Sähkö vs kaukolämpö?

Olin mennä vipuun

Heittäkääs hatusta.. Jos sähkölämmitteisen talon lämmityskustannukset (ei sis. taloussähköä) ovat 130€ / kk, niin mitä sama lämmittäminen maksaa kaukolämmöllä?

Tarjosivat kaukolämpöön liittymistä, mutta ainakin minusta kokonaishinta on järjettömän iso. Sitähän saisi maksaa monta kymmentä vuotta, jotta lämmityskustannuksissa alkais jotakin säästämään. Itse ajattelen niin, että kaukolämpötalo kannattaa ostaa valmiina niin, että edellinen asukas maksaa viulut. Itse sitä ei kannata missään nimessä laittaa, jos ei aio asua loppuikäänsä siinä talossa.

24

10448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monopoli...

      Itse laskeskelin että paikallinen kaukolämpö olisi minulle kalliimpaa kuin yösähkö.

      Riippuu paikkakunnasta. Mutta jos jossain kaukolämpö on nyt halpaa, niin kuka lupaa että se on sitä vielä viiden vuoden päästä kun on saatu tarjouksilla houkuteltua lisää liittyjiä?

      Monopolin varassa on havoin taloudellisesti hyvä olla.

      • kunnallinenlämpö

        Meidän tapauksessa 1 1/2 kerroksista taloa lämmitetään kaukolämmöllä. Vesikiertoinen lattialämmitys (202 m2), Vedenkulutus meidän 6 henkisellä perheellä n 13 m3/kk (joka päivä saunotaan). Veden ja talon lämmitys maksaa 855 €/vuosi (perusmaksua tästä on 252€/vuosi). Energian kulutus oli 15,98 MWh. Kaukolämpöön liittyminen maksoi n. 2400€. Päätelkää jokainen itse onko kallis/halpa. Jos takkaa lämmittelee, sillä ei ole meidän tapauksessa mitää virkaa, ei ainakaan takan investointi maksa itseään.


      • ihan sama
        kunnallinenlämpö kirjoitti:

        Meidän tapauksessa 1 1/2 kerroksista taloa lämmitetään kaukolämmöllä. Vesikiertoinen lattialämmitys (202 m2), Vedenkulutus meidän 6 henkisellä perheellä n 13 m3/kk (joka päivä saunotaan). Veden ja talon lämmitys maksaa 855 €/vuosi (perusmaksua tästä on 252€/vuosi). Energian kulutus oli 15,98 MWh. Kaukolämpöön liittyminen maksoi n. 2400€. Päätelkää jokainen itse onko kallis/halpa. Jos takkaa lämmittelee, sillä ei ole meidän tapauksessa mitää virkaa, ei ainakaan takan investointi maksa itseään.

        Oma talo lämpiää 100% yösähköllä. Energia siirto vero on yhteesnä 6,597 senttiä per kilowattitunti, eli 15,98 MWh maksaisi 1054€, eli eroa noin 200€/vuodessa.

        Taas jälleen voi todeta sen mitä aina kun puhutaan lämmitysjärjestelmän valinnasta, se on kuulkaas ihan sama millä lämmittää, kokonaiskustannusten erot ovat marginaalisia.


      • Wytwr
        kunnallinenlämpö kirjoitti:

        Meidän tapauksessa 1 1/2 kerroksista taloa lämmitetään kaukolämmöllä. Vesikiertoinen lattialämmitys (202 m2), Vedenkulutus meidän 6 henkisellä perheellä n 13 m3/kk (joka päivä saunotaan). Veden ja talon lämmitys maksaa 855 €/vuosi (perusmaksua tästä on 252€/vuosi). Energian kulutus oli 15,98 MWh. Kaukolämpöön liittyminen maksoi n. 2400€. Päätelkää jokainen itse onko kallis/halpa. Jos takkaa lämmittelee, sillä ei ole meidän tapauksessa mitää virkaa, ei ainakaan takan investointi maksa itseään.

        Paljonko maksoi se lämmönvaihdinpaketti työkustannuksineen? Puhumattakaan muusta lämmtykseen kuuluvasta lvi-työstä? Varmaan saa kaukolämpöliittymän lisäksi laskea 11-14 tuhatta euroa lisää perustamiskustannuksiin..


      • Kalle551
        kunnallinenlämpö kirjoitti:

        Meidän tapauksessa 1 1/2 kerroksista taloa lämmitetään kaukolämmöllä. Vesikiertoinen lattialämmitys (202 m2), Vedenkulutus meidän 6 henkisellä perheellä n 13 m3/kk (joka päivä saunotaan). Veden ja talon lämmitys maksaa 855 €/vuosi (perusmaksua tästä on 252€/vuosi). Energian kulutus oli 15,98 MWh. Kaukolämpöön liittyminen maksoi n. 2400€. Päätelkää jokainen itse onko kallis/halpa. Jos takkaa lämmittelee, sillä ei ole meidän tapauksessa mitää virkaa, ei ainakaan takan investointi maksa itseään.

        Vai ihanko hatusta vedit? Siis miten kuusi henkinen perhe voi kuluttaa VAIN 13 kuutiota vettä
        kuukaudessa? Me asutaan vaimon kanssa kahdestaan ja meilläkin menee sentään keskimäärin
        kymmenen kuutiota vettä kuukaudessa!!! Saunotaan neljä tai viisi kertaa viikossa. Me kyllä
        pesydytään aina saunan jälkeen, että tulisiko se siitä tuo ero meidän ja teidän kulutuksen
        välillä. Koska eihän pelkkä saunominen kuluta vettä:)

        Halpa kyllä on teilläpäin kaukolämpöön liittyminen, täytyy myöntää. Täällä pohjoisessa taksa on
        reilu 60000 euroa/ liittymä plus laitteet.


      • Kalle551
        Kalle551 kirjoitti:

        Vai ihanko hatusta vedit? Siis miten kuusi henkinen perhe voi kuluttaa VAIN 13 kuutiota vettä
        kuukaudessa? Me asutaan vaimon kanssa kahdestaan ja meilläkin menee sentään keskimäärin
        kymmenen kuutiota vettä kuukaudessa!!! Saunotaan neljä tai viisi kertaa viikossa. Me kyllä
        pesydytään aina saunan jälkeen, että tulisiko se siitä tuo ero meidän ja teidän kulutuksen
        välillä. Koska eihän pelkkä saunominen kuluta vettä:)

        Halpa kyllä on teilläpäin kaukolämpöön liittyminen, täytyy myöntää. Täällä pohjoisessa taksa on
        reilu 60000 euroa/ liittymä plus laitteet.

        siis 6000 euroa, tuli yksi nolla liikaa...


      • ttt++
        Kalle551 kirjoitti:

        Vai ihanko hatusta vedit? Siis miten kuusi henkinen perhe voi kuluttaa VAIN 13 kuutiota vettä
        kuukaudessa? Me asutaan vaimon kanssa kahdestaan ja meilläkin menee sentään keskimäärin
        kymmenen kuutiota vettä kuukaudessa!!! Saunotaan neljä tai viisi kertaa viikossa. Me kyllä
        pesydytään aina saunan jälkeen, että tulisiko se siitä tuo ero meidän ja teidän kulutuksen
        välillä. Koska eihän pelkkä saunominen kuluta vettä:)

        Halpa kyllä on teilläpäin kaukolämpöön liittyminen, täytyy myöntää. Täällä pohjoisessa taksa on
        reilu 60000 euroa/ liittymä plus laitteet.

        Ihan vaan toteamuksena, minä ja vaimoni pärjätään kuukaudessa 7 kuutiolla vettä, että ei kannata alkaa väittämään, että veden käyttö on kaikilla noin massiivista kuin teillä. Eli kuka käyttää kuinka paljon vettä. Sanoisin että te tuhlaatte vettä ja paljon.


      • 5566888554477441122
        ttt++ kirjoitti:

        Ihan vaan toteamuksena, minä ja vaimoni pärjätään kuukaudessa 7 kuutiolla vettä, että ei kannata alkaa väittämään, että veden käyttö on kaikilla noin massiivista kuin teillä. Eli kuka käyttää kuinka paljon vettä. Sanoisin että te tuhlaatte vettä ja paljon.

        jep, kaksi henkilöä ja vedenkulutus noin 5 kuutiota kuukaudessa.


      • eljii
        5566888554477441122 kirjoitti:

        jep, kaksi henkilöä ja vedenkulutus noin 5 kuutiota kuukaudessa.

        > kaksi henkilöä ja vedenkulutus noin 5 kuutiota kuukaudessa.

        parissa kerrostaloyhtiössä olen ollut hallituksessa ja pikku rivarissa isännöitsijänä ja vedenkulutuksissa pidettiin normaalina kunhan jäi selvästi alle kahdensadan (200) litran per vuorokausi per asukas :-(

        tutkijat kertoivat omakotiasukkaalle riittävän seitsemänkymmentä litraa ja itse nyt pientalossa on kulunut alle viisikymmentä (kun pyykinpesukone on rikki...)

        _ _ _

        edellisen asuinpaikan energiayhtiön papereiden mukaan kaukolämpö olisi siellä ollut alle 5 snt/kWh ... mutta perus- ja liityntämaksut lisäksi


      • Öky-sähkölordi
        ihan sama kirjoitti:

        Oma talo lämpiää 100% yösähköllä. Energia siirto vero on yhteesnä 6,597 senttiä per kilowattitunti, eli 15,98 MWh maksaisi 1054€, eli eroa noin 200€/vuodessa.

        Taas jälleen voi todeta sen mitä aina kun puhutaan lämmitysjärjestelmän valinnasta, se on kuulkaas ihan sama millä lämmittää, kokonaiskustannusten erot ovat marginaalisia.

        Ei oo kun hinta tuplaantunut, mut halpaa kun saippua. Köyhät ne ruikuttaa sähkönhinnasta. HEH.


      • 16+4
        Öky-sähkölordi kirjoitti:

        Ei oo kun hinta tuplaantunut, mut halpaa kun saippua. Köyhät ne ruikuttaa sähkönhinnasta. HEH.

        ikävää jos hinta on sinulla tuplaantunut.

        onhan hinnat nousseet, mutta silti yösähkö maksaa veroineen ja siirrettynä noin 9 snt/kWh - mainitsemaasi 13 senttiin on onneksi vielä matkaa.


      • Hyi hittolainen,
        5566888554477441122 kirjoitti:

        jep, kaksi henkilöä ja vedenkulutus noin 5 kuutiota kuukaudessa.

        tännehän on pesiytynyt haisuleita.


      • Anonyymi
        16+4 kirjoitti:

        ikävää jos hinta on sinulla tuplaantunut.

        onhan hinnat nousseet, mutta silti yösähkö maksaa veroineen ja siirrettynä noin 9 snt/kWh - mainitsemaasi 13 senttiin on onneksi vielä matkaa.

        Nyt on jo melkein 20snt/kwh. Mutta ei hyövytä kaukolämpö, se nousi samaa tahtia. Öljystä puhumattakaan


    • ....

      Hinta kyllä pääomittuu sinne talon hntaan. Veikkaampa, että jos kaupunkialueella samalla alueella on kaksi taloa, toinen suorasähköllä ja toinen kaukolömpöverkossa, niin jälkimmäinen on huomattavasti kalliimpi.
      Kaukolämpöyhtiöitä on laidasta laitaan, halpoja ja kalliita. Se on myös tosiasia, että mitä isopi kiinteistö, sitä paremmin kaukolämpö on kilpailukykyinen, että et ole kovin paljon hakoteillä, jos epäilet kaukolämmön kannattavuutta ainakin lyhyellä aikavälillä. Vaikea sanoa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, yleinen etu kun näyttää suosivan kaukolämpöä tulevaisuudessa.

      • olin mennä vipuun

        Tuo on kyllä totta, että kaukolämpötalo maksaa ainakin vielä enemmän, eli siinä kustannuksia saa takaisin. Siitä taas olen melkoisen varma, että kun kaupungin kaukolämpöverkosto on saatu valmiiksi, niin lämmitysenergian hinta tulee varmasti nousemaan.

        Näyttää nyt siltä, että tein ihan oikean ratkaisun. Talossa oli ennen vesikiertoinen (yö) sähkölämmitys 2000 l:n varaajalla. Vanhat lämmitysputket betonissa, jotka olivat jo tiensä päässä. Vaihdoin vesipatterit sähköpattereihin, asennutin Mitsun ilmalämpöpumpun ja laitoin 300 l:n varaajan yösähköllä. Kustannus n. 2600 eur. Sähköllä toimivia lattialämmityksiä oli valmiiksi laattalattioissa. Kun putkiremonttia ei nyt tarvinnut tehdä, niin siinäkin säästyi melkoinen summa. Tuo ison vanhan varaajan lämmittäminen toimimattomilla pattereilla oli melkoisen kallista hommaa. Muutos nykyiseen tuo jo hirmuisesti säästöä.


      • moninkertainen

        Kaupungin omistama energialaitos ensin rakentaa kaukolämpöverkon ja voimalaitoksen. Kun asiakkaat ovat maksaneet ivestoinniin niin kaupunki myy yhtiön ja uusi isäntä maksattaa investoinnin toiseen kertaan asiakkailla.

        Kätevä tapa siirtää kunnlisveroa lämmityskuluihin.


    • Energia...

      Tuhon tulisi lisäksi n.800€ perusmaksut vuositasolle, jolla ei saa vielä tippaakaan lämpöä.
      Tämä omasta kokemuksesta. Kaukolämpölaskusta meillä n.45% perusmaksua.
      Tämän perusmaksun maksat vaikka et käyttäisi lämpöä lainkaan, riittää että putket on
      kytketty taloon.

      • Laita sähkövastus

        200 neliön talossa kuluu yösähköä 17.000kWh, josta maksimissaan 16.000kWh on lämmitystä ja se maksaa noin 1100€, eli taitaa kauko lämpö tulla kalliimmaksi?


    • kumpikaan noista

      EI ole edullisin lämmitysratkaisu. Ei ainakaan kun tarkastellaan asiaa parin-, kolmenkymmenen vuoden perspektiivillä.
      Monopolit ottavat omansa ja kuluttaja raukka jolla ei ole yhtään todellista lobbaajaa päättäjien suuntaan maksaa yleensä vähin äänin koko lystin.
      Niin se on, Arkadian mäelläkin on kyllä 200 innokasta Fortumin asioiden ajajaa ja automaahantuojafirmojen etujen valvojaa, mutta tavallisen ihmisen intressistä ollaan kiinnostuneita muutama viikko aina neljän vuoden välein - sekin vain verbaalisella tasolla!

    • > Tarjosivat kaukolämpöön liittymistä, mutta ainakin minusta kokonaishinta on järjettömän iso.
      > Sitähän saisi maksaa monta kymmentä vuotta,

      Pitäisi tietää, miten hinnat kehittyvät. Sähkön hinta joko nousee tai laskee (harvemmin laskee), kaukolämmön samoin.

      Kaukolämmössä taitaa olla sellainen ikävä puoli, että siitä vastaa paikallinen monopoli. Ei hintakilpailua. Toisaalta, lämpö on yleensä sivutuote, joten voi olla edullist tuottaa.

      Jos pitäisi heittää hatusta, ja tämä on täysin hatusta, sanoisin että säästäisit noin 30 e/kk. Jos liittymiskulut ovat vaikka 6 000 euroa, saisit ne takaisin jo 300 kuukauden kuluttua, eli jossain 25 vuodessa. Olettaen että hintaeron kasvu kuittaa 6000 euron sijoitukselle saadun koron... :)

      Ei taida kannattaa.

    • eljii

      >saisi maksaa monta kymmentä vuotta

      paitsi jos kaavoitetaan kerrostaloalueeksi ja puskutraktorit jyräävät mökin maan tasalle

    • huomautus1234

      Ilmavesilämpöpumpulla varustettu 190 neilöinen talo -> laskin juuri, että kaukolämpötulee kalliiksi ja tiedättekö miksi? Koska jokatapauksessa pitää maksaa sähkölaskukin ja siinä on mukana myös perusmaksut. Jos laskettaisiin, että energiaa menee noin 12 MWH vuodessa, joka tänä vuonna tulee minulla kulumaan - niin menee kaukolämmön kustannuksilla yli 2000 euroa vuodessa (sähkö plus kaukolämpö) - jos taas pelkällä sähköllä niin jää 1500 euroon - kumpi siis kannattaa?
      Pumppu on saman hintainen kuin kaukolämpökytkentä ja vaatii hieman enemmän hoitoa. Kannattaako maksaa siitä, että on vaivatonta?
      Lisävoimana on tietenkin puu, joka takaa matalan energian kulutuksen, mutta suhteessa tulos ilmavesilämpöpumppu (maalämpö) vs kaukolämpö -> EI kaukolämpö.
      Lisäksi olen sitä mieltä että kaukolämpö on oikeasti energian tuhlausta. Vettä pitää lämmittää koko ajan ja siirtää - sähkö ei viilene matkalla, vaikka sähkön varastoiminen on mahdotonta, niin se silti lämmintävettä ystävällisempi energian lähde. Kaukolämpöä ei voi tehdä vesivoimalalla...

      • Kaloille tulee kylmä

        "Lisäksi olen sitä mieltä että kaukolämpö on oikeasti energian tuhlausta. Vettä pitää lämmittää koko ajan ja siirtää"

        Tämä on totta. Sähköä tehdessä pitäisi lämmittää Suomenlahtea, eikä turhaan kuluttaa lämpöä kaukolämpöputkissa siirtämiseen.

        Eihan oikeasti. Mistä näitä oikein riittää?


      • Urbaania
        Kaloille tulee kylmä kirjoitti:

        "Lisäksi olen sitä mieltä että kaukolämpö on oikeasti energian tuhlausta. Vettä pitää lämmittää koko ajan ja siirtää"

        Tämä on totta. Sähköä tehdessä pitäisi lämmittää Suomenlahtea, eikä turhaan kuluttaa lämpöä kaukolämpöputkissa siirtämiseen.

        Eihan oikeasti. Mistä näitä oikein riittää?

        Ja tietokonekeskustenkin hukkalämpö pitäisi näiden omatoimilämmittäjien mielestä antaa kaloille tai harakoille sen sijaan, että sillä lämmitettäisiin ihmisten asumuksia.

        Kaupungissa kaupungin tavoilla. Nämä itsekkäät mankujat ja jankkaajat voisivat muuttaa maalle lämmittämään tönöjään sinne sopivilla tavoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11154
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3113
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2964
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1704
    9. 85
      1678
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe