Auton lämmityslaite

Naisautoilija123

Pitääkö mielestänne paikkansa väite, että auto lämpenee hitaammin jos lämppärin laittaa täysille heti kun lähtee ajelemaan. Väitteen mukaan lämppäriä täytyisi pitää ensin puolivälissä kunnes moottori lämpenee ja vasta kun moottori on lämmennyt, voi lämppärin laittaa kuumalle autoa lämmittämään. Moottori ei varmaan ihan hetkessä kuumene, enkä ymmärrä tätä väitettä, itse laitan lämmityksen kylmällä heti maksimille.

19

8161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhalluksen kanssa

      Kyllä auto varmaan lämpiää nopeimmin kun lämppäri on täysillä heti alusta. Moottori vastaavasti lämpiää hitaammin, koska lämppäri jäähdyttää tehokkaasti jäähdytysvettä.
      Itse optimoin asiaa pakkasilla pitämällä lämmön täysillä, mutta puhalluksen tehon noin puolivälissä ensi alkuun. - haluan myös moottorin lämpenevän käyntilämpötilaan, kun mulla on vain 10km työmatka, itseni lämmitän penkinlämmittimellä ;-) Työmatkan lopussa kabiinissa on silti jo ihan lämmintä. Puhallusta ei kannata tuulilasille suunnattuna pitää yhtään turhan pitkään, se jäähdyttää puhallusilman tehokkaasti.

      Ei ole tarvinnut autossa palella viime talvina ainakaan täällä etelässä.

      • ajattelun kanssa

        > Kyllä auto varmaan lämpiää nopeimmin kun lämppäri on täysillä heti alusta

        Väärin x2

        1) Puhallin täysillä ei välttämättä ole tehokkain tapa lämmittää autoa edes silloin, kun moottori on käyntilämpöinen. Hieman hitaammalla puhallinnopeudella ilma kerkiää lämmetä lämmittimen kennossa korkeampaan lämpötilaan .... päinvastoin toimittaessa matkustamoon puhallettava ilma voi jäädä turhan haaleaksi, jos ulkona on kova pakkanen.

        2) Puhallin & lämpö täysillä hidastaa moottorin lämpenemistä maksimaalisesti, jolloin haaleasta ilmasta, joka ei paljoa lämmitä (kirjaimellisesti) saa "nauttia" mahdollisimman pitkään.

        Järkevämpi toimintatapa:
        1) ensin lämpö täysille, mutta suuntaus tuulilasille ja PUHALLIN PIENELLE TEHOLLE

        - käytetään se vähä lämpö, mitä (lähes) kylmästä moottorista irtoaa, tuulilasin huurteettomana pitämiseen
        - hidas puhallinnopeus = mahdollisimman korkea puhallusilman lämpötila

        2) lähdetään välittömästi liikkeelle

        - taloudelliset moottorit lämpenevät toooodella hitaasti (dieselit ei käytännössä ollenkaan) tyhmäkäynnillä

        3) puhallus 3/4 -teholle, lämpö täysille & suuntaus jalkatilaan (tai alas tuulilasille tarvittaessa) VASTA SITTEN, KUN LÄMPÖMITTARI ALKAA NOUSTA

        - nyt lämpöä on jo kunnolla tarjolla ts. ohjaamo lämpenee nopeasti

        > Moottori vastaavasti lämpiää hitaammin, koska lämppäri jäähdyttää tehokkaasti jäähdytysvettä.

        Oikein. Lämmityslaite "ryövää" jäähdytysjärjestelmästä tehoa jopa 5 kW (moottorin ollessa käyntilämpöinen). Toki jäähdytysnesteen ollessa viileää jää "ryöväyskin" vähemmäksi...


      • 2+9
        ajattelun kanssa kirjoitti:

        > Kyllä auto varmaan lämpiää nopeimmin kun lämppäri on täysillä heti alusta

        Väärin x2

        1) Puhallin täysillä ei välttämättä ole tehokkain tapa lämmittää autoa edes silloin, kun moottori on käyntilämpöinen. Hieman hitaammalla puhallinnopeudella ilma kerkiää lämmetä lämmittimen kennossa korkeampaan lämpötilaan .... päinvastoin toimittaessa matkustamoon puhallettava ilma voi jäädä turhan haaleaksi, jos ulkona on kova pakkanen.

        2) Puhallin & lämpö täysillä hidastaa moottorin lämpenemistä maksimaalisesti, jolloin haaleasta ilmasta, joka ei paljoa lämmitä (kirjaimellisesti) saa "nauttia" mahdollisimman pitkään.

        Järkevämpi toimintatapa:
        1) ensin lämpö täysille, mutta suuntaus tuulilasille ja PUHALLIN PIENELLE TEHOLLE

        - käytetään se vähä lämpö, mitä (lähes) kylmästä moottorista irtoaa, tuulilasin huurteettomana pitämiseen
        - hidas puhallinnopeus = mahdollisimman korkea puhallusilman lämpötila

        2) lähdetään välittömästi liikkeelle

        - taloudelliset moottorit lämpenevät toooodella hitaasti (dieselit ei käytännössä ollenkaan) tyhmäkäynnillä

        3) puhallus 3/4 -teholle, lämpö täysille & suuntaus jalkatilaan (tai alas tuulilasille tarvittaessa) VASTA SITTEN, KUN LÄMPÖMITTARI ALKAA NOUSTA

        - nyt lämpöä on jo kunnolla tarjolla ts. ohjaamo lämpenee nopeasti

        > Moottori vastaavasti lämpiää hitaammin, koska lämppäri jäähdyttää tehokkaasti jäähdytysvettä.

        Oikein. Lämmityslaite "ryövää" jäähdytysjärjestelmästä tehoa jopa 5 kW (moottorin ollessa käyntilämpöinen). Toki jäähdytysnesteen ollessa viileää jää "ryöväyskin" vähemmäksi...

        tulikin selville ylempänä. Itse annan auton käydä hetken joutokäyntiä jona aikana sisäilmankierto on päällä, ts. lämmintä ilmaa ei puhalleta harakoille vaan se pikkuhiljaa lämpenevä auton sisäilma kiertää takaisin lämppärin kennon kautta lämmeten taas lisää. Liikkeellelähtiessä sisäilman kierto pois että kosteus lähtee taivaan tuuliin.


    • Agibe

      Lämppärihän tavallaan "jäähdyttää" moottoria kun osa kuumasta jäähdytysnesteestä ohjataan lämppärikennolle mistä se tuuletin sitten sitä puhaltelee sisätiloihin. Samaan tapaan kuin syylärin tuuletin jäähdyttää syyläriä. Vois kuvitella että se jonkin verran hidastaa lämpenemistä, mutta tuskin kovin paljoa.

      Itselläni ainakin jossain 1.5 Civicissä huomasi heti lämpömittarista kun laittoi lämppärin puhaltamaan täysillä lämmintä, lämpöviisari laski hieman alemmas (ellei sitten johtunut lämppärin aiheuttamasta jännitehäviöstä).

    • 5054

      ohjaamon lämppäri ottaa lämpönsä moottorin jäähdytysnesteestä. eli laittamalla lämppärin heti kuumalle, jäähdytysneste lämpeää hitaammin ja moottorikin lämpeää hitaammin.

    • talviautoilija

      Juu sehän tässä tulikin jo todetuksi, että ihan totta on. Joskus näkee että kovilla pakkasilla laitetaan auto käymään, sitten heti lämpö ja puhallus ihan täysille ja auto käy siinä tyhjäkäyntiä. Eihän se moottori ikinä lämpeä niin!

      Mutta juu lämpö kannattaa kyllä pitää maksimilla, mutta puhallusnopeus pienellä. Ja joku vielä sanoi, että tuskin sillä kovin paljoa on merkitystä, mutta kyllä sillä vaan on! On todettu ja kyllähän sen nyt ymmärtää että tuollainen puhallusteho sitä moottoria jäähdyttää hyvinkin nopeasti.

      • -----------

        Osta webasto, niin ei tarvitse ihmetellä! Joka aamu auto on valmiiksi lämmin, kun lähtee töihin. Itselläni on ajestettava ja lisäksi vielä kauko-ohjaus webastoon. Kyllä se on mukavaa katsella aamukahvia juodessa, kun muut skrapaavat auton ikkunoita. Samalla kun hörppii kahvia painaa vain nappulaa ja auto lämpenee!


    • Lämpöä koppiin

      Kuvitteellaanpa tilanne, että moottori käy yhden tunnin tasakierroksilla. Polttoaineen lämpöarvosta riippuen tuotetaan määrätty määrä lämpöä. Itse päätät mihin tämä lämpö siirretään ja se se siirtyy joko jäähdyttimen ja moottorin lohkojen yms. kautta pihalle, lämppärin kautta sisälle, tai näiden yhdistelmänä. Termostaatti toki vaikuttaa toimintaan ja lämppärin säädöt. Moottorin ko. aikana tuottama lämpömäärä joka on käytettävissä kuitenkin on sama. Ja tilanne on sama myös ajonopeuksilla. Jos kaksi samanlaista autoa ajaa peräkkäin samoissa olosuhteissa ja samalla nopeudella samaa tietä esimerkiksi yhden tunnin on niiden moottorin tuottama lämpömäärä ihan sama riippumatta lämmityslaitteen säätimien asennosta. Jos polttoainetta palaa sama määrä on myös tuotettu lämpömäärä sama. Tyhjästä se lämpö ei tule.

    • Jorskipappa

      Täydellä puhalluksella ja lämmöt täysillä asennossa moottori lämpenee tietysti hitaammin, mutta ilma vaihtuu ohjaamossa paremmin ja poistaa kosteutta ym ym...

      ÄLÄ IKINÄ anna moottorin lämmetä ensin normaalilämpötilaan ja sitten vasta kytke lämmitintä kuumalle suoraan tuulilasiasentoon!!! varsinkaan auton seistessä paikalla!

      Koska silloin kuuluu että NAKS ja tuulilasi on koko matkan alareunasta halki! Johtuupi siitä kun liian kuumaa ilmaa puhaltuu liian nopeasti lasin alaosaan ja yläosa jää vielä huomattavasti kylmemmäksi. Eli suomeksi sanottuna epätasainen lämpölaajeneminen hajottaa sen lasin.

      Kiitos ja kukkuu :)

      • Sinulla se tuo mielikuvitus pakkaa laukkaamaan villisti.
        Jospa jo piankin saisit sen ensimmäisen rupisen corollasi...


      • L.Aminoitu

        Näin puhuu Mersumies


      • niin se menee

        auton kori on vetelä ja aiheuttanut jännityksiä.
        Lasin rikkoutuminen koskee ainoastaan liimalaseja ja räkäraudasta tehtyjä autoja.


      • Anonyymi
        niin se menee kirjoitti:

        auton kori on vetelä ja aiheuttanut jännityksiä.
        Lasin rikkoutuminen koskee ainoastaan liimalaseja ja räkäraudasta tehtyjä autoja.

        monesti tuota näkee kuinka ihmisillä on lasit halki kun iskevät lämmön sit vasta tuulilasiin kun se on tulikuuma ja lasissa ei tarvitse olla kuin kivenisku. Muutenkin en käsitä ihmisiä ketkä raaputtaa ensin lasit ja ei käynnistä autoa kun paras tapa olis juurikin käynnistää auto ja laittaa lmmitys päälle ja laseille niin ne sulais vähitellen ja olisi helpompi skrapa ne lasit.


    • Anonyymi

      Aloituksen väite pitää paikkansa. Ilmanvaihto ottaa ulkoa kylmää ilmaa, joka jäähdyttää. Moottori lämpenee nopeammin, kun sisätilan lämmityksen sammuttaa, pienentää, tai laittaa sisäilman kierrolle (ei ota uutta kylmää ilmaa pihalta, vaan kierrättää auton sisäilmaa).

      Asian myös toisin päin, eli auton sisätila ei myöskään lämpene, ennen kuin moottori on niin lämmin, että se luovuttaa kunnolla sitä lämpöä lämmityskiertoon.

    • Anonyymi

      Sähköautoissa ei ole tuollaisia ongelmia, alkuunkaan!👳

      • Anonyymi

        Ei ne ole ongelmia.

        Se Akkuauto on oikea nimitys koska siinä on akku, vikaantuvat kennot ja komponentit aiheuttaa sen että autot poistuu ennen polttomoottoreita.

        Eilen käytiin ostamassa passat vm 2003

        Tämäkin tulee olemaan katsastettuna valmiina käyttöön vuosia mahdollisesti 10 vuotta tai kauemmin. Auto on nyt 20 vuotiaana kannattavampi ja samanlainen kuin 20 vuotta sitten.


    • Anonyymi

      ladassa ei ole lämpöongelmia.

    • Anonyymi

      Jäähdytysnesteen ja moottorin lämpö nousee nopeammin kun puhallin ei ole päällä jäähdyttämässä.

    • Anonyymi

      Kyllä se noin menee eli auton sisätilan lämmittäminen vie lämpöenergiaa moottorin jäähdytysnesteestä. Lämmitys pitäisi pitää pienellä, mutta puhallus kovalla.

      Viimeiseksi jääneessä polttiksessani täysautomaattinen ilmastointi osasi hoitaa tuon suhkoht ok ja lisäksi autossa oli lämpövastukset.

      Onneksi noista menneiden aikojen ongelmista kärsivät enää ne, jotka ovat jostain kumman syystä päättäneet ajaa edelleen polttomoottoriautolla. Kunnon täyssähkärihän on aina lämmin, kun lähtee ajamaan. Voi talvellakin ajaa rennosti t-paita päällä mikä on mukavaa varsinkin pidemmillä matkoilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5346
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3346
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57
      2740
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      53
      2400
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1854
    Aihe