HERRA JEESUS KRISTUS ON ENSIMMÄINEN JA VIIMEINEN RAAMATUSSA(KIN)
Jeesus sanoi olevansa ensimmäinen ja viimeinen (Ilm 1:17) alku ja loppu.
Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi" (Ilm 21:6).
Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu (Ilm 22:13).
Raamattu on Jumalan Sana, Jumalasta lähtenyt Sana, Jumalan ilmoitus ihmiskunnalle. Jeesus Kristus on ihmisen lihaan tullut Jumalan Sana. Jumalan Sana, Herra Jeesus Kristus, on Jumala (Joh 1:1,14). Jumala on ilmoittanut itsensä lihaan tulleessa Sanassaan Jeesuksessa Kristuksessa (Joh 1:18). Kaikki mitä Jumala on ja mitä Jumalasta voidaan tietää on Kristuksessa, Jumalan Sanassa. Jumaluuden koko täyteys asuu Kristuksessa (Kol 1:19, 2:9). Jumalaa ei kukaan voi oppia tuntemaan muuten kuin Jeesuksen Kristuksen kautta ja Hänessä (Joh 14:6-11, 8:19). Näin koko Raamattu kertoo tavalla tai toisella Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta (Joh 5:46, Luuk 24:27).
Koska Herra Jeesus on ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu ja Raamattu on Jumalan Sana kirjallisessa muodossa, Herra Jeesus esiintyy Raamatun ensimmäisessä ja viimeisessä jakeessa. Herra Jeesus esiintyy myös Raamatun ensimmäisessä ja viimeisessä SANASSA.
RAAMATUN ENSIMMÄINEN JAE KUULUU SEURAAVASTI:
"Alussa loi Jumala taivaan ja maan."
Sana "Alussa" tarkoittaa Jeesusta Kristusta: Siis, Kristuksessa luotiin kaikki.
"ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ENNEN KAIKKEA LUOMAKUNTAA. Sillä HÄNESSÄ (Jeesuksessa) LUOTIIN KAIKKI, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja HÄNEEN, ja hän on ennen kaikkia, ja HÄNESSÄ pysyy kaikki voimassa" (Kol 1:15-17, 2 Piet 3:5).
Johannes kirjoittaa evankeliumissaan: "KAIKKI on saanut syntynsä hänen kauttaan ja ILMAN HÄNTÄ EI OLE SYNTYNYT MITÄÄN, MIKÄ SYNTYNYT ON" (Joh 1:3)
RAAMATUN VIIMEINEN JAE KUULUU SEURAAVASTI:
"Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen."
Näin löydämme Herran Jeesuksen myös Raamatun viimeisestä jakeesta. Tässä ei kuitenkaan ole kaikki. Löydämme Jeesuksen myös Raamatun viimeisestä SANASTA. Jeesushan sanoi olevansa ensimmäinen ja viimeinen, niin Hän on silloin ensimmäinen ja viimeinen myös Raamatussa.
Raamatun viimeinen sana on "Amen". Herra Jeesus Kristus on tuo Amen:
"Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: "NÄIN SANOO AMEN, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku" (Ilm 3:14). Hallelujaa, Jeesus on Herra!!!
Jotkut vääntävät kieroon tätä "Jumalan luomakunnan alku" sanaa. He väittävät tämän jakeen todistavan että Jeesus Kristus on Jumalan ensimmäinen luomistyö. Raamatun selvä ilmoitus on että Herra Jeesus on koko luomakunnan alku ts. alullepanija. Jeesus ei ole Jumalan ensimmäinen teko. Hän on itse Luoja, kaiken olemassaolon Synnyttäjä, Jumala josta kaikki on alkuisin. Tästä tämä "ensimmäinen". Koska ennen Jeesusta ei ole ollut mitään. Hänen jälkeensä ei tule mitään. Siksi Hän on myös viimeinen.
NÄIN KAIKKI ON KRISTUKSESSA JEESUKSESSA.
"Sillä HÄNESTÄ (Jeesuksesta) ja hänen kauttansa ja HÄNEEN on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen" (Room 11:36). Tämä Sana puhuu Jeesuksesta Kristuksesta em. jakeiden Kol 1:15-17 ja Joh 1:3 kanssa yhtäpitävästi.
Jos joku haluaa väittää vastaan viittaamalla edellisiin Room 11: 33-35 jakeisiin joissa puhutaan Herra Jumalasta, haluan huomauttaa että Paavali Julisti että Jeesus on Herra (2 Kor 3:16, 4:5). Pelastuskin yksilöihmisen kohdalla alkaa Jeesuksen Herraksi tunnustamisesta (Room 10:9-10).
Tunnustus, "Jeesus on Herra" sisältää Jeesuksen jumaluuden tunnustamisen vaikka tunnustuksen lausuja ei sitä ymmärtäisikään. Jeesus voidaan tunnustaa Herraksi ainoastaan Pyhän Hengen vaikutuksesta (1 Kor 12:3). Pyhä Henki Jeesukseen uskovassa tunnustaa Jeesuksen Herraksi ja näin myös Jumalaksi (Heb 1:8).
Tämän tähden se, joka sydämestään tunnustaa Jeesuksen Herraksi ja Herrakseen, hänessä on Pyhä Henki ja hän on pelastettu uudestisyntynyt Jumalan lapsi.
Ensimmäinen ja viimeinen
38
212
Vastaukset
- Iso Lapis
Mooseksen kautta tuli laki, Jeesuksen kautta tuli Armo ja totuus!
Sananlaskut 8 22
22. Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
Jeesus oli viimeinen joka lain alla tuomittiin kuolemaan ,Jumalan pilkasta.
Jeesus oli Ensimmäinen ja Viimeinen, AAMEN.
Tutki ja ymmärrä, sinä se osaat vääntää Jumalan sanan kieroon, noin sitä ei osaa kukaan muu vääntää
kuin ,Pakana Pappi tai Pakana.
Rukoilen sinun puolestasi että saisit totuuden sydämeesi, AAMEN. - Etsivä lapsi
Tuon kaiken hyvän lisäksi jonka kirjoitit tuossa, haluan kysyä sinulta vaikka ei liitykkään nyt tuohon kirjoittamaasi ainakaan suoranaisesti. Olen huomannut että osaat hyvin opettaa ja kun Il-Mari kertoi ettei opeta niin siksi kysyn sinulta.
1). Pitääkö paikkansa että pitää tulla henkilökohtaisesti uskoon?
2). Voiko usko tulla ihmiseen tuosta vain, ilman että hän sitä mitenkään etsii?
3). Mikä on pyhyyden henki?
4). Mistä tietää että on varmasti saanut Pyhän Hengen?
5). Mistä varmasti tietää että on uudesti syntynyt?
Haluaisin vastaukset näihin kysymyksiin!
Nim: Etsivä lapsiKiitos kysymyksistäsi. Kysymyksesi vaatisivat enempi selitystä mutta yritän vastata lyhyesti.
Kyllä pitää paikkansa. Raamattu ei tunne passiivista uskoa ilman ihmisen omaa osuutta. Raamattu ei tunne myöskään sellaista uskoa että joku voisi pelastua toisen ihmisen uskolla. Pelastukseen tarvitaan oma henkilökohtainen usko ja suhde Herran Jeesuksen Kristuksen kanssa. Jeesus Kristus elää. Sinä voit kohdata Hänet tänä päivänä. Se edellyttää sinun omakohtaisen kääntymyksen Jumalan puoleen. Tulet Jumalan luokse Jeesuksen kautta. Tunnustat Hänelle että olet syntinen ihminen mutta että tahdot tehdä parannuksen synneistäsi. Pyydä Jeesukselta anteeksi kaikki syntisi. Kerro Jeesukselle että sinä haluat pelastua ja tulla Jumalan lapseksi. Pyydä Jeesusta tekemään sinusta Jumalan lapsi nyt heti. Raamattu kertoo että meillä on pääsy Jumalan välittömään läsnäoloon Jeesuksen ristin veren kautta. Siksi sinä voit kokea Jumalan läsnäolon elämässäsi. Tie Jumalan yhteyteen vie Jeesuksen ristin kautta.
Kyllä voi. Silloin kun näin tapahtuu, on kysymyksessä henkilö jonka puolesta on joku tai jotkut uskovat rukoilleet. Jumala vastaa rukouksiin. Jumala voi toisten rukousten kautta puuttua ihmisen elämään hyvinkin voimakkaalla tavalla ja pelastaa vaikka ko. henkilö ei olisi sen kummemmin edes etsinyt pelastusta. Mutta emme voi tehdä sellaista oppia, että ihmisen ei itse tarvitse uskoa pelastuakseen sillä se olisi harhaoppi. Emme voi jäädä passiivisena odottamaan että usko tulee meihin. Ekivaari tästä asiasta opettaa mutta hän menee harhaan koska hänen oppinsa antaa virheellisen käsityksen ja vie harhaan.
Kaikki uskoontulot ovat Jumalan tekoja ihmisessä. Jeesus sanoi että ei kukaan voi tulla hänen luokseen ellei Isä häntä vedä. Sitten Jeesus sanoi että kaikki minkä Isä antaa hänelle, tulee hänen luokseen. Siis, aloitus on aina Jumalalla jokaisen ihmisen uskoontulossa. Uskoontulo ei siis ole ihmisen omasta päästä keksitty hieno idea. Uskoon tulo ei ole myöskään toisten ihmisten käännytystaktiikan tulos. Uskoon tulo on ihmisen ja Jumalan välinen asia. Ihminen ei myöskään voi itse itseään uudesti synnyttää. Sekin on puhtaasti Jumalan teko. Jumala kutsuu ja Jumala puhuu. Ihminen sitten ratkaisee itse mitä hän tekee Jumalan kutsulle. Lopullinen ja ratkaiseva vastuu on ihmisellä itsellään. Kun ihminen uskoo Jeesukseen, tekee parannuksen synneistään, ottaa Jeesuksen vastaan Herrakseen ja vielä tunnustaa Jeesuksen Herrakseen, hän uudestisyntyy Jumalan lapseksi.
Tässä on sekä jumalalla että ihmisellä oma osuutensa. Ihmisen tulle hoitaa oma osuutensa että Jumalan tahto (pelastus) toteutuisi hänen elämässään. Minä itse olen uskovien vanhempien lapsi. Herra vastasi vanhempieni rukouksiin ja alkoi vetämään minua yhteyteensä. Minun tuli kuitenkin itse tehdä valintani. Valitsin omasta vapaasta tahdostani Jeesuksen Kristuksen Herrakseni ja Vapahtajakseni.
Jumala on Pyhä. Jumala on Henki. Jumalan Henki on Pyhä Henki. Pyhä Henki on Pyhyyden Henki.
Uskoon tulon yhteydessä ihminen saa Pyhän Hengen. Tämä Henki on sinetti jolla Jumala merkitsee ihmisen omakseen. Tämän sinetti omistava ihminen on pelastettu Jumalan lapsi. Se on kaikissa uudestisyntyneissä uskovissa.
Jumala haluaa kuitenkin vallata uskovan kokonaan. Tämä tapahtuu kun uskova ottaa vastaan Pyhän Hengen lahjan. Me puhumme henkikasteesta koska Jeesus lupasi kastaa omansa Pyhällä Hengellä.
Kun puhutaan Pyhän Hengen täyteyden, henkikasteen saamisen merkeistä, meillä on Raamatun esimerkit. Voimme lukea Raamatusta sen ajan ihmisten kokemuksia ja verrata niitä omiin kokemuksiimme. Olemmeko kokeneet Pyhän Hengen samalla tavalla kuin apostolit ja alkuseurakunta? Tämä on koetinkivi.
Uudestisyntymisessä syntisestä tulee vanhurskas ja pyhä Jumalan lapsi. Tämä on hyvin suuri tapahtuma vaikka se koetaankin niin monella eri tavalla. Jotkut kokevat uudestisyntymisen voimakkaasti yhdessä hetkessä tapahtuvaksi tapahtumaksi. He voivat kertoa jopa kellon ajan jolloin he uudestisyntyivät. Toiset eivät tiedä välttämättä minä vuonna he ovat uudestisyntyneet. He tietävät vain että he ovat uudestisyntyneet. Olet uudestisyntynyt jos olet tehnyt tietoisen uskon ratkaisun ja seuraat Herraa Jeesusta Kristusta. Olet uudestisyntynyt jos tunnustat julkisesti Jeesuksen Herraksesi ja tahdot olla kuuliainen Hänelle. Jos et ole tehnyt mitään tietoista ratkaisua, ei uudestisyntymistä ole tapahtunut.jaikal kirjoitti:
Kiitos kysymyksistäsi. Kysymyksesi vaatisivat enempi selitystä mutta yritän vastata lyhyesti.
Kyllä pitää paikkansa. Raamattu ei tunne passiivista uskoa ilman ihmisen omaa osuutta. Raamattu ei tunne myöskään sellaista uskoa että joku voisi pelastua toisen ihmisen uskolla. Pelastukseen tarvitaan oma henkilökohtainen usko ja suhde Herran Jeesuksen Kristuksen kanssa. Jeesus Kristus elää. Sinä voit kohdata Hänet tänä päivänä. Se edellyttää sinun omakohtaisen kääntymyksen Jumalan puoleen. Tulet Jumalan luokse Jeesuksen kautta. Tunnustat Hänelle että olet syntinen ihminen mutta että tahdot tehdä parannuksen synneistäsi. Pyydä Jeesukselta anteeksi kaikki syntisi. Kerro Jeesukselle että sinä haluat pelastua ja tulla Jumalan lapseksi. Pyydä Jeesusta tekemään sinusta Jumalan lapsi nyt heti. Raamattu kertoo että meillä on pääsy Jumalan välittömään läsnäoloon Jeesuksen ristin veren kautta. Siksi sinä voit kokea Jumalan läsnäolon elämässäsi. Tie Jumalan yhteyteen vie Jeesuksen ristin kautta.
Kyllä voi. Silloin kun näin tapahtuu, on kysymyksessä henkilö jonka puolesta on joku tai jotkut uskovat rukoilleet. Jumala vastaa rukouksiin. Jumala voi toisten rukousten kautta puuttua ihmisen elämään hyvinkin voimakkaalla tavalla ja pelastaa vaikka ko. henkilö ei olisi sen kummemmin edes etsinyt pelastusta. Mutta emme voi tehdä sellaista oppia, että ihmisen ei itse tarvitse uskoa pelastuakseen sillä se olisi harhaoppi. Emme voi jäädä passiivisena odottamaan että usko tulee meihin. Ekivaari tästä asiasta opettaa mutta hän menee harhaan koska hänen oppinsa antaa virheellisen käsityksen ja vie harhaan.
Kaikki uskoontulot ovat Jumalan tekoja ihmisessä. Jeesus sanoi että ei kukaan voi tulla hänen luokseen ellei Isä häntä vedä. Sitten Jeesus sanoi että kaikki minkä Isä antaa hänelle, tulee hänen luokseen. Siis, aloitus on aina Jumalalla jokaisen ihmisen uskoontulossa. Uskoontulo ei siis ole ihmisen omasta päästä keksitty hieno idea. Uskoon tulo ei ole myöskään toisten ihmisten käännytystaktiikan tulos. Uskoon tulo on ihmisen ja Jumalan välinen asia. Ihminen ei myöskään voi itse itseään uudesti synnyttää. Sekin on puhtaasti Jumalan teko. Jumala kutsuu ja Jumala puhuu. Ihminen sitten ratkaisee itse mitä hän tekee Jumalan kutsulle. Lopullinen ja ratkaiseva vastuu on ihmisellä itsellään. Kun ihminen uskoo Jeesukseen, tekee parannuksen synneistään, ottaa Jeesuksen vastaan Herrakseen ja vielä tunnustaa Jeesuksen Herrakseen, hän uudestisyntyy Jumalan lapseksi.
Tässä on sekä jumalalla että ihmisellä oma osuutensa. Ihmisen tulle hoitaa oma osuutensa että Jumalan tahto (pelastus) toteutuisi hänen elämässään. Minä itse olen uskovien vanhempien lapsi. Herra vastasi vanhempieni rukouksiin ja alkoi vetämään minua yhteyteensä. Minun tuli kuitenkin itse tehdä valintani. Valitsin omasta vapaasta tahdostani Jeesuksen Kristuksen Herrakseni ja Vapahtajakseni.
Jumala on Pyhä. Jumala on Henki. Jumalan Henki on Pyhä Henki. Pyhä Henki on Pyhyyden Henki.
Uskoon tulon yhteydessä ihminen saa Pyhän Hengen. Tämä Henki on sinetti jolla Jumala merkitsee ihmisen omakseen. Tämän sinetti omistava ihminen on pelastettu Jumalan lapsi. Se on kaikissa uudestisyntyneissä uskovissa.
Jumala haluaa kuitenkin vallata uskovan kokonaan. Tämä tapahtuu kun uskova ottaa vastaan Pyhän Hengen lahjan. Me puhumme henkikasteesta koska Jeesus lupasi kastaa omansa Pyhällä Hengellä.
Kun puhutaan Pyhän Hengen täyteyden, henkikasteen saamisen merkeistä, meillä on Raamatun esimerkit. Voimme lukea Raamatusta sen ajan ihmisten kokemuksia ja verrata niitä omiin kokemuksiimme. Olemmeko kokeneet Pyhän Hengen samalla tavalla kuin apostolit ja alkuseurakunta? Tämä on koetinkivi.
Uudestisyntymisessä syntisestä tulee vanhurskas ja pyhä Jumalan lapsi. Tämä on hyvin suuri tapahtuma vaikka se koetaankin niin monella eri tavalla. Jotkut kokevat uudestisyntymisen voimakkaasti yhdessä hetkessä tapahtuvaksi tapahtumaksi. He voivat kertoa jopa kellon ajan jolloin he uudestisyntyivät. Toiset eivät tiedä välttämättä minä vuonna he ovat uudestisyntyneet. He tietävät vain että he ovat uudestisyntyneet. Olet uudestisyntynyt jos olet tehnyt tietoisen uskon ratkaisun ja seuraat Herraa Jeesusta Kristusta. Olet uudestisyntynyt jos tunnustat julkisesti Jeesuksen Herraksesi ja tahdot olla kuuliainen Hänelle. Jos et ole tehnyt mitään tietoista ratkaisua, ei uudestisyntymistä ole tapahtunut.Uudestisyntyneen ihmisen tavanomaiset tuntomerkit ovat seuraavat:
1. Hän rakastaa Jeesusta Kristusta ja Jumalaa Hänessä. Jeesus on hänelle elävä todellinen persoona, ei pelkkä historian Jeesus.
2. Hän rakastaa Raamatun Sanaa ja tahtoo lukea sitä.
3. Hän rakastaa toisia Jumalan lapsia ts. Jeesukseen uskovia ihmisiä.
4. Hän rakastaa Jumalan lasten yhteyttä ja kaipaa sitä. Hän kokee yhteyttä Jeesuksen Herraksi ja Jumalaksi tunnustavien kanssa.
5. Hänellä on huoli omaisten, ystävien ja työ/koulukaverien pelastuksesta. Hän haluaa kertoa Jeesuksesta heille.
6. Hän elää pyhityselämää ts. karttaa syntiä.
7. Hän rukoilee ja kiittää Jeesusta pelastuksesta.
8. Hän kunnioittaa esivaltaa. Hän haluaa noudattaa eduskunnan säätämiä lakeja.- Sama kysyjä
jaikal kirjoitti:
Uudestisyntyneen ihmisen tavanomaiset tuntomerkit ovat seuraavat:
1. Hän rakastaa Jeesusta Kristusta ja Jumalaa Hänessä. Jeesus on hänelle elävä todellinen persoona, ei pelkkä historian Jeesus.
4. Hän rakastaa Jumalan lasten yhteyttä ja kaipaa sitä. Hän kokee yhteyttä Jeesuksen Herraksi ja Jumalaksi tunnustavien kanssa.
5. Hänellä on huoli omaisten, ystävien ja työ/koulukaverien pelastuksesta. Hän haluaa kertoa Jeesuksesta heille.
8. Hän kunnioittaa esivaltaa. Hän haluaa noudattaa eduskunnan säätämiä lakeja.Kiitos jo noista vastauksistasi! Mutta haluan nyt vielä kysyä lisää muutaman kysymyksen. Kun Il-Mari kertoi ettei ole saanut valtuuksia Jumalalta opettaa, niin Mitä hän sillä tarkoitti? (Il-Marikin saa vastata totta kai) mutta kysyn nyt sinulta jos Il-Mari on vaikka jäävi vastaamaan? (En kysy jaikalilta sen takia ettenkö uskoisi sinua Il-Mari).
1). Mitä valtuuksia tarvitaan että saa opettaa? (mitä Il-Mari tarkoitti)?
2). Millaisia lahjoja Pyhä Henki voi antaa?
3). Voiko samalla henkilöllä olla monia lahjoja?
4). kuka niitä Pyhän Hengen lahjoja voi saada ja miten?
Näihin jos saisin vielä vastaukset, niin olisin kiitollinen teille!
Kiitän jo etukäteen vastauksistanne!
Edelliset vastauksenne olivat selkeitä ja ymmärrettäviä. Kiitos! Sama kysyjä kirjoitti:
Kiitos jo noista vastauksistasi! Mutta haluan nyt vielä kysyä lisää muutaman kysymyksen. Kun Il-Mari kertoi ettei ole saanut valtuuksia Jumalalta opettaa, niin Mitä hän sillä tarkoitti? (Il-Marikin saa vastata totta kai) mutta kysyn nyt sinulta jos Il-Mari on vaikka jäävi vastaamaan? (En kysy jaikalilta sen takia ettenkö uskoisi sinua Il-Mari).
Edelliset vastauksenne olivat selkeitä ja ymmärrettäviä. Kiitos!1). Mitä valtuuksia tarvitaan että saa opettaa? (mitä Il-Mari tarkoitti)?
Hän varmaan tarkoittaa sitä kun Raamatussa lukee että Jumala antoi ihmisille erilaisia tehtäviä ja virkoja seurakunnassa. Opettajan virka on yksi sellainen virka jonka Jumala tahtoo antaa jokaiseen seurakuntaa. II-Mari ehkä kokee ettei Jumala ole antanut hänelle opettajan virkaa. Opettajan virka on vain yhdellä tai muutamalla uskovalla paikallisseurakunnassa. Koska kaikilla uskovilla ei ole opettajan virkaa, se on ymmärrettävää kun joku sanoo ettei hän opeta (Ef 4:10-15, 1 Kor 12:28-31).
Opettajan viran valtuuksiksi ei riitä se että itse kokee ja sanoo saaneensa Jumalalta opettajan viran. Ei siis riitä että uskova itse pyrkii opettajaksi seurakunnassa. Valtuudet opettajaksi saadaan Jumalalta. Kun virka ja valtuudet ovat Jumalalta saadut, se tulee esille seurakunnassa. Opettajan viran Jumalalta saaneen ihmisen puheet seurakunnassa ovat opettavia, rakentavia, Raamatullisia ja siunaavia. Toiset uskovat huomaavat sen ja kertovat opettajalle että sinulla on opettajan armoitus ja virka. Jumalalta opettajan viran saanut tietää sen mutta hän ei itse aseta itseään opettajan virkaan. Hän ei siis vaadi opettajan virkaa. Se annetaan hänelle. Seurakunta sen tekee koska Jumala on viran antanut.
Lue 1 Kor 12. ja 14. luku sekä Room 12:3-8.
Voi olla monta lahjaa ja useampi virka (1 Kor 12:11,31, 14:1,12).
Jokainen uudestisyntynyt uskova voi saada armolahjoja. Pyhä Henki jakaa armolahjoja oman tahtonsa mukaan. Armolahjoja voi ja tulee pyytää Jumalalta runsaasti ja näin vaikuttaa Jumalan tahtoon. Jumala tahtoo antaa armolahjoja runsaasti. Hän tarvitsee antamiseen kuitenkin halukaan astian. Halukas astia pyytää armolahjoja. Jumala vastaa vilpittömiin rukouksiin ja antaa. Jumala ei kuitenkaan anna armolahjojaan ihmistä korottaakseen. Hän antaa armolahjoja seurakuntansa rakentamiseksi. Anottaessa armolahjoja täytyy anojan motiivit olla kunnossa.
Pyhän Hengen täyteyden (kasteen) saanut ihminen on saanut jonkun tai useamman armolahjan. Armolahjoja tavoittelevan uskovan tulee siis tavoitella ja rukoilla ensin Pyhän Hengen täyteyttä. Pyhän Hengen täyteyden Jumala on antanut ja antaa niille jotka tottelevat Häntä. Tulee siis totella Jumalaa. Jos sydämessä on tottelemattomuutta, uskova ei kykene ottamaan vastaan vaikka Jumala tyrkyttäisikin armolahjojaan. Kun sydän on puhdas, uskovalla on rohkeutta pyytää ja uskoa ottaa myös vastaan.- Etsivä lapsi
jaikal kirjoitti:
Hän varmaan tarkoittaa sitä kun Raamatussa lukee että Jumala antoi ihmisille erilaisia tehtäviä ja virkoja seurakunnassa. Opettajan virka on yksi sellainen virka jonka Jumala tahtoo antaa jokaiseen seurakuntaa. II-Mari ehkä kokee ettei Jumala ole antanut hänelle opettajan virkaa. Opettajan virka on vain yhdellä tai muutamalla uskovalla paikallisseurakunnassa. Koska kaikilla uskovilla ei ole opettajan virkaa, se on ymmärrettävää kun joku sanoo ettei hän opeta (Ef 4:10-15, 1 Kor 12:28-31).
Opettajan viran valtuuksiksi ei riitä se että itse kokee ja sanoo saaneensa Jumalalta opettajan viran. Ei siis riitä että uskova itse pyrkii opettajaksi seurakunnassa. Valtuudet opettajaksi saadaan Jumalalta. Kun virka ja valtuudet ovat Jumalalta saadut, se tulee esille seurakunnassa. Opettajan viran Jumalalta saaneen ihmisen puheet seurakunnassa ovat opettavia, rakentavia, Raamatullisia ja siunaavia. Toiset uskovat huomaavat sen ja kertovat opettajalle että sinulla on opettajan armoitus ja virka. Jumalalta opettajan viran saanut tietää sen mutta hän ei itse aseta itseään opettajan virkaan. Hän ei siis vaadi opettajan virkaa. Se annetaan hänelle. Seurakunta sen tekee koska Jumala on viran antanut.
Lue 1 Kor 12. ja 14. luku sekä Room 12:3-8.
Voi olla monta lahjaa ja useampi virka (1 Kor 12:11,31, 14:1,12).
Jokainen uudestisyntynyt uskova voi saada armolahjoja. Pyhä Henki jakaa armolahjoja oman tahtonsa mukaan. Armolahjoja voi ja tulee pyytää Jumalalta runsaasti ja näin vaikuttaa Jumalan tahtoon. Jumala tahtoo antaa armolahjoja runsaasti. Hän tarvitsee antamiseen kuitenkin halukaan astian. Halukas astia pyytää armolahjoja. Jumala vastaa vilpittömiin rukouksiin ja antaa. Jumala ei kuitenkaan anna armolahjojaan ihmistä korottaakseen. Hän antaa armolahjoja seurakuntansa rakentamiseksi. Anottaessa armolahjoja täytyy anojan motiivit olla kunnossa.
Pyhän Hengen täyteyden (kasteen) saanut ihminen on saanut jonkun tai useamman armolahjan. Armolahjoja tavoittelevan uskovan tulee siis tavoitella ja rukoilla ensin Pyhän Hengen täyteyttä. Pyhän Hengen täyteyden Jumala on antanut ja antaa niille jotka tottelevat Häntä. Tulee siis totella Jumalaa. Jos sydämessä on tottelemattomuutta, uskova ei kykene ottamaan vastaan vaikka Jumala tyrkyttäisikin armolahjojaan. Kun sydän on puhdas, uskovalla on rohkeutta pyytää ja uskoa ottaa myös vastaan.hyvistä vastauksistasi!
--
Jotkut pitävät Pyhän Hengen lahjan saamista ja ns. Pyhän Hengen kastetta eri asioina.
Apt. Tekojen esimerkkien valossa en ole löytänyt tälläistä opetusta.
Tässä muutama Apostolien Teoista kastetta ja Pyhän Hengen lahjaa koskevia sanan paikkoja:
-Apt. 2:38, helluntaipäivän tapahtumat
-Apt. 8:14-17, samarialaisten kastaminen
-Apt. 10:47, Korneliuksen perhekunnan kaste
-Apt. 19:1-6, Efeson opetuslasten kastaminen
--
Missään näissä sanan paikoissa ei käy ilmi, että kyseessä olisi kaksi eri tapahtumaa uskovan elämässä, jossa joku olisi saanut ensin Pyhän Hengen ja myöhemmin sen jälkeen ns. Pyhän Hengen kasteen.
Omista kokemuksista emme voi tehdä perustaa opille Pyhästä Hengestä ja kasteesta (Apt. 2:38).Sama kysyjä kirjoitti:
Kiitos jo noista vastauksistasi! Mutta haluan nyt vielä kysyä lisää muutaman kysymyksen. Kun Il-Mari kertoi ettei ole saanut valtuuksia Jumalalta opettaa, niin Mitä hän sillä tarkoitti? (Il-Marikin saa vastata totta kai) mutta kysyn nyt sinulta jos Il-Mari on vaikka jäävi vastaamaan? (En kysy jaikalilta sen takia ettenkö uskoisi sinua Il-Mari).
Edelliset vastauksenne olivat selkeitä ja ymmärrettäviä. Kiitos!JUMALAN LAHJOJEN HALTIJAT
1. Piet. 4:7-11
---
4:7 Mutta kaiken loppu on lähellä. Sentähden olkaa maltilliset ja raittiit rukoilemaan.
4:8 Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä "rakkaus peittää syntien paljouden".
4:9 Olkaa vieraanvaraisia toinen toistanne kohtaan, nurkumatta.
4:10 Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina.
4:11 Jos joku puhuu, puhukoon niinkuin Jumalan sanoja; jos joku palvelee, palvelkoon sen voiman mukaan, minkä Jumala antaa, että Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kunnia ja valta aina ja iankaikkisesti. Amen.
--
Usein teemme elämässämme hätiköityjä ratkaisuja. Paniikkimielialan valtaama ihminen ei kykene ajattelemaan selkeästi. Hän pyörii itsensä ympärillä, eikä näe ulospääsyä vaikeasta tilanteesta.
Silloin kannattaa pysähtyä ja rukoilla Jumalaa (7).
Juuri hiljentyminen ja rukous vapauttaa meidät päättömästä hätäilystä ja asiat ennen pitkää ”loksahtavat” paikoilleen.
Itseensä käpertymisen sijasta meidän tulisi suuntautua ulospäin. Emme saa muista kärsimäämme pahaa, vaan meidän tulee osoittaa anteeksiantavaista mieltä lähimmäisiämme kohtaan, sillä ”rakkaus peittää syntien paljouden” (8).
Maltilliseen ja raittiiseen elämään (7) kuuluu myös vieraanvaraisuus (9) ja palveleminen (10).
Siihen aikaan majoittamismahdollisuudet saattoivat olla huonot kiertäville puhujille, joten malttia tarvittiin.
Me olemme saaneet Jumalalta erilaisia armolahjoja palvellaksemme niillä lähimmäisiämme( 10).
Puhuja puhukoon sitä, mitä Herra antaa puhuttavaksi ja palveluksen työtä tekevä pankoon itsensä ”likoon” etsien siihen voimia Jumalalta (11).
Meillä itse kullakin on Jumalalta saatu tehtävä, että Hän tulisi kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimen kautta.
--
3.
Sydämen, suin ja kätten töin
avuksi kiiruhtakaamme.
Rukous nouskoon päivin, öin,
Herralta Hengen me saamme.
Hätä ja tuska maailman
suurempi on kuin aavistan.
Ken tahtoo kärsivää auttaa?
(Virsi 434:3)- benedi=siunattu
jaikal kirjoitti:
Uudestisyntyneen ihmisen tavanomaiset tuntomerkit ovat seuraavat:
8. Hän kunnioittaa esivaltaa. Hän haluaa noudattaa eduskunnan säätämiä lakeja.Jumalan lain noudattamista.
" Pysykää laissa ja todistuksessa ( "Jeesuksen todistus on profetian Henki"), elleivät
he näin sano, ei heillä ( hengillä) aamunkoittoa ole"
Olisin halunnut että Jaikal sen lisäksi mitäon kauttani oppinut näköjään, toisi esille
että se Henki , kenen valtaama olet, pysyisi Jumalan laissa"
Pyhitys elämä on synnin karttamista, Ja " synti on laittomuus"
" Syntiä en olisi tullut tuntemaan, elleivät käskyt olisi kertoneet , mikä on syntiä" tähän tapaan Paavali!
- veli.vapaa
Jumalan synnyttämä ja luomakunnan esikoinen, sitä vaan ei raamattua tuntematon tiedä. Sellaisten kanssa väitteleminen on turhaa ajanhaaskausta.
- Selitä.
eikä luotu, mutta et tunnusta, että Jeesus on Luoja ja luomakunnan alkuun panija, ei luotujen esikoinen, vaan luotujen luoja.
Ihmisen Poikana Jeesus on uskovaisten esikoinen, mutta Jumalana Luoja.
Mitä tästä sanot:
Kol. 1:20
Ja kaikki olisivat hänen kauttansa hänen itse kanssansa sovitetut, sekä ne jotka maassa että ne jotka taivaissa ovat; sillä hän teki verensä kautta ristin päällä rauhan, itse kauttansa.
- AMEN!
KIITOS JA KUNNIA MEIDÄN HERRALLE JA
JUMALALLE:JEESUKSELLE KRISTUKSELLE!!!- veli.vapaa
sitä kunniaa, joka tulee Hänetlä, joka on yksin Jumala. Jeesus ei puhu tässäkään itsestään jumalana.
Joh. 5:44
Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka YKSIN ON JUMALA?
Kuka on yksin Jeesuksenkin Jumala, josta Hän puhuu aina sanassaan? - >:<
veli.vapaa kirjoitti:
sitä kunniaa, joka tulee Hänetlä, joka on yksin Jumala. Jeesus ei puhu tässäkään itsestään jumalana.
Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka YKSIN ON JUMALA?
Kuka on yksin Jeesuksenkin Jumala, josta Hän puhuu aina sanassaan?jokos sinä pian tunnustat sen että et ole uskossa?, Sillä ekivaarihan tunnusti jo! Kirjoituksesi todistaa uskon puutteesi, sinun oma tunnustuksesi vain vielä puuttuu.
Parempi olisi sinunkin ottaa Jeesus henkilökohtaiseksi vapahtajaksesi! - ***
veli.vapaa kirjoitti:
Kuka on yksin Jeesuksenkin Jumala, josta Hän puhuu aina sanassaan?Isä Jumala ja Jumalan Sana:Poika,jolle Hän antoi nimen Jeesus ja Pyhä Henki:Jumalan Henki.
He kaikki ovat yhtä ja yhdessä Yksi Jumala,ja jokaisella Heillä on oma persoonansa ja tehtävänsä. - ><><
*** kirjoitti:
Isä Jumala ja Jumalan Sana:Poika,jolle Hän antoi nimen Jeesus ja Pyhä Henki:Jumalan Henki.
He kaikki ovat yhtä ja yhdessä Yksi Jumala,ja jokaisella Heillä on oma persoonansa ja tehtävänsä.Sananl.8:22-23 sanotaan:
Minä olen ollut Herran oma Hänen teidensä alussa;
ennenkuin mitään tehty oli;olin Minä.
Ja iankaikkisuudesta olen Minä asetettu alussa
ennenkuin maa oli. - Valon kirkkaus.
veli.vapaa kirjoitti:
Kuka on yksin Jeesuksenkin Jumala, josta Hän puhuu aina sanassaan?Joh. 10:30
Minä ja Isä olemme yhtä.
- Itse kauttansa.
Biblia 1776 tekstistä. Kol. 1:20
Ja kaikki olisivat hänen kauttansa hänen itse kanssansa sovitetut, sekä ne jotka maassa että ne jotka taivaissa ovat; sillä hän teki verensä kautta ristin päällä rauhan, itse kauttansa. oli jo ennen alkua, eikä Isällä Jumalalla ole alkua eikä loppua, niin kuin kaikella muulla on.
- Eivät käsitä.
Johanneksen ilmestys 22
Edellinen jae10 Ja hän sanoi minulle: älä tämän kirjan prophetian sanoja lukitse; sillä aika on läsnä.
11 Joka paha on, se olkoon vielä paha, ja joka saastainen on, se tulkoon vielä saastaiseksi; mutta joka vanhurskas on, se tulkoon vielä hurskaaksi, ja joka pyhä on, se tulkoon vielä pyhäksi.
12 Ja katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antamaan kullekin niinkuin hänen työnsä on.
13 Minä olen A ja O, alku ja loppu, ensimäinen ja viimeinen.
14 Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olis ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
15 Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekiät ja murhaajat, ja epäjumalan palveliat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
16 Minä Jesus lähetin minun enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Davidin juuri ja suku, se kirkas kointahti.
17 Ja henki ja morsian sanovat: tule. Ja joka kuulee, se sanokaan: tule. Joka janoo, se tulkaan, ja joka tahtoo, se ottakaan elämän vettä lahjaksi.
- Kiitos ja ylistys.
Jakailista ja hänen kauttaa tulleesta kirkkaasta opetuksesta. Vielä löytyy USKOVAISIA.
- veli.vapaa
pelkästään Jumalan sanaa, eikä Jeesusta, se nyt korjattakoon.
1.Piet.1.
22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
24 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.- Heität väärää tulta!
Siellä kerrotaan, että Sana, joka oli Jumalan tykönä ja oli Jumala tuli lihaksi ja eli kansan keskuudessa kirkkaana valona ja siellä kerrotaan, että Johannes Kastaja tuli kertomaan tästä tulevasta kirkkaasta valosta, Jumalan Sanasta tehden tunnetuksi edeltä Jeesusta, eli teki tietä Jeesuksen tulla ja tiedä se, että tänään Jumalan enkelit raivaavat Jeesukselle tietä. Lue Malakia kolmonen. Puhdistuksen ajat ovat alkaneet. Ne alkoivat Jumalan huoneesta.
- veli.vapaa
Heität väärää tulta! kirjoitti:
Siellä kerrotaan, että Sana, joka oli Jumalan tykönä ja oli Jumala tuli lihaksi ja eli kansan keskuudessa kirkkaana valona ja siellä kerrotaan, että Johannes Kastaja tuli kertomaan tästä tulevasta kirkkaasta valosta, Jumalan Sanasta tehden tunnetuksi edeltä Jeesusta, eli teki tietä Jeesuksen tulla ja tiedä se, että tänään Jumalan enkelit raivaavat Jeesukselle tietä. Lue Malakia kolmonen. Puhdistuksen ajat ovat alkaneet. Ne alkoivat Jumalan huoneesta.
on vastoin Raamatun todistusta, eli SANA on Jumalan sana, joka julistettiin ihmisille ilosanomana. Ja sen julistamisen suoritti Jumala Poika, välimiehenä ihmiskunnan ja Isän välillä.
Tämä on totuutta.
Ap. t. 13:46
Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan SANA ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.
SANA oli Jumalan sana, Jeesus puhui jokaisen SANAN Jumalan käskystä. Hän oli siis profeetta ja Jumalan Poika, muttei Jumala. - Kirkas valo.
veli.vapaa kirjoitti:
on vastoin Raamatun todistusta, eli SANA on Jumalan sana, joka julistettiin ihmisille ilosanomana. Ja sen julistamisen suoritti Jumala Poika, välimiehenä ihmiskunnan ja Isän välillä.
Tämä on totuutta.
Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan SANA ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.
SANA oli Jumalan sana, Jeesus puhui jokaisen SANAN Jumalan käskystä. Hän oli siis profeetta ja Jumalan Poika, muttei Jumala.ihmisten viestitettäväksi ja sen sanan toi tänne Jumalan Sana/Jeesus ja tuo sana tulee eläväksi Jumalaksi, eli eläväksi Sanaksi vain yhdistymällä Pyhään Henkeen. Isä lähetti Sanan ja Sana lähetti Pyhän Hengen ja näin sovituksensana tuli valituille Jumalaksi ja tätä tehtävää me valitut teemme, eli puhumme sovituksensanaa, joka on uskottu ihmisten tehtäväksi ja eteen päin vietäväksi. Ei meidän puheemme ole mitään siihen verrattuna, että sana tulee Sanaksi Pyhän Hengen vaikutuksesta ja luo uutta ja uudistaa vanhan. Me vain pidämme tarjolla evankeliumia ja toisinaan paljastamme harhaopit.
Lue ihmeessä tämä ja rukoile, että vihdoin saisit käsittää mitä Jumalan Ilmoittaa:
Johannes 1
1 Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana.
2 Tämä oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki ovat sen kautta tehdyt, ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on.
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus,
5 Ja valkeus paistaa pimeydessä, jota ei pimeys käsittänyt.
6 Yksi mies oli lähetetty Jumalalta, jonka nimi oli Johannes:
7 Se tuli valkeudesta todistamaan, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
8 Ei hän ollut valkeus, mutta hän oli lähetetty valkeudesta todistamaan.
9 Se oli totinen valkeus, joka valistaa kaikki ihmiset, jotka maailmaan tulevat;
10 Se oli maailmassa, ja maailma oli hänen kauttansa tehty, ja ei maailma häntä tuntenut.
11 Hän tuli omillensa, ja ei hänen omansa häntä ottaneet vastaan,
12 Mutta niille, jotka hänen ottivat vastaan, antoi hän voiman Jumalan lapsiksi tulla, jotka uskovat hänen nimensä päälle,
13 Jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat.
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän seassamme, (ja me näimme hänen kunniansa niinkuin ainoan Pojan kunnian Isästä,) täynnä armoa ja totuutta.
15 Johannes todisti hänestä, ja huusi, sanoen: tämä oli se, josta minä sanoin: minun jälkeeni on tuleva, joka minun edelläni on ollut; sillä hän oli ennen kuin minä.
16 Ja me olemme kaikki hänen täydellisyydestänsä saaneet ja armon armosta.
17 Sillä laki on Moseksen kautta annettu: armo ja totuus on Jesuksen Kristuksen kautta tullut.
18 Ei ole kenkään koskaan Jumalaa nähnyt: ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, hän ilmoitti meille.
19 Ja tämä on Johenneksen todistus, kuin Juudalaiset lähettivät Jerusalemista papit ja Leviläiset kysymään häneltä: kukas olet?
20 Ja hän todisti ja ei kieltänyt, ja hän todisti, sanoen: en minä ole Kristus.
21 Ja he kysyivät häneltä: kukas siis? oletkos Elias? Hän sanoi: en. Oletkos propheta? Hän vastasi: en.
22 Niin he sanoivat hänelle: kukas olet? että me antaisimme niille vastauksen, jotka meidät lähettivät: mitäs sanot itsestäs?
23 Hän sanoi: minä olen huutava ääni korvessa: valmistakaat Herran tietä, niinkuin Jesaias propheta sanoi.
24 Ja jotka lähetetyt olivat, olivat Pharisealaisista.
25 Ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle: miksi siis sinä kastat, jos et ole Kristus, etkä Elias, etkä propheta?
26 Johannes vastasi heitä ja sanoi: minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo, jota ette tunne:
27 Hän on se, joka minun jälkeeni tulee, joka minun edelläni on ollut, jonka kengän rihmoja en minä ole kelvollinen päästämään.
28 Nämät tapahtuivat Betabarassa, sillä puolella Jordania, kussa Johannes kasti.
29 Toisena päivänä näki Johannes Jesuksen tykönsä tulevan, ja sanoi: katso, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin!
30 Tämä on se, josta minä sanoin: minun jälkeeni tulee mies, joka minun edelläni on ollut; sillä hän oli ennen kuin minä.
31 Ja en minä häntä tuntenut; mutta että hän ilmestyisi Israelissa, sentähden tulin minä vedellä kastamaan.
32 Ja Johannes todisti, sanoen: minä näin Hengen taivaasta tulevan alas niinkuin kyyhkyisen ja seisahtavan hänen päällensä.
33 Ja en minä häntä tuntenut; mutta joka minun lähetti vedellä kastamaan, se sanoi minulle: jonka päälle sinä näet Hengen tulevan alas ja seisahtavan hänen päällesä, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä.
34 Ja minä näin sen ja todistin hänen olevan Jumalan Pojan.
35 Toisena päivänä seisoi Johannes taas ja kaksi hänen opetuslapsistansa,
36 Ja kuin hän näki Jesuksen käyvän, sanoi hän: katso, Jumalan Karitsa! - veli.vapaa
Kirkas valo. kirjoitti:
ihmisten viestitettäväksi ja sen sanan toi tänne Jumalan Sana/Jeesus ja tuo sana tulee eläväksi Jumalaksi, eli eläväksi Sanaksi vain yhdistymällä Pyhään Henkeen. Isä lähetti Sanan ja Sana lähetti Pyhän Hengen ja näin sovituksensana tuli valituille Jumalaksi ja tätä tehtävää me valitut teemme, eli puhumme sovituksensanaa, joka on uskottu ihmisten tehtäväksi ja eteen päin vietäväksi. Ei meidän puheemme ole mitään siihen verrattuna, että sana tulee Sanaksi Pyhän Hengen vaikutuksesta ja luo uutta ja uudistaa vanhan. Me vain pidämme tarjolla evankeliumia ja toisinaan paljastamme harhaopit.
Lue ihmeessä tämä ja rukoile, että vihdoin saisit käsittää mitä Jumalan Ilmoittaa:
Johannes 1
1 Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana.
2 Tämä oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki ovat sen kautta tehdyt, ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on.
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus,
5 Ja valkeus paistaa pimeydessä, jota ei pimeys käsittänyt.
6 Yksi mies oli lähetetty Jumalalta, jonka nimi oli Johannes:
7 Se tuli valkeudesta todistamaan, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
8 Ei hän ollut valkeus, mutta hän oli lähetetty valkeudesta todistamaan.
9 Se oli totinen valkeus, joka valistaa kaikki ihmiset, jotka maailmaan tulevat;
10 Se oli maailmassa, ja maailma oli hänen kauttansa tehty, ja ei maailma häntä tuntenut.
11 Hän tuli omillensa, ja ei hänen omansa häntä ottaneet vastaan,
12 Mutta niille, jotka hänen ottivat vastaan, antoi hän voiman Jumalan lapsiksi tulla, jotka uskovat hänen nimensä päälle,
13 Jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat.
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän seassamme, (ja me näimme hänen kunniansa niinkuin ainoan Pojan kunnian Isästä,) täynnä armoa ja totuutta.
15 Johannes todisti hänestä, ja huusi, sanoen: tämä oli se, josta minä sanoin: minun jälkeeni on tuleva, joka minun edelläni on ollut; sillä hän oli ennen kuin minä.
16 Ja me olemme kaikki hänen täydellisyydestänsä saaneet ja armon armosta.
17 Sillä laki on Moseksen kautta annettu: armo ja totuus on Jesuksen Kristuksen kautta tullut.
18 Ei ole kenkään koskaan Jumalaa nähnyt: ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, hän ilmoitti meille.
19 Ja tämä on Johenneksen todistus, kuin Juudalaiset lähettivät Jerusalemista papit ja Leviläiset kysymään häneltä: kukas olet?
20 Ja hän todisti ja ei kieltänyt, ja hän todisti, sanoen: en minä ole Kristus.
21 Ja he kysyivät häneltä: kukas siis? oletkos Elias? Hän sanoi: en. Oletkos propheta? Hän vastasi: en.
22 Niin he sanoivat hänelle: kukas olet? että me antaisimme niille vastauksen, jotka meidät lähettivät: mitäs sanot itsestäs?
23 Hän sanoi: minä olen huutava ääni korvessa: valmistakaat Herran tietä, niinkuin Jesaias propheta sanoi.
24 Ja jotka lähetetyt olivat, olivat Pharisealaisista.
25 Ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle: miksi siis sinä kastat, jos et ole Kristus, etkä Elias, etkä propheta?
26 Johannes vastasi heitä ja sanoi: minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo, jota ette tunne:
27 Hän on se, joka minun jälkeeni tulee, joka minun edelläni on ollut, jonka kengän rihmoja en minä ole kelvollinen päästämään.
28 Nämät tapahtuivat Betabarassa, sillä puolella Jordania, kussa Johannes kasti.
29 Toisena päivänä näki Johannes Jesuksen tykönsä tulevan, ja sanoi: katso, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin!
30 Tämä on se, josta minä sanoin: minun jälkeeni tulee mies, joka minun edelläni on ollut; sillä hän oli ennen kuin minä.
31 Ja en minä häntä tuntenut; mutta että hän ilmestyisi Israelissa, sentähden tulin minä vedellä kastamaan.
32 Ja Johannes todisti, sanoen: minä näin Hengen taivaasta tulevan alas niinkuin kyyhkyisen ja seisahtavan hänen päällensä.
33 Ja en minä häntä tuntenut; mutta joka minun lähetti vedellä kastamaan, se sanoi minulle: jonka päälle sinä näet Hengen tulevan alas ja seisahtavan hänen päällesä, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä.
34 Ja minä näin sen ja todistin hänen olevan Jumalan Pojan.
35 Toisena päivänä seisoi Johannes taas ja kaksi hänen opetuslapsistansa,
36 Ja kuin hän näki Jesuksen käyvän, sanoi hän: katso, Jumalan Karitsa!oli todellakin Jumalan luona, eikä tarkoittanut Jeesusta vaan Jumalan puhetta lähettämänsä välimiehen kautta ihmiskunnalle. Sen todistaa Raamattu, mikäli uskot siihen.
- sokeus on syvä.
veli.vapaa kirjoitti:
oli todellakin Jumalan luona, eikä tarkoittanut Jeesusta vaan Jumalan puhetta lähettämänsä välimiehen kautta ihmiskunnalle. Sen todistaa Raamattu, mikäli uskot siihen.
Etkö osaa lukea, vai mistä johtuu, että Jumalan Ilmoitus Raamatussa ei tule sinulle käsitettävään muotoon.
Luitko Johannes ykkösen, vai etkö uskalla sitä lukea? - veli.vapaa
sokeus on syvä. kirjoitti:
Etkö osaa lukea, vai mistä johtuu, että Jumalan Ilmoitus Raamatussa ei tule sinulle käsitettävään muotoon.
Luitko Johannes ykkösen, vai etkö uskalla sitä lukea?ja luenJumalan ilmoitukset varsin hyvin, koska minua opettaa Pyhä Henki eikä ihmisjärjestö.
Sana on todellakin Jumalan sana, jonka välimies julisti ihmisten pelastukseksi, mikäli heuskovat siihen. Minä uskon siihen, ja silloin SANA on sanaa ja Jeesus ei ole jumala, mutta Jumalan Poika kylläkin.
Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli JUMALAN SANA ensiksi PUHUTTAVA; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.
Jeesus oli tuolloin jo Isänsä oikealla puolella taivaassa, mutta SANA oli edelleenkin maan päällä, ja sitä julistivat Jeesuksen opetuslapset edelleen. - sitä puhetta
veli.vapaa kirjoitti:
ja luenJumalan ilmoitukset varsin hyvin, koska minua opettaa Pyhä Henki eikä ihmisjärjestö.
Sana on todellakin Jumalan sana, jonka välimies julisti ihmisten pelastukseksi, mikäli heuskovat siihen. Minä uskon siihen, ja silloin SANA on sanaa ja Jeesus ei ole jumala, mutta Jumalan Poika kylläkin.
Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli JUMALAN SANA ensiksi PUHUTTAVA; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.
Jeesus oli tuolloin jo Isänsä oikealla puolella taivaassa, mutta SANA oli edelleenkin maan päällä, ja sitä julistivat Jeesuksen opetuslapset edelleen.mitä Jeesus puhui esim. Joh. 14:23 "Jos joku rakastaa minua, niin
hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä,
ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan."
Jeesus tarkoitti tässä sitä, että kun Hän lähettää Pyhän Henkensä, niin siinä tulevat myös Hän ja Isä asumaan uskovan sisimpään.
Vain tämän siunatun Pyhän Hengen avulla meille avautuu Jumalan Sana, että me ymmärrämme Jumalan salaisuutta, Kristusta, jossa kaikki tiedon ja viisauden aarteet ovat kätkettyinä.
Heb. 13:20 Mutta rauhan Jumala.joka on kuolleista nostanut hänet,
joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen,
meidän Herramme Jeesuksen,
hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään,
voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa,
ja vaikuttakoon teissä sen,
mikä on hänelle otollista, Jeesuksen kristuksen kautta;
hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
Psalmissa 23 runoillaan: "Herra on minun paimeneni,
ei minulta mitään puutu"...
Johanneksen evankeliumin 10:ssä luvussa Jeesus puhuu, miten hän on se hyvä paimen.
Niin, Hän on niin vanhan- kuin uuden liiton Herra, sama Jumala, sama Paimen!
Heb 13:8 Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.
Meitä varoitetaan ottamasta poistai lisäämästä mitään Jumalan sanaan.
On yksi Jumala, joka on ilmoittanut itsensä Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä! - veli.vapaa
sitä puhetta kirjoitti:
mitä Jeesus puhui esim. Joh. 14:23 "Jos joku rakastaa minua, niin
hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä,
ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan."
Jeesus tarkoitti tässä sitä, että kun Hän lähettää Pyhän Henkensä, niin siinä tulevat myös Hän ja Isä asumaan uskovan sisimpään.
Vain tämän siunatun Pyhän Hengen avulla meille avautuu Jumalan Sana, että me ymmärrämme Jumalan salaisuutta, Kristusta, jossa kaikki tiedon ja viisauden aarteet ovat kätkettyinä.
Heb. 13:20 Mutta rauhan Jumala.joka on kuolleista nostanut hänet,
joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen,
meidän Herramme Jeesuksen,
hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään,
voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa,
ja vaikuttakoon teissä sen,
mikä on hänelle otollista, Jeesuksen kristuksen kautta;
hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
Psalmissa 23 runoillaan: "Herra on minun paimeneni,
ei minulta mitään puutu"...
Johanneksen evankeliumin 10:ssä luvussa Jeesus puhuu, miten hän on se hyvä paimen.
Niin, Hän on niin vanhan- kuin uuden liiton Herra, sama Jumala, sama Paimen!
Heb 13:8 Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.
Meitä varoitetaan ottamasta poistai lisäämästä mitään Jumalan sanaan.
On yksi Jumala, joka on ilmoittanut itsensä Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä!mutta Jeesus, johon minä uskon sanoi.
Joh. 17:3
Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat SINUT, joka yksin olet totinen Jumala, JA HÄNET, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Jeesus ilmoitti olevan vain yhden totisen Jumalan, Isänsä. Mutta teillä on monijumalainen uskonto, joten tottahan toki sinä saat uskoa sen oppeja ja selityksiä. Minä en usko sellaiseen. veli.vapaa kirjoitti:
Tämä on totuutta.
SANA oli Jumalan sana, Jeesus puhui jokaisen SANAN Jumalan käskystä. Hän oli siis profeetta ja Jumalan Poika, muttei Jumala.Uskova on uudestisyntynyt
JUMALASTA
1 Joh 5:18
Me tiedämme, ettei yksikään JUMALASTA SYNTYNYT tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.
JUMALAN SANASTA:
1 Piet 1:23
te, jotka OLETTE UUDESTISYNTYNEET, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, JUMALAN ELÄVÄN JA PYSYVÄN SANAN KAUTTA.
PYHÄSTÄ HENGESTÄ:
Joh 3:8
Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, JOKA ON HENGESTÄ SYNTYNYT."
Huomaatko että tässä on kolminaisuus? Uskova on Jumalan lapsi koska hän on syntynyt kolmiyhteisestä Jumalasta, Jumalan Sanasta ja Pyhästä Hengestä.
1 Joh 3:1-2 "Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden ISÄ on meille antanut, että meitä kutsutaan JUMALAN LAPSIKSI, joita me olemmekin. Sentähden ei maailma tunne meitä, sillä se ei tunne häntä. Rakkaani, nyt me OLEMME JUMALAN LAPSIA, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme HÄNEN KALTAISIKSEEN, kun HÄN ILMESTYY, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on."
Kenen lapsi uskova on 1 Joh 3:1-2 mukaan? Isä Jumalan. Eikö?
Kenet me saamme nähdä? Kuka ilmestyy? Jeesus Kristus. Eikö?
Tässä Johannes todistaa että uskova on Isän Jumalan lapsi ja että hän saa nähdä HÄNET, JUMALAN (Jeesuksen Kristuksen) sellaisen kuin Hän on. Selvää luettavaa Sanaa Jumalalta.- tosi on
veli.vapaa kirjoitti:
mutta Jeesus, johon minä uskon sanoi.
Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat SINUT, joka yksin olet totinen Jumala, JA HÄNET, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Jeesus ilmoitti olevan vain yhden totisen Jumalan, Isänsä. Mutta teillä on monijumalainen uskonto, joten tottahan toki sinä saat uskoa sen oppeja ja selityksiä. Minä en usko sellaiseen.niin sanoo Raamattu Jumalan Sana.
tosi on kirjoitti:
niin sanoo Raamattu Jumalan Sana.
niin Pyhä henki muistuttaa, että MEKIN OLEMME YHTÄ: "e t t ä h e k i n m e i s s ä o l i s i v a t " niin että maailma uskoisi! Jeesus painotti tämän asian tärkeyttä, ETTÄ HEKIN MEISSÄ OLISIVAT, jotta MAAILMA USKOISI Jeesuksen Jumalasta lähteneeksi eikä itsestänsä tulleeksi! Miksi Sinä et tätä Jumalan tahtoa Julista?
jaikal kirjoitti:
Uskova on uudestisyntynyt
JUMALASTA
1 Joh 5:18
Me tiedämme, ettei yksikään JUMALASTA SYNTYNYT tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.
JUMALAN SANASTA:
1 Piet 1:23
te, jotka OLETTE UUDESTISYNTYNEET, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, JUMALAN ELÄVÄN JA PYSYVÄN SANAN KAUTTA.
PYHÄSTÄ HENGESTÄ:
Joh 3:8
Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, JOKA ON HENGESTÄ SYNTYNYT."
Huomaatko että tässä on kolminaisuus? Uskova on Jumalan lapsi koska hän on syntynyt kolmiyhteisestä Jumalasta, Jumalan Sanasta ja Pyhästä Hengestä.
1 Joh 3:1-2 "Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden ISÄ on meille antanut, että meitä kutsutaan JUMALAN LAPSIKSI, joita me olemmekin. Sentähden ei maailma tunne meitä, sillä se ei tunne häntä. Rakkaani, nyt me OLEMME JUMALAN LAPSIA, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme HÄNEN KALTAISIKSEEN, kun HÄN ILMESTYY, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on."
Kenen lapsi uskova on 1 Joh 3:1-2 mukaan? Isä Jumalan. Eikö?
Kenet me saamme nähdä? Kuka ilmestyy? Jeesus Kristus. Eikö?
Tässä Johannes todistaa että uskova on Isän Jumalan lapsi ja että hän saa nähdä HÄNET, JUMALAN (Jeesuksen Kristuksen) sellaisen kuin Hän on. Selvää luettavaa Sanaa Jumalalta.Pyhästä hengestä syntyminen ovat hengellisiä, koska "Jumalan laki on hengellinen";
Roomalaiskirje 7
14 "Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen."
Huomaamme, että Kristus ei ostanut lihallista minäämme, koska se on edelleenkin synnille myytynä! Sen sijaan Jeesus osti Jumalalle takaisin sen osan meissä, mikä meissä on Jumalasta syntynyt ja jota Jumala kiihkeästi haluaa, meidän sisäisen ihmisemme, mielen ja tahdon "hengellisen ihmisen";
Hengellinen ihminen on se ihminen, jonka Jumala loi omaksi kuvaksensa, ja jonka se takuuvarmasti myös pelastaa! Ei hän tätä "katoavaisen ihmisen, lintujen, nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaista lihaamme pelasta, [Ps.49:13,21; Room.1:23]
Jaakobin kirje 4
5 "Vai luuletteko, että Raamattu syyttä sanoo: "Mustasukkaisen kiihkeästi hän halajaa henkeä, jonka on meihin pannut"? [2. Moos. 34:14; Gal. 5:17]ekivaari kirjoitti:
Pyhästä hengestä syntyminen ovat hengellisiä, koska "Jumalan laki on hengellinen";
Roomalaiskirje 7
14 "Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen."
Huomaamme, että Kristus ei ostanut lihallista minäämme, koska se on edelleenkin synnille myytynä! Sen sijaan Jeesus osti Jumalalle takaisin sen osan meissä, mikä meissä on Jumalasta syntynyt ja jota Jumala kiihkeästi haluaa, meidän sisäisen ihmisemme, mielen ja tahdon "hengellisen ihmisen";
Hengellinen ihminen on se ihminen, jonka Jumala loi omaksi kuvaksensa, ja jonka se takuuvarmasti myös pelastaa! Ei hän tätä "katoavaisen ihmisen, lintujen, nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaista lihaamme pelasta, [Ps.49:13,21; Room.1:23]
Jaakobin kirje 4
5 "Vai luuletteko, että Raamattu syyttä sanoo: "Mustasukkaisen kiihkeästi hän halajaa henkeä, jonka on meihin pannut"? [2. Moos. 34:14; Gal. 5:17]ekivaari:
"Hengellinen ihminen on se ihminen, jonka Jumala loi omaksi kuvaksensa, ja jonka se takuuvarmasti myös pelastaa! Ei hän tätä "katoavaisen ihmisen, lintujen, nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaista lihaamme pelasta, [Ps.49:13,21; Room.1:23]
----------
1.Kor.15:22
"Sillä niinkuin KAIKKI KUOLEVAT Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
Synti tuli maailmaan Adamin kautta ja sen mukana kuolema".
Room. 5:12
”Sentähden, niinkuin YHDEN IHMISEN KAUTTA SYNTI TULI MAAILMAAN, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, KOSKA KAIKKI OVAT SYNTIÄ TEHNEET –
Adamin lankeemuksen rangaistukseksi asetettiin ”kuolemalla kuoleminen”; ”sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
Rangaistus oli siis ajallinen ja hengellinen kuolema.
Tuon rangaistuksen aliseksi JOKAINEN ihminen syntyy maailmaan.Ihminenhän syntyy maailmaan lihasta ( Joh. 3:6), eli miehen tahdosta( Joh. 1:13).
Tullakseen taivaskelpoiseksi ihmisen pitää päästä eroon tuosta lihan ruumiista, eli vanhasta ihmisestä, ja se tapahtuu kasteessa kuten Kol. 2:11-12 ja Room. 6:8, 18 kertoo.
Eli ihmisen pitää päästä syntiinlankeemusta EDELTÄVÄÄN tilaan, eli syntyä uudesti Hengestä; ”joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa" (Joh. 3:3).
Perisynnin olemassaolon takia Jeesuksen ei sopinut syntyä Joosefin syntiin langenneesta siemenestä, vaan Hänen piti siitä Pyhästä Hengestä ollakseen Pyhä ja Tahraton uhri Jumalalle.- benedi=siunattu
veli.vapaa kirjoitti:
ja luenJumalan ilmoitukset varsin hyvin, koska minua opettaa Pyhä Henki eikä ihmisjärjestö.
Jeesus oli tuolloin jo Isänsä oikealla puolella taivaassa, mutta SANA oli edelleenkin maan päällä, ja sitä julistivat Jeesuksen opetuslapset edelleen.ja monella tapaa Raamatulla näytetty, että Jeesus
oli Jumala, ..ja palasi takaisin Jumalaksi,..oltuaan ihmisenä jonkin aikaa 30v tai yli.
Hän on lihaa ja verta, ei Henki, kuten Isä Jumala on!
Jos Jeesus on Poika, ja Jumalasta syntynyt ja tullut, niin Poikakin on Jumala!
Otapa metsäpalosta tulta, ja synnytä sillä pieni tulen poikanen, niin eikö sekin pieni tulen poika, ole tulta??
On varmasti! Mikä sinun päähäsi on tahkonut kaiken tuon..etkö tajua että Jeesus on myös:
Ylienkeli, Kivi, Elämän leipä, Valkeus, Ihmisen Poika, Kallio, Kivi, Auringo, Luoja, Elämän vesi, Jumala, Herra, Herra Sebaot, jne. jne.
Lopeta naukuminen ja valittaminen...Jeesuksella on niin monta arvoasemaa, että tuskin koko maailmaan mahtuisivat ne arvoasemat, mitkä hänellä on, tai pitäisi olla! - benedi= siunattu
veli.vapaa kirjoitti:
mutta Jeesus, johon minä uskon sanoi.
Jeesus ilmoitti olevan vain yhden totisen Jumalan, Isänsä. Mutta teillä on monijumalainen uskonto, joten tottahan toki sinä saat uskoa sen oppeja ja selityksiä. Minä en usko sellaiseen.Joh 17: 3, koska Jeesus noudatti sääntöä " Toinen toistenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne"
Jeesus halusi aina koroittaa Isäänsä, itseään suuremmaksi!
" Isä on minua suurempi" Jeesus
Mutta kun taas Isä Jumala ryhtyy puhumaan Pojastaan Hän sanoo:
" Mutta Pojasta: " Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina -ja iankaikkisesti Heb 1: 7, 8
Isätituleeraa Poikaa Jumalaksi , jota Hän onkin!!
Sinä veli syöt vielämaitoruokaa, emmekä me sinua siitä moiti, tosin tarjoamme sinulle väliin vahvaa ruokaa, mutta se ei aina heti maistu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706524
- 584462
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283098- 612977
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271536Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 341330
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest441230