Pannaan julistaminen

Kun nyt monet ovat halunneet asettaa ekivaarin pannaan, niin katsotaanpa mistä on kysymys.
Pannaan julistamisesta eli kirkonkiroukseen asettamisesta kertoo Wikipedia seuraavasti.

Anateema (kreik. ανάθεμα) katolisessa kirkossa aikaisemmin myös panna, merkitsee syrjäänasettamista tai erottamista. Anateemasta käytetään usein myös nimitystä kirkonkirous. Anateemalla tarkoitetaan kristinuskossa oppituomiota, jossa jokin käsitys kristillisestä opista julistetaan vääräksi eli harhaoppiseksi (heresia). Esimerkiksi Nikaian ensimmäisessä kirkolliskokouksessa annettiin Areiosta vastaan kohdistettu anateema. Anateema on edelleen voimassa ja se toistetaan jokaisessa ortodoksisessa piispanvalassa.
Alun perin kristillisessä kirkossa ei eroteltu ekskommunikaatiota ja anateemaa ja ekumeenisten kirkolliskokousten uskonoppia käsitteleiden kanonien mukaan jokainen, joka opetti tuomittavalla tavalla piti asettaa anateemaan, eli erottaa kristittyjen yhteydestä.

Katolisessa kirkossa anateemaa on kutsuttu myös pannaksi. Ekskommunikaation ja anateeman käsitteet eriytyivät pikku hiljaa. Gregorius IX:n paavikaudella 1300-luvulla anateeman merkitykseksi vakiintui suuri ekskommunikaatio, joka toimeenpantiin juhlallisessa paavillisessa toimituksessa. Toimitukseen kuului muun muassa kellojen soittamista, kirjan sulkeminen ja kynttilöiden sammutus merkkinä siitä, että korkein kirkollinen oikeus oli tehnyt päätöksen ja ei käsittelisi asiaa uudelleen ennen kohteen katumista. Katolisuudessa pannaan julistaminen poistettiin uuden kanonisen lain myötä vuonna 1983.

Muista uskonnollisista liikkeistä ainakin Jehovan todistajat käyttävät jossain määrin anateemaa vastaavaa erottamismenettelyä. Jehovan todistajat pidättäytyvät yleensä täysin kanssakäymisestä liikkeestä erotetun tai siitä itse eronneen kanssa, ja menettely ulottuu myös perhe-elämään sekä sukulaissuhteisiin.

Jonahin havainto:
Tänä päivänä tätä ”korkeinta kirkollista oikeutta” pyrkivät Jehovan todistajien lisäksi käyttämään myös eräät muut uskonnolliset liikkeet. Varoitan vakavasti tällaisesta syrjimisestä, saattaa olla niin, että puhutte Jumalaa vastaan. Ja totuutta vastaan.

4

396

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rikolliset kuuluvat eristyksiin eli vankiloihin.
      Minä tiedän yhden joka on erotettu JT:n lahkosta. Hän ei sitoutunut noudattamaan sääntöjä ja hänellä oli omiakin mielipiteitä. Minusta erottaminen on ollut ihan liian radikaali toimenpide hänen kohdalla enkä ymmärrä sitä.
      Jos joku tyyppi osoittautuu hankalaksi niin eikö voida aina istua alas ja miettiä... kuka jaksaisi käydä "hankalan tyypin"luona sellaisella asenteella joka voisi luoda sovinnon ja luottamuksen ilmapiirin.
      Eiköhän aina nuo erottamiset uskonlahkojen sisällä tee kuitenkin hallaa istse liikkeelle, loppupeleissä. Jatkavat epäonnistumisten jälkeenkin "evankelioimista".
      Siitä ei hyödy kukaan kun ongelmat ovat käsittelemättä ja on masennusta ja oikeassa olemisen pakkoa ja syyllisyyttä.
      ... Tuo jonka tiedän että on erotettu on eräs sukulaistyttö ja on samoin erotettu perheestään: siskostaan ja vanhemmistaan. Nykytilannetta en heillä kyllä tiedä..
      Muutta tuo on kyllä totta mitä kirjoitit Jehovan Todistajista.

• Totta.

keskustella kanssasi. Olen huomannut, että sinä olet ekivaarin puolella, pidät hänestä ja siksi puolustat häntä. Niin minäkin pidän ekivaarista ja aikanaan, kun ensimmäisiä kertoja luin hänen galleriaansa sain huomata hänet huumorimieheksi. Hän antoi erittäin mukavan kuvan itsestään. Minulla ei ole ekivaaria vastaan mitään ihmisenä, mutta minulla on häntä vastaan se, että hän on vuosia varastanut Jumalan valtakuntaa. Ei kuunetele muita, vaan ylimielisesti tulee uskovaisten kirjoituksia sekoittamaan ja on näin osoittanut nöyrtymättömän puolensa. Ekivaari on hajoittaja, ei rakentaja.

Me uskovaiset emme voi, eikä meillä ole oikeutta hyväksyä kaikkea, sillä silloin me alamme aivan vanhingossakin elämään Jumalan Sanaa vastaan ja se sitoo lihallisuuteen ja siitä alkaa masennukset ja sairaudet. Jokainen, joka on liian leväperäinen näissä asioissa, joutuu kärsimykseen. Meidän on kuultava Jumalaa, ei ihmistä, vaan Jumalaa.

Ekivaari on lähimmäiseni ja minulla on oikeus ja jopa Jumalan antama käsky, rakastaa häntä, mutta minä en voi keskustella hänen kanssaan tärkeimmästä asiasta, mitä minulla on, eli sydämen uskosta, muuten voin hänen kanssaan keskustella. Olen vuosien ajan silloin tällöin pyrkinyt auttamaan häntä pois tuosta Jeesuksen, Jumalan Pojan alentamisasenteesta, mutta hän ei kuule, ei ehkä kykene kuulemaan.

• Totta. kirjoitti:

keskustella kanssasi. Olen huomannut, että sinä olet ekivaarin puolella, pidät hänestä ja siksi puolustat häntä. Niin minäkin pidän ekivaarista ja aikanaan, kun ensimmäisiä kertoja luin hänen galleriaansa sain huomata hänet huumorimieheksi. Hän antoi erittäin mukavan kuvan itsestään. Minulla ei ole ekivaaria vastaan mitään ihmisenä, mutta minulla on häntä vastaan se, että hän on vuosia varastanut Jumalan valtakuntaa. Ei kuunetele muita, vaan ylimielisesti tulee uskovaisten kirjoituksia sekoittamaan ja on näin osoittanut nöyrtymättömän puolensa. Ekivaari on hajoittaja, ei rakentaja.

Me uskovaiset emme voi, eikä meillä ole oikeutta hyväksyä kaikkea, sillä silloin me alamme aivan vanhingossakin elämään Jumalan Sanaa vastaan ja se sitoo lihallisuuteen ja siitä alkaa masennukset ja sairaudet. Jokainen, joka on liian leväperäinen näissä asioissa, joutuu kärsimykseen. Meidän on kuultava Jumalaa, ei ihmistä, vaan Jumalaa.

Ekivaari on lähimmäiseni ja minulla on oikeus ja jopa Jumalan antama käsky, rakastaa häntä, mutta minä en voi keskustella hänen kanssaan tärkeimmästä asiasta, mitä minulla on, eli sydämen uskosta, muuten voin hänen kanssaan keskustella. Olen vuosien ajan silloin tällöin pyrkinyt auttamaan häntä pois tuosta Jeesuksen, Jumalan Pojan alentamisasenteesta, mutta hän ei kuule, ei ehkä kykene kuulemaan.

Niin. Mistä lie johtuukaan tuo hänen kuulemattomuutensa... Jokin syy siihen varmaan on=(
        Kyllähän minä Ekivaarista pidän..
        Jeesuksesta tulee minulle mieleen ristintyö ja Jumalan veri.
        Tuo Ekivaarin oppi että kaikki pääsevät taivaaseen on minusta vaarallinen ja minusta on hyvä että palstalla on uskovaisia jotka eivät hyväksy kaikkea ja jotka haluavat elää oikein (ja onnellisina?). Niinkuin sinä.

... Nyt täytyy lähteä kauppaan...

• Totta. kirjoitti:

Pidin asiallisesta ja maltillisesta kirjoituksestasi. Kiitos. Osaisimmepa me muutkin samanlaisessa hengessä kirjoittaa. Ja onhan onneksi niitä, jotka osaavatkin. Minäkin haluan oppia kirjoittamaan mielipiteitäni "lempein sanoin, suolalla höystettyinä" ja "Kristuksen evankeliumin arvon mukaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      5
      8895
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      414
      2272
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      1799
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1776
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      302
      1464
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      78
      1207
    7. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1093
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      68
      888
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      846
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      26
      834
    Aihe