Jumalan Israel

annu42

Paavali lausuu vallankumouksellisen ajatuksen, joka yhdellä iskulla selvittää pulmatilanteen:
”Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel, eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä…” (Room. 9:6,7a) Mitä tämä merkitsee? Se merkitsee sitä, että sanalla Israel on kaksi merkitystä. Tavanomaisessa kielenkäytössä sillä tarkoitetaan Aabrahamin lapsia ”lihan puolesta” (Room. 9:8); mutta sillä on toinenkin merkitys: ”Jumalan Israel” (Gal 6:16), johon kuuluvat ”lupauksen lapset” --- tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.” (Gal 3:7) Paavali puhuu välillä ”luonnollisesta Israelista” (1. Kor. 10:18), josta voimme päätellä, että on olemassa toinenkin Israel, jonka kansalaisoikeus ei perustu lihan ja veren perintöön.

Israel oli kokonaisuudessaan pitänyt itseään valittuna kansana, mutta se ei tajunnut, että valinta perustuukin armoon ja että armosta pääsee osalliseksi vain uskon kautta. (Room. 9:27) Vain Israelin jäännös edustaa niitä valittuja, joille armolupaukset toteutuvat. (Room. 9:27) Näistä armolupauksista pääsevät osalliseksi myös kreikkalaiset eli siis pakanat, ”sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.” (10:12)

Tämän jälkeen Paavali havainnollisesti osoittaa, mistä on kysymys. Hän käyttää Israelin vertauskuvana öljypuuta, jonka Herra on istuttanut. Israelin epäuskon tähden muutamat oksat oli katkaistava ja heitettävä pois. Niiden tilalle oksastettiin metsäöljypuun oksia, pakanoita, jotka näin pääsivät osallisiksi Öljypuun mehevästä juuresta. Näin on olemassa vain yksi öljypuu, Israel-puu. Se edustaa koko Jumalan seurakuntaa maan päällä halki historian; se on Jumalan Israel. jatkuu

9

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ETKÖ LAINKAAN LUE VASTAUKSIA KUN JANKUTAT SAMOJA VIRHEKÄSITYKSIÄ YHÄ UUDESTAAN ?

      Mutta Israel ei ole käsite vaan käsinkosketeltava kansakunta Lähi-Idässä.
      Jos luet ja jos loppuun asti luet tämän Israel-aiheisen viestini, niin kyllä sieltä se kolmen enkelin sanomakin löytyy, enkä ole jättänyt pois kolmatta enkeliä,
      joka varoittaa helvetin tulijärvestä.

      Jaakobin jälkeläisiä, Iraelilaisia voi käsin kosketella ja halata. Jumala määrittelee Israelin nykyajassa siten,
      että se polveutuu Jaakobin 12 pojasta (neljästä eri äidistä) ja Daanin suvun tilalla on Manesse.
      Manassen suku tulee Josefin toisesta Egyptissä syntyneestä pojasta, Manassesta.
      144ooo israelilaisella on lopunajassa viimeisinä päivinä tai niistä ns. viimeisistä päivistä eteenpäin aivan
      erityinen tehtävä Israelin tulevaisuuden ja toivon kannalta.

      Ilm. 7:4-9 --Israel--

      4 Minä kuulin myös sinetillä merkittävien määrän. Sinetin sai sataneljäkymmentäneljätuhatta, ja heitä oli kaikista Israelin heimoista:
      5 Juudan heimosta sai sinetin kaksitoistatuhatta,
      Ruubenin heimosta kaksitoistatuhatta,
      Gadin heimosta kaksitoistatuhatta,
      6 Asserin heimosta kaksitoistatuhatta,
      Naftalin heimosta kaksitoistatuhatta, Manassen heimosta kaksitoistatuhatta,
      7 Simeonin heimosta kaksitoistatuhatta,
      Leevin heimosta kaksitoistatuhatta, Isaskarin heimosta kaksitoistatuhatta,
      8 Sebulonin heimosta kaksitoistatuhatta, J
      oosefin heimosta kaksitoistatuhatta
      ja Benjaminin heimosta kaksitoistatuhatta.

      9 Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon,
      niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa [Ilm. 3:5, 4:4, 6:11]

      Selvästi tuo liittyy viimeisiin päiviin, sillä ...

      Ilm. 14:1-11 Uusi laulu Siionin vuorella
      1 Sitten näin tämän: Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi. [Ilm. 7:3,4]
      2 Minä kuulin taivaasta äänen, joka oli kuin suurten vesien pauhu tai kuin ukkosen jylinä. Ääni, jonka kuulin, oli myös kuin harppujen helinää ja harpunsoittajien laulua. [Ilm. 1:15]
      3 Valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä laulettiin uutta laulua, jota ei voinut oppia kukaan muu kuin nuo sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on ostettu maan päältä. [Ilm. 5:9]

      4 He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle. [1. Kor. 7:1; 2. Kor. 11:2; Ef. 5:27; Ilm. 3:4 | Jaak. 1:18; Ilm. 5:9]
      5 Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä. [Kol. 3:9]
      6 Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille. [Ilm. 8:13 | Mark. 13:10 ]

      7 Hän kuulutti kovalla äänellä: "Pelätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia - - hänen tuomionsa aika on tullut! Kumartakaa häntä, joka on luonut taivaan, maan ja meren ja vesien lähteet." [Ilm. 11:18]
      8 Hänen jäljessään tuli toinen enkeli, joka kuulutti: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon, tuo portto, joka iljetyksillään on vietellyt kaikki kansat juomaan vihan viiniä."
      [Jes. 21:9; Jer. 50:2, 51:8,9; Ilm. 17:5]
      9 Näiden kahden jäljessä tuli vielä kolmas enkeli, joka kuulutti kovalla äänellä: "Se, joka kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa otsaansa tai käteensä sen merkin, [Ilm. 13:16,17]

      10 joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan.
      Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä.
      [Jes. 51:17; Jer. 25:15; Hes. 23:33 | 1. Moos. 19:24]
      11 Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti.
      Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa -- ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen. [1. Moos. 19:28; Jes. 34:10]

      Antti

      • annun vastaus

        Ei tarvitse lukea, ellei halua tietää...


      • aika on piktkää

        Koskahan Antilta saa lukea jotain rakentavaa?


      • advrx
        annun vastaus kirjoitti:

        Ei tarvitse lukea, ellei halua tietää...

        Adventismistahan ei saa tietoa!
        Adventismi on väärän tiedon lähde.


    • Keskustellaan
    • hellaristi

      Kirjoituksesi sisältö on nyt jo hiukan lähempänä sellaista että siitä voi löytää keskusteluun aineksia..

      Daavidin aikana Israel oli yhtä, mutta se jakaantui kahteen kuninkaan johtamaan kansanosaan.
      Israeli tuolloin oli kuin vetauskuvaa.

      Olihan Daavidin jälkeisellä jakaantuneiila osilla nimitykset Raamatussa, joita voimme seurata erikseen . Luopunut osa oli tuolloin nimellä Israel, ja Daavidin kuninkuuden seuraajista tulivat juutalaiset.
      Juutalaiset ovat nytkin sitä samaa jakoa kuin olivat Daavidin jälkeen.
      Juutalaisiin jäi Mooseksen lain edustajat, Leeviläiset, ja edustivat "virallisesti" näin Jumalan lakia ja säädöksiä.
      Raamattukin seuraa Daavidin jälkeen juutalaista osaa israelilaisuudesta.

      Jesajan kirja puhuu profetioissaan kahdesta Israelista, Herran uskollisesta palvelijasta ja langenneesta Israelista. Herran uskollinen Israel ja "Jaakob" ovat profetiassa Jeesus, ainoa lajiaan, ja uskollisuutensa kautta AINOA TOSI ISRAEL. Kaikki muut israelilaiset lihan puolelta, luetaan langenneeseen osaan.
      Jumalalle on vain täydellisyys riittävän hyvää, ja täydellisiin kuuluu vain Jumalan Poika.
      Tälle pohjalle syntyy sitten hengellinen Israerel, apostolien ja uskoontulleiden kautta.

      Yhä vielä, maallinen Israel on langennut israelin osa eikä valtio nimeltään Israel ole Raamatun Israel.
      Mutta Jumalan lupaus on voimassa tuolle juutalaiselle kansalle yhäkin eri tavoin Vanhaan Liittoon perustuen.

      Näin on siis yhä olemassa kaksi Israelia, hengellinen ja maallinen Isral, eivätkä ne ole sama.

      Saulin kunin on vertausta lihallisesta Israelista, sillä Saul tuli kuninkaaksi kansan pyynnöstä
      1.Samuelin kirja:
      8:7 Niin Herra sanoi Samuelille: "Kuule kansan ääntä kaikessa, mitä he sinulle sanovat; sillä sinua he eivät ole pitäneet halpana, vaan minut he ovat pitäneet halpana olemaan heidän kuninkaanansa.

      Mutta Daavid edustaa Jumalan valintaa ja kuuluu toiseen kuninkuuden luokkaan kuin Saulin.
      Saulin kuninkuus oli vielä voimassa, ja kansa oli yhtä kun Jumala valitsi Daavidin, ja Daavid voideltiin toiseksi kuninkaaksi israelaisten keskuuteen.
      Saulin kunikuus oli ihmisisten tahdosta ja Daavidin kunikuus oli Jumalan tahdosta.
      Ja jo tuolloin Saulin maallinen kunikuus soti Jumalan valinnan, Daavidin kuninkuutta vastaan.

    • alex-kasi

      Jeesus kutsuu omansa, niin juutalaisen kuin pakanan adventistin kuin helluntalaisen jokaisen ihmisen joka kuulee - he tuntevat hänet ja hän tuntee omansa.

      Jeesus (hyvä paimen) on se puu mihin jokaisen täytyy oksastua niin juutalaisen kuin pakanan niin adventistin kuin helluntailaisen. Jeesus oksastaa ihmisiä - ei kirkkoja tai seurakuntia.

      Jeesus opetti:

      Totisesti, totisesti: se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeää sinne muualta, on varas ja rosvo. Se, joka menee portista, on lampaiden paimen. Hänelle vartija avaa portin, ja lampaat kuuntelevat hänen ääntään.

      Hän kutsuu lampaitaan NIMELTÄ ja vie ne laitumelle.

      Laskettuaan ulos kaikki lampaansa hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, koska ne tuntevat hänen äänensä.

      Vierasta ne eivät lähde seuraamaan vaan karkaavat hänen luotaan, sillä ne eivät tunne vieraan ääntä.

      Jeesus jatkoi: Totisesti, totisesti: minä olen lampaiden portti.

      Ne, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat kaikki olleet varkaita ja rosvoja, eivätkä lampaat ole kuunnelleet heitä. Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen.

      Varas tulee vain varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan.
      Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän.

      Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta.

      Palkkarenki ei ole oikea paimen eivätkä lampaat hänen omiaan, ja niinpä hän nähdessään suden tulevan jättää lauman ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman, koska palkkapaimen ei välitä lampaista.

      Minä olen hyvä paimen.
      Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut, niin kuin Isä tuntee minut ja minä Isän. Minä panen henkeni alttiiksi lampaiden puolesta.

      Minulla on myös MUITA LAMPAITA, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on OLEVA YKSI LAUMA JA YKSI PAIMEN.

      Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
      Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä.

      Nämä sanat synnyttivät taas kiistaa juutalaisten kesken. Monet heistä sanoivat: Hänessä on paha henki, hän on järjiltään. Mitä te häntä kuuntelette? Toiset taas sanoivat: Noin ei puhu sellainen, jossa on paha henki. Ja pystyisikö paha henki avaamaan sokeiden silmät?

      Oli talvi, ja Jerusalemissa vietettiin temppelin vihkimisen vuosijuhlaa.
      Kun Jeesus käveli temppelialueella Salomon pylväikössä, juutalaiset piirittivät hänet ja tiukkasivat: Kuinka kauan sinä kiusaat meitä? Jos olet Messias, sano se suoraan.

      Jeesus vastasi: Minähän olen sanonut sen teille, mutta te ette usko. Teot, jotka minä teen Isäni nimissä, todistavat minusta. Te ette kuitenkaan usko, koska ette ole minun lampaitani. Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä. Minä ja Isä olemme yhtä.

      Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen.

      Jeesus sanoi heille: Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?

      Juutalaiset vastasivat: Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen.

      Jeesus vastasi: Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia’?
      Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
      Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika? Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua. Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä.

      Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä.
      Jeesus meni jälleen Jordanin toiselle puolelle, sinne missä Johannes aluksi oli kastanut kansaa. Hän jäi sinne joksikin aikaa ja hänen luokseen tuli paljon ihmisiä.

      He sanoivat: Johannes ei tehnyt yhtään tunnustekoa, mutta kaikki, mitä hän tästä miehestä sanoi, on totta.

      Monet uskoivat siellä Jeesukseen.

    • Pääkonferenssin sapattiläksyt, joita viikoittain on adventistien opeteltava lauantaina kuulusteltaviksi ympäri maailman saman vihkosen mukaan, ovat nyt sitten saavuttaneet Suomi24 palstan adventtikirkon vanhemmistoon kuuluvan Annun kautta.

      Näinä viikkoinahan Pääkonferenssi Silver Springistä USA:sta läksyttää Israel-aiheella.

      Ja kuten tiedämme, huipentuma on kaiken puputuksen päätteeksi se, että nykyajan Israel ja Ilmestyskirjan 144.000 ovat adventistit. Muut ovat babylon.

      Eli kanonisoitu Ellen Whitehan se siinä opetuksien kautta puhuu.

      • Näin sanoo annu aamu

        mutta tietää sittenkin paljon ja on paljosta vastuussa...Jumalan edessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      136
      1593
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1182
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1180
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      80
      1064
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      882
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      799
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      90
      774
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      78
      772
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      73
      704
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      136
      665
    Aihe