Mitä olette syöneet hampaanpoiston jälkeen poistopäivänä ja seuraavana päivänä? Onko keitot ok ruokaa? itselläni vain kerran poistettu hammas ja en enää muista mitä neuvoja annettiin. Onko jotain mitä ei mielellään suositella?
Hampaanpoiston jälkeen
13
24860
Vastaukset
- Sade__
Itse olin torstaina viisaudenhampaanpoisto leikkauksessa, ja ohjeena 2-3 pv sose- ja nestemäistä ruokaa toimenpiteen jälkeen. Toimenpide päivänä ei saa ruoka tai juoma olla kuumaa. Alkaa tulla jo nuo viilit ja vellit korvista ulos ja kamala nälkä kokoajan :(
- kaikki neljä jo pois
Olin kans torstaina viisaudenhampaan poistossa :). Se oli jo kolmas hammas joten rutiinilla mennään. Silloin torstaina join jo varovasti eltapäivällä kahviakin pillilla ja söin pienieä paloja leipää mut seuraavana päivänä söin jo kaikkee normaalisti. Suu täytyy tosin syömisen jälkeen purskutella hyvin puhtaaksi ettei kuoppaan jää mitään. Ite purskuttelen listerinellä (lantraa lämpimään veteen) niin hyvin voi syödä kaikkee.
- sade__
kaikki neljä jo pois kirjoitti:
Olin kans torstaina viisaudenhampaan poistossa :). Se oli jo kolmas hammas joten rutiinilla mennään. Silloin torstaina join jo varovasti eltapäivällä kahviakin pillilla ja söin pienieä paloja leipää mut seuraavana päivänä söin jo kaikkee normaalisti. Suu täytyy tosin syömisen jälkeen purskutella hyvin puhtaaksi ettei kuoppaan jää mitään. Ite purskuttelen listerinellä (lantraa lämpimään veteen) niin hyvin voi syödä kaikkee.
Onko sulla verenvuotoo paljonkin haavassa? Entä kipuja? Minä heräsin toissa yönä kesken unien (nukuin kai levottomasti muutenkin) ja jouduin ottamaan kipulääkkeen. Muuten olen ottanut ehkä kaksi päivässä. Antibioottikuuri annettiin myös. Tämä oli minulle toinen leikkauksella poistettu viisuri. Ja onneksi nyt on kaikki neljä pois: )
- yms.
sade__ kirjoitti:
Onko sulla verenvuotoo paljonkin haavassa? Entä kipuja? Minä heräsin toissa yönä kesken unien (nukuin kai levottomasti muutenkin) ja jouduin ottamaan kipulääkkeen. Muuten olen ottanut ehkä kaksi päivässä. Antibioottikuuri annettiin myös. Tämä oli minulle toinen leikkauksella poistettu viisuri. Ja onneksi nyt on kaikki neljä pois: )
Vaikuttaa siltä, että ohjeet ruokailuun ja juomiseen on poistojen jälkeen aika erilaiset. Riippuu tietysti kuinka monta hammasta kerralla revitään. Minulta poistettiin edellisaamuna kaikki neljä viisaudenhammasta. Samana päivänä pystyin hädin tuksin juomaan ja nyt olen siis kolmatta päivää mehu-, liemi-, tee-, vesipaastolla. Ehkä huomenna menis jo joku kiinteempi puuro tms. Nälkä ei ole, olen ennenkin paastoillut!
Mutta asiaan: multa kiellettiin ehdottomasti maitotuotteet, kahvi, musta tee, viljatuotteet ja tietty alkoholi ja nikotiini leikkauksen jälkeen viideksi päiväksi. Maitohappobakteeri kuulemma hidastaa haavojen parantumista. Enpä tiedä onko Suomessa eri ohjeet, asustelen Saksassa. - HhhenriM
kaikki neljä jo pois kirjoitti:
Pilliä ei saisi alipainaan muodostumisentakia käyttää poistopäivänä
- Resepti
Lääkäri määräsi mulle pääasiassa liemiruokaa, suositteli kaljaa tai sahtia..
- yutfgiuohgyuikug
Resepti kirjoitti:
Lääkäri määräsi mulle pääasiassa liemiruokaa, suositteli kaljaa tai sahtia..
Taisi olla hupiheitto.
Minulla otettiin loput ylähampaat (5 ja ½) pääosin edestä ja laitettiin heti proteesi. Kuumien ruokien syönti kiellettiin ja on aivan yleisesti tiedettyä ettei aspiriinipohjaisia särkylääkkeitä saa käyttää (ohentaa verta). Kunhan puudutus hävisi söin lähinnä keittoja ja pehmeitä normaaliruokia. Oma rajoitukseni kesti proteesiin tottumisen vuoksi aika pitkään, eikä vieläkään pohjaamisesta huolimatta siedä omenan haukkaamista vaikka operaatio tehty tammikuun lopulla.
- potilas2
Multa poistettiin 2 päivää sitten kummastakin alaposkesta yhdet hampaat, enkä ole ainakaan vielä voinut syödä mitään mikä vaatisi pureskelua, siispä keittoja ja kiisseleitä mennyt. Mitään todella kuumaa mä en oo myöskään uskaltanut syödä, eikä se kai kovin hyvää tekisikään. Poistopäivänä saa syödä vain kylmiä ja sellaisia ruokia joita ei tarvitse pureskella (riippuu tietenkin mikä hammas poistetaan) ,mutta tärkeintä on että ruoka ei ole kuumaa, toisena päivänä saa syödä kiinteetäkin, jos pystyy. Se ei ole kiellettyä.
Mulla toinen poistokohta on todella siistin näköinen jo nyt, mutta toisessa on ihan hirvittävä hyytynyt veritulppa, mikä kuuluukin olla, se vaan on niin valtava että tuntuu tosi ikävältä että suussa on jotain ylimääräistä, siitä lähtee myös kokoajan pieniä hyytelömäisiä klönttejä suuhun..
Kuinka kauan tuon verihyytymän on suositeltavaa olla paikallaan, mitäs jos se lähtee kokonaan pois?- DDDDDDDDDDD
Veritulppa DD
- LÄHES HAMPAATON
Minulta poistettiin kerralla 18 hammasta. Syömisestä sanottiin että poisto päivänä vain jäätelöä seuravana päivänä keittoa/sosetta ja sitten sen mukaa mitä pystyy syömään. Tikkit oli 3 viikkoa ja hyvin pysty jo parin päivän päästä syömää vaikka mitä ruokia ;) Kyllä se kipu on hyvä mittari syömiseen. Ja kanattaa purskutella sitä ainetta joka tappaa pöpöt. Ja kielellä EI saa koskea poisto kohtaan kuulema.
- 6+1
Älkää nyt ainakaan purskutelko yhtään millään aineella muutamana ekana päivänä, varma keino irrottaa se verihyytymä ja saada kivulias kuiva kuoppa!
- helppoakuinheinänteko
Kaksi viisaudenhammasta poistettu kerralla, eri puolilta. Sitä tuppoa pidin n. puoli tuntia, pari tuntia syömättä. Lähtivät helposti, ei särkenyt enkä ensimmäistäkään särkylääkettä syönyt. Mitään liemiruokiakaan en syönyt, mutta varovastihan sitä piti purra eikä heti tullut mieleen mitään kovia syödä. Hyvin paranivat eli olen päässyt helpolla. Hampaatkin sai heti pestä, takimmaiset jätin muutamaksi päiväksi rauhaan.
- Anonyymi
Ei todellakaan saa purskuttaa tai imeä pillillä. Paineen takia.
Kylmää ja nestemmäistä ekana päivänä ja sit olon mukaan. Ite yleensä toisena päivänä varovaisesti aloitellut kiinteiää, mutta edelleen kylmää. Kolmantena päivänä syönyt normaalisti. Apteekista saa suun huuhteluun tarkoitettua suuvettä, mutta sitäkään ei saa purskutella vaan varovaisesti käännellä suussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1343060- 71630
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221354Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701191- 441171
- 371041
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381022Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47954
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36897