onko paraneminen edes mahdollista?

idontwanttodoitanymo

Olen sairastanut bulimiaa jo kolme vuotta, tosin en oksenna joka päivä. Välillä saattaa olla, että oksennan päivittäin, välillä taas saattaa olla parin päivän taukoja ja joskus jopa kuukauden mittaisia taukoja'. Ja joka kerta kun ahmin ja oksennan, vannon itselleni, että se on viimeinen kerta (kuten aina).
Yritän ja HALUAN oikeasti parantua, ja USKON siihen, että paraneminen on mahdollista, mutta välillä petyn, sillä olen jo kolme vuotta taistellut tätä vastaan ja en vieläkään ole parantunut. Ymmärrän kaiken ja tiedän, että bulimia on perseestä, siitä ei ees laihdu vaan päinvastoin lihoo, siinä menee rahaa ihan sairaasti, ahmimisesta ei oo mitään hyötyä ja pahin vaihe on se kun joutuu mennä vessaan oksentamaan.

Syön terveellistä ruokaa, harrastan liikuntaa, tunnen itseni terveeksi, mutta silloin kun syön, niin tekee mieli syödä enemmän ja enemmän (vaikka se olisikin super terveellistä ruokaa) ja sitten huomaan syöneeni liikaa ja siitä se sit lähtee...en tajua mistä se johtuu... ongelmanani on varmaan se, että en osaa ''pysähtyä'' ajoissa. Minun ei tee mieli oksentaa, jos olen syönyt VÄHÄN ruokaa, normaalin ruoka-annoksen, yhden jäätelön, karkkipussin, salaatin tai omenoita tai mitä vaan. Mun tekee mieli oksentaa silloin, kun tunnen olevani täynnä. Mutta joskus kyllä saattaa tulla huono itsetunto, jos ole
Joskus minun oikeesti tekee mieli herkkuja ja ostan kunnolla jäätelöä, keksejä ja suklaata ja ahmin ne samana iltana...

Bulimia kohtauksien takia monesti jouduin jättämään väliin monet tapaamiset ja menot ystävien ja läheisten kanssa. Jos esimerkiksi perjantai illaksi oli sovittu joku tapaaminen, ja ennen tapaamista ajattelin syödä jotakin pientä, ja jostain syystä se päättyi bulimia kohtaukseen, ja jouduin lähettämään tekstarin ystävälleni, että tulin ''kipeäksi''. Minua ärsyttää tuo tosi paljon... miten voin olla niin huono ystävä...

onko paraneinen ees mahdollista????
tuntuu siltä, että bulimia olisi kuin joku riippuvuus, josta täytyy vain päästä irti, niin kuin esim tupakasta. Tupakoiminenhan on erittäin vaikea lopettaa..

olen 18 vuotias ja en halua oksentaa enään KOSKAAN!
viimeksi oksensin toissapäivänä... söin vahingossa liikaa keksejä.
Eilen kun kävin kaupassa ruokaostoksilla, mun teki niin mieli ostaa jäätelöä ja keksejä, mutta voitin tunteeni ja sanoin ei.

bulimian takia mulla on todella huono iho, punertava sellainen. Silmät joskus punaisia ja näkö on heikentynyt. niin ja olen lihonnut 6kg...

7

2176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?!?

Kyl tästä voi parantuu, vaikka se saattaa välillä olla vaikeeta uskoo.
      Mut oon kuullu, ku muut on parantunu ja se tietty jaksaa antaa toivoa..
      Tavallaa ajattelen, et haluun olla kans ainaki yhtä hyvä ja ROHKEA ja ottaa sen askeleen, et meen hakemaan apua. Viel en oo ite saanu sitä aikaseks, mut en haluu olla mikää luuseri, joka kuolee johonki syömishäiriöön, eikä oo ehtiny tehä elämässään mitää merkittävää ja hienoo :D

Mee hakee apua..tiiän oikeesti mite vaikeeta se on, mut säki oot nuori vielä ja kaikki iihanat jutut oottaa sua, jos paranet tosta :)) Voimia sulle

• jskhndjbnfjk

aina on parantuminen mahdollista! minä olen 19v ja sairastin eka anoreksiaa sitten bediä ja nyt bulimiaa. yhteensä siis 6vuotta ja painoheittelyä ollut n.40kg. oon ollut lukuisissa hoidoissa ja yrittänyt itsemurhaa tämän takia, mutta usko tai älä niin nykyisin olen ihan onnellinen. olen tavoitepainostani n.10kg ja olen laihduttanut terveellisesti ja aijon sitä jatkaa.
      onhan noita kausia et hirveesti tekee mieli ahmia mut sit oon vaan päättäny et ostaa vaikka sen jäätelöpaketin ja syö sen ja huomenna taas takas ruotuun ja se on auttanu ja ei oo tehny mieli enää oksentaa. nykysin harvoin tekee mieli ahmiakkaan. ´mut pääasia ettet ole liian ankara ittelles jos tulee repsahduksia! ja tuo 6kg ei ole yhtään mitään et siitä kannattaa yrittää olla stressaamatta. paljon voimia sulle!

• parantuunut

olen 20-vuotias ja sairastuin ensin anoreksiaan 14-vuotiaana. vähitellen sairaus alkoi muuttua anoreksian ja bulimian sekoitukseksi. muistaakseni 17-vuotiaana aloin oksentaa säännöllisesti, vuoden päästä myös ahmia ja oksentaa.
        minun pelastukseni oli nykyinen poikaystäväni, joka sai minut olemaan pelkäämättä painon nousua. hän sai minut vähitellen uskomaan, että näyttäisin paremmalta normaalipainoisena kuin alipainoisena. poikaystäväni ei tiennyt eikä tiedä edelleenkään bulimiastani, niinkuin ei kukaan muukaan.
        kun painon nousu ei enää tuntunut ahdistavalta, uskalsin vähitellen alkaa syödä normaalia ruokaa. ruoka-ajoista tuli säännölliset, joten verensokeri ei päässyt laskemaan. näin ei ollut tarvetta myöskään ahmimiseen.
        tietysti joskus tuntui siltä, että haluaisi mennä kauppaan ja ostaa mitä haluaa ja mennä yksin kotiin ja tehdä niinkuin ennenkin. sortumisia ei ole kuitenkaan tullut, sillä en yksinkertaisesti jaksa enää sitä oksentamisrumbaa. voin hyvällä omatunnolla syödä suklaata tai karkkeja tai mitä vain, eikä sen tarvitse mennä överiksi. ennen ajattelin, että en saisi syödä yhtään herkkuja, enkä oikeastaan yhtään mitään. siksi sorruin heti ahmimaan, jos heikolla hetkellä satuin syömään esimerkiksi voileivän. ajattelin että noniin pieleen meni, kun virhe on kerran tapahtunut niin miksen samantien söisi vielä kymmenen leipää lisää ja jäätelöä ja karkkia... jne. suuria ruokamääriä oli mielestäni helpompi oksentaa kuin sitä yhtä leipää, joten siinä oli yksi tekosyy lisää. hedelmät olivat ehkä ainoa ruoka jotka eivät aiheuttaneet tuollaista ketjureaktiota.
        kun puolivuotta sitten söin esim karkkia, jouduin vielä muistuttamaan itseäni, että tämän saat pitää mahassasi. EI tarvitse oksentaa. nykyisin oksentaminen käy yhä harvemmin ja harvemmin mielessä.

tiedän, että parantuminen riippuu paljon siitä, mitkä syyt ongelman taustalla ovat. itse oksensin lihomispelon takia. muistan, että rupesin helpommin ahmimaan, jos minulla ei ollut kotona mitään muutakaan tekemistä. harvemmin käytin bulimiaa tunteiden säätelyyn. minun piti siis ensin parantua alkuperäisestä sairaudestani, eli anoreksiasta, voidakseni parantua myös bulimiasta.
        en tiedä olenko oikeassa, mutta jotenkin tuntuisi, että tuo tunnesyöminen olisi ehkä kaikkein ongelmallisinta parantumisen kannalta. vai mitä mieltä olette?

• hopefullll
        parantuunut kirjoitti:

olen 20-vuotias ja sairastuin ensin anoreksiaan 14-vuotiaana. vähitellen sairaus alkoi muuttua anoreksian ja bulimian sekoitukseksi. muistaakseni 17-vuotiaana aloin oksentaa säännöllisesti, vuoden päästä myös ahmia ja oksentaa.
        minun pelastukseni oli nykyinen poikaystäväni, joka sai minut olemaan pelkäämättä painon nousua. hän sai minut vähitellen uskomaan, että näyttäisin paremmalta normaalipainoisena kuin alipainoisena. poikaystäväni ei tiennyt eikä tiedä edelleenkään bulimiastani, niinkuin ei kukaan muukaan.
        kun painon nousu ei enää tuntunut ahdistavalta, uskalsin vähitellen alkaa syödä normaalia ruokaa. ruoka-ajoista tuli säännölliset, joten verensokeri ei päässyt laskemaan. näin ei ollut tarvetta myöskään ahmimiseen.
        tietysti joskus tuntui siltä, että haluaisi mennä kauppaan ja ostaa mitä haluaa ja mennä yksin kotiin ja tehdä niinkuin ennenkin. sortumisia ei ole kuitenkaan tullut, sillä en yksinkertaisesti jaksa enää sitä oksentamisrumbaa. voin hyvällä omatunnolla syödä suklaata tai karkkeja tai mitä vain, eikä sen tarvitse mennä överiksi. ennen ajattelin, että en saisi syödä yhtään herkkuja, enkä oikeastaan yhtään mitään. siksi sorruin heti ahmimaan, jos heikolla hetkellä satuin syömään esimerkiksi voileivän. ajattelin että noniin pieleen meni, kun virhe on kerran tapahtunut niin miksen samantien söisi vielä kymmenen leipää lisää ja jäätelöä ja karkkia... jne. suuria ruokamääriä oli mielestäni helpompi oksentaa kuin sitä yhtä leipää, joten siinä oli yksi tekosyy lisää. hedelmät olivat ehkä ainoa ruoka jotka eivät aiheuttaneet tuollaista ketjureaktiota.
        kun puolivuotta sitten söin esim karkkia, jouduin vielä muistuttamaan itseäni, että tämän saat pitää mahassasi. EI tarvitse oksentaa. nykyisin oksentaminen käy yhä harvemmin ja harvemmin mielessä.

tiedän, että parantuminen riippuu paljon siitä, mitkä syyt ongelman taustalla ovat. itse oksensin lihomispelon takia. muistan, että rupesin helpommin ahmimaan, jos minulla ei ollut kotona mitään muutakaan tekemistä. harvemmin käytin bulimiaa tunteiden säätelyyn. minun piti siis ensin parantua alkuperäisestä sairaudestani, eli anoreksiasta, voidakseni parantua myös bulimiasta.
        en tiedä olenko oikeassa, mutta jotenkin tuntuisi, että tuo tunnesyöminen olisi ehkä kaikkein ongelmallisinta parantumisen kannalta. vai mitä mieltä olette?

Sylin täydeltä voimia ja jaksamisia sulle! Muista, että välillä tulee alamäkiä, mutta kovalla tahdolla nekin pääsee ylös!

• Miom

Itse kärsin bulimiasta kaksi vuotta, jolloin musta tuntui sen olevan ainoa asia, josta todella nautin. Syöminen ja oksentelu. Vaikka sen vuoksi jätinkin kaikki entiset ystäväni ja eristäydyin täysin muusta maailmasta. Olin kuitenkin tyytyväinen elämääni. Viime vuoden joulukuussa päätin kuitenkin, että elämään on tultava muutos ja muutin kotipaikkakunnaltani pois pääkaupunkiseudulle. Se muutto ei vielä vaikuttanut noihin bulimisiin taipumuksiin, vaan homma jatkuin samalla tavalla. Pari kuukautta muuton jälkeen yhtenä päivänä tartuin vaan puhelimeen, soitin terveyskeskukseen ja varasin ajan lääkäriltä. Lääkäri sitten pisti lähetteen syömishäiriöyksikköön ja aloitin hoidon. Mulla oli jo tuossa vaiheessa niin vahva halu parantua ja jatkaa taas normaalia elämää, että puskin itseni väkisin hoidon läpi - oksentamatta. Hoito loppui viime heinäkuussa ja sen avulla itse pääsin tuosta kierteestä eroon täysin. En silti väitä, etteikö välillä tulisi ajatuksia oksentamisesta, mutta tein itselleni selväksi, etten aio enää koskaan oksentaa liiallisen syömisen vuoksi. Se päätös on pitänyt, enkä aio enää koskaan palata siihen helvettiin.
      Mun mielestä se oma tahdonvoima on ratkaiseva tekijä bulimiasta paranemiseen, täytyy vaan pysyä kovana ja vaikka pakottaa itsensä muuttamaan niitä tapojaan.
      Kovasti tsemppiä ja jaksamista.

• Herkkuilija

Kylläpäs oma tapaukseni liippaa paljon tuota Miomin kertomusta - itselläni tosin bulimiataustaa löytyy reilun viiden vuoden verran (nyt olen ollut terveenä kolmen vuoden ajan). Minullekin oksentelusta muodostui päivien ainut huvi, joka myös syrjäytti minut sosiaalisesta elämästä, häiritsi perhesuhteitani sekä koulunkäyntiä. Olin lopulta (lukiota seuranneen välivuoden jälkeen) niin pohjalla ja väsynyt siihen kaikkeen, että kaivoin jostakin sen suuren tahdonvoiman lopettaa. Muutinkin opiskelupaikan saamisen ansiosta uudelle paikkakunnalle ja päätin, että nyt tuo saastainen vanha elämä jää taakse ja aloitan puhtaalta pöydältä, päätän itse tulevaisuudestani. Muutin myös ajatusmalliani bulimiaa kohtaan: mietin kuinka rumaa, vastenmielistä, ahdistavaa, järjetöntä ja omaa ruumistani tuhoavaa tuo entinen "päivieni ilo" onkaan. Tuo tehosikin oletettua paremmin, sillä lopulta aloin suorastaan pelkäämään oksentamista enkä olisi voinut kuvitellakaan ahmivani ja suuntaavani pöntölle (joskus jopa näin painajaista oksentamisesta - mikä sekin oli vain parantumista vahvistaja juttu). Vielä kun huomasin muutokset kropassani oksentelujen loputtua; ihoni kunto kohentui, naamani kaamea turvotus oli tiessään, sydäntäni ei enää öisin särkenyt ja oksentelujen jälkeiset vapinaheikotukset olivat vain paha muisto...Se uusi terveyden tunne oli aivan mahtavaa!! Olisinko ollut siis enää valmis luopumaan tuosta vahvuuden tunteesta palaamalla ruokahelvettiin ja ahdistukseen - tasan en!! Opin suhtautumaan ruokaan terveemmällä tavalla, ajattelemalla sitä ruumistani ravitsevana asiana ja mieltäni piristävänä nautintona. Hitaasti nautiskeltu suklaarivi ja hyvä kahvi sanomalehden kera on täysin sallittu herkku, ja voin sano, että tuhansia kertoja nautinnollisempi kokemus kuin herkkuja pursuava ahmintahetki. Toisinaan jos mieleni olisikin halannut jatkaa syömistä tarpeellisen määrän jälkeen, pysähdyin aina miettimään: "Minun on nyt hyvä ja sopivasti kylläinen, lämmin ja miellyttävä olo, en tarvitse enempää. Tämä ei myöskään ole viimeinen ateriani, vaan ruokailuhetkiä on tiedossa myöhemminkin.".

Miomia kompaten korostan tahdonvoiman tärkeyttä ja siinä piilevää suurta voimaa - kun parantumista oikein kovasti haluaa, niin siihen kyllä pystyy (bulimia ei sentään ole syöpä). Vanhat rutiinit on vain rikottava, ajateltava elämänsä uudelleen ja haluttava/sallittava itselle terve onnellisuus. Me kaikki olemme sen arvoisia! :)

• Teres

Aloitan vastauksen sinulle lauseiella:Anoreksia ja Bulimia ovat meidän pahimpia vihollisia,ei ystäviä.Ne ei meille armoa anna,vaan vie meidät mukaansa säälimättä petolliseen maailmaansa,missä valhe,itsesääli,syyllisyys ja häpeä kukoistaa.Mukaan tulee masennus,ja eristäytyneisyys sosiaalisesta elämästä.TUSKAA.Mieti,miksi sinulla on vääristynyt kuva itsestäsi,miksi et ole sinut kroppasi kanssa,mikä on ajanut sinut tohon kierteeseen?ole rehellinen itsellesi,tarkista kuvasi peilistä...ehkä huomaatkin vastaan tulevan kauniin nuoren naisen.Ok,20:n vuoden kokemuksella ymmärrön,ja tiedän,EI HELPPOA lopettaa seinään,Olethan tajunnut,et AHMI VATSA TÄYTEEN,SITÄ,MITÄ ET SALLI ITSELLESI SYÖDÄ,ja OKSENNA ULOS...kuulostaa hienolta/helpolta,vaan...-eipä ole.Sen voi samaistaa samallatavalla kuin alkoholismi,narkomaani....lisää on saatava,vaikka tietää,että jokinen kerta on pahasta.Sitä lupaa,ja lupaa...vaan,ei.Oma pelastus oli RASKAUS,vauva,oli muuta ajateltavaa.monta vutta menetin turhaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe