Liian myöhäistä sopia

paha olo.

Minulla oli erimielisyyksiä erään ihmisen kanssa. Riitelimme emmekä pitäneet yhteyttä. Olin nuorempi ja muodostin käsityksen tästä ihmisestä vanhempieni kommenttien perusteella jotka olivat värittyneitä.
Valitettavasti annoin vanhempieni mielipiteiden vaikuttaa omiin ajatuksiini kun en tiennyt taustoista.

Hautajaiskutsu postissa oli karmea yllätys, kyseinen henkilö oli kuollut emmekä koskaan ehtineet sopimaan asioista tai juttelemaan asioita selviksi.

Nyt ymmärrän häntä paremmin ja olisin halunnut jutella asioista, mutta ei enää onnistu. Vanhempieni negatiivisten mielipiteiden uskominen harmittaa. Mielistelin aina vanhempiani ja en sitten pitänyt yhteyttä kyseiseen henkilöön kun huomaisin vanhempieni paheksunnan ko. henkilöä kohtaan.

Vanhempani syöttivät minulle negatiivisia tarinoita kyseisestä henkilöstä jo ihan nuorena enkä koskaan älynnyt tarkistaa asioiden todenperäisyyttä. Mielipideasioita ne ovat eikä faktoja.
Vanhempani olivat liian jyrkkiä kyseisen henkilön suhteen ja harmittavaa että uskoin heitä.

45

10791

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja menee

eikä aina ehdi tai voi kaikkia sopia ja puhua läpi. Aina ei ole mahdollista elinaikana puhuakaan asioita selväksi, joskus se vain on liian vaikeaa syystä tai toisesta. Tai olettaa että aikaa riittää, kyllä sitä ehtii.
      Omat vanhempani käänsivät minut aikoinaan sukulaisia vastaan, ja kaikki heidän puheensa tuntuivat perustelluilta ja ymmärrettäviltä. Ei ollut oikeastaan mahdollistakaan selvittää sukulaisten näkökulmia asioihin, siitä olisi tullut liian iso riita vanhempien kanssa, oli tilaa vain heidän totuudelleen.

Hienoa, että olet oppinut näkemään syitä ja seurauksia laajemmalti, etkä ole jäänyt vanhempiesi tunnelukkojen vangiksi loputtomiin. Uskon, että vaikka asioita ei voi konkreettisesti selvittää edesmenneen kanssa, jo se auttaa kun ne selvittää omassa päässään. Puhuu edesmenneelle, kirjoittaa. Kertoo kuinka kaikki on omasta mielestä mennyt, pyytää anteeksi jos tarvitsee sekä antaa anteeksi. Minulle ainakin tuli asioita itsekseni läpikäydessä joskus tunne, että minua kuunneltiin sekä ymmärrettiin, ja anteeksianto oli molemminpuolista. Ei tarvinnut kantaa enää selvittämättömien asioiden taakkaa. Toivon samaa kokemusta sinullekin!

• -rauha-

se helpottaa kummasti kun käy keskustelun, vaikka ihminen olisi kuollut. ajattelet vaan ihmistä ja sanot kaiken mitä halusitkin..saat sisäisen rauhan sitä kautta itsellesi. tämä toimii myös vaikka ihminen olisi elossa

• TAKSOABI

www.taksoabi.edicypages.com

• nonniinnn

miksi vanhempiesi kanta kys. henkilöön oli mikä oli. Monesti vanhemmilla on kokemusta nähdä asioita realistisemmin kuin nuoremmilla ja kokemattomammilla, tällä tarkoitan vain että ei kannata kääntää kelkkaa kokonaan ympäri koska varmasti vanhemmillasi on ollut perusteltu syy sanoa sanottavansa. Sitä voit kysyä heiltä suoraan saadaksesi suoria vastauksia.

• aattele.ite

on nähdä omat vanhemmatkin erehtyväisinä. Kielteisiä asenteita on vaikea muuttaa. Vanhempiaan voi kunnioittaa, vaikkei jaakaan heidän mielipiteitään. Jos lapsesta asti kuulee kielteisiä asioita vanhemmiltaan jostain ihmisestä, on se aivopesua, vaikka ehkei siksi ole tarkoitettu. Onko aikuisiässä edes tarvetta olla samaa mieltä kuin vanhemmat?

• Aloittaja.
        aattele.ite kirjoitti:

on nähdä omat vanhemmatkin erehtyväisinä. Kielteisiä asenteita on vaikea muuttaa. Vanhempiaan voi kunnioittaa, vaikkei jaakaan heidän mielipiteitään. Jos lapsesta asti kuulee kielteisiä asioita vanhemmiltaan jostain ihmisestä, on se aivopesua, vaikka ehkei siksi ole tarkoitettu. Onko aikuisiässä edes tarvetta olla samaa mieltä kuin vanhemmat?

Vanhempani ovat esittäneet minulle mielipiteitä kyseisestä henkilöstä ja kertoneet tapahtumista jotka ovat tapahtuneet ennen syntymääni ja silloin kun olen ollut vauvaikäinen eli en ole voinut itse muodostaa käsitystä asioista.

Vanhempiani pitää aina mielistellä eli heidän kanssaan tulee olla samaa mieltä, minkäälaista epäkunnioittavaa käytöstä (vastaväitteitä) ei saa esittää. Tässä on kyse mielipiteistä.

En ole kaikista asioista samaa mieltä vanhempieni kanssa, mutta heidän kanssaan ei saa olla eri mieltä.

Vanhempani ovat aina perustelleet kaiken toimintansa sillä, että haluavat minun parasta. Kai tämä nyt kuollut henkilö oli vanhempieni mielestä uhka minulle, olisin saanut "vääriä" vaikutteita varmaan.

Moni muu on vanhempieni kanssa samaa mieltä kyseisestä henkilöstä. Eli siinäkin mielessä tuo värittynyt vaikutus tuli tietooni.

• Aloittaja. kirjoitti:

Vanhempani ovat esittäneet minulle mielipiteitä kyseisestä henkilöstä ja kertoneet tapahtumista jotka ovat tapahtuneet ennen syntymääni ja silloin kun olen ollut vauvaikäinen eli en ole voinut itse muodostaa käsitystä asioista.

Vanhempiani pitää aina mielistellä eli heidän kanssaan tulee olla samaa mieltä, minkäälaista epäkunnioittavaa käytöstä (vastaväitteitä) ei saa esittää. Tässä on kyse mielipiteistä.

En ole kaikista asioista samaa mieltä vanhempieni kanssa, mutta heidän kanssaan ei saa olla eri mieltä.

Vanhempani ovat aina perustelleet kaiken toimintansa sillä, että haluavat minun parasta. Kai tämä nyt kuollut henkilö oli vanhempieni mielestä uhka minulle, olisin saanut "vääriä" vaikutteita varmaan.

Moni muu on vanhempieni kanssa samaa mieltä kyseisestä henkilöstä. Eli siinäkin mielessä tuo värittynyt vaikutus tuli tietooni.

kon voi olla seittemänkymment ja 15v mitäs toho sit sanoo ja ettei tarvihe nii parillakympillä voi kuulemma sopia

• sitä tikulla silmään
        Aloittaja. kirjoitti:

Joskus on parempi kun ei pengo asioita joita ei ole pengottavaksi tarkoitettu. Jos sekä sinun vanhempasi että moni muu oli samaa mieltä kyseisestä henkilöstä niin tuskin he kaikki aivan väärässä olivat. Jos taas kyseinen henkilö olisi halunnut pyytää anteeksi tai selvittää muuten asioita niin kyllä hän sen olisi tehnyt. Todennäköisesti hänkin hyväksyi asian että välit ovat poikki ja se siitä.

• Aloittaja.
        sitä tikulla silmään kirjoitti:

Joskus on parempi kun ei pengo asioita joita ei ole pengottavaksi tarkoitettu. Jos sekä sinun vanhempasi että moni muu oli samaa mieltä kyseisestä henkilöstä niin tuskin he kaikki aivan väärässä olivat. Jos taas kyseinen henkilö olisi halunnut pyytää anteeksi tai selvittää muuten asioita niin kyllä hän sen olisi tehnyt. Todennäköisesti hänkin hyväksyi asian että välit ovat poikki ja se siitä.

Itse en koskaan ajatellut että välit olisivat lopullisesti poikki hänen kanssaan. Niin, nuo ovat mielipide-eroja ja minulle selvisi asioita vasta liian myöhään. En tiennyt että tämä kyseinen, nyt kuollut henkilö, välitti minusta, koska vanhempani sanoivat ettei hän välittänyt minusta. En minä tiedä mikä on totuus. Kuitenkin, se kuollut ihminen ei halunnut sopia (enkä minäkään), mutta eihän hän tiennyt kuolevansa. On tämä kamalaa. Niin, eihän mikään tuo häntä takaisin, joten pakkohan se on hyväksyä että asiat menivät siltä osin huonosti.

• gökgöhgä

Vaikka tämä ei ole mitään sinuun ongelmaan verrattua. Kerron kuitenkin.

Kävin saman firman työntekijän kanssa kahvilla pari vuotta sitten, tapasimme netin kautta. Hän ei ollut sellainen mies johon ihastuisin, mutta tosi kiva ja mukava, kiltti ihminen. Olin kuitenkin hänelle tosi tyly ja sanoin etten ole kiinnostunut. Hän jopa lähetti minulle hyvää joulua -viestin johon vastasin tylysti että jätä minut rauhaan. En ole miehestä kuullut mitään kahteen vuoteen. Viimeksi kun näin miehen hän seurusteli ja vaikutti siltä että hänellä meni hyvin. Mies oli n. 25 vuotta. Normaali, rehellinen mies.

Sain juuri kuulla hänen kuollen. Juuri ennen hänen kuolemaansa minulle tuli tunne että mitäköhän hänelle nykyisin kuuluu. Harmitta kun nyt en enää voi sitä kysyä. En enää voi sanoa että oltaisko kavereita.

• ?!

toinen lähettää hyvää joulua viestin ja sinä vastaat jätä minut rauhaan??? Stalkkasiko mies sinua, jättikö usein tälläisiä viestejä jne. miksi näin tyly vastaus? oletko itsekeskeinen ulkoiseen kauneuteen keskittynyt mulkvisti?? ole kiltti ja vastaa, on pakko saada tietää miksi näin tyly vastaus noin yksinkertaiseen viestiin.

• Tuossa ratkaisu
    • hjklhdf

mene jos mahollista käymään hänen haudalla vie kukkia ja puhu asiat mitkä jäi vaivaamaan, kenties hän kuulee sua :)

• Ole objektiivinen

Jos muodostit mielipiteesi hänestä vanhempiesi mielipiteen mukaan... Et todellakaan ole syyllinen vanhempiesi asenteisiin. Ole objektiivinen ja löydä jostain oma mielipiteesi.

• MinäJM

• vahingoniloinen.

Mitäs läksit. Kiirastulessa sitten yhdessä kärsiessä voitte keskustella. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, kuten goljotiiniin päänsä työntänyt sanoisi.

• vahingoniloinen.

Goljotiini on giljotiinin versio2

• 18

käsittää käskyn: Älä annan väärää todistusta lähimäisestäsi.
      Käskyä ei olisi asetettu kymmenen tärkeimmän joukkoon, ellei väärän todistuksen antaminen olisi yleismaailmallinen rikos , jopa toisen ihmisen kuolemaan johtava tietyissä tilanteissa.
      Siis olet rikkonut 8. käskyä vastaan.
      Daavidkin rikkoi eräitä käskyjä vastaan ja siitä syntyi Daavidin psalmit, joista osa on katumusrukouksia.
      Arveltavasti Daavid pääsi iankaikkisen elämään koska hän osasi katua ja rukoilla syntejään Jumalalta anteeksi.

Väärän todistamisen antaminen jäytää ihmistä ja kuluttaa elämänikää. Olet nyt tunnustanut koko Suomen kansan ja nettiyhteisön edessä ( kautta maailman)tämän syntisi . Joo. Kyllä se on synti. Tunnustit vielä isiesi synnit samalla. Nyt vain sitten rukoilet myös Jumalan edessä anteeksi sukusi syntivelkaa, kuin Daavid, mutta aivan omalla persoonallisella psalmillasi (rukouksellasi) ja Jumala joka tietää myös missä a.o. viaton sielu on, katsoo myös armollisesti Sinua uudesta näkökulmasta lupauksiensa mukaan ja punnitsee, miten paljon tekemänne vääryy vikuutti a.o. henkilön elämänikää. Daavid sanoi väärän todistuksen antajista mm Ps. 5 painavia sanoja. ja puheista hän kirjoitti Ps. 39:2. ja paljon muuta. Suuri osa psalmeista käsitelee juuri vääriä todistuksia ja kielen syntejä. On hyvä kun välitetään sanoista. Sanat ovat ihmisen aivoenergian tuote, heijastus koko ihmisestä. Itse asiassa sanat ovat ihminen itse (energiamuoto) , joista ihminen arvioidaan, punnitaan ja tuomitaan. Ihmistä ei tuomita soluista ja mitokondrioista. Jokaisella, joka maailmaan syntyy, on kasvojen enkeli, joka näkee Jumalan kasvot. Jos menee murskaamaan tai väärällä todistuksella tahraamaan toisen ihmisen kasvot, asia näkyy Jumalan maailman puoleen. Sillä hetkellä kun tästä asiasta ei välitetä, sanotaan: kasvojen enkeli on kadonnut maasta. Sinä välität asiasta. Se on merkki siitä, että Jumalan Henki vaikuttaa sinussa totuutta.
      Hyvä on katua omia vääryyksiään. Ehkä maahan palaa kasvojen enkeli ja muukin suojavoima.

• The God

Aamen.

• (ei millään pahalla)

tuhlannut elämäsi Raamatun lukemiseen. Aloittaja ei rikkonut kahdeksatta käskyä, koska hän ei antanut väärää todistusta, hän vain uskoi sitä. Jos joku rikkoi niin aloittajan vanhemmat muttei välttämättä hekään, jos he uskoivat tosissaan siihen mitä sanoivat eli toisin sanoen kukaan ei välttämättä rikkonut mitään kymmenestä käskystä. Miksi hän pyytäisi anteeksi isiensä ja sukunsa syntejä, tämä on Suomi(-perkele) eikä mikään Japani.
        ...suojovoima...face palm....ei suojavoimia ole, tietäisit sen jos olisit lukenut vähäänkään fysiikkaa (energiaa ei voi tulla tyhjästä tai kadota). Mutta uskovaisethan kiistävät nämä asiat ja sanovat jotain "se energia tulee uskosta"...ei näin...en viitsi kirjoittaa enempää tekstistäsi koska tämä on väärä palsta sille....

Aloittajalle voin sanoa vain että käy tyypin haudalla, jos on aikaa, vaikket menisikään oikeisiin hautajaisiin.

• iedigrigjpr

No jo taas otetaan avuksi satukirjoja. Ihminen joka uskoo satuihin ja pitää niitä elämän ohjeena kummastuttaa.

• kleevikvaa

näinhän sitä helposti käy, vanhempasi lienevät lestadiolsisteja?

• meeetu

ei sinun tarvitse itseäsi syyttää menneistä asioista luultavasti uskonto on sekoittunut vanhempiesi ajatukset jatka tai ajattele elämää positiivisesti eteenpäin semppiä sulle

• pyry84

Vanhemmat pystyvät vaikuttamaan niin paljon lapsiinsa ja tällaiset jutut juurtuvat helposti lasten mieleen, siksi sinun ei kannata syyttää itseäsi.

Minulla on samantyylinen tilanne, mutta ei yhtä vakava kuin sinulla. Äidilläni on kohtuullisen negatiivinen suhtautuminen erääseen sukulaiseemme, osittain ihan syystä, mutta huomaan nyt kuinka tämä sukulainen on yrittänyt hyvittää asioita, jotka aiheuttivat nämä äitini tunteet eikä käyttäydy enää samalla tavalla kuin ennen. En voi edelleenkään sanoa pitäväni tästä henkilöstä, vaikka hän haluaa olla osa elämäämme, ja minulla on hänen seurassaan aina todella epämukava olo enkä keksi mitään sanottavaa.

• Pysy totuudessa

Aloittaja ei puhunut sanallakaan uskonnosta! Älä sotke omia kielteisiä uskontomielipiteistäsi tähän keskusteluun!

• mm

nyt sekoita tähän uskontoa. Ei aloittaja mitään tällaista kertonut.

• hyvää yötä
        Pysy totuudessa kirjoitti:

Aloittaja ei puhunut sanallakaan uskonnosta! Älä sotke omia kielteisiä uskontomielipiteistäsi tähän keskusteluun!

oletko sokea vai tyhmä?

• opit

ensikertaa varten sen, että pitää ajatella niillä omilla aivoilla eikä vain uskoa sokeasti niitä joihin luottaa. Jos haluat vielö sopia (ja olet uskonnollinen) niin voit rukouksissa puhua tälle tyypille. Jos et ole niin käväse vaikka haudalla myöhemmin ja sano pari kaunista sanaa jne. (saattaa helpottaa oloa vaikkei usoisikaan sellaisiin, meikää helpotti).

• safaf

asdfhnajklhfjköasdfjkasbfjksjasbjkfasjkfafanfasjkfnaj

• asfdfhhdfh

mulla on eriparirinnat. terv. pena -69

• mumumumumu
      • Aloittaja.

Kukaan tarinan henkilöistä ei ole uskovainen eli uskonnolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Kyse on lähinnä mielipide-eroista eikä kukaan ole 100% oikeassa eikä kukaan 100% väärässä, elämä ei ole mustavalkoista.

Nuori ihminen (lapsi) saa kyllä vanhemmiltaan vaikutteita, jotka sitten voivat vaikuttaa asioihin. On vaikea muodostaa käsitystä tapahtumista, jotka ovat tapahtuneet silloin kun itse ei ole vielä syntynyt tai jos itse on ollut suunnilleen vauva-asteella.

Ei ole olemassa totuutuksi, on vain tulkintoja sanoo Nietzsche.

Haudalla käyminen voisi olla hyvä idea, tosin matka on pitkä.

Emme ole lestadiolaisia.

Ehkä minä vain suren hänen kuolemaansa ja tulee näitä asioita mieleen. Kun en hänen kanssaan enää koskaan voi mistään puhua, se harmittaa.

Vanhempani olivat myös järkyttyneitä kyseisen henkilön kuolemasta.

• hande-56
        Aloittaja. kirjoitti:

Kukaan tarinan henkilöistä ei ole uskovainen eli uskonnolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Kyse on lähinnä mielipide-eroista eikä kukaan ole 100% oikeassa eikä kukaan 100% väärässä, elämä ei ole mustavalkoista.

Nuori ihminen (lapsi) saa kyllä vanhemmiltaan vaikutteita, jotka sitten voivat vaikuttaa asioihin. On vaikea muodostaa käsitystä tapahtumista, jotka ovat tapahtuneet silloin kun itse ei ole vielä syntynyt tai jos itse on ollut suunnilleen vauva-asteella.

Ei ole olemassa totuutuksi, on vain tulkintoja sanoo Nietzsche.

Haudalla käyminen voisi olla hyvä idea, tosin matka on pitkä.

Emme ole lestadiolaisia.

Ehkä minä vain suren hänen kuolemaansa ja tulee näitä asioita mieleen. Kun en hänen kanssaan enää koskaan voi mistään puhua, se harmittaa.

Vanhempani olivat myös järkyttyneitä kyseisen henkilön kuolemasta.

Itse tuossa olen havahtunut siihen että on itse sitten miten hyvään ja olematta tai sanomatta mitään. Huomaa sen että jostain syystä on toinen henkilö suutunut ei puhu ei halua nähdä eikä olla mitenkään kontaktissa. No kun ei tiedä eikä mistä homma juontuu olen ajatellut että täytyy antaa aikaa että kaiketi hänellä menee toi asia josain välissä ohi. Siinäkin mielessä eihän sitä toisen ajatus maailmaa tiedä ja kun huomaa että samaa mallia käyttää toisiakin kohtaan,onko se kypsymättömyyttä kyseisellä henkilöllä vai mitä se lienee. Luulen että saataa olla kun on yksin kasvanut ainokaisena niin vääristyy kuva ja on itsekeskeinen omassa olemisessaan,ja toisten pitäsi tehdä kaikki huomioiminen häneen nähden. No ehkä asian voi joku kallonkutistaja tietää parhaiten mene ja tiedä.Itse kuitenkin koitan olla sillälailla että asiat selvitän,mutta jos ei saa vuorovaikutusta niin eihän siihen mitää mahda.Täytyy hyväksyä toinen sellaisena kuin on tehdä itse parhaansa ja mennä eteenpäin,tulkoon viiveellä jälessä.

• YETSKA

raportoitu ja bannauskäskytetty Youtubea :)

Ole hyvä vaan, tein sen ilomielin.

• Tumppivaronen

Uusi Tumpin kirja kotiinkannettuna hintaan 20€(sis. postikulut) sähköpostilla osoitteesta boogiemillrecords(at)gmail.com

• Mimosa**

Jos tuo henkilö ei olisi kuollut ja jos et olisi tiennyt hänen kohta kuolevan, niin olisitko siitä huolimatta jo ollut valmis sopimaan asiat? Ymmärsitkö häntä jo ennen hänen kuolemaansa paremmin ja jos ymmärsit niin miksi et silloin heti mennyt sopimaan asioita hänen kanssaan?? Tällaisia kysymyksiä heräsi minun mielessäni luettuani tuon viestisi. Olen niin monet kerrat joutunut kuulemaan vastaavia asioita sen jälkeen kun toinen on jo mennyt pois. Toivottavasti tuo kertomasi laittaa ajattelemaan jokaisen joka niitä riviä lukee...kannattaa sopia asiat sillloin kun se vielä on mahdollista niin ei tarvitse kantaa pahaamieltä sitten jos asiat jää sopimatta ja toinen sattuukin kuolemaan.
      Pidetään asiat selvinä läheistemme kanssa ja annetaan ja pyydetään anteeksi silloin kun täällä vielä ollaan...eli nyt heti...emme kukaan tiedä milloin se on liian myöhäistä.

• Aloittaja.

Enhän tietysti edelleenkään tiedä totuutta asioista, mutta uusia näkökulmia on tullut esiin. Nämä uudet näkökulmat tulivat vasta henkilön kuoleman jälkeen tietooni. Siihen asti oli se vanhempieni näkökulma.
        Näissä asioissa on monta eri mieltä.
        Olisin toivonut että olisimme voineet keskustella näistä asioista, mutta nyt se ei ole enää mahdollista.
        Voihan se olla, ettemme varmastikaan olisi saavuttaneet yksimielisyyttä mutta ainakin asioista olisi voinut jutella ja tuoda eri näkökulmia esiin.

Minulla on paha olo hänen kuolemastaan ja tuo asia lisää pahaa oloa. Vaikka olisimme "eronneet parhaina ystävinä" niin silti kärsisin suurta tuskaa hänen kuolemastaan.

Ja siis syy miksen ole selvittänyt mitään johtuu siitä etten minä voi lähteä vanhempieni selän takana penkomaan asioita tai varsinkaan osoittamaan vanhempiani kohtaan epäkunnioittavaa käytöstä kyseenalaistamalla heidän mielipiteensä julkisesti kyselemällä keneltäkään tutulta yhtään mitään.
        Eli olen sen tiedon varassa mitä ihmiset minulle kertovat.

Toisaalta en koskaan lapsuudessa nähnyt mitään syytä epäillä vanhempieni versiota tarinasta enkä edelleenkään tiedä onko heidän tulkintansa oikea vaiko väärä. Todennäköisesti asialla on monta puolta ja nyt se tämän kuolleen ihmisen versio jäi kuulematta.

Vanhempani olivat muun muassa sitä mieltä että tämä kuollut ihminen ei välittänyt minusta ja sain asiassa toista tietoa muualta. Nämä ovat niin vaikeita asioita kuitenkin.

• jos vaikka kun kunne

aivan turhaa jossitella jälkeenpäin. menny mikä menny, ei takasin tule ja elä sie elämääs eteen päin.

• MuistojaVain

Minulle kävi niin että äitini suhde omaan isäänsä vei minulta ukin kun olin lapsi. Äitilläni oli hyvä syy olla pitämättä yhteyttä ja tietenkin se oli hänen oma päätös. Se kuitenkin vaikutti minuun negatiivisesti koska itselläni ei ollut mitään ukkiani vastaan, mutta sitähän ollaan niin lojaaleja vanhemmilleen.

Kun olin pääsemässä laitoksesta pois ja täyttämässä 18-vuotta niin päätin että etsin ukkini ja uritän luoda suhteen uudelleen häneen. Sain kuitenkin 5kk ennen poispääsyä tietää että ukkini oli kuollut ei-vanhuudesta-johtuviin syihin.

Muistoksi jäi pehmolelukissa joka nukkuu lähes joka yö seuranani muistuttaen ukistani. Näin minulle jäi ainakin hyviä muistoja hänestä sillä en koskaan ukkiani täysin tuntenut.

• Aloittaja.

Vanhemmilla on suuri vaikutus lastensa mielipiteisiin kuten minunkin tapauksessani. Vähän lohdutti kun huomasin, että olet kokenut melkein samaa kuin minä.

Minä en tiennyt että tämä nyt kuollut henkilö välitti minusta, koska vanhempani sanoivat ettei hän välitä.
        Olisin varmaan halunnut nähdä ja jutella jos olisin sen tiennyt. Ei hänkään halunnut sopia asioista, mutta eihän hän tietysti tiennyt kuolevansa. Minulla on tosi paha olo kaikesta.

• Oma kokemus
        Aloittaja. kirjoitti:

Vanhemmilla on suuri vaikutus lastensa mielipiteisiin kuten minunkin tapauksessani. Vähän lohdutti kun huomasin, että olet kokenut melkein samaa kuin minä.

Minä en tiennyt että tämä nyt kuollut henkilö välitti minusta, koska vanhempani sanoivat ettei hän välitä.
        Olisin varmaan halunnut nähdä ja jutella jos olisin sen tiennyt. Ei hänkään halunnut sopia asioista, mutta eihän hän tietysti tiennyt kuolevansa. Minulla on tosi paha olo kaikesta.

Oma kokemukseni on, että vanhemmat toimivat oman käsityksensä, kokemuksensa ja tietämyksensä mukaan niin kuin sillä perusteella parhaaksi näkevät. Ajan myötä kun ajat muuttuvat ja tietämys lisääntyy, saattaa olla niin että asiat näyttäytyvät eri valossa. Varmastikin useimmat isät ja äidit toimivat lastensa parhaaksi- Nyt jo aika paljon elämää nähneenä ymmärrän heitäkin vaikkeivät he tienneetkään ja osanneetkaan kaikkea. Joskus nuorempana olin kiukkuinen ja katkera tästä asiasta, mutta nyt ajattelen että he yrittivät parhaansa.
        Omalla kohdallani sattui niin, että äitini kunnianhimoisesti arvosteli kavereitani. Minun ei olisi pitänyt olla missään tekemisissä heidän kanssaan, koska he olivat luusereita ja elivät sosiaalihuollon varassa (perheen isä oli sairaseläkkeellä ja siihen aikaan äiti oli kotona, koska se siihen aikaan oli yleensä tapana, joten tuloja ei tietenkään ollut kuusihenkisen perheen elättämiseen). Omasta mielestäni he eivät olleet yhtään huonompia ihimisä kuin kuka tahansa muukaan. Kuinkas sitten kävikään, äitini on koko ikänsä joutunut katselemaan pikkuveljieni luuserointia, eikä enää puhettakaan siitä voiko elää minimipäivärahalla ja hakea apua esim. Kelasta.
        En tiedä onkohan koskaan tullut edes asiaa ajatelleeksi, en ole hennonnut ottaa asiaa esille.
        Sitä vaan, että näinkin elämässä voi käydä.
        Ja, sitä vaan ettei ehkä kauheasti kannattaisi jossitella jälkikäteen.
        Hyvää jatkoa elämässä, suuntaa katse tulevaisuuteen.

• Jussi TT

Ihminen on erehtyväinen, voit antaa asian harmittaa jonkun aikaa, mutta anna
      sen armeliaasti unohtua. Elämässä sattuu väkisinkin tälläistä. Vastaava tilanne
      voi tulla sulle uudestaan, silloin voitkin toimia toisin.
      Sun ei ole syytä syyllistää itseäsi yhtään.

Hän kuka on haudassa ei harmittele asiaa.

• nyyyyyyh
    • Poti´

...silloin, kun se ei ole vääryys, joka pitää kostaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3325
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2941
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2779
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1857
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1030
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      850
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      845
    Aihe