loputtomasti siirtää eteenpäin tabuen avulla.

        Siten on kaksi mahdollisuutta. Jatkaa maapallon sääntöjen mukaan tai uuden ihmislajin (todellisuudessa pitkän linjan replikaattori-klooni bio-ajoneuvo lisääntyjän) ja uuden exponentiaalisesti muuttuvan maailman mukana niin kauan kunnes bio-ajoneuvo hajoaa alta. Ilmainen Ruotsin kielen opetus, näin. Ruotsin Jumalan Odinin kehotuksesta. vandraren har ingenstans att gå om han går på sista slaget, laulaa soitin ja lauluyhtye Nordman . Hyvää ystävääni, tiikeri Brucea siteeraten Milky way is for losers. Girls have your name in their locker and strippers rob you at every corner when they see you coming a mile away.

        king j

        Jaa-a, mielenkiintoista olisi tietää mitä se valkotakkinen sulle vastasi purkautumisesi jälkeen?
        Kehottiko lopettamaan vai jatkamaan lääkitystä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei

        Kirjoitan pitkän linjan mielenterveyskuntoutujana. Psykoosiläääkkeet ovat tarpeellissa jos elämän aikana on tullut biologisia ja kemiallisia aivotoiminnan häiriöitä. Minulle tuli työ ja päihdesyistä mutta kuten tänään lääkärinvastaanotolla päivystävälle valkotakkiselle kerroin psyykke on syntyneelle vauvalle nollassa eli terveellisellä tavalla järjestäytymätön ts. psykoottinen. elämän aikana rakentuu käsitys ulkopuolisesta maailmasta ja kun se jostain syystä romahtaa tai notkahtaa niin useimille se on vaikeaa jäsentää.

        Usein pinnalle nousevat angsti (ahdituneisuus) ja pelot uuden edessä. Myöskin ratkaisemattomat elämänongelmat ja karma-suhteet toisiin ovat vetämässä eri suuntiin. silloin käytetään antipsykoottisia lääkkeitä. Elämän ongelmia ei kuitenkaan ratkaista pelkästään tabuja, eli tabletteja ottamalla vaan puuttumalla hengen ja ruumiin eli nyk. kehon ongelmiin. Tilannetta pitkän aikaa seuranneelle on selvää että ongelmat johtuvat nykyisen elintavan ristiriidasta fyysisen elinympäristön todellisuuden kanssa. Keho ei kestä. Psyyke hajoaa myöskin seurauksena. Mitä jää niin sanotusti käteen, muuta kun paskaa kynsien alle? sitää kehottaisin vakavasti pohtimaan. ongelmia ei voi loputtomasti siirtää eteenpäin tabuen avulla.

        Siten on kaksi mahdollisuutta. Jatkaa maapallon sääntöjen mukaan tai uuden ihmislajin (todellisuudessa pitkän linjan replikaattori-klooni bio-ajoneuvo lisääntyjän) ja uuden exponentiaalisesti muuttuvan maailman mukana niin kauan kunnes bio-ajoneuvo hajoaa alta. Ilmainen Ruotsin kielen opetus, näin. Ruotsin Jumalan Odinin kehotuksesta. vandraren har ingenstans att gå om han går på sista slaget, laulaa soitin ja lauluyhtye Nordman . Hyvää ystävääni, tiikeri Brucea siteeraten Milky way is for losers. Girls have your name in their locker and strippers rob you at every corner when they see you coming a mile away.

        king j

        Odin ei ollut Ruotsin jumala vaan kaikkien Pohjoismaalaisten viikinkien. Hullu saa olla muttei tyhmä!


    • LK

      Sain juuri olantsapiinia kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. 10mg iltaisin ja annosta mahd. nostetaan kun saadaan tietoa lisää oireista yms. Aikaisemmin oli Abilify 10mg päivässä joka aiheutti vain vitullista levottomuutta, jalat tärisevät kokoajan ja liikkuvat pakonomaisesti. Pelottaa hiukan tämä olantsapiini kun kuitenkin neurolepti on ja taitaa olla vahvakin sellainen.. Mutta eiköhän tämä tästä.

    • Painon nousua olasta

      Olantsapiini lääkitys aloitettu pari kuukautta sitten anoreksian takia,eli kovaan ahdistukseen ja masennukseen. Pelottaa ihan vietävästi painonnousu????

    • öpkkkkkkkkk

      zyprexa..paino nousee heti kyllä vaikka vähensin ruokaa ja liikuin.paska lääke.

    • kokemus

      Oikeastaan ainut vaiva mitä on ollut pitemmässä juoksussa, on halukkuuden väheneminen / mielialan tasaantuminen. Syön tällä hetkellä 15 milligrammaa päivässä. Psykoottisiin oireisiin käytän, ja ainakin 20 milligrammaa toimi riittävästi harhoihin. Lääkehoidon nostovaiheessa aiheutti levottomuutta.

      Lääkettä ollaan vaihtamassa serdolectiin päiväväsymyksen takia. Myös abilifytä kokeilin, mutta se oli aivan hirveä lääke. Se aiheutti kasvojen nykimistä, levottomuutta ja jopa harhojen voimistumista.

    • telmaoona

      Olen syönyt Olantsapiiniä pari vuotta, en osaa sanoa sen vaikutusta kun syön samalla litoa.nyt ollaan purkamassa litoa pois,mutta tuntuu ettei pelkkä olantsapiini 10mg riitä. lisäksi on ketipinor 25mg 1-4 päivässä yleensä otan 1-2 illalla.yöt nukun aika levottomasti johtunee varmaan kilpirauhasen liika toiminnasta.Vapina oli tosi mieletöntä kun toi kilppari todettiin mutta vapina voi johtua myös litosta.

    • hairsprayqueen

      Itselläni Olantsapiini laukaisia maniakauden, vaikka aloitinkin pienellä annoksella. Alunperin lääke aloitettiin univaikeuksiin, mutta nukuin vain entistä huonommin maniat. Lääkettä syödessäni huomasin ettää minun tekee vielä normaalia vähemmän mieli seksiä. Lopetin lääkkeen kun oloni oli sama kun 3 päivän piriputken jälkeen, itse en suosittele lääkettä, tietenkin vaikutustapa on eri eri ihmisillä. Onneksi oli sentään halpa lääke, kun minulla on 112-erityiskorvattavuus.

      • lllllllö

        Itselläni ja muissa tuntemissani tapauksissa on painonnousu ollut hurjaa. Siis ihan älytöntä se, että vaikka söisi jopa vähemmän, silti lihoo.

        Tuli ihottumaa, lihasnykimisiä, ajatuskatkoja, käsien kovaa vapinaa, hiusten lähtöä, kyvyttömyyttä tuntea tunteita tai haluja(siis seksitä mihin tahansa harrastukseen) . Loputon uupumus. Hirvee lääke. Vie psykoosit- vie kaiken muunkin. Jos yhtään potilaasta välittää, ei tuollaista voi määrätä.


      • yammu69

        Ei muuten ole 112 korvattava. Vaatii 188, että silleen


      • fu-u-psychiatry

        "Tuli ihottumaa, lihasnykimisiä, ajatuskatkoja, käsien kovaa vapinaa, hiusten lähtöä, kyvyttömyyttä tuntea tunteita tai haluja(siis seksitä mihin tahansa harrastukseen) . Loputon uupumus. Hirvee lääke. Vie psykoosit- vie kaiken muunkin. Jos yhtään potilaasta välittää, ei tuollaista voi määrätä."

        Vihaan Olantsapiinia.

        Mulle tuli painonnousu, hitaus, levottomuuden tunne jaloissa, lihaskramppeja, näköhäiriöt,jatkuva pöhnä ja sumu ja painostavan väsy olo, silti tuo paska ei auttanut nukahtamaan levottomuuden takia, ei huvittanut tehdä mitään, ajatus jumitti ja katkoi, muisti pätkii, tunnetasolla täysin turra, seksihalut ja orgasmikyky katosi täysin. Mielihyvä liikunnasta katosi täysin. Lopettaessa vapinaa, pahoinvointia ja uniongelmia. Paska lääke. Söin pahimmillaan 20mg:lla. Tappoannos.

        Kuulin että psykiatrit määrää tätä koekaniineilleen annossuositusta isompia määriä. Kuulemma psykiatrini mielestä 20 ei ole iso määrä, isompiakin määrätään.


      • pystyispäeeskirjaalukea
        fu-u-psychiatry kirjoitti:

        "Tuli ihottumaa, lihasnykimisiä, ajatuskatkoja, käsien kovaa vapinaa, hiusten lähtöä, kyvyttömyyttä tuntea tunteita tai haluja(siis seksitä mihin tahansa harrastukseen) . Loputon uupumus. Hirvee lääke. Vie psykoosit- vie kaiken muunkin. Jos yhtään potilaasta välittää, ei tuollaista voi määrätä."

        Vihaan Olantsapiinia.

        Mulle tuli painonnousu, hitaus, levottomuuden tunne jaloissa, lihaskramppeja, näköhäiriöt,jatkuva pöhnä ja sumu ja painostavan väsy olo, silti tuo paska ei auttanut nukahtamaan levottomuuden takia, ei huvittanut tehdä mitään, ajatus jumitti ja katkoi, muisti pätkii, tunnetasolla täysin turra, seksihalut ja orgasmikyky katosi täysin. Mielihyvä liikunnasta katosi täysin. Lopettaessa vapinaa, pahoinvointia ja uniongelmia. Paska lääke. Söin pahimmillaan 20mg:lla. Tappoannos.

        Kuulin että psykiatrit määrää tätä koekaniineilleen annossuositusta isompia määriä. Kuulemma psykiatrini mielestä 20 ei ole iso määrä, isompiakin määrätään.

        Hei! söin ite kans olantsapiinia ja mulla oli paljo samoja oireita. nyt pariviikkoo lopetuksen jälkee tunteita on paremmi mut ajatus jumittaa pahasti ja muisti on tosi huono. onko sulla palautunu normaaliksi nyt vai onko jäänyt pysyviä haittoja?mietin onko tässä vielä toivoa..


      • pystyispäeeslukea
        pystyispäeeskirjaalukea kirjoitti:

        Hei! söin ite kans olantsapiinia ja mulla oli paljo samoja oireita. nyt pariviikkoo lopetuksen jälkee tunteita on paremmi mut ajatus jumittaa pahasti ja muisti on tosi huono. onko sulla palautunu normaaliksi nyt vai onko jäänyt pysyviä haittoja?mietin onko tässä vielä toivoa..

        tai onko kellään muulla ollu samallaista ja palautunut normaaliksi myöhemmin?:)


      • Fiifii

        Mulla ku alotettii olantsapiini niin mulla alko mania kausi mutta seki johti siitä koska mulla meni niin pien annostus sitä ja mul ei mennyt mitää muita lääkkeitä ku se eli se ei vielä vaikuttanut kunnolla ja seki pitää nostaa pikkuhiljaa ku pitää tarkkailla ettei tuu mitää sivuvaikutuksia.. .. Olin sillo osastolla siis ku se aloitettii mul menee edelleen se ja ei oo tullut mitään sivuvaikutuksia. :)


      • xormor2017
        yammu69 kirjoitti:

        Ei muuten ole 112 korvattava. Vaatii 188, että silleen

        Minä saan olanzapin ratiopahrm 10 mg YE112-korvattavuudella. eli on 112-korvattava.


      • Anonyymi
        lllllllö kirjoitti:

        Itselläni ja muissa tuntemissani tapauksissa on painonnousu ollut hurjaa. Siis ihan älytöntä se, että vaikka söisi jopa vähemmän, silti lihoo.

        Tuli ihottumaa, lihasnykimisiä, ajatuskatkoja, käsien kovaa vapinaa, hiusten lähtöä, kyvyttömyyttä tuntea tunteita tai haluja(siis seksitä mihin tahansa harrastukseen) . Loputon uupumus. Hirvee lääke. Vie psykoosit- vie kaiken muunkin. Jos yhtään potilaasta välittää, ei tuollaista voi määrätä.

        Lihoin 9 kiloa muutamassa kuukaudessa. Käsien vapinaa tuli myös myöhemmin. 10 mg illalla klo: 20 tuo hyvän unen koko yöksi.
        Jalkojen turvotusta havaitsin yhteenaikaan ja jouduin käyttämään Furesista 20 mg aamuisin.
        Kaikki psyykkiset vaivat katosivat vähitellen ja yritän tarkkailla ruoka-annoksia. Jätin Fazerin sinisen pois kokonaan ja tarkkailen nesteiden määriä. Nesteitä menee alle 2 L..
        Minkälaisia haittoja muilla on olantsapiinien käytöstä tullu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lihoin 9 kiloa muutamassa kuukaudessa. Käsien vapinaa tuli myös myöhemmin. 10 mg illalla klo: 20 tuo hyvän unen koko yöksi.
        Jalkojen turvotusta havaitsin yhteenaikaan ja jouduin käyttämään Furesista 20 mg aamuisin.
        Kaikki psyykkiset vaivat katosivat vähitellen ja yritän tarkkailla ruoka-annoksia. Jätin Fazerin sinisen pois kokonaan ja tarkkailen nesteiden määriä. Nesteitä menee alle 2 L..
        Minkälaisia haittoja muilla on olantsapiinien käytöstä tullu?

        Kun käytin kauan sitten Olanzapiinia niin heti alkuun lihosin n. 20 kg muutamassa kuukaudessa.
        Tuli pikkaisen sellainen " zombi-olo ", ajatus kulki vähän hitaasti ja muistikin alkoi pätkiä.
        Myös tunteet latistuivat, eli en loppujen lopuksi enää osannut kuin itkeä tai nauraa enkä edes aina tiennyt mistä syystäkään.

        Niin kauan kuin käytin lääkettä mulla oli vähintään kerran vuorokaudessa lihaskramppeja, siihen liittyen, ainakin yhtenä tekijänä, olen kai saanut hermostosairauden joka on ihan neurologin toteama.
        Koska hermothan säätelevät myös lihasten toimintaa, ei ole vaikeaa laskea yksi plus yksi.

        Myös sydämen johtumisrytmi, QT-rytmi mulla häiriintyi, piteni, näkyi myös sydänfilmeissä.
        Aiemmin mulle oli kokeiltu erästä toista lääkettä ja sen käyttö keskeytettiin tuon QT- rytmin takia. Olanzapiinin kohdalla siitä ei enää välitettykään.

        Oli muuten sekin yksi keskeytys ainoa kerta kun on otettu huomioon fyysiset haitat. Ikinä muulloin ei ole välitetty niistä mitään.
        Omalla kohdallani vointini parani huomattavasti kun lopetin tuon lääkkeen käytön.
        Toisten puolestahan ei voi sanoa mitään.


      • Anonyymi
        yammu69 kirjoitti:

        Ei muuten ole 112 korvattava. Vaatii 188, että silleen

        On kyllä juuri tuo 112. Itselläni ollut sama vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lihoin 9 kiloa muutamassa kuukaudessa. Käsien vapinaa tuli myös myöhemmin. 10 mg illalla klo: 20 tuo hyvän unen koko yöksi.
        Jalkojen turvotusta havaitsin yhteenaikaan ja jouduin käyttämään Furesista 20 mg aamuisin.
        Kaikki psyykkiset vaivat katosivat vähitellen ja yritän tarkkailla ruoka-annoksia. Jätin Fazerin sinisen pois kokonaan ja tarkkailen nesteiden määriä. Nesteitä menee alle 2 L..
        Minkälaisia haittoja muilla on olantsapiinien käytöstä tullu?

        Mulle se aiheutti kaiken muun lisäksi kamalia lihaskramppeja.


    • ei tota enää kiitos

      Lihottaa niin p*****eesti. Tais ainakin 20kg tulla painoa lisää ja helkkarin nopeasti. Zyprexan lopetuksen jälkeen alkoi melko välittömästi painon lasku ja hoikistuminen, vaikka syöminen ja muut elintavat eivät missään vaiheessa oleellisesti muuttuneet. Kurjaa oli myös kuulla jatkuvasti kommentteja lihomisesta, jopa minua hoitavilta ammattilaisilta, vaikka ainakin hyvin merkittävä osa lihomisesta johtu lääkkeestä jonka syömisestä olivat hyvin tietoisia kyllä.

      • ei tota enää kiitos

        sellainen lisäys vielä, että lääkkeen lopetus onneksi oli todella helppoa, ainakin mulla.


      • KOKOKOKO
        ei tota enää kiitos kirjoitti:

        sellainen lisäys vielä, että lääkkeen lopetus onneksi oli todella helppoa, ainakin mulla.

        Karsea lääke, väsytti päivisnikin, vei inspiraraation ja muisti takkusi jatkuvasti.
        OLANZAPIINI
        O
        M
        B
        I
        E

        Ja lihoin ja piti käyttää sitten kaiken kukkuraksi voimia laihtumiseen
        Että pisti vihaksi.


    • rusinaaivo

      vanha kunnon pertiptyl niin ei tarvitse uusia lääkkeitä käyttää. Uudet lääkkeet eivät ole tuoneet lisäarvoa masentuneisuuden ja tuskaisuuden hoitoon. Päinvastoin,-tarjolla on liikaa lääkkeitä jolloin vaihtosirkus on valmis. Aivot ja elimistö eivät kauaa kestä aloitus lopetus jne rumbaa

    • 15

      Psykoosilääke. Mistä psykoosit johtuvat? Vääränlaisestako lääkityksestä?

    • Myötätunto

      Kuinka kauan potilaat sietävät tällaista lääkäreiden aiheuttamaa kärsimystä lääkityksessä?

      Voiko terveydenhoitojärjestelmä oikeasti uskoa, että kun tarpeeksi kärsii, niin masennus paranee?

      Voisikohan Valvira puuttua tällaisiin hoitokäytäntöihin? Onko kellään kokemusta sen toiminnasta?

      • vaikuttaja x

      • 16+15
        vaikuttaja x kirjoitti:

        http://www.hs.fi/palaute/

        Pistät tuonne monta kertaa saman viestin,jolloin uutisoivat jossain muodossa asiasta lähiaikoina. Laita vielä sinne UUTISET-osioon.


      • arto sikanen

        On kokemusta valviran toiminnasta, joko soitin sinne, tai laitoin sähköpostia. Jo muutaman päivän sisällä sen johtajalääkäri soitti mulle suoraan. Ja neuvoi mitä tehdä. Asiani tais olla jotenkin näihin hoitokäytäntöihin liittyvää, en muista tarkasti.


      • Kärsinytaiti

        Hienoa että jollakin ihmisellä on vielä aitoa järkeä päässä tässä maassa. Pitäisi olla joku
        Yhdistys johon voisi liittyä. On vahvaa kokemusta miten tyttäreni tuhottiin kaikilla noilla aineilla viimeisin tuo olanntsa. Lääkärit todellakin tekee ihmiskokeita laitoksissa asuvilla.
        Kokemusta on


      • MillaSdd

        Mad in America-sivusto englanniksi kirjoittaa psykiatrisen hoidon ongelmista ja lääkkeiden haitoista ja puutteista. www.madinamerica.com

        Suomessakin tarvetta tällaiselle sivustolle jossa haittoja kokeneet voisi kirjoittaa ja ammattilaiset, jotka ovat nähdeet mitä "hoito" on. Kenties joku yhdistyskin voisi olla ajamassa niiden asioita, ketkä on kärsineet lääkkeistä, lääkinnästä ja nykyisestä "hoidosta".


    • kivi

      pertiptyl ssri on tehokkain tuskaisen masennuksen hoidossa.

    • neuroleptit on myrkk

      Lääkäri määräsi mulle ahdistukseen ja masennukseen Olanzapiinia 5mg/pv (ilta)
      Väsyttää koko ajan niin per....... Silmät ei tahdo pysyä auki, ruoka ei maistu.Olo veltto ja voimaton. En jaksa tehdä mitään. (muuta kuin maata)
      Yö unien kanssa minulla ei ole ollut ongelmia.
      En tiedä sitten piristyykö tässä sitten ajan kanssa. Alku ei näytä lupaavalta.
      Aiemmin söin Voxraa 150mg annoksella ja nyt lääkäri määräsi suoraan tämän
      Olenzapiinin. Soitin lääkkeen määränneelle lääkärille ja hän käski jatkaa vain
      lääkeen syömistä.Onko muilla tämmöistä oireilua Olenxapiinin(Neuroleptin) kanssa.
      Mitenköhän tämä vielä päättyy ??

    • pamia naamaan kiitos

      oon nyt puoli vuotta syönyt ja 10 kg tullut lisää painoa. tasaa ajatuksia päässä melko hyvin, vie siis sellaset paniikit pois. mutta on taas sellanen niiku ajatus ei kulkis.

    • oxrocks

      Syön 20mg zypreksaa ja pahin haittavaikutus on etten pysty kokemaan mielihyvää. Toivottavasti se ei jää pysyväksi haittavaikutukseksi, sillä en näe silloin enää tässä elämässä mitään järkeä.

    • Entinen ahdistunut

      Olanzapin pelasti elämäni. Paino pysynyt normaalina, olo parani lähes normaaliksi.
      Suosittelen.

      • klkukk

        kuinka noppeesti tuli parempi olo?Mulla hypomania ollut nyt aika pitkään.Lääkäri pani lisälääkkeeksi tän Olanzapiinin,mutta mulla ollut pahoja painajaisia.Onko jollakin toisella tämmöstä?


      • työkykyinen

        Olen käyttänyt Olanzapiiniä vuodesta 2000 ja todennut sen ehdottomasti parhaimmaksi lääkkeeksi kaksisuuntaiseen. Alussa meni 20 mg, mutta nykyään vaihtelen 5 -10 mg välillä. Kesällä pärjäilen 5 mg, mutta talvella otan 7,5 tai 10 mg, koska kärsin kaamosväsymyksestä. Ainut haittavaikutus on nykyään veren rasva-arvojen, eritoten triklyjen kohoaminen, joten syön kolesterolilääkettä. Kannattaa käydä verikokeissa muutaman kuukauden jälkeen aloituksesta, ettei käy niin kuin mulle, että pyörtyilin ja verenpaineet nousi pilviin 3 vuoden jälkeen aloituksesta. Triklyt oli 7, kun viitearvo on 1,7. Ehdottomasti paras lääke kaksisuuntaiseen, jonka myös psykiatrini totesi. Jos väsyttää liikaa aamulla, niin pienemmän annosta. Jos taas on jollain tapaa stressaava tilanne, nostan annosta. Olen näiden 16 vuoden aikana oppinut "lukemaan" itseäni ja psykiatrini on antanut mulle täydet valtuudet muutella. Ja mikä parasta. Vuoden 2000 jälkeen en ole päivääkään ollut sairaalassa. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta silloin, kun mania vei mut psykoosiin. Suosittelen! Paino nousi alussa, mutta kun pääsee 5 mg, niin Se on helppo pudottaa liikunnalla ja ruokavaliolla. Olen ollut täysin työkykyinen siitä vuodesta 2000 lähtien


      • Anonyymi

        3 vko olanzapin ja vyötärö levinnyt 6 cm! Lasken 20mg 10 Mg :aan ! Ainoa lääke koska jo olen iäkäs. Sanoi lääkr et iäkäs ei tarv NI vahvoja lääk enää johtuen hitaammassa aineenvaihdunnassa! Onko tietoa mikä vois ol vertaislääke olantzapiinille? Kiitos ! mm


    • MEDICAL PURIFICATION

      Itellä oli huonompi hetki. Pakkomäärättiin hoitoon pistettiin jo lääkittynä allekirjoittamaan jotain lappuja jne paskaa. Sitten aloitettiin pakkolääkitys vastoin suostumustani. Suullinen olanzapiini 10mg ja annosta nostettiin ajan mittaan 30mg, kun selvisi etten tätä myrkkyä, joka tuhoaa aivoja, kaikki mielihalut ja luultavasti kiveksien toimitaa, en ollut syönyt.
      Pakkolääkityksen alaisena. Kaikki halu esim liikkua väheni, huimasi kun käveli rappusia, ajatukset katkoi jne. Myöhemmin kun lääkkeeseen oli tottunut oli olo kuin jollain saatanan kaasunimppaajalla. Kaikki ajatukset "utua", mitään järkevää ei pystynyt suunnitella ja mitään luovaa ei tullut mieleen. Oli vain nukkuminen ja syöminen. Asiaa ei auttanut kun jätin lääkkeen syömättä ja verikokeissa selvisi että lääkearvot alhaalla. Minut sidottiin ja piikitettiin olantsapiinia reilu annos perseeseen muistaakseni joka viikko. Erittäin nöyryyttävää. Lisäksi en ole edes vanha kaveri....
      Tätä paskaa kesti onneksi aika vähän aikaa. Varmaan vuosi tai puoli vuotta... mitään selvää muistikuvaa asiasta minulla ei ole.
      OLANTSAPIINI on kemiallinen lääkkeeksi nimitetty myrkky, joka hyödyttää ainoastaan Lääkkeitä valmistavia tahoja. Se ei suinkaan ole sinun hyväksesi. Ensin sinut pelotellaan ja uhkaillaan luulemaan, että sinulla on joku v*tun sairaus. senjälkeen kun sen koukun nielet olet jo niiden kontrollissa. He pyrkivät nöyristämään ja lopulta pääsemään sinusta eroon lopullisesti. Syynä tähän on luultavasti se, että kaikki, jotka eivät ole menestyjiä pyritään tavalla tai toisella KARSIMAAN järjestelmästä (näin vahvat jatkavat ja lopulta poraavat asuinalueemme loppuun)
      Elämä EI ole elämisen ARVOISTA, jos joudut elämään jatkuvassa valvonnassa, pakkolääkityksessä, kontrollissa ja ohjaksissa.
      Jaksamista käytä ja taistele oikeuksistasi, vaikka he koittavat riisua niitä sitä mukaa kun niitä vaadit.

      • 6+2

        Karmeaa.

        Pakkohoito on vapaudenriisto ja pakkolääkitseminen törkeä pahoinpitely.


      • Taavi. K

        Samaistuin! Olen Kellokoskella ja pakko on vetää zyprexaa. pakkohoidossa ja pakkolääkityksessä, vaikka olen mieleltäni terve. Ei mitään harhoja tai muita psykoottisuuteen viittaavaa? Vain koska kerroin olevani uskovainen ja kuulevani Jumalan äänen.


      • Jijkkiik

        No hulluhan sinä olet. HULLU HULLU HULLU HULLU HULLU HULLU!!!!!


    • Mistä apu?

      No millä sitten hoidetaan ahdistavia pakkorituaaleja jotka pulpahtavat jostain päästä?
      Ei kait se lääkärin vika ole, etten ole terve? Tarvitsen jotain lääkettä tähän skitsoon oloon, ei näitä rituaaleja jaksa muuten.

      Olantsapiini ei mua lihota, mutta Abilify lihotti, vaikkei pitäis.
      Täytyy muistaa, että olemme yksilöitä ja näin ollen lääkekin vaikuttaa yksilöllisesti.

    • myrkkyä

      täällä kans zyprexa/olantsapiini eikä mitään mielihyvän tunteita, ilo katosi elämaästä

    • TokXIcz

      Olantsapiini on neurolepti eli lobotomoi käyttäjänsä aivot. Ei kai se ihme ole jos ei mitään enää päässä liiku tai tunteita tunne.... se on neuroleptien tarkoitus. Siksi niitä käytetään myös poliittisten vankien hiljentämiseen ja tuhoamiseen.

      • jokuvaan2

        Älä liioittele!

        Sukulaiseni on käyttänyt sitä lääkettä vuosia eikä ole mikään zombie. Jos hän lopettaa käytön, on edessä mania ja sen mukana ties mitä - jopa aggressiivisuus nousee tähtiin! En tiedä annostuksesta kyllä.

        Mutta ei olantsapiini lobotomoi aivoja, päässä liikkuu ajatuksia kuten ennenkin. Jos henkilö vähän rauhoittuu, on se pelkästään hyvä asia. Ei ole helppoa elää maanisen ihmisen läheisenä, jos ei tällä itselläkään ole kovin mukavaa.

        Poliittisiin tarkoituksiin ei Suomessa lääkkeitä käytetä.


      • 4+5
        jokuvaan2 kirjoitti:

        Älä liioittele!

        Sukulaiseni on käyttänyt sitä lääkettä vuosia eikä ole mikään zombie. Jos hän lopettaa käytön, on edessä mania ja sen mukana ties mitä - jopa aggressiivisuus nousee tähtiin! En tiedä annostuksesta kyllä.

        Mutta ei olantsapiini lobotomoi aivoja, päässä liikkuu ajatuksia kuten ennenkin. Jos henkilö vähän rauhoittuu, on se pelkästään hyvä asia. Ei ole helppoa elää maanisen ihmisen läheisenä, jos ei tällä itselläkään ole kovin mukavaa.

        Poliittisiin tarkoituksiin ei Suomessa lääkkeitä käytetä.

        Et ilmeisesti tiedä paljoa psykofarmakologiasta. Kannattaa tutustua, jos haluat ymmärtää tarkemmin. Tässä on hyvä videoesitelmä kaikille matti meikäläisille, joilla ei ole aikaisempaa osaamista tai koulutusta psykiatrisista aineista.
        http://www.youtube.com/watch?v=W4Xb29geVwE


      • allekirjoittanut
        jokuvaan2 kirjoitti:

        Älä liioittele!

        Sukulaiseni on käyttänyt sitä lääkettä vuosia eikä ole mikään zombie. Jos hän lopettaa käytön, on edessä mania ja sen mukana ties mitä - jopa aggressiivisuus nousee tähtiin! En tiedä annostuksesta kyllä.

        Mutta ei olantsapiini lobotomoi aivoja, päässä liikkuu ajatuksia kuten ennenkin. Jos henkilö vähän rauhoittuu, on se pelkästään hyvä asia. Ei ole helppoa elää maanisen ihmisen läheisenä, jos ei tällä itselläkään ole kovin mukavaa.

        Poliittisiin tarkoituksiin ei Suomessa lääkkeitä käytetä.

        Eipä, lääkkeillä kyllä tukahdutetaan myös poliittisista syistä, mutta onneksi vain joidenkin lääkärien taholta. Ja faktana on todettu olantsapiinin kutistavan aivoja pitkällä käytöllä. Lähdettä en nyt muista, mutta luotettavasta on ja löytynee googlella nopeasti, jos viitsii etsiä.


      • Anonyymi

        Itellä on psykoosi ja olanzapiinia popsinut yli 10 vuotta ja, lääke on tuhonnut mun kasvot rumaksi ei seiso enää ja yli 100 kiloo painoa ja lääkkeen ansiosta olen menettänyt kävely kyvyn myös elkää ikinä alottako tätä paskaa ja tästä on lähes mahdotonta päästä eroon Ite olen 3 yötä valvonut ja, uni tulee jossain klo 7 aamulla lisäksi älyttömät päänsäryt ja vapinat päälle


    • valemania

      Jospa sukulaiselle tuleekin lääkkeestä vieroitusoireita kun yritää lopettaa tai vähentää sitä eikä mitään oikeaa maniaa. Agressiivisuus paljastaa sen.

      Se, että on käyttänyt lääkettä vuosia, sukulaiset ja tuttavat ovat jo tottuneet hänen lääkepersoonallisuutensa piirteisiin, eivätkä muista millainen on synnynnäinen persoona.

    • ????????

      Sain nyt sitten tuollaista myrkkyä psykiatrian erikoislääkäriltä Olzanzapin 5mg iltaisin. Olen sellainen ahdistunut ja psykoottinen ja vainoharhainen ajattelija ja kyseenalaistaja.

      Uskaltaakohan alkaa popsia. ? Ilmeisesti vie päästä myös järjen, jos kommentoijia uskon ??

      • 200+53

        Joo siis lyhkäsesti tiivestettynä olantsapiini on karmeaa paskaa. Älä helvetissä suuhus laita, mutta enpä kieltääkään voi enkä halua. Oma päätöksesi.


      • klkukk

        Aloitin tuon noin puolitoista viikkoa iltaisin 10mg.Nyt jo kamalia painajaisia yöllä.Pitäisköhän lopettaa?


      • eqcyh6h
        klkukk kirjoitti:

        Aloitin tuon noin puolitoista viikkoa iltaisin 10mg.Nyt jo kamalia painajaisia yöllä.Pitäisköhän lopettaa?

        Lopeta nyt ennen kuin turmelet pääsi pysyvästi.


    • nappeja sairaille

      Eiköhän ne lääkkeet mielisairaille määrätä ihan tarkoituksen mukaisesti. Tätä vanhaa ketjua lukiessa mietin, että aika sairaat ihmiset neuvovat lääkityksessä toisiaan.

      • nappeja terveille

        Hhaha. Olethan hyvä ja tutustut asioihin ennen kuin kommentoit sen enempiä. Lupaan, että hyödyt oppimisesta sekä itsesi että läheistesi kannalta. Saatat jopa kiittää meitä jo asioihin paremmin tutustuneita, jotka osaamme varoittaa. Voit aloittaa opiskelun vaikka täältä www.cepuk.org.


      • 450D

        Mielisairauksia ei ole olemassa.


      • jhgfjnhg

        Sitten ei tarvia mielialalääkkeitäkään.


    • Hallinnassa enää sai

      Onko tämä Olantsapiini pahin myrkky, mitä voi lääkäri määrätä? Juttua on aika paljonkin juuri tästä tropista varsinkin negatiivista. Mitkä määrät on jo haitallisia omasta mielestänne? Miksi lääkärit määrää, jos maine huono?

    • ei mikään keijukaine

      Hei sain nyt Olanzarinia eka kertaa ja minua kiinnostaa tuo painonnousu.
      Tuleeko syötyä enemmän vai lihottaako itse lääke?

      Nimimerkillä, ei mikään keijukainen

      • kakssuuntainen

        Hei! sain myös ensimmäisen kerran Olatzapinia. unettomuuteen maniaa ekäisemään. lisäksi syön Voxraa 300mg. ketiapiinia 1200mg ,imovaanea 15mg ja eckitalopramea 10g,Aikamoinen lääkearsenaali mutta joten kuten tulen toimeen.
        Suuria inuvaikeuksia ja


    • poke_hono

      Olantsapiini. Ok siis.

      • Anonyymi

        Onko tämä vitsi? Lääkäri joka sallii tuon lääkekoktailin, pitäisi vetää edesvastuuseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tämä vitsi? Lääkäri joka sallii tuon lääkekoktailin, pitäisi vetää edesvastuuseen.

        Minäkin olen luullut, ettei enää noin tajuttomia sekoituksia edes määrätä.
        -90-luvulla ne määräsi ihan kauheita määriä eri pillereitä sekaisin.


    • myrkytetty

      Olen syönyt olatsapiiniä kolme vuotta, lihoin 32 kiloa,valvoin kolme vuotta yöt ja söin, olin täysin toiminta kyvytön lääkkeen syönnin ajan. Kun lääke loppui olin välittömästi terve. Olen siis sairastanut olatsabiinimasennusta. Lääke tuhoaa aivoja. Sitä käytetään poliittisilla vangeilla tappamaan ja tuhoamaan heitä. Sitten tapasin psykiatrin joka sanoi etten saa enää syödä olatsapiiniä. Hän sanoi myös että jos sitä määrätään lapsille ja nuorille on aivan sama jos ne viedään saunan taakse ja pää nirhastaan poikki. Minä reagoin lääkkeisiin kuin pieni lapsi, siksi varmaan sivuoireet olivat niin voimakkaat. Lääkäri sanoi myös että jos paino alkaa nousemaan silloin pitäisi heti lopettaa lääkkeen syönti. Minun lääkäri ja hoitaja olivat ihan tumpeloita, heidän olisi tullut huomata voimakkaat sivuoireet. Itse olin niin pahassa myrkytystilassa ja narsistiämmä vahhtasi koko kolmen vuoden ajan että varmasti syön myrkyt. Olen kiitollinen jos pääsen vielä lopuistakin myrkyistä eroon.

    • myrkytetty

      Lääkärini sanoi että olatsapiinistä on tullut tieto ettei sitä enää tulisi kenellekkään määrätä' sen vaarallisuuden vuoksi. Lääke lobotomoi aivoja.

    • ewplewp-

      Muistan lukeneeni että olantsapiinilla on niin paljon sivuvaikutuksia että 50 prosenttia lopettaa sen jonkun sivuvaikutuksen takia. Jos siis haluaa lihoa, olla unelias vihannes, haluaa aineenvaihduntansa sekaisin ummetuksineen, hankkia diabeteksen, mies haluaa hankkia rinnat itselleen (kyllä tällaistakin lääke aiheuttaa), erektio-ongelman, luopua libidostaan ja mielihyvän kokemisesta niin kannattaa aloittaa olantsapiini. Se on lobotomia, kemiallinen sellainen ja varsinkin jos ei ole psykoottinen niin kannattaa todenteolla kyseenalaistaa miksi lääkärisi edes ehdottaa sinulle moista myrkkyä. Lääke operoi jos vaikka minkä reseptorin kanssa ja sekoittaa pään. Dopamiinireseptorien peukaloimisella mielihyvälle voi heittää hyvästit. Kyseisellä lääkkeellä hiljennetään potilaan ajattelukyky ja traagista kyllä moni pakkohoidossa oleva vastoin tahtoaan tätä myrkkyä vetää. Useimmat eivät vapaaehtoisesti ja liekö ihmekään kyseisen myrkyn kohdalla. Hiljennettyä tällä saa kyllä ihmisen.

    • Lääketeollisuuden-uhri

      Olin 16 vuotias kun alotin olanzapiinin pakkohoidossa, psykoosin takia. Pääsin sieltä aika nopeasti pois ja psykoosin oireet katosivat askel kerrallaan ja lopuksi kokonaan 2 kuukaudessa.

      Nyt olen syönyt olanzapiinia vuoden (lääkärit määräävät sitä edelleen) ja ainoa syy tähän on lääkärin mukaan se että tämä
      "tasaa aivojen toimintaa". Joo mitä hittoa, tasaamiseen tarvitaanki varmasti 15mg joka ilta??? Tämä on siis mun kokemuksen mukaan aika lamauttava määrä.

      Kuulin perhetutultani (joka on siis palkittu ja ammattitaitoinen psykiatri) että yksityisellä lääkärillä samanlaiseen psykoosiin mikä minulla oli, niin määrätään lääkkeitä MAX kahdeksi kuukaudeksi..... Ja loput hoidetaan terapialla.

      Lääkkeen käyttöön ottamisen jälkeen oon lihonnut 11kg. Oon jatkuvasti pää jumissa. Ajatukset ei kulje niinkuin ennen ja keskittymiskyky on olematon. En pahemmin naureskele tai itke. En innostu kunnolla mistään ja olin ennen tosi luova, mutta nyt en löydä inspiraatiota mistään. Koulu ja sosiaaliset suhteet on kärsiny.

      Tähänkin oon niin tottunut jo että tämä kasvius tuntuu jo aika normaalilta. Perheenjäsenet vaan kysyy melkein päivittäin että "jumittaako?".

      Oon niin kyllästynyt tähän mielentilaan että aijon lopettaa lääkkeen, vaikka oma lääkärini on kyllä sitä vastaan. Ja en siis suosittele olanzapiinia pitkäaikaiskäyttöön kenellekkään. Jotenki tosi epäinhimillinen ja luonnoton lääke.

    • tsemppiä-

      Tulen surulliseksi, kun kuulen että näitä lääkkeitä määrätään alaikäisille :( paljon voimia sinne!

      Sama homma, vaikka olenkin sinua paljon vanhempi. Itsellä määrättiin aluksi pienempi määrä lääkettä nostaen sitä 20mg:n. Olen jostain lukenut, että lääkettä pitäisi määritä pienin hoitava annos, mikä olisi turvallisinta, mutta minulta ilmeisesti lääkäri halusi lamata loputkin aivotoiminnat. Psykoosini oli lyhytkestoinen, mutta lääkäri tahtoi varmistaa oikein kunnon annoksella etten luisu sinne takaisin. Jossain vaiheessa aloin salaa jättää lääkkeen ottamatta, aina kun mahdollista, ja kyllä, ihan järjissäni pysyin. Minut pakotettiin välillä syömään lääkettä. Ei järkevää ollut jättää välipäiviä lääkkeeseen, mutten kestänyt lääkkeen turruttavaa zombioloa illalla/aamulla. Voin fyysisesti pahoin lääkkeen ottamisen jälkeen. Olen kuullut että 5 mg:kin tekee jotkin zombeiksi. Vihaksi pistää tuo annos. Ilmeisesti 5 mg olantsapiinia vastaa jotain 200 mg:aa seroquelia eli siitä voi laskea että 20 mg on aivan mieletön annos. Niin, mitä edes tarkoittaa "tasaa aivojen toimintaa", pikemminkin lamaa normaalin aivotoiminnan ja hitaasti tuhoaa aivokudosta, tutkitusti. Lääkärit tykkäävät käyttää korulauseita. Minulle lääkäri kehui, että tämä parantaa masennuksen. Ennemminkin aloitti sen. Maailma on tuntunut harmaalta ja sieluttomalta heti lääkkeen aloituksesta asti ja teki minusta psykiatrian vihaajan, kuinka kylmästi näitä myrkkyjä vaan määrätään. Olen toivoton tällä hetkellä, ja uskon, että minulla ei ole tulevaisuutta tällä ajattelukyvyllä, -jokin- puuttuu. Vihainen ja toivoton.

      Olin olantsapiinilla n. 6 kk. 6 kk liikaa. Aivoni eivät enää toimi, tunnen oloni kuin aivokuolleeksi välillä. Ajatus ei liiku, minulla on anhedonia, kaikki tuntuu harmaalta, jotenkin erilaiselta, tyhjältä. Ennen olin nauravainen ja eloisa, idearikas, nykyään eleetön ja hidas, eikä vaan leikkaa. Aivojumit ovat tuttuja, ennen tarvin stimulaatiota ja olin vähän ehkä adhd, ja nautin omista pikku projekteista, nykyään olen vain hidas ja aivot jumii. Minulla ei ole enää sisäistä maailmaa, ja mielikuvitusta. Tuntuu kuin normaali aivojen toiminta olisi muuttunut ja tapa millä aivoni toimivat on muuttunut.

      Katselin osastolla sakkia. Yksi mies tärisi ja hänellä oli itseä suurempi olantsapiiniannos. Ilmeisesti sitä saa määrätä 30 mg:kin. En edes halua ajatella, mitä vuosien käyttö voi tehdä ihmiselle. itselle jo yksi annos aiheutti kamalan olon ja vihan koko tätä nykyistä hoitoa kohtaan. Hoito voi vaan pilata mahdollisesti ihmisen elämän. Ja kyllä, mullakin tuli 10 kiloa lisää.

      Yhdessä vaiheessa totesin lääkärille, että tahdon lopettaa ja niin lopetin. Valitettavasti olotila ei ole kohonnut ja zombimoodi jatkuu. Pitää vaan totutella tähän. Suosittelen sinulle hidasta lopetusta. Ja en suosittele tätä lääkettä kenellekään.

    • eikiitosneuroleptille

      kyllä se vaan niin on, että kaikki neuroleptit, eli ns. psykoosilääkkeet aiheuttavat todella karmeita sivuvaikutuksia (toki yksilöllistä). neuroleptit turruttaa, väsyttää, vie elämänilon, lihottaa ihan vaan muutamia mainitakseni .aiheuttaa sen ettei juuri kukaan jaksa ponnistella tätä ns. pakkolääkintää kohtaan vaikka oltaisiin avohoidossakin. minusta VIHANNES on juuri oikea sana kuvaamaan ihmistä joka joutuu käyttämään neuroleptejä. ( edelleen vaikutus yksilöllistä).

      • Ihanvaan

        Mua häirittee ku puhutaan olantsapiinistä neuroleptinä. Itse ku luin että se on bentsodiatsepiini johdos ja olin aivan kauhuissani tämän tiedon jälkeen koska bentsot jo kerran elämässäni lopettanu. Mä tosiaan luulin et se hullunlääke ku aloin sitä syömään. Pitää ny jotenkin lopettaa sen syöminen ja miettiä et millä nukutaan sitten...ja se ahdistus.


    • tsemppiä-

      Kyllä pahin pakkolääkintä on osastohoidossa, jonne kannattaa itsensä viimeisenä järjestää jos haluaa välttyä zombifioitumiselta, itse menin vielä vapaaehtoisesti. Avohoidossa voi kuitenkin heittää lääkkeet vaikka roskiin. Järjestelmä on niin kankea, että lääkkeet menevät osastolla aina vain tiettyinä kellonaikoina. Tämä tarkoitti sitä että meni myös rauhoittavat, vaikken niitä olisi niin paljon tarvinnut.

      Pahimpina aikoina uniongelmiini meni ensin rauhoittava neurolepti melatoniini isolla annoksella illalla vielä unilääke. Lääkepaketeissa lukee että noita ei edes pitäisi yhdistellä, mutta tämä oli lääkärin päätös. Pelkkiä rauhoittavia tuskin saa, vaikka monella menisi pahojakin tiloja uniongelmineen noilla ohi, vaan lääkäri on heti etsimässä "hoitavaa" lääkettä eli neuroleptiä tai jotain mielialalääkettä tai mielialantasaajaa. Jos ei sovi, niin kokeiluun otetaan heti seuraava, mikä monesti pahentaa potilaan oloa. Ja lääkkeen haku on hakuammuntaa. Jos lääkkeistä saa jotain reaktiota, niitä harvemmin otetaan kovin vakavasti, ja toitotetaan kuinka ne alkavat toimia vasta usean viikon päästä.

      Itselläni olo vaan heikkeni ja makasin enemmän, muutuin enemmän apaattiseksi ja ajattelukyvyttömäksi. Osastolla saatetaan kokeilla monia eri lääkkeitä yhdessä ja vaihdella niitä nopeassakin aikataulussa. En ollut ennen osastoa syönyt paljon yhtään lääkkeitä, ja olen varma että tuo lääkesekoitelma sekoitti entisestään päätäni. Ei ihme että aika osastolla meni sumussa ja en enää hahmottanut viikkojen kulkua, saatika en ihmettele sitä, että olen vieläkin sumussa, kärsin edelleen. Ei tuollaiset lääkemäärät saatika neuroleptit ole inhimillisiä. Kun joskus jäin kiinni siitä, etten käyttänyt lääkettä, saattoi monta hoitajaa tulla väkisin pitelemään ja pistämään noita myrkkyjä minuun, kun en ollut ottanut lääkettä suun kautta. Olo oli yhtäaikaa nöyryytetty ja vihainen. Yhtenä iltana olin aivan taju kankaalla tuollaisen shotin jälkeen. Vieläkin traumoja koko "hoito"jaksosta, ja päivä päivältä jatkuvat lopettamisoireet olantsapiinista sekä katkeruus omasta olotilasta. Pakkolääkintä vaan lisäsi vihaani ja hoitokielteisyyttäni. Voi olla että jotkut hyötyy näistä lääkkeistä, mutta itse koen, että minulla oli ihan täysin väärä lääke(en kyllä usko että oikeaa onkaan). Eikö lääkkeiden pitäisi lisätä elämäniloa ja auttaa eikä viedä elämäniloa ja katkeroittaa. Luulisi että hoitojakso oikeasti hoitaisi mutta itsellä ei tällaista kokemusta tullut. Niin ja vielä ilona tämän hoidon jälkeen saa lääkkeestä johtuvat vieroitusoireet, kun lopettaa lääkkeet.

    • hyvä_vai_pahempi

      Kuinka paljon pahempi on risperidoni?

    • poskgposk

      Tietysti on hankala sanoa kuin kokemuksen kautta, kumpi on pahempi ja se on yksilökohtaista, mutta eiköhän nuo ole melko samaa luokkaa, koska ovat molemmat neuroleptejä. Sivuvaikutukset, jotka on yhdellä kymmenestä tasoa ovat samankaltaisia; kuten huimaukset, vapinat, dyskinesiat, ummetukset, suun kuivumiset, seksuaalisen toiminnan häiriöt , prolaktiinin suureneminen, veriarvomuutokset, väsymys, painonnousu, turvotukset, silmä- ja iho-oireet, sydämen sykkeisiin liittyvät muutoket jne.... Olantsapiini on unettavampi versio näistä ja enemmän sedatoiva. Risperidonilla haittavaikutuslista oli pidempi yleisten sivuvaikutusten kohdalla, ja jos ihan wikipediasta lukee, niin risperidonia kuvataan "voimakkaaksi antipsykoottiseksi lääkkeeksi" ja raskaan sarjan hoidoksi, koska se on neurolepti.Siellä sanotaan myös että "monien muiden antipsykoottisten lääkkeiden tavoin risperidonin pitkäaikainen käyttö voi aiheuttaa ekstrapyramidaalioireita, verenkiertohäiriöitä ja pakkoliikkeitä, sekä pysyviä aivovaurioita ja kognitiivisten kykyjen heikentymistä" ja sitä kuvataan tehokkaammaksi kuin haloperidoli. Olantsapiinin kohdalla wikipediassa muistetaan mainita sen aivoja pienentävä vaikutus apinakokeissa. Wikipediassa lukee: Olantsapiini ei ole niin radikaali kuin risperidoni ja olantsapiinia yleensä käytetään monta vuotta. Olantsapiini vaikuttaa useisiin kemiallisiin reseptoreihin eli sillä on ns. laajakirjoinen affiniteetti. Risperidonin vaikutusmekanismi on taas seuraava:"Selektiivinen monoamiinien vaikutuksia salpaava aine joka sitoutuu voimakkaasti serotonergisiin 5-HT2 ja dopaminergisiin D2-reseptoreihin. Se salpaa myös alfa-1-adrenergisia reseptoreita ja H1-histamiini- ja alfa-2 -adrenergisia reseptoreita. Ei sitoudu kolinergisiin reseptoreihin. Voimakas D2-antagonisti. Lievittää skitsofrenian nk. positiivisia oireita. Farmakologiset ominaisuudet poikkeavat perinteisistä neurolepteistä. Aiheuttaa perinteisiä neuroleptejä vähemmän katalepsiaa ja motoristen toimintojen heikentymistä." Näitä kahta on vertailtu tutkimuksessa, ja risperidoni nosti vähemmän painoa ja aiheutti vähemmän kuivaa suuta ja olantsapiini vähemmän unettomuutta ja päänsärkyä.

      Tutkimuksissa sanottiin että molemmat ovat turvallisia ja tehokkaita hoitamaan psykoottisia oireita (uskokoon ken tahtoo). Olantsapiinilla todettiin olevan parempi vaikutus ns. negatiivisiin oireisiin. Ekstrapyramidaalioireissa, hyperprolaktinemiassa ja seksuaalisissa toimintahäiriöissä olantsapiini voitti risperidonin. Haittavaikutuksiakin oli vähemmän raportoituna olantsapiinilla kuin risperidonilla. "Thus, the differential preclinical profiles of these two drugs were also evident in a controlled, clinical investigation. Olanzapine seemed to have a risk-versus-benefit advantage."
      http://www.psychiatrictimes.com/articles/olanzapine-versus-risperidone-rematch
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9315992
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Risperidoni
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Olantsapiini

    • METGU

      Itel Lääkityksenä Metadoni 16ml\80mg, Opamox 15mg x 2, Olanzapine SANDOZ 5mg x 3, Seronil 20mg x 2 ja Levozin 25mg x 3 ja hyvin menee

      • Anonyymi

        Onpa paljon rauhottavia lääkkeitä. Mulla pelkästään olatsabiini. Lihottaa vie yöunet,, vie tunteet.


    • hypömania

      Kärsin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä ja aamulla menee 10mg olanzapiinia puolikkaan masennuslääkkeen ohessa. Elämäni on helpottunut huomattavasti kun mania ja depressiiviset vaiheet ovat tasoittuneet. Oikeaa lääkettä etsittiin minulle yli 10 vuotta. Auttanut minua ainankin, helpompaa elämää tämä on kun olla maniassa pilaamassa ihmissuhteet, jonka jälkeen olla depressiivisenä ihmetellen mitä kaikkea sitä tuli tehtyä. En kyllä suosittele lääkettä missään nimessä alaikäisille. Niin ja painoni on noussut lääkkeen aloituksen jälkeen n.20kg, olen syönyt lääkettä nyt kolme vuotta.

    • MTnr84

      Juu ,mielentasaaja lääke sekä psykoosilääke.Mulle on sopinut melko hyvin, olen
      käyttänyt yli 2 vuotta.Unettomuuteen on ainakin tehonnut. Painokin nousi 5kg.

    • Jkkjjjjhgff

      Onko Olantsapiini Amphetamiia.

    • Kjhklk

      Onko Olatsapiini Amphetamiini johdannainen.

      • Ihanvaan

        Eiku bentso. Wikipedia kertoi mulle totuuden perkele...


    • AFFELAINENHAH

      Ei mitään tekemistä affelaisenkaa!prklll

    • Peijakas-

      Mulla menny olantsapiinia kolmisen vuotta skitson hoitoon.. Hyvin puree ja massaa tullu lisää, mut ei mulla ole juurikaan pahaa sanottavaa.. Kovasti muut sanoo, että väsyttää ja on hyvä lääke nukahtamisee, mut ei se mulla kyllä niin toimi.,

    • aivokuollut

      Mulla on kokeiltu masennuslääkkeistä essitalopraamit, seronil ja venlafaxiini, sitten osastolla opamox ja diapam, ketipinoriakin menee, mutta olantsapiinia vittumaisempaa ei ole ollut. Paino nousi kuukaudessa 10kg, oon muutoin aina ollut siro ja hoikka nuori (nyt ikää 19 vuotta). En jaksa tehdä ikinä mitään, makaan vaan kaikki päivät vuorotellen syömistä ja nukkumista. Kämppikset ihmettelee, miten helvetissä ihminen voi vaan maata koko elämänsä hukkaan.

    • olaa

      Itselläni menee olantsapiini 30mg ja päivät kuluvat makuu asennossa melko pitkälti. Paino ei kylläkään noussut yhtään tuosta lääkkeestä. Ikää nyt 21 vuotta ja toimintakyky kun vanhalla ihmisellä

    • Olan

      2005 vuoden alusta olen syönnyt olantsapiiniä. Laiska olo vaivaa tällä hetkellä. Syön 17,5mg päivässä tällä hetkellä.

      • Olanj

        Olo on nyt virkistynyt. Tv.Olan


      • Olanj

        Kohtuu hyvä talvi on takana samalla lääkityksellä. Kesästä voi tulla taas vaikea, vaikka lääkitys on sama.


    • Hatziba

      Syönyt nyt kaksi viikoa. Aamulla 25mg illalla 50mg. Ei väsytä ja olo tasaantunut. Lähi muisti vaan on heikentynyt tällä jaksolla.

    • äläolelammas

      Olantsapiini on pahimpia myrkkyjä, "lääkkeitä" eli laillisia huumausaineita mitä on. Vieroitus on helvetti. Unettomuutta ja erittäin pahaa oloa.

      Turvottaa ihmisen porsaaksi ja aiheuttaa kamalia terveyshaittoja joka puolella kehoa. Pitkässä juoksussa varmasti. Se on toksista aivoille, keskushermostolle ja mielelle. Kutistaa aivoja pitkässä käytössä (neurotoksista), ja voi aiheuttaa diabeteksen. Sotkee hormoneja ja normaalia kehon toimintaa.

      Jos haluat olla hidas zombi, jonka ajatus ei juokse, joka ei muuta tee kuin nukkuu, on irtaantunut itsestään, on jatkuvassa pöhnässä, motivaatio mihinkään ja seksielämä häviää, valitse Olantsapiini tai Zyprexa. Lääkärit suosittelee, mutta lääkäritpä eivät koe haittoja omassa kehossaan eivätkä he edes pyydä anteeksi jos haittoja aiheuttavat. Heitä ei loppupeleissä kiinnosta.

      Haluatko kokeilla? Omalla vastuullasi.

    • zyp

      zyprexa on ehdottomasti paras lääke skitsoiluun,jo 15 vuotta sitä nauttinut 30mg/vrk enkä voi valittaa.Elämä on tasapainossa enkä anna asioiden stressata.En suinkaan nuoku päivisin vaan ulkoilen paljon ja hoidan kotia,harrastan käsitöitä,lauleskelen paljon...elämä on ihanaa ilman harhoja ja epäluuloja.Suosittelen.

      • äläolelammas

        Tiesitkö, että 30 mg on yli lääkeyhtiön korkeimman suositteleman rajan (20mg).

        Ja tiesitkö, että olet koekaniini mitä lääkkeen koko elämän käyttöön tulee, jos meinaat käyttää sitä koko elämäsi.

        Ehkä tiesitkin. Lycka till!


      • Anonyymi

        Zyprexa on sama kuin olanzapiini.


    • zyp

      Sulle:äläolelammas...oli psykoositurbulenssissani aika jolloin psykiatrini kirjoitti mulle Zyprexaa 40mg/vrk! Käytin sitä annosta yli vuoden ilman minkäänlaista epäjärjestystä päässäni.Päinvastoin.Jatkoin 30mg:lla eteenpäin kun sain luvan laskea annosta.itse keksin n. 2vuotta sitten ensin kokeilla 20mg:aa noin Niinkuin huvin vuoksi jatkuisivatko yöunet hyvinä. Ja hyvinä jatkuivat. Koko prosessin aikana painoni on noussut n.12 kiloa.Verensokeri ok.Rasvat ok. En todellakaan valita lääkkeestä.En ymmärrä miksi kaikki parjaavat Zyprexaa.Esim Seroquel Prolongia käytin 1200mg jotta olisi ollut edes saman suuntainen hyöty kuin Zyprexa 30mg:sta.

      • äläolelammas

        Siksi kun osa saa pahoja haittoja.


    • zyp

      Lueskelkaa englanninkielisiä sivuja,hyvin monessa tutkimuksessa on puollettu olantsapiinin käytön katoksi 30mg/vrk,osa psykiatrian asiakkaista on käyttänyt jopa 50mg/vrk.Letaali annos vaihtelee 450-1000mg:n tienoilla. Älkää nyt olko niin peljästyneitä.

      • hmmmmmttyyy

        Se että jotain on puollettu ei tee siitä turvallista tai hyvinvointia lisäävää.
        Ei alkoholikaan heti tapa, mutta reilummin käyttävillä alkaa käsi tutista ja älylliset toiminnot heikentyä.


      • Anonyymi
        hmmmmmttyyy kirjoitti:

        Se että jotain on puollettu ei tee siitä turvallista tai hyvinvointia lisäävää.
        Ei alkoholikaan heti tapa, mutta reilummin käyttävillä alkaa käsi tutista ja älylliset toiminnot heikentyä.

        Vaan mikä on potilaiden elämänlaatu? Minulla ei sellaista ollut neurolepteissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan mikä on potilaiden elämänlaatu? Minulla ei sellaista ollut neurolepteissä.

        Totta tämä.
        Lääkittynä oli elämää mutta siinä ei ollut mitään laatua.
        Elämänlaatu palasi kun lopetin Olanzapiinin.
        Järki leikkaa taas, eli sitä osaa käyttää.


    • ola28

      Olantsapiini saattaa olla hyvä lääke alkuperäistarkoitukseen. Itselläni laitettiin tehostamaan ssri-lääkkeen vaikutusta. Lihoin 5kg 2 kk ja nyt on lääkkeen alasajo menossa. Turruttaa pään ja vieroitusoireet ovat olleet aika rankkoja. En suosittele kuin tosi tarpeeseen. Olen vierottautunut usein eri ssri- lääkkeestä ja olantsapiinin vierotus on suhteessa rankkkempaa. Miettiä kannattaa alkaako tätä syömään ellei ole skitsofreniaa tms.

      • Enymmärräk

        Mitä ihmettä on ssri-lääkkeen tehostaminen antipsykootilla. Miten se toinen sitä toista tehostaa.


    • MTnr84

      Minä en eläessäni ole nähnyt tälläistä lääkekeskustelua ja lopetin olanzapinin käytön
      ihan ominpäin.Lääkevieroitus kesti useita viikkoja,mutta pääsin kuin pääsinkin siitä.
      Pää on kuin wc-pönttö ja ihan tyhjä.Kyllä voin sanoa että vie kaikki tämä lääke.Sairaalaan en ole joutunut muutakuin lähi-omaiseni pyynnöstä, nyt en kuitenkaan.Itselläni todettu skitsofrenia v.2010.Hyvin olen pärjännyt,muuten mutta mielenterveyteni on nyt kärsinyt. Käytän toista lääkettä.Katsotaan nyt jospa psykiatri
      toteaisi minut terveeksi.Hyviä vointeja vaan kaikille ja kirjoitelkaa taas!

      • varovaisuutta-

        Antipsykootteja ei kannata lopettaa omin päin ilman lääkärille puhumista vaikka kokisi sen kuinka haitalliseksi. Se voi olla vaarallista ja siitä voi seurata vieroituspsykoosi, unettomuutta ja vaikka ja mitä.
        Muutenkin antipsykootit ja muutkin psyykenlääkkeet kannattaa lopettaa erittäin hitaasti vähennellen itseään annoksen vähenemiseen totuttaen. Siihen voi mennä kuukausia, tai joillakin paljon pitempäänkin.


    • kovatonmyrkyt

      Olanzapiinia tarjotaan helposti kaksisuuntaiseen mielialanvaihteluun, jos epilepsialääkekokeilu Absenor on johtanut katastrofiin, minkä se helposti tekee. Temestaa voi vuorostaan tuotakin yritellä ja vastoin ohjeita jatkaa kuin lääkäri ei olisi kielloista ikinä kuullutkaan. Potilaan lähennellessä menehtymistä lääkkeet lopetetaan varmuuden vuoksi kuin seinään, eikä enää neuvotella asteittaisesta luopumisesta. Kuinka pitkälle lääkkeitä voidaan määrätä ilman että kukaan kiinnittää huomiota haittoihin olisi todellakin vakavan uudelleenarvioinnin paikka.

      Ajatelkaapas vanhempia ihmisiä, jotka näiden lääkkeiden vaikutuksenalaisina hoipertelevat laitoksissamme. Ketkä heidän avukseen mahtaisivat rientää, kun kaiken hädän niin kevyesti saa kaadettua perussairauden piikkiin. Sairaaloissa ja hoivakodeissa pitäisi olla jokin nopean avun hälytysjärjestelmä, jonka turvin lääkkeistä seonnut pääsisi turvaan.

    • Nainen_1988-1

      Itkin lukiessani tätä ketjua.

      Olen 88 syntynyt. Minulle syötettiin Orsanilia (poistettu käytöstä) 8-11-vuotiaaksi ja Zyprexaa 11-16 vuotiaaksi. Kaikkiaan 8 vuotta psyykelääkkeitä lapsena. Sairastin 8-9 vuotiaana psykoosin, joka sisälsi syömishäiriöoireita, pakkoliikesarjoja ja voimakkaita pelkoja. Hallusinaatioita ei ollut onneksi.

      Zyprexasta lihoin heti ekana talvena 20kg, vaikka söin normaalisti. Olin 5.luokalla lähes satakiloinen. Sain kuulla paljon lihavuudestani ja minua kiusattiin usein. Opin pelkäämään ikäisiäni ja ulkopuolistuin. Vain ruokailutottumuksiani epäiltiin lihomisestani. En oppinut tuntemaan seksuaalitoimintojani ja pidin itseäni viallisena, koska en saanut orgasmia ennen 20.ikävuotta (vaikka seksielämä alkoi 14.vuotiaana).

      Zyprexa ajettiin minulla alas 2004 syksyllä ja kevääseen mennessä olin laihtunut 20 kg, laihduttamatta.

      Miksihän minulle syötettiin lääkettä koko peruskouluikäni, vaikka psykoosi oli verrattain lyhyt eikä kroonista mielisairautta ilmennyt? Miksi minua myrkytettiin. Onneksi en saanut diabetesta ylipainoisena, vaikka meillä on se sukuvika.

      Minulle jäi Zyprexan jäljiltä kohonnut prolaktiinitaso (mainittu lääkeinfon sivuoireissa). Olen saanut 3 keskenmenoa enkä tule oikeastaan lainkaan raskaaksi, vaikka on ollut lukuisia kumppaneja (joista osa perheellistynyt muiden kanssa onnistuneesti). Tekiköhän Zyprexa minusta hedelmättömän. Monta vuotta hämmästelin, miksen tule raskaaksi ja nyt syy alkanut hahmottua.

      Tekisi mieli etsiä muita ehkä saman kokeneita. Meidän pitäisi vaatia anteeksipyyntö tai korvauksia.

    • Slivowitz

      Zyprexan vaikuttava aine on olantsepiini... Ja paskat. Uraanin 238- isotooppia siinä on, mikä on virittyessään ERITTÄIN voimakas gamma- säteilijä. Ja velotableteissa lisäksi litiumia, jonka takia se sulaa nopeasti suussa.

    • Olanj

      2005 vuodesta olen syönnyt olantsapiiniä. Nyt on samanlainen olo, kuin ennen sairastumista.

    • Ensuosi

      Hirveä lääke.. jo 2.5mg vetää ihan zombiksi.

    • Vittuettävituttaa

      Jep jep. Ainoa lääke joka psykoosissa auttoi ääniin. Reilu 10kg lisää läskiä, pää ihan jumissa, hirveet vapinat ja mies valitti seksin puutetta kun makasin vaan sohvan pohjalla. Vitn hyvä pakka. Vuosi mentiin sillä ja vaihdettiin pikkuhiljaa aripiprazoleen. Miksiköhän ei aiemmin?
      Kolme vuotta lääkkeiden syöntiä takana ja muisti aivan reikäjuustoa. Sentään kerran kuukaudessa tekee aripiprazolella seksiä mieli. Äijä ihan paskana lastenhoidosta ja seksielämästä.

      • kauhullaseuraillut

        Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että muistisairauksissa näitä nimenomaan muistin menetykseen johtavia neurolepteja oikein suositaan laitoksissamme. Pääasia tuntuu olevan, että lääkitään, ei se, mihin lääkitys johtaa. Ainahan tuo näyttää pahempaan johtavan, ainakin kokonaisarvion perusteella, ja sitten onkin taas hyvä syy vaihtaa uuteen, mikäli pää vielä kokeiluja kestää. Koska entisestäkään lääkesumusta potilaat eivät ole päässeet eroon, ja verenkierrossa seilaa jos jonkinlaista toksista, on sula mahdottomuus arvailla, kuinka uusi lisätty kemikaali jo olemassaoleviin reagoi. Sitten päivitellään, kuinka ihmeessä sairaudet eivät ota taittuakseen.


    • Olanj

      Ihan ok kunnossa henkisesti, mutta fyysisesti, kun rasittaa, niin palautuminen on hidasta, mutta niin on ollut muittenkin neuroleptien kanssa. Pystyykö kukaan tekemään fyysistä työtä, joka syö olantsapiiniä?

    • kkkkkkj

      Ihan kamala lääke. Mulle määräättiin sitä syötäväksi kun olin 13v ja söin sitä 3vuotta. Nyt olen ollut siis jo 5vuotta ilman lääkettä. Mutta olen aivan varma että tollainen todella voimakas keskushermostoon vaikuttava aine on laukaissut mulle tämän jatkuvan masennuksen joka mulla nyt on. En käy enää lääkäreissä tai psykiatreilla, koksa olen saanut traumat heistä. Mutta olen aika varma että mulla on nyt kaksikssuntainen mielialahäiriö. Ja syypää on se idiootti lääkäri Tuomo, joka sen lääkkeen pienelle tytölle määräsi ja pakotti syömään vaikken halunnut. Älkää ainakaan viattomille ainoastaan surullisille nuorille sitä lääkettä antako :(

      • Anonyymi

        Psykiatria ja erityisesti nykyajan biologiaan suuntautunut psykiatria on yhteiskunnan syöpä. Inhoni sitä kohtaan on aina vain suurempi, kun luen näitä tarinoita nuorten lääkitsemisestä. Olemassa on nuoria jotka saa koko aikuisikänsä miettiä mitä heille on tehty kun kasvuiässä syötetty neuroleptiä.. Itse sain onneksi elää nuoruusikäni ilman näitä ällöttäviä lääkkeidentunkijoita ja käsitystäkään näistä mömmöistä mitä ihmisille tungetaan. Valitettavasti astuin ansaan ja vietin vuosia pillereitä popsien.


    • Pakkoajatuksista_kärsivä

      Itselläni toiminut hyvin. Oli ensimmäisen kuukauden aika väsyttävä lääke, mutta nykyään ei väsytä enään yhtään. Lisäkiloja tullut vähäsen. Pitää pakkoajatukset hyvin kurissa.

    • cerealspiller-on-placebo

      Oli käytössä v.2004 - 2009 ainoana lääkkeenä annosvälillä 7,5mg - 10mg. Toimi tuhottoman hyvin sekä psykoosi-, että masennusta estävänä lääkkeenä. Opiskelin tällä välin ammattikorkeassa ja valmistuin erinomaisin arvosanoin. Olen tyypin 1 kaksisuuntainen. Olantsapiinin jälkeen oli Seroquel 900mg jonka läpi tuli elämäni toinen ja kolmas psykoosijakso, jotka hoidettiin sairaalassa. Painonnousun ja tehottomuuden takia vaihdettiin yhteisymmärryksessä Zeldoxiin (tsiprasidoni) aluksi 100mg x 2 /vrk,

      Olantsapiini on oman kokemukseni johdosta ollut tehokkain lääke kaksisuuntaisen mielialahäiriön estolääkkeenä. Painonnousu on kieltämättä ongelma, mutta ei se elämän pituus vaan se laatu. Vaimitensenytoli??

      • joskerrantoimi

        Jos lääke oli niin hyvä kuten kerroit, miksi vaihdettiin tuohon järkyttävän huonoon, eikä myöhemminkään koettu tarpeelliseksi palata siihen hyvään.


    • Freepass

      Tulee zombie olo ja lihoo herkästi. Mulla tuli alussa kilo päivässä. Kiitti ja riitti, psykka voi itse syödä tuon tuotteen. Enkä edes ymmärrä miksi tuota määrättiin kun ei ole ikinä ollut psykoosia ja siihenkin pitäis riittää ketipinor jota syön päivittäin 400mg. Kaksisuuntaiseen tuo ketipinor alunperin määrätty.

    • Nnuh

      Olantsapiini lihottaa. Painonhallinta ja laihdutus onnistui kuitenkin itselläni tiukalla vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Suosittelen kaikkia olantsapiinilla lihottavia kokeilemaan VHH:ta.

      Rauha ja Jumalan armo olkoon kanssanne.

    • Ihanvaan

      Joo tota noin...olipas lukemista. Hienoo kuitenkin et löyty paljon vastauksia. Mut takerrun tohon neurolepti asiaan ensimmäisenä. Itse luin wikipediasta että olantsapiini on bentsodiatsepiini johdos. Liian myöhään tosin ku olin jo ehtinyt käyttään lääkettä kuukausitolkulla. 10mg alotin ja tiputtanu myöhemmin 5mg. Autto vaan ahdistukseen niin pirun hyvin etten pystyny lopettaan lääkettä ja ei ihmekään et ku on bentso johdos.( Aluks vähän sumunen olo.) Pitäny hemmetin hyvänä lääkkeenä kunnes alkanu masentaan. Koulu jota lääkkeen avulla pystyin jatkaan ni tekis ny mieli lopettaa. On psykoosiin alun perin määrätty mut sit jääny reseptille ja aluks käytin vaan sillon tällön (ois pitäny pysyä siinä), mut sit aloin syömään joka ilta. Luulin todellakin et tää on vaan joku neurolepti jona tätä pidetään, mut veikkaan et joudun toisen kerran elämässäni lopettaan bentsot. Ei muuten ollu kivaa. 10v. ehdin syömään niitä ja oireet ei ollu leikkiä. On niin huijattu olo et ny sama tilanne. Ny onneks vaan vuosi takana. Aivovaurioita varmasti on jo tullut jo edellisistä mut ei ois ny mukavaa pahentaa tilannetta. Syy miksi nyt luultavasti toivottavasti lopetan lääkityksen on masennus jota bentsojen tiedetään aiheuttavan yms...lukee wikipediaa niin niin... Sit vaan joku muu lääke käyttöön auttaan unettomuuteen ja toivottavasti tavallinen hullunlääke sit auttaa. Joku joku joku... Ku just tutkinu täs niitä kaikkia ja miettiny masennuslääkityksen aloittamista mut se aiheuttaja onkin mitä syön... Koittakaa pärjätä ilman ja just niinku vain akuutteihin tilanteisiin ihan fiksua antaakin. Ku oikeesti flippaa. Zemppiä kaikille!

    • Kauhua

      Voiko tämä aiheuttaa aivotoiminta häiriöitä ja lamaantumista ja sitä että meinaa aivotoiminta loppua?

      • Anonyymi

        Aika hyvin kuvattu. Meinaan tuolta tuntui tätä lääkettä käyttäessä. Lamaantunut aivotoiminta kuvaa terminä hyvin Zyprexan vaikutusta. Lääkäri varmaan kieltäisi asian vaan he ei näihin kovan luokan mömmöihin koske. Jos koskisivat he ei kykenisi tekemään ajatusta paljon vaativaa työtä.


    • Wexin

      Olisi myös kivaa tietää tästä lääkkeestä mitä se tekee,olen juuri aloittanut lääkkeen.

    • täältävaan

      Puolueetonta tutkimustietoa aiheesta löytyy mm. seuraavilta sivuilta:
      http://akukopakkala.fi/professori-gotzsche-halusi-varoittaa-suomalaisia-laakareita-vaarasta/

      Professori Peter Gøtzsche johtaa pohjoismaista Cochrane – keskusta. Cochrane-keskuksissa pyritään seulomaan puolueettomasti oikeasti pätevät johtopäätökset lääketieteellisestä tutkimusmassasta.

      Viime vuosina Peter Gøtzsche on keskittynyt selvittämään psyykenlääkkeiden hyötyjä ja haittoja. Hänen mielestään tieteellinen näyttö osoittaa nykyään yleisesti käytössä olevien psyyken lääkkeiden olevan yleensä enemmän haitaksi kuin hyödyksi potilaille.

    • täältävaan

      Tässä video psykologi Aku Kopakkalan haastattelusta Ylen Dosentti-ohjelmassa. Kopakkalahan on siis Mehiläisen entinen johtava psykologi, joka irtisanottiin koska hän kritisoi psyykenlääkkeiden pitkäaikaiskäyttöä.

      Kopakkala ei demonisoi lääkkeitä eivätkä hänen mielipiteensä ole mistään äärilaidasta. Hän kertoo perusteet kriittiselle kannalleen:
      https://www.youtube.com/watch?v=UYNqCCqUzow

    • täältävaan

      Suosittelen lämpimästi tuota Kopakkalan haastattelua. Katsokaa ihmeessä jos teillä on kone jossa on mahdollisuus kuunnella äänitiedostoja. Kopakkala summaa asiat tutkimuksista ja kliinisestä kokemuksesta. Kertoo irtisanomisestaan, masennuksen hoidosta, neurolepteistä, Keroputaan mallista...

    • Uil

      Hyviä juttuja oli noissa mitä laitoit.

    • Uliuisa

      Mitä tapahtuu jos syön olantsapiinia ja olen jo terve. Vaikuttaako aivotoimimtaan?

    • Hätää

      Olis myös hyvä tietää että tekeekö niin että meinaa aivotoiminta loppua ja muuttuuko täysin kasviksi?

    • Zippejä

      Minut tämä lääke on tehny ihan kasviksi :( aion lopettaa tän paskan syömisen. Voinkohan palautua entiselleni?

    • Kiusii

      Oon syöny tätä lääkkeitä muutaman kuukauden ja nyt aivotoiminta on lopussa. Johtuulo se tästäon lääkkeestä?

      • Anonyymi

        Aivotoiminta ei voi olla lopussa, kun on tännekin pystynyt kirjoittamaan.


    • Kauhuissaan

      Mitä tapahtuu jos syö tätä lääkettä ja ei tarvis ja mitä käy jos syö tätä lääkettä pitkään?

    • hyi

      huono lääke älkää syökö.. Kaverini kuoli tähän lääkkeeseen otti annoksen normaalisti ja kuoli yön aikana. huono lääke. älä syö.

    • MTnr84

      Minä siis lopetin olanzapiinin käytön vuonna 2016 ominpäin. Mutta yhä ne v.2019. kirjoittaa sitä lää-
      kettä mulle reseptinä. Olen pysynyt avohoidossa ja syön vain yhtä lääkettä.Näitten keskustelujen
      kautta ei muuta voi sanoa kuin mitä syöttävät psykoosilääkkeitä enää yli 50-vuotiaalle.Eikä olla edes
      tavattu vastaanotoilla psykiatreja nyt.Mä katsos en enää viitsi kertoa niille etten käytä lääkettä. Ja ei
      ole viä kukaan ihminen pakottanut.Opin että on kovemman luokan myrkkyä!Näin itsekin päättelen
      näistä keskusteluista!

      • Olanzip

        Pari vuotta syöny olanzippejä ja auttaa hyvin ahdistukseen, paino kyllä noussut varmaan sen 20kg


    • Anonyymi

      Paskat paino pillereistä nouse= 0 kaloria..

      • Anonyymi

        Trolli.


      • Anonyymi

        Se meneekin niin, että lääkkeet lisäävät ruokahalua, ja sitten paino alkaa nousta ku tulee syötyä enemmän.


    • Anonyymi

      Painonnousu ja diabetes
      Osa sekä perinteisistä että toisen polven psykoosilääkkeistä aiheuttaa merkittävää painonnousua. Uuden polven psykoosilääkkeistä klotsapiini ja olantsapiini ovat tässä suhteessa selvästi ongelmallisimmat. Ketiapiini ja risperidoni aiheuttavat merkittävää painonnousua klotsapiinia ja olantsapiinia harvemmin. Sen sijaan tsiprasidonin, sertindolin, aripipratsolin ja lurasidonin käyttöön liittyy selvästi harvemmin painonnousua.

      Psykoosilääkkeiden aiheuttama painonnousu ja siihen liittyvät plasman kolesterolin ja rasvojen pitoisuuden kohoaminen lisäävät pidemmällä aikavälillä myös sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Jos paino kohoaa lääkkeen käytön seurauksena muutamassa viikossa tai kuukaudessa 5–10 % lähtöpainosta, lääkkeen vaihtamisesta toiseen kannattaa aina neuvotella lääkärin kanssa. Aina tämä ei kuitenkaan onnistu siksi, että painonnousua aiheuttava lääke on psykoottisten oireiden kannalta tehokkain lääke. Usein myös muut potilaan psykoosin hoidossa toimivat lääkkeet aiheuttavat painon nousua.

      Psykoosilääkkeiden aiheuttama painonnousu on yleensä nopeinta lääkityksen alussa, mutta voi jatkua pitkään. Lääkkeiden aiheuttama lihavuus on usein ongelma itsetunnon ja sosiaalisten suhteiden kannalta. Lääkkeiden aiheuttamaa painonnousua voidaan estää liikunnan ja dieetin avulla.

      Painonnousun ohella ainakin klotsapiini ja olantsapiini lisäävät diabeteksen kehittymisen riskiä. Niiden käyttöä pyritään mahdollisuuksien mukaan välttämään, jos henkilön suvussa esiintyy diabetesta. Psykoosilääkkeitä käyttävien potilaiden veren sokeripitoisuus kannattaa aika ajoin mitata. Joidenkin tutkimusten valossa sekä diabeteksen hoidossa käytetty metformiini että myös melatoniini voivat vähentää psykoosilääkkeiden aiheuttamaa painon kohoamista.

    • Anonyymi

      Mitenkäs jos jokainen olantsapiinia popsiva potilas lähtis kokeilemaan lääkekannabista? Jopa ne jotka kyseisestä yrtistä saaneet psykoosin. Lajikkeita on ja paljon ja toinen voi laukaista ja toinen vastaavasti korjata yksilöllistä mutta tämäkin on mahdollista kun kysytte. Itse olen olut psykoosissa en mennyt lääkäriin ja taistelin itseni todellisuuteen ystävien siis oikeiden ystävien joihin voi luottaa 100% rehellisyyttä vaatii koska täytyy pystyä kertomaan syyt olipa ne mitä vain ennenkuin voit jollainlailla edes paranemaanpäin lähtee sun täytyy hyväksyä että sullon surrannu päässä. Ja vastaavasti voi olla että on niin ihmeellisyyksiä tapahtunut ettei kukaan usko ja sit oot psykoosissa vaikka kerrot totuutta. Mutta luonnon lääkkeet olisi varmasti parempaa kuin nämä teolliset rahankeruu nappulat.. Jokaisen pillerin valmistajan pitäisi syödä keksimäänsä valmistetta vähintään vuosi. Kellekään ei pidä syöttää mitään mitä ei myös itse olisi valmis syömään. Lääkärit on perseestä ja pelkäävät virkojen puolesta koska ylilääkärit pelkäävät paikkansa menetystä jos ei saada kansalle pillereitä. Riistoa. Muistakaa myös potilaan itsemääräämis oikeus on Suomessa ja toteutuu kun pidät puolesi ja otat asian ajajan tueksesi. Loppuu myrkytys ja lääkekuolemat plus kasvikset kuuluu pellolle ei kaupunki kuvaan tai juures mikä nyt vaan mutta ei vaivat vammat lääkkeellä parane vaan oireet saadaan piiloon. Ja sairaus jää hoitamatta. Joka todellakin pitäisi olla ensisijainen kohde ei oireitten peittely vaan syyn selvittäminen ja sit lääkitään kun kaikki tietää mistä mikäkin johtuu. Kalso on ihan kuin hitleri ja tulee skitsahtaa ja vetää ittesä kiikkuun kun tajuaa että en tehnyt työtään vaan oli vain yksiratas rahavirrassa. Ja mitä jäi käteen.. Kaapit täyteen ofizerin purkkeja. Ihan sama mitä käsketään määrätä jos se ei ole eettisesti oikein ja saa ihmisen voimaan pahemmin niin silloin on jotakin mätää järjestelmässä? Kuunnelkaa potilasta ja ajatelkaa omalle kohdalle kuinka haluaisit sinua käsiteltävän vast. Tilanteessa.!!!!!!

      • Anonyymi

        Sinulle ei ole sitten löydetty sopivaa, parantavaa lääkitystä.


      • Anonyymi

        Olkoot lajikkeita vaikka kuinka paljon, mutta itse en ainakaan ota riskiä sairastua psykoosiin, koska olen sellaisia kannabiksesta saanut.
        Olisihan se typerää alkaa kokeilla, tuleeko jostain lajikkeesta psykoosia vai ei.
        Ei kiitos.


    • Anonyymi

      Puolisoni parani psykoosista todella nopeasti olanzapiinin avulla, ja kaksisuuntaisen aiheuttamat mielialanvaihtelut on tasaantuneet hienosti. Ärtymys vähentynyt huomattavasti ja pystyy nyt viettämään aikaa perheen parissa onnellisena. Nukkuu yöt hyvin ja on tasapainoinen. Hänellä toimii hyvin!

    • Anonyymi

      Ei se mikään parantava lääke ole vaan turruttava sedatiivinen aine. Sanoo psykiatria mitä sanoo. Osa tykkää vaikutuksista, toiset ei. Minä olin zombi, tunsin itseni tyhmemmäksi. En nähnyt unia ollenkaan kyseisen aineen vaikutuksen alaisena ja yöt oli kuin kooma. Ei tuntunut luonnolliselta unelta. Aamuisin tunti oudolta eikä uni virkistänyt. Sain extrapyramidaalioireita ja voimakkaita levottomia jalkoja. Pää "sammui" ja väsytti, mutta kehossa tuntui levottomalta mikä oli kuin hirveä epäluonnollinen olotila. Pöhötyin. Olo oli kuin olisi ollut aivot jarrutettuna, toimintakyky heikkeni kyseistä ainetta käyttämällä ja tunteet leikkautui. Seksihalut katosi ja tuntemukset alakerrassa kokonaan. Tätä lääkäri kutsui masennuslääkkeeksi. Vuosisadan vitsi. Sittemmin olen tajunnut, ettei ole masennuslääkkeitä mitkä korjaa masennusta mikä olisi joku vika aivoissa, on vain erilaisia psykiatrian tarjoamia aineita, joiden pitkäaikainen vaikutus on todennäköisesti aivoille haitallinen. Kuten huumeissakin. Lopetin kyseisen aineen käytön ja olo kohentui. Ei masenna, ei ole outo olo, ei ole levoton ja samaan aikaan väsynyt olo, pystyy ajattelemaan, tuntee itsensä ihmiseksi eikä joksikin lobotomoiduksi zombiksi.

      Tämä kyseinen aine tuntuu olevan suosiossa psykiatrian määräämänä osastohoidossa nykypäivänä. Tämä siitäkin huolimatta mitä myrkkyä kyseinen aine on ja vaikka esimerkiksi diabetekselle altistavuus ymmärretään.

      Ehkä jotkut ei saa niin dramaattisia haittoja heti, mutta varmasti haitat iskee jossain vaiheessa jos pitempään käyttää.

    • Anonyymi

      Mun mieheni kuoli kun en jaksanut hoitaa tota olanzapin lääkkeen ottoa. En siis
      vain itse tajunnut että olisimme tarvinneet sen lääkkeen siis molemmat sinä ja
      kuollut miehesi. Huomasin virheeni ja nyt tarvitsen tämän lääkkeen ja minä kyllä
      joudun nyt yksin kestämään ja neuvokaa joku muu lääke lisäksi että kun toi olanzapin
      vai piristää aivoja.

    • Anonyymi

      Oma poikaystävä syö tätä lääkettä, kun hän yritti hyvin impulsiivisesti itsemurhaa muutama kuukausi sitten. On jotenkin hieman yksinkertaisen oloinen, hidas sekä aika tunteeton. Hieman ahdistaa katsella toista. Ei pääse purkamaan lääkettä viel noin kuukauteen, sillä hän on kuntoutusjaksolla eikä psykiatrisia käyntejä tällä välillä saada. On kyllä pyytänyt annostuksen vähentämistä, sillä itsekin pitää oloaan tosi outona.

      Miten kauan kestää tästä lääkkeestä lopettaminen? Jääkö pysyviä asioita aivoihin?

      • Anonyymi

        Psykiatrian tapa ehkäistä itsemurhia: lääkitä ihminen hitaaksi ja yksinkertaiseksi jota pahimmillaan lääkitään niin ettei ymmärrä mistään mitään.
        Zyprexa myös aiheutti minulla sen että alapäästä katisi tunto täysin.


    • Anonyymi

      Lopetin lääkkeen käytön 1,5 vuotta sitten enkä ole palautunut entiselleni. Vaarallinen aine en suosittele kenellekään. Eräänlainen murha.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä kanssasi. Myös lihottaa lyhyessä ajassa monta kymmentä kiloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi. Myös lihottaa lyhyessä ajassa monta kymmentä kiloa.

        Ite lopetin olantsapiinin 3 vuotta sit just lihomisen takia. Pahimmillaan painoin 65kg ja nyt 48kg laiheliini (:


    • Anonyymi

      Sain tietää jo vuosia sitten että Olantsapiinin määrää veressä voidaan mitata laboratoriokokeella.
      Itsellänikin oli jossain vaiheessa ainetta liikaa veressä ja annosta alennettiin, silti se pysyi liian korkeana, mutta lääkäri oli kirjoittanut että lääkkeen hyödyt suuremmat kuin haitat.....
      Kuinka monella lääkkeen käyttäjällä on tietoa siitä paljonko lääkeainetta mahdollisesti omassa elimistössään kiertelee ?

      • Anonyymi

        No jos tajuaa katsoa oma kannasta ni sitten tietää. Mut ei se luku mulle paljoo kerro. Enemmän kertoo se, että 10 mg väsyttää ja aiheuttaa levottomuutta ja tärinää mut 15 mg aiheuttaa niin pahaa tärinää ettei meinaa pysyy tavarat käsissä, enkä pysty tekee levottomuuden takia mitään kun en pysty keskittyy mihinkään. Ollaan lääkärin kanssa onneks päädytty 10 mg annokseen. Tiedän et oon herkkä muillekkin lääkeaineille, mut toi 10 mg tuntuu mulle lähes mahdottoman suurelta. Ei lohduta, jos joku pystyy syömään 20 mg tai yli...

        Pahinta on se, että lääkkeen syönti vie työkyvyn. Väsyttää, eikä kiinnista mitään. Oon yrittänyt lopettaa ja haluta töihin mut sekään ei onnistu ku harhat ja pelot palaa. Oon siis ikävässä lääkekoukussa ja työkyvytön tällä hetkellä sekä ilman lääkettä että sen kanssa. Haaveena on, että joskus oppisin hallitsee harjoja ilman lääkitystä ja olisin työkykyinen. Jos lääkäri ei myönnä lisää kuntoutustukea ni lääkkeettömyyttä on vaan pakko kokeilla, koska lääkkeillä oon liian zombie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos tajuaa katsoa oma kannasta ni sitten tietää. Mut ei se luku mulle paljoo kerro. Enemmän kertoo se, että 10 mg väsyttää ja aiheuttaa levottomuutta ja tärinää mut 15 mg aiheuttaa niin pahaa tärinää ettei meinaa pysyy tavarat käsissä, enkä pysty tekee levottomuuden takia mitään kun en pysty keskittyy mihinkään. Ollaan lääkärin kanssa onneks päädytty 10 mg annokseen. Tiedän et oon herkkä muillekkin lääkeaineille, mut toi 10 mg tuntuu mulle lähes mahdottoman suurelta. Ei lohduta, jos joku pystyy syömään 20 mg tai yli...

        Pahinta on se, että lääkkeen syönti vie työkyvyn. Väsyttää, eikä kiinnista mitään. Oon yrittänyt lopettaa ja haluta töihin mut sekään ei onnistu ku harhat ja pelot palaa. Oon siis ikävässä lääkekoukussa ja työkyvytön tällä hetkellä sekä ilman lääkettä että sen kanssa. Haaveena on, että joskus oppisin hallitsee harjoja ilman lääkitystä ja olisin työkykyinen. Jos lääkäri ei myönnä lisää kuntoutustukea ni lääkkeettömyyttä on vaan pakko kokeilla, koska lääkkeillä oon liian zombie.

        CALL YOUR THERAPIST!
        Ei kai.

        Itse sain lopetettua sykoosilääkkeet kun tajusin, että zykoosi on vain erittäin voimakas paniikkikohtaus. Moni varmaan tietää, että jos taistelee ahdistusta vastaan, se vaan pahenee. Pitää vain hyväksyä että, tämä on tilanne ja hengittää syvään ja ajatella, että se vielä menee ohi. Besides, mikä on pahinta mitä voi tapahtua :). Voimia. Uskon että selätät vielä tuon psyykkeesi :).


    • Anonyymi

      Vuoden syönyt 10mg pvä, painoa 30kg ja todella masentunut ,väsynyt ja ärtynyt olo. Herätessä ahdistaa ja todella kiukkuinen olo. Pian pitkästä aikaa saan itseni jopa juttelemaan ja lääkäriin.
      Ennen oli abilify 15mg, jopa harkitsen takaisin siihen....
      Tsemppiä kaikille! Pitäkää huolta <3

    • Anonyymi

      Söin psykoosinestoon ketipinoria 600 mg , aloin vähentää reilu vuosi sitten tuosta vähitellen. Nyt on enää 50 mg ollut kuukauden . Tuli unettomuutta ja tuli psykoottisia oireita . Uskontoon liittyviä ja ajatusvääristymää. Tänään sain olazapin 10 mg , klo 12 otin , nyt kello varttia vaille kaks ja psykoosi päällä , ajatusharhoja . Aivoihin viestitulvaa tulee. Olen raitistunut 21 v sitten . Mielisairaalassa viimeks 2000 loppusyksyllä. Jospas menee nyt ilman sairaalakeikkaa.

    • Anonyymi

      Itse otan 2.5-5mg olantsapiinia illalla nukkumiseen. Onko iso määrä? En kyllä haluaisi, mutta otan vain ku olen jotain tottunut ottamaan jo pitkän aikaa. imovanea tai mirtazapiinia joskus. Kunpa imovanea saisi lopun elämänsä, ei olisi näitä ongelmia. Ikää 52v. Mikä olisi haitattomin lääke unta parantamaan?

      • Anonyymi

        En haluaisi kuuloostaa mulkulta, mutta haitattomin lääke on: elämäntapa muutos. Vähemmän kofeiinia. Vähemmän perunaa (tai pastaa, tai riisiä). Enemmän kasviksia. Kourallinen pähkinöitä, joka päivä. Sokerit vain hedelmistä/marjoista. Liikuntaa (vaikka lenkkeilyä :). Kalaa täytyy saada vähintään kerran viikossa! Sosiaalisoituminen, myös työ ajan ulkopuolella. Tee kans jotain hienoo! Jotain mikä on niin sinua. Jos ei ole katumuksia, niin nukkuukin yöt paremmin, eikö :). Mut jos nyt lääkettä haluat, niin ehdotan: 1-2 snapsit ennen nukkumista. Näin Suomalaiset on aikoinaankin unettomuudesta päässy :). Älä ota jos tulee helposti tavaksi.


    • Anonyymi

      Ennen salilla usein käyvä min 5krt vk. Olantsapiini sai olot niin oudoksi ja niinku monet täällä kirjoittanut seksuaaliset kanssa käymiset ja halut jääneet, salilla käyminen ei kiinnosta mikään ei oikeen tuota hyvää oloa paitsi välillä psykoosin rajamailla lääke kännissä heiluminen. Painoa tuli 15-20kg. Nykyään psykoosi injektiolla dyprexillä mennään ja on jokseenkin auttanut mutta ei lähelläkään samoja kiksejä pelaa futista, tehdä asioita josta ennen nautti niin saatanasti tässä tuntuu et menee parhaat vuodet dokaten yksin himassa.. pakotan itteni salilla käymään tästä lähtien. mutta ihan sairasta mitä oon nuoremmiltakin tyypeiltä kuullut että olantsapiini on se ensimmäinen vaihtoehto psyykkeen hoitoon jos lääkäri sulle sitä ehdottaa/määrää kannattaa pysyä kaukana ellei sitten ole kaksisuuntaista tai muuta johon lääke sopii kaksi kertaiselle psykoosi potilaalle kuten mulle lääke on ollut painajainen. LihotusEunukkiMasennus tabuja 😂

      • Anonyymi

        Psykoosi on seuraus. Syy on todennäköisesti, jokin trauma. Kannattaa käsitellä asiat, vaikka terapeutin tai läheisen kanssa. Parempi lääke tuo. Uskon että pääset kaikista elämän esteistä läpi :). Oot vahva persoona, ja myös tiedät sen. Tsemppiä :).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykoosi on seuraus. Syy on todennäköisesti, jokin trauma. Kannattaa käsitellä asiat, vaikka terapeutin tai läheisen kanssa. Parempi lääke tuo. Uskon että pääset kaikista elämän esteistä läpi :). Oot vahva persoona, ja myös tiedät sen. Tsemppiä :).

        Psykoosi voi seurata myös liiallisesta päihteiden käytöstä.
        Yksinkertainen konsti pysyä ilman psykoosia, on rajoittaa päihteiden käyttöä.


    • Anonyymi

      Yksi tuttu syö 10mg tuota lääkettä.
      Kuvittelee näkymättömiä olentoja eli taikuri seuraa. Tila vaihtee päivittäin. Eläviä pitää kuolleina. Ukolle käyvät kaupassa joka viikko, kun itse ei kehtaa. Kotihoito soittaa päivittäin ukolle ennen nukkumaanmenoa, ja tarkistaa että ottaa lääkkeen. Edes kaupasta eivät ruokaa myy, vaan nekin käytävä hoitajien eli kotihoito. Karmeeta on kyllä ihmisen elämä. Välillä ukko latauksessa sairaalassa joka reilun kuukauden päästä. Ei voi suositella lääkettä. Työtä ja liikkumista vaan. Myös miehinen kyvykkyys mennyt eli tulee vain ilmaa. Ennen kunnolla syöksyt. Ukko pimeenee vuosi vuodelta. Syönyt lääkkeitä 32 vuotta. Repikää siitä.

    • Anonyymi

      Mun oli pakko aloittaa se olantsapiini, kun olin psykoosissa. Mutta sekin kehittyi vuosia. Ei sitä heti huomannut tai ymmärtänyt, vaikka jälkeenpäin ymmärrän että oon oireillut jo vuosia sitten teininä ensimmäisiä kertoja. Tais olla aluksi 10 tai 15mg?

      Auttoi kyllä, sain vihdoin nukutuksi ja levättyä kaiken sen maanisuuden ja harhojen jälkeen. Mutta unia en muista nähneeni kun söin lääkettä. Uni tuntui vaan sellaiselta koomalta, vaikka ihan hyvät unet sillä tuli, ei väsyttänyt aamulla.

      Sivuoireita ilmaantui jonkin ajan päästä, mutta en heti osannut yhdistää lääkkeeseen. En pystynyt olemaan paikallaan, istuminen oli tuskallista, pakko liikkua koko ajan, koska jaloissa tuntui inhottavalta jos oli paikallaan. Päivällä ei ikinä ollut levollinen olo, siksi odotin aina että pääsen nukkumaan.

      Hyvää on, että harhat jne lähti, mutta myös lähti kaikki muu. Halut ja asioista nauttiminen. Elämä oli pitkään vain syömistä ja nukkumista. Myös teki aika hitaaksi, en kyennyt itsenäiseen ajatteluun ja luovuus oli kadonnut. Lauseiden muodostaminen joskus vaikeaa, sanoja ei meinannut löytää, eli itsensä ilmaiseminen vaikeaa.

      Pitkään aikaan en myöskään nauttinut liikkumisesta, oli pakkopullaa ja mitä pitempään söin lääkettä, niin sitä vähemmän liikuin. Pitkään vain söin ja nukuin. Ei se ollut elämää, vaikka harhoja ei enää ollut. Tuntuu, että olin vain kuori ja opettelin jotenkin elämään ”uudelleen.” Tuntuu, että minulla ei ollut enää edes omaa identiteettiä, ei persoonallisuutta.

      Annosta laskettiin jossain vaihessa 5 milligrammaan ja en enää käyttänyt muistaakseni lääkettä nukkumiseen. Yleensä aamulääkkeenä, ei väsyttänyt se 5mg. Lihaksissa oli pitkään jäykkyyttä olantsapiinin käytön aikana ja tuntui, etten osannut edes kävellä. Kävin fysioterapiassa, se auttoi.

      Lihoin kyllä ja olantsapiini vaihdettiin jossain vaiheessa abilifyyn. Se ei kyllä auta nukkumisen kanssa, niinkuin olantsapiini, mutta opettelin nukkumaan ilman lääkkeitä ja siihen meni todella kauan, mutta ainakin nykyään näkee unia, eikä ole vain ”keinotekoisen” tuntuinen uni.

      Psykoosista tai olantsapiinin käytöstä toipuminen vei ainakin yli vuoden. Luulin että jään sellaiseksi ikuisesti, zombiksi joka ei pysty edes muodostamaan lauseita tai kyseenalaistamaan mitään, ei persoonallisuutta ja tyhmä ja hidas olo jatkuvasti.

      En sitten tiedä, miten esim. yleisesti ihmiset voi, jos käyttäneet olantsapiinia jo vuosia. Harmittaa kun jotkut jää ihan zombieiksi. Riippuu varmaan aika monesta asiasta, myös annostuksesta. Itsellä ollut max 20mg muistaakseni, mutta 5-10mg on ollut paras.
      Itsellä oli niin levoton olo psykoosissa ja vaikka nukuin, se olo ei mennyt pois ja ”kaikki oli liikaa” ja olin ylikuormittunut ja herkkä ylimääräisille äänille ja musiikkiakaan ei pystynyt enää kuunteleman. Eli olantsapiini oli hyvä nukkumiseen ja harhojen hoitamiseen.

      Mutta jos mahdollista, suosittelen lyhytaikaisempaan käyttöön. Toki jos on suuri riski psykoosin toistumiseen, tai on skitsofreniaa, niin silloin varmasti lääkitystä kannattaa jatkaa. Abilify ollut itselle ainakin turvallinen, mutta en ole syönyt sitä niin kauaa.

      Todella pitkän ajan jälkeen on taas alkanut ajatukset toimimaan normaalisti ja tunnen olevani oma itseni. Lääkkeitä edelleen kaapissa, abilifya ja olantsapiinia. Olen ollut avohoidossa ja en ole kokenut tarvitsevani enää lääkkeitä, mutta jos asiat menisi todella huonoksi niin voisin ottaa esim olantsapiinia 5/10mg nukkumiseen ja harhojen hoitoon. Eli vain ns hätätapauksessa. Varsinkin kun itsellä traumoja, joten joskus ajatukset saattaa lähteä liikaa laukalle, niin että tulee ns kaikkeen yliherkkyys jos tulee monta kuormittavaa asiaa lyhyessä ajassa. Mutta yritän käsitellä asioita terveillä tavoilla ja pitää huolta itsestäni. Pidän yleensä kirjaa, siitä miten minulla menee ja käsittelen vaikeita asioita kirjoittamalla ja rauhotun usein menemällä luontoon ja liikun usein.

      Abilify on ollut ihan ok, mutta ollut myös välillä ilman lääkettä.

      Tiedän, että noita ei kannata lopettaa seinään, varsinkin jos on ollut isoja annoksia ja käyttänyt pitkään. Pitkään ollut ihan hyvä ja energinen olo ilman. Nautin liikunnasta taas ja jaksan hoitaa asioita normaalisti.

    • Anonyymi

      *wasteinthewasteback*

    • Anonyymi

      Aika letkeeks vetää kyl:D

    • Anonyymi

      Onko teille kenellekään tehty Pharmakogeneettinen Paneeli eli verikokeet ,joista katsotaa geneettisesti ,mille lääkkeille olette ehkä herkkiä ? Mulle tehtiin . Mielenkiintoinen. Esim lukee näin : Erään vaikuttavan aineen metabolia cyp 2c9 välitteinen, jotka potilaalla hitaat. Konsultoidaan kliinisestä relevanssista annoksien suhteen.

      Tehtiin Helsingissä kunnallisella puolella. Mielestäni tämä pitäisi ottaa käyttöön kaikille ,silloin nähtäisiin mitkä lääkkeet vaikuttaisivat kullekin henkilölle ja millä nopeudella /vahvuuksilla.

      Todella mielenkiintoinen ,en ensin ymmärtänyt mistä on kyse ,mutta netsistä sitten löysin lisätietoa, ei tarvitse syöpä kymmeniä eri lääkkeitä vaan tiedetään jotakin jo ennalta ,miten vaikuttaisivat .

    • Anonyymi

      Olanstapiini (Olanzapin tai Zyprexa) lihottaa todella paljon. Itse lihoin 20 kg yhden vuoden aikana. Olanzapin voi myös aiheuttaa diabetesta!!! Olin myös todella väsynyt ja nukuin 13 tuntia vurokaudessa. En tullut toimeen vähemmällä nukkumisella. Peratsin on parempi lääke.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      88
      3728
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      588
      3531
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3432
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2187
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2151
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      320
      1936
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1905
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      159
      1657
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1361
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe