M I H I N N I M E E N ?
”Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, k a i k k i tehkää Herran Jeesuksen Nimessä kiittäen Isää Jumalaa Hänen kauttansa” (Kol.3:17 ). Eikö ole selvää sanaa? Voisiko sen tulkita toisin? 2 Kor. 1:13.
Raamatussa ei ole mainintaa, että joku olisi kastettu jotakin muuta nimeä käyttäen.
”..Jeesuksen Kristuksen Nimeen” (Apt.2:38).
”..Herran Jeesuksen Nimeen” (Apt.8:16).
”..Jeesuksen Kristuksen Nimeen” (Apt.10:48).
”..Herran Jeesuksen Nimeen” (Apt. 19:5).
Oli silloin ja on edelleen tärkeää lausua kasteessa Jeesuksen Nimi. Pelastuksemme perustuu Häneen. Jeesus on ainoa Pelastaja! Siksi Jumalan seurakunta on aina kastanut uskoon tulleet Herran Jeesuksen Kristuksen Nimeen eli Hänelle.
Kastaa Jeesuksen Nimeen sisältää ajatuksen, että kastetusta tulee Hänen omaisuuttaan. Kasteessa uskoon tullut otetaan pois Aadamista ja liitetään uuteen sukuhaaraan, Kristukseen. Hänelle kastettu. Hänen Nimeensä otettu. Kastettu siihen pelastukseen, joka on Jeesuksessa ja ristityön ansiossa. Apt.4:12.
Iso Raamatun tietosanakirja kertoo: ”Jeesuksen Nimeen tapahtunut kaste teki seurakunnasta tarkkarajaisen yhtenäisen joukon.”
ISÄN, POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMI ?
Jeesus käski tehdä ihmisistä opetuslapsia ja sitten kastaa heitä ”Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19). Miten nuo sanat sopivat yhteen Raamatun muun ilmoituksen kanssa? Tämä on eräs ratkaiseva tietämyksen alue!!! Apostolithan eivät missään tilanteessa käyttäneet sanoja "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Eikä niitä ole Matteuksen evankeliumin lisäksi muaalla Raamatussa.
ASIA SELVIÄÄ!
Ensiksikin on kysyttävä, mikä on tuo Nimi? – Mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimi, johon kehotetaan kastamaan? Matteushan mainitsee Nimen yksikössä: "nimeen", ei nimiin. HUOM!
Terveellä ajattelulla voimme todeta, ettei Isä ole nimi, ei myöskään Poika tai Pyhä Henki. Ne ovat titteleitä.
Jeesuksen opetus selviää asettaessamme sen Raamatun kokonaisopetuksen yhteyteen. Silloin huomaamme sen tukevan apostolista käytäntöä kastaa ihmiset Jeesuksen Kristuksen Nimeen (mm. Apt.2:38; Kolos 3:17). Raamattuhan ei voi opettaa ristiriitaisesti.
Katsomme selvennykseksi Jeesuksen opetusta parannuksen saarnaamisesta. Missä nimessä se tapahtuu? ”parannusta syntien anteeksi saamiseksi on saarnattava HÄNEN NIMESSÄNSÄ kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista” (Luuk.24:47). Onko meidän siis käytettävä parannusta saarnatessamme sanoja ”hänen nimessään”? Ymmärrämme tietenkin, ettei ole tarkoitus toistaa "Hänen Nimessään" sanoja, vaan toimia Hänen Nimessään eli siis Jeesuksen Nimessä.
”Hänen Nimessään” tarkoittaa siis Jeesuksen Nimeä. Tämänkaltainen opetus saattaa tuntua lapselliselta. Mutta tällä tavalla jokainen voi parhaiten ymmärtää asian.
Jeesus ei opettanut käyttämään titteleitä ilman Nimeä.
Weijo Lindroos
...................... JATKUU .....................
Mihin Nimeen kastetaan?
63
679
Vastaukset
- WeijoLindroos
Jos jonkun kastetilaisuudessa olisi käytetty pelkästään sanoja Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ei häntä olisi kastettu mihinkään nimeen, vaan pelkästään titteleihin. Jos taas jonkun kasteessa on käytetty sanoja, Jeesuksen Kristuksen Nimeen, on Hänet kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen. Jeesushan ei opettanut käyttämään sanoja Isä, Poika ja Pyhä Henki, vaan niiden sanojen taakse kätkeytyvää Nimeä, samoin kuin on laita ”minun nimessäni” –sanojen kanssa.
Alkuseurakunta toimi yksinomaan Jeesuksen Kristuksen Nimessä. He tiesivät Herransa sanojen merkityksen. Tiedämme heidän toimineen oikein. Seuraamme heidän esimerkkiään. "Kaikki, mitä teette sanalla ja työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen Nimessä..." (Kolos. 3:17). Hän on ”Immanuel, Jumala meidän kanssamme” (Matt. 1:23).
TÄSSÄ ASIAN RATKAISU:
Jeesuksen Nimeen kätkeytyy Isän Nimi.
Jeesus tuli Isänsä Nimessä. ”Minä olen ilmoittanut sinun Nimesi ihmisille…” (Joh.17:6). Minkä Nimen Jeesus ilmoitti? = ”Pyhä Isä, varjele heidät Nimessäsi, jonka olet minulle antanut…” (Joh.17:11,12). ”Minä olen tehnyt Sinun Nimesi heille tunnetuksi…” (Joh.17:26). ”Minä olen tullut Isäni Nimessä…” (Joh.5:43). ”Hoosianna, siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran Nimeen, Israelin kuningas” (Joh.12:13, 28).
”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa…” (2 Kor.5:19).
”Minä olen tullut Isäni Nimessä…” (Joh.5:43).
Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat ainoastaan Jeesuksen Kristuksen siunatussa Nimessä.
”Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, KAIKKI tehkää Herran Jeesuksen Nimessä” (Kolos.3:17). Mitään poikkeusta ei ole.
”Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta Nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman” (Apt.4:12).
Emme siis usko pelastuvamme lausuessamme titteleitä: ”Isä, Poika ja Pyhä Henki”. Niiden lausuminen on turhaa ja tyhjää uskonnollista muotomenoa.
Vanhassa laulussa lauletaan: ”Kun toiset nimet kalvenneet on aivan, nimi Jeesus vielä jää. Sen kauneutta kautta iäisyyden lunastetut ylistää. Nimi yli kaiken ompi Jeesus. Ei maailmassa kauniimpaa…”.
Kaikki valta on annettu Jeesukselle. Joh. 5:19-47.
Jeesus on ”Immanuel, Jumala meidän kanssamme!” (Matt.1:23).
Weijo Lindroos
_________________- veli.vapaa
ja kastoi aina Jeesuksen nimeen, kuten Raamattu todistaa. Kun lainaat tuossa Joh.5: ja kerrot, että kaikki valta on annettu Jeesukselle, niin kuka oli se, joka antoi valtaansa Jeesukselle? Kenellä siis oli oikeus antaa valtaansa Pojalleen?
Toiseksi kysyn, onko Jesaja 7:14 mainittu Immanuel Jeesus, ja tarkoittaako kaikkien Immanuel-nimisten miesten nimi " Jumala meidän kanssamme" ?
Jes. 7:14
Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.
Mitä vastaa Weijo tähän? - kirjoittaja
Olet aivan oikeassa tomumaja. Odottapas niin kohta sinulle selitetään, että se kohta on väärennetty, jossa käsketään kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, sillä siten nämä väittelijät saavat pontta selityksilleen.
Tästä voi kehkeytyä aikamoinen keskustelu. Erikoista armoa tarvitaan että
osaa oikein opettaa tästä aiheesta. Mutta asia on niin kuin kirjoitat.
Ei siihen ole paljon mitään lisäämistä. Mutta sulattamista on paljon.
Täytyy hunteerata jos olis jotakin kommenttia.- Raamattu on TOTTA.
jaikal kirjoitti:
Täytyy hunteerata jos olis jotakin kommenttia.kirjoituksiasi ja puolustanut niitä, mutta nyt lähdemme sitten eri linjoille, mutta Jumala antakoon viisautta ja yhden uskon. Jeesus rukoilee puolestamme pyytäen, että Isä varjelee meidät NIMESSÄÄN, siinä nimessä, jonka on Hänelle antanut. Jeesus nimi pitää sisällään Isän, Pojan ja Pyhän Hengen ja Isä, Poika ja Pyhä Henki on sama, kuin Jeesus. Tätä ei kovin moni näytä uskovan, eikä käsittävän.
Jeesus KÄSKEE tehdä kaikista opetuslapsiaan ja kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja käskee opettaa opetuslapset pitämään kaiken sen, minkä Hän on opettanut. Opetuslapsi, joka saa kaiken opetuksen ja USKOO sen, saa nähdä ihmeitä. Ihmeet seuraavat USKOA.
Matteus 28
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - ml213.
jaikal kirjoitti:
Täytyy hunteerata jos olis jotakin kommenttia.Jos uskomme, miten Isä on antanut Pojalleen niin suuren vallan taivaassa ja maan päällä, mitä Raamattu ilmoittaa eli kaikkien ihmisten polvien tulee notkistuman JeesuksenKrisuksen edessä ja suu lausumaan ; Jeesus Kristus on Herra ja Jumala on antanut Jeesukselle nimen kaikia muita korkeamman jne...., niin varmaan olemme yksimielisiä siitä mihin nimeen tulee kastaa ihminen ja apostolit siten kastoivatkin.
- ml213.
Raamattu on TOTTA. kirjoitti:
kirjoituksiasi ja puolustanut niitä, mutta nyt lähdemme sitten eri linjoille, mutta Jumala antakoon viisautta ja yhden uskon. Jeesus rukoilee puolestamme pyytäen, että Isä varjelee meidät NIMESSÄÄN, siinä nimessä, jonka on Hänelle antanut. Jeesus nimi pitää sisällään Isän, Pojan ja Pyhän Hengen ja Isä, Poika ja Pyhä Henki on sama, kuin Jeesus. Tätä ei kovin moni näytä uskovan, eikä käsittävän.
Jeesus KÄSKEE tehdä kaikista opetuslapsiaan ja kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja käskee opettaa opetuslapset pitämään kaiken sen, minkä Hän on opettanut. Opetuslapsi, joka saa kaiken opetuksen ja USKOO sen, saa nähdä ihmeitä. Ihmeet seuraavat USKOA.
Matteus 28
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."Olen monelta taholta kuullut, miten tuohon Matt 28 ilmoitukseen liittyy käännösvirhe.Lie ollut vaikea kohta kääntää Suomenkielelle .Jotkut pohtivat jopa tahallisuutta/kin. Muutenkin tuo ilmoitus on ,-jopa todellisuuden klanssa ristiriitainen, koska,- kuten jokainen voi havainnoida, niin kaikkia kansoja on mahdoton kastaa. Taas kaikista kansoista kastaa on jo todellisuutta ja siten nivoutuu hyvin muiden ilmoituseten kanssa yhteen.
Lisäksi tuota ilmoitusta ei missään muussa kohdin vahvisteta kuten Jeesuksen nimeen kastaminen vahvistetaan monin eri paikoin. Raamattu on TOTTA. kirjoitti:
kirjoituksiasi ja puolustanut niitä, mutta nyt lähdemme sitten eri linjoille, mutta Jumala antakoon viisautta ja yhden uskon. Jeesus rukoilee puolestamme pyytäen, että Isä varjelee meidät NIMESSÄÄN, siinä nimessä, jonka on Hänelle antanut. Jeesus nimi pitää sisällään Isän, Pojan ja Pyhän Hengen ja Isä, Poika ja Pyhä Henki on sama, kuin Jeesus. Tätä ei kovin moni näytä uskovan, eikä käsittävän.
Matteus 28
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.">>>Olen kiittänyt paljon kirjoituksiasi ja puolustanut niitä, mutta nyt lähdemme sitten eri linjoille,>>>
En tiedä mitä tarkoitat lähemällä eri linjalle. Älä vain hättäile ja ota varaslähtöä.
Tämä on sellainen arka aihe että siitä ei pitäisi opettaa jos ei ole saanut aihetta Jumalalta. Minä olen tälläinen ihminen. En uskalla puuttua näihin kastenimikysymyksiin koska en ole saanut Jumalalta tähän asiaan täyttä selvyyttä. Niin vajavainen ja huono opettaja olen. Voi olla että Weijo on sanut selvyyden.
Huomaa että Jumala selittä ja antaa yhdelle tuon aiheen ja toiselle tämän. Yksi ja sama henkilö ei saa kaikkea.
"ja meillä on erilaisia armolahjoja SEN ARMON MUKAAN, MIKÄ MEILLE ON ANNETTU;" (Room 12:6).
"SEN JUMALAN ARMON MUKAAN, JOKA MINULLE ON ANNETTU minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa" (1 Kor 3:10).
Minut on kastettu helluntaiseurakunnassa sen aikaisen kastekaavan mukaan.
Olen kertonut uskoontulostani ja kasteestani. Kukaan palstalainen ei varmaankaan ole välttynyt tuolta todistukselta. Kokemukseni on se että Jumala hyväksyi kasteeni.
Jumala on vieläpä sanonut minulle vastaavansa sen Kirjan Sanasta joka minulla on.
Tämän enempää en halua aiheesta sanoa.ml213. kirjoitti:
Olen monelta taholta kuullut, miten tuohon Matt 28 ilmoitukseen liittyy käännösvirhe.Lie ollut vaikea kohta kääntää Suomenkielelle .Jotkut pohtivat jopa tahallisuutta/kin. Muutenkin tuo ilmoitus on ,-jopa todellisuuden klanssa ristiriitainen, koska,- kuten jokainen voi havainnoida, niin kaikkia kansoja on mahdoton kastaa. Taas kaikista kansoista kastaa on jo todellisuutta ja siten nivoutuu hyvin muiden ilmoituseten kanssa yhteen.
Lisäksi tuota ilmoitusta ei missään muussa kohdin vahvisteta kuten Jeesuksen nimeen kastaminen vahvistetaan monin eri paikoin.Ei siinä käsketä kastaa kaikkia kansoja. Uskoon tulleita opetuslapsia käsketään kastaa.
luehan tarkasti.
Matt 28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
Sana "HEITÄ" viittaa opetuslapsiin, ei kaikkiin kansoihin.Tämä vahvistuu seuraavassa jakeessa; "opettamalla heitä" viittaa myös opetuslapsiin eikä kaikkiin kansoihin. Siis kaikille kansoille pitää julistaa evankeliumi. Sitten ne, jotka ottavat Sanan vastaan ja uskovat sen, heistä tulee opetuslapsia. Vain opetuslapsiksi tulleet kastetaan. Sitten opetuslapsia tulee Jeesuksen käskyn mukaan opettaa.
20. "ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."- ml213.
jaikal kirjoitti:
Ei siinä käsketä kastaa kaikkia kansoja. Uskoon tulleita opetuslapsia käsketään kastaa.
luehan tarkasti.
Matt 28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
Sana "HEITÄ" viittaa opetuslapsiin, ei kaikkiin kansoihin.Tämä vahvistuu seuraavassa jakeessa; "opettamalla heitä" viittaa myös opetuslapsiin eikä kaikkiin kansoihin. Siis kaikille kansoille pitää julistaa evankeliumi. Sitten ne, jotka ottavat Sanan vastaan ja uskovat sen, heistä tulee opetuslapsia. Vain opetuslapsiksi tulleet kastetaan. Sitten opetuslapsia tulee Jeesuksen käskyn mukaan opettaa.
20. "ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."Alkuperäinen ilmoitus lienee; Opetuslapseuttakaa kaikista kansoista, kastamalla heitä jne... Esim. jo tehdä sana on jopa harhaan johtava.
- veli.vapaa
ml213. kirjoitti:
Olen monelta taholta kuullut, miten tuohon Matt 28 ilmoitukseen liittyy käännösvirhe.Lie ollut vaikea kohta kääntää Suomenkielelle .Jotkut pohtivat jopa tahallisuutta/kin. Muutenkin tuo ilmoitus on ,-jopa todellisuuden klanssa ristiriitainen, koska,- kuten jokainen voi havainnoida, niin kaikkia kansoja on mahdoton kastaa. Taas kaikista kansoista kastaa on jo todellisuutta ja siten nivoutuu hyvin muiden ilmoituseten kanssa yhteen.
Lisäksi tuota ilmoitusta ei missään muussa kohdin vahvisteta kuten Jeesuksen nimeen kastaminen vahvistetaan monin eri paikoin.Jeesuksen opetuksen mukaan, ja Paavali todisti
Kol.3
16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen SANA; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
17 Ja KAIKKI, MINKÄ TEETTE SANALLA TAI TYÖLLÄ, KAIKKI TEHKÄÄ HERRAN JEESUKSEN NIMESSÄ, kiittäen Isää Jumalaa HÄNEN KAUTTANSA.
Siis KAIKKI mitä opetuslapset ja Jeesuksen seuraajat tekivät, se suoritettiin Jeesuksen nimessä. Näin toimittiin mm. kasteessa. Raamatuntutkijat ovat epäilleet Matt.28:19 jälkeenpäin muunnelluksi, koska se on ristiriidassa apostolien todistuksen kanssa. ml213. kirjoitti:
Alkuperäinen ilmoitus lienee; Opetuslapseuttakaa kaikista kansoista, kastamalla heitä jne... Esim. jo tehdä sana on jopa harhaan johtava.
Kastamalla ei tehdä kenestäkään opetuslasta. Ihmisen täytyy ensin tulla
sydämestään kuuliaiseksi Kristukselle (Room 1:5, Room 6:17).
Vasta sitten hän on opetuslapsi.
Siis, opetuslapsiksi tehdään ihmisiä julistamalla heille evankeliumia
Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta (1 Kor 15:1-4,11).
NE, JOTKA OTTIVAT SANAN VASTAAN, NE KASTETTIIN (Apt:2:41, Joh 1:12, 1 Tess 2:13).
JA HE PYSYIVÄT APOSTOLIEN OPETUKSESSA JA KESKINÄISESSÄ YHTEYDESSÄ.... (43).
Herra lisäsi HEIDÄN YHTEYTEENSÄ joka päivä niitä jotka saivat pelastuksen (uusia uskovia, ts. opetuslapsia) (Apt 2:47).- ml213.
jaikal kirjoitti:
NE, JOTKA OTTIVAT SANAN VASTAAN, NE KASTETTIIN (Apt:2:41, Joh 1:12, 1 Tess 2:13).
Herra lisäsi HEIDÄN YHTEYTEENSÄ joka päivä niitä jotka saivat pelastuksen (uusia uskovia, ts. opetuslapsia) (Apt 2:47).Jokainen uudestisyntynyt ihminen ymmärtääkin, miten kasteen ottaminen on jo ojentautumista uskossaan.Usko ihmisessähän;
"Usko tulee siis kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanasta".
Jos ihminen ei kuule Kristuksen sanaa, niin hänhän ei edes tiedä koko kasteesta mitään. Siis ensimmäinen askel pelastumisessa on kuulla Krisuksen sanaa.
Muuten, ihan ohimennen. Ymmärrän sanan kuulemisen samaksi asiaksi/mielikuvaksi kuin tiedostaminen/tiedostuminen.
Esim. sinä voit sanoa, että kuulin tämän asian kymmeniä vuosia sitten, mutta voi olla mahdolista myös, miten luit sen asian lehdestä. Siis Raamatun lukeminen yksikseen tai lukeminen hyvää Hengellistä kirjallisuutta, voi tuottaa ihmiseen uskon. - veli.vapaa
jaikal kirjoitti:
Herra lisäsi HEIDÄN YHTEYTEENSÄ joka päivä niitä jotka saivat pelastuksen (uusia uskovia, ts. opetuslapsia) (Apt 2:47).Jaikalin kanssa samaa mieltä, ja siksipä kirkon lapsikaste on sen keksimä käytäntö, jossa kastettava ymmärtämätön vauva otetaan kirkon ja kansainvälisen kirkon jäseneksi. Se on täysin eri asia kuin ensin usko ja parannus, ja sitten vasta kasteelle. Sanoohan Raamatun sanakin:
Mark. 16:16
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Siis ilman uskoa kaste on pelkkä rituaali. - ml213.
veli.vapaa kirjoitti:
Jaikalin kanssa samaa mieltä, ja siksipä kirkon lapsikaste on sen keksimä käytäntö, jossa kastettava ymmärtämätön vauva otetaan kirkon ja kansainvälisen kirkon jäseneksi. Se on täysin eri asia kuin ensin usko ja parannus, ja sitten vasta kasteelle. Sanoohan Raamatun sanakin:
Mark. 16:16
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Siis ilman uskoa kaste on pelkkä rituaali.Lie turhaa pohtia tätä asiaa, mutta sitä edelleen ihmettelen, miten Raamattua lukeva,. siihen sanoo uskovansa, voi uskoa sydämessään vauvakasteen olevan Raamatun ilmoituksen mukainen.
Vauvakasteopetukseen ei istu/jäsenny mikään Raamatun ilmoitus,- joka liittyy ihmisen uudestisyntymiseen. Siis miten aikuinen Raamatun sanoja ymmärtävä ihminen voi ohjaantua ymmärryksessään siten, että uskoo tämän. Ymmärränkin, miten he eivät halua pohtia mittän Raamatun ilmoituksia, joihin liittyy ihmisen ymmärryskyvyn käyttö. Jeesuhan painotti monin paikoin tätä aluetta/kin Matt 13:19....23
Tuohon tekijäänhän liittyy se, miksi luemme Suomenkieleistä Raamattua. Tässä pastorimme mielenkiintoinen näkökulma lähetys- ja kastekäskyyn (Matt.28:18-20).
(Pastorimme Matias Roto on ollut lähetystyössä Kamerunissa)
http://www.roto.nu/doku.php/text006#esimerkkiteksti_matt._2818-20#esimerkkiteksti_matt._2818-20- Hyvä.
Tapio522 kirjoitti:
Tässä pastorimme mielenkiintoinen näkökulma lähetys- ja kastekäskyyn (Matt.28:18-20).
(Pastorimme Matias Roto on ollut lähetystyössä Kamerunissa)
http://www.roto.nu/doku.php/text006#esimerkkiteksti_matt._2818-20#esimerkkiteksti_matt._2818-20Kiitos, että toit tuon luettavaksemme.
jaikal kirjoitti:
Täytyy hunteerata jos olis jotakin kommenttia.meille joilla on Raamattu, ja siitä myös Uusitestamentti. Meidän ei tarvitse funtsata sitä ollenkaan, missä nimessä kaste tapajhtuu. Jeesus antoi täysin selvän käskyn: "< Kastakaa Isän pojan ja Pyhän Hengen nimeen. >" kaikki mitä tuohon lisätään, tai pois otetaan, on pahasta.
* Käsky todistaa myös Jumalan kolminaisuudesta, sekä Jeesuksen ja Pyhän Hengen olevan Jumala. Jeesus puhuu NIMEEN, ei nimimiin ?jaikal kirjoitti:
Ei siinä käsketä kastaa kaikkia kansoja. Uskoon tulleita opetuslapsia käsketään kastaa.
luehan tarkasti.
20. "ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."että tuo Jeesuksen käsky totuteutuu kirjaimellisesti vasta tuhatvuotisessa valtakunnassa ?
* Tuhatvuotisessa valtakunnassa kaikki kansat tulee kuuliaiseksi Kristukselle. kansat pelastuu kokonaisuudessaan, silloin ne 144000 juutalaista evankelistaa lähtee julistamaan evankeliumia, oikeasti koko maailmaan, " kaikille kansoille "! Koko maailman kansat pelastuu, silloin kastetaan , ja ensin , " tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiksi. " ja kastakaa heidät, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
* Ja tuo käsky jatkuu, " ja minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti. " Minua on aina mietityttänyt juuri tuo, " maailman loppuun asti " ? Onha Jeesus meidän kansamme aina ja iankaikkiseti? Miksi siis Hän lähetyskäskyssä on meidän kanssamme ainoastaan maailman loppuun asti ? Eikö tuossa ole selvä ristiriita, jos ajattellemme pelkästään seurakunta totuuden perusteella?
* Mutta asian selkeyttää se, että kun käkyn toteutuu kirjaimellisesti tuhatvuotisessa valtakunnassa, ja koska tuo rauhan ja rakkauden aika kestää vain tuhat vuotta, sen jälkeen, Raamatun mukaan, tulee vielä viimeinen katkera sota. Ne jotka säilyy tuosta harmagedonin sodasta , heidät siirretään uuteen maahan, vahalle maalle tulee siis maailman loppu. Juuri se, kun Jeesus sanoo, " Minä ole teidän kanssanne maailman loppuun asti. Siis tv:ssa pelastuneiden kanssa, ne tuhanne vuotta, aina maailman loppuun asti. Sitten tulee loppu.
* Tässä vaiheessa Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan. Harmagedonin sodasta pelastuneet Jeesukseen uskovat siirretään uuteen maahan. Ja maa palaa ja kaikki mitä siihen on tehty.
* Uuden maan päälle lasketaan uudesta taivaasta uusi Jerusalem, seurakunnan lopullinen kotikaupunki.
* Muuten tuo, ainoastaan maailman loppuun asti, ei ole selitettävissä, koska Jeesus on seurakuuntansa kanssa ikuisesti. Eikä vain maailman loppuun asti?
* Siinäpä uutta purtavaa?ml213. kirjoitti:
Alkuperäinen ilmoitus lienee; Opetuslapseuttakaa kaikista kansoista, kastamalla heitä jne... Esim. jo tehdä sana on jopa harhaan johtava.
natsaa Raamatun kanssa olenkaan, koska kiellät Jeesuksen, Jumalan Pojan, ja madallat Hänet ihmisen tasolle ja syntiseksi, siinä menetät koko Raamatun lupaukset kohdaltasi.
* " Kenellä ei ole Poikaa, ei ole Isääkään. " Joosefin poika ei ole, eikä voi olla Jumalan POIKA ! Koska Jumalan Poika on Jumalasta, ei ihmisetä, ei Joosefista eikä kenestäkään, vaan Jumalasta kokonansa.43 "Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee OMASSA NIMESSÄÄN, niin hänet te otatte vastaan."
Isän nimi on; JHWH, pojan nimi on Jeesus Kristus, jonka kanssa JHWH on; Joh. 16:32,!- veli.vapaa
Mohikaani_27 kirjoitti:
meille joilla on Raamattu, ja siitä myös Uusitestamentti. Meidän ei tarvitse funtsata sitä ollenkaan, missä nimessä kaste tapajhtuu. Jeesus antoi täysin selvän käskyn: "< Kastakaa Isän pojan ja Pyhän Hengen nimeen. >" kaikki mitä tuohon lisätään, tai pois otetaan, on pahasta.
* Käsky todistaa myös Jumalan kolminaisuudesta, sekä Jeesuksen ja Pyhän Hengen olevan Jumala. Jeesus puhuu NIMEEN, ei nimimiin ?aina vain Jeesuksen nimessä, myös kastoivat Jeesuksen nimeen. Eikö olisi parempi, että kolminaisuusoppi muuttaisi kastesanat muotoon, "kastan sinut kolminaisuusopin nimeen".
Silloin asia olisi aivan selvä, eli kastetaan opin nimeen, ei Jeesuksen. veli.vapaa kirjoitti:
aina vain Jeesuksen nimessä, myös kastoivat Jeesuksen nimeen. Eikö olisi parempi, että kolminaisuusoppi muuttaisi kastesanat muotoon, "kastan sinut kolminaisuusopin nimeen".
Silloin asia olisi aivan selvä, eli kastetaan opin nimeen, ei Jeesuksen.hylkäisit Jeesuken optetuksen, niinkö? Jeesus opetti kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen!
- veli.vapaa
Il-Mari kirjoitti:
hylkäisit Jeesuken optetuksen, niinkö? Jeesus opetti kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen!
lahkolaiset voivat selventää kastettaan sanomalla, "minä kastan sinut kolminaisuusopin mukaan..."
- ?
ekivaari kirjoitti:
43 "Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee OMASSA NIMESSÄÄN, niin hänet te otatte vastaan."
Isän nimi on; JHWH, pojan nimi on Jeesus Kristus, jonka kanssa JHWH on; Joh. 16:32,!on merkittynä nuo kirjaimet:JHWH?
- Betsy67
omikseen jo Golgatalla vuodattaessaan synnittömän verensä
ja antaessaan henkensä rangaistukseksi ihmiskunnan synneistä?
Eikö tämä Jeesuksen lunastus ole Jumalasta katsoen täytetty, ja loppuun saatettu jo?
Sen toteutuminen meidän kohdallamme tapahtuu vasta silloin uskossa, kun syntisinä
turvaamme Jeesuksen lunastukseen ja sovitukseen ja pyydämme anteeksiantoa.
Jeesus opettaa, että taivasten valtakuntaan pääse, eikä Jumalan valtakuntaa näe,
ellei ole uudestisyntynyt ylhäältä. (Joh.3:3 ja 5) (1.Piet.1:23, Jaak.1:18)
Eli Jumalan lapsiksi synnymme Jumalan Elävän ja Pysyvän Sanan - Jeesuksen - kautta.
Toteuttaja on Pyhä Henki, sillä Hän tulee henkeemme asumaan uudestisyntymisessä.
Jumala sinetöi Hengellään meidät lapsikseen (Ef.1:13) ja tämä sinetti on
pelastuksemme takuuna jokaiselle, joka kilvoittelee uskossa.
Sinetin voi murtaa sisältäpäin, antamalla epäuskon vallata elämänsä,
josta seuraa elämä, joka paljastaa että "kenen voittama joku on, sen oma hän on"
Tässä ei ole kysymys lankeemuksesta, vaan jatkuvasta Jeesuksen tappamisesta epäuskolla
ja itsensä aktiivisesta antamisesta(suostumisesta) lihan/langenneen luonnon/paholaisen käyttöön.
Siltikin, niin kauan kuin olemme tässä armon ajassa, on jokaiselle tarjolla
armo Jeesuksessa Kristuksessa ja Hänen maahan vuotaneessa sovintoveressään.
(Hebr.6:4 - 6) (Joh.12: 46 - 18) (Joh.3: 16)
Nyt on siis armon aika menossa ja Jeesus tahtoo pelastaa.
Armo Hänessä riittää kaikenlaisten syntien yli,
jopa tekopyhyyden ja harhaoppienkin kukistamiseksi, Hänen tuntemisensa kautta)
Totta, on ehkä tyhmää kirjoittaa näistä, kun "kaikki" nämä jo tietävät, mutta ehkä joku
ei tiedä niinkuin tietää tulee...
en minäkään tiedä kaikkea niinkuin ehkä jonakin päivänä tulen tietämään, Jumalan armosta.
Armohan meitä kasvattaa. Jeesuksen tunteminen lisääntyy.
Mitä suurempi hallintavalta Hänellä on elämässämme, sitä enemmän saamme
ihmetellen nähdä ja katsella Hänen armotekojaan.
Siunausta- WeijoLindroos
Aamen! Vain Jeesuksen veri puhdistaa synnistä sellaisen, joka katuu syntejään sekä tunnustaa ja hylkää syntielämänsä ottaen vastaan ylösnousseen Jeesuksen Kristuksen syntiensä sovittajaksi ja elämänsä Herraksi!
Kiitos Herralle!
Lisää rakkautta Jumalan Totuuteen ja lisää Totuutta Jumalan rakkauteen!!!
Mielessäni on ollut, että kaikki opetukset tulee asettaa siihen, miten alkuseurakunta uskoi ja toimi. Emme voi ajatella, että esim. Pietari toimi väärin antaessaan opetuksen, että tulee kastaa Jeesuksen Nimeen. Apt. 2:38 ja 10:48 ym. Samoin opetti Paavali. Apt. 19:5 ja Kol. 3:17.
Alkuseurakunnan toiminta ei ollut ristiriidassa Jeesuksen sanojen kanssa.
Ajatelkaapa tilannetta, kun Pietari oli kuulemassa Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä (Matt. 28:19,20), ja kymmenen päivän kuluttua antoi kehotuksen kuulijoilleen ottaa kaste Jeesuksen Nimeen; Apt.2:38. Siinä ei ollut ristiriitaa. Pietari käsitti meitä paremmin, mitä Jeesus tarkoitti sanoillaan Matt. 28:19-20. On hyvä luottaa siihen, koska Raamattu opettaa sen niin.
Helluntaiseurakunnissa on opetettu 1950 luvulta asti, että kaikki kastetaan asetussanoilla:
"Kastaan sinut oman suusi tunnustuksen nojalla ... .... Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen, Jeesukseen Kristukseen!"
Mielestäni tuo on hyvä kastekaava, vaikka apostolit eivät sellaista aivan siinä muodossa käyttäneetkään. Se on kuitenkin kaste Jeesukseen Kristukseen. Ja "kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet". Gal. 3:27.
- Sivuhuomautuksena sanon vaan, että jumaluusoppi on jo selvitetty. Lukekaa se jaikalin ym. veljien aikaisemmista kirjoituksista. Sekin asia on niin kuin Raamattu sen sanoo. Mm. Matt.1:23. - veli.vapaa
WeijoLindroos kirjoitti:
Aamen! Vain Jeesuksen veri puhdistaa synnistä sellaisen, joka katuu syntejään sekä tunnustaa ja hylkää syntielämänsä ottaen vastaan ylösnousseen Jeesuksen Kristuksen syntiensä sovittajaksi ja elämänsä Herraksi!
Kiitos Herralle!
Lisää rakkautta Jumalan Totuuteen ja lisää Totuutta Jumalan rakkauteen!!!
Mielessäni on ollut, että kaikki opetukset tulee asettaa siihen, miten alkuseurakunta uskoi ja toimi. Emme voi ajatella, että esim. Pietari toimi väärin antaessaan opetuksen, että tulee kastaa Jeesuksen Nimeen. Apt. 2:38 ja 10:48 ym. Samoin opetti Paavali. Apt. 19:5 ja Kol. 3:17.
Alkuseurakunnan toiminta ei ollut ristiriidassa Jeesuksen sanojen kanssa.
Ajatelkaapa tilannetta, kun Pietari oli kuulemassa Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä (Matt. 28:19,20), ja kymmenen päivän kuluttua antoi kehotuksen kuulijoilleen ottaa kaste Jeesuksen Nimeen; Apt.2:38. Siinä ei ollut ristiriitaa. Pietari käsitti meitä paremmin, mitä Jeesus tarkoitti sanoillaan Matt. 28:19-20. On hyvä luottaa siihen, koska Raamattu opettaa sen niin.
Helluntaiseurakunnissa on opetettu 1950 luvulta asti, että kaikki kastetaan asetussanoilla:
"Kastaan sinut oman suusi tunnustuksen nojalla ... .... Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen, Jeesukseen Kristukseen!"
Mielestäni tuo on hyvä kastekaava, vaikka apostolit eivät sellaista aivan siinä muodossa käyttäneetkään. Se on kuitenkin kaste Jeesukseen Kristukseen. Ja "kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet". Gal. 3:27.
- Sivuhuomautuksena sanon vaan, että jumaluusoppi on jo selvitetty. Lukekaa se jaikalin ym. veljien aikaisemmista kirjoituksista. Sekin asia on niin kuin Raamattu sen sanoo. Mm. Matt.1:23.antaa vastuksen siihen, mitä tuolla ylempänä kysyin? Kysyn vain siksi, että sinullakin on varmaan käsitys siitä mitä kyselin?
- kato tarkemmin.
veli.vapaa kirjoitti:
antaa vastuksen siihen, mitä tuolla ylempänä kysyin? Kysyn vain siksi, että sinullakin on varmaan käsitys siitä mitä kyselin?
vastasi sulle,.
- veli.vapaa
kato tarkemmin. kirjoitti:
vastasi sulle,.
omaa käsitystä, koska varmaan hän osaa/haluaa siihen vastata.
- WeijoLindroos
veli.vapaa kirjoitti:
omaa käsitystä, koska varmaan hän osaa/haluaa siihen vastata.
Tämä ei kuulu tähän keskusteluun. Mutta vastaan nyt lyhyesti. Toivottavasti ei sitten jatketa jumlauusasiaa tässä ketjussa enempää.
Vaikka ihmiset antavat lapsilleen nimen Jeesus tai Immanuel, niin ei heistä sillä tule Jumalia!
Jeesus Kristus, Immanuel oli ja on ainutlaatuinen "Jumala meidän kanssamme". Matt. 1:23.
"Sillä Hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli Hänelle tämä ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt." 2 Piet. 1:17. - veli.vapaa
WeijoLindroos kirjoitti:
Tämä ei kuulu tähän keskusteluun. Mutta vastaan nyt lyhyesti. Toivottavasti ei sitten jatketa jumlauusasiaa tässä ketjussa enempää.
Vaikka ihmiset antavat lapsilleen nimen Jeesus tai Immanuel, niin ei heistä sillä tule Jumalia!
Jeesus Kristus, Immanuel oli ja on ainutlaatuinen "Jumala meidän kanssamme". Matt. 1:23.
"Sillä Hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli Hänelle tämä ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt." 2 Piet. 1:17.Oma käsitykseni on, että Jeesus sai kaiken vallan ainoalta Jumalaltaan ja Isältä, joka on hierarkiassa aina korkeammalla kuin Poika.
Joh. 17:3
Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka YKSIN olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Mitä taas tulee Immanuel nimeen, sniin nimi tarkoittaa " jumala meidän kanssamme", mutta nytkin elävistä Immanuel-nimisistä miehistä ei yksikään ole jumala. Se on pelkkä nimellinen merkitys, kuten Pietari tarkoittaa kalliota.
Mikäli tutkit Jesaja 7:14 mainittua Immanuelia, niin toteat, ettei kysessä ole Jeesus vaan ennustus maallisesta kuninkaasta, joita VT:ssä kutsuttiin jumaliksi.
2. Moos. 7:1
Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä asetan sinut jumalaksi faraolle, ja veljesi Aaron on oleva sinun profeettasi.
Mutta kiitän vastauksesta. - kallio..
veli.vapaa kirjoitti:
Oma käsitykseni on, että Jeesus sai kaiken vallan ainoalta Jumalaltaan ja Isältä, joka on hierarkiassa aina korkeammalla kuin Poika.
Joh. 17:3
Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka YKSIN olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Mitä taas tulee Immanuel nimeen, sniin nimi tarkoittaa " jumala meidän kanssamme", mutta nytkin elävistä Immanuel-nimisistä miehistä ei yksikään ole jumala. Se on pelkkä nimellinen merkitys, kuten Pietari tarkoittaa kalliota.
Mikäli tutkit Jesaja 7:14 mainittua Immanuelia, niin toteat, ettei kysessä ole Jeesus vaan ennustus maallisesta kuninkaasta, joita VT:ssä kutsuttiin jumaliksi.
2. Moos. 7:1
Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä asetan sinut jumalaksi faraolle, ja veljesi Aaron on oleva sinun profeettasi.
Mutta kiitän vastauksesta.tarkoittanut Pietari-nimeä, kun Jeesus sanoi rakentavansa seurakunnan tälle kalliolle, jota tuonelan portitkaan eivät voita, vaan sillä Jeesus tarkoitti Kristus-kalliota, olihan Pietari juuri tunnustanut Jeesuksen elävän Jumalan Pojaksi ja Kristukseksi.
1kor.9:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä
juomaa. Sillä he joivat hengellisestä KALLIOSTA,joka heitä seurasi; ja SE KALLIO OLI KRISTUS.
Jeesus puhui myös vertauksen kahdesta rakentajasta, miten toinen rakensi hiekalle, ja kun rankkasateet tulivat, se sortui ja sen sortuminen oli suuri.
Toinen rakensi kalliolle ja sitä eivät rankkasateet heiluttaneet.
Muuta perustusta ei kukaan voi panna kuin mikä pantu on , ja se on Kristus Jeesus. - veli.vapaa
kallio.. kirjoitti:
tarkoittanut Pietari-nimeä, kun Jeesus sanoi rakentavansa seurakunnan tälle kalliolle, jota tuonelan portitkaan eivät voita, vaan sillä Jeesus tarkoitti Kristus-kalliota, olihan Pietari juuri tunnustanut Jeesuksen elävän Jumalan Pojaksi ja Kristukseksi.
1kor.9:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä
juomaa. Sillä he joivat hengellisestä KALLIOSTA,joka heitä seurasi; ja SE KALLIO OLI KRISTUS.
Jeesus puhui myös vertauksen kahdesta rakentajasta, miten toinen rakensi hiekalle, ja kun rankkasateet tulivat, se sortui ja sen sortuminen oli suuri.
Toinen rakensi kalliolle ja sitä eivät rankkasateet heiluttaneet.
Muuta perustusta ei kukaan voi panna kuin mikä pantu on , ja se on Kristus Jeesus.siitä, mitä joku nimi tarkoittaa. Simon Pietari alunperin Keefas tarkoitti kiveä, kalliota. Kreikankielinen sana Petros, joka on käännös aramean kielisestä nimestä Cephaks, tarkoittaen kiveä. Jeesus antoi tuon nimen apostoli Simonille.
Samoin nimi Paavali ( Paulus) tarkoittaa pientä, nöyrää, ja Johannes tarkoittaa " Jumala on armollinen".
Eli kun miehellä on nimi Immanuel, se tarkoittaa "jumala meidän kanssamme", muttei nimen kantaja silti ole jumala. Tästä kai olemme samaa mieltä.
- Diana-ad-rem
liitetään kasteessa.
Juudaan ei pääse Jeesuksen nimellä, koska juutalaisille on vain yksi nimi, Jumala YHWH, ja se ei ole sama
kuin Jeesus Galileasta.
Paavali sanoo: Johannes 17
11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät NIMESSÄSI, JONKA SINÄ OLET MINULLE ANTANUT, että he olisivat yhtä niin kuin mekin.
12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät SINUN NIMESSÄSI, JONKA SINÄ OLET MINULLE ANTANUT, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
26 Ja MINÄ OLEN TEHNYT SINUN NIMESI HEILLE TUNNETUKSI ja TEEN VASTAKIN, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
Jeesuksen opetuksen mukaan on kysymys vain YHDESTÄ NIMESTÄ; Isän nimestä, JHWH, eikä kolmesta nimestä! Miksi tämä JEESUKSEN opetus ei mene perille?- veli.vapaa
että kolminaisuusoppi on tehty niin uskottavaksi teoreettiseksi uskomukseksi, että se on ohittanut Jeesuksen sanat ja opetuksen. Sellaisesta toiminnasta Jeesus toteaisi.
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se SANA, JONKA MINÄ OLEN PUHUNUT, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Tämä jae erityisen selvästi osoittaa, että SANA on evankeliumi eikä Jeesus taikka Jeesuksen persoona, koska Hän sanoo.. se SANA, jonka MINÄ olen puhunut. Ja jokainen SANA tuli Jeesukselle Jumalalta, joten silloin SANA tarkoittaa julistettua Jumalan SANAA.
1. Johannes 4
8 "Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä JUMALA ON RAKKAUS.
16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä"
Johannes 5
20 "Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaiken, mitä itse tekee. Hän näyttää Pojalle vielä suurempiakin tekoja, sellaisia, että hämmästytte."
Isä rakastaa sanaansa, joka on hänen oma poikansa, Kristus, Voideltu elämä. Sana on isän rakkauden kohde, objekti, jossa koko ihmiskunta on;
Johannes 3
16 "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."- Ville-Hart
Hyvä herra Lindroos, minulla on oma mielipiteeni edustamasi liikkeen opetuksista ja näkemyksistä. Joissain aikaisemmissa viesteissä olen sen tehnyt selväksi, joten ei siitä sen enempää.
Olen kiinnostunut tuosta näkemyksestä, että Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimet ovat titteleitä. Voisitko kertoa, millä tällä tarkoitat? Mitä tarkoittaa titteli? Yritän ymmärtää, miten edustamassasi liikkeessä ajatellaan ja haluan vertailla sitä alkukristilliseen ajatteluun (eli mitä itse katson edustavani).
Toisekseen, mistä mielestäsi Matteuksen evankeliumin kastekäsky sitten on peräisin? Osa ihmisistä pitää sitä lisäyksenä tai väärennöksenä enkä ole kertaakaan ymmärtänyt, että mistä ihmeestä moinen perätön väite on peräisin. En odota, että ajattelet edellämainitsemallani tavalla. Asiasta tekee mielenkiintoisen se, että tuo kastekäsky Jumalan kolminaisuuden nimeen on vanhimmissa käsikirjoituksissa... Eli se kuuluu alun perin Matteuksen tekstiin.
Kysyn omasta mielenkiinnostani. Kyse on sekä kasteasiasta että Jumala-kuvasta yhtä aikaa. Se liittyy juuri tuohon Jumalan nimeen.
Kunnioituksella.ei ole yhtään saatavissa, ellei niitä ole Vatikaanin valtavassa kirja-arkistossa, johon on erittäin vaikea päästä sitä tarkastamaan. Alkuperäisten apostolien muistikirjojen kopioinnin jälkeen alkuperäiset apostolien kirjoitukset piti luovuttaa Paaville, joka määräsi kiduttamaan ja tappamaan ne alkuperäisten kirjoitusten hallussaan pitäjät. Esimerkiksi kirkkoisä Origines oli yksi tällainen kiduttamalla tapettu
Katakombit ja esikristittyjen vainot:
"Erinomaisen lahjakas ja sivistynyt kirkkoisä Origines, (n. 182–254) pantiin kahleisiin ja häntä kidutettiin ja uhattiin polttaa, mutta mikään ei järkyttänyt hänen mielenlujuuttaan."siihen, että alkuperäiset apostolien muistiinpanot piti Paavien ja piispojen vaatimuksesta ehdottomasti polttaa ja tuhota? Jotta kopioitaessa kirjoituksiin tehdyt muutokset eivät paljastuisi!
- Ville-Hart
ekivaari kirjoitti:
siihen, että alkuperäiset apostolien muistiinpanot piti Paavien ja piispojen vaatimuksesta ehdottomasti polttaa ja tuhota? Jotta kopioitaessa kirjoituksiin tehdyt muutokset eivät paljastuisi!
Hyvä ekivaari, tätä näkökulmaa olen alkanut kutsua salaliittoteoriaksi. Ihmettelen, että joidenkin kristittyjen tai kristityiksi itseään väittävien keskuudessa sellaista levitetään. Olen itse akateemisen teologisen koulutuksen saanut ja olen lukenut kriittiseen tutkimukseen perustuvia teoksia Raamatun historiasta ja kristillisten oppien muotoutumisesta. Yhdessäkään niistä en ole tämänkaltaista tietoa tuotu esille. Akateeminen teologinen tutkimus on kriittistä ja aineistoihin perustuvaa. Tutkimus pyrkii tuottamaan objektiivista tietoa eikä sitoudu minkäänlaisiin hengellisiin tutkimustulostoiveisiin. Joten tutkimusta koskien on turhaa yrittää väittää, että kirkot pyrkisivät manipuloimaan niitä siten, että ne olisivat sille mieluisia.
Olen kohdannut erilaisia tulkintoja ja väitteitä tutkijoilta, osa vakavasti otettavia, osa todella surkeita. Erilaisia väitteitä tulee jatkuvasti vastaan. Osa kirpaisee kovaa, osa on omaa näkemystä tukevia.
Joten, haluaisin tietää, että millä perustelet väitteesi ekivaari-hyvä? Minä haluan tietää sen väitteen alkuperän, kuka sen on esittänyt, millä sitä perustellaan, mihin aineistoon se perustuu? Onko asiasta teoksia tai tekstiä, johon voi itse tutustua? Jos tästä ei ole olemassa minkäänlaista kunnolla perusteltua ja koeteltua materiaalia, niin se on silloin urbaani legenda, joka saa perustuksensa ainoastaan väittäjän mielipiteestä. Eli väitteen esittäjä on tätä mieltä ja asia on näin, koska väittäjä niin sanoo. Pidän väitettä itse urbaanina legendana, jonka pohja on yksistään väitteen esittäjän katolisuusvastaisuus tai hengellistä instituutiota kohtaan tuntema paheksunta. Pyydän, antakaa perustelunne. Tahdon punnita väitettä ja omaa näkemystäni, kumpi on pätevämpi. - WeijoLindroos
Ensin on korjattavaa. En ole herra. Jeesus on ainoa Herrani!
En myöskään edusta mitään uskonnollista liikettä. Edustan ennen muuta ylösnoussutta Jeesusta Kristusta ja sitten Hänen ruumistaan eli ainoaa Raamatun tuntemaa seurakuntaa. 1 Kor. 12:27. Se on se sama seurakunta, jonka Jeesus perusti Golgatan ristillä verellään ja kuolemallaan.
Ihmettelen suuresti, jos joku ei ymmärrä, että esim minun tyttäreni nimi ei ole tytär. "Tytär" on titteli; samoin on "poika", "äiti" ja "isä".
Kuvitellaan, että antaisin sinun tehtäväksesi mennä kastamaan ihminen "minun ja poikani nimeen". Sitten seisoisit kastealtaassa kastettavan kanssa. Mieleesi tulisi, että mitä siellä sanot. Muistaisit käskyni: "minun ja poikani nimeen". Sanoisitko siis siellä, että "kastan sinut minun ja poikani nimeen"? Et varmaankaan. Ottaisit selville, mikä minun ja poikani nimi on. Kastaisit sitten lausumalla kastan sinut Lindroosin nimeen. Minun ja poikani nimi tulisi siinä esille. Tarkalleen saman ajatuskaavan mukaan menee Matteuksen lähetyskäskyn toteuttaminen. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimi on JEESUS! / Kastaessa ei siis tule sanoa "isänpojanjapyhänhengennimeen", vaan kastaa siihen NImeen, josta on kysymys. Kysymys on JEESUKSEN NIMESTÄ.
Katso edellisistä viesteistä Raamatun kohdat!
Ihmettelen myös Mohikaanin väitettä, että alkuseurakunnan kristityt muka tekivät väärin kastaessaan vain Jeesuksen Nimeen. ??? Se on vakava syytös! - WeijoLindroos
WeijoLindroos kirjoitti:
Ensin on korjattavaa. En ole herra. Jeesus on ainoa Herrani!
En myöskään edusta mitään uskonnollista liikettä. Edustan ennen muuta ylösnoussutta Jeesusta Kristusta ja sitten Hänen ruumistaan eli ainoaa Raamatun tuntemaa seurakuntaa. 1 Kor. 12:27. Se on se sama seurakunta, jonka Jeesus perusti Golgatan ristillä verellään ja kuolemallaan.
Ihmettelen suuresti, jos joku ei ymmärrä, että esim minun tyttäreni nimi ei ole tytär. "Tytär" on titteli; samoin on "poika", "äiti" ja "isä".
Kuvitellaan, että antaisin sinun tehtäväksesi mennä kastamaan ihminen "minun ja poikani nimeen". Sitten seisoisit kastealtaassa kastettavan kanssa. Mieleesi tulisi, että mitä siellä sanot. Muistaisit käskyni: "minun ja poikani nimeen". Sanoisitko siis siellä, että "kastan sinut minun ja poikani nimeen"? Et varmaankaan. Ottaisit selville, mikä minun ja poikani nimi on. Kastaisit sitten lausumalla kastan sinut Lindroosin nimeen. Minun ja poikani nimi tulisi siinä esille. Tarkalleen saman ajatuskaavan mukaan menee Matteuksen lähetyskäskyn toteuttaminen. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimi on JEESUS! / Kastaessa ei siis tule sanoa "isänpojanjapyhänhengennimeen", vaan kastaa siihen NImeen, josta on kysymys. Kysymys on JEESUKSEN NIMESTÄ.
Katso edellisistä viesteistä Raamatun kohdat!
Ihmettelen myös Mohikaanin väitettä, että alkuseurakunnan kristityt muka tekivät väärin kastaessaan vain Jeesuksen Nimeen. ??? Se on vakava syytös!Kannattaa opiskella seuraava asiakokonaisuus:
Raamatun opetuksen mukaan Jeesus toimi Isänsä Nimessä. ”Minä olen ilmoittanut sinun Nimesi ihmisille…” (Joh.17:6). Minkä Nimen Jeesus ilmoitti? = ”Pyhä Isä, varjele heidät Nimessäsi, jonka olet minulle antanut…” (Joh.17:11,12). ".. sinun on annettava Hänelle Nimi Jeesus..." (Matt. 1:21). ”Minä olen tehnyt Sinun Nimesi heille tunnetuksi…” (Joh.17:26). ”Minä olen tullut Isäni Nimessä…” (Joh.5:43). = "Immanuel, Jumala meidän kanssamme" (Matt. 1:23).
”Hoosianna, siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran Nimeen, Israelin kuningas” (Joh.12:13, 28).
”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa…” (2 Kor.5:19).
Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat ainoastaan Jeesuksen Kristuksen siunatussa Nimessä.
”Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, KAIKKI tehkää Herran Jeesuksen Nimessä” (Kolos.3:17). Mitään poikkeusta ei ole.
”Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta Nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman” (Apt.4:12).
Näin se on Raamatussa.
Katso lisää tästä linkistä:
http://www.Jeesus-on-Herra.com
_______________________________ - Betsy67
WeijoLindroos kirjoitti:
Kannattaa opiskella seuraava asiakokonaisuus:
Raamatun opetuksen mukaan Jeesus toimi Isänsä Nimessä. ”Minä olen ilmoittanut sinun Nimesi ihmisille…” (Joh.17:6). Minkä Nimen Jeesus ilmoitti? = ”Pyhä Isä, varjele heidät Nimessäsi, jonka olet minulle antanut…” (Joh.17:11,12). ".. sinun on annettava Hänelle Nimi Jeesus..." (Matt. 1:21). ”Minä olen tehnyt Sinun Nimesi heille tunnetuksi…” (Joh.17:26). ”Minä olen tullut Isäni Nimessä…” (Joh.5:43). = "Immanuel, Jumala meidän kanssamme" (Matt. 1:23).
”Hoosianna, siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran Nimeen, Israelin kuningas” (Joh.12:13, 28).
Näin se on Raamatussa.
_______________________________Kiitos Herralle...linkkiä en avannut, mutta lyhyt ja ytimekäs vastaus
on todella Raamatun oikea ilmoitus, Isän tahto.
Aikoinaan jouduin paneutumaan näihin asioihin erikoisen paljon,
koska vuosia olin tekemisissä pisteitä keräävän uskonnollisen järjestön
edustajien kanssa.
Siunausta sinulle ja perheellesi. - veli.vapaa
WeijoLindroos kirjoitti:
Näin se on Raamatussa.
_______________________________toimia Nokian nimessä, muttei silti ole itse Nokia.
- Ville-Hart
WeijoLindroos kirjoitti:
Näin se on Raamatussa.
_______________________________Hyvä Weijo Lindroos, kiitos vastauksistasi. Ne auttoivat hahmottamaan tämänkaltaista Raamatun tulkintaa, jota sinä ja edustamasi uskonnollinen liike, tämä se omasta näkökulmastani on, edustaa. En voi olla tulkinnoissasi kanssasi samaa mieltä. Kysyin koska halusin ymmärtää mistä ns. Jumalan seurakunnan ajattelussa on kyse. Tiedän, ettet pidä edustamaani luterilaista kirkkoa oikeana Jumalan seurakuntana, mutta en itsekään pidä sinunkaan seurakuntaasi. Minulle kirkkoni on aito Jumalan seurakunta, jossa on aito apostolinen usko, ja tämän seurakunnan on Kristus itse perustanut. Sen perustuksena, uskona ja julistuksena on Kristuksen lunastustyö eikä mikään muu. Mutta myönnän, että kirkkoni sisällä on kaikenlaista sontaa julistuksessa, mutta samalla siellä on kristittyjä, jotka taistelevat harhoja vastaan.
On mielenkiintoista, että tavallinen kohteliaisuussana 'herra', tulkitaan tällä tavalla. Se hymyilyttää, sillä en millään muotoa viitannut sillä Jumalaan, vaan ihan perus hyviin tapoihin osoittaa kunnioitusta toista ihmistä kohtaan. Mielenkiintoista oli huomata, että Jeesuksen sanat kutsua ainoastaan Jumalaa isäksi tai Herraksi, ilmeni tällä tavalla. No, kukin käsittää asian tavallaan. Ei siitä sen enempää.
Oli mielenkiintoista lukea käsityksesi Jumalan nimestä, siis miten tulkitset sanaa 'nimi' Raamatussa. Vastauksesi kautta avautui tarkemmin, mitä tarkoitat tittelillä. Nyt ymmärrän, kiitos vastauksestasi. Kuten kirjoitin, en ole samaa mieltä. Itse ajattelen perinteisesti alkukristilliseen tapaan, että Jumalan nimi on juuri Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Nimimerkki 'Mohikaani' on väärässä, jos hän tosiaan väitti (toisen käden tietoa jo), että Raamatussa Jeesuksen nimeen kastaminen oli väärin. Se ei ollut väärin, vaan ihan oikein silloin. Tosin käytäntö muuttui, sillä kristityt ymmärsivät Jumalan toimivan Kristuksessa ja Pyhässä Hengessä koko ajan, hän on läsnä Kristuksessa ja Pyhässä Hengessä. Jumala on toimiva ja elävä, joka on läsnä. Tätä kautta jo syntyi jo laajempi kastekaava, eli kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Nimeen-sana viittaa yksistään Jumalaan, siihen että Jumala toimii kokonaisvaltaisesti Isänä, Pojassa ja Pyhässä Hengessä. Uudessa testamentissa on jo alkeita siihen oppiin, jota kutsutaan kolminaisuusopiksi (1. Kor. 12:4-6; 2. Kor. 13:14; Joh. 14:16-17;1. Joh. 5:5-6; 1. Piet. 4:6; Ilm. 1:4-5). Isä, Poika ja Pyhä Henki on erotettu selkeästi toisistaan ja heistä puhutaan ihan omina subjekteinaan. Ja sitten pitäisi puhua vielä yhdestä Jumalasta sekä Isästä, Kristuksesta ja Pyhästä Hengestä... Kolminaisuusoppi on muotoiltu sen Raamatussa olevan Jumalan ilmoituksen pohjalta, missä Jumala paljastaa salaisuuttaan (kuka hän on ja millainen hän on) toiminnallaan, teoillaan ja työllään. Sen voit varmasti allekirjoittaa, ettei kukaan muu kuin Jumala voi olla pelastaja, näin Hän ainakin itse ilmoittaa olevansa ainoa Pelastaja/Vapahtaja esim. Jes. 43:3. Tätä kautta avautuu käsitys pelastuksesta yksistään Jumalan kokonaisvaltaisena työnä: Uskovan pelastus on se, että Isä luo hänet uudeksi, hän saa Kristuksen pelastustyön omakseen ja Pyhä Henki pyhittää hänet. Tästä näkökulmasta, kokonaisvaltaisesta Jumalan työstä, avautuu myös Isä, Poika ja Pyhä Henki yhdessä Jumalan nimenä eivätkä minään titteleinä.
Itse käsitän sana 'nimi' ilmauksena siitä, kenen lähettämänä Jeesus toimi. Se ei viittaa Kristuksen nimeen, vaan Isän, Jumalan nimeen. Jeesus toimi ns. Isän "nimissä", hän lähettämänään, hän tahtonsa mukaan, hänestä julistaen ja täyttäen lähettäjän hänelle antaman tehtävän. Nimi-sanan merkitys vaihtelee eri Raamatun kohtien mukaan, eli ne toisinaan viittaavat Jeesukseen, toisinaan Isään. Ja Jeesuksen sanoessa, että hän toimii Isän nimessä, ei minusta millään muotoa voi viitata siihen, että Isän nimi olisi Jeesus. Ei, vaan tällöin on kyse kahdesta erillisestä subjektista. 'Nimi' käsittää sen kaiken mitä Jumala tekee ja sanoo.
Jep, näin itse tulkitsen Raamattua ja pidän sitä perusteltuna. En koe enempää tarvettaa jatkaa tätä keskustelua. Sain vastauksen kysymykseeni, joten paljon kiitoksia vaivoistasi. Raamatun kommentaarit pystyvät avaamaan Matteuksen evankeliumin lopun lähetyskäskyä kastamisesta tarkemmin. Henkilökohtaisesti sanon sen, että rukoilen puolestasi, että Raamatun sanoma Jumalasta ja pelastuksesta Jumalan kokonaisvaltaisena avautuisi sinulle kirkkaana. Hyvää loppusyksyä! - Kallis Nimi.
Ville-Hart kirjoitti:
Hyvä Weijo Lindroos, kiitos vastauksistasi. Ne auttoivat hahmottamaan tämänkaltaista Raamatun tulkintaa, jota sinä ja edustamasi uskonnollinen liike, tämä se omasta näkökulmastani on, edustaa. En voi olla tulkinnoissasi kanssasi samaa mieltä. Kysyin koska halusin ymmärtää mistä ns. Jumalan seurakunnan ajattelussa on kyse. Tiedän, ettet pidä edustamaani luterilaista kirkkoa oikeana Jumalan seurakuntana, mutta en itsekään pidä sinunkaan seurakuntaasi. Minulle kirkkoni on aito Jumalan seurakunta, jossa on aito apostolinen usko, ja tämän seurakunnan on Kristus itse perustanut. Sen perustuksena, uskona ja julistuksena on Kristuksen lunastustyö eikä mikään muu. Mutta myönnän, että kirkkoni sisällä on kaikenlaista sontaa julistuksessa, mutta samalla siellä on kristittyjä, jotka taistelevat harhoja vastaan.
On mielenkiintoista, että tavallinen kohteliaisuussana 'herra', tulkitaan tällä tavalla. Se hymyilyttää, sillä en millään muotoa viitannut sillä Jumalaan, vaan ihan perus hyviin tapoihin osoittaa kunnioitusta toista ihmistä kohtaan. Mielenkiintoista oli huomata, että Jeesuksen sanat kutsua ainoastaan Jumalaa isäksi tai Herraksi, ilmeni tällä tavalla. No, kukin käsittää asian tavallaan. Ei siitä sen enempää.
Oli mielenkiintoista lukea käsityksesi Jumalan nimestä, siis miten tulkitset sanaa 'nimi' Raamatussa. Vastauksesi kautta avautui tarkemmin, mitä tarkoitat tittelillä. Nyt ymmärrän, kiitos vastauksestasi. Kuten kirjoitin, en ole samaa mieltä. Itse ajattelen perinteisesti alkukristilliseen tapaan, että Jumalan nimi on juuri Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Nimimerkki 'Mohikaani' on väärässä, jos hän tosiaan väitti (toisen käden tietoa jo), että Raamatussa Jeesuksen nimeen kastaminen oli väärin. Se ei ollut väärin, vaan ihan oikein silloin. Tosin käytäntö muuttui, sillä kristityt ymmärsivät Jumalan toimivan Kristuksessa ja Pyhässä Hengessä koko ajan, hän on läsnä Kristuksessa ja Pyhässä Hengessä. Jumala on toimiva ja elävä, joka on läsnä. Tätä kautta jo syntyi jo laajempi kastekaava, eli kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Nimeen-sana viittaa yksistään Jumalaan, siihen että Jumala toimii kokonaisvaltaisesti Isänä, Pojassa ja Pyhässä Hengessä. Uudessa testamentissa on jo alkeita siihen oppiin, jota kutsutaan kolminaisuusopiksi (1. Kor. 12:4-6; 2. Kor. 13:14; Joh. 14:16-17;1. Joh. 5:5-6; 1. Piet. 4:6; Ilm. 1:4-5). Isä, Poika ja Pyhä Henki on erotettu selkeästi toisistaan ja heistä puhutaan ihan omina subjekteinaan. Ja sitten pitäisi puhua vielä yhdestä Jumalasta sekä Isästä, Kristuksesta ja Pyhästä Hengestä... Kolminaisuusoppi on muotoiltu sen Raamatussa olevan Jumalan ilmoituksen pohjalta, missä Jumala paljastaa salaisuuttaan (kuka hän on ja millainen hän on) toiminnallaan, teoillaan ja työllään. Sen voit varmasti allekirjoittaa, ettei kukaan muu kuin Jumala voi olla pelastaja, näin Hän ainakin itse ilmoittaa olevansa ainoa Pelastaja/Vapahtaja esim. Jes. 43:3. Tätä kautta avautuu käsitys pelastuksesta yksistään Jumalan kokonaisvaltaisena työnä: Uskovan pelastus on se, että Isä luo hänet uudeksi, hän saa Kristuksen pelastustyön omakseen ja Pyhä Henki pyhittää hänet. Tästä näkökulmasta, kokonaisvaltaisesta Jumalan työstä, avautuu myös Isä, Poika ja Pyhä Henki yhdessä Jumalan nimenä eivätkä minään titteleinä.
Itse käsitän sana 'nimi' ilmauksena siitä, kenen lähettämänä Jeesus toimi. Se ei viittaa Kristuksen nimeen, vaan Isän, Jumalan nimeen. Jeesus toimi ns. Isän "nimissä", hän lähettämänään, hän tahtonsa mukaan, hänestä julistaen ja täyttäen lähettäjän hänelle antaman tehtävän. Nimi-sanan merkitys vaihtelee eri Raamatun kohtien mukaan, eli ne toisinaan viittaavat Jeesukseen, toisinaan Isään. Ja Jeesuksen sanoessa, että hän toimii Isän nimessä, ei minusta millään muotoa voi viitata siihen, että Isän nimi olisi Jeesus. Ei, vaan tällöin on kyse kahdesta erillisestä subjektista. 'Nimi' käsittää sen kaiken mitä Jumala tekee ja sanoo.
Jep, näin itse tulkitsen Raamattua ja pidän sitä perusteltuna. En koe enempää tarvettaa jatkaa tätä keskustelua. Sain vastauksen kysymykseeni, joten paljon kiitoksia vaivoistasi. Raamatun kommentaarit pystyvät avaamaan Matteuksen evankeliumin lopun lähetyskäskyä kastamisesta tarkemmin. Henkilökohtaisesti sanon sen, että rukoilen puolestasi, että Raamatun sanoma Jumalasta ja pelastuksesta Jumalan kokonaisvaltaisena avautuisi sinulle kirkkaana. Hyvää loppusyksyä!ON Jeesus nimessä ja Isä, Poika ja Pyhä Henki nimessä on Jeesus ja näin on oikein kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, tai Jeesus nimeen.
Kun tuon käsittää, niin ei tarvitse repiä Raamatusta Jeesuksen lähtyskäskyä, jossa Hän käskee kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN. Eikä tarvitse repiä senkään takia, että kaikkia kansoja ei saisi kastaa tuohon kalliiseen nimeen, sillä kaikki saa kastaa ja OPETTAA pitämään kaikki se, minkä Jeesus on opettanut, sillä kaiken opetuksen pitävä saa kasvaa Jumalan ystäväksi. Ystävälleen Jeesus sanoo, että en minä enää kutsu sinua palvelijaksi, vaan ystäväksi.
Ketjun aloittaja ei käsitä näitä asioita ja siksi sanoo Jeesuksen lähetyskäskyssä antamaa nimeä arvoasetelmiksi ja se on todella väärin, mutta onneksi nyt on aikaa vielä nöyrästi oppia ja tehdä katumus vääristä opettamisista. On aikaa nöyrtyä kuuntelemaan Mestarin jalan juurelle, hiljentyen ja vaieten, sillä siitä seuraa valjastus ja silloin on aika opettaa toisia. Isä, Poika ja Pyhä Henki ei ole arvoasetelma, vaan NIMI ja Jeesus nimi tarkoittaa tuota nimeä, eli Jeesus nimessä on yhden Jumalan nimi.
Johannes 17
11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen. WeijoLindroos kirjoitti:
Näin se on Raamatussa.
_______________________________ei tarvitse olla kuolettavan kirjaimellinen nimi "Jeesus", vaan "jokainen Jumalan sana on taattu", ja jokaisesta turhasta sanasta joudumme tekemään myös tilin Isälle. Mikä tahansa sana näistä tai Raamatussa mainituista nimistä kelpaa pojan nimeksi, sillä jokainen sana on Jumalan poika!
Jesaja 9
6 (9:5) "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja HÄNEN NIMENSÄ ON: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
Psalmit 68
4 (68:5) "Laulakaa Jumalalle, veisatkaa hänen nimensä kiitosta. Tehkää tie hänelle, joka kiitää halki arojen. HÄNEN NIMENSÄ ON Herra, riemuitkaa hänen kasvojensa edessä."
Psalmit 76
1 "Veisuunjohtajalle; kielisoittimilla; virsi; Aasafin laulu.(76:2) Jumala on tunnettu Juudassa, HÄNEN NIMENSÄ ON suuri Israelissa;"
Jesaja 12
4 "Ja sinä päivänä te sanotte: "Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen nimeänsä, tehkää hänen suuret tekonsa tiettäväksi kansain keskuudessa, tunnustakaa, että HÄNEN NIMENSÄ ON korkea."
Sakarja 10
12
"Mutta heidät minä teen väkeviksi Herrassa, ja HÄNEN NIMENSÄ ON heidän kerskauksensa, sanoo Herra."
Luukas 1
49 "Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja HÄNEN NIMENSÄ ON pyhä,"Kallis Nimi. kirjoitti:
ON Jeesus nimessä ja Isä, Poika ja Pyhä Henki nimessä on Jeesus ja näin on oikein kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, tai Jeesus nimeen.
Kun tuon käsittää, niin ei tarvitse repiä Raamatusta Jeesuksen lähtyskäskyä, jossa Hän käskee kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN. Eikä tarvitse repiä senkään takia, että kaikkia kansoja ei saisi kastaa tuohon kalliiseen nimeen, sillä kaikki saa kastaa ja OPETTAA pitämään kaikki se, minkä Jeesus on opettanut, sillä kaiken opetuksen pitävä saa kasvaa Jumalan ystäväksi. Ystävälleen Jeesus sanoo, että en minä enää kutsu sinua palvelijaksi, vaan ystäväksi.
Ketjun aloittaja ei käsitä näitä asioita ja siksi sanoo Jeesuksen lähetyskäskyssä antamaa nimeä arvoasetelmiksi ja se on todella väärin, mutta onneksi nyt on aikaa vielä nöyrästi oppia ja tehdä katumus vääristä opettamisista. On aikaa nöyrtyä kuuntelemaan Mestarin jalan juurelle, hiljentyen ja vaieten, sillä siitä seuraa valjastus ja silloin on aika opettaa toisia. Isä, Poika ja Pyhä Henki ei ole arvoasetelma, vaan NIMI ja Jeesus nimi tarkoittaa tuota nimeä, eli Jeesus nimessä on yhden Jumalan nimi.
Johannes 17
11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.Matias Roton kotisivuilla on selitys myös Matt.28:18-20 (yllä tuomani linkin lisäksi) .
Kannattaa tutustua:
http://www.roto.nu/doku.php/text004
Jos et jaksa tutustua linkkiin, niin tallenna se tiedostoihisi. Voit myöhemmin ajan kanssa tutkia sitä.
--
Tässä osa tekstistä, mitä tulee Jumalan nimeen
6.
Kaste vie meidät Jumalan nimen sisälle.
Vanhassa testamentissa Jumalan nimi oli Jumalan läsnäolon vakuus. Siellä missä nimi esiintyi, siellä oli myös Jumala itse läsnä.
Koska Jumala on näkymätön, niin hänen läsnäolonsa ihmisten keskuudessa on nimen läsnäoloa ihmisten keskuudessa. Tämän mukaisesti Jeesus myös sanoo, että kun hänen nimeensä kokoonnutaan, niin silloin hän on tilanteessa läsnä.
Vanhaa testamenttia luettaessa oli tapana lukea Pyhän Nimen kohdalla joko ’Adonai’ eli ’Herra’ tai ’Shema’ eli ’Pyhä Nimi’.
Pyhän Nimen esilläpito on Jumalan itsensä läsnäolo. Niinpä Jumalan nimeen kastaminen merkitsee Jumalan yhteyteen kastamista.
Näemme että ’tó ónoma’ eli tekstimme ’Nimi’ tässä kertoo koko Jumaluuden läsnäolosta. Propositio ’eis’ tarkoittaa johonkin tilaan sisälle tuloa, silloin kun se liittyy akkusatiiviin niin kuin tekstissämme on asia. Kun siis kaste siirtää meidät Jumalan nimen sisään, niin tulemme Jumalan ympäröimäksi. Meidät siirretään Jumaluuteen. Tässä yhteydessä me elämme, olemme ja liikumme Jumalassa.
Voimme verrata ilmausta kahteen raamatunkohtaan. 1 Kor 12:13 puhutaan Kirkosta Kristuksen ruumiina. Niinpä kaste on kirkon yhteyteen eli Kristuksen ruumiiseen liittämistä. Tekstissä sanotaan “eis èn sôma” eli tässä kastetaan sisälle “yhteen ruumiiseen”.
1 Kor 12:12-13 vuoden 1992 käännös:
12. Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin.
13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.”
Toista prepositiota käytetään Pietarin helluntaisaarnassa. Apt 2:38 on teksti “epì tô onómati”.
Tässä nimi –sana “onómati” on datiivissa joten epi –sanalla on useita vaihtoehtoisia merkityksiä. Sanan yleisistä vastineista -lla,-llä, -lle, - ssa, -ssä, päällä, kanssa, kohti, jkn tähden, jtkn varten, soveltuu monikin tähän yhteyteen. Kun ajatellaan että näitä vastineita on myös heprean Be –prepositiolla niin asia tulee ymmärretyksi. Edellä esitettyjen lisäksi tulevat sellaiset vastineet kuin –h-n, -iin, -sta, -stä, jne.
Sanatarkan käännöksen mukaan kaste tehdään tässä Herran Jeesuksen nimessä, mutta sanonta tarkoittaa kastetta Herran Jeesuksen nimeen.
Apt 2:38-39 vuoden 1992 käännös:
38. Pietari vastasi: “Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
39. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
Jumala on yksi ja niin ollen myös sana Nimi on Matteuksen mukaisessa tekstissämme yksikössä. Tämä yksi nimi on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi.
Kolmiyhteisen Jumalan nimi esiintyy myös suunnilleen Matteuksen evankeliumin aikalaisessa, Didakhessa, joka on maailman vanhin säilynyt kirkkokäsikirja. Siinä ovat sanat
baptísate eis tò ónoma kastakaa sisään nimeen
toû patròs kaì toû hyioû kaì toû hagíou pneúmatos, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Tässä kastaa verbi on selvästi imperatiivissa eli käskymuodossa, kastakaa. Ensimmäisen aoristin imperatiivi antaa merkityksen, pitäkää huoli siitä, että tulee kastetuksi. Tässä siis annetaan velvoite, että saatetaan kastettuna olemisen tilaan.
Tuo kastettuna olemisen tila ei puolestaan ole mitään sellaista jonka piirteet johdettaisiin kastetun ominaisuuksista, vaan sen tuntomerkkinä on itse Jumalan todellinen läsnäolo ihmisten keskellä, Jumalan nimi. Myös tässä Nimi on yksikössä ja myös tässä on Pyhän Kolmiyhteisen olemus selkeästi ilmaistu. Nimi on yksi, Jumala on yksi, hän on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
Kastettuna olemisen tuntomerkkinä on se, että kastettu on otettu Jumalan nimen yhteyteen, Jumalan yhteyteen".
(Matias Roto)Tapio522 kirjoitti:
Matias Roton kotisivuilla on selitys myös Matt.28:18-20 (yllä tuomani linkin lisäksi) .
Kannattaa tutustua:
http://www.roto.nu/doku.php/text004
Jos et jaksa tutustua linkkiin, niin tallenna se tiedostoihisi. Voit myöhemmin ajan kanssa tutkia sitä.
--
Tässä osa tekstistä, mitä tulee Jumalan nimeen
6.
Kaste vie meidät Jumalan nimen sisälle.
Vanhassa testamentissa Jumalan nimi oli Jumalan läsnäolon vakuus. Siellä missä nimi esiintyi, siellä oli myös Jumala itse läsnä.
Koska Jumala on näkymätön, niin hänen läsnäolonsa ihmisten keskuudessa on nimen läsnäoloa ihmisten keskuudessa. Tämän mukaisesti Jeesus myös sanoo, että kun hänen nimeensä kokoonnutaan, niin silloin hän on tilanteessa läsnä.
Vanhaa testamenttia luettaessa oli tapana lukea Pyhän Nimen kohdalla joko ’Adonai’ eli ’Herra’ tai ’Shema’ eli ’Pyhä Nimi’.
Pyhän Nimen esilläpito on Jumalan itsensä läsnäolo. Niinpä Jumalan nimeen kastaminen merkitsee Jumalan yhteyteen kastamista.
Näemme että ’tó ónoma’ eli tekstimme ’Nimi’ tässä kertoo koko Jumaluuden läsnäolosta. Propositio ’eis’ tarkoittaa johonkin tilaan sisälle tuloa, silloin kun se liittyy akkusatiiviin niin kuin tekstissämme on asia. Kun siis kaste siirtää meidät Jumalan nimen sisään, niin tulemme Jumalan ympäröimäksi. Meidät siirretään Jumaluuteen. Tässä yhteydessä me elämme, olemme ja liikumme Jumalassa.
Voimme verrata ilmausta kahteen raamatunkohtaan. 1 Kor 12:13 puhutaan Kirkosta Kristuksen ruumiina. Niinpä kaste on kirkon yhteyteen eli Kristuksen ruumiiseen liittämistä. Tekstissä sanotaan “eis èn sôma” eli tässä kastetaan sisälle “yhteen ruumiiseen”.
1 Kor 12:12-13 vuoden 1992 käännös:
12. Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin.
13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.”
Toista prepositiota käytetään Pietarin helluntaisaarnassa. Apt 2:38 on teksti “epì tô onómati”.
Tässä nimi –sana “onómati” on datiivissa joten epi –sanalla on useita vaihtoehtoisia merkityksiä. Sanan yleisistä vastineista -lla,-llä, -lle, - ssa, -ssä, päällä, kanssa, kohti, jkn tähden, jtkn varten, soveltuu monikin tähän yhteyteen. Kun ajatellaan että näitä vastineita on myös heprean Be –prepositiolla niin asia tulee ymmärretyksi. Edellä esitettyjen lisäksi tulevat sellaiset vastineet kuin –h-n, -iin, -sta, -stä, jne.
Sanatarkan käännöksen mukaan kaste tehdään tässä Herran Jeesuksen nimessä, mutta sanonta tarkoittaa kastetta Herran Jeesuksen nimeen.
Apt 2:38-39 vuoden 1992 käännös:
38. Pietari vastasi: “Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
39. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
Jumala on yksi ja niin ollen myös sana Nimi on Matteuksen mukaisessa tekstissämme yksikössä. Tämä yksi nimi on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi.
Kolmiyhteisen Jumalan nimi esiintyy myös suunnilleen Matteuksen evankeliumin aikalaisessa, Didakhessa, joka on maailman vanhin säilynyt kirkkokäsikirja. Siinä ovat sanat
baptísate eis tò ónoma kastakaa sisään nimeen
toû patròs kaì toû hyioû kaì toû hagíou pneúmatos, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Tässä kastaa verbi on selvästi imperatiivissa eli käskymuodossa, kastakaa. Ensimmäisen aoristin imperatiivi antaa merkityksen, pitäkää huoli siitä, että tulee kastetuksi. Tässä siis annetaan velvoite, että saatetaan kastettuna olemisen tilaan.
Tuo kastettuna olemisen tila ei puolestaan ole mitään sellaista jonka piirteet johdettaisiin kastetun ominaisuuksista, vaan sen tuntomerkkinä on itse Jumalan todellinen läsnäolo ihmisten keskellä, Jumalan nimi. Myös tässä Nimi on yksikössä ja myös tässä on Pyhän Kolmiyhteisen olemus selkeästi ilmaistu. Nimi on yksi, Jumala on yksi, hän on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
Kastettuna olemisen tuntomerkkinä on se, että kastettu on otettu Jumalan nimen yhteyteen, Jumalan yhteyteen".
(Matias Roto)vaikka emme yhdestäkään nimestä mitään olisi kuulleetkaan!
Apostolien teot 17
28 "sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niin kuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.
29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
30 NOITA TIETÄMÄTTÖMYYDEN AIKOJA ON JUMALA KÄRSINYT, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus."
Älkää enää tuottako lisää Jumalalle työtä ja kärsimystä! [Matt. 25:40 ]
- ???
meidät nyt sitten kastettu väärin? Onko se minun syyni kun on kastettu Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vastoin sitä, että en ole tiennyt miten olisi pitänyt kastaa. Eikö se kastaja nyt ole vastuussa siitä, enkä minä?
- mieltä,
että kyllä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kaste on oikein. Jeesus itsehän näin opetti.
Sisältyyhän tuohon kolmeen jumaluuden koko täyteys.
Mutta ei sen enempää varmaan ole väärin kastaa Jeesuksen nimeen, koska myös Jeesuksessa on jumaluuden koko täyteys. - kastettu helluntaiss
Kerro lisää itsestäsi. Missä sinut kastettiin ?
Vapaakirkossa ja helluntailiikkeissä kastetaan Jeesukseen. Adventtikirkossa ja jehovantodistajissa kastetaan isänpojanjapyhänhengennimeen. Se on tyhjän veroinen kastelu. - löyhäpää
kastettu helluntaiss kirjoitti:
Vapaakirkossa ja helluntailiikkeissä kastetaan Jeesukseen. Adventtikirkossa ja jehovantodistajissa kastetaan isänpojanjapyhänhengennimeen. Se on tyhjän veroinen kastelu.Maailmassa jää liki puolet ihmisistä kastamatta. Väärin kastettuja löytyy varmaan satoja miljoonia riippuen mistä oppisuunnasta katsotaan.
Mitä heille tapahtuu? Gandhia ei varmaan kastettu helluntalaisuuden mukaisesti. Oliko Gandhi huonompi ihminen kuin helluntailainen? - kirjoittaa
kastettu helluntaiss kirjoitti:
Vapaakirkossa ja helluntailiikkeissä kastetaan Jeesukseen. Adventtikirkossa ja jehovantodistajissa kastetaan isänpojanjapyhänhengennimeen. Se on tyhjän veroinen kastelu.ihan niin, kuin minullekin asia on kirkastunut. Nimittäin mietin näitä asioita itsekseni noin viikko sitten ja silloin oivalsin, että kaste on saman arvoinen, kastettaessa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen tai Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Nämä asiat kun ovat ainakin Jeesuksen jumaluuden kieltäjiltä salattu.
Jumala puhuu, jos Häntä tahtoo kuunnella ja uskoa Hänen Sanaansa. kirjoittaa kirjoitti:
ihan niin, kuin minullekin asia on kirkastunut. Nimittäin mietin näitä asioita itsekseni noin viikko sitten ja silloin oivalsin, että kaste on saman arvoinen, kastettaessa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen tai Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Nämä asiat kun ovat ainakin Jeesuksen jumaluuden kieltäjiltä salattu.
Jumala puhuu, jos Häntä tahtoo kuunnella ja uskoa Hänen Sanaansa.mutta EI OLE JUMALA, koska Jeesus itse opetti että "ISÄ YKSIN OLET totinen Jumala", [Joh.17:3].
1. Korinttolaiskirje 8
5 "Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
6 niin on meillä kuitenkin AINOASTAAN Y K S I J U M A L A, I S Ä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."
Tuo määrite: "j o s t a k a i k k i o n" tämä määrite soveltuu ainoastaan Isään, mutta ei poikaan, koska hänelle on oma määrite: J o n k a k a u t t a k a i k k i o n".- WeijoLindroos
ekivaari kirjoitti:
mutta EI OLE JUMALA, koska Jeesus itse opetti että "ISÄ YKSIN OLET totinen Jumala", [Joh.17:3].
1. Korinttolaiskirje 8
5 "Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
6 niin on meillä kuitenkin AINOASTAAN Y K S I J U M A L A, I S Ä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."
Tuo määrite: "j o s t a k a i k k i o n" tämä määrite soveltuu ainoastaan Isään, mutta ei poikaan, koska hänelle on oma määrite: J o n k a k a u t t a k a i k k i o n".Taas kerran voin huomata, että tällä palstalla keskustelut menevät epäraittiiksi jankkaamiseksi.
On kyllä muutamia erittäinkin hyviä kommentteja. Ja on jopa pari sellaista, jotka ymmärtävät, mistä keskustellaan, eivätkä väännä kastekeskustelua toiseen aiheeseen.
Muutamien kirjoittajien kohdalla ei enää tarvitse lukea kuin nimimerkki, ja se riittää ymmärtämään kaiken muun, mitä kommentti pitää sisällään. Sellaisten ohi saa kelata seuraaviin kirjoituksiin. Ehdotan samaa käytäntöä muillekin.
Muutama selvennys:
- Kastettaessa ei ole sama asia käyttää Nimen sijasta titteleitä. Tämän jokainen normaali ajattelukyvyn omaava ymmärtääkin luettuaan aloituskirjoitukset.
- Alkuseurakunta suoritti kasteet pelkästään Herran Jeesuksen Nimeen. Se ei ole tulkintakysymys. Se on selvin ja yksiselitteisin sanoin kerrottu Raamatussa.
- Jumala ei ole muuttanut sanaansa, että muka alussa Jumalan tahto olisi ollut kaste Jeesuksen Nimeen ja myöhemmin Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kirkossa alettiin kastaa titteleihin. Seurakunnassa säilyi apostolinen usko kastaa Jeesuksen Nimeen. Tämä on Jumalan tahto Jeesuksen tulemukseen asti. APOSTOLIEN TEOT 2:38,41 ja 22:16 (lue).
- Uskoon tulleiden on ymmärrettävä, että Jumalan seurakunta ja kirkko ovat kaksi eri asiaa. Jumala ei ole perustanut tai perustuttanut yhtäkään kirkkokuntaa. Tämän ymmärrettyämme meille selviää monta muutakin asiaa. Jeesus perusti seurakunnan ristillä verellään ja kuolemallaan. Ihmiset perustivat kirkon 300 luvulla jKr.
Takaan, etten opeta luterilaista uskontoa, vaan pysyn Raamatun opetuksissa.
Katso lisää tästä:
http://p1.foorumi.info/ristinvalossa/viewforum.php?f=11
WeijoLindroos kirjoitti:
Taas kerran voin huomata, että tällä palstalla keskustelut menevät epäraittiiksi jankkaamiseksi.
On kyllä muutamia erittäinkin hyviä kommentteja. Ja on jopa pari sellaista, jotka ymmärtävät, mistä keskustellaan, eivätkä väännä kastekeskustelua toiseen aiheeseen.
Muutamien kirjoittajien kohdalla ei enää tarvitse lukea kuin nimimerkki, ja se riittää ymmärtämään kaiken muun, mitä kommentti pitää sisällään. Sellaisten ohi saa kelata seuraaviin kirjoituksiin. Ehdotan samaa käytäntöä muillekin.
Muutama selvennys:
- Kastettaessa ei ole sama asia käyttää Nimen sijasta titteleitä. Tämän jokainen normaali ajattelukyvyn omaava ymmärtääkin luettuaan aloituskirjoitukset.
- Alkuseurakunta suoritti kasteet pelkästään Herran Jeesuksen Nimeen. Se ei ole tulkintakysymys. Se on selvin ja yksiselitteisin sanoin kerrottu Raamatussa.
- Jumala ei ole muuttanut sanaansa, että muka alussa Jumalan tahto olisi ollut kaste Jeesuksen Nimeen ja myöhemmin Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kirkossa alettiin kastaa titteleihin. Seurakunnassa säilyi apostolinen usko kastaa Jeesuksen Nimeen. Tämä on Jumalan tahto Jeesuksen tulemukseen asti. APOSTOLIEN TEOT 2:38,41 ja 22:16 (lue).
- Uskoon tulleiden on ymmärrettävä, että Jumalan seurakunta ja kirkko ovat kaksi eri asiaa. Jumala ei ole perustanut tai perustuttanut yhtäkään kirkkokuntaa. Tämän ymmärrettyämme meille selviää monta muutakin asiaa. Jeesus perusti seurakunnan ristillä verellään ja kuolemallaan. Ihmiset perustivat kirkon 300 luvulla jKr.
Katso lisää tästä:
olet tämän seuraavan sanan kohdan kaltainen:
Psalmit 58
1" Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: "Älä turmele"; Daavidin laulu.(58:2) Totisesti, onko vanhurskaus mykkä, ja te puhutte? Tekö tuomitsette oikein, te ihmislapset?
2 (58:3) Ei, vaan te hankitte sydämessänne vääryyttä, teidän kätenne käyttävät maassa väkivallan vaakaa.
3 (58:4) Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valehtelijat hamasta äidin helmasta.
4 (58:5) Heidän myrkkynsä on niin kuin käärmeen myrkky, he ovat kuin kuuro kyy, joka korvansa tukkii,
5 (58:6) ettei se kuulisi lumoojan ääntä, taitavan taikojan loitsuja."
Vastauksesi, Weijo L., osoittaa töykeää ylimielisyyttä! Mutta tee sinä tavallasi, minä yritän parhaani mukaan kuunnella kaikkia "kanssapalvelijoita", niin kuin lakikin sanoo:
5. Mooseksen kirja 1
17 "Älkää katsoko henkilöön tuomitessanne, vaan kuulkaa pientä yhtä hyvin kuin suurtakin; älkää peljätkö ketään ihmistä, sillä tuomio on Jumalan. Mutta asia, joka on teistä liian vaikea, lykätkää minulle, kuullakseni sen.'"- Opista.
WeijoLindroos kirjoitti:
Taas kerran voin huomata, että tällä palstalla keskustelut menevät epäraittiiksi jankkaamiseksi.
Muutama selvennys:
Katso lisää tästä:
tästä nimiasiasta mitään. Miksi opetat sellaista, johon et ole saanut tietoa? Mikä ajaa sinua tuohon ja etkö sinä kuulu heihin, jotka kauppaavat kastetuille kastetta, koska ovat hyljänneet Jeesuksen lähetyskäskyn ja valehtelevat sitä väärennökseksi.
Ei Raamattu voi noin tutkia. Se joko uskotaan kokonaan, tai sitten sitä ei uskota, mutta ei voi tehdä päätöksiä mihin uskoo ja mihin ei usko. - Eläminen Krisuksessa
ekivaari kirjoitti:
olet tämän seuraavan sanan kohdan kaltainen:
Psalmit 58
1" Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: "Älä turmele"; Daavidin laulu.(58:2) Totisesti, onko vanhurskaus mykkä, ja te puhutte? Tekö tuomitsette oikein, te ihmislapset?
2 (58:3) Ei, vaan te hankitte sydämessänne vääryyttä, teidän kätenne käyttävät maassa väkivallan vaakaa.
3 (58:4) Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valehtelijat hamasta äidin helmasta.
4 (58:5) Heidän myrkkynsä on niin kuin käärmeen myrkky, he ovat kuin kuuro kyy, joka korvansa tukkii,
5 (58:6) ettei se kuulisi lumoojan ääntä, taitavan taikojan loitsuja."
Vastauksesi, Weijo L., osoittaa töykeää ylimielisyyttä! Mutta tee sinä tavallasi, minä yritän parhaani mukaan kuunnella kaikkia "kanssapalvelijoita", niin kuin lakikin sanoo:
5. Mooseksen kirja 1
17 "Älkää katsoko henkilöön tuomitessanne, vaan kuulkaa pientä yhtä hyvin kuin suurtakin; älkää peljätkö ketään ihmistä, sillä tuomio on Jumalan. Mutta asia, joka on teistä liian vaikea, lykätkää minulle, kuullakseni sen.'">Vastauksesi, Weijo L., osoittaa töykeää ylimielisyyttä! Mutta tee sinä tavallasi, minä yritän parhaani mukaan kuunnella kaikkia "kanssapalvelijoita", niin kuin lakikin sanoo:>
Voiko ihminen olla enää ylimielisempi. Missä lie Weijon Kristuksen tuntemus. Sisäinen.Osannee Raamatun ulkoa, mutta mitä se hyödyttää. - Näkijä asian
Opista. kirjoitti:
tästä nimiasiasta mitään. Miksi opetat sellaista, johon et ole saanut tietoa? Mikä ajaa sinua tuohon ja etkö sinä kuulu heihin, jotka kauppaavat kastetuille kastetta, koska ovat hyljänneet Jeesuksen lähetyskäskyn ja valehtelevat sitä väärennökseksi.
Ei Raamattu voi noin tutkia. Se joko uskotaan kokonaan, tai sitten sitä ei uskota, mutta ei voi tehdä päätöksiä mihin uskoo ja mihin ei usko." Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin." 2 Timoteus 4:2-5.
Se nyt on nähty. - Ristin juurella
Näkijä asian kirjoitti:
" Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin." 2 Timoteus 4:2-5.
Se nyt on nähty.Kuka se kärsii ainaista nälvimistä, vaikka itse nälvijä kuvittelee opettavansa.Miks ei itse usko mitä opettaa.Oikea oppiko on sitä, etä nälvii ja nälvii ja halveksuu ja halveksuu päivästä toiseen kirjoittajia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1366228
- 574396
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282888- 592871
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161885- 151544
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271456Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹371447- 311261
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431161