Moi! Mietin tässä että miten tarkkaa se on mihin kellonaikaan ottaa pillerit? Kun olen tähän asti ottanut siinä iltakuuden aikaan mutta olen todennut että muistaisin ehkä paremmin jos ottaisin ne aamulla. Ja jonakin aamuna täytyis ottaa siinä 7 aikaan ja joku toinen päivä herään myöhemmin ja ottaisin 10 aikaan. Eli esim tuo 3 tunnin heitto, onko miten tarkkaa? Ja sitten se että kun olen tähän asti olen ottanut illalla niin miten olis järkevää vaihtaa aamuun, silleen että kerralla vaan vaihtaa ja alkaa syödä aamulla vai että esim joka päivä siirtää vähän aikaisemmaksi? Kiva jos joku osais auttaa... :)
miten tarkka kellonaika kun ottaa pillerit?
4
640
Vastaukset
- en arvaile
Kerro pillerimerkki, niin tiedämme vastata.
- hinpula
Heitänpä ihan arvauksen, että syöt jotain yksivaiheista yhdistelmäe-pillerimerkkiä, jossa normaalisti syödään 21 pilleriä ja pidetään 7 päivän tauko. Silloin homma menee näin:
Unohduksen raja on 12 tuntia. Jos päätät, että otat pillerin aina suunnilleen seitsemältä aamulla, sinulla on aina iltaseitsemään asti aikaa ottaa pilleri. Jos joku aamu heräät kymmeneltä tai vaikka kahdeltatoista, voit vielä ihan hyvin ottaa pillerin ilman pelkoa tehon heikkenemisestä. Jatkuva vaihtelu ottoajoissa aiheuttaa kuitenkin joillekin sivuoireiden lisääntymistä, joten kannattaa harkita tarkasti mikä olisi paras aika ottaa pilleri.
Jos haluat vaihtaa illasta aamuun, tulee huomioida tuo 12 tunnin raja. Jos haluaa iltakuudesta siirtää aamuseitsemään, ei siirtoa voi tehdä yhdellä kerralla keskellä liuskaa venyttämällä pillerin ottamista, koska pilleri myöhästyisi 13 tuntia. Ajan siirtämisen voi kuitenkin tehdä näppärästi taukoviikon jälkeen aloittamalla uuden liuskan 8. päivän aamuna tauon alusta laskettuna. Normaalitilanteessa alottaisi tämän saman päivän iltana, mutta nyt pitää aloittaa jo aamuna. Seuraavaan aamuun ottamista ei voi jättää, koska taas ylittyy tuo 12 tunnin raja.
Mahdollinen toimintatapa on myös tahallinen ja väliaikainen yliannostus. Sinun tapauksessasi olisi mahdollista ottaa pilleri "tänään" klo 18 ja heti seuraavana aamuna herättyäsi. Hetkellinen yliannostus ei ole vaarallista ja jatkossa pillerit voi ottaa aamuisin.
Toki sitä ottamista voi vähän kerrallaan siirtää, mutta ei siinä mitään järkeä ole, kun homman voi hoitaa kerrallakin kahdella edellämainitulla tavalla.
Jos haluaa siirtää ottoaikaa alle 12 tunnilla (aamusta iltaan tai illasta aamuun), voi siirron tehdä myös kesken liuskan venyttämällä pillerin ottamista uuteen ajankohtaan. Tämä ei tosin koske aloittajaa, jos aikomuksena on siirtää ottamista yli 12 tunnilla, mutta noin yleisesti tiedoksi.- 123321
Kiitoksia, tuo oli melko tyhjentävä vastaus :) Ja juu, tosiaan minulla on nuo yhdistelmäehkäisypillerit ja merkki on yasmin. Eli voisin periaatteessa ottaa pillerit aamuisin mutta jos se kellonajan vaihtelu lisää sivuoireita niin en tiedä uskallanko. Vielä ei ole tullut mitään sivuoireta mutta tosin on vasta ensimmäinen liuska menossa niin en tiedä jos niitä sitten jossain vaiheessa ilmestyy...
- hinpula
123321 kirjoitti:
Kiitoksia, tuo oli melko tyhjentävä vastaus :) Ja juu, tosiaan minulla on nuo yhdistelmäehkäisypillerit ja merkki on yasmin. Eli voisin periaatteessa ottaa pillerit aamuisin mutta jos se kellonajan vaihtelu lisää sivuoireita niin en tiedä uskallanko. Vielä ei ole tullut mitään sivuoireta mutta tosin on vasta ensimmäinen liuska menossa niin en tiedä jos niitä sitten jossain vaiheessa ilmestyy...
Siis ei se ottoaikojen vaihteleminen välttämättä lisää sivuoireita, mutta joillakin se voi näin tehdä. Sivuoireista nimenomaan tiputteluvuodot ovat ne mitkä yleensä lisääntyvät, jos nyt jotain sivuoireita sitten tuosta vaihtelusta edes tulee. Toiset vaan ovat herkempiä sille vaihtelulle. Ei sitä kuitenkaan tarvitse pelätä. Jos huomaa, että tulee tuosta oireita, niin sitten vaan muuttaa taas sen ajan sellaiseksi, että pystyy varmasti aina ottamaan pillerin tiettyyn aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779