Ryhtiä kansalaiset, ryhtiä !

TaikisN

Sanotaan että istuminen ryhdikkäänä lisää itsevarmuutta :) Kurkistetaanpa nyt jokainen omaa istuma-asentoa..onko se ryhdikäs vai kasaan painautunut...vai jotain siltä väliltä.?
Mä sain uuden tietsikkatuolin muutama päivä sitten ja uskokaa pois, selkäkivut väheni puolella. Miten sinä istut..vai.......
....et kai sentään vain makaa kirjoitellessasi palstalle?

62

661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä istun keittötuolilla jonka pehmusteena on muutama tyyny. Välillä makaan tän koneen päällä joka on eräänlaisella kumolleen käännytellyllä video/stereo kaapin päällä. Hih..ihan oikeesti tää on hassun näkönen juttu.

      • Sä siis makaat koneen päällä....eipä oo ihmekään jos se välillä lakkaa toimimasta :DD
        Minulla oli myös tuo keittiötuoli tyynyillä-viritelmä viimeaikoina, ja voit uskoa että otti selänpäälle. En kuitenkaan oo koskaan kiivennyt koneen päälle makaamaan *nauraa liekona*


      • Masse Setä

        Hieno peli varmaankin ja hyvä, kun on juuri sillä tavalla, ikään kuin laitettu paikalleen


      • TaikisN kirjoitti:

        Sä siis makaat koneen päällä....eipä oo ihmekään jos se välillä lakkaa toimimasta :DD
        Minulla oli myös tuo keittiötuoli tyynyillä-viritelmä viimeaikoina, ja voit uskoa että otti selänpäälle. En kuitenkaan oo koskaan kiivennyt koneen päälle makaamaan *nauraa liekona*

        Noku tää kone on niin kaukana et kaksinkerroin kumartuen pitää viel näpytellä ja silleen sivuttain. Ihan oikeesti tää on hassun näköstä. Jalat ku ei mahdu tonne tason alle niin olen sivuttain kierteellä. Ihme ettei ole pahempia niksauksia ollut, no mitä nyt tossa paripäivää sit. :)


    • selkärangaton

      Näin kerran miehen pubissa { onhan miehiä toki useastikin nähty ;) } joka oli about 1.90m seisaallaan, vaan kun hän istui, painui kasaan kuin haitari. Olipa hassu näky, hänellä ei kai ollut tukirankaa olenkaan, lysähti kasaan kuin olisi ilmat päästetty pihalle.

      • olen myös toisinaan nähnyt, ihminen kutistuu istuessaan olmettomaksi. Joillakin hartiat painuu niin kasaan istuessa että ihan hirvittää. Toki me ihmiset olemme erilaisia rangaltamme, jollakin pitkällä ihmisellä voi olla julmetun pitkät jalat ja lyhyt selkä. Kun tällaisen rakenteen omaava ihminen istahtaa, hän ikäänkuin katoaa tuoliin.


      • Ak:n lapio
        TaikisN kirjoitti:

        olen myös toisinaan nähnyt, ihminen kutistuu istuessaan olmettomaksi. Joillakin hartiat painuu niin kasaan istuessa että ihan hirvittää. Toki me ihmiset olemme erilaisia rangaltamme, jollakin pitkällä ihmisellä voi olla julmetun pitkät jalat ja lyhyt selkä. Kun tällaisen rakenteen omaava ihminen istahtaa, hän ikäänkuin katoaa tuoliin.

        jalat ristissä. Tungin juuri jääpuikon perseeseeni saadakseni tzizit, eikä kyyneltä näy. Tuoli on kova, aika korkea, sellainen, jossa on keskellä pitkulainen reikä kännyä vartene, jos on siirron tarvetta. Odottelen sulamisilmiön vaikkua ja moitin koiriani myätätunnon puutteesta. Korta otan todellisen triptuukin: "putkelinen peräpukamavoidetaa pursotettuna savet intiimipyyhkeeseen" ja nielaisu kerta-annoksena. Jopa nouse hardin ja pua korkeemmalle kuin sopraanon veisu.


      • Ak:n lapio kirjoitti:

        jalat ristissä. Tungin juuri jääpuikon perseeseeni saadakseni tzizit, eikä kyyneltä näy. Tuoli on kova, aika korkea, sellainen, jossa on keskellä pitkulainen reikä kännyä vartene, jos on siirron tarvetta. Odottelen sulamisilmiön vaikkua ja moitin koiriani myätätunnon puutteesta. Korta otan todellisen triptuukin: "putkelinen peräpukamavoidetaa pursotettuna savet intiimipyyhkeeseen" ja nielaisu kerta-annoksena. Jopa nouse hardin ja pua korkeemmalle kuin sopraanon veisu.

        tuon kun näkisi.:O
        Tai ei sittenkään, ei ehkä olisi heikkohermoisen katseltavaa. *kuvittelee Ak:n ilmalennon*


      • selkärangaton
        TaikisN kirjoitti:

        olen myös toisinaan nähnyt, ihminen kutistuu istuessaan olmettomaksi. Joillakin hartiat painuu niin kasaan istuessa että ihan hirvittää. Toki me ihmiset olemme erilaisia rangaltamme, jollakin pitkällä ihmisellä voi olla julmetun pitkät jalat ja lyhyt selkä. Kun tällaisen rakenteen omaava ihminen istahtaa, hän ikäänkuin katoaa tuoliin.

        Oli kropaltaan sopusuhtainen ja muutoinkin hyvän näköinen, aika ryhdikkäästi myös käveli. Siksipä hilpeyttä herätti kyseisen herran istuma asento.


      • Masse Setä
        Ak:n lapio kirjoitti:

        jalat ristissä. Tungin juuri jääpuikon perseeseeni saadakseni tzizit, eikä kyyneltä näy. Tuoli on kova, aika korkea, sellainen, jossa on keskellä pitkulainen reikä kännyä vartene, jos on siirron tarvetta. Odottelen sulamisilmiön vaikkua ja moitin koiriani myätätunnon puutteesta. Korta otan todellisen triptuukin: "putkelinen peräpukamavoidetaa pursotettuna savet intiimipyyhkeeseen" ja nielaisu kerta-annoksena. Jopa nouse hardin ja pua korkeemmalle kuin sopraanon veisu.

        Kannattaa ehkä noiden savettien kanssa vielä pyytää EU:n lausuntoa, että voidaanko tahattomasti tai tahattomalta näyttävään tahalliseen tekoon käyttää rektaakkeleja väärään paikkaan hyötymismielessä.
        Tässä vaiheessa nousee varmaan esille kuluttajan vastuu ja huumelainsäädäntö.


    • Masse setä

      Anteeksi, your honour.
      Meikäläinen kun on ihan hullu tai siis avoliitossa, niin aloitin heti kehittämään tästä oikeusjuttua.
      OK, Sainkin sen jo jonkinlaiseen hyvään päätökseen, mutta huomasinkin yhtäkkiä, että olinkin käyttänyt yli 5 min ylimääräistä aikaani, jotenka arvio heittää n. 29%:lla.
      Että etumaksu? No honor siis puolueen nimissä. Jos nyt pari kymppiä...kolome?

      • sitä sitten istuttiin ihan kasassa näpytellessä. No, oletan että ryhti suoristui kun avauksen luit. Ei siitä nyt mitään tarvi maksaa, ilmainen neuvo hyvälle kaverille :))


    • NK:-

      jees juttu! Kuitenkin jos tietsikan kanssa luo liian mukavan suhteen, niin se taas ei ole hyväksi. Parempi, kun kirjoittaessa on hiukka hankalaa, niin eipä viihdy koneen ääressä liiaksi asti.
      Tietysti voisi suunnitella tähän systeemiin erilaisia kuntoilu toimenpiteitä. Kattoon kiikku ja renkaat. Välillä muutamat vetäisyt ja kolmoiskierteet. Tuolin voisi säätää makuu-tai istuma-asentoon. Tuolilla saattaisi tehdä haaravenytyksiä ja vatsaliikkeitä. Lisäksi säätöön voisi yhdistää kiertoliikkeet, tasapainosäädöt, hierontamuhkurat ja rentouttavan värinän.
      *hmmm....' Tuoli voisi lisäksi työntää pois istumasta, kun nettiaika olisi käytetty.

      • tuolin joka lykkäisi pois koneelta kun nettiaika on täysi. Kerrassaan loistava keksintö pöytäkoneen käyttäjille. Siitä vaan patenttia hakemaan !!!


    • asento tässä ei ole paras mahdollinen,mutta eipä sitä korjata voi..Selkä tahtoo vähän väsyä,ku pitää olla nenu kii ruudussa.Ei kylläkää siks etten näkis,vaan en tykkää olla nii kaukana..:)

      • oot nene kiinni ruudussa siksi että ehtisit nähdä mahdollisimman paljon lyhyessä ajassa, jonka nuoriso sinulle netinkäyttöösi suo :))


      • TaikisN kirjoitti:

        oot nene kiinni ruudussa siksi että ehtisit nähdä mahdollisimman paljon lyhyessä ajassa, jonka nuoriso sinulle netinkäyttöösi suo :))

        *lahjoittaa Mii-sulle kaiken näkevät kiikarit*


      • TaikisN kirjoitti:

        oot nene kiinni ruudussa siksi että ehtisit nähdä mahdollisimman paljon lyhyessä ajassa, jonka nuoriso sinulle netinkäyttöösi suo :))

        sen sanoit..Silläkös tässä joutuu ranka vääränä tuijottamaan niin,että silmätki on punaset ku kanilla..;))


      • tintti.kotivintti kirjoitti:

        *lahjoittaa Mii-sulle kaiken näkevät kiikarit*

        Kiitti Tintti...Ny voinki sit istua suorana,ku ei tartte kurotella..;))

        Nii...mut mites mä sit kirjotan..Täytyy varmaan siirtää näppis..;)


    • on vanha keittiön pinnatuoli. En nojaa selkämykseen ainakaan ihan heti. Ryhti pitää olla ja siihen on nuoruuden opit vähän avittaneet. Tuli harrastettua voimistelua silloin joskus ja valmentajan käskyllä sitten laitettiin hartiat alas ja rinat ylös :)
      Jos olen kauan koneella nojaudun taaksepäin ja laitan kädet puuskaan..tiedä sitten miksi ;)

      Pakkohan se on kuitenkin tunnustaa, selkä pyöristyy sitä mukaa kuin aika kuluu ja kohta on kyynär pöydällä ja nojailen leualla nyrkkiin niin että suu venyy silmään saakka

      • onkin siitä veijari, että yleensä se pysyy sellaisen kuin miksi se on nuoruudessa muokkaantunut. Ryhtiin kannattaakin panostaa nuoruudessa. Lyhyet ihmiset lienevät ryhdikkäämpiä koska ruoto on ollut pidettävä mahdollisimman pitkän nälöisenä :))

        Yksipuoleinen työkin kyllä muuttaa ryhtiä.


      • TaikisN kirjoitti:

        onkin siitä veijari, että yleensä se pysyy sellaisen kuin miksi se on nuoruudessa muokkaantunut. Ryhtiin kannattaakin panostaa nuoruudessa. Lyhyet ihmiset lienevät ryhdikkäämpiä koska ruoto on ollut pidettävä mahdollisimman pitkän nälöisenä :))

        Yksipuoleinen työkin kyllä muuttaa ryhtiä.

        kouluissa jumppatunneilla tehtiin ryhtiliikkeitä..tiedä nyt.. saattaisivat nauraa maikan käytävälle :(

        Olin jossain vaiheessa luokan toiseksi lyhin, mutta liekkö se pituuden haave..olinkin yhtäkkiä pisimpien joukoissa. Kuitenkin aika lyhyt keskivertoa joo.

        Ryhtikin voi olla perinnöllistä..mikä lie paukama niskassa?! Mun eno käveli naama silleen alaviistoon joten niskassa et hartioissa se näkyi, mutta niin vain ovat pari nuorta jälkeläistäkin samanalaisen käyntitavan omaksuneet.


      • Masse-setä
        tintti.kotivintti kirjoitti:

        kouluissa jumppatunneilla tehtiin ryhtiliikkeitä..tiedä nyt.. saattaisivat nauraa maikan käytävälle :(

        Olin jossain vaiheessa luokan toiseksi lyhin, mutta liekkö se pituuden haave..olinkin yhtäkkiä pisimpien joukoissa. Kuitenkin aika lyhyt keskivertoa joo.

        Ryhtikin voi olla perinnöllistä..mikä lie paukama niskassa?! Mun eno käveli naama silleen alaviistoon joten niskassa et hartioissa se näkyi, mutta niin vain ovat pari nuorta jälkeläistäkin samanalaisen käyntitavan omaksuneet.

        Voimistelutunnit oli varmaan tosi kalliita, kun piti olla kaksi opettajaa ja niiden piti vielä opettaa sukukasvatusta seuraavana vuonna.
        Miesopettaja olikin aika reilu. Se löi pesäpallomailalla päähän yhtä luuseria ja hakkasi nyrkillä koulukiusaajia. Muutenkin urheilutunneilla oli reilu meininki, kun esim. jalka katkesi, keihäs lävisti jalan ja meikäläinenkin seisoi monta vuotta jääkiekkomaalissa ilman suojuksia. Ooo soole miiio.... Ja tusina tikkejä.


      • Masse-setä
        tintti.kotivintti kirjoitti:

        kouluissa jumppatunneilla tehtiin ryhtiliikkeitä..tiedä nyt.. saattaisivat nauraa maikan käytävälle :(

        Olin jossain vaiheessa luokan toiseksi lyhin, mutta liekkö se pituuden haave..olinkin yhtäkkiä pisimpien joukoissa. Kuitenkin aika lyhyt keskivertoa joo.

        Ryhtikin voi olla perinnöllistä..mikä lie paukama niskassa?! Mun eno käveli naama silleen alaviistoon joten niskassa et hartioissa se näkyi, mutta niin vain ovat pari nuorta jälkeläistäkin samanalaisen käyntitavan omaksuneet.

        Oikealle alaviistoon. Ja sitten tulikin ryhtiliike, jossa erotettiin mahdolliset takinkääntäjät todellisista.
        Koulutesteissä todettiinkin, että meikäläisellä oli ensiksikin hintelä vartalo ja toiseen suuntaan liikkumaton lapaluusto. Ja tietysti aivan surkea ryhti ja heikot keuhkot.


      • Masse-setä kirjoitti:

        Oikealle alaviistoon. Ja sitten tulikin ryhtiliike, jossa erotettiin mahdolliset takinkääntäjät todellisista.
        Koulutesteissä todettiinkin, että meikäläisellä oli ensiksikin hintelä vartalo ja toiseen suuntaan liikkumaton lapaluusto. Ja tietysti aivan surkea ryhti ja heikot keuhkot.

        naamankääntäjäisiä.
        Hintelä vartalo, mut toi liikkumaton lapaluusto? ;D Jumittaa vissiin jo pienest pitäen. Maitojonoon mars.


    • Dorodea

      Huh, meikällä on jotain siltä väliltä :) Tää on tämmönen konttorituoli joka keikkuu taakse ja pyörii ympäri, nirisee ja narisee minunkin puolesta. Joten välillä olen takakenossa ja koivet pöydällä, välillä jalatkin tuolilla ja silleen kiemurassa. Hirveen huonoja asentoja kun nyt ajattelen, ei mitään ryhtiä. Ja tietenkään en muista mitään taukojumppia harrastaa, ei ihme jos niskat on jumis.

      • Masse-setä

        Aina kutsua... siis, jos tulee ongelmia esimerkiksi laitteiston huollon suhteen.
        Jos tuoli esimerkiksi ei tue riittävästi pohkeita, niin sitten kyllä kannatta ottaa yhteyttä tapauskohtaisesti joko esihenkilöön tai sitten esihenkilöön, tai henkilöön.


      • Dorodea
        Masse-setä kirjoitti:

        Aina kutsua... siis, jos tulee ongelmia esimerkiksi laitteiston huollon suhteen.
        Jos tuoli esimerkiksi ei tue riittävästi pohkeita, niin sitten kyllä kannatta ottaa yhteyttä tapauskohtaisesti joko esihenkilöön tai sitten esihenkilöön, tai henkilöön.

        Joo, on ongelmia huollon suhteen, taidan ottaa yhteyttä joko esihenkilöön, olisittekohan te sellainen vai oletteko sitten esihenkilö? Tai henkilö? Jonkin noista on osuttava kohdalleen, pohkeet tarvitsevat tukea. Apua.


      • Dorodea kirjoitti:

        Joo, on ongelmia huollon suhteen, taidan ottaa yhteyttä joko esihenkilöön, olisittekohan te sellainen vai oletteko sitten esihenkilö? Tai henkilö? Jonkin noista on osuttava kohdalleen, pohkeet tarvitsevat tukea. Apua.

        paitti kyllä mä voin iskeä karatekalla suoraan pohkeeseen..poikki vai linjan tai suoraa huutoa ?


        Terkeles sentään..oli puhe jostain ryhdistä? Taidan kääntää pinnatuolin makuuasentoon ja hillua tovin :D


      • Masse-setä
        tintti.kotivintti kirjoitti:

        paitti kyllä mä voin iskeä karatekalla suoraan pohkeeseen..poikki vai linjan tai suoraa huutoa ?


        Terkeles sentään..oli puhe jostain ryhdistä? Taidan kääntää pinnatuolin makuuasentoon ja hillua tovin :D

        Alkako naurattamaan. Kysehän on työstä kuitenkin.


      • Dorodea
        tintti.kotivintti kirjoitti:

        paitti kyllä mä voin iskeä karatekalla suoraan pohkeeseen..poikki vai linjan tai suoraa huutoa ?


        Terkeles sentään..oli puhe jostain ryhdistä? Taidan kääntää pinnatuolin makuuasentoon ja hillua tovin :D

        Suoraa huutoa, jestas, siellä on kovat piipussa! Uskalla enää valittaa, liian rankkaa apua :)

        Reps, mielikuvissani sätkit ja huidot kuin kala kuivalla maalla :)


      • ja jos sä vielä yletyt samalla näpyttelemään, niin aikamoinen akrobaatti oot. Tai sitten sulla on jumalattoman pitkät kädet :))


      • Dorodea
        TaikisN kirjoitti:

        ja jos sä vielä yletyt samalla näpyttelemään, niin aikamoinen akrobaatti oot. Tai sitten sulla on jumalattoman pitkät kädet :))

        Apinoiden sukua, niinhän ne väittää. Mutta täs tapauksessa mun jalat on eri pöydällä kuin kone, olen silleen kierosti, yläruumis eri suuntaan kuin alaosa :)


      • Dorodea kirjoitti:

        Apinoiden sukua, niinhän ne väittää. Mutta täs tapauksessa mun jalat on eri pöydällä kuin kone, olen silleen kierosti, yläruumis eri suuntaan kuin alaosa :)

        yhä hullummalta kuulostaa *nauraa*


    • pirpzuzeiccu

      Istun rennosti sohvalla sylissäni paksu tyyny, jonka päällä on kannettava. Ihan hyvältä tuntuu, eikä ole selkäkipuja tai muitakaan kipuja. Tässä näkee samalla katsella telkkaa.

      • kun mun pojallani. Pöytäkoneella tuo ei onnistu :D


    • Aikanaan minulla oli pahoja niskahartiasärkyjä päätetyöskentelyn takia, mutta fysikaalisen hoidon, jumpan, työasennon korjauksen ja työtuolin uudelleen säädön myötä pääsin niistä eroon pitkäksi aikaa. Töissä yritän istua oikeaoppisesti, kotona sitten vähän vapaamuotoisemmin!

      • Masse-setä

        Kuulostaa jopa aivan kornilta, että miehen työasentoon on joku puuttunut. Omalla 30 vuoden päätyöskentelyajalla parempia tuolia sai vain silloin, kun ergonomiaohjaajat saivat omat luxus-penkkinsä ja tarpeeksi henkilöihmisiä vanhojen tuolien perintöketjussa oli irtisanottu.


      • Masse-setä kirjoitti:

        Kuulostaa jopa aivan kornilta, että miehen työasentoon on joku puuttunut. Omalla 30 vuoden päätyöskentelyajalla parempia tuolia sai vain silloin, kun ergonomiaohjaajat saivat omat luxus-penkkinsä ja tarpeeksi henkilöihmisiä vanhojen tuolien perintöketjussa oli irtisanottu.

        paaaaaaaaaaaaljon halvempaa, kun uuden työtuolin antaminen! Sitäpaitsi siitähän syntyisi lumipalloefekti, kun kaikki muut vanhojen tuolien perintöketjun hännillä olevat alkaisivat myös vaatia uutta luxus-penkkiä. Siinähän saattaisi olla vaarassa johtajien Lapinloman viimeinen ravintolailta.


      • on uskomattoman suuri vaikutus istuma-asentoon ja myös siihen että asento pysyy oikeana ilman että sitä joutuu korjailemaan tuontuostakin. Pieni rahallinen satsaus mutta iso hyöty. Ja jos olemassaolevasta tuolista säätövaraa löytyy, niin sehän ei sitten maksa mitään...muuta kuin vaivan :) Fysikaalisessako ne neuvoivat oikeaoppisen istuma-asennon?
        Huomasin heti uuden oikean konttorituolin hankittuani, että siinä ikäänkuin selkä rentoutuu, verrattuna edelliseen keittiötuoli plus tyynyt, viritelmään.


    • Mil-laN

      ...erittäinen epäergonomisessa asennossa...pylly sohvalla, selkä etukenossa, kädet lepää polvien päällä kirjoittaessani...itseasiassa ihmettelen kun ei kuitenkaan selkä, niska eikä jalat tule kipiäksi...tietysti ei tulekaan, koska pompin vähänväliä tästä tekemään jotain muuta.:)

      Paras tuoli ryhtiä ajatellen on satulatuoli...siinä on hyvä istua.

      • pirpzuzeiccu

        satulatuolia parhaimmaksi. Mä en silti tykkää semmosesta yhtään. Näyttääkin niin epämiellyttävältä hökötykseltä.


      • Mil-laN
        pirpzuzeiccu kirjoitti:

        satulatuolia parhaimmaksi. Mä en silti tykkää semmosesta yhtään. Näyttääkin niin epämiellyttävältä hökötykseltä.

        ...tuolissa on takamus tiukasti päin penkkiä jos missä.:)


      • melkein kaksinkerroin kirjoittaessasi :O
        Satulatuoli toki on myös hyvä työskentelytuoli, mutta ei paras mahdollinen päätetyöhön jossa niskat ja hartiat tekevät staattista työtä, silloin selällä pitäisi olla tuki. Kampaajien työssa satulatuoli on ehdoton. Mutta nimenomaan ryhtiä ajatellen satulatuoli on paras, niinkuin sanot.


      • päätetyöskentelyssä
        TaikisN kirjoitti:

        melkein kaksinkerroin kirjoittaessasi :O
        Satulatuoli toki on myös hyvä työskentelytuoli, mutta ei paras mahdollinen päätetyöhön jossa niskat ja hartiat tekevät staattista työtä, silloin selällä pitäisi olla tuki. Kampaajien työssa satulatuoli on ehdoton. Mutta nimenomaan ryhtiä ajatellen satulatuoli on paras, niinkuin sanot.

        Olen erimieltä, satulatuoli on erinomainen valinta päätetyöskentelyyn. Ollut käytössä jo useita vuosia.
        Työterveys/fysioterapeutti suositteli nimenomaan satulatuolia päätetyöskentelyyn, koska aika ajoin niska- ja hartiaseutu oli jumissa, toisinaan aika pahastikin. Totuttelu vei aikansa, aloitin muutamasta tunnista ja aika pikaisesti siirryin kokonaan satulatuolin käyttäjäksi. Eipä enää jumiudu hartiaseutu, eikä kipeydy selkäkään jatkuvasta istumisesta. Kotonakin käytän satulatuolia.

        Liitän vielä faktatietoa oman kokemuksen lisäksi.
        http://www.satulatuolikeskus.fi/tietoa/satulatuolin_ergonomia.html

        sekä sivulta lainattua:
        1.Liikkuminen on nopeaa ja kurottelu helpompaa
        2. Polvien rasitus vähene
        3. Nestevirtaukset alaraajoissa parantuvat
        4. Hartioiden ja hartiaseudun lihasten jännitykset ja kivut vähenevät
        5. Liian pinnallinen hengitys syvenee -> happimäärä paranee
        6. Selkä aktivoituu, selänlihakset vahvistuvat
        7. Ryhti paranee
        8. Iskias-kivut alaselässä vähentyvät tai poistuvat kokonaan
        9. Asennon muuttaminen on helppoa
        10. Seisomatyön voi korvata satulatuoli-istunnalla.

        Satulatuoli-istunnassa saavutetaan suoraan luonnollinen ja ryhdikäs istuma-asento, jolloin massiivinen yläseläntuki on tarpeeton. Selkänojan käyttö saattaa ohjata istujaa siirtämään jalkoja liikaa eteenpäin, jolloin istujan selkä taipuu ja selkään aiheutuu paineita ja kuormitusta. Jalat ovat oikeassa asennossa silloin, kun kantapäät ovat lähes istuinluiden alapuolella. Näin ylävartalon paino jakaantuu myös jaloille. Nojattaessa selkänojaan menetetään muotoillun satulatuolin ergonomiset hyödyt istujalle. Kuitenkin mikäli alaselälle tarvitaan erityistä lisätukea esim. välilevyn pullistuman tai issiaksen vuoksi, voidaan satulatuolissa käyttää ristiseläntukea.


    • paapuuri

      Istun ihan työtuolilla, mutta silmälasien kanssa on ongelmia, kun täytyy ikäänkuin
      hakea sitä oikeaa etäisyyttä, että näkee jotain.
      Kuulemma voisi ihan testata optikolla minkätyyppiset lasit olisivat sopivat, mutta
      vasta vuosi sitten ostin uudet, joten yritän nyt pärjätä näillä.

      Onneksi ei ole mitään niskavaivoja tästä vielä tullut, muusta puuhasta voi pikemminkin niitä saada.

      • moniteholasit imeisesti? Itselläni ollut monitehot muutaman vuoden, aluksi oli opetteleminen löytää oikea näkökentän kohta, mutta silmät on tottuneet hakemaan jo nykyisin oikean kohdan aika äkkiä.


      • paapuuri
        TaikisN kirjoitti:

        moniteholasit imeisesti? Itselläni ollut monitehot muutaman vuoden, aluksi oli opetteleminen löytää oikea näkökentän kohta, mutta silmät on tottuneet hakemaan jo nykyisin oikean kohdan aika äkkiä.

        kyllä vaan ja sitten on aika suuri tuo miinuspuoli, joten hakemista on ollut ja on vieläkin.
        Mutta etitään, etitään sopivaa kohtaa.


      • viivatiina
        paapuuri kirjoitti:

        kyllä vaan ja sitten on aika suuri tuo miinuspuoli, joten hakemista on ollut ja on vieläkin.
        Mutta etitään, etitään sopivaa kohtaa.

        kattonu joka kohdasta.


      • paapuuri
        viivatiina kirjoitti:

        kattonu joka kohdasta.

        silmät vaeltaa ruutua ylös alas kaiken aikaa.
        Ei vaan tahdo löytyä, et kai napannut sitä mukaasi, kun täällä kävit?


      • viivatiina
        paapuuri kirjoitti:

        silmät vaeltaa ruutua ylös alas kaiken aikaa.
        Ei vaan tahdo löytyä, et kai napannut sitä mukaasi, kun täällä kävit?

        napannu mitään mukaani ;))


      • paapuuri
        viivatiina kirjoitti:

        napannu mitään mukaani ;))

        sitten mahtoikaan olla?
        Mutta nehän olikin luvalla napattu.


      • viivatiina
        paapuuri kirjoitti:

        sitten mahtoikaan olla?
        Mutta nehän olikin luvalla napattu.

        toinen juttu ja melkein koko peräkärryllinen on jo löytänyt paikkansa.


      • paapuuri kirjoitti:

        sitten mahtoikaan olla?
        Mutta nehän olikin luvalla napattu.

        peräkärryyn* Mitähän siellä mahtaa olla :))


      • paapuuri
        TaikisN kirjoitti:

        peräkärryyn* Mitähän siellä mahtaa olla :))

        kun tuo kävi sen täyttämässä jo elokuun alkupuolella ja vei mennessään.
        Kysy siltä mitä se niille kamoille teki.
        Vei muuten yhden yli 30 vuotta vanhan tuolin, joillekin näköjään
        kelpaa mikä vaan, hyvä minulle ;)


      • paapuuri
        viivatiina kirjoitti:

        toinen juttu ja melkein koko peräkärryllinen on jo löytänyt paikkansa.

        ihan toinen juttu, hyvä kun olet saanut roinat sijoitettua.


      • viivatiina
        paapuuri kirjoitti:

        kun tuo kävi sen täyttämässä jo elokuun alkupuolella ja vei mennessään.
        Kysy siltä mitä se niille kamoille teki.
        Vei muuten yhden yli 30 vuotta vanhan tuolin, joillekin näköjään
        kelpaa mikä vaan, hyvä minulle ;)

        se on nyt tuolla meidän vintissä siinä on mukava istua ja laulaa karaokee.


    • Meriläinen

      ole ryhtiä kun läsähtää vaan alaspäin.
      Moneen ketjuun oon kirjoittanut ja ihan turhaan, ei ketään missään. Mie meen lysyssä ihan pöyän alle.
      Valun ja valun vaan, ihan ryhditöntä touhua :(
      Oon kun taikina.

      • ylös sieltä pöydän alta, sotkeennut vielä niihin piuhoihin ja saat sähköiskut :(
        Siinä tulee sitten ennenaikainen perinnönjako kultakaloillesi :))


    • viivatiina

      joskus jopa makaan ja samalla kirjoittelen ennen istuin tossa pöydän vieressä mutta tässä puoli istuvassa asennossa on paljo rennompi olo harteissa ja oon tullu siihen tulokseen että on tää helpompaa istuen kun maaten.

      • siis sielläkin sohvalla röhnöttää.... Seläntakana tietenkin vino pino pehmeitä tyynyjä ? :))


      • viivatiina
        TaikisN kirjoitti:

        siis sielläkin sohvalla röhnöttää.... Seläntakana tietenkin vino pino pehmeitä tyynyjä ? :))

        mutta käden alla on meinaan tän hiirikäden kyllä se siinä tyynyllä niin liukkaasti liikkuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe