En sen kummemin halua kenenkään pukemista arvostella tai leimata, mutta mielenkiinnosta vaan mietin, että miten lapsi mahtaa kokea sellaisen, että joutuu käyttämään ikäistään "lapsellisempia" vaatteita. Kyse on erään sukulaisen viidettä luokkaa käyvästä tytöstä. Hän on fiksu reipas koululainen, ikäistään nuoremman näköinen ja kokoinen, mutta muuten täysin ikäisensä tasoinen, ehkäpä fiksumpikin! Kouluvaatetuksesta en tiedä, mutta vapaa-ajan ulkoiluvaatteet on kuin puolta nuoremmalla ja uloslähtiessä on tosi tarkkaa, että on riittävästi päällä. Sormikkaat ja pipot tulee käyttöön heti alkusyksystä, vaikka ei ole vielä oikeasti kylmää. Nyt kun on ollut pakkasia, niin käytössä on toppahaalarit ja sellaiset lasten pitkävartiset kintaat hihojen päällä. Vähän aiemmin syksyllä lähdettiin polkuja pitkin metsään kävelemään (aurinkoinen syyspäivä!), niin oli kova hössötys kuravaatteiden kanssa. Saappaat ja tuulipuku olisivat siihen säähän olleet aivan riittävät, mutta tytön piti lisäksi laittaa päälleen kurahaalarihousut ja kurakintaat. Selvästi näki, että tyttöä nolotti vieraan nähden kiskoa kurahousuja jalkaan.
Ei minulla siis mitään pahaa sanottavaa ole, vaatteet ovat kyllä laadukkaita, puhtaita, kivanvärisiä jne ja muutoinkin hyvä koti lapsella. Tuo vaatehössötys vaan jäänyt mietityttämään, että mistäköhän sitten johtuu ja miltä lapsesta tuntuu.
Jos lapsi puetaan liian "lapsellisesti"?
50
5494
Vastaukset
- sivusta seurannut
Sitä piti vielä kysyä, että onko tämmöiset pukeutumisasiat yleensä jotenkin "herkkiä", eli kannattaisiko ottaa puheeksi vai onko parempi, ettei puutu toisten asioihin?
- Karvalakkipakko?
On ne aika herkkiä, mutta parempi ja parempi... miten sen nyt ottaa? Jos se äiti sinulle suutahtaa, mutta sitten miettii asiaa ja parantaa tapansa, se suuttuminen kannattaa silti lapsen takia sietää. Lapselle voi nimittäin olla todella kova pala joutua pukeutumaan ikäluokkaansa lapsellisemmin.
- eräs vaan
Hanskojen ja pipon käyttö ulkona on lapsille (myös tuon ikäisille) ihan perusteltua jo alkusyksystä, sitä en pitäisi mitenkään nolona tai hankalana. päin vastoin olisin tyytyväinen, että vanhemmat huolehtii.
Sen sijaan kurahousut ja rukkaset, haalarit ja varrelliset kintaat kuulostaa vähän pienempien jutuilta. Sinuna ottaisin asian puheeksi vanhempien kanssa ja kysyisin syytä: Miksi isoa koululaista puetaan kuin päiväkoti-ikäistä? Kurahousut (varsinkin vyötärömallisi) ovat ihan perustellut kuraleikeissä pihassa, mutta ei metsäkävelyllä tai koulussa. Yleensä tuon ikäiselle mieluisempi ulkoilupuku on takki ja housut, kuin haalari. ja varrellisille kintaaille en kyllä keksi yhtään perusteltua syytä.
Jos onnistut keskustelemaan asiasta riittävän hienovaraisesti ja asiallisesti niin hyvällä tuurilla vanhemmat herää ennen kuin tyttö murrosiässä tempaisee itsensä irti ääripäästä toiseen. Huonollakin tuurilla vanhempien loukkaantumisen lisäksi, he heräävät miettimään onko kritiikkisi kuitenkin ihan paikallaan. Ja parempi, että vanhemmat suuttuvat sinulle, kuin myöhemmin kapinaan nousevalle tytölle. - vastaukseni
Avomiehen lapsi on kolmannella luokalla ja olen satavarma ettei mikään mahti maailmassa saisi häntä enää pukemaan kaurahousuja ja rukkasia päälleen.
- kirj.virhe
Hups,siis tarkoitin kurahousuja : )
- ...
kirj.virhe kirjoitti:
Hups,siis tarkoitin kurahousuja : )
ei mullekkaan olisi kyllä saanut haalareita ja kuravaatteita ton ikäisenä päälle :)
"muotivaatteet" oli tosin lämpimät eikä mikäätkään nykyajan napatakit,.
kannattaa tosiaan puhua vanhemmille, en kyllä ymmärrä miten se tyttö suostuu noita pukemaan.. - sivusta seurannut
... kirjoitti:
ei mullekkaan olisi kyllä saanut haalareita ja kuravaatteita ton ikäisenä päälle :)
"muotivaatteet" oli tosin lämpimät eikä mikäätkään nykyajan napatakit,.
kannattaa tosiaan puhua vanhemmille, en kyllä ymmärrä miten se tyttö suostuu noita pukemaan..No ei se tyttö nyt varmaan riemuiten suostukaan niitä pukemaan. Mutta ehkä on sitten tottunut käyttämään, enpä osaa tarkemmin sanoa siitä.
Rupesi vähän nolottamaan, että tämmöisestä asiasta kirjoitin, kun on perheitä, joissa lapsilla on ihan oikesti huono olla. Tässä kuitenkin kyse siitä, että lapsesta pidetään huolta ja halutaan, että ei palele eikä kastu, vaikka sitten meneekin ehkä hiukan yli. Ja kyllähän minä nuo haalarit ja pipot ja rukkaset vielä jotenkin ymmärränkin, mutta se kuravaatteiden pukeminen oli vaan jotenkin niin epätodellinen tilanne vierestä katsella, että jäin siksi asiaa miettimään. Mutta ehkä tämä nyt ei ole niin vakava asia kuitenkaan. - äitee ja mukulat
sivusta seurannut kirjoitti:
No ei se tyttö nyt varmaan riemuiten suostukaan niitä pukemaan. Mutta ehkä on sitten tottunut käyttämään, enpä osaa tarkemmin sanoa siitä.
Rupesi vähän nolottamaan, että tämmöisestä asiasta kirjoitin, kun on perheitä, joissa lapsilla on ihan oikesti huono olla. Tässä kuitenkin kyse siitä, että lapsesta pidetään huolta ja halutaan, että ei palele eikä kastu, vaikka sitten meneekin ehkä hiukan yli. Ja kyllähän minä nuo haalarit ja pipot ja rukkaset vielä jotenkin ymmärränkin, mutta se kuravaatteiden pukeminen oli vaan jotenkin niin epätodellinen tilanne vierestä katsella, että jäin siksi asiaa miettimään. Mutta ehkä tämä nyt ei ole niin vakava asia kuitenkaan.meni tyttö ekalle tänä syksynä.Olen kans ollu aina lämpösten vaatteiden kannattaja.Mietintää ja päänvaivaa on kyllä teettänytkin keksiä käytännöllisiä lämpimiä vaatteita kouluun.Olenkin ollut syksyllä hieman jäljessä vaatteiden suhteen,kun itseänikin hieman ressaa koko tilanne.Sitten vaan kysyin tytöltä et jokos ne kaverit käyttää talvikenkiä vai onko vielä lenkkarit jalassa.Sillä päästiin eteenpäin.Toppavaatteet on meilläkin käytössä,mutta en haalaria ole edes miettinyt.Sadevaatteista meillä on käytössä kumpparit,sit jos sataa laukussa on sateenvarjo.Nykysin on vaik mitä kivaa sateen pitävää vaatetta yms.
Voisitko vaik tuliaisiks ostaa jotain "ison tytön" vaatetta,josko äiti ei vaan näe että lapsi on kasvanut.Sateenvarjokin on varmasti ihan kiva.Mulla ainakin välillä käy niin et ei vaan yksinkertaisesti hoksaa et hei tää koko vaatteesta muksulla meni jo.
- Äiti+tyttäret 3
Hyvä sivusta seurannut,
Kirjoitat mielenkiintoisesta aiheesta, josta mielipiteitä riittää. On tosiaan vähän vaikea lähteä kommentoimaan ja arvioimaan toisten pukeutumista, joka on koko lailla jokaisen ihmisen ja perheen oma asia.
Kirjoitat, että kyseessä on tytön vapaa-ajan ulkoiluvaatteet, joten vaikea sanoa onko siinä mitään ihmeellistä. Toppahaalarihan on joissain tilanteissa oiva ulkoiluvaate ja jos tytölle ei laitateta alle tavanomaista enempää vaatetusta, niin haitanneeko tuo mitään?
Kurahaalarihousut ja-kintaat kuulostaa näin netissä hieman erikoiselta, mutta kun ei tiedä oliko esim aiemmin ollut kovin kosteaa ja oliko tarkoitus että lapset saisivat vapaasti seikkailla metsässä?
Lapsia nolostuttavat monet asiat. Toisaalta vieraan vanhemman ei varmaan kannata liikaa kiinnittää huomiota esi. kurahousuihin ja ohjailla omat mukulat toisiin ajatuksiin, jottei suotta nolostuta sitä jolle omat vanhemmat ovat sanoneet mitä laitetaan päälle.
Vielä sellaisellakin seikalla lienee merkitystä, vaikkei pitäisi, että oliko kyseessä kaupunki vai enempi maalaispaikkakunta? - kokoot
Tuskinpa kurahousuissa ja kurarukkasissa ja haalareissa enää tuota vanhempien kokoja löytyy, eli varmaan tämä "ongelma" ratkeaa itsestään, kun kaupassa ei ole enää sopivia kokoja ostettavaksi.
- Neljän äiti
minäkin ihmettelen. En meinaa mistään löytää lapsille haalareita kokoa 130-140, vaan haalarit ovat aina liian pieniä. Mainittakoon, että minä ja mieheni käytämme haalareita vapaa-ajalla lasten kanssa ulkoillessa ja ulkoillessa muutenkin, joten en pidä niitä pienten lasten vaatteina.
Onhan tuo ehkä lapselle vähän noloa, mutta tuskin kuitenkaan kauhean vahingollista. Ainakaan, jos kouluun pukeutuu samoin kuin muutkin. - kokoot
Neljän äiti kirjoitti:
minäkin ihmettelen. En meinaa mistään löytää lapsille haalareita kokoa 130-140, vaan haalarit ovat aina liian pieniä. Mainittakoon, että minä ja mieheni käytämme haalareita vapaa-ajalla lasten kanssa ulkoillessa ja ulkoillessa muutenkin, joten en pidä niitä pienten lasten vaatteina.
Onhan tuo ehkä lapselle vähän noloa, mutta tuskin kuitenkaan kauhean vahingollista. Ainakaan, jos kouluun pukeutuu samoin kuin muutkin.Reimalla on kyllä haalareita 140 senttiin asti. Jos ei kaupassa ollut niitä kokoja, niin kysy jos voivat tilata.
Ja Rukan kurahousuja on olemassa ainakin kokoa 134.
- nyhjää tyhjästä
Entäpä sitten tämä. Täti osti 2-vuotiaalle siskontytölle napapaidan Groovy Baby -glitterpainatuksella varusteltuna. Joten enemmän olen itse huolissani tästä suuntauksesta. Kuinka sairasta ....
Ja mitä tulee tuohon omaa ihmettelyysi. Olisin enemmän huolissani vanhemmista jotka eivät välitä mitä lapsi päälleen laittaa. Ja tälläkin tytöllä kasvaa varmasti se oma tahtoa ja halu pukeutua sitten parin vuoden sisään.
Tuntuu, että taustalla on pakko olla jotain muutakin kuin lapsen vaatteet?? Sillä eihän lapsensa hyvin pukemisessa ole mitään väärää. Oma aikuinen ystävänikin on ihan yhtä neuroottinen oman pukeutumisensa kanssa, mutta toisaalta...eipä ole ollut 7 vuoteen kipeäkään.
Ei mitään pahaa sanottavaa mutta kuitenkin...Aivan sama kuin itse arvostelisin toisen äidin tapaa peitellä 12-vuotias lapsi nukkumaan ja hänen tapaansa laittaa lapset siivoamaan. Siis kaikki ihailtavia, ei ihmeteltäviä asioita. - Halimami
Miltä lapsesta tuntuu????? Ehkä siltä, että äiti välittää hänen terveydestään??
Meillä koko perhe pukeutuu kumivaatteisiin kun lähdemme metsään. Ja 10-vuotiaskin vielä rapaa itseään ulkona niin kovasti, että hänellä on päällä oma tekemäni kurahousut. Ei vaan ole mitään järkeä pestä joka käyttökerran jälkeen koko päällysvaatekerrastoa, kun tyttö on ollut iltapäivän kiipeilemässä puissa, hiekkalaatikolla nuorempien kanssa tai jopa kurasotaa kavereidensa kanssa. Mielummin sitä antaa pitää hauskaa, kun nipottaa koko ajan likaisista ja märistä vaatteista.
Mikä tuossa oli se ongelma, en ainakaan omalta kannalta sitä käsitä. Toisaalta meillä lapset on jo pienestä kasvatettu olemaan vahvoja yksilöitä, välittämättä muiden laumasielujen yhteensovittamisyrityksistä. Luulen, että olet yksi niistä vanhemmista, joiden takia lapset juuri kiusaa muiden ulkonäöllisiä eroavaisuuksia. Teitä on valitettavan paljon, jotka luotte omalla huonolla asenteella ja käytöksellä lapsellenne ne kulissit missä muka pitää elää. Olen pahoillani puolestasi, muuta en osaa sanoa.- Äiti+ tyttäret 3
Olen halimamin kanssa täysin samaa mieltä.
Minulla on kolme tyttöä joiden ikähaitari on 6-11 vuotta. Koululaiset laittavat kouluun ihan samanlaisia vaatteita kuin kaverinsakin. Katson kyllä, että tulee lämpimästi päälle ja jos on tarvetta niin keskustelen ja tarvittaessa laitatan lämpimät vaatteet päälle. Tosin mitään isoja keskusteluita ei ole tarvinnut käydä.
Vapaa-ajalla myös meillä on kura- ja sadevaatteet sekä toppahaalarit ja villavaatteet käytössä. Niitä saa myös isompia kokoja kunhan viitsii vähän etsiä esim. täällä netissä. En laita osoitetta, kun en halua mainostaa mitään yritystä. - asiat oikein
Kuule, sadeasut ei oo nykyisin enää kumia nähnytkään. Nyt sä sekotat tosi railakkaasti kumin ja muovin. Ne kumijutut kuuluu vähän toisille palstoille.
- kokoot
Ehkä ihmettelyn kohteena olevaan asiaan on näinkin yksinkertainen selitys: Tytön äiti lienee sen ikäinen, että hänen lapsuudessaan mainitut vaatteet olivat ihan yleisiä tuonkin ikäisillä, kun ei ollut esim. näitä vedenpitäviä reimatec-vaatteita. Kun tyttö on kerran ikäistään pienikokoisempi, niin haalareita ja kurahousuja löytyy kaupasta vielä sopiva kokoja. Jos vielä sattuvat asumaan jossain maaseudulla, missä liikutaan yleensä enemmän luonnossa ja missä ei välttämättä samanikäistä seuraa ole vapaa-ajan leikkeihin tarjolla, eikä näe heidän vaatetustaan. Eli ehkäpä äidin mielestä tämä vaatetus on täysin normaalia eikä hän mitenkään tarkoituksella hanki liian lapsellisia vaatteita.
- sivusta seurannut
Tervehdys vaan! Tänne olikin tullut vielä paljon viestejä. Kirjoitin aloitusviestin ihan hetken mielijohteesta ja vastauksistanne päätellen olisi kai kannattanut jättää kirjoittamatta. Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta haluaisin hiukan puolustautua, kun minua täällä jo haukuttiin, että olen "yksi niistä vanhemmista, joiden takia lapset juuri kiusaa muiden ulkonäöllisiä eroavaisuuksia".
Mielestäni on hienoa, että äiti pitää huolta siitä, että lapsella on sellaista vaatetta, että ei palele eikä kastu. Ja minun mielestäni jokainen saa pukeutua niin kuin haluaa, eikä ketään saa siitä kiusata. Maailma ei kuitenkaan ole täydellinen, joten kirjoitin kirjoitukseni siksi, että halusin pohtia, miltä lapsesta tuntuu. En osaa asettua 11-vuotiaan asemaan, joten kysyin siksi teiltä, että miltä tämän ikäisestä mahtaa tuntua, jos joutuu käyttämään vaatteita, joita yleensä käyttävät paljon nuoremmat lapset. Eli kokeeko lapsi sen positiivisesti, että hänestä pidetään huolta. Vaiko negatiivisesti, että häntä pidetään pikkulapsena, joka sotkee itsensä ilman kuravaatteita. En minä osaa tähän vastata, siksi oli kiva kuulla muiden kommentteja.
Ehkä olen sitten ihan hirveä ihminen, mutta kyllä jotenkin kävi taas sääliksi, kun joku aika sitten jälleen näin tytön puuhastelemassa omalla pihallaan, ja taas kuravaatteet päällä. Vaikka kuinka ajattelisi ihan muuta, niin kyllä ne kurahaalarit ja kintaat vaan jotenkin näyttää niin kömpelöltä tuon ikäisen päällä. Eihän kurakintaat kädessä pysty oikein edes tekemään mitään!
Päätin kuitenkin, että en aio tästä asiasta mitään sanoa tytön äidille. Kasvupyrähdys varmasti on tuloillaan ja sitten vaatteetkin muuttunevat nuorten vaatteiksi.- Hiukan huolissaan
Olen seurannut yhtä vähän samankaltaista tilannetta mutta siinä tapauksessa pieni lapsi puettiin potkuhousuihin ja bodeihin niin pitkään kun ne vain jotenkin sai kiskottua päälle. Kyllähän se alkoi jo näyttää omituiselta kun pienemmätkin lapset olivat housuissa ja paidoissa yhden kulkiessa varpaista kiristävissä potkuhousuissa ja liian pienissä bodeissa joiden napit olivat repeämäisillään. Ja kyse ei ollut siitä etteikö muita vaatteita olisi ollut, äiti ei vain halunnut niitä käyttää. Tietenkään tuo ei ole lapselle haitaksi, eikä yksinään ole huolestuttava asia, mutta se jo hiukan huolestuttaa kun äiti jatkaa 3-vuotiaan imetystä eikä kuivaksiopettelua ole oikeastaan edes aloitettu.
Minusta on ihan hyvä että olet huolissasi, liian moni tuijottaa vain omaan napaansa. Ethän huolellasi ole aiheuttanut mitään vahinkoa kenellekään joten en ymmärrä miksi joku siitä voi hermostua. - ei vaan opi
Hiukan huolissaan kirjoitti:
Olen seurannut yhtä vähän samankaltaista tilannetta mutta siinä tapauksessa pieni lapsi puettiin potkuhousuihin ja bodeihin niin pitkään kun ne vain jotenkin sai kiskottua päälle. Kyllähän se alkoi jo näyttää omituiselta kun pienemmätkin lapset olivat housuissa ja paidoissa yhden kulkiessa varpaista kiristävissä potkuhousuissa ja liian pienissä bodeissa joiden napit olivat repeämäisillään. Ja kyse ei ollut siitä etteikö muita vaatteita olisi ollut, äiti ei vain halunnut niitä käyttää. Tietenkään tuo ei ole lapselle haitaksi, eikä yksinään ole huolestuttava asia, mutta se jo hiukan huolestuttaa kun äiti jatkaa 3-vuotiaan imetystä eikä kuivaksiopettelua ole oikeastaan edes aloitettu.
Minusta on ihan hyvä että olet huolissasi, liian moni tuijottaa vain omaan napaansa. Ethän huolellasi ole aiheuttanut mitään vahinkoa kenellekään joten en ymmärrä miksi joku siitä voi hermostua.Huoli....toisen asioihin puuttuminen ja osoittelu....tällaisia vanhempia sitten vielä löytyy. En tiedä onko kyse omasta epävarmuudestanne, vai pätemisen tarpeesta, vaiko mistä. Vain te itse voitte sen tietää. Todennäköisesti lapsistannekin tulee samanlaisia puuttujia ja osoittelevia...Voi luoja sentään...Ja maailma ei pelastu vieläkään...
- pussiinpuhujako?
Näyttää typerältä.....Siinäpä taas todistit itsesi. Käy katsomassa vielä, ettei vaan ole äiti vahingossa pukenut tytölleen sinistä päälle...Hohoijaa...
Lupa tehdä lapsia, se pitäisi joidenkin anoa. - ----------------
pussiinpuhujako? kirjoitti:
Näyttää typerältä.....Siinäpä taas todistit itsesi. Käy katsomassa vielä, ettei vaan ole äiti vahingossa pukenut tytölleen sinistä päälle...Hohoijaa...
Lupa tehdä lapsia, se pitäisi joidenkin anoa.Missä kohtaa ap. sanoo kuravaatteiden näyttävän typerältä? Näytätkö mulle sen kohdan, kun en itse millään löydä?
Minulle ei olisi kyllä tuon ikäisenä saanut kuravaatteita päälleni ei sitten millään. Olen ollut ala-asteelta asti tarkka vaatteistani ja ulkonäöstäni. Säälittää minuakin tuo kyseinen tyttö, varsinkin jos pakotetaan pitämään niitä. Kuravaatteet kuuluvat mun mielestäni hiekkalaatikolle ja tuon ikäisiä harvoin siellä näkee. - Lue ja ymmärrä
ei vaan opi kirjoitti:
Huoli....toisen asioihin puuttuminen ja osoittelu....tällaisia vanhempia sitten vielä löytyy. En tiedä onko kyse omasta epävarmuudestanne, vai pätemisen tarpeesta, vaiko mistä. Vain te itse voitte sen tietää. Todennäköisesti lapsistannekin tulee samanlaisia puuttujia ja osoittelevia...Voi luoja sentään...Ja maailma ei pelastu vieläkään...
Nyt taitaa olla luetun ymmärtämisessä jokin ongelma. Huolestuminen on eri asia kuin puuttuminen ja osoittelu. En löydä kirjoituksista mitään viitteitä puuttumisesta tai osoittelusta, vain huolesta.
Ei se maailma pelastu ei. Ei ainakaan sillä että mollaa kirjoittajia (ja näiden lapsia) vaikka ei edes ole ymmärtänyt mitä kirjoitetaan. - ei uskoisi..
---------------- kirjoitti:
Missä kohtaa ap. sanoo kuravaatteiden näyttävän typerältä? Näytätkö mulle sen kohdan, kun en itse millään löydä?
Minulle ei olisi kyllä tuon ikäisenä saanut kuravaatteita päälleni ei sitten millään. Olen ollut ala-asteelta asti tarkka vaatteistani ja ulkonäöstäni. Säälittää minuakin tuo kyseinen tyttö, varsinkin jos pakotetaan pitämään niitä. Kuravaatteet kuuluvat mun mielestäni hiekkalaatikolle ja tuon ikäisiä harvoin siellä näkee.Uskomaton lokerointi sen kun jatkuu.... Miten tästä yhteiskunnasta ja sen lapsista voisi tulla tällä menolla koskaan terveitä. Vanhemmat itse ruokkii erittelyä lasten välillä. Toivottavasti et ole sentään kenenkään äiti.
- mollaa mollaajaa
Lue ja ymmärrä kirjoitti:
Nyt taitaa olla luetun ymmärtämisessä jokin ongelma. Huolestuminen on eri asia kuin puuttuminen ja osoittelu. En löydä kirjoituksista mitään viitteitä puuttumisesta tai osoittelusta, vain huolesta.
Ei se maailma pelastu ei. Ei ainakaan sillä että mollaa kirjoittajia (ja näiden lapsia) vaikka ei edes ole ymmärtänyt mitä kirjoitetaan.Onpa huolenaiheet. Jokseenkin pikkumaista ja lapsenomaista lesoamista turhasta aiheesta. Asenne välittyy nopeasti lapsille, oli huolestunut tai loukkaava.
"metsää puilta" Mietihän vähän... - ---------
ei uskoisi.. kirjoitti:
Uskomaton lokerointi sen kun jatkuu.... Miten tästä yhteiskunnasta ja sen lapsista voisi tulla tällä menolla koskaan terveitä. Vanhemmat itse ruokkii erittelyä lasten välillä. Toivottavasti et ole sentään kenenkään äiti.
No näytä nyt se kohta, jossa ap sanoo vaatteita typerännäköiseksi!!
Hehheh, kyllä täältä s24:lta aina löytyy nämä agressiiviset "toivottavasti et saa lapsia"- ja "toivottavasti et ole äiti" -nollapäät :D Kyllä, olen äiti ja oikein hyvä ja ajatteleva sellainen. Enkä pukisi vitosluokkalaiselle kuravaatteita, jos ei itse vaatisi. Millä perustein toivoit, ettei minulla olisi lapsia, kerro sekin?
Säälittää lapset, jotka pakotetaan johonkin, siitähän mulla tässä puheenvuorossa oli kyse. En usko, että yksikään tyttö suostuu omasta tahdostaan laitamaan hiekkalaatikkovaatteita 5-luokkalaisena!! Sanoihan ap:kin, että tyttö oli selvästi nolona kun kurakintaita vedettiin päälle. Taitaa olla usein vanhempien tahto ja halu kontroloida lasta niin voimakas, että lapsen mielipiteestä viis, vaikka asia koskeekin häntä itseään. Ikävää, että vielä 2000-luvullakin se menee näin useissa perheissä. Alistettuinako niistä lapsista mielestäsi sitten tulee terveitä?? - sivusta seurannut
--------- kirjoitti:
Hehheh, kyllä täältä s24:lta aina löytyy nämä agressiiviset "toivottavasti et saa lapsia"- ja "toivottavasti et ole äiti" -nollapäät :D Kyllä, olen äiti ja oikein hyvä ja ajatteleva sellainen. Enkä pukisi vitosluokkalaiselle kuravaatteita, jos ei itse vaatisi. Millä perustein toivoit, ettei minulla olisi lapsia, kerro sekin?
Säälittää lapset, jotka pakotetaan johonkin, siitähän mulla tässä puheenvuorossa oli kyse. En usko, että yksikään tyttö suostuu omasta tahdostaan laitamaan hiekkalaatikkovaatteita 5-luokkalaisena!! Sanoihan ap:kin, että tyttö oli selvästi nolona kun kurakintaita vedettiin päälle. Taitaa olla usein vanhempien tahto ja halu kontroloida lasta niin voimakas, että lapsen mielipiteestä viis, vaikka asia koskeekin häntä itseään. Ikävää, että vielä 2000-luvullakin se menee näin useissa perheissä. Alistettuinako niistä lapsista mielestäsi sitten tulee terveitä??Hei vaan,
minun on vaikea uskoa, että tässä tapauksessa kyse olisi siitä, että tarkoitettaisiin pakottaa, kontrolloida tai alistaa lasta. Tai ainakin sellaisen kuvan olen saanut, että ihan vilpittömin mielin noita vaatteita puetutetaan, siis niin että lapsella olisi lämmintä ja kuivaa yllä. Sen takia tämä juuri oli niin hassu tilanne, kun tavallaanhan asiassa ei ole mitään pahaa tai väärää, mutta silti jollain tavalla jäi mietittyttämään, että miltä se sitten sen lapsen näkökulmasta tuntuukaan. - edellä.
--------- kirjoitti:
Säälittää lapset, jotka pakotetaan johonkin, siitähän mulla tässä puheenvuorossa oli kyse. En usko, että yksikään tyttö suostuu omasta tahdostaan laitamaan hiekkalaatikkovaatteita 5-luokkalaisena!! Sanoihan ap:kin, että tyttö oli selvästi nolona kun kurakintaita vedettiin päälle. Taitaa olla usein vanhempien tahto ja halu kontroloida lasta niin voimakas, että lapsen mielipiteestä viis, vaikka asia koskeekin häntä itseään. Ikävää, että vielä 2000-luvullakin se menee näin useissa perheissä. Alistettuinako niistä lapsista mielestäsi sitten tulee terveitä??Luuletko että om asenteesi ja raivo asian suhteen jotenkin auttaa?? En itsekään pukisi edes enää 2. luokkalaistani kuravaatteisiin, mutta puhunkin omasta lapsestani, toisen omista tietää paremmin äiti itse.
Sinun kaltaiset ihmiset yleensä vain pahentaa tilannetta kuten kauhealla raivolla taas todistit. Asenteet huokuu aikuisista hyvin ja tartuu lapsiinsa nopeaan. Näin se ikävä mieli ja lokeroiva asenne levittyy ajassa eteenpäin...
surullista.. - ----------------
edellä. kirjoitti:
Luuletko että om asenteesi ja raivo asian suhteen jotenkin auttaa?? En itsekään pukisi edes enää 2. luokkalaistani kuravaatteisiin, mutta puhunkin omasta lapsestani, toisen omista tietää paremmin äiti itse.
Sinun kaltaiset ihmiset yleensä vain pahentaa tilannetta kuten kauhealla raivolla taas todistit. Asenteet huokuu aikuisista hyvin ja tartuu lapsiinsa nopeaan. Näin se ikävä mieli ja lokeroiva asenne levittyy ajassa eteenpäin...
surullista..Mikä raivo? mistä oikein puhut? Mistä minä raivostuin? (jos e siis lasketa typeriä "toivottavasti sinulla ei ole lapsia"-kommentteja).
Kyllä se vaan niin on, että hameet mielletään naisille, smokit miehille, vaipat ja tutit vauvoille ja kuravaatteet leikki-ikäisille. Ei niitä oikein voi muuttaa, kun ne ovat niin alunperinkin suunniteltu. Mitä sitten? Tottakai se saa ihmetyttää, miksi esimurkku puetaan kuravaatteisiin, kun ne on alunperin tarkoitettu pikkulapsille. Ei siinä sen kummempaa, kunhan ihmetyttäisi. Samalla tavalla ihmetyttäisi, jos mies tulisi kukkamekossa vastaan.. Tulee väkisinkin mieleen molemmista, onkohan joku pakottanut pukemaan päälle vai haluaako todella itse, vaikka muut eivät niin tee. - Näin meillä
---------------- kirjoitti:
Mikä raivo? mistä oikein puhut? Mistä minä raivostuin? (jos e siis lasketa typeriä "toivottavasti sinulla ei ole lapsia"-kommentteja).
Kyllä se vaan niin on, että hameet mielletään naisille, smokit miehille, vaipat ja tutit vauvoille ja kuravaatteet leikki-ikäisille. Ei niitä oikein voi muuttaa, kun ne ovat niin alunperinkin suunniteltu. Mitä sitten? Tottakai se saa ihmetyttää, miksi esimurkku puetaan kuravaatteisiin, kun ne on alunperin tarkoitettu pikkulapsille. Ei siinä sen kummempaa, kunhan ihmetyttäisi. Samalla tavalla ihmetyttäisi, jos mies tulisi kukkamekossa vastaan.. Tulee väkisinkin mieleen molemmista, onkohan joku pakottanut pukemaan päälle vai haluaako todella itse, vaikka muut eivät niin tee.Kysy tytöltä niin ei tarvitse päätä vaivata enempää tällä asialla
Meillä taas käytetään kuravaatteita pihaleikeissä ja koulumatkallakin pyörällä ajaessa jos vettä tulee reippaasti. Lapset ovat itse huomanneet että kuivana pysyminen on tärkeämpää kuin se mitä muut sanovat. Tai ehkä ne muutkaan eivät niin paljon sano kun meilläpäin monella on kouluun parin kolmen kilometrin pyörämatka ja siksi sadevaatteita vielä käytetään. Kaikkien vanhemmat kun eivät kuitenkaan autolla ehdi lasta hakemaan pois koulusta vaikka voisivat aamulla hänet kouluun viedäkin . Siksi pyörä ja sadevaatteet ovat tarpeen monella kolmas-ja neljäsluokkalaisella täällä meilläpäin - ap:n puolella
ei vaan opi kirjoitti:
Huoli....toisen asioihin puuttuminen ja osoittelu....tällaisia vanhempia sitten vielä löytyy. En tiedä onko kyse omasta epävarmuudestanne, vai pätemisen tarpeesta, vaiko mistä. Vain te itse voitte sen tietää. Todennäköisesti lapsistannekin tulee samanlaisia puuttujia ja osoittelevia...Voi luoja sentään...Ja maailma ei pelastu vieläkään...
Ja jotkut vanhemmat vaan ei ymmärrä että lapsi kasvaa.Näytätkö sinä toisella kymmenellä olevalle lapselle muumivideoita ja pikkukakkosta.Onhan lapsella sentään oikeus oman ikäkautensa kohteluun,eikö?
Taas vaan ajatellaan mikä on vanhempien oikeus,miettimättäkään sitä mahdollista haittaa mikä tuollaisesta pikkuvauvana pitämisestä koituu lapselle.Arvostakaa lapsianne ja sitä,että lapsikin kasvaa,vaikka sen haluaisi pitää omana pikku kullannuppuna lopun ikäänsä. - somerandomguy
Hiukan huolissaan kirjoitti:
Minusta on ihan hyvä että olet huolissasi, liian moni tuijottaa vain omaan napaansa. Ethän huolellasi ole aiheuttanut mitään vahinkoa kenellekään joten en ymmärrä miksi joku siitä voi hermostua.No hyi helvetti! Tuo on jo ihan sairasta!!
- 11
noo, vähän oudolta kuulostaa kyllä tuon ikäiselle pukea noin..meidän 2-vuotiaskin jo ilmoitti haluavansa takin ja housut haalarin sijaan välikausiasuksi:)
Aloittaja kertoo äidistä joka käyttää tyttöänsä pelinappulana omissa muotinukkefantasioissaan. Tulee mieleen Lenita Airisto 2.
Olisi parempi ottaa jokainen omana itsenään. Vastavetona tuollaiseen hössötykseen olisi ottaa lapsi vaateostoksille kirpputorille. Nyt LAPSI olisi pääosassa ja itse valitsee vaatteet. Äitinsä ei tarvitse muuta kuin istua kaikessa rauhassa kassan luona odottamassa.
Voi tietysti olla että ostos epäonnistuu, mutta kyse on pikkusummista ja muistakaa että kaikki tekevät joskus epäonnistuneita ostoksia, lukuisia ovat ne vaatteet jotka naisihminen osti isolla rahalla ja möi pikkurahalla kirpputorilla käyttämättömänä.
- somerandomguy
Eihän kukaan 11v enää käytä mitään haalaria!! Ihan naurettavaa. Mä käytin viimesen kerran haalaria kotipihalla 8-vuotiaana ja häpesin sillonki jo tarpeeks. Ajat kuitenki muuttuu. Kun olin eskarissa(oon nyt 16v) niin oli ihan normaalia, että käytti haalaria. Nykyään jotkut siirtyy jo eskarissa 2-osaiseen pukuun. Että otan osaa kovasti tuon tytön puolesta. :(
- äippyli84
En minunkaan mielestä viidesluokkalaisen kuulu/tarvitse pukeutua kuravaatteisiin. Itse en olisi ikinä siihen suostunut enkä kyllä aio omia lapsianikaan pukea.
- mitääääää?????
Puhutaanko täällä siitä, että 11-vuotiaalle pitäs laittaa jotkut kurahaalarihousut!?!?
- naaburi
Vanha keskustelu, mutta kerronpa yhden huolestuttavan esimerkin. Joskus lasten pukeminen (ja kohteleminen) "lapsellisesti" johtuu siitä, että vanhemmat eivät halua lapsen kasvavan.
Naapurustossa on eräs perhe, josta olin huolissani jo monta vuotta sitten. Asutaan kivalla rivarialueella, vanhemmat ovat kunnollisia (hyvä jos saunakaljoja juodaan), on ruoka-ajat jne. Mutta heillä on aina ollut kova kuri ja älyttömät kotiintuloajat (kuudesluokkalainen haetaan puoliväkisin taloyhtiön leikkipihalta kesälauantaina klo 18) ja lapset puetaan pikkulasten vaatteisiin (muumipaita kasiluokkalaisella).
Lapsilla on kavereita eikä heitä kiusata koulussa, mutta nyt kun vanhin tytär on 15 v, niin todella näkyy seuraukset. Tämä tyttö viettää vapaa-aikansa hiekkalaatikolla 4-7-vuotiaiden kanssa. Viime kesänä oli erikoinen välikohtaus, kun tyttö oli ihan itku silmässä, kun joku oli hajottanut hänen tekemän hienon hiekkalinnan. Koulussa hän on kuulemma ihan normaali teini, mutta kotipiirissä ilmeisesti taantuu pikkulapseksi. - samaa mieltä!
Niin, olen samaa mieltä naaburin kanssa, että jotkut ei vaan tajua, että
Lapsi kasvaa. Mutta onneksi koot noihin kurahousuihin ja haalareihin
Alkavat loppua kohta. Toivottavasti he silloin tajuavat, että lapsen on aika
Kasvaa isommaksi ja alkaa käyttää ikäistensä vaatteita. - 1234567891011
Mikä vitun keskustelu tää nyt on????
- äiti123
Itselläni 5.-luokkalainen ja näen hänen kavereitaan säällä kuin säällä usein. Kukaan ei varmasti laittaisi kurahousuja tai rukkasia puhumattakaan toppahaalarista.. ja nämä kuten omanikin ovat tavallisesti pukeutuvia tyttöjä, ei mitään muotilehtien teoksia, mutta murrosikä on jo varmaan kaikilla kuten tuon ikäisillä yleensä.
Itsekin muistan aikoinaan, kun opettaja kehoitti pipoa laittamaan välitunnilla talvella. Tuon ikäinen voi kyllä pukeutuakin liian vähäisesti, jolloin joutuu huomauttamaan.
Mutta kaikella rajansa. Voi pytää tuota äitiä katsomaan samanikäisten vaatetusta, kyllä ne melko samantapaisissa kulkee, että onko oman lapsen huolehtiminen mennyt yli.. äkkiä näkee ettei ne todellakaan kurahousuihin pukeudu.
Kannatan toki omaperäistäkin pukeutumista, mutta kurahousuihin ei taida tuonikäiset kuitenkaan enää rueta, se on tosiaan noloa ja voi aiheuttaa kiusaamista tms.
Ja kyllä 5.luokkalaiset jo melko hyvin itsekin huolehtivat mitä päälleen laittavat, suihkuun pitää kehoittaa tai puhdasta päälle laittaa, mutta haluavat jo monesti itse vaikuttaa siihen, minkälaisia vaatteita ostetaan. (kunhan ei ihan älyttömiä, korkokantakenkiä tai avonaisia asuja tms.) Kun itse muistelen kymmenen vuoden takaista aikaa, niin täytyy sanoa että kuriksia aika harvoin suostuin laittamaan. Vaikka kyseessä olisi ollut vain sadetakki ja saappaat. Toppahaalaria minulle ei ole ollut sitten kolmannen luokan.
Tietysti on hyvä että vanhemmat pukevat lapselle tarpeeksi päälle, mutta kyllä sitä ikää voisi hiukan miettiä, vaikka kaupasta löytyisikin sopivat kurahousut.
Ja lisätäänpä vielä tämä: itsekin olen pieni kokoinen, 157cm. ja hyvää vauhtia jäämässä perheen lyhyimmäksi kun kolme nuorempaa sisarusta kasvaa hyvää vauhtia ohi. Kaksi on jo kasvanut, ja kolmas on hyvässä vauhdissa. Hän käytti nimittäin 8 vuotiaana samaa mekkoa jota olin itse käyttänyt 10-11 kesäisenä. ja tämä oli vuonna 2010.
Bongasin myös jossain vaiheessa kommentin "tuskin näyttäisit toisella kymmenellä olevalle lapselle muumeja ja pikku kakkosta". okei, pikku kakkosta en minäkään ole katsonut sitten ala-asteen ekojen luokkien, mutta muumit ovat täysin eri asia. Katson niitä vieläkin! ja olen 21v.- omat kokemukset
Minulla on omakohtaisia kokemuksia nolosta pukeutumisesta.
Äitini on aina ollut erittäin kontrolloiva, määräisi pukeutumiseni ja hiustyylini varmasti vieläkin jos siihen suotuisin.
Kouluajoista muistan kuinka noloa oli pukeutua niihin äidin valitsemiin vaatteisiin, ja kuinka hirveän huvittavia ne olivat koulukavereiden mielestä. Vaatteeni olivat koulussa yleinen vitsailun aihe.
Itse olisin halunnut pukeutua samalla tavalla kuin muutkin, mutta äitini mielestä 'sellaiset vaatteet ovat naurettavia ja rumia'. Niinpä menin kouluun vaaleanpunaisissa röyhelöissäni kun luokkakaverit pukeutuivat farkkuihin ja tummiin vaatteisiin senaikaisen nuorisomuodin mukaisesti :/
Ylenmääräinen kontrollointi ulottui vaatetuksen lisäksi mm. mielipiteiden määrittelyyn (sain olla vain samaa mieltä äidin kanssa, kaikki muut mielipiteet olivat vääriä) ja tunteiden halitsemiseen (äiti määritteli mitkä ovat oikeita ja sallittuja tunteita missäkin tilanteissa).
Nyt kun minulla on lapsia, yrittää äitini määrätä lasteni vaatetuksen ja haluaisi pukea vielä 10-vuotiaan samoin kuin jonkun päiväkoti-ikäisen lapsen. En kuitenkaan anna hänen sitä tehdä.
Tuossakin perheessä saattaa olla jotakin omituista suljettujen ovien takana jos lapsi ei edes yrittänyt kieltäytyä nolojen vaatteiden pukemiselta :(- ....,...,...,....
Ei kai sillä ole väliä, millaisia vaatteita pitää, jos ovat sään mukaiset? Eivätkä kaikki lapset ole kiinnostuneita vaatteista. Itse en ainakaan ala-asteella miettinyt vaatteita, kunhan olivat ihan järkevän näköiset ja kivan väriset. Mutta siitä on nyt yli 10 vuotta, ehkä nyt vaatteilla on enemmän väliä...
Onhan se kurjaa, jos lapset pakotetaan pitämään tiettyjä vaatteita, mutta jos tämä tyttö niitä suostuu pitämään, niin ei kai sillä ole mitään väliä (mutta eipä sitä nyt voi tietää, mitä tämä lapsi ajattelee). Muutenkin lapsista tehdään nykyään niin äkkiä liian aikuismaisia. - Jwiwenbd
....,...,...,.... kirjoitti:
Ei kai sillä ole väliä, millaisia vaatteita pitää, jos ovat sään mukaiset? Eivätkä kaikki lapset ole kiinnostuneita vaatteista. Itse en ainakaan ala-asteella miettinyt vaatteita, kunhan olivat ihan järkevän näköiset ja kivan väriset. Mutta siitä on nyt yli 10 vuotta, ehkä nyt vaatteilla on enemmän väliä...
Onhan se kurjaa, jos lapset pakotetaan pitämään tiettyjä vaatteita, mutta jos tämä tyttö niitä suostuu pitämään, niin ei kai sillä ole mitään väliä (mutta eipä sitä nyt voi tietää, mitä tämä lapsi ajattelee). Muutenkin lapsista tehdään nykyään niin äkkiä liian aikuismaisia.Herää!!!
- jälkeenjääneet
No eihän tuo nyt vielä mitään, jos viitosluokkalainen puetaan kuin vauva. Mutta mietipä sitä miten aikuiset kehtaa pukea päälleen vauvanlakkeja muistuttavia toppalakkeja, sellaisia joissa on korvat ja niissä leuanalle solmiamisnauhat. Tai miten hirveältä näyttää odottavat äidit lappuhaalareissa!!! Hyi!!!
- Randomirotta123
Siis ei jumalauta!!!! Vanha keskustelu, mutta eihän tää voi ees vittu olla totta!!! Tää alottaja o joku trolli tai sitten noi ton porukat on jotai nii sairaita ihmisiä, että huhhuh!!!
Voi tyttöparkaa kun on äitinsä hössöttimet hirttäneet pohjaan. Mitäpä jos minä alkaisin hössöttämään kuin viimeistä päivää heti kun äitinsä alkaa vähänkin laittaa jotain päällensä. Olisiko kivaa?
Kyllä koululainen jo osaa laittaa vaatteet päällensä, ei tarvitse mummeleitten hössöttää. Tärkeintä tytön vaatetuksessa on että TYTÖLLÄ on mukava ja varma olo. Vaatteet ovat osa persoonaa. Jokaisen persoona on pyhä, tämä koskee myös lapsia.
Tietysti on olemassa sosiaalisia normeja, mutta kyllä tuon ikäinen jo ymmärtää niiden olemassaolon, tai ainakin pitäisi ymmärtää. Sosiaaliset normit eivät ulotu suljettujen ovien taakse. Korostaisin vielä että lapsen pukeutuminen on perheen sisäinen asia.
Tuota rataa tytöstä tulee isona täysin tyylitajuton vanhoissa ja repaleisissa vaatteissa kulkeva hoomoilanen, joka ei tässä yhteiskunnassa pärjää.- Jokavuotinen
Joka vuosi tuo kurahousuongelma tuodaan tänne, kuitenkaan kukaan ei ole ikinä nähnyt toisella kymmenellä olevalla lapsella kurahousuja tavallisissa piohaleikeissä.
Tämäkin mielipidekirjoitus on monta vuotta vanha.
Vieläkö lapsi käyttää niitä vetimiä, on jo rippikouluiässä. - tätämieltä..
Minun tyttäreni on kolmannella luokalla ja kovin muotitietoinen tyttö. Itse en oikeastaan vahdi/ehdi vahtia lapsieni vaatetusta, kunhan on talvella toppatakit päällä. Pikemminkin liikavaatetus liian aikaisin ei tunnu kovin mukavalta, ja sitten on hiki koko päivän kun on liikaa vaatteita. Kyllä lapsi yleensä oppii tietämään itse, mitä kannattaa laittaa päälle ja mitä ei.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537800- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482923
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484