Joo en oo varma mille palstalle tää kuuluis mut mä haluun jutella ilmastosta ja vähä sellatteesta, aihetta mä en ihan osaa määrittää, ja koska olen 12 niin mailmankuvani saattaa olla erilainen mutta päätin uskaltaa yrittää puhua niin ettette pidä aivan tuo-ei-tajua-mitään-tuosta-koska-se-on-lapsi ihmisenä, mietin sentää aika paljon tätä mailman menoo. (Nii ja kielioppi ei sitte oo mitää parasta :D)(ja mä meen sillee oudosti aiheest toisee, pysykää peräs, saattaa olla iha kiinnostavaakin tekstiä.)
Mietin kun yhdessä topikissa (http://keskustelu.suomi24.fi/node/8565808)
sanottiin että koira saastuttaa enemmän ku auto, aloin ajatteleen että onkohan niin?
Miettien nyt autojen valmistusta ym, siinä menee kyl paljon luonnonvaroja jo yhteen autoon.
Koira ei saastuta yhtä paljon, ellei sitten syötä ruokaa jossa on riisiä joka on tehty kehitysmaassa rahdattu lentokoneel suomeen ja jatkettu siitä. Koira on sentää eläin, joka polveutuu sudesta, joka on tallustanut maapallolla jo aika kauan, eikä se ole maapalloa tuhonnut. Mutta miettien taas sitä että sudet syö ja saalistaa ruokansa sain ajatuksen, tulkoon hakeen peuroja koiran omistajat (Tekee ihan hyvää koiran saada raakaa lihaa noin kolmesti viikossa, tosin jotkut koirat eivät vain kestä riistaruokaa.).peurat jotka on levinny pitkin suomee, tuhoaa paljon kasvatettua ruokaa, jota pitäisi olla elukoille ja ihmisille. Mutta minusta tuntuu kyl et jos mutkikkaasti ajattelee (siis niin mutkikkaasti että aivot menee solmuu, turpoo ja räjähtää) niin koira saastuttaa enemmä. Joo, alan menee jo itekkin sekasin joten seuraava aihe.
Sikainfluenssa rokotus?
Mitä mieltä olette?
Toiset sanoo et se on tappava ja on niitä salaliittoteorioita tullu heitettyä?
Toiset sanoo et se on välttämätön. Oma mielipiteeni on että eivät kaikki sitä tarvitse.
Vain riskiryhmät eli vanhukset, nuoret lapset, ne joidenka työ on sellaista että mahdollisuus saada porsasflunssa on suurempi, ja ne joilla saattaa olla heikompi vastustuskyky sairauden tai jonkun muun homman takia.
Mistähän muusta mä miettisin... hmm
Mitä mieltä olette, pitäskö tupakka ja alkoholiki kieltää kokonaan?
Tupakka on tappavaa, alkoholiin jää koukkuun, jos alkoholi olisi keksitty nyt, arvatkaa mitä? Se olisi A-luokan huume! Tupakka on epäterveellistä itselle ja muille. Minusta ne pitäisi kieltää, mutta jos ajattelee siltä kantilta että jos ne kiellettäisi, niitä ostettaisiin samanlailla kun huumeita, siitä syntyisi sotia ym (?).
No ainakin tupakka pitäs ainakin kieltää, ottakoot sitte tilalle vaikka nuuskan, muut eivät ainakaan kuole keuhkosyöpään koska Sinä poltat (kiitos niille ketkä eivät polta!)!
Alkoholista en niin tiiä, sekin on vaarallist ja sillee mut se ei tee pahaa muille, tai tekee, mutta se nyt on taas niin mutkikasta et en osaa selittää, osaatte kyl päätellä.
Joo varmaa vähä outoo tekstii mun suusta mut totuushan tulee meidän suusta, lapsien, ota kantaa ja sano olenko mä ihan vääräs ja onko mun aivot sulanu?
Samaa mieltä? Pohdiskelua.
8
418
Vastaukset
- Mandi-97
Eikö kukaan osaa vastata ja kommentoida?
- Pörrääjä
täällä kun ei oo järjestetty pyhäpäivystyksiä ;)
Olipas sulla paljon asiaa ja kyssäreitä, jotain yritän omasta puolestani vastailla.
Ilmastonmuutoksesta oon sitä mieltä et muuttuu joo, on muuttunut jo miljoonat vuodet. Lämmennytkin on, sillä nykyään on huomattavasti lämpösempää täällä kuin mitä oli jääkauden aikana, lieneekö syynä alkuasukkaiden nuotiotulet vai mitkä. Jostain luin juuri kuinka kylmä on tämä syksy ja ollut ja kuinka vetemme ovat olleet ennätysmäisen kylmät.
Sain Kossuselta aika hyvän linkin mikä kannattaisi lukea eri näkökantoja tutkaillessa http://www.ilmastofoorumi.fi/tiedostot/ilmastoskeptikon-kasikirja.pdf
Yritys saada tavalliset tallaajat tuntemaan syyllisyyttä jostain mistä tiedemiehetkään ei ole yhtä mieltä on mielestäni kyllä vastuutonta. Aika paha jos joku joutuu tuntemaan syyllisyyttä lemmikin pidosta, sillä lemmikki voi olla monelle kaikista paras mielenterveyden- ja kunnonhoitaja. Tosin en kyllä ymmärrä miksi kaupoissa pitää olla mielettömät määrät kaikenmaailman purkkiruokia, papanoita ja muita turhuuksia lemmikeillemme, sillä ainakin meidän perheen koirat ovat eläneet ja voineet hyvin normilla kotiruualla jota on täydennetty tarvittavilla lisillä kalkilla yms.
Sikainfluessarokotusasiaa oon kans miettinyt, salaliittoja en epäile, mutta täysin turvallisenakaan en sitä pysty vielä pitämään. Tulkoon tauti jos on tullakseen, kunhan ei pilaa joulunalusmatkaani eikä jouluani, sillä kinkun soisin olevan ainoa possu silloin perheessämme.
Tupakin polton lopetin itse reilut 1,5 vuotta sitten pössyteltyäni yli 30 vuotta, se on yksi näistä puolivuosisataisen elämäni parhaimmista päätöksistä. Vaikeaa ymmärtää että olen joskus haissut niin pahalle kuin miltä nenääni nykyään tupakoitsijat haisevat :/
Alkoholi kohtuullisesti nautittuna on tuskin kovinkaan haitallista meille, joilla ei perimässä ole näitä alkoholismin rasitteita, näin ainakin uskon. "Viina on viisasten juomaa", on yksi hyvä ja paikkansapitävä sanonta.
Tekstisi oli mielestäni ihan normia, samoja asioita on omakin jälkikasvu pohdiskellut jo pienestä pitäen. Tuo totuus lapsen suusta koskee kyllä mielestäni enemmänkin alle kolmen vanhoja, sen jälkeen alkaa usein lipsuminen. - yhteys poikki?
kommentteihin
mäkään en viitsi
- pirpzuzeiccu
Olen sitä mieltä, että kyllä se on auto, joka saastuttaa enemmän kuin koira. Sikainfluenssarokotuksesta on niin paljon ristiriitaista tietoa, etten tiedä, kannattaisiko se ottaa vai ei.. Tupakan ja alkoholin vois kieltää kokonaan, vastustan kumpaakin erittäin paljon.
- 17+19
Ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen megabusiness 'rahat pois hyväuskoisilta' tyyliin
Ilmastonmuutos nykyään on tietenkin totta. Ei silti mitenkään yksioikoinen juttu. Suomessakin on ollut kylmempiä ja lämpimämpiä ilmastokausia kautta aikain.
Jääkauden jälkeen Keski-Suomessakin viihtyi Pähkinäpensas, nyt niitä enää taitaa olla vain lounaisrannikollamme.
Nyt vuosia on puhuttu, että suuret napajäätiköt sulaisivat kokonaan tämän vuosisadan loppuun. Se tietäisi merenpinnan nousua. Me Pohjolan manner-alueella olisimme tässä vahvoilla.
Mm. Tanska ja Hollanti menettäisivät maa-alueitaan, ellei rakennettaisi lisää patorakennelmia.niin ihailen kykyäsi pohtia, laittaa ajatuksiasi ylös ja rohkeuttasi tuoda ne palstalle! :)
Asiat saadaan aina käännettyä päälaelleen jos niin halutaan. Kyllä auto saastuttaa huomattavasti enemmän kuin koira, sillä paitsi auton valmistus niin ennenkaikkea sen käyttö saastuttaa. Jos jokaisella maapallon asukkaalla olisi auto, tukehtuisimme pakokaasuihin ja ilmastomuutos riistäytyisi lopullisesti käsitä. Jos taas jokaisella olisi koira, syntyisi vaan kaikkien aikojen haukkujaiset! :)
Sikainfluenssarokotuksesta ajattelen juuri kuten sinä, enkä aio ottaa.
Tupakan ja alkoholin vaarallisuudessa on tietty ero. Tupakka on vaarallinen pieninäkin määrinä poltettuna, mutta alkoholista ja etenkin punaviinistä on todettu olevan terveydellistä hyötyä aikuisille pieninä määrinä eli lasi päivässä. Kiellot eivät oikein näihin aineisiin pure, mutta uutteran valistuksen myötä tupakan käyttö on sentään vähentynyt.- lukijaparka
Teini etkä lapsi. Mutta on se ihan jännää lukea 9v nuoremman pohdintaa.
Koira ei saastuta enemmän kuin auto.
Sikaflunssa sairastettu, ihan normaali flunssa. Mieluummin sairastin kun tein itseni kipeäksi sillä rokote-myrkyllä. Laittaisitko itseesi elohopeaa jos et ole riskiryhmissä?
Tupakoin, otan huomioon tupakoimattomat. Olisin enemmän huolissaan passiivisesta tupakoinnista tai erinäisistä oireista kuten päänsärky tai huono olo kuin keuhkosyövästä ei-tupakoitsijoiden kohdalla.
Koskaan tupakoimattomat usein siedettävempiä kuin entiset tupakoitsijat jotka soittaa suutaan raivokohtauksessa, kun pelkäävät niin kovasti että itse sortuvat.
Huumeet on laittomia, mutta narkkari on silti narkkari. Huumeiden saannissa ei niitä haluavilla ole ongelmaa. Jos alkoholi kielletään, laiton juomien myynti alkaa tehdä myös pisnestä. Alkoholisti on alkoholisti, oli se viina laitonta tai laillista. Ettehän alaikäisetkään laillisesti saa juoda, mutta jostain silti alkoholit saatte?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2649455IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3056638Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?681594Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61391Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.921225- 1091151
Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut721023Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin40852Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus23746MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk311738