nivelrikko! kokemuksia?

suluki

Hei!

Koirallani todettiin nivelrikko... olen vaihtanut ruuan Hills j/d nappuloihin, mutta eläinlääkäri suositteli vielä että alkaisin käyttää koiraa vesimatolla. Asumme satakunnassa, onko kenelläkään tietoa missä olisi lähin paikka käyttää koiraani vesimatolla?

koirani on vasta 6v ja kaikkeni tahtoisin yrittää. Leikkaus olisi kallis eikä veisi vaivaa pois... joten leikkaus on viimeinen vaihtoehto.

lääkärissä kävimme 2 vko sitten ja saimme kipulääkkeitä... koira kuitenkin edelleen ontuu oikeaa takajalkaa (jossa nivelrikko) vaikka on kipulääkettä saanut. (olemme tehneet vain lyhyitä kävely lenkkejä)

7

3591

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missä se nivelrikko on siellä jalassa?Onko luusto muuten kunnossa?Minkä kokoinen koira on?

Jos on muuten hyvää luusto,eikä raskas rotu,niin parempi homma.

Eli koira pitäisi pitää hoikkana.Jos lihaskunto on hyvä,niin se auttaa paljon.Jos huono,niin pitäisi saada pikkuhiljaa vahvaksi.Hyvä lihaskunto on nivelrikkoiselle kaiken a ja o.Lihasten kunto myös muuten.Eli jumpparilla olisi hyvä käydä,ettei jumeja tule.Yksi hyväksi todettu on myös akupunktio.
      Myöskin kannattaisi ottaa selvää muusta ruokinnasta kuin kuivamuonasta.Esim.kotiruuasta pystytään koostamaan ruokavalio,jossa on poistettu ne,jotka voi haitata ja painotettu niitä ruoka-aineita,jotka on hyväksi.Ja ilman muuta lisätä käyttöön nivelvalmisteita.Tuon suunnitteluun tarvitaan toki siihen perehtynyt henkilö.
      Uinti ja vesimatto on myös ihan hyväksi.Tosin mielestäni kummankin jälkeen olisi paikallaan myös kevyt hieronta.

Tuossa nyt mielestäni tärkeimpiä.

• voi koiraa..

Omalla koirallani taas on patella luksaatio oikeassa polvessa (polvi on löysä, loksuu pois sijoiltaan joskus). Tämä on ollut niin lievä, ettei ole leikattu.
        Mutta nyt on ollut kylmää ja sateista (en tiedä vaikuttaako oikeasti, mutta siltä tuntuu) ja nyt polvi RUTISEE! Jotkut jänteet tai nivelet tms siellä kai rutisee, kuulostaa(tai siis tuntuu, ei sitä muuten kuule kuin tunnustelemalla itte polvea) .

Ei kai sinne nyt jotain nivelrikkoa ala kehittymään luksaation lisäksi :'0 koira on vasta vuoden ikäinen. Parin viikon päästä on onneksi ell varattu ja siellä saadaan lisää vastauksia. Arkeen polvi ei vaikuta.

• voi koiraa.. kirjoitti:

Omalla koirallani taas on patella luksaatio oikeassa polvessa (polvi on löysä, loksuu pois sijoiltaan joskus). Tämä on ollut niin lievä, ettei ole leikattu.
        Mutta nyt on ollut kylmää ja sateista (en tiedä vaikuttaako oikeasti, mutta siltä tuntuu) ja nyt polvi RUTISEE! Jotkut jänteet tai nivelet tms siellä kai rutisee, kuulostaa(tai siis tuntuu, ei sitä muuten kuule kuin tunnustelemalla itte polvea) .

Ei kai sinne nyt jotain nivelrikkoa ala kehittymään luksaation lisäksi :'0 koira on vasta vuoden ikäinen. Parin viikon päästä on onneksi ell varattu ja siellä saadaan lisää vastauksia. Arkeen polvi ei vaikuta.

Eli onko tuo diagnostoitu johonkin ykkösen luokkaan?
        Tuo rutina kuulostaa aika hurjalta,joten hyvä juttu,että meet tutkituttamaan.Jos on kyseessä ykkösen luksaatio (lievä),niin en ole kuullut moista niitten yhteydessä.Tosin,tietämäni luksaatiot on pikkukoirista,isoista jolla niitä harvemmin,en ole kuullut miten ykkönen käyttäytyy.Samoin,kun olen muutamia ykkösen polvia koetellut,niin ei tunnu mitään rutinoita.Ja omalla pikkukoiralla(toinen ykkösen polvi,joka tuli traumasta) ei ole koskaan rutissut tai paukkunut.Ja kunnon harrastuksia on ollut ja nyt jo pappakoira.
        Ykkösen polveen aikas harvoin kehittyy rikkoa,varsinkin jos on kyseessä pikkukoira.Iso koira on hieman jo eri juttu.Ykkösestä suuremmat asteet on sitten jo riskejä.

Kannattaa kuvauttaa ehdottomasti tuo jalka,kokonaan.Jos siellä on kuitenkin jotain muuta häikkää,kuin pelkkä luksaatio.Tai askeltaako koira jotenkin oudosti siitä johtuen,josta olisi tullut jotain muuta (kaikki mahdollista,ja varsinkin isoilla).
        Jos viitsit,niin kirjoita tänne,mitä lekurilla on todettu.Kiinnostaa.

• suluki

Kiitos viestistäsi. Koira on staffi joten aika raskas... on jo pitkään ollut normaalipainoinen ja hyvässä lihaskunnossa (todella herkkä lihoamaan ja ollutkin lihava nuorempana).
        Aluksi epäiltiin patella luksaatiota, mutta rötgenissä näkyi nivelrikko... käsittääkseni jossain polven lähettyvillä... kuvaa en ole itse nähnyt.

Lähin vesimatto ja akupunktio paikka olisi turussa (parin tunnin matka) kuinka usein siellä tulisi käydä...?
        Itse olen opiskellut koiran hierontaa joten voisin hyvin hieroa koiran kevyesti itse uinnin jälkeen.

Onko tietoa mistä voisin pyytää lisää apua koiran ruokintaan jos pelkät nappulat eivät riitä ? kotiruokaa koira ei ole saanut, mutta voinhan alkaa kokata koiralle omaa ruokaa jos sopivan ohjeen saisin ( olisi varmasti mielissään kun saisi muutakin kuin nappuloita :) )

• meilläkin rikkoa
        suluki kirjoitti:

Kiitos viestistäsi. Koira on staffi joten aika raskas... on jo pitkään ollut normaalipainoinen ja hyvässä lihaskunnossa (todella herkkä lihoamaan ja ollutkin lihava nuorempana).
        Aluksi epäiltiin patella luksaatiota, mutta rötgenissä näkyi nivelrikko... käsittääkseni jossain polven lähettyvillä... kuvaa en ole itse nähnyt.

Lähin vesimatto ja akupunktio paikka olisi turussa (parin tunnin matka) kuinka usein siellä tulisi käydä...?
        Itse olen opiskellut koiran hierontaa joten voisin hyvin hieroa koiran kevyesti itse uinnin jälkeen.

Onko tietoa mistä voisin pyytää lisää apua koiran ruokintaan jos pelkät nappulat eivät riitä ? kotiruokaa koira ei ole saanut, mutta voinhan alkaa kokata koiralle omaa ruokaa jos sopivan ohjeen saisin ( olisi varmasti mielissään kun saisi muutakin kuin nappuloita :) )

Tuohon ruokintaan liittyen. Jos teen nivelrikkoiselle koiralleni kotiruokaa, niin mitä siinä pitäisi olla ja mitä EI saisi olla

• Maarit+koirat
        meilläkin rikkoa kirjoitti:

Tuohon ruokintaan liittyen. Jos teen nivelrikkoiselle koiralleni kotiruokaa, niin mitä siinä pitäisi olla ja mitä EI saisi olla

Meidän lonkkavaivaiselle koiralle suositeltiin ortopedistä koirapatjaa (löytyy ainakin osoitteesta www.belux.fi), en ole vielä itse ehtinyt ostaa, mutta auttaa kuulema myös nivelvaivoihin. Jos muilla on kokemuksia, olisi kiva kuulla niistä!

• Kerttu4
        Maarit+koirat kirjoitti:

Meidän lonkkavaivaiselle koiralle suositeltiin ortopedistä koirapatjaa (löytyy ainakin osoitteesta www.belux.fi), en ole vielä itse ehtinyt ostaa, mutta auttaa kuulema myös nivelvaivoihin. Jos muilla on kokemuksia, olisi kiva kuulla niistä!

Meidän Kertulla (4v mäyräkoira) on ollut nyt muutaman kuukauden ajan belux patja. Ostimme ortopedisen patjan sen takia, kun Kertulle alkoi kehittyä selkävaivoja. Nukkuminen on selvästi rauhoittunut patjan ansiosta. Patjassa on myös se hyvä puoli, että se on helppo puhdistaa. Varsinkin nyt kun Kertulla on juoksut, on beluxin päällinen loistava! Ei tarvitse käyttää erilaisia rättejä tai muita pedin suojaamiseksi ja puhdistus on tosi nopeaa. Suostittelen :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      55
      1172
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      151
      1141
    3. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1075
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      82
      956
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      45
      874
    6. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      55
      818
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      54
      770
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      765
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      71
      711
    10. Upea takamus

Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      692
    Aihe