toteaa RV nro 41.
Helluntailaiset ovat aina pitäneet tanssia syntinä, koska eräs neito tuli saliin tanssien ja kantaen katkaistua Johanneksen päätä vadilla.
Mutta RV antaakin nyt ymmärtää, että tanssi on ylistystä Jumalalle.
>>tanssia on pidetty syntinä helluntaiherätyksessä varmaan yhtä kauan kuin liikkeellä on ikää. Tanssiminen on ajateltu houkuttelevan -ihan aiheellisestikin joissakin tapauksissa - uskovan erilaisiin kiusauksiin."
Kyllä siinä ollaan liian lähekkäin toisen sukupuolen kanssa eritoten hitaassa tanssimusiikissa, että alkaa paikat kuumemaan ja lihan houkutus tulee liian suureksi vaikka liha olisi jo kuivunut mitta mieli ei. Tämä tauti vaivaa erityisesti miehiä.
"Yökerhossa taas tunnelma voi olla humoristisesti ajateltuna vähän kuin metsojen soittimella -paitsi että siellä pyrstöhöyheniään taitavat yleensä esitellä naiset....toteaa Jenni Saarela"
Jenni Saarela ei ole varmaan käynyt yökerhoissa, hän sanoo lievästi sanoen kauniisti mitä siellä tapahtuu, totuus on pyrstösulkia raadollisempaa menoa.
Mitä ylistystanssi sitten on ?
" Ylistystanssin harrastajilla (harrastus? ohoh) on varmasti monta syytä siihen miksi hän tanssii, mutta tanssijan motivaatio ja inspiraatio lähde tulisi (tuliSI?) olla olla Jumalassa. Todelliset ylistystanssit ovat sellaisia, jotka tanssivat Herralle sydämestään-tapahtui se sitten ohjatusti tai spontaanisti vaikka kotona."
"Jumalan kunniaksi voi tanssia balettia, jazzia, hip hoppia, street-tanssia, breaktanssia, modernia tanssia, israelilaista tanssia, tai vaikka irlantilaista tanssia." (mihin suomalainen tanhutanssi unohtui?)
Seinäjoen tangomarkkinoillakin voi jo tuolla perusteella sanoa- tanssin tangoa Jumalan kunniaksi.
Nyt herää kysymys: kuinka uskova pystyy kontrolloimaan tanssiaan, että se menee varmasti Jumalan ylistykseksi, sillä noita em. tansseja ei voi erottaa maallisesta lihallisesta rytmityksestä?
Tanssi on Saarelan mukaan myös ilmaisutapa jonka avulla voidaan ilmaista puhuttelevaa ja mieleenpainuvaa tanssia" -Tanssitaan myös muille uskoville eli tanssilla ilmaistaan lähimmäisenrakkautta, hyväksyntää, anteeksiantoa, ihmisen heikkoutta tai rikkinäisyyttä-"
Huh, huh, kuinkahan moni helluntailaismies katsoo suopeasti noiden tyttösen ylistystanssia siinä mielessä, että -Nyt Ylitetään Jumalaa- epäilen, että seurakunnissa saattaa lähitulevaisuudessa olla myös sekahaku eikä vain naistenvuorohaku-systeemi.
Helluntailaisnuoret päivittävät perinteistä helluntaiherätystä oikein olan takaa so. päivittävät raamattua tämän päivän uskon käsitysten mukaisesti.
Nämä ilmiöt johtuvat siitä: mitä maailmalla sitä meilläkin, miten muuten helluntainuoret olisivat keksineet tanssin nimeltä- Jumalan tanssii = Ylistystanssi.
"Ylistystanssi on Jumalalle erotettua"
49
1546
Vastaukset
- nykyistä
meininkiä jossakin isommassa helluntaiseurakunnassa. Nykyisin moniin seurakuntiin on tullut tanssiesityksiä esirukousalttarin tilalle. Alttaripenkki on siirretty yleensä korokkeen sivulle, että korokkeen eteen on saatu tilaa tanssiesityksille yms:lle toiminnalle.
- ????????????????????
Kertokaa,että minäkin tiedän,missä helluntaiseurakunnassa on tehty alttarille tilaa tanssiesityksille?
- todé*
???????????????????? kirjoitti:
Kertokaa,että minäkin tiedän,missä helluntaiseurakunnassa on tehty alttarille tilaa tanssiesityksille?
joutavaa horinaa tuollaiset jutut.
- nm. kumpikin koettu
todé* kirjoitti:
Mä tiedän yhden hellaripaikan, jonka ns. alasalissa on pöytii ja tuoleja raamattutunteja, luentoja ja tarjoiluu varten ja perjantaiks ne kootaan seinille, et nuoret saa bailata. Kokoukset pidetään ns. yläsalissa. Siellä mä en oo nähnyt paritanssia enkä notkuvii lantioita, mut totta se vaan kuule tode on, et aika biletystä on ainakin meidän nuortenilloissa vaikka ei joka viikko. Ei paljon eroo tavallisist diskoist.
- todé*
nm. kumpikin koettu kirjoitti:
Mä tiedän yhden hellaripaikan, jonka ns. alasalissa on pöytii ja tuoleja raamattutunteja, luentoja ja tarjoiluu varten ja perjantaiks ne kootaan seinille, et nuoret saa bailata. Kokoukset pidetään ns. yläsalissa. Siellä mä en oo nähnyt paritanssia enkä notkuvii lantioita, mut totta se vaan kuule tode on, et aika biletystä on ainakin meidän nuortenilloissa vaikka ei joka viikko. Ei paljon eroo tavallisist diskoist.
taitaa olla pappa Eroe vauhdissa?
Minun srk koko kirkkosali pistetään usein uusiksi, kun nuoret "bailaa". Penkit saavat kyytiä ja muukin kalustus. Siitä huolimatta Jumala on täysillä mukana menossa. - PakaNainen
Näkinkuja ole tarpeeksi suuri ihmettelyn paikka:)
- PakaNainen
todé* kirjoitti:
RV kirjoitti niin, mutta saattavat ylistää muissa tiloissa kuin seurakunnissa.
- PakaNainen
todé* kirjoitti:
Minun srk koko kirkkosali pistetään usein uusiksi, kun nuoret "bailaa". Penkit saavat kyytiä ja muukin kalustus. Siitä huolimatta Jumala on täysillä mukana menossa.muusta huvituksesta tai hupia itselleen eikä Herralle. Niin paljon voi asioita tehdä maailmaa mukaillen Herran nimissä.
- todé*
PakaNainen kirjoitti:
RV kirjoitti niin, mutta saattavat ylistää muissa tiloissa kuin seurakunnissa.
Jumalaa voi kunnioittaa vaikka omassa vessassaan. Ei siihen kirkkosalia tarvita.
- todé*
PakaNainen kirjoitti:
muusta huvituksesta tai hupia itselleen eikä Herralle. Niin paljon voi asioita tehdä maailmaa mukaillen Herran nimissä.
edelleen olen sitä mieltä, että tässä on liikaa melua tyhjästä. Ja ongelma ihmisille, jotka eivät ole syntyneet maissa, jossa tanssista ei ole tehty ensisijaisesti syntistä liikuntamuotoa. Suomalaiseen luterilaiseen kanki-kaikkoseen ylisitystanssin on vaikea soluttautua.
En itse ole "tanssi-ihmisiä", mutta ymmärrän, jos joku pystyy ja tahtoo tanssia huviksi itselleen tai sitten tanssia Herralle ylistystä, kuten king Daavid teki, kun tanssi kaikin voimin Herran edessä.
Joskus vuosia, vuosia sitten näin Vapaakirkon TV-jumalanpalveluksess Titta Tunkkarin esittämän "listystanssin", ja se esitys jäi ikuisiksi ajoiksi mieleeni, vaikken tanssista mitään ymmärräkään. Siinä esietyksessä oli jotain pyhää.
Ylistystanssin erottaa huvituksesta se, että se kohdistetaan Jumalan kunniaksi. Virren tahdissa jammaaminen ei ole välttämättä ylistystanssia. Se menee enneminkin omanhuvituksen puolelle. - todé*
PakaNainen kirjoitti:
Näkinkuja ole tarpeeksi suuri ihmettelyn paikka:)
joita olen TV:n kautta katsellut, ovat olleet jokseenkin kummallisia. Urkuja soitetaan ja vaskitorvia, palkitaan ensi kertaa mukana olevia, ja touhutaan muuta toooooosi kiinnostavaa.
En suosi jenkkilästä tuotua jumalanpalvelusmallia, jonka musiikin korvaavat yksin ylistyslaulun tapaiset, mutta en kyllä jaksaisi ko. jumitustakaan.
Äskettäinen Currellon vierailu oli kai yritys saada aikaiseksi jotain elämää? Kiville meni se yritys, sanoisin. - PakaNainen
todé* kirjoitti:
Jumalaa voi kunnioittaa vaikka omassa vessassaan. Ei siihen kirkkosalia tarvita.
Toki voi vessassa kunnioittaa Jumalaa, mutta rohkenen epäillä että siellä on muut toimet tärkeimpiä.
- PakaNainen
todé* kirjoitti:
edelleen olen sitä mieltä, että tässä on liikaa melua tyhjästä. Ja ongelma ihmisille, jotka eivät ole syntyneet maissa, jossa tanssista ei ole tehty ensisijaisesti syntistä liikuntamuotoa. Suomalaiseen luterilaiseen kanki-kaikkoseen ylisitystanssin on vaikea soluttautua.
En itse ole "tanssi-ihmisiä", mutta ymmärrän, jos joku pystyy ja tahtoo tanssia huviksi itselleen tai sitten tanssia Herralle ylistystä, kuten king Daavid teki, kun tanssi kaikin voimin Herran edessä.
Joskus vuosia, vuosia sitten näin Vapaakirkon TV-jumalanpalveluksess Titta Tunkkarin esittämän "listystanssin", ja se esitys jäi ikuisiksi ajoiksi mieleeni, vaikken tanssista mitään ymmärräkään. Siinä esietyksessä oli jotain pyhää.
Ylistystanssin erottaa huvituksesta se, että se kohdistetaan Jumalan kunniaksi. Virren tahdissa jammaaminen ei ole välttämättä ylistystanssia. Se menee enneminkin omanhuvituksen puolelle.nauruherätys on jotain sellaista joka ei sinua miellytä samoin kuin lattialla pyöriskely ja itkeminen ja nauraminen samaan aikaan. Noh, tämä ylistystanssi ilmenee sitten eri tavoin ihmisen käyttäytymisessä.
Jumalan kunniaksi voi jokainen tehdä mitä haluaa yksilötasolla, mutta jos ajattelee seurakuntayhteisöä, niin kyllä siellä pitäisi kaikkien käyttäytyä samalla tavalla eli siten miten yhteisö on määrittänyt seurakuntalaisten käyttäytymisen.
Veikkaan, että et sinäkään omassa uskonyhteisössäsi ala käyttäytymään niin kuin olisit yksin vrt. vessa-käyttäytyminen.
Tässä ylistystanssisahan on punaisena lankana se, miten ihmiset siihen reagoivat; toisille se sopii ja toiset sitä paheksuvat riippuen yksilön luonteesta. Toiset pitävät sitä jopa arveluttavana keinona palvella Jumalaa. - PakaNainen
todé* kirjoitti:
joita olen TV:n kautta katsellut, ovat olleet jokseenkin kummallisia. Urkuja soitetaan ja vaskitorvia, palkitaan ensi kertaa mukana olevia, ja touhutaan muuta toooooosi kiinnostavaa.
En suosi jenkkilästä tuotua jumalanpalvelusmallia, jonka musiikin korvaavat yksin ylistyslaulun tapaiset, mutta en kyllä jaksaisi ko. jumitustakaan.
Äskettäinen Currellon vierailu oli kai yritys saada aikaiseksi jotain elämää? Kiville meni se yritys, sanoisin.jenkkilästä. Siellä N.Y.C:m Haarlemissa mustat babtistit kovasti tanssivat Herralle, eikä turisti sitä ota kuin ilmiönä vastaan.
Nyt sitten paljastit itsesi, että ihmettelet Näkinkujan menoa (ylistystanssia), mutta et sitten kuitenkaan ihmettele ylistystanssia? - todé*
PakaNainen kirjoitti:
Toki voi vessassa kunnioittaa Jumalaa, mutta rohkenen epäillä että siellä on muut toimet tärkeimpiä.
voivat muut toimet olla tärkeämpiä, kuin Jumalan kanssa seurusteleminen.o
Tuli valvottua, ja herättyä aikaisin, koska eräs lähisukulainen (94 v.) joutui leikkauspöydälle, ja sitä sitten jännitin.. Ihmeeksi ja kummaksi muori heräsi nukutuksesta, ja on yhä elossa, vaikka oli sydämen vajaatoiminnan takia happimaskissa jo ennen leikkausta. - todé*
PakaNainen kirjoitti:
nauruherätys on jotain sellaista joka ei sinua miellytä samoin kuin lattialla pyöriskely ja itkeminen ja nauraminen samaan aikaan. Noh, tämä ylistystanssi ilmenee sitten eri tavoin ihmisen käyttäytymisessä.
Jumalan kunniaksi voi jokainen tehdä mitä haluaa yksilötasolla, mutta jos ajattelee seurakuntayhteisöä, niin kyllä siellä pitäisi kaikkien käyttäytyä samalla tavalla eli siten miten yhteisö on määrittänyt seurakuntalaisten käyttäytymisen.
Veikkaan, että et sinäkään omassa uskonyhteisössäsi ala käyttäytymään niin kuin olisit yksin vrt. vessa-käyttäytyminen.
Tässä ylistystanssisahan on punaisena lankana se, miten ihmiset siihen reagoivat; toisille se sopii ja toiset sitä paheksuvat riippuen yksilön luonteesta. Toiset pitävät sitä jopa arveluttavana keinona palvella Jumalaa.en missään tapauksessa ole yltiökarismaattinen hihhuloitsija ja haluan erottaa tässäkin tanssiasassa siihen liittyvät ilmiöt pois.
Etsipä joutessasi Titta Tunkkarin juttuja täältä netistä. ko. tanssijalla on minun mielestäni tervehenkinen suhtautuminen niin uskoon, kuin tanssiinkin. *Tanssitaiteesta on moneksi" on Titan motto, ja se on pointti, jota tässä olen yrittänyt selostaa. - todé*
PakaNainen kirjoitti:
jenkkilästä. Siellä N.Y.C:m Haarlemissa mustat babtistit kovasti tanssivat Herralle, eikä turisti sitä ota kuin ilmiönä vastaan.
Nyt sitten paljastit itsesi, että ihmettelet Näkinkujan menoa (ylistystanssia), mutta et sitten kuitenkaan ihmettele ylistystanssia?enneminkin tullut Israelista ja muista itämaista alunperin. Meille eurooppalaisille ja eritoten pohjoismaalaisille tanssiminen on vieraampi ajatus -paitsi muutamille harvoille tanssiin taipuville.
- PakaNainen
todé* kirjoitti:
enneminkin tullut Israelista ja muista itämaista alunperin. Meille eurooppalaisille ja eritoten pohjoismaalaisille tanssiminen on vieraampi ajatus -paitsi muutamille harvoille tanssiin taipuville.
siellähän kukoistaa islamialisuus ja juutalaisuus. En ole tiennytkään, että muslimit ja myös kaapupukuiset naiset ylistävät Allahia tanssien.
Juutalaisethan eivät ole kristittyjä joten en ole myöskään nähnyt kuinka he tanssahtelevat Jumalan nimessä.
outoa... - PakaNainen
todé* kirjoitti:
en missään tapauksessa ole yltiökarismaattinen hihhuloitsija ja haluan erottaa tässäkin tanssiasassa siihen liittyvät ilmiöt pois.
Etsipä joutessasi Titta Tunkkarin juttuja täältä netistä. ko. tanssijalla on minun mielestäni tervehenkinen suhtautuminen niin uskoon, kuin tanssiinkin. *Tanssitaiteesta on moneksi" on Titan motto, ja se on pointti, jota tässä olen yrittänyt selostaa.ps. itse en tanssi taivaallisia enkä maallisia tansseja. Hyppelen vain kyykkyyn ylös, kyykkyyn ylös, sekä varsahyppyjä jotta kroppa säilyisi jollain tapaa elastisena.
todé* kirjoitti:
Äskettäinen Currellon vierailu oli kai yritys saada aikaiseksi jotain elämää? Kiville meni se yritys, sanoisin.Miksihän Saalemi hyväksyy moista pelleilyä?
http://www.kristitynfoorumi.fi/video/parantajat.wmvtodé* kirjoitti:
Minun srk koko kirkkosali pistetään usein uusiksi, kun nuoret "bailaa". Penkit saavat kyytiä ja muukin kalustus. Siitä huolimatta Jumala on täysillä mukana menossa.* Tuo oli tarpeeton letkaus, Todé ! Eroe on vakavamileinen kristitty, eikä kyllä hyväksy tanssia missään muodossa seurakuntaan. Enkä hyväksy minäkään. Johanneskastaja menetti päänsä nuorennaisen tanssin vuoksi!
- PakaNainen ei kirj
Tapio522 kirjoitti:
Miksihän Saalemi hyväksyy moista pelleilyä?
http://www.kristitynfoorumi.fi/video/parantajat.wmvkun Cerrullo saarnasi. Viihdettä ja sirkushupia *taivaallisessa merkityksessä'*. Ihminen on utelias olento olkoon uskossa tai ei. Odotetaan aina jotain ennalta kokematonta asiaa.
Ilmassa on ikään kuin 'suuren urheilutapahtuman' tuntua, kun vieraita saarnaajia tulee tänne. TV:stä voi todeta kuinka nämä parantajaihmiset saavat kansan pois tolkusta, kutsutaanko sitä sitten Pyhäksi Hengeksi? sitä tolkultaan meno, en tiedä. - leahim
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Tuo oli tarpeeton letkaus, Todé ! Eroe on vakavamileinen kristitty, eikä kyllä hyväksy tanssia missään muodossa seurakuntaan. Enkä hyväksy minäkään. Johanneskastaja menetti päänsä nuorennaisen tanssin vuoksi!
Menetitkö sinä Mohis "pääsi"
nuoren naisen tanssin vuoksi? - PakaNainen
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Tuo oli tarpeeton letkaus, Todé ! Eroe on vakavamileinen kristitty, eikä kyllä hyväksy tanssia missään muodossa seurakuntaan. Enkä hyväksy minäkään. Johanneskastaja menetti päänsä nuorennaisen tanssin vuoksi!
"Johanneskastaja menetti päänsä nuorennaisen tanssin vuoksi! "
Siksi helluntailaiset ovat aina pitäneet tanssia syntinä. - todé*
PakaNainen kirjoitti:
ps. itse en tanssi taivaallisia enkä maallisia tansseja. Hyppelen vain kyykkyyn ylös, kyykkyyn ylös, sekä varsahyppyjä jotta kroppa säilyisi jollain tapaa elastisena.
tanssiminen ei ole meikäläisen heiniä. Siltä osin ylistäminen jää tekemättä.
- todé*
PakaNainen kirjoitti:
siellähän kukoistaa islamialisuus ja juutalaisuus. En ole tiennytkään, että muslimit ja myös kaapupukuiset naiset ylistävät Allahia tanssien.
Juutalaisethan eivät ole kristittyjä joten en ole myöskään nähnyt kuinka he tanssahtelevat Jumalan nimessä.
outoa...mutta taatusti tanssahtelivat veisatessaan voimallisesti "käykää Hänen portteihinsa kiittäen, Hänen esikartanoihinsa ylistystä veisaten. Ylitäkää Häntä, kiittäkää Hänen nimeänsä...".
- todé*
PakaNainen ei kirj kirjoitti:
kun Cerrullo saarnasi. Viihdettä ja sirkushupia *taivaallisessa merkityksessä'*. Ihminen on utelias olento olkoon uskossa tai ei. Odotetaan aina jotain ennalta kokematonta asiaa.
Ilmassa on ikään kuin 'suuren urheilutapahtuman' tuntua, kun vieraita saarnaajia tulee tänne. TV:stä voi todeta kuinka nämä parantajaihmiset saavat kansan pois tolkusta, kutsutaanko sitä sitten Pyhäksi Hengeksi? sitä tolkultaan meno, en tiedä.jähmneitä näkinkujalaisia pois tolkuistaan? Ne muutamat hillujat siellä olivat muualta tulleita yltiäpäisiä kirkkojen kiertäjiä, joita kiinnostaa vain ko. meininki.
- PakaNainen
todé* kirjoitti:
jähmneitä näkinkujalaisia pois tolkuistaan? Ne muutamat hillujat siellä olivat muualta tulleita yltiäpäisiä kirkkojen kiertäjiä, joita kiinnostaa vain ko. meininki.
mutta vierailijat aina kiinnostavat seurakuntaa sillä lailla, että jospa tämä vierailija puhuisi niin että sisikunta repeilisi- elämystä kaipaavat-
- PakaNainen
todé* kirjoitti:
mutta taatusti tanssahtelivat veisatessaan voimallisesti "käykää Hänen portteihinsa kiittäen, Hänen esikartanoihinsa ylistystä veisaten. Ylitäkää Häntä, kiittäkää Hänen nimeänsä...".
saattaahan se olla että tanssahtelevat, ja itkumuurilla on kulttuurinperimän tuoma tulitikkurasian kokoinen hattu päässä; se on rukoushattu?
- itse nähnyt
todé* kirjoitti:
enneminkin tullut Israelista ja muista itämaista alunperin. Meille eurooppalaisille ja eritoten pohjoismaalaisille tanssiminen on vieraampi ajatus -paitsi muutamille harvoille tanssiin taipuville.
papit ym:t johtajat tanssivat "jeejeetä" julkisesti kadulla sapatin päättymisen jälkeen..
- Lahes.
nm. kumpikin koettu kirjoitti:
kiäntöpiirii tuolla paikalla?
- todé*
tanssihan on ihmiselle normaali liikuntamuoto, kuten monille eläimillekin. Sitä vain ei ole kristillisissä kirkkokunnissa harrastettu Jumalaa ylistävänä elementtinä koskaan. Luulisin, että osaat erottaa yökerhossa tanssimiset Jumalan palvelemisesta.
- PakaNainen
Kyllä vapiseva harmaa pääni saa ihmetellä silmät ammoina tuota nuorten menoa. Olen nähnyt taiteiden yössä kuinka saalem-nuoret ylistävät Herraa napa näkyen ja rokaten. Siinä vain ihmettelee kuinka saalem-nuoret yrittävät matkia maailman nuoria mukaansa maallisin keinoin.
Ei ole melua tyhjästä vaan ihan keskustelun arvoinen asia. Kyllähän suurin osa helluntailiikkeestä tuomitsee nauru- ja amerikkalaiset-estraadi-TV-pappien esitykset, mutta kun onkin kysymys suomalaisista nuorista heidän hiphoptanssikin hyväksytään.
En sitten yhtään nipota, jos kerkesit jo niin ajattelemaan. - todé*
PakaNainen kirjoitti:
Kyllä vapiseva harmaa pääni saa ihmetellä silmät ammoina tuota nuorten menoa. Olen nähnyt taiteiden yössä kuinka saalem-nuoret ylistävät Herraa napa näkyen ja rokaten. Siinä vain ihmettelee kuinka saalem-nuoret yrittävät matkia maailman nuoria mukaansa maallisin keinoin.
Ei ole melua tyhjästä vaan ihan keskustelun arvoinen asia. Kyllähän suurin osa helluntailiikkeestä tuomitsee nauru- ja amerikkalaiset-estraadi-TV-pappien esitykset, mutta kun onkin kysymys suomalaisista nuorista heidän hiphoptanssikin hyväksytään.
En sitten yhtään nipota, jos kerkesit jo niin ajattelemaan.että musiikin tahtiin tanssiminen olisi syntiä? Jumala ei ainakaan.
- PakaNainen
todé* kirjoitti:
että musiikin tahtiin tanssiminen olisi syntiä? Jumala ei ainakaan.
ainakin 1960-luvulla. Mutta tämä on nyt sitten tätä: mikä alun alkujaan oli herätysliikkeessä syntiä, niin tänä päivänä se 'synti' saa uuden muodon eli ei ole enää syntiä.
Usko niin kuin mikä muukin asia tahtoo muuttua ajan vaatimuksiin. Jos ei se muuttuisi, niin liike kuolisi. - todé*
PakaNainen kirjoitti:
ainakin 1960-luvulla. Mutta tämä on nyt sitten tätä: mikä alun alkujaan oli herätysliikkeessä syntiä, niin tänä päivänä se 'synti' saa uuden muodon eli ei ole enää syntiä.
Usko niin kuin mikä muukin asia tahtoo muuttua ajan vaatimuksiin. Jos ei se muuttuisi, niin liike kuolisi.on nähty luterilaisessa kirkossakaan. Aiheesta muuten oli äskettäin juttua RV:ssa. Ruotsin luterilaiset (uskovat) kun ovat innostuneet ylistystanssista. Koetin etsi ko, lehteä käsiini, mutta eipä ole vielä löytynyt.
Synti.. hmm... kun tässä nyt puolustan tanssimista Jumalan kunniaksi ja musiikin tahtiin keinuttelemista, niin en silti katso, että uskovalle ihmiselleKÄÄN tekee hyvää valvoa yökausia yökerhoissa ja ravintoloissa mukamas tanssimassa. Kyllä niihin juttuihin liittyy usein paljon muutakin, joista koituu yhtä ja toista hankaluutta.
Minun on tosi vaikeaa suhtautua tanssimiseen syntinä erototen senkin vuoksi, koska harrastan kansamusiikkia ja säestän silloin tällöin ko. tanssijoita. On totta, että vielä about 10 vuotta sitten asiaa olisi seurakunnassa katsottu pahalla, mutta nyt sellainen harrastus käy plaatuun. Voisi sanoa, että tänään uskova ihminen voi elää harrastustenkin puitteissa tavallista elämää. Monihan joutuu kosketuksiin mm. tanssimisen kanssa jo työelämässään. helluntaiherätyksessäkin on paljon muusikoita, jotka jopa elättävät itsensä musiikintekemisellä, joka ennen vanhaan katsotiin suureksi synniksi. - PakaNainen
todé* kirjoitti:
on nähty luterilaisessa kirkossakaan. Aiheesta muuten oli äskettäin juttua RV:ssa. Ruotsin luterilaiset (uskovat) kun ovat innostuneet ylistystanssista. Koetin etsi ko, lehteä käsiini, mutta eipä ole vielä löytynyt.
Synti.. hmm... kun tässä nyt puolustan tanssimista Jumalan kunniaksi ja musiikin tahtiin keinuttelemista, niin en silti katso, että uskovalle ihmiselleKÄÄN tekee hyvää valvoa yökausia yökerhoissa ja ravintoloissa mukamas tanssimassa. Kyllä niihin juttuihin liittyy usein paljon muutakin, joista koituu yhtä ja toista hankaluutta.
Minun on tosi vaikeaa suhtautua tanssimiseen syntinä erototen senkin vuoksi, koska harrastan kansamusiikkia ja säestän silloin tällöin ko. tanssijoita. On totta, että vielä about 10 vuotta sitten asiaa olisi seurakunnassa katsottu pahalla, mutta nyt sellainen harrastus käy plaatuun. Voisi sanoa, että tänään uskova ihminen voi elää harrastustenkin puitteissa tavallista elämää. Monihan joutuu kosketuksiin mm. tanssimisen kanssa jo työelämässään. helluntaiherätyksessäkin on paljon muusikoita, jotka jopa elättävät itsensä musiikintekemisellä, joka ennen vanhaan katsotiin suureksi synniksi.niin maailma muuttuu vai muuttuuko ihminen? vai syntikäsitys ja miksi?
Se teko mikä vieroittaa Jumalasta voidaan katsoa synniksi? Eiköhän tuossa ole ihan jutunjuurta kelle tahansa. Mutta se teko, mikä t vieroittaa toisen Jumalasta ja toisen lähentää sitä on moni mutkallinen juttu vrt. ylitystanssi. - todé*
PakaNainen kirjoitti:
niin maailma muuttuu vai muuttuuko ihminen? vai syntikäsitys ja miksi?
Se teko mikä vieroittaa Jumalasta voidaan katsoa synniksi? Eiköhän tuossa ole ihan jutunjuurta kelle tahansa. Mutta se teko, mikä t vieroittaa toisen Jumalasta ja toisen lähentää sitä on moni mutkallinen juttu vrt. ylitystanssi.apostoli Paavali sen sanoi, ettei pidä olla veljille pahennukseksi. Epäselvää tässä kuitenkin on, kuka on loppujen lopuksi kenellekin pahennukseksi. Ylistäjä, joka tekee sen maltilla, vai se junttura, joka arvostelee?
- PakaNainen
todé* kirjoitti:
apostoli Paavali sen sanoi, ettei pidä olla veljille pahennukseksi. Epäselvää tässä kuitenkin on, kuka on loppujen lopuksi kenellekin pahennukseksi. Ylistäjä, joka tekee sen maltilla, vai se junttura, joka arvostelee?
Paavalin sanoin sisarelle pahennukseksi. Siksipä juuri pitäisi toisen avata suunsa ja sanoa, että pahoitat mieltäni. Mutta meillä suomalaisia on kummallinen tapa juuri silloin vetää puukko esille tai jäädä tuppisuuksi jäynää kantamaan.
Tämä jäynä sitten puretaan (riippuen henkilön uskosta) pois rukouksin ihan kahdestaan Jumalan kanssa, ja taas voi elämä jatkua, mutta se hiertävä jäynä jää kuitenkin itämään niin kauaksi aikaan kunnes se selvitetään kyseisten jäynien aiheuttajien kanssa.
Kannatko sinä minua kohtaa jäynää? koska en ole uskova ja muutenkin olen lajitellut itseni tällä palstalla paaria-luokkaan kuuluvaksi koska en kerskaa uskottomuuttani.
- ml213.
Muistaakseni Helsingin seudulla muutama vuosi sitten Luterilainen kirkko järjesti vanhuksille ns Humppatanssit,
Vakavasti pohtien Jumalan ylistäminen taahtunee ajatuksin.Parhaimpana ylistyksenä pidän ja ymmärän ylistää/arvottaa Jumalan viisaita aivoituksia.Vähän samansuuntainen mielikuva ja urheilijaa tai menestyvää politikkoa ylistetään.Ei ihminen silloin tanssi tms, vaan pohtii häneen liittyviä hyviä asioiota ja savutuksia.- PakaNainen
niin...
mutta meitä ihmisiä on monenlaisia. RV kirjoitus laittoi ajattelemaan kaikkia niitä tapoja joilla Jumalaa ylistetään. Tanssi on aina ollut syntiä helluntaiherätyksessä, mutta nykyaika muuttaa myös helluntaiherätystä.
Helluntailaisuuden alkuaikoina mm naisilla oli pitkät hiukset ja lyhyt hiuksisia pidettiin maailmaan kuuluvina joten ajat ja tavat muuttuvat sekä syntikäsitykset myös helluntailiikkeessä. Tavat ovat myös kulttuurisidonnaisia vrt burkha fundamentaalisissa muslimimaissa; kuuluu uskontoon ja kulttuuriin. - ml213.
PakaNainen kirjoitti:
niin...
mutta meitä ihmisiä on monenlaisia. RV kirjoitus laittoi ajattelemaan kaikkia niitä tapoja joilla Jumalaa ylistetään. Tanssi on aina ollut syntiä helluntaiherätyksessä, mutta nykyaika muuttaa myös helluntaiherätystä.
Helluntailaisuuden alkuaikoina mm naisilla oli pitkät hiukset ja lyhyt hiuksisia pidettiin maailmaan kuuluvina joten ajat ja tavat muuttuvat sekä syntikäsitykset myös helluntailiikkeessä. Tavat ovat myös kulttuurisidonnaisia vrt burkha fundamentaalisissa muslimimaissa; kuuluu uskontoon ja kulttuuriin.Se on totta, miten ajat muuttuvat ja uskoon liittyvät asiat ja niiden ymmärtäminen. Mutta, aina tämä muuttuminen ei ole kasvamista uskossa/mielenuudistusta,- vaan paremminkin kulkemista kohti laittomuutta.Sivusit hiusmuotiakin, niin kyllä Raamatussa on siitäkin ilmoitus, mutta kuka taas uskoo siihen.Moni ihminenhän poistaa "pikkujuttuja" Jumalan aivoituksista, mutta pitkässä juoksussa/laajavaikutteisesta niilläkin on sijansa ja merkityksensä.
Ei miläään pahalla sisaria/naisia kophtaan, muttya kyllä selkeästi maailman "tiedotus" on muuttanut naispersoonallisuutta ja mitä siihen liitetään ja tähän tekijään taas liittyy hiukset.Onhan pitkät hiukset annettu merkiksi enkeleille,- ei ihmisille.No, ken uskokoon.
PS.
Muuten oletko seurannut naisten muotiin liittyviä tekijöitä ja mioten ne toisaalta kuvaavatkaan maailmasta tulevaa "valistusta".Siis maailma ohjaa ihmisen sydämentilaa/alitajuntaa ja tietenkin tämä ilmentyy hedelmissä eli ihminen vaistomaisesti muuttuu maailmasta tulevan mieli/ kuvan kaltaiseksi, vaikka Jumala tahtoo muuttumaan Jumalan aivoituksia kohti mielenuudostuksen kautta. - PakaNainen
ml213. kirjoitti:
Se on totta, miten ajat muuttuvat ja uskoon liittyvät asiat ja niiden ymmärtäminen. Mutta, aina tämä muuttuminen ei ole kasvamista uskossa/mielenuudistusta,- vaan paremminkin kulkemista kohti laittomuutta.Sivusit hiusmuotiakin, niin kyllä Raamatussa on siitäkin ilmoitus, mutta kuka taas uskoo siihen.Moni ihminenhän poistaa "pikkujuttuja" Jumalan aivoituksista, mutta pitkässä juoksussa/laajavaikutteisesta niilläkin on sijansa ja merkityksensä.
Ei miläään pahalla sisaria/naisia kophtaan, muttya kyllä selkeästi maailman "tiedotus" on muuttanut naispersoonallisuutta ja mitä siihen liitetään ja tähän tekijään taas liittyy hiukset.Onhan pitkät hiukset annettu merkiksi enkeleille,- ei ihmisille.No, ken uskokoon.
PS.
Muuten oletko seurannut naisten muotiin liittyviä tekijöitä ja mioten ne toisaalta kuvaavatkaan maailmasta tulevaa "valistusta".Siis maailma ohjaa ihmisen sydämentilaa/alitajuntaa ja tietenkin tämä ilmentyy hedelmissä eli ihminen vaistomaisesti muuttuu maailmasta tulevan mieli/ kuvan kaltaiseksi, vaikka Jumala tahtoo muuttumaan Jumalan aivoituksia kohti mielenuudostuksen kautta.>>Muuten oletko seurannut naisten muotiin liittyviä tekijöitä ja mioten ne toisaalta kuvaavatkaan maailmasta tulevaa "valistusta
- todé*
voi ylistää monin erilaisin tavoin. Maalaaminenkin käy, taide siis.
Kauhistus joka tapahtuu lihassa ja Hän tulee oxentaa sen ulos. Älkää nyt hyvät ihmiset vaaan sellaista lihan mieluista puuha tarjoa nuorisoille. Eikö niillä ihan riittä maailman antamia kotikatuja ja opetussarjoja telkkarin kanssa joka saa heidän himot jylläämään ettei he niinkuin te kirjoitit että miehet eivät pysy housuihinas. Koska eihän suloiset ja viattomat tytöt vähissä vaatteissa ole mitääääään aikomusta vietellä pahixet sille tielle joka ei vie perille !!! Tanss i et vaan himossa mutta älä tarjoa sitä muille !!
- löyhäpää
Mistä se siihen pelmahti? Pitääkö ongelmia keksiä? Eikö oleminen ole ongelmallista ilman keinotekoisia onglemia?
Tanssihan on hauskaa, sosiaalista ja liikunnallista ajanvietettä. Itse käyn tansseissa silloin kun käyn, sanokoon raamattu mitä hyvänsä. löyhäpää kirjoitti:
Mistä se siihen pelmahti? Pitääkö ongelmia keksiä? Eikö oleminen ole ongelmallista ilman keinotekoisia onglemia?
Tanssihan on hauskaa, sosiaalista ja liikunnallista ajanvietettä. Itse käyn tansseissa silloin kun käyn, sanokoon raamattu mitä hyvänsä.Uskovaiset muutta diskotanssi ylistystanssixi ?????????????????????????????
Ja synti muuttavat pyhixi mutta lopunaikana alkaa asiat muuttua kertoo raamattu meille niin ei kait siinä mitään kumma,,,,, mutta jokainen saa päättä missä Junassa istuu?
Onhan ne samat puhuneet kauan jo että pitää ahmia itselles päätöntävalta itselle uskonelämästä ja pitää tiukasti kiinni elämästä ja sen oikeuxista,,,, ettei vaan Jumala pääsee siihen puuttumaan,, tai toiset tiukkapipoisija Uskixia,,,, jotka vaativat pyhyyttä,, mutta ei tiedä mitä Raamatussa sanoo sellaisesta ????????????????????????????- PakaNainen
savonarola kirjoitti:
Uskovaiset muutta diskotanssi ylistystanssixi ?????????????????????????????
Ja synti muuttavat pyhixi mutta lopunaikana alkaa asiat muuttua kertoo raamattu meille niin ei kait siinä mitään kumma,,,,, mutta jokainen saa päättä missä Junassa istuu?
Onhan ne samat puhuneet kauan jo että pitää ahmia itselles päätöntävalta itselle uskonelämästä ja pitää tiukasti kiinni elämästä ja sen oikeuxista,,,, ettei vaan Jumala pääsee siihen puuttumaan,, tai toiset tiukkapipoisija Uskixia,,,, jotka vaativat pyhyyttä,, mutta ei tiedä mitä Raamatussa sanoo sellaisesta ????????????????????????????mitä yrität sanoa.
Mutta ei se haittaa, ajelen kuitenkin omalla autolla, en julkisilla kulkuvälineillä.
- SitkeäLiha
Voin kertoa mihin tanssi johtaa. Himojen herättelyyn. Ei sitä suotta ole pidetty poissa seurakunnasta. Kohta on alastontanssia 'Jumalan kunniaksi'. Kukaan valveilla oleva ei ole mukana seurakunnassa enää siinävaiheessa. Siinä rupee säntillisemmätkin uskovat ajattelemaan kaikennäköisiä. Jo nyt siinä keikuttelussa on viettelemisen elementtejä. Ylistystanssi on synti. Ne jotka elää erillään Jumalasta, itseään ihaillen, ne lähtee mukaan ylistystanssiin. Rakastavat maailmaa ja omia himoja niin paljon että eksyttää muutkin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1245958
- 574326
- 582751
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282558Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161855- 151524
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹341382Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗241341- 261167
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431111