leasingvuokrat järjettömiä?

käkkrää

Voiko olla totta että jäännösarvot ovat pudonneet niin ratkaisevasti, että 28.000 euron skooda octaviasta saa maksaa huoltoleasingvuokraa (60tkm, 36kk) melkein 700e? Minkälaisia tarjouksia muut ovat saaneet? edellinen liisari 32.000te renault ja vuokra oli samoilla spekseillä vain 540e/kk. Luulisi että tuo skooda pitäis arvonsa haluttuna autona jokseenkiin hyvin.

14

2687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      On hyvinkin mahdollista. Toimin itse rahoitusalalla ja tästä asiasta oli tuossa viime talvena ja keväällä paljonkin julkisuudessa puhetta. Kaksi selkeää tekijää...1. huhtikuun -09 alusta muuttunut autoverotus vaikuttaa nimenomaan huolto - ja rahoitusleasingtuotteisiin korottavasti. Enää ei autoverolle lasketa arvonlisäveroa kuten ennen, mutta autoveroa on vastaavasti nostettu kattamaan tuo ennen autoverostakin kannetun alvin osuus...en tähän jaksa nyt lähteä avaamaan tuota laskentaa sen tarkemmin, mutta tästä muodostuu leasinglaskennassa tommosen 30 tonnin auton kohdalla varmasti useampia kymppejä korkeampi kk.vuokra.... 2. taloustilanteen takia varmasti moni autorahoitusta tarjoava yhtiö noudattaa tiukempia ehtoja rahoitusrakenteen osalta...karkeasti todettakoon siis että mitä suurempi jämäri sitä pienempi lyhennys ja luonnollisesti sitä kovempi riski rahoitusyhtiöllä jos sopimus tulee kansan kielellä syliin kun velan pääoma ei lyhene järkevässä suhteessa siihen miten autojen arvot putoaa. Tottakai eri yhtiöillä on näissäkin eri käytännöt ja eroja voi löytyä paljonkin...isommille/vahvemmille asiakkaille saatetaan joustaa enemmän kun taas sitten tietyillä hyvin suhdanneherkillä aloilla toimiville yrityksille ehdot voi olla jopa normaaleja ehtoja tiukemmat...tänä aikana rahoitusyhtiöt/pankit seuraavat varmasti entistä tarkemmin oman asiakaskuntansa toimialajakaumaa suhteessa siihen miten reaalimaailmassa yrityksiä menee nurin milläkin alalla..... aiheuttaen tietysti painetta lähteä tiukempaan luottopolitiikkaan jos jollain alalla menee nurin firmoja kuin heinää pellolla.

    • Liisari 2008

      Keväinen autoveromuutos nosti suoraan leasinkustannuksia 4-5%. Lisäksi kaikki yleiskulut (paitsi yleinen korkotaso!!!) on noussut (palkat, vuokrat jne) viimeisen kahden vuoden aikana yli 5%. Ja suurin kulu, auton arvon alenema on nyt suurempi kuin 2-3 vuotta sitten. Leasingfirmat tekevät nyt lähes tappiota jäännösarvoilla, koska 3 vuoden liisarin jälkeen autosta ei saakaan enää samaa summaa kuin 2006 leasingsopparia tehdessä leasingfirma oletti. Tappiothan katetaan uusilla leasingsopimuksilla, joissa on siis kaksinkertainen auton arvonalenema: edellisten sopparien tappiot pitää kattaa uusien autojen arvon pudotus on suurempi kuin aikaisemmin. Itsekin huomasin että leasingkorotukset VIIME vuodesta (2008) ovat monissa tapauksissa yli 20%...
      Ja jos työsuhdeautosta otetaan X% leasingkustannuksista pois palkasta, niin kohta työsuhdeauto on järjettömän kallis vaihtoehto.

    • Ei kallis

      leasingvuokria. Lieneekö täyshuolto leasing?. Itsellä oli citroen C5 jonja leasingvuokra oli 1240 eur/kk ja viimeinen oli Saab 9-3 farmari sen vuora oli 1100 eur/kk kiitos pitkien huoltovälien.

      • työsuhde autoa etsim

        Leasingvuokrat ovat tosiaan nousseet huhtikuun jälkeen roimasti.
        Kävin eilen kysymässä Audi A4 36kk/90000, vuokra oli 1200€ kk. Yllätyin kun menin Mercedestä kattomaan: suurinpiirtein samalainen auto, mutta vuokra oli melkein 400€ halvempi.
        Johtuneeko Mersun hyvästä jälleenmyyntiarvosta tai mistä, sitä en tiedä.


    • autojako?

      Kyllä rahoitusyhtiöt vetää kovasti kotiin päin tällä hetkellä. Kilpailutimme autokannan rahoituksen. Isoimmat leasingyhtiöt ovat kaikkein kalliipia. Kuukausihinnassa voi olla yli 200€ ero saman auton kohdalla. Ja huoma! kaikkiin rahoitusyhtiöihin tarjottiin autoja samalla hinnalla. Se on karsee summa, kun ajattelee, että soppari on 36kk ja autoja 18. Soppariaikana kustannus 129600€.
      Kandee tosiaa valita auto, jolla on hyvä jälleenmyyntiarvo ja rahoitusyhtiöt kannattaa kilpailuttaa tarkkaan.

    • käkkrää

      teinpä vielä laskelmia paljonko kustantaa skoodan (36kk/60tkm) käteisellä vs. liisari

      liisarikustannus 685*36kk= 24.660e
      _ _ _ _ __

      käteisellä:
      hankintahinta 27.000e
      huollot 1.500e
      renkaiden uusimiset 600e
      ylimääräiset korjaukset 3.vuosi/takuu 2v 800e
      pienkulut (sulat, nesteet, polttimot) 800e
      sijaisauto huoltojen ajaksi 300e
      sitoutunut raha 5% korko 4 044e
      arvonalennus 15%/vuosi 10 404e
      kustannus yhteensä 18.500e

      mättääkö mun laskelma vai onko oston kustannus oikeasti 6.000e halvempi?

      • vertailin minäkin

        mättää tai ei. tuossakin ratkaisee suurimpana yksittäisenä tekijänä jäännösarvo. Arvioit saavasi 36kk vanhasta siis 27 - 10,4 eli 16,6 tuhatta.
        Jos tuo heittää niin se 6 tuhannen erokin heittää heittää. muut summat suhteellisen kohdallaan mikäli kaikki menee ilman suurempia harmeja tai yllätyksiä.

        Tuostavarmuudestyahan leasingissa maksetaan, että kustannukset tiedetään. oman auton oston ja pidon pitääkin olla halvempaa ideaalitapauksessa, koska siinä kantaa osan riskistä itse.

        maanantaikappale, kolarivaurioituminen ja sen vaikutuksen jälleenmyyntihintaan, jälleenmyyntiarvojen kehitys, rahoituskustannukset/ vaihtoehtoinen tuotto sijoitetulle pääomalle jen


      • Jaska1234

        Oma on vielä halvempi kuin olet laskenut. Olen vaihtanut autoni uuteen kolmen vuoden välein vuodesta 2000 lähtien. Korjauksiin on mennyt 0 euroa, huoltoihin 200 euroa vuodessa. Renkaat olen ostanut kerran. Suurin menoerä on arvonalennus ja siihen voi vaikuttaa pyytämällä vaihtotarjouksia riiittävän monesta liikkeestä. Hintahaitari hyvityksistä oli tämän vuoden keväällä 3 vuotta vanhasta autosta 9000 - 17 000.


      • 665655656
        Jaska1234 kirjoitti:

        Oma on vielä halvempi kuin olet laskenut. Olen vaihtanut autoni uuteen kolmen vuoden välein vuodesta 2000 lähtien. Korjauksiin on mennyt 0 euroa, huoltoihin 200 euroa vuodessa. Renkaat olen ostanut kerran. Suurin menoerä on arvonalennus ja siihen voi vaikuttaa pyytämällä vaihtotarjouksia riiittävän monesta liikkeestä. Hintahaitari hyvityksistä oli tämän vuoden keväällä 3 vuotta vanhasta autosta 9000 - 17 000.

        Meillä x-ajoneuvon kuukausialiisingvuokra on n.1600 e , liisausaika n.6 vuotta = 115000e.
        En siis muista ihan tarkkaan näitä mutta kuitenkin.

        Uusi x-ajoneuvo maksaa noin 52 000e korirakentelu päälle 20 000 - 30 000e.. = 80 000e

        Ei mene mun jakeluun taloudellisesti miksi liisataan, ainoa perustelu tälle olen kuullut että se näyttää vuosibudjetissä paremmalta, onko yllätys että kyse on kunnan ajoneuvosta :)
        Mahtuu budjetiin paremmin 19 000 joka vuosi kuin että 6 vuoden välein n. 80 000e/1100e kuukausilyhennys :) Kyllä jotain kai saa verotuksessa vähentää mutta silti.
        Ps huollot maksaa erikseen vielä ja ajoneuvoja on melkein kymmenen.


      • kokenut olen...
        665655656 kirjoitti:

        Meillä x-ajoneuvon kuukausialiisingvuokra on n.1600 e , liisausaika n.6 vuotta = 115000e.
        En siis muista ihan tarkkaan näitä mutta kuitenkin.

        Uusi x-ajoneuvo maksaa noin 52 000e korirakentelu päälle 20 000 - 30 000e.. = 80 000e

        Ei mene mun jakeluun taloudellisesti miksi liisataan, ainoa perustelu tälle olen kuullut että se näyttää vuosibudjetissä paremmalta, onko yllätys että kyse on kunnan ajoneuvosta :)
        Mahtuu budjetiin paremmin 19 000 joka vuosi kuin että 6 vuoden välein n. 80 000e/1100e kuukausilyhennys :) Kyllä jotain kai saa verotuksessa vähentää mutta silti.
        Ps huollot maksaa erikseen vielä ja ajoneuvoja on melkein kymmenen.

        täysautoedun leasinghinta oli saabista pari vuotta sitten 1160 eur/kk ja se se edellinen C5 Farkku 1280 eur/kk. Tosin kummassakin oli verotusarvo karvan verran alle 700 eur/kk. Sain sen sitten palkkana ja netto tuloni nousi 670 euroa kuukaudessa.


    • Ei kannata...

      kyllä nousseet kokoajan vaikka autovero keventynyt. Toisaalta kulut kasvaneet. Työkaverilla oli pari vuotta sitten Octavia 1,6 farmarilla 680 euro/kk. joten aika samoilla linjoilla.

      • En ole roskapostirob

        Yritykset voivat laittaa vapaan autoedun arvoksi mitä huvittaa. Verottaja ei koskaan tarkasta näitä tietoja. Kokemusta on. Tämä ei vaikuta leasingvuokraan, mutta vaikuttaa käyttäjän tuloihin. Yritys voi siis "nipistää" palkan yhteydessä verotettavasta arvosta osan pois ilman että on pelkoa jäädä ikinä kiinni tai että joku kontrolloisi asiaa.


    • sisäpiiri

      Leasing-yhtiöt joutuvat valmistautumaan ensi vuoden aikan tapahtuvaan autoveron poistamiseen - siinä yhteydessä vaihtohyvitykset kuitenkin putoavat samassa suhteessa, ja tuo puuttuva määrä pitää pystyä keräämään leasing-vuokrana.

    • Herra O

      Vieläkö on olemassa rahoitusleasingia?
      Sillähän saa auton omaksi halutessaan eikä eroa juuri osamaksusta.
      Kai tämä käy firmoillekin.
      Meillä on firmassa systeemi; vuokraat omalla nimelläsi ja firma maksaa vastaavan summan takaisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe