Veljesrakkaus,1.Joh.5:1-5

USKO VOITTAA MAAILMAN
1.Joh.5:1-5
---
5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.

5:2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.

5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
5:4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.

5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?

3

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edellä on jo ollut paljon puhetta siitä, että joka rakastaa Jumalaa, rakastaa myös veljiään (sisariaan) (1. Joh.4:7-21).
      Johannes painottaa tätä kovin: ”Jumalan rakastaminen vie veljien rakastamiseen” (1.Joh.5:1-4). Vielä vanhoilla päivilläänkin Johannes muistutti tästä.
      Perimätieto kertoo, että kun hän oli jo vanha, eikä itse voinut saapua seurakunnan kokouksiin, hänet kannettiin ystäviensä luo, jolloin hän vain toisti:
      ”Lapseni, rakastakaa toisianne”!
      (Johannes luultavasti asui viimeiset ajat Efesossa)

Vain Jumala voi saada aikaan uskon ihmeen ihmisen sydämessä ja synnyttää hänet uudeksi luomukseksi (Joh.3:1-21).
      Jumalasta syntynyt myös rakastaa Jumalaa, joka on hänet uuteen elämään synnyttänyt. Mutta se, joka rakastaa Jumalaa, rakastaa myös muita Jumalan lapsia: Uudestisyntyneitten välille syntyy veljesrakkaus(1,2).

Rakkaus Jumalaan on kaikkea muuta kuin pelkkiä kauniita sanoja. Johannes yhdistää erottamattomasti Jumalan rakastamisen Jumalan käskyjen pitämiseen (3).
      ”Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
      Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;...” (2,3).

Jumalan käskyjen suloisuudesta puhuttiin jo vanhan liiton ihmisten keskuudessa.
      Moni kokee, että käskyt on pantu ihmisille taakaksi.
      Asia on kuitenkin päinvastoin; käskyt ovat meille avuksi., ”käskyt eivät ole raskaat”. Ne auttavat tietämättömät ja osaamattomat elämän tielle.
      Se, joka rakastaa Jumalaa, ei tunne Hänen käskyjänsä raskaiksi täyttää.

• Kiitos!

Sinun pitäisi olla opettamassa paljon kansan edessä. Oletko?

• Virsi 414
      --
      1.
      Oi, kuinka onkaan autuas
      lakia noudattava,
      on onnellinen, vanhurskas
      Herrassa vaeltava.
      Hän yli kaiken Jumalaa
      sydämestänsä rakastaa,
      pyhyyteen pyrkii aina.

2.
      Vaan kuinka voin jo nuorena
      Jumalan tielle päästä,
      Kristuksen tähden luopua
      mielestä itsekkäästä?
      Vain siten, että oppaaksi
      saan, Herra, pyhän sanasi
      ja seuraan tahtoasi.

3.
      Voi, jospa joka askele
      laistasi suunnan saisi,
      niin että teille vieraille
      ei synti houkuttaisi!
      Suo tahtoasi tutkia
      ja käskyistäsi iloita,
      sanaasi ihmetellä.
      --
      7.
      Siis, Herra, pidä sanasi
      jalkaini kynttilänä,
      sen loistaa anna tielleni
      tähtenä heleänä.
      Sokeat avaa silmäni,
      vahvista heikot jalkani,
      taluta tielläs aina.
      --
      Virret:
      kuuntele: http://www.virret.net/cgi-bin/linnea.pl?document=taso29

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6644
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4512
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3198
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      3017
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1905
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1576
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1574
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1505
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1379
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1303
    Aihe