Yakov ja metsään menneet kristityt

Semper.Fidelis

>>Olen pitkälti samaa mieltä siitä, että kristityt ovat menneet monessa asiassa metsään,
mutta siellä mä surukseni (kaukoputkella kun tarkemmin metsään tiirailen) näen monen
juutalaisenkin (vielä) olevan!

Sellaisia 'metsään menneitä asioita' kristityillä ovat J-lan säätämän sapatin hylkääminen ja
korvaaminen vuonna 364 ns. 'sunnuntaiediktin' kautta auringonjumalan päivällä, Yeshuan
synttärin vietto yleensä ja sen lisäksi ihan väärään aikaan vuodesta, sianlihan syönti yleensä
ja etenkin kinkun laitto Yeshuan synttäripöydän pääherkuksi, Israelin ja juutalaisten aseman
J-lan valittuna kansana vähättely tai suorastaan kumoaminen jne.

74

417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yakov voisi ITSE kertoa, mikä uskonnollinen yhteisö edustaa hänen suosimaansa linjaa
      esimerkiksi sapatti- ja sianlihakysymyksissä. Useimmat tietävät, että kyseisellä yhteisöllä
      on oma nimikkopalstalla S24-keskustelufoorumilla.

Apostoli Paavali ei siloitellut omaa kantaansa, kun hän teki galatalaisille selväksi heidän
      hairahduksensa ja metsään menonsa "adventisti-lakihenkisessä" harhaopissa:

"Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden
      silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
      Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen
      vai uskossa kuulemisesta?"

Galatalaiskirje 3:1,2

Peruskysymys on, kumpaa pidämme oikeana apostolina ja Jumalan Hengen ilmoituksen
      tuojana: Paavalia vai E.G.Whitea (/Yakovia)? Ainakin minulle vastaus on helppo antaa.

Olen valinnut Paavalin - seuraan Paavalia ja Kristusta. Suosittelen samaa sinullekin!

• on oma nimikkopalstansa.

Niin yeshualaisen Yakovin, kuin helluntailaisenn Semperin metsään meno on alkanut uudelleen kastamisesta.

Lähtökohta on molemmilla sama, mutta metsä, jonne Saatana on heidät johdattanut, on erilainen.

• eksynyt olet ja paha
        TeuvoSuni kirjoitti:

on oma nimikkopalstansa.

Niin yeshualaisen Yakovin, kuin helluntailaisenn Semperin metsään meno on alkanut uudelleen kastamisesta.

Lähtökohta on molemmilla sama, mutta metsä, jonne Saatana on heidät johdattanut, on erilainen.

Tai olisikos se suossa (neva?), sillä niin kauas olet sinä etääntynyt Kristus-opista, jota Paavalikin julisti ja joka Jumalan lahja on. Edustat lähinnä veretöntä Vartiotorniseuraa.

• Yakov:
      >>tunnustan olevani jeshualainen ja vain niiltä osin kristitty, miltä osin kristityt pitäytyvät
      apostolisiin opetuksiin. Sunnuntaita ja joulua en ole viettänyt vuoden 1972 lopun jälkeen...

• Ved.2

että Semper käyt keskustelua Yakovin kanssa. Se on varmaan terveellisempää. Sopii sinulle paremmin. Toivottavasti alat vähitellen ymmärtämään "mönjäkeskustelujen" hedelmät. Minä voin jatkaa niitä jos se sinua lohduttaa. Tai edes kiinnostaa. Usein vaikuttaa tämä evankeliumien välinen väittely aika pysähtyneeltä. Täytyy miettiä, mistä oikein ns, kenkä puristaa?

• Ved.2 kirjoitti:

että Semper käyt keskustelua Yakovin kanssa. Se on varmaan terveellisempää. Sopii sinulle paremmin. Toivottavasti alat vähitellen ymmärtämään "mönjäkeskustelujen" hedelmät. Minä voin jatkaa niitä jos se sinua lohduttaa. Tai edes kiinnostaa. Usein vaikuttaa tämä evankeliumien välinen väittely aika pysähtyneeltä. Täytyy miettiä, mistä oikein ns, kenkä puristaa?

Minua kiinnostaa tämä palsta nimenomaan sen otsikon vuoksi: Keskustelua RAAMATUSTA.

Raamatussa oleva Jumalan ilmoitus pelastuksesta, joka on Jeesuksessa Kristuksessa, on
        tällä palstalla vaarassa joutua monenkarvaisten mönjän heittäjien hämärtämäksi.

Pidän arvokkaana - ja terveellisenä - vain sitä, että saa olla kirkastamassa Vapahtajamme
        Jeesuksen nimeä ja sitä evankeliumia, jonka Hän on tuonut meille syntisille ihmisille.

Ja keskustelua olen toki valmis käymään kaikkien kanssa - myös sinun kanssasi Ved2.
        Paavalilla on muuan hyvä kehotus, joka sopii erinomaisesti meille keskustelijoille:

Filippiläiskirje:

2:1 Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta,
        jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta,

2:2 niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että
        teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset

2:3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan
        että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne

2:4 ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta."

• diskusion.
        Semper.Fidelis kirjoitti:

Minua kiinnostaa tämä palsta nimenomaan sen otsikon vuoksi: Keskustelua RAAMATUSTA.

Raamatussa oleva Jumalan ilmoitus pelastuksesta, joka on Jeesuksessa Kristuksessa, on

Pidän arvokkaana - ja terveellisenä - vain sitä, että saa olla kirkastamassa Vapahtajamme
        Jeesuksen nimeä ja sitä evankeliumia, jonka Hän on tuonut meille syntisille ihmisille.

Ja keskustelua olen toki valmis käymään kaikkien kanssa - myös sinun kanssasi Ved2.
        Paavalilla on muuan hyvä kehotus, joka sopii erinomaisesti meille keskustelijoille:

Filippiläiskirje:

2:1 Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta,

Sinä et keskustele Raamatusta. Keskustelet Uudesta Testamentista. Paremminkin haluat muuta kuin keskustelua; haluat tuoda julki ja tuputtaa OMAA uskoasi ja näkemystäsi. Eihän se ole keskustelua, vaan julistamista.

• Ved.2

Filippiläiskirje:

ja kunnioitettavaa, Semper. Mutta kannataa miettiä sitten syvemmälle, jos lähtee näihin mönjiin mukaan.
        Ei sinun keskusteluissa ole mitään vikaa eikä moitittavaa.
        Mutta olen ikäänkuin vihjaillut, että kannattaa olla jollainlailla ikään kuin irti vaivaksi jo käyneistä ei-Raamatullisista aiheista. Olet kuitenkin itse poikennut aiheesta. Ymmärrettävästi kylläkin.

Eikä sinun tarvitse tuntea mitään syyllisyyttä mistään. Olen sinun puolellasi, vaikket ole minun puolella. Ei siitä pitäissi ollakaan kysymys. Yritän selvittään erittäin vaikeaa ongelmaa, niin kauan kuin on aikaa.

En ole kaikessa keskustelussa mukana, enkä ymmärrä sisäpiirien sisäisiä kommervenkkeja, mutta tiedän joistain seikoista ehkä enemmän.

Ei Raamattukeskustelua voi käydä teeman mukaisesti samalla kun itse käy kamppailua henkilökohtaisella tasolla. Täytyisi itse näyttää esimerkkiä, eli pysyä aiheessa. Rikon itse tätä teemaa lain puitteissa. Mutta minulla on hyvä tarkoitus. Semper on itse unohtanut keskustelun luonteen, milloin mennääbn henkilökohtaisuuksiin. Et käy itse keskustelua yleisellä teematasolla. Hyökkäät välittömästi persoonaan ja henkilöön. Sinulla vaan on sellainen opittu keskustelukulttuuri. Minua se ei häiritse. Olen siihen tottunut ja hyväksynyt sen.

Minusta Semperin kannattaisi vaihtaa levyä ja tutkia ilmiötä tarkemmin. Eikä itsepintaisesti heittäytyä irrallisten raamatunlauseiden taakse. Mitkä sinänsä puolustavat paikkaansa. Ei ne irrallisiakaan ole,, mutta eivät vie asiaa eteenpäin. Ajattelen nyt sinunkin parasta.

• diskusion. kirjoitti:

Sinä et keskustele Raamatusta. Keskustelet Uudesta Testamentista. Paremminkin haluat muuta kuin keskustelua; haluat tuoda julki ja tuputtaa OMAA uskoasi ja näkemystäsi. Eihän se ole keskustelua, vaan julistamista.

'Joh. 3:16 malliin' on se Raamatun ydinsanoma, jota monet tällä palstalla haluavat tuoda julki.
        Minä muiden mukana.

Olet oikeassa, jos tarkoitat sitä, etten pidä keskustelun pääaiheena Raamatun kirjallista tai
        taiteellista tms. sisältöä. Minulle on tärkeintä pääasia: evankeliumin sanoma Kristuksessa.

Sitä voi varmaan hyvällä syyllä moittia "julistus-orientoituneeksi" lähestymistavaksi keskustelulle.

Tuputtamista haluan kyllä välttää; ja keskustelun olisi oltava toista osapuolta kunnioittavaa.
        Voimakkaaseen vastakarvaukseen ja -hyökkäykseen olen melko usein vastannut kärkevästi.
        Siinä suhteessa on vielä varaa oppia parempaa tekniikkaa - sen myönnän auliisti ;)

• Ved.2 kirjoitti:

ja kunnioitettavaa, Semper. Mutta kannataa miettiä sitten syvemmälle, jos lähtee näihin mönjiin mukaan.
        Ei sinun keskusteluissa ole mitään vikaa eikä moitittavaa.
        Mutta olen ikäänkuin vihjaillut, että kannattaa olla jollainlailla ikään kuin irti vaivaksi jo käyneistä ei-Raamatullisista aiheista. Olet kuitenkin itse poikennut aiheesta. Ymmärrettävästi kylläkin.

Eikä sinun tarvitse tuntea mitään syyllisyyttä mistään. Olen sinun puolellasi, vaikket ole minun puolella. Ei siitä pitäissi ollakaan kysymys. Yritän selvittään erittäin vaikeaa ongelmaa, niin kauan kuin on aikaa.

En ole kaikessa keskustelussa mukana, enkä ymmärrä sisäpiirien sisäisiä kommervenkkeja, mutta tiedän joistain seikoista ehkä enemmän.

Ei Raamattukeskustelua voi käydä teeman mukaisesti samalla kun itse käy kamppailua henkilökohtaisella tasolla. Täytyisi itse näyttää esimerkkiä, eli pysyä aiheessa. Rikon itse tätä teemaa lain puitteissa. Mutta minulla on hyvä tarkoitus. Semper on itse unohtanut keskustelun luonteen, milloin mennääbn henkilökohtaisuuksiin. Et käy itse keskustelua yleisellä teematasolla. Hyökkäät välittömästi persoonaan ja henkilöön. Sinulla vaan on sellainen opittu keskustelukulttuuri. Minua se ei häiritse. Olen siihen tottunut ja hyväksynyt sen.

Minusta Semperin kannattaisi vaihtaa levyä ja tutkia ilmiötä tarkemmin. Eikä itsepintaisesti heittäytyä irrallisten raamatunlauseiden taakse. Mitkä sinänsä puolustavat paikkaansa. Ei ne irrallisiakaan ole,, mutta eivät vie asiaa eteenpäin. Ajattelen nyt sinunkin parasta.

viestisi sisältöä oikein 'pohojanmaan kautta'.

Siitä saattaa hyvinkin löytyä arvokasta ja hyödyllistä osviittaa vastaisuuden varalle.

Henkilökohtaisuuksiin meneminen ei edesauta Raamattu-aiheiden käsittelyä, ei ainakaan
        sanoman perille menemistä; siinä olet varmasti oikeassa.

TS-taistoissa on silti johtoajatuksena ollut sen 'toisen taistelevan metson' pysäyttäminen:)
        No, lohduttavaa on, että ne taistot ovat tauonneet jo pari vuotta sitten. Mitä nyt pieniä
        jälkimaininkeja enää joskus - vaan mitäpä niistä enempää. Olkoon rauha minun puolestani!

• Ved.2

Siitä saattaa hyvinkin löytyä arvokasta ja hyödyllistä osviittaa vastaisuuden varalle.

Henkilökohtaisuuksiin meneminen ei edesauta Raamattu-aiheiden käsittelyä, ei ainakaan

TS-taistoissa on silti johtoajatuksena ollut sen 'toisen taistelevan metson' pysäyttäminen:)
        No, lohduttavaa on, että ne taistot ovat tauonneet jo pari vuotta sitten. Mitä nyt pieniä
        jälkimaininkeja enää joskus - vaan mitäpä niistä enempää. Olkoon rauha minun puolestani!

oikeasti rauha tässä suhteessa. voin sen vakuuttaa ihan omasta puolestani. Jää rauhaan ja ole uskollinen siinä, missä oletkin edistynyt. Siunausta minunkin puolestani.

Itselläni saattaa olla yksi kana vielä kynittävänä. Minulla itselläni omassa rauhassani ei ole tässä suhteessa mitään sanottavaa. Mutta kun tiedän tämän henkilön taustaa, niin yritän vielä viimeisillä keinoilla saada henkilön miettimään henkilöhistorian tapahtumia, mitkä voisivat johtaa tilanteen uudelleen arviointiin.

Kun olen perillä tietyistä ilmiöistä, niin sen ei pitäisi aiheuttaa mitään sen kummempia reaktioita puolesta tai vastaan. Olenko ehkä ainoa, joka on nähnyt noita kummajaisia ilmiöitä? Voin olla ainoa todistaja tässä suhteessa. Keskustelun kärki pitäisi kohdistaa hänen suhteen nyt aivan eri lähtökohtiin. Näyttää olevan niin, että Teuvolla on itselläänkin hämärtynyt nuo tapahtumat. Yritän nyt saada noista kiinni, että olisi oikeita seikkoja, mistä keskustella. mutta voi olla, että Raamattupalstalla se on mahdotonta.

Muiden täytyy ymmärtää, että ei Teuvon kanssa voi keskustella, jos hän kokee, että lähtökohtaisesti kaikki on häntä vastaan. Puutuin aiheeseen, mikä saattaa olla kaikkein ratkaisevin Teuvon uskonelämässä. Tästä on voitava keskustella ystävällishengessä. Muuten kannattaa unohtaa kanssakäyminen.

itse olen nähnyt omin silmin, miten yliluonnolliset voimat kävivät käsiksi Teuvon kirjoituskoneeseen. Ei tämä ole mitenkään Teuvon syytä . Tai siis en minä voi muuta kuin todeta, että kone teki omiaan tuona aikana. Näin ettei Teuvo voinut muutakuin ihmetellä itsekin?? Ei nämä kuulu ehkä tälle palstalle. Mutta voisi joitain hillitä miettimään, mistä oikein joskus on kysymys!

• Ved.2 kirjoitti:

oikeasti rauha tässä suhteessa. voin sen vakuuttaa ihan omasta puolestani. Jää rauhaan ja ole uskollinen siinä, missä oletkin edistynyt. Siunausta minunkin puolestani.

Itselläni saattaa olla yksi kana vielä kynittävänä. Minulla itselläni omassa rauhassani ei ole tässä suhteessa mitään sanottavaa. Mutta kun tiedän tämän henkilön taustaa, niin yritän vielä viimeisillä keinoilla saada henkilön miettimään henkilöhistorian tapahtumia, mitkä voisivat johtaa tilanteen uudelleen arviointiin.

Kun olen perillä tietyistä ilmiöistä, niin sen ei pitäisi aiheuttaa mitään sen kummempia reaktioita puolesta tai vastaan. Olenko ehkä ainoa, joka on nähnyt noita kummajaisia ilmiöitä? Voin olla ainoa todistaja tässä suhteessa. Keskustelun kärki pitäisi kohdistaa hänen suhteen nyt aivan eri lähtökohtiin. Näyttää olevan niin, että Teuvolla on itselläänkin hämärtynyt nuo tapahtumat. Yritän nyt saada noista kiinni, että olisi oikeita seikkoja, mistä keskustella. mutta voi olla, että Raamattupalstalla se on mahdotonta.

Muiden täytyy ymmärtää, että ei Teuvon kanssa voi keskustella, jos hän kokee, että lähtökohtaisesti kaikki on häntä vastaan. Puutuin aiheeseen, mikä saattaa olla kaikkein ratkaisevin Teuvon uskonelämässä. Tästä on voitava keskustella ystävällishengessä. Muuten kannattaa unohtaa kanssakäyminen.

itse olen nähnyt omin silmin, miten yliluonnolliset voimat kävivät käsiksi Teuvon kirjoituskoneeseen. Ei tämä ole mitenkään Teuvon syytä . Tai siis en minä voi muuta kuin todeta, että kone teki omiaan tuona aikana. Näin ettei Teuvo voinut muutakuin ihmetellä itsekin?? Ei nämä kuulu ehkä tälle palstalle. Mutta voisi joitain hillitä miettimään, mistä oikein joskus on kysymys!

ja JUmalan paaduttamaksi tullut ei toista samanlaista ylistäisi, ei Saatanan raju eksytys totta olisikaan.

• Ved.2
        TeuvoSuni kirjoitti:

ja JUmalan paaduttamaksi tullut ei toista samanlaista ylistäisi, ei Saatanan raju eksytys totta olisikaan.

Tässä ollaankin samaa mieltä. Eksytys on rajua. Ja jopa yliluonnolliset voimat voivat saada vallan. Täytyy vain pitää huoli, ettei ne saavuta omia sormia tekemään touhujaan. Mutta miten vihollisen voimat pääsevät omalle koneelle? Onko jossain kuitenkin vihollisella aukko päästä jotain kautta omaan taloon? ja miten pitkälle itse on turvassa? Ilmeisesti ne joskus ruumiillistuvat, kuten Pietarissa!

• Ved.2 kirjoitti:

Tässä ollaankin samaa mieltä. Eksytys on rajua. Ja jopa yliluonnolliset voimat voivat saada vallan. Täytyy vain pitää huoli, ettei ne saavuta omia sormia tekemään touhujaan. Mutta miten vihollisen voimat pääsevät omalle koneelle? Onko jossain kuitenkin vihollisella aukko päästä jotain kautta omaan taloon? ja miten pitkälle itse on turvassa? Ilmeisesti ne joskus ruumiillistuvat, kuten Pietarissa!

Pietari katui ja itki katkerasti, kun turvautui valheeseen.

Pietari pelkäsi palvelustyttöä, sinä kirkkoherraa.

Jumalan paaduttama ei enää pysty katumaan - itkemisestä puhumattakaan.

• Ved.2

stadikeskeiseen Raamisvääntöön. Tämä vain jäi mielestäni käsittelemättä, nämä pohojanmaan ukkosen jylinät ja salamaniskutkin. Eli oheinen keskustelurypäs kaiken kertokoon. Ja jos vielä kaikki on tyytyväisiä kaiketi, niin hyvä näin.

Ja viimeinen kommenttini salamaniskusta. TS väitti, että salamaniskun lähetti tuo vastustaja. Mielestäni Jumala saattoi ilmestyä ukkosenjylinässä ja lähettää salamansa viestinä, ettei enää kirjoittelisi.
        Kerran rukoilin ukonilmalla punttisalissa, että Herra iskisi salaman kovaääniseen heviä soittavaan soittimeen. Ja välittömästi salama tuhosi tuon sielunvihollisen sanoituksella lähettävän aparaatin.
        Rukouksella on voimansa.

Herra ilmestyy luonnossa, ukkoosen jylinässä ja kansojen historiassa, ja tietysti Pyhän Hengen kautta. Sanoo Raamattu.

• Ved.2 kirjoitti:

Kirjoitit:
        >>itse olen nähnyt omin silmin, miten yliluonnolliset voimat kävivät käsiksi
        Teuvon kirjoituskoneeseen. Ei tämä ole mitenkään Teuvon syytä . Tai
        siis en minä voi muuta kuin todeta, että kone teki omiaan tuona aikana.
        Näin ettei Teuvo voinut muutakuin ihmetellä itsekin??

• Ved.2

Kirjoitit:
        >>itse olen nähnyt omin silmin, miten yliluonnolliset voimat kävivät käsiksi
        Teuvon kirjoituskoneeseen. Ei tämä ole mitenkään Teuvon syytä . Tai
        siis en minä voi muuta kuin todeta, että kone teki omiaan tuona aikana.
        Näin ettei Teuvo voinut muutakuin ihmetellä itsekin??

En nähnyt tuota tapahtumaa realiaikaisesti. Mutta näin nuo konseptit (Teuvon luvalla sanoen), siis oletan.
        Näin nuo jäljet ja ymmärsin etteivät ne ole koneen mekaaniikasta johtuvia. Koska se ei ollut mikään sähkökone. Sitä en voi tietää, oliko Teuvolla sormet näppäimillä, vai tekikö kone omia töitään?

Käsitin todistuksen perusteella, ettei Teuvo ainakaan tietoisesti "värisytellyt" mekaanista konettaan. Teuvon tuntien, siinä ei mitään feikkiä ollut. Hän kyllä todisti sen mahdollisimman luonnontieteellisesti, ja selkeästi. Olen kyllä tutustunut samankaltaisiin ilmiöihin aikaisemminkin. Mutten ole niistä kiinnostunut enää uskoontulon jälkeen. Silloin käsitin, että tässä on kysymys Teuvon väittämästä tapahtumastumasta ja syy-yhteydestä. Mutta tapahuman luonteen vuoksi ja sen jälkeisten tapahtumien myötä hengenelämässä alkoi Teuvolla rajumpi käänne. Oliko Teuvon sormet näppäimillä vai ei? Mutta käsittääkseni vieraat voimat olivat kuitenkin päässeet minusta pelottavan lähelle
        Teuvon hengen tuotteita. Ilmeisesti Teuvo kävi tuota lähitaistelua tietyin seurauksin??

Itse olisin laittanut hengenelämän täysin uusiksi ja putsannut pöydän ja koko kartanon noista voimista. Ja olenki tehnyt sen omalla kohdallani. Täytyy muistaa, että tuolloin Teuvo paljasti yhteiskunnasta aika laajalti vaikuttavien eksyttävien voimien metkut. Mutta, mutta oliko tuo kuitenkin mahdollinen saranakohta Teuvon uskonelämässä, jolloin hän itse olisi joutunut noiden eksyttävien voimien UHRIKSI?

Joskus käy niin että kun alkaa taistelemaan "liikaa" sielunvoimia vastaan, niin saattaa itse joutua niiden kynsiin. Tästä varoitti juuri niihin aikoihin Teuvonkin hyvä ystävä Keski-Suomesta. Että kun aletaan ajamaan, touhuamaan, riivaajia ulos, niin on saatukin riivaajia päälleen. Olen nähnyt tällaisen ilmiön Luterilaisen kirkon sanan ja rukouksen illassa 90-luvulla. Se oli järkyttävää katsottavaa.

On tässä eräänkin kerran saanut puristaa Raamattua kourassaan ja vakuutella, että suojaahan Jeesus minua ja meitä?! Luulisin, että jostain tällaisista ankarista taisteluista tämä Teuvon ankarakin ankara "totuuden" puolustaminen voi johtua ? On siis joutunut koville ihan kokemusten myötä.

Itse yrittäisin suhtautua asiaan ilmiötä tutkien, kuin hutkien irrallisia väittelyitä milloin kenenkin päälle. Siksi en näistä nimittelyistä piittaa. Ei tietenkään ketään saa loukata. Mutta jos kärsivällisyyttä ja osallisuutta riittää, niin kannatta katsoa ilmiöiden taakse, taustoihin, historiaan, yms.. Muuten kannattaa pysyä erossa, niinkuin olen mielestäni ilmaissut. Teuvo ei ilmeisesti kykene noita seikkoja käsittelemään, vaan torjuu syytöksin, puolustusmekanismein, suojellakseen minuuttaan. Aiheesta valotan, koska mikä sitten onkin se perimmäinen "totuus" ? Vaikeat asiat vaativat tietysti turvatut olosuhteet kaikille keskustelijoille, jolloin käydään läpi vaikeita kohtia elämässä. Ne olisi saatava purkaa rauhassa keskustellen pala palalta, jotta tunnekuohuilta vältyttäisiin.

• Ved.2 kirjoitti:

En nähnyt tuota tapahtumaa realiaikaisesti. Mutta näin nuo konseptit (Teuvon luvalla sanoen), siis oletan.
        Näin nuo jäljet ja ymmärsin etteivät ne ole koneen mekaaniikasta johtuvia. Koska se ei ollut mikään sähkökone. Sitä en voi tietää, oliko Teuvolla sormet näppäimillä, vai tekikö kone omia töitään?

Käsitin todistuksen perusteella, ettei Teuvo ainakaan tietoisesti "värisytellyt" mekaanista konettaan. Teuvon tuntien, siinä ei mitään feikkiä ollut. Hän kyllä todisti sen mahdollisimman luonnontieteellisesti, ja selkeästi. Olen kyllä tutustunut samankaltaisiin ilmiöihin aikaisemminkin. Mutten ole niistä kiinnostunut enää uskoontulon jälkeen. Silloin käsitin, että tässä on kysymys Teuvon väittämästä tapahtumastumasta ja syy-yhteydestä. Mutta tapahuman luonteen vuoksi ja sen jälkeisten tapahtumien myötä hengenelämässä alkoi Teuvolla rajumpi käänne. Oliko Teuvon sormet näppäimillä vai ei? Mutta käsittääkseni vieraat voimat olivat kuitenkin päässeet minusta pelottavan lähelle
        Teuvon hengen tuotteita. Ilmeisesti Teuvo kävi tuota lähitaistelua tietyin seurauksin??

Itse olisin laittanut hengenelämän täysin uusiksi ja putsannut pöydän ja koko kartanon noista voimista. Ja olenki tehnyt sen omalla kohdallani. Täytyy muistaa, että tuolloin Teuvo paljasti yhteiskunnasta aika laajalti vaikuttavien eksyttävien voimien metkut. Mutta, mutta oliko tuo kuitenkin mahdollinen saranakohta Teuvon uskonelämässä, jolloin hän itse olisi joutunut noiden eksyttävien voimien UHRIKSI?

Joskus käy niin että kun alkaa taistelemaan "liikaa" sielunvoimia vastaan, niin saattaa itse joutua niiden kynsiin. Tästä varoitti juuri niihin aikoihin Teuvonkin hyvä ystävä Keski-Suomesta. Että kun aletaan ajamaan, touhuamaan, riivaajia ulos, niin on saatukin riivaajia päälleen. Olen nähnyt tällaisen ilmiön Luterilaisen kirkon sanan ja rukouksen illassa 90-luvulla. Se oli järkyttävää katsottavaa.

On tässä eräänkin kerran saanut puristaa Raamattua kourassaan ja vakuutella, että suojaahan Jeesus minua ja meitä?! Luulisin, että jostain tällaisista ankarista taisteluista tämä Teuvon ankarakin ankara "totuuden" puolustaminen voi johtua ? On siis joutunut koville ihan kokemusten myötä.

Itse yrittäisin suhtautua asiaan ilmiötä tutkien, kuin hutkien irrallisia väittelyitä milloin kenenkin päälle. Siksi en näistä nimittelyistä piittaa. Ei tietenkään ketään saa loukata. Mutta jos kärsivällisyyttä ja osallisuutta riittää, niin kannatta katsoa ilmiöiden taakse, taustoihin, historiaan, yms.. Muuten kannattaa pysyä erossa, niinkuin olen mielestäni ilmaissut. Teuvo ei ilmeisesti kykene noita seikkoja käsittelemään, vaan torjuu syytöksin, puolustusmekanismein, suojellakseen minuuttaan. Aiheesta valotan, koska mikä sitten onkin se perimmäinen "totuus" ? Vaikeat asiat vaativat tietysti turvatut olosuhteet kaikille keskustelijoille, jolloin käydään läpi vaikeita kohtia elämässä. Ne olisi saatava purkaa rauhassa keskustellen pala palalta, jotta tunnekuohuilta vältyttäisiin.

Ved.2:
        "Joskus käy niin että kun alkaa taistelemaan "liikaa" sielunvoimia vastaan, niin saattaa itse joutua niiden kynsiin. Tästä varoitti juuri niihin aikoihin Teuvonkin hyvä ystävä Keski-Suomesta. Että kun aletaan ajamaan, touhuamaan, riivaajia ulos, niin on saatukin riivaajia päälleen. Olen nähnyt tällaisen ilmiön Luterilaisen kirkon sanan ja rukouksen illassa 90-luvulla. Se oli järkyttävää katsottavaa".
        ---
        En ole täysin "kärryillä", mistä viesteissäsi on kyse.
        Mutta aihe on tärkeä ja ajankohtainen, niin monenlaisia henkiä on liikkeellä.

Seuraavassa linkissä kerrotaan näistä "henkivoidelluista" ja liittynee keskusteluaiheeseen.
        http://www.kristitynfoorumi.fi/eiuutta2.htm
        --
        JUMALAN HENKI JA ANTIKRISTUKSEN HENKI
        1.Joh.4:1-3
        -----
        4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
        4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
        --
        Kristityltä kysytään viisautta voidakseen erottaa Jumalan Hengen muista hengistä.

Emme saa olla liian herkkäuskoisia, vaan henget on koeteltava (1). Siihen aikaan oli monia vääriä profeettoja liikkeellä, kuten tänäänkin on laita.
        Sen huomaamme tälläkin palstalla ja esimerkistä, josta kerroit. Meidän on oltava varovaisia näitten suhteen.

Kristityillä on ”tieto” (1.Joh. 2:3, 5,18, 3:14) ja heissä on ”jumalan siemen”, joka ”pysyy” (1.Joh. 3:9).
        Oikeat kristityt tietävät mihin uskovat ja mihin ovat menossa.
        He ottavat vaarin varoituksista. He tietävät, että aika on paha ja noudattavat Pietarin kirjeen ohjetta:
        ” Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;...” ( 2.Piet. 1:10).

Kristinusko on uskoa siihen, että Jeesus on Kristus ja että Jeesus on historiallinen henkilö, joka tuli tähän maailmaan. ”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme” (Joh.1:14).
        Tästä perustavasta uskonlauselmasta lähtee henkien koetteleminen. Tämä annettiin jo ensimmäisellä vuosisadalla merkiksi: ”Ei kukaan voi sanoa: Jeesus olkoon Herra, paitsi Pyhässä Hengessä” (12:3).

Tämän uskontunnustuksen antoi Tuomaskin; Joh.20:28/Vrt. 1.Joh.5:20.
        Jokainen aito kristitty yhtyy tähän tunnustukseen.

• Ved.2 kirjoitti:

En ole perehtynyt sielun piilevien voimien maailmaan, mutta pidän aivan varmana, että sellainen
        ulottuvuus on olemassa ja että PIMEYDEN henkivallat vaanivat niitä, jotka seikkailevat äärialueilla.

Olet kertonut mielenkiintoista taustaa TS:n uskonelämän saranavaiheesta, josta ilmeisesti todella
        on ollut hänen kohdallaan kysymys. Ymmärrän, ettet tarkoittanut vahingoittaa TS:ää etkä ketään
        muutakaan tuolla kuvauksellasi. Päinvastoin pyrit mitä ilmeisimmin suojelemaan sekä itseäsi että
        lähimmäisiäsi enemmiltä vahingoilta.

On sanottava, että koen TS:n uskon ja siinä olevan hengen heijastavan äärimmäisen negatiivista
        invasiivisuutta, vahingoittavaa ja antikristillistä tuhovoimaa, josta haluan olla mahdollisimman vapaa.

Oma alkuvaiheen reaktioni tuon tuhohengen enempi tai vähempi sivistyneeseen riehuntaan oli
        hyvin spontaani. KariHenrik kokosi ja muokkasi 'vastalääkkeistäni' oman soppansa, joka kuvaa, jos
        jotakin, niin ainakin sen hylkimisreaktion voimakkuutta, joka minussa nousi TS-hengen 'tuntumassa'.

"Kaikki minä voin Hänessä, joka minua vahvistaa." Filippiläiskirje 4:13

Tunnen vahvuuteni, joka minulla on Kristuksen Hengessä. Se EI kavahda TS:n edustamia tuhovoimia.
        Mutta Teuvon vapauttaminen on kokonaan toinen asia. Siihen eivät tavanomaisen keskustelun eväät
        riitä alkuunkaan: "Tätä lajia ei saa lähtemään ulos muulla kuin rukouksella ja paastolla." Mark. 9:29

Jos enää niilläkään - Jumala yksin sen tietää!

• Ved.2

En ole perehtynyt sielun piilevien voimien maailmaan, mutta pidän aivan varmana, että sellainen
        ulottuvuus on olemassa ja että PIMEYDEN henkivallat vaanivat niitä, jotka seikkailevat äärialueilla.

Olet kertonut mielenkiintoista taustaa TS:n uskonelämän saranavaiheesta, josta ilmeisesti todella
        on ollut hänen kohdallaan kysymys. Ymmärrän, ettet tarkoittanut vahingoittaa TS:ää etkä ketään
        muutakaan tuolla kuvauksellasi. Päinvastoin pyrit mitä ilmeisimmin suojelemaan sekä itseäsi että

On sanottava, että koen TS:n uskon ja siinä olevan hengen heijastavan äärimmäisen negatiivista
        invasiivisuutta, vahingoittavaa ja antikristillistä tuhovoimaa, josta haluan olla mahdollisimman vapaa.

Oma alkuvaiheen reaktioni tuon tuhohengen enempi tai vähempi sivistyneeseen riehuntaan oli
        hyvin spontaani. KariHenrik kokosi ja muokkasi 'vastalääkkeistäni' oman soppansa, joka kuvaa, jos
        jotakin, niin ainakin sen hylkimisreaktion voimakkuutta, joka minussa nousi TS-hengen 'tuntumassa'.

Tunnen vahvuuteni, joka minulla on Kristuksen Hengessä. Se EI kavahda TS:n edustamia tuhovoimia.
        Mutta Teuvon vapauttaminen on kokonaan toinen asia. Siihen eivät tavanomaisen keskustelun eväät
        riitä alkuunkaan: "Tätä lajia ei saa lähtemään ulos muulla kuin rukouksella ja paastolla." Mark. 9:29

ensinnäkin, että poikettiin aloituksesta. Mutta kun sattui muuten tulemaan tilaisuus käsitellä ilmiötä.
        Kyllä näistä sielun piilevistä voimista on ollut puhetta. Siinä on viitattu Krsitityn Foorumin sivuille. Henkivallat ovat todellisia ja kyllä ainakin karismaattisissa piireissä niistä keskustellaan. Jos niihin haluaa tutustua, niin katsoo vaikka Halloween-filmit. Näitä yliluonnollisuuteen viittaavia tulee kyllä televisiossakin, mm. "Mentalist", joka on meedio etsivien apuna, jolla näyttää olevan tietäjähenki.

Poltergeist, räyhähenki on sitten jo vakavampia henkivaltojen possessioita. Parapsygologiassahan tunnetaan autokineettiset ilmiöt, missä esineet alkavat itsestään tai ajatuksen voimalla liikehtimään. Vanhat kummitustarinathan ovat näitä täynnä. Voiko uskovaisessa olla tällaista? Niin saattaa olla valaisevaa lukea vaikka Tapio Nousiaisen kirja, joku "Henkivallat". Siinä kuvataan eri riivaustilan viisi astetta. Siinä myös väitetään tiettyjen sairauksien olevan identiteetin menetyksen myötä demonipossessiolla selitettävissä, siis täydellisellä riivaajan valtauksella.

Onpa näitä riivaajia ajettu joidenkin vapaiden suuntien kesäpäivienkin jälkeen. Siellä missä on harrastettu noita manifestaatioita, kuten kaatumiset, hillittömät naurukohtaukset, eläinten äänet ym. Näitähän juuri KF analysoikin aika perusteellisesti. Ja myös varoitetaan. Näitähän juuri myös TS pyrkikin vastustamaan 90-luvun
        alussa. Mutta hän alkoi itse menemään siinä "saranakohdassa" pidemmälle tai jopa ohi, niin että itse sotkeutui johonkin ilmiöön, mitä ei enää itse hallinnut, eikä huomannut. Eli eksytysten vastustaminen alkoi käydä niin agressiiviseksi, että voidaan puhua jo enemmän kuin "lihan käsivarresta". Tietyssä vaiheessa voi käydä niin, että itse on samassa liemessä, vaikkakin toisessa vinkkelissä. Myös Kristityn Foorumista voi tulla taas toisessa suhteessa kaiken tuomitseva rakkaudeton, hyväksymättä mitään esim. armolahjojen raitista toimintaa. Näen että tällä kapealla tiellä tarvitaan Jumalan sanan ja Raamatun perusteellista tuntemista. Ja vaikka olisimmekin erimieltä, niin älkäämme unohtako lähimmäisen rakkautta. Siis kaksoiskäskyä rauhan evankeliumin myötä. Pitäkää edelleen Raamatun sanaa esillä, jotka siihen ovat kutsutut.

• Semper.Fidelis kirjoitti:

valtava piikkinä Saatanan uskollisimmankin ystävän lihassa. Usko jo, että täysin turhaan itseäsi Saatanan vaatimuksilla stressaat, sillä Jeesus Kristus ei minusta sinun mantroillasi pois lähde:

"Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan
        riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin
        kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä. Isä ja minä olemme yhtä."

• Ved.2 kirjoitti:

ensinnäkin, että poikettiin aloituksesta. Mutta kun sattui muuten tulemaan tilaisuus käsitellä ilmiötä.
        Kyllä näistä sielun piilevistä voimista on ollut puhetta. Siinä on viitattu Krsitityn Foorumin sivuille. Henkivallat ovat todellisia ja kyllä ainakin karismaattisissa piireissä niistä keskustellaan. Jos niihin haluaa tutustua, niin katsoo vaikka Halloween-filmit. Näitä yliluonnollisuuteen viittaavia tulee kyllä televisiossakin, mm. "Mentalist", joka on meedio etsivien apuna, jolla näyttää olevan tietäjähenki.

Poltergeist, räyhähenki on sitten jo vakavampia henkivaltojen possessioita. Parapsygologiassahan tunnetaan autokineettiset ilmiöt, missä esineet alkavat itsestään tai ajatuksen voimalla liikehtimään. Vanhat kummitustarinathan ovat näitä täynnä. Voiko uskovaisessa olla tällaista? Niin saattaa olla valaisevaa lukea vaikka Tapio Nousiaisen kirja, joku "Henkivallat". Siinä kuvataan eri riivaustilan viisi astetta. Siinä myös väitetään tiettyjen sairauksien olevan identiteetin menetyksen myötä demonipossessiolla selitettävissä, siis täydellisellä riivaajan valtauksella.

Onpa näitä riivaajia ajettu joidenkin vapaiden suuntien kesäpäivienkin jälkeen. Siellä missä on harrastettu noita manifestaatioita, kuten kaatumiset, hillittömät naurukohtaukset, eläinten äänet ym. Näitähän juuri KF analysoikin aika perusteellisesti. Ja myös varoitetaan. Näitähän juuri myös TS pyrkikin vastustamaan 90-luvun
        alussa. Mutta hän alkoi itse menemään siinä "saranakohdassa" pidemmälle tai jopa ohi, niin että itse sotkeutui johonkin ilmiöön, mitä ei enää itse hallinnut, eikä huomannut. Eli eksytysten vastustaminen alkoi käydä niin agressiiviseksi, että voidaan puhua jo enemmän kuin "lihan käsivarresta". Tietyssä vaiheessa voi käydä niin, että itse on samassa liemessä, vaikkakin toisessa vinkkelissä. Myös Kristityn Foorumista voi tulla taas toisessa suhteessa kaiken tuomitseva rakkaudeton, hyväksymättä mitään esim. armolahjojen raitista toimintaa. Näen että tällä kapealla tiellä tarvitaan Jumalan sanan ja Raamatun perusteellista tuntemista. Ja vaikka olisimmekin erimieltä, niin älkäämme unohtako lähimmäisen rakkautta. Siis kaksoiskäskyä rauhan evankeliumin myötä. Pitäkää edelleen Raamatun sanaa esillä, jotka siihen ovat kutsutut.

Ved2:
        >>Näen että tällä kapealla tiellä tarvitaan Jumalan sanan ja
        Raamatun perusteellista tuntemista. Ja vaikka olisimmekin erimieltä,
        niin älkäämme unohtako lähimmäisen rakkautta.

• Ved.2

Ved2:
        >>Näen että tällä kapealla tiellä tarvitaan Jumalan sanan ja
        Raamatun perusteellista tuntemista. Ja vaikka olisimmekin erimieltä,
        niin älkäämme unohtako lähimmäisen rakkautta.

pysyen, niin kirjahan on täynnä henkien taistelua. Kun Jeesusta, riivaajan toimesta koeteltiin, niin Hän vetosi kirjoituksiin: "Kirjoittu on..." Mutta jos aiheesta palstalla keskustelee, niin on parempi pitäytyä yleiseen kielenkäyttöön tai henkilöiden omiin ilmaistuihin havaintoihin. Jos toista haluaa auttaa, niin se on ilmaistava mahdollisimman vakuuttavasti toisen kunniaa tai persoonaa loukkaamatta. Jos ongelmia ilmenee, niin hyödyllisintä on löytää relevantti keskusteluteema ja viedä sitä eteenpäin. Väitteellä, toinen on avannut "väärän pullon korkin", niin sopii tehdä sellaisia kysymyksiä, milloin henkilöllä on omasta mielestään syytä tutkia ilmiötä itsekin ihmetellen. Muuten henkilö on jatkuvasti puolustuskannalla ja tekee aiheetomiakin syytöksiä, kirouksiakin. Auttaminen on kristillinen hyve. Ja tämänkin hyveen tasoja on monia. Joskus on vain "hyve" suunnata huomiota johonkin muualle, mutta kuitenkin johonkin oleelliseen.
        Joskus aivan epäoleelliseen. Siksihän jotkut saattavat laskea jopa leikkiäkin joskus!

Joskus henkivallat sun muut riivaajat pakenevat vain kun itse käyttää siveää kieltä, sekä Jeesuksen rohkaisua tarttua uskon varmuudella pyhiin kirjoituksiin. Niin kuin Tapio tuossa vetosikin.
        Mitä aikaisemmin kirjoitin Teuvon koneen temppuilusta, niin juuri siinä on sinänsä persoonan ulkopuolinen vakavakin ilmiö. Kysymys pitäisi asettaa nimenomaa tuota ilmiötä, yliluonnollista, kohdistaen siihen tilanteeseen, miten? sitten esim. ns. vihollinen on ylipäänsä päässyt uskovan kotiin, missä pitäisi olla jo vahva rukouksen suoja muuri ja oven pielet ympäri taloa merkitty Karitsan sinetillä vahvistettuna. Tämän kysymyksen on henkilön itse ratkaistava, kun noita vihollisia ilmene tukuttain muillakin alueilla kiusaamassa.

Joskus on uskovien kanssa kierretty taloja ympäri rukoilemassa, siunaamassa. Ja kirkonkin piireissä on ollut tapana uuden kodin siunaaminen. Henkivaltojen ajaamiseen tarvitaan sitten jo siihen erikoistuneita hengenmiehiä -naisia. Niitäkin on käytetty. Olen kokenut sellaisia tapauksia, kun Herra on antanut rukoiltavaksi joidenkin puolesta,niin on näytetty kyseisen henkilön tila, esim. valokiilassa. Siinä henkilö on mimittäin itse mennyt maahan ikäänkuin polvillaan anomaan apua vapautuakseen näistä siteistä. Silloin lyhytkin rukous on auttanut ja henkilö on todistettavasti vapautunut sielunvihollisen siteistä. Eräskin nuori henkilö haukkui minua kaiken maailman likaisilla nimityksillä kiroillen ja manaten. Näin viikonloppuna tuon henklilön anovan apua näyssä, kun ei ollut sitä lääketieteellisesti saanut (oli harrastanut itämaisia lajeja) Tuo henki heittikin sitä milloin mihinkin tainoksiinkin, ym. Kun maanantaina tapasin tuon henkilön, niin se tuli kertomaan, että oli parantunut, myös kiroilut loppuivat kuin seinään. Näitä tapauksia on useita. Mutta näissä on yleensä se, jos Herra johdattaa näin auttamaan todistaen kuitenkin rukouksen voimaa.

Kerran Herra lähetti viemään sanaa eräälle mummolle lohdutukseksi eräänä pääsiäisenä, Näyssä näytettiin,että hän kulki potkurilla väärään suuntaan. Tapasin hänet yllättäen sitten maaniellä ja minulle annettiin sanat jeesusksen sovitustyöstä pääsiäisenä. Hän sanikin. "Tämä oli minun pääsiäissaarna." Ja niin hän käänsi sekä fyysisesti kelkkansa ja mielensä kulkemaan Jeesustietä iloiten.Ja jokainen voi rukoilla meidän toistemme puolesta. AAmen.
        Että näi tapahtuisi, on oltava uskoa, niin kuin Jeesus opetti. Jokainan auttakoon kutsumuksensa mukaan. Niinkuin juuri Semper vetoaa kirjoituksiin. Kuka milläkin kutsumuksen tavalla. Kaikki ovat tärkeitä.

• Ved.2 kirjoitti:

pysyen, niin kirjahan on täynnä henkien taistelua. Kun Jeesusta, riivaajan toimesta koeteltiin, niin Hän vetosi kirjoituksiin: "Kirjoittu on..." Mutta jos aiheesta palstalla keskustelee, niin on parempi pitäytyä yleiseen kielenkäyttöön tai henkilöiden omiin ilmaistuihin havaintoihin. Jos toista haluaa auttaa, niin se on ilmaistava mahdollisimman vakuuttavasti toisen kunniaa tai persoonaa loukkaamatta. Jos ongelmia ilmenee, niin hyödyllisintä on löytää relevantti keskusteluteema ja viedä sitä eteenpäin. Väitteellä, toinen on avannut "väärän pullon korkin", niin sopii tehdä sellaisia kysymyksiä, milloin henkilöllä on omasta mielestään syytä tutkia ilmiötä itsekin ihmetellen. Muuten henkilö on jatkuvasti puolustuskannalla ja tekee aiheetomiakin syytöksiä, kirouksiakin. Auttaminen on kristillinen hyve. Ja tämänkin hyveen tasoja on monia. Joskus on vain "hyve" suunnata huomiota johonkin muualle, mutta kuitenkin johonkin oleelliseen.
        Joskus aivan epäoleelliseen. Siksihän jotkut saattavat laskea jopa leikkiäkin joskus!

Joskus henkivallat sun muut riivaajat pakenevat vain kun itse käyttää siveää kieltä, sekä Jeesuksen rohkaisua tarttua uskon varmuudella pyhiin kirjoituksiin. Niin kuin Tapio tuossa vetosikin.
        Mitä aikaisemmin kirjoitin Teuvon koneen temppuilusta, niin juuri siinä on sinänsä persoonan ulkopuolinen vakavakin ilmiö. Kysymys pitäisi asettaa nimenomaa tuota ilmiötä, yliluonnollista, kohdistaen siihen tilanteeseen, miten? sitten esim. ns. vihollinen on ylipäänsä päässyt uskovan kotiin, missä pitäisi olla jo vahva rukouksen suoja muuri ja oven pielet ympäri taloa merkitty Karitsan sinetillä vahvistettuna. Tämän kysymyksen on henkilön itse ratkaistava, kun noita vihollisia ilmene tukuttain muillakin alueilla kiusaamassa.

Joskus on uskovien kanssa kierretty taloja ympäri rukoilemassa, siunaamassa. Ja kirkonkin piireissä on ollut tapana uuden kodin siunaaminen. Henkivaltojen ajaamiseen tarvitaan sitten jo siihen erikoistuneita hengenmiehiä -naisia. Niitäkin on käytetty. Olen kokenut sellaisia tapauksia, kun Herra on antanut rukoiltavaksi joidenkin puolesta,niin on näytetty kyseisen henkilön tila, esim. valokiilassa. Siinä henkilö on mimittäin itse mennyt maahan ikäänkuin polvillaan anomaan apua vapautuakseen näistä siteistä. Silloin lyhytkin rukous on auttanut ja henkilö on todistettavasti vapautunut sielunvihollisen siteistä. Eräskin nuori henkilö haukkui minua kaiken maailman likaisilla nimityksillä kiroillen ja manaten. Näin viikonloppuna tuon henklilön anovan apua näyssä, kun ei ollut sitä lääketieteellisesti saanut (oli harrastanut itämaisia lajeja) Tuo henki heittikin sitä milloin mihinkin tainoksiinkin, ym. Kun maanantaina tapasin tuon henkilön, niin se tuli kertomaan, että oli parantunut, myös kiroilut loppuivat kuin seinään. Näitä tapauksia on useita. Mutta näissä on yleensä se, jos Herra johdattaa näin auttamaan todistaen kuitenkin rukouksen voimaa.

Kerran Herra lähetti viemään sanaa eräälle mummolle lohdutukseksi eräänä pääsiäisenä, Näyssä näytettiin,että hän kulki potkurilla väärään suuntaan. Tapasin hänet yllättäen sitten maaniellä ja minulle annettiin sanat jeesusksen sovitustyöstä pääsiäisenä. Hän sanikin. "Tämä oli minun pääsiäissaarna." Ja niin hän käänsi sekä fyysisesti kelkkansa ja mielensä kulkemaan Jeesustietä iloiten.Ja jokainen voi rukoilla meidän toistemme puolesta. AAmen.
        Että näi tapahtuisi, on oltava uskoa, niin kuin Jeesus opetti. Jokainan auttakoon kutsumuksensa mukaan. Niinkuin juuri Semper vetoaa kirjoituksiin. Kuka milläkin kutsumuksen tavalla. Kaikki ovat tärkeitä.

Ved.2:
        >>Jos toista haluaa auttaa, niin se on ilmaistava mahdollisimman vakuuttavasti
        toisen kunniaa tai persoonaa loukkaamatta. Jos ongelmia ilmenee, niin
        hyödyllisintä on löytää relevantti keskusteluteema ja viedä sitä eteenpäin.

• Ved.2

Ved.2:
        >>Jos toista haluaa auttaa, niin se on ilmaistava mahdollisimman vakuuttavasti
        toisen kunniaa tai persoonaa loukkaamatta. Jos ongelmia ilmenee, niin
        hyödyllisintä on löytää relevantti keskusteluteema ja viedä sitä eteenpäin.

tarkoitinkin. Tarkoituksella latelin pidempää kerrontaa, jotta nuokin johtopäätökset voitaisiin tehdä. Ja tehköön jokainen omansa. Mutta omalta kohdaltani olen päässyt tavoitteeseeni. Jos rukoilemme toistemme puolesta, niin emme varsinaisesti ole eksyneet vielä sielunhoidon varsinaiselle alueelle! Mutta keskustelun rajaus on aikaa sitten mennyt henkilökohtaiselle tasolle, missä sinäkin olet pitkään ollut.

Jos Raamattukeskustelu tuntuu sinänsä sielunhoidolliselta, niin sehän on erittäin arvokasta ja sanan mukaista. Jumalan sanan, Raamatun tekstin viljeleminenhän on sinänsä sielua hoitavaa. Keskusteluhan voi sinänsä olla myös sielua hoitavaa, armahtavaa, toisen huomioivaa. Syyttely ja sotiminen on sitä vihollisen nuorassa kulkemista. Et sinäkään tunnu erityisemmin teologisen tiedekunnan kylmiä seminaariteemoja viljelevän. Elävästä uskosta täällä kuitenkin pyritään keskustelemaan.

• herjaat Jeesusta!
        TeuvoSuni kirjoitti:

valtava piikkinä Saatanan uskollisimmankin ystävän lihassa. Usko jo, että täysin turhaan itseäsi Saatanan vaatimuksilla stressaat, sillä Jeesus Kristus ei minusta sinun mantroillasi pois lähde:

"Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan
        riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin
        kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä. Isä ja minä olemme yhtä."

Ainako vain jaksat herjata? Herjatessasi Jeesuksen omaa, herjaat Jeesusta!

• Milloin???
        TeuvoSuni kirjoitti:

Milloin sen näemme sinun kohdallasi? Milloin se näkyy sinun kirjoituksissasi?

• Sama laulu jatkuu...
        TeuvoSuni kirjoitti:

koko ajan! Itse valehtelet, herjaat, olet paatunut ja katumaton etc. etc.

• Yakovilta lainaamani kommentit tarjosivat hyviä aineksia Raamattu-keskusteluun - niin oletin.

Mutta missä ovat keskustelijat - ovatko he menneet 'Sherwoodin metsien' varjoisaan suojaan:)
      Vai moniko kristittynä itseään pitävä tunnustautuu Yakovin termiä mukaillen metsäkristityksi?

Keskeistä tässä ei ole Yakovin henkilö, vaan hänen esiin tuomansa näkemykset sapatista jne.
      Onko ratkaisevaa elävälle uskolle Jeesukseen se, että kutsuu Mestaria aramean/heprean
      -kielisellä nimellä, pyhittää lauantaisin sapatin, hylkää joulunvieton, ei syö sianlihaa jne...
      Viekö "laittomuus" noissa asioissa yhtä kauas Jumalasta kuin mitä juutalaiset ovat Jeesuksesta?

Yakovin reipasotteiset pyrkimykset toisten uskon manipulointiin/hallinnointiin ovat tuttuja.
      Kyllä nekin ansaitsisivat tulla arvioiduiksi - edellä mainittujen metsäteemojen yhteydessä!

Omia mielipiteitään tuskin kukaan on valmis tarkistamaan, ainakaan suoraa päätä.
      Mutta rakentavan ja rauhallisen pohdinnan kautta voi kehkeytyä uusia näköaloja.

• lakkiluke ( ei kirj.

^^Mutta rakentavan ja rauhallisen pohdinnan kautta voi kehkeytyä uusia näköaloja.^^

Varsinkin silloin kun keskustelut käydään sen avaajan ehdoilla. Sen takia palstalla ei synny keskustelua. Näennäinen keskustelu menee hyvin pian väittelyksi siitä, kuka uskoo oikein, kenellä on Pyhä Henki, kuka on valheuskovainen, kuka pelastuu, kuka ei. Näin se menee, vaikka oletan jokaisen sydämessään tietävän, että yksikään ihminen ei voi olla toisen tuomari, ei pelastaja.
        Miksi kannattaa keskustella esimerkiksi joulunvietosta kun lukutaitoinen tietää, että joulu on talvipäivänseisauksen ajankohta, jota eri aikoina on juhlistettu eri tavoin? Kristilliseksi juhlaksi sen käski Rooman paavi syrjäyttääkseen vanhat pakanatavat.
        Ns. elävä usko Jeesukseen on niiden uskoa, jotka uskovat sillä tavalla. Ei sitä faktana tulisi esille tuoda. Kristinusko on eräs uskonto monien joukossa, juutalainen uskonto eräs toinen.
        Maailma ja ihmiskunta ovat todella vanhoja. Kristinusko nuori, pari vuosituhatta vain. Raamatun kertomukset VT:ssa joitakin tuhansia vuosia vanhoja. Vain hetkiä ihmisen olemassaolon ajasta.
        Onko jumala, jota mainituissa uskonnoissa kuvataan, syntynyt ja aloittanut olemassaolonsa vain muutamia tuhansia vuosia sitten?
        Uskonnot muuttuvat ja "kehittyvät" aikojen kuluessa. Eri kulttuurit ja tiedontason muuttuminen muokkaa myös osaltaan uskontoja. Kristinuskokin on uudempi versio edeltäneistä vapahtajauskonnoista. Asia, jota on vaikea myöntää, ellei perehdy menneisyyteen. Täälläkin sitä on turha kertoa, koska itse on tietoa etsittävä. Tieto on myös tarkistettava useammasta lähteestä ja tehtävä sitten johtopäätökset.
        Yhden johtopäätös on, että Raamattu on totuus. Toisen mielestä näin ei kokonaisuutena olekaan.
        Mitä tästä väittelemään? Jos joku on onnellinen oman uskonsa kanssa, niin eihän se ole toiselta pois. Ainoastaan silloin kun päällimmäisenä on halu hallita ja johtaa, jopa alistaa kanssaihmisiään. Vastustamaton halu tai peräti himo esittää parempaa kuin muut. Olla täydellisempi kuin toiset. Yksinkertaistettuna halu ol1la toisten yläpuolella.
        Tuoko on ikivanhan viisauden toteuttamista? "Tee toiselle niin kuin haluaisit sinulle tehtävän." Tuon elämänohjeen kertoo myös Raamattu.

• lakkiluke ( ei kirj. kirjoitti:

^^Mutta rakentavan ja rauhallisen pohdinnan kautta voi kehkeytyä uusia näköaloja.^^

Varsinkin silloin kun keskustelut käydään sen avaajan ehdoilla. Sen takia palstalla ei synny keskustelua. Näennäinen keskustelu menee hyvin pian väittelyksi siitä, kuka uskoo oikein, kenellä on Pyhä Henki, kuka on valheuskovainen, kuka pelastuu, kuka ei. Näin se menee, vaikka oletan jokaisen sydämessään tietävän, että yksikään ihminen ei voi olla toisen tuomari, ei pelastaja.
        Miksi kannattaa keskustella esimerkiksi joulunvietosta kun lukutaitoinen tietää, että joulu on talvipäivänseisauksen ajankohta, jota eri aikoina on juhlistettu eri tavoin? Kristilliseksi juhlaksi sen käski Rooman paavi syrjäyttääkseen vanhat pakanatavat.
        Ns. elävä usko Jeesukseen on niiden uskoa, jotka uskovat sillä tavalla. Ei sitä faktana tulisi esille tuoda. Kristinusko on eräs uskonto monien joukossa, juutalainen uskonto eräs toinen.
        Maailma ja ihmiskunta ovat todella vanhoja. Kristinusko nuori, pari vuosituhatta vain. Raamatun kertomukset VT:ssa joitakin tuhansia vuosia vanhoja. Vain hetkiä ihmisen olemassaolon ajasta.
        Onko jumala, jota mainituissa uskonnoissa kuvataan, syntynyt ja aloittanut olemassaolonsa vain muutamia tuhansia vuosia sitten?
        Uskonnot muuttuvat ja "kehittyvät" aikojen kuluessa. Eri kulttuurit ja tiedontason muuttuminen muokkaa myös osaltaan uskontoja. Kristinuskokin on uudempi versio edeltäneistä vapahtajauskonnoista. Asia, jota on vaikea myöntää, ellei perehdy menneisyyteen. Täälläkin sitä on turha kertoa, koska itse on tietoa etsittävä. Tieto on myös tarkistettava useammasta lähteestä ja tehtävä sitten johtopäätökset.
        Yhden johtopäätös on, että Raamattu on totuus. Toisen mielestä näin ei kokonaisuutena olekaan.
        Mitä tästä väittelemään? Jos joku on onnellinen oman uskonsa kanssa, niin eihän se ole toiselta pois. Ainoastaan silloin kun päällimmäisenä on halu hallita ja johtaa, jopa alistaa kanssaihmisiään. Vastustamaton halu tai peräti himo esittää parempaa kuin muut. Olla täydellisempi kuin toiset. Yksinkertaistettuna halu ol1la toisten yläpuolella.
        Tuoko on ikivanhan viisauden toteuttamista? "Tee toiselle niin kuin haluaisit sinulle tehtävän." Tuon elämänohjeen kertoo myös Raamattu.

Nimimerkki lakkiluke:

>>Ainoastaan silloin kun päällimmäisenä on halu hallita ja johtaa, jopa alistaa kanssaihmisiään.
        Vastustamaton halu tai peräti himo esittää parempaa kuin muut. Olla täydellisempi kuin toiset.
        Yksinkertaistettuna halu ol1la toisten yläpuolella. Tuoko on ikivanhan viisauden toteuttamista?
        "Tee toiselle niin kuin haluaisit sinulle tehtävän."Uskonnot muuttuvat ja "kehittyvät" aikojen kuluessa. Eri kulttuurit
        ja tiedontason muuttuminen muokkaa myös osaltaan uskontoja. Kristinuskokin on uudempi versio
        edeltäneistä vapahtajauskonnoista.

• Otsikosta tuli kovin runollinen, mutta tarkoitan sitä, että sielumme ja mielemme on todella
        hyvin herkkä sellaisille inhimillisille vaikutuksille, jotka sattuvat osumaan herkkiin kohteisiin,
        joita kaikilla on omassa sisimmässään. Itse kunkin henkilökohtaiset herkkyysalueet johtuvat
        syntymälahjoistamme, lapsuuden kokemuksistamme, luontaisista taipumuksistamme jne.

Suojautuaksemme vääriltä soinnuilta, so. estääksemme sielumme joutumasta väärien soittajien
        instrumentiksi, meidän on varottava >>erkaantumasta Jumalan sanasta

• lakkiluke ( ei kirj.

Nimimerkki lakkiluke:

>>Ainoastaan silloin kun päällimmäisenä on halu hallita ja johtaa, jopa alistaa kanssaihmisiään.
        Vastustamaton halu tai peräti himo esittää parempaa kuin muut. Olla täydellisempi kuin toiset.
        Yksinkertaistettuna halu ol1la toisten yläpuolella. Tuoko on ikivanhan viisauden toteuttamista?
        "Tee toiselle niin kuin haluaisit sinulle tehtävän."Uskonnot muuttuvat ja "kehittyvät" aikojen kuluessa. Eri kulttuurit
        ja tiedontason muuttuminen muokkaa myös osaltaan uskontoja. Kristinuskokin on uudempi versio
        edeltäneistä vapahtajauskonnoista.

..sinun uskoosi. Sen saat puolestani pitää juuri sellaisena kun hyväksi näet. Mutta älä tuputa uskoasi. Minua ainakaan ei edes kiinnosta se miten sinä uskot. Minä uskon hiukan toisin. Jääköön kertomatta miten. koska keskustelu Raamatusta ei mielestäni ole sama asia kuin keskustelt uskosta. Uskomuksesta.

Suurin osa, n. 2/3 koko maailman väestöstä ei usko kuten kristinusko edellyttää. Mutta ei sinäkään mitään sen kummempaa, koska usko on henkilökohtainen asia, uskoipa mihin jumalaan tahansa, tai oli uskomatta.

#Usko Herraan Jeesukseen EI KOSKAAN muutu siinä suhteessa, että sen kohde jotenkin muuttuisi.
        Tähän minä uskon: "Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti." Hebrealaiskirje 13:8#

Tuohon en ota kantaa, koska en todellakaan väittele uskosta. Totean vain, että joka uskoo vaikkapa hindujen tavoin sielun vaellukseen, tai muslimin tavoin allahiin ja hänen profeettaansa, uskoo aivan yhtä palavasti kuin kristitty jumalaansa ja vapahtajaansa. Jokainen noista on mielestään yhtä vakaasti oikeassa uskon suhteen.
        Koska tämä avaus ei ole kerkustelua Raamatusta, jätän kommenttini tähän. Ehkä jossain toisessa avauksessa käyn kokeilemassa, sattuisiko palstalle eksyä joku keskustelukykyinen ilman uskon/uskonnon muokkaamaa asennetta.

• lakkiluke ( ei kirj. kirjoitti:

..sinun uskoosi. Sen saat puolestani pitää juuri sellaisena kun hyväksi näet. Mutta älä tuputa uskoasi. Minua ainakaan ei edes kiinnosta se miten sinä uskot. Minä uskon hiukan toisin. Jääköön kertomatta miten. koska keskustelu Raamatusta ei mielestäni ole sama asia kuin keskustelt uskosta. Uskomuksesta.

Suurin osa, n. 2/3 koko maailman väestöstä ei usko kuten kristinusko edellyttää. Mutta ei sinäkään mitään sen kummempaa, koska usko on henkilökohtainen asia, uskoipa mihin jumalaan tahansa, tai oli uskomatta.

#Usko Herraan Jeesukseen EI KOSKAAN muutu siinä suhteessa, että sen kohde jotenkin muuttuisi.
        Tähän minä uskon: "Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti." Hebrealaiskirje 13:8#

Tuohon en ota kantaa, koska en todellakaan väittele uskosta. Totean vain, että joka uskoo vaikkapa hindujen tavoin sielun vaellukseen, tai muslimin tavoin allahiin ja hänen profeettaansa, uskoo aivan yhtä palavasti kuin kristitty jumalaansa ja vapahtajaansa. Jokainen noista on mielestään yhtä vakaasti oikeassa uskon suhteen.
        Koska tämä avaus ei ole kerkustelua Raamatusta, jätän kommenttini tähän. Ehkä jossain toisessa avauksessa käyn kokeilemassa, sattuisiko palstalle eksyä joku keskustelukykyinen ilman uskon/uskonnon muokkaamaa asennetta.

Kirjoitat:
        >>Mutta älä tuputa uskoasi. Minua ainakaan ei edes kiinnosta se miten sinä uskot.
        Minä uskon hiukan toisin. Jääköön kertomatta miten. koska keskustelu Raamatusta
        ei mielestäni ole sama asia kuin keskustelt uskosta. Uskomuksesta.

• lakkiluke ( ei kirj.

Kirjoitat:
        >>Mutta älä tuputa uskoasi. Minua ainakaan ei edes kiinnosta se miten sinä uskot.
        Minä uskon hiukan toisin. Jääköön kertomatta miten. koska keskustelu Raamatusta
        ei mielestäni ole sama asia kuin keskustelt uskosta. Uskomuksesta.

..on vielä pakko ottaa kantaa, että ymmärtäisit, mistä on kysymys.

#PPS.
        Raamattu on kirja uskon puolesta; kirja siitä, miten usko Jumalaan voi pelastaa ihmisen.
        Raamatusta on aivan turha käydä keskustelua, ellei uskon aspektia oteta siihen mukaan. #

Jos tuo kuuluisi: " Raamattu on erään uskonnon puolesta kirjoitettu kirja mm. siitä, miten tuon uskonnon jumalan jotkut uskovat pelastavan ihmisen..." Noin ajatellen voisi jopa syntyä keskustelua vaikkapa Raamattu verso muiden uskontojen kirjat. Niissä kun on yllättävän paljon yhtäläisyyksiä.
        Mutta annetaan olla. Eihän muslimikaan kykene keskustelemaan Koraanista ilman uskonnollista ennakkoasennetta.
        Muslimi sanoisi sinulle toden näköisesti melkein kuin sinä minulle, vain muutamaa sanaa muuttaen: "PPS.
        Koraani on kirja uskon puolesta; kirja siitä, miten usko Allahiin voi pelastaa ihmisen.
        Koraanista on aivan turha käydä keskustelua, ellei uskon aspektia oteta siihen mukaan."

Täsmennän vielä, että en ole muslimi. =)

Oletan (ehkä turhaan) että ymmärrät kaikissa uskonnoissa olevan pohjimmiltaan kysymys yhdestä ja samasta ihmistä korkeammasta voimasta. Vain versiot tuosta asiasta vaihtelevat. eikä yksikään nykyinen versio ole absoluuttinen totuus, koska kaikki nuo tarinat ja mytologiat ovat ihmisen käsialaa. Suurelta osin kuvainnollista kertomaa, paljon pelkkää mielikuvitustakin.
        Toivon, että "siilipuolustukseksi" tulkitsemasi asenne avautuu edes hiukkasen. Uskonnot muuten ovat jonkinlaisia linnoituksia nekin. Vähän kuin suljetut yhteiskunnat, jotka varjelevat poliittista ideologiaansa kovalla sensuurilla ja estävät tiedonkulun suoranaisilla valheillaan.

No nyt riittää ja saat sanoa tähän viimeisen sanan. ;)

• tutkija.

Minkä ikäinen sinä olet Semper.Fidelis ?

• Miksi sinun pitäisi se tietää?

Ystävällisesti
        SF

• tutkija.

Miksi sinun pitäisi se tietää?

Ystävällisesti
        SF

Uskoisin, että sinä olet ehkä 30-40- vuotias. Onko totta?

• Mitä merkitystä?
        tutkija. kirjoitti:

Uskoisin, että sinä olet ehkä 30-40- vuotias. Onko totta?

Miksi se on sinulle tärkeää?

• kerrohan tok

Mitä ne sellaiset seikat voisivat olla?

• tutkija.
        Mitä merkitystä? kirjoitti:

Miksi se on sinulle tärkeää?

Asia on hyvin tärkeä. En voi kertoa enempää. Hyvää vaan on mati...siis SF:lle tiedossa.

• tuhat ja yksi
        tutkija. kirjoitti:

Asia on hyvin tärkeä. En voi kertoa enempää. Hyvää vaan on mati...siis SF:lle tiedossa.

Syntynyt jo ennen 1965 ajast aikaamme.

• Ben Aabraham

Kertaa vaikka aluksi Kolossalaiskirjeen toinen luku huolella, ja kun olet varmasti ymmärtänyt lukemasi - palataan vaikka asiaan.

• että avaukseni alussa oli pitkähkö lainaus nimimerkki Yakovin tekstiä?

Tämän keskustelun avauksen lähtökohtana on tuo Yakovin judaistis-adventistis-lakihenkis-
        sävyinen kirjoittelu, jota sinä tunnut viestissäsi itsekin vastustavan.

Olipa sinun lähtökohtasi mikä tahansa, niin voin ilolla kertoa sinulle, että minulla ei ole
        minkäänlaisia yhteyksiä JT- sen enempää kuin Adeventisti-juuristoonkaan.

• 9qrgp8grjåar

että avaukseni alussa oli pitkähkö lainaus nimimerkki Yakovin tekstiä?

Tämän keskustelun avauksen lähtökohtana on tuo Yakovin judaistis-adventistis-lakihenkis-
        sävyinen kirjoittelu, jota sinä tunnut viestissäsi itsekin vastustavan.

Olipa sinun lähtökohtasi mikä tahansa, niin voin ilolla kertoa sinulle, että minulla ei ole
        minkäänlaisia yhteyksiä JT- sen enempää kuin Adeventisti-juuristoonkaan.

Muutamat täällä lusmuilevat varajeeuksina esiintyen. Se on hyvä se.

• monet tulkinnat

Tarvitseeko meidän sitä noudattaa? Entä juutalaisten?

Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin Älä mitään askaretta toimita, Älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

Mitä Jeesus opetti käskyjen pitämisestä? Mitä Jeesuksen opetuslapset opettivat lepopäivästä?

• Eiköhän oleellista ja ratkaisevaa ole se, että meidän tulee pyhittää kaikki Herralle,
        ei ainoastaan yhtä viikonpäivää, vaan koko ruumiimme, koko elämämme, kaikkemme.

Jumalan sanan mukaan meidän tulee pyhittää Herra Jeesus Kristus sydämissämme.
        Ruumiimme on Pyhän Hengen temppeli, jonka Hengen olemme saaneet Jumalalta.
        Kristuksen tulee elää meissä. Gal.2:19-20.

Hebrealaiskirjeen 4. luvusta voi ymmärtää, että Jumalan kansa on saanut levon omista
        teoistaan ja on päässyt Hänen lepoonsa - Uuden Liiton sapatin lepoon sydämessään.

Kolossalaiskirje:

2:16 "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,
        älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,

2:17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.

2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on
        mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee
        näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama

2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten
        ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

2:20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman
        alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte
        määrätä itsellenne säädöksiä:

2:21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"

2:22 - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta
        -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?

2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen
        ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä;
        mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi."

• Toivo Jeesuksessa

Eiköhän oleellista ja ratkaisevaa ole se, että meidän tulee pyhittää kaikki Herralle,

Hebrealaiskirjeen 4. luvusta voi ymmärtää, että Jumalan kansa on saanut levon omista
        teoistaan ja on päässyt Hänen lepoonsa - Uuden Liiton sapatin lepoon sydämessään.

Kolossalaiskirje:

> Eiköhän oleellista ja ratkaisevaa ole se, että meidän tulee pyhittää kaikki Herralle, ei ainoastaan yhtä viikonpäivää, vaan koko ruumiimme, koko elämämme, kaikkemme.

Amen.

> Jumalan sanan mukaan meidän tulee pyhittää Herra Jeesus Kristus sydämissämme. Ruumiimme on Pyhän Hengen temppeli, jonka Hengen olemme saaneet Jumalalta. Kristuksen tulee elää meissä. Gal.2:19-20.

Amen.

> Hebrealaiskirjeen 4. luvusta voi ymmärtää, että Jumalan kansa on saanut levon omista teoistaan ja on päässyt Hänen lepoonsa - Uuden Liiton sapatin lepoon sydämessään.

Kirjeestä saa myös käsityksen, että tuo lepo on edessä päin niille, jotka Herran 1000-vuotiseen Valtakuntaan pääsevät, vaikka toki Jeesus kutsui jo maan päällä olleessaan työtä tekeviä hänen lepoonsa.

Kolossalaiskirjeestä:

"Älköön kukaan teitä tuomitko sapatin johdosta" (16).

Jeesus opetti että ei pidä tuomita ollenkaan. Kuitenkin seurakunnassa tulee kuria noudattaa. Varmasti uskoon tulleet fariseukset olivat kiivaita lain puolustajia ja ruokasäädösten, sillä näemme, että jatko sopii lähinnä ruokasäädöksiin: "Älä tartu, älä maista, älä koske!" (21). Jeesusta arvosteltiin paljon parantamisesta sapattina, koska sen katsottiin olevan työtä. Jeesus kuitenkin teki hyvää ja paransi ihmisiä ja siksi sanoi sen olevan Jumalan tahto.

Sapattikäsky on Jumalan kiveen kaiverretuissä käskyissä, näin ei ole ruokamääräykset. Sapattikäsky on näin Jumalan kaksoiskäskyissä: rakasta Jumalaa ja lähimmäistä. Jeesus ei kumonnut käskyjä vaan täytti ne. Jeesuksessa vaeltavan tulee Pyhässä Hengessä vaeltaessaan luonnostaan myös täyttää käskyt, koska ei Jeesuksesta saa tehdä porttoa eli uskotonta Jumalan tahdolle ja laille. Laiton ja laittomuus on synnin tekemistä vastoin lakia, jotka on kiveen kirjoitetut. Meidänkin tulee uskovina olla hengellisiä kiviä, joiden sydämmet on ympärileikattu Pyhässä Hengessä uskon kuuliaisuuteen Jumalan laille. Voimme täyttää lain Jeesuksessa ja se on Jumalan tahto, että vaellamme niinkuin Jeesus vaelsi Pyhässä Hengessä.

Sapattikäskyn pyhitys on nimenomaan Jumalan tekojen ja tahdon tekemistä totuudessa ja armossa. Näinhän Jeesus teki kun Jumala hänet voiteli kasteen jälkeen. Ennen sitä Jeesus tapansa mukaan pyhitti Sapatin ja kävi synagoogassa. Kuutena päivänä teki työtä puuseppänä ansaitakseen elantonsa. Näin myös Paavali opettaa työtä tehden syömään ansaitsemaansa leipäänsä myös Jeesuksen seurakunnassa. Kyllä tuon yhden lepopäivän pyhittäminen on Jumalan luomistyöhön perustuvat Jumalan tahdon mukainen käsky. Hienoa on jos täällä on ihmisiä, jotka voivat joka päivä palvella ihmisiä kuten Jeesus palveli Pyhässä Hengessä ja paransi ja teki tunnustekoja. Näinhän myös Paavali teki omalta osaltaan ja kehotti olemaan seuraajansa, niinkuin oli Jeesuksen seuraaja. Jumala siunatkoon Jeesuksen nimessä kaikkia palvelijoitaan ja todistajiaan ja koko seurakuntaansa, että Jumalan hyvä tahto voisi ruumiissaan toteutua, myös kaikkien muiden käskyjen osalta, ennenkaikkea ensimmäisen käskyn: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älköön sinulla olko muita jumalia minun ohellani". Niin helposti täällä noita herroja ja jumalia ihmissydämeen ainoan elävän Jumalan ja Jeesuksen rinnalle nousee tai jopa Jeesus jää nimeksi ilman todellista Herrautta.

Varotaan laittomuutta ja lainalaisuutta ja vaelletaan Pyhässä Hengessä ja Jumalan laissa:

Sillä Jumala ei katso henkilöön. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötätodistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä, sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan. (Room 2:11-16)

• raroppoiaröbö

Eiköhän oleellista ja ratkaisevaa ole se, että meidän tulee pyhittää kaikki Herralle,

Kolossalaiskirje:

Ja sinä puhut jo itse asian olemuksesta eli täyttymyksestä, - se on sangen hyvää kuultavaa. 1 Moos. 2:1-3.

Usko ei ole jokamiehen eikä naisenkaan, mutta uskontoja vaalivat monet lihansa tyydyttämiseksi: Kol.2:16-23.

• Yakov, aloitukseen lainasin sinun havaintojasi kristikunnan tilasta ja 'metsään menneistä asioista'.
      Olisi mielenkiintoista kuulla myös SINUN omia perustelujasi, "kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla".

Valmiutta sinulta tuskin puuttuu, mutta muista: omien henkselien paukutteluun en sinua yllytä:)

"vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja
      olkaa AINA VALMIIT vastaamaan jokaiselle, joka
      teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on,
      kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,"

1.Pietarin kirje 3:15

• tu

Erilaisessa "Pyhässä Hengessä " viisautenne saaneet ja oppinne ovat ristiriidassa keskenänne ja nuo henkselienne paukkeet estävät kuulon ja samalla myös keskinäisen ymmärtämyksenne.
        Ja "Pyhä Henkenne" sanoo; vain minä oon oikeassa koska Jumala asuu minussa.

• tuhat ja yksi
        tu kirjoitti:

Erilaisessa "Pyhässä Hengessä " viisautenne saaneet ja oppinne ovat ristiriidassa keskenänne ja nuo henkselienne paukkeet estävät kuulon ja samalla myös keskinäisen ymmärtämyksenne.

Kiistaton 1001 totuus !

• tu kirjoitti:

on ilman muuta parempi, että näkemyksissä on jotain eroavaisuuttakin - siis keskustelun kannalta.

Ja kuten tiedämme tämä on keskustelufoorumi, jolle pitäisi mahtua useampi kuin yksi näkemys.

Ei ole hyvä sinun, eikä minun eikä kenenkään ottaa liian haudanvakavasti toisten mielipiteitä.

Apostoli Jaakobin mukaan "monessa kohden me kaikki hairahdumme" - se pätee myös kirjoituksiin.

Kaikki tarvitsemme armahtavaisuutta: "Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen."

Summa summarum, mitä halusin sanoa:
        Eri mieltä saa keskustelussa olla ja omaa näkemystään saa pitää oikeana, se on jokamiehen oikeus!
        Iloitkaamme yhdessä siitä oikeudesta - ja siitä, että sentään moni uskaltaa oikeuttaan käyttää :)

• tuhat ja yksi

on ilman muuta parempi, että näkemyksissä on jotain eroavaisuuttakin - siis keskustelun kannalta.

Ja kuten tiedämme tämä on keskustelufoorumi, jolle pitäisi mahtua useampi kuin yksi näkemys.

Ei ole hyvä sinun, eikä minun eikä kenenkään ottaa liian haudanvakavasti toisten mielipiteitä.

Apostoli Jaakobin mukaan "monessa kohden me kaikki hairahdumme" - se pätee myös kirjoituksiin.

Kaikki tarvitsemme armahtavaisuutta: "Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen."

Summa summarum, mitä halusin sanoa:
        Eri mieltä saa keskustelussa olla ja omaa näkemystään saa pitää oikeana, se on jokamiehen oikeus!
        Iloitkaamme yhdessä siitä oikeudesta - ja siitä, että sentään moni uskaltaa oikeuttaan käyttää :)

nopeasti ? vai hitaasti ?

Entä Raamatun kirjoituksiin ?
        "Apostoli Jaakobin mukaan "monessa kohden me kaikki hairahdumme" - se pätee myös kirjoituksiin."

• tuhat ja yksi kirjoitti:

nopeasti ? vai hitaasti ?

Entä Raamatun kirjoituksiin ?
        "Apostoli Jaakobin mukaan "monessa kohden me kaikki hairahdumme" - se pätee myös kirjoituksiin."

Ps. 119:160 "Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki
        Sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti."

Jumala on ilmoittanut meille totuuden Sanassaan. Jumalan Poika Kristus Jeesus itse on Sana,
        joka "tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme".
        Ei Jumalan ilmoitukseen, Hänen iankaikkiseen Sanaansa ja totuuteensa sisälly mitään hairahduksia,
        vaikka niitä Raamatun kääntäjille kuinka paljon tahansa sattuisikin.

Voimme olla vakuuttuneita siitä, että Pyhä Henki paljastaa KAIKKI hairahdukset - esiintyivätpä ne
        mokat meidän kirjoituksissamme tai Raamatun pieleen menneissä käännöksissä tai missä tahansa.

Kysyt: >>>pitääkö matto vetää jalkojen alta nopeasti vai hitaasti?

• Yakov näyttää valinneen metsäveljen osan ja paenneen sanojaan, joista olisin ystävällismielisesti
      hänet halunnut vastaamaan ja noudattamaan rakkaan apostolimme Pietarin hyvää kehotusta:

"olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon
      perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla".

Yakovin säikähdys ja pako metsään on toki ymmärrettävää; olletikin hänen taktiikkansa huomioon
      ottaen - taktiikkansa, jolle ominaista on viuhahtelu uskonnollisten näennäisaiheiden viidakossa.

No, tämä nyt haasteena Turun Jaakopille. Jospa se innoittaisi hänet noudattamaan Pietarin sanoja.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5217
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4076
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2189
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1977
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1444
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1260
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1046
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      990
    Aihe