Mikä maasturiksi?

mikäkö

Ehdottomat vaatimukset ja tarpeeni ovat nämä
- max. 5 vuotta vanha
- bensiinimalli
- mahdollisimman pieni kulutus ja CO päästöt
- suurin osa ajosta maantieajoa, mutta huonokuntoisille auraamattomillekin
metsäautoteillekin on päästävä ja maavaraa löydyttävä.
- satunnaista kärrynvetoa
- neliveto tietty ja hyvät tavaratilat

Suurin painoarvo pienillä autoilun kustannuksilla.

18

4195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkkuutta kyselyyn

      Haetko:

      *oikeaa maasturia (Land Rover, Toyota Landcruiser tyyppiä)
      *SUVía (Kia Sorento ym)
      *Crossoveria (RAV4, Outlander)

      Uskon, että tämän selvennyksen jälkeen voimme neuvoa sinua helpommin.

      • mikäkö

        Suvikin kävisi, mutta niiden maasto-ominaisuuksiin en oikein luota eli saa olla mikä vain.
        Viikonloppuna olisimme mm. tällaista peliä tarvinneet. Auraamatonta jäistä metsäautotietä ja kovaa jäätä/lunta oli n. 20cm. Tiessä meni yhdet syvät jäiset urat. Jos tällaisella kapealla tiellä joku tulee vastaan niin pitäisi ohitukset onnistua vaikka mettähallituksen kautta. Epäilimme että perussuvit olisivat olosuhteisiin hyytyneet ja apuja ei sitten olisi saanut mistään hankittua.


      • Auraaja
        mikäkö kirjoitti:

        Suvikin kävisi, mutta niiden maasto-ominaisuuksiin en oikein luota eli saa olla mikä vain.
        Viikonloppuna olisimme mm. tällaista peliä tarvinneet. Auraamatonta jäistä metsäautotietä ja kovaa jäätä/lunta oli n. 20cm. Tiessä meni yhdet syvät jäiset urat. Jos tällaisella kapealla tiellä joku tulee vastaan niin pitäisi ohitukset onnistua vaikka mettähallituksen kautta. Epäilimme että perussuvit olisivat olosuhteisiin hyytyneet ja apuja ei sitten olisi saanut mistään hankittua.

        Foresterin bensiinimallia. Muistaakseni 2008 mallissa on alennusvaihdekin. Skoda Octavia Scout voisi tulla kyseeseen, mutta maavara on vain 18cm. Tavaratilaa kyllä on sitten siinä ja vähäinen kulutus. Outlandereissa ja muissa bensavehkeissä on se kulutus sitten aikamoinen. Grand Vitara voisi olla hyvä vaihtoehto myöskin. Jos maavaraa vaaditaan->Forester. Jos siitä tingit ja kulutus on pääasia->Octavia Scout. Honda CR-V nelivedosta on ristitiitaista tietoa ja itse asiassa Subarussa on vain se jatkuva neliveto. Makuasioita joka tapauksessa. Volvo XC60 on sitten laatupeli, mutta kallis.


      • joka paikkaan?
        Auraaja kirjoitti:

        Foresterin bensiinimallia. Muistaakseni 2008 mallissa on alennusvaihdekin. Skoda Octavia Scout voisi tulla kyseeseen, mutta maavara on vain 18cm. Tavaratilaa kyllä on sitten siinä ja vähäinen kulutus. Outlandereissa ja muissa bensavehkeissä on se kulutus sitten aikamoinen. Grand Vitara voisi olla hyvä vaihtoehto myöskin. Jos maavaraa vaaditaan->Forester. Jos siitä tingit ja kulutus on pääasia->Octavia Scout. Honda CR-V nelivedosta on ristitiitaista tietoa ja itse asiassa Subarussa on vain se jatkuva neliveto. Makuasioita joka tapauksessa. Volvo XC60 on sitten laatupeli, mutta kallis.

        Subaru Forester on hyvä auto paikassansa, mutta älkää nyt hyvänen aika sitä joka paikkaan tyrkyttäkö. Katsoitko yhtään mitä kysyjä hakee? Jollei citymaasturi riitä, niin ei sitten Foresterkaan, joka on kuitenkin vain korotettu farmari, niin kuin Octavia Scout:kin! Järkeä saa käyttää.

        Kysyjälle oikea auto voisi olla juuri Kia Sorento tai siitä maastokelpoisempi. Sorentoa on 2.4 -litraisella bensakoneella, joka tosin sekin aika lailla kuluttaa, mutta kuitenkin vähemmän kuin bensakoneinen Grand Cherokee, Mersu tai muu vastaava iso maasturi, joiden bensakoneet on kokoluokkaa tai kahta suurempia.

        Suosittelisin kuitenkaan harkitsemaan dieseliä..


      • tietäjä.

        SUV muuten tarkoittaa myös Land Cruisereita ja Land Rovereita . . .

        Kia Sorento on Crossoverin ja tavallisen Maasturin välimuoto.


      • aloittaja
        joka paikkaan? kirjoitti:

        Subaru Forester on hyvä auto paikassansa, mutta älkää nyt hyvänen aika sitä joka paikkaan tyrkyttäkö. Katsoitko yhtään mitä kysyjä hakee? Jollei citymaasturi riitä, niin ei sitten Foresterkaan, joka on kuitenkin vain korotettu farmari, niin kuin Octavia Scout:kin! Järkeä saa käyttää.

        Kysyjälle oikea auto voisi olla juuri Kia Sorento tai siitä maastokelpoisempi. Sorentoa on 2.4 -litraisella bensakoneella, joka tosin sekin aika lailla kuluttaa, mutta kuitenkin vähemmän kuin bensakoneinen Grand Cherokee, Mersu tai muu vastaava iso maasturi, joiden bensakoneet on kokoluokkaa tai kahta suurempia.

        Suosittelisin kuitenkaan harkitsemaan dieseliä..

        Kia Sorrento 2,4L
        CO2 päästöt 259 g/km, Kulutus: Kaupunki 14.8 l/100km, Maantie 8.6 l/100km, Yhdistetty 10.9 l/100km
        Kia ei täytä vaatimuksia kulutuksen ja päästöjen suhteen.

        Näille alloleville kulutuslukemille tulisi päästä.
        Nissan x-trail
        CO2 päästöt 217 g/km, Kulutus: Kaupunki 11.9 l/100km, Maantie 7.4 l/100km, Yhdistetty 9.1 l/100km

        Subaru forester 2.0
        CO2 päästöt 198g/km, Kulutus: Kaupunki 10,9l/100km, Maantie 7.0 l/100km, Yhdistetty 8,4 l/100km

        VW Tiguan 1.4
        CO2 päästöt 185 g/km, Kulutus: Kaupunki 10.1 l/100km, Maantie 6.7 l/100km, Yhdistetty 8 l/100km

        Skoda 1.8 scout
        CO2 päästöt 182 g/km, Kulutus: Kaupunki 10.2 l/100km, Maantie 6.4 l/100km, Yhdistetty 7.8 l/100km

        Skoda yeti 1.8
        CO2 päästöt 189 g/km, Kulutus: Kaupunki 10.1 l/100km, Maantie 6.9 l/100km, Yhdistetty 8,0 l/100km

        Citymaasturi ei ole pois suljettu, jos sillä pääsee noilla metsäautoteillä.
        Dieseliä en osta. Kilometrejä tulee n. 15 000/vuosi. Lähes kaikki kaupunkiajomme hoidetaan pienellä "norsunpaskalla" ja tämä peli tulee satunnaiseen kaupunkiajoon, elo-joulukuun metsästysajoihin pohjois-suomessa, talvella kelkan vetämiseen tunturiin sekä mökkimatkoille läpi vuoden.


      • 1xsubbegubbe
        aloittaja kirjoitti:

        Kia Sorrento 2,4L
        CO2 päästöt 259 g/km, Kulutus: Kaupunki 14.8 l/100km, Maantie 8.6 l/100km, Yhdistetty 10.9 l/100km
        Kia ei täytä vaatimuksia kulutuksen ja päästöjen suhteen.

        Näille alloleville kulutuslukemille tulisi päästä.
        Nissan x-trail
        CO2 päästöt 217 g/km, Kulutus: Kaupunki 11.9 l/100km, Maantie 7.4 l/100km, Yhdistetty 9.1 l/100km

        Subaru forester 2.0
        CO2 päästöt 198g/km, Kulutus: Kaupunki 10,9l/100km, Maantie 7.0 l/100km, Yhdistetty 8,4 l/100km

        VW Tiguan 1.4
        CO2 päästöt 185 g/km, Kulutus: Kaupunki 10.1 l/100km, Maantie 6.7 l/100km, Yhdistetty 8 l/100km

        Skoda 1.8 scout
        CO2 päästöt 182 g/km, Kulutus: Kaupunki 10.2 l/100km, Maantie 6.4 l/100km, Yhdistetty 7.8 l/100km

        Skoda yeti 1.8
        CO2 päästöt 189 g/km, Kulutus: Kaupunki 10.1 l/100km, Maantie 6.9 l/100km, Yhdistetty 8,0 l/100km

        Citymaasturi ei ole pois suljettu, jos sillä pääsee noilla metsäautoteillä.
        Dieseliä en osta. Kilometrejä tulee n. 15 000/vuosi. Lähes kaikki kaupunkiajomme hoidetaan pienellä "norsunpaskalla" ja tämä peli tulee satunnaiseen kaupunkiajoon, elo-joulukuun metsästysajoihin pohjois-suomessa, talvella kelkan vetämiseen tunturiin sekä mökkimatkoille läpi vuoden.

        Kun tein omaa valintaani vuosi sitten, listani oli Skodia lukuunottamatta lähes sama. Päädyin itse automaattivaihteiseen 2-litraseen bensiini Subaru Foresteriin ja vielä ihan karvavalakkimalliin, siinä oli kaikki ne mitä tarvitsin ja vähän ekstraakin.

        Maavara 21 cm - riittävä ja automaatti tekee ajamisesta todella vaivatonta. Automaatti ei ole maailman nykyaikaisin, mutta toimii niin kuin pitää.

        Sisätilat - omasta mielestäni erinomaiset pitkällekin (201) kuskille.

        Lämmityslaite - kuumaa riittää talvipakkasillakin (vrt. 1.4 TSI)

        Hinta - järkevällä tasolla kilpailojoihin nähden.

        4x4 - Saparon neliveto on paras yllämainituista.

        Vuoden käytön aikana ei ole ilmennyt mitään pienempää tai isompaa vikaa, vuosihuolto on riittänyt.
        Omakohtaisten kokemusten perusteella, SUOSITTELEN.

        Käy ainakin koeajolla!


      • tietää.
        mikäkö kirjoitti:

        Suvikin kävisi, mutta niiden maasto-ominaisuuksiin en oikein luota eli saa olla mikä vain.
        Viikonloppuna olisimme mm. tällaista peliä tarvinneet. Auraamatonta jäistä metsäautotietä ja kovaa jäätä/lunta oli n. 20cm. Tiessä meni yhdet syvät jäiset urat. Jos tällaisella kapealla tiellä joku tulee vastaan niin pitäisi ohitukset onnistua vaikka mettähallituksen kautta. Epäilimme että perussuvit olisivat olosuhteisiin hyytyneet ja apuja ei sitten olisi saanut mistään hankittua.

        citimaaasturiin, koska mikään oikea maasturi ei tarjoa bensakonetta ja pientä kulutusta samassa, ei mikään. Aivan mahdoton yhtälö. :)


      • Sekavaako
        tietäjä. kirjoitti:

        SUV muuten tarkoittaa myös Land Cruisereita ja Land Rovereita . . .

        Kia Sorento on Crossoverin ja tavallisen Maasturin välimuoto.

        "SUV muuten tarkoittaa myös Land Cruisereita ja Land Rovereita . . ."

        Riippuu, määritelläänkö siten kuin USA:ssa, vai siten kuin Euroopassa/Suomessa.

        USA:ssa SUV tarkoittaa myös Land Cruisereita ja Land Rovereita. Käsite tarkoittaa siellä alun perin nimenomaan maastoautoa (joihin muuten kuuluu myös Sorento, se ei ole citymaasturi). Citymaasturit (RAV4, CR-V jne.) ovat USA:ssa crossover SUVeja, usein kuitenkin niihinkin viitataan lyhyesti SUV:na, tai joskus compact SUV:na.

        Euroopassa, ainakin meillä Suomessa, SUV:lla taas tarkoitetaan citymaasturia eikä täysveristä maasturia. Varmaan lähtenyt jostain lehdistön väärinkäsityksestä alun perin. Crossover-käsitteen käyttötapa on myös sekava. Useimmiten sitä on käytetty autoista, jotka ovat jotain henkilöauton ja citymaasturin välistä. Nyttemmin sitä on näkynyt käytettävän jonkin verran myös varsinaisista citymaastureista.

        Melko sekavaa, eikö vain! Pääasia tietysti, että tietää auton ominaisuudet, kun autoa hankkii.


      • mjoo.
        Sekavaako kirjoitti:

        "SUV muuten tarkoittaa myös Land Cruisereita ja Land Rovereita . . ."

        Riippuu, määritelläänkö siten kuin USA:ssa, vai siten kuin Euroopassa/Suomessa.

        USA:ssa SUV tarkoittaa myös Land Cruisereita ja Land Rovereita. Käsite tarkoittaa siellä alun perin nimenomaan maastoautoa (joihin muuten kuuluu myös Sorento, se ei ole citymaasturi). Citymaasturit (RAV4, CR-V jne.) ovat USA:ssa crossover SUVeja, usein kuitenkin niihinkin viitataan lyhyesti SUV:na, tai joskus compact SUV:na.

        Euroopassa, ainakin meillä Suomessa, SUV:lla taas tarkoitetaan citymaasturia eikä täysveristä maasturia. Varmaan lähtenyt jostain lehdistön väärinkäsityksestä alun perin. Crossover-käsitteen käyttötapa on myös sekava. Useimmiten sitä on käytetty autoista, jotka ovat jotain henkilöauton ja citymaasturin välistä. Nyttemmin sitä on näkynyt käytettävän jonkin verran myös varsinaisista citymaastureista.

        Melko sekavaa, eikö vain! Pääasia tietysti, että tietää auton ominaisuudet, kun autoa hankkii.

        Uusi Sorento kyllä otti niin reippaan harppauksen Citymaasturin suuntaan, että yleisesti Sorentosta puhuttaessa topicissa jossa on puhe uuden auton hankinnasta, tulee se myös sanoa. Eli vanha meni ehkä maasturi luokkaan, uusi ei sinne mene. Joten yleisesti koko mallisarjasta puhuttaessa, välimuoto kuvaa sitä hyvin. Omasta mielestäni runko ei tee maasturia, joita sorento ihmiset usein käyttivät perusteena. Mutta alennusvaihteet, riittävät maa ja joustovarat kyllä tekevät. Erillisrunkoahan käyetään henkilöautoissakin, esim. Jenkeissä edelleen tietyissä harvoissa malleissa ja ennen se oli avain käytäntö.

        Eivät kaikki tarkoita SUVilla enää täälläkään citymaasturia, mutta useat kyllä tekevät niin, siksi yritänkin korjata ainakin täällä netin maailmassa, koska usein jenkki sivuihinkin törmää niin on mukavempi kun tiedetään mitä milläkin alunperin ja oikeasti tarkoitetaan. Epäilen samaa kuin sinäkin, lehdistöstä luultavasti lähtöisin.


    • Ohjeistamispäällikkö

      Kriteereissäsi on kaksi ristiriitaista vaatimusta:

      - bensiinimalli
      - mahdollisimman pieni kulutus ja CO päästöt

      Nykyään kun dieseleitä saa jo Suomessakin halvalla, miksi et harkitsisi mieluummin dieseliä? Maasturissa/citymaasturissa etu tulee aika selvästi esiin verrattuna bensakoneiseen. Vai oletko laskenut, että dieselin käyttömaksu on liian kova omilla kilometreilläsi?

      "Suurin painoarvo pienillä autoilun kustannuksilla."

      Siinä tapauksessa kannattaa kyllä yrittää tulla toimeen citymaasturilla. Tai no, Suzuki Grand Vitaran voi jo luokitella maasturiksikin. Kiinnitä valinnassasi huomiota nelivedon toimintaan. Jos valitset automaattisesti kytkeytyvän nelivedon, testaa se ainakin perusteellisesti ensin ja unohda jo kättelyssä Honda CR-V. Itse en oikein luottaisi muuta kuin keskeltä lukittavaan - ei väliä, vaikka lukitustoiminto toimisi vain pienemmissä nopeuksissa. Subaru Foresterin jatkuva neliveto toimii varmaan myös kelvollisesti, vaikka siinä ei varsinaista keskulukkoa olekaan. Katso myös, että luistoneston saa kytkettyä pois (ei onnistu esim. RAV4:ssä). Citymaastureiden hintaluokassa pätevin nelivetoratkaisu löytyy Suzuki Grand Vitarasta: tässä uuden sukupolven mallissa on jatkuva, lukittava neliveto alennusvaihteella. Maavaroissa on eroa.

      20 cm kova, jäinen lumi on kyllä jo pahemmanpuoleinen haaste, jos siitä ei ole aiemmin ajettu millään. Ei kannata kuvitella pääsevänsä mihin tahansa citymaasturilla eikä kyllä maasturillakaan.

      • aloittaja

        "Kriteereissäsi on kaksi ristiriitaista vaatimusta:

        - bensiinimalli
        - mahdollisimman pieni kulutus ja CO päästöt"

        Tarkoitin tällä sitä, että bensiinmallia ja bensiinimalleihin suhtetutettuna pieni kulutus. Meidän ajoilla niinkuin aiemmin mainitsin en dieseliä osta. Esim. Subaru Forest bensiinin teoreettinen maantiekulutus 7,0L/100km, dieselin 5,9L/100km. Kilometreja tulee 10 - 15 000km per vuosi. Diesel vero jotain 800e? eli
        10 000km:n ajolla jokaista 100km kohden tulee dieselveroa 8e/100km ja 15 000km ajolla jokaista 100km:n ajoa kohden n. 5e.

        10 000km vuotuisilla ajoilla dieselin 100km:n polttoaine kustannus on 6e (jos dieselin litrahinta on esim. 1e) 8e (dieselveron osuus) = 14e per 100km eli vastaa 14L/100km dieselinkulutusta ja maksaa vuodessa siis 1400e.

        10 000km bensiiniautolla 7,0L/100km = 700L (x 1,30e/L) = 910e. Vuosittainen säästö 500e

        Joku tietenkin tommentoi, että nämä on teoreettisia. juu niin on, mutta loppupeleissä suhde on kuitenkin aivan sama jos hinnat tai litramäärät jonkin verran keskenään heittäisivätkin.

        Auto on tarkoitus hankkia ainakin 10 vuoden tarpeisiin. Tässä ajassa vuosittaiset käyttöverot tulevat maksuun päästöjen mukaan eli mitä pienempi päästö niin sitä pienempi vuosimaksu. Yli 200CO2 päästöistä autoa en hanki. Kukaan ei ole luvannut, että dieselautoista dieselvero poistuisi. Ja jos poistuisikin niin se tulisi välittömästi siirtymään dieselin litrahintaan.

        Ps. Taloudessamme on pakko olla kaksi autoa ja päivittäiset kaupunkiajot ajelemme n. 5,5L sekakeskikulutuksen (sis. kaupunkiajon) omaavalla pikkuautolla, johon tulee n. 20 000km mittariin joka vuosi.

        Forrest on tähän mennessä ykkösvaihtoehto. Ikävä, että sillä ei ole kunnon jälleenmyyjää/huoltoa meidän seudulla, joka on pahin kaupankäynnin este. Ei ole kuin huonoja kokemuksia ko. liikkeestä.


      • Ohjeistamispäällikkö
        aloittaja kirjoitti:

        "Kriteereissäsi on kaksi ristiriitaista vaatimusta:

        - bensiinimalli
        - mahdollisimman pieni kulutus ja CO päästöt"

        Tarkoitin tällä sitä, että bensiinmallia ja bensiinimalleihin suhtetutettuna pieni kulutus. Meidän ajoilla niinkuin aiemmin mainitsin en dieseliä osta. Esim. Subaru Forest bensiinin teoreettinen maantiekulutus 7,0L/100km, dieselin 5,9L/100km. Kilometreja tulee 10 - 15 000km per vuosi. Diesel vero jotain 800e? eli
        10 000km:n ajolla jokaista 100km kohden tulee dieselveroa 8e/100km ja 15 000km ajolla jokaista 100km:n ajoa kohden n. 5e.

        10 000km vuotuisilla ajoilla dieselin 100km:n polttoaine kustannus on 6e (jos dieselin litrahinta on esim. 1e) 8e (dieselveron osuus) = 14e per 100km eli vastaa 14L/100km dieselinkulutusta ja maksaa vuodessa siis 1400e.

        10 000km bensiiniautolla 7,0L/100km = 700L (x 1,30e/L) = 910e. Vuosittainen säästö 500e

        Joku tietenkin tommentoi, että nämä on teoreettisia. juu niin on, mutta loppupeleissä suhde on kuitenkin aivan sama jos hinnat tai litramäärät jonkin verran keskenään heittäisivätkin.

        Auto on tarkoitus hankkia ainakin 10 vuoden tarpeisiin. Tässä ajassa vuosittaiset käyttöverot tulevat maksuun päästöjen mukaan eli mitä pienempi päästö niin sitä pienempi vuosimaksu. Yli 200CO2 päästöistä autoa en hanki. Kukaan ei ole luvannut, että dieselautoista dieselvero poistuisi. Ja jos poistuisikin niin se tulisi välittömästi siirtymään dieselin litrahintaan.

        Ps. Taloudessamme on pakko olla kaksi autoa ja päivittäiset kaupunkiajot ajelemme n. 5,5L sekakeskikulutuksen (sis. kaupunkiajon) omaavalla pikkuautolla, johon tulee n. 20 000km mittariin joka vuosi.

        Forrest on tähän mennessä ykkösvaihtoehto. Ikävä, että sillä ei ole kunnon jälleenmyyjää/huoltoa meidän seudulla, joka on pahin kaupankäynnin este. Ei ole kuin huonoja kokemuksia ko. liikkeestä.

        Taidat olla oikeassa, ettei diesel tosiaan kannata. Näemmä liian monta vuotta kulunut siitä, kun itse olen tuota kustannusvertailua tehnyt. On tuo dieselvero vaan ihmeellinen kiemura lainsäädännössämme...

        Parempi tietysti olisi, jos nuo kulutukset laskelmien pohjaksi ottaisi vaikka autolehtien testeistä, jos asian haluaa totuudenmukaisesti laskea. Esimerkiksi Kia Sportage 2-litraisella bensakoneella kuluttaa maantiellä n. 33% enemmän kuin luvataan, eli totuus on reilut 9 litraa satasella. Teoreettiseen laskelmaan nähden kuluja tulee satasta kohti nykyisillä bensan hinnoilla vajaat kolme euroa enemmän ja 15 000 km vuosiajolla sellaiset 430€ enemmän. Aika tuntuva ero verrattuna teoreettiseen laskelmaan.

        Seuraavan vastaajan kommentti lapiosta on aiheellinen. Itsellä on oman Sportagen varusteissa lapion lisäksi myös lumiketjut, mutta ne ovat kyllä sen verran työläät asentaa, että helpommin jää lähtemättä sellaiselle tielle, jota ei ilman ketjuja pääse. Voihan niitä pitää mukana varalta tietenkin. Vanteet voi suojata ketjuilta vaikka leikkaamalla solumuovista pyöreät suojukset.


      • Ohjeistamispäällikkö
        aloittaja kirjoitti:

        "Kriteereissäsi on kaksi ristiriitaista vaatimusta:

        - bensiinimalli
        - mahdollisimman pieni kulutus ja CO päästöt"

        Tarkoitin tällä sitä, että bensiinmallia ja bensiinimalleihin suhtetutettuna pieni kulutus. Meidän ajoilla niinkuin aiemmin mainitsin en dieseliä osta. Esim. Subaru Forest bensiinin teoreettinen maantiekulutus 7,0L/100km, dieselin 5,9L/100km. Kilometreja tulee 10 - 15 000km per vuosi. Diesel vero jotain 800e? eli
        10 000km:n ajolla jokaista 100km kohden tulee dieselveroa 8e/100km ja 15 000km ajolla jokaista 100km:n ajoa kohden n. 5e.

        10 000km vuotuisilla ajoilla dieselin 100km:n polttoaine kustannus on 6e (jos dieselin litrahinta on esim. 1e) 8e (dieselveron osuus) = 14e per 100km eli vastaa 14L/100km dieselinkulutusta ja maksaa vuodessa siis 1400e.

        10 000km bensiiniautolla 7,0L/100km = 700L (x 1,30e/L) = 910e. Vuosittainen säästö 500e

        Joku tietenkin tommentoi, että nämä on teoreettisia. juu niin on, mutta loppupeleissä suhde on kuitenkin aivan sama jos hinnat tai litramäärät jonkin verran keskenään heittäisivätkin.

        Auto on tarkoitus hankkia ainakin 10 vuoden tarpeisiin. Tässä ajassa vuosittaiset käyttöverot tulevat maksuun päästöjen mukaan eli mitä pienempi päästö niin sitä pienempi vuosimaksu. Yli 200CO2 päästöistä autoa en hanki. Kukaan ei ole luvannut, että dieselautoista dieselvero poistuisi. Ja jos poistuisikin niin se tulisi välittömästi siirtymään dieselin litrahintaan.

        Ps. Taloudessamme on pakko olla kaksi autoa ja päivittäiset kaupunkiajot ajelemme n. 5,5L sekakeskikulutuksen (sis. kaupunkiajon) omaavalla pikkuautolla, johon tulee n. 20 000km mittariin joka vuosi.

        Forrest on tähän mennessä ykkösvaihtoehto. Ikävä, että sillä ei ole kunnon jälleenmyyjää/huoltoa meidän seudulla, joka on pahin kaupankäynnin este. Ei ole kuin huonoja kokemuksia ko. liikkeestä.

        "Yli 200CO2 päästöistä autoa en hanki."

        Suzuki Grand Vitara 2-litraisella bensakoneella: ilmoitettu CO2-arvo 199 g/km, eli menisi täpärästi tuohon speksiin (manuaalivaihteisena).

        Todellinen kulutus taitaa olla tuossakin autossa sellaista Sportagen luokkaa. En todellakaan usko, että menisi 7,1 litralla/100 km maantiellä, kuten väitetään: http://www.suzuki.fi/mallisto.asp?l=fi&malli=grandvitara&alaosio=tekniikka

        Mainitsit satunnaisen kärrynvedon. Jos se koskee myös noita metsäteitä ja kärry on raskas, niin erityisesti sitten alennusvaihteellinen Grand Vitara voisi olla OK valinta.


      • Jeepman
        aloittaja kirjoitti:

        "Kriteereissäsi on kaksi ristiriitaista vaatimusta:

        - bensiinimalli
        - mahdollisimman pieni kulutus ja CO päästöt"

        Tarkoitin tällä sitä, että bensiinmallia ja bensiinimalleihin suhtetutettuna pieni kulutus. Meidän ajoilla niinkuin aiemmin mainitsin en dieseliä osta. Esim. Subaru Forest bensiinin teoreettinen maantiekulutus 7,0L/100km, dieselin 5,9L/100km. Kilometreja tulee 10 - 15 000km per vuosi. Diesel vero jotain 800e? eli
        10 000km:n ajolla jokaista 100km kohden tulee dieselveroa 8e/100km ja 15 000km ajolla jokaista 100km:n ajoa kohden n. 5e.

        10 000km vuotuisilla ajoilla dieselin 100km:n polttoaine kustannus on 6e (jos dieselin litrahinta on esim. 1e) 8e (dieselveron osuus) = 14e per 100km eli vastaa 14L/100km dieselinkulutusta ja maksaa vuodessa siis 1400e.

        10 000km bensiiniautolla 7,0L/100km = 700L (x 1,30e/L) = 910e. Vuosittainen säästö 500e

        Joku tietenkin tommentoi, että nämä on teoreettisia. juu niin on, mutta loppupeleissä suhde on kuitenkin aivan sama jos hinnat tai litramäärät jonkin verran keskenään heittäisivätkin.

        Auto on tarkoitus hankkia ainakin 10 vuoden tarpeisiin. Tässä ajassa vuosittaiset käyttöverot tulevat maksuun päästöjen mukaan eli mitä pienempi päästö niin sitä pienempi vuosimaksu. Yli 200CO2 päästöistä autoa en hanki. Kukaan ei ole luvannut, että dieselautoista dieselvero poistuisi. Ja jos poistuisikin niin se tulisi välittömästi siirtymään dieselin litrahintaan.

        Ps. Taloudessamme on pakko olla kaksi autoa ja päivittäiset kaupunkiajot ajelemme n. 5,5L sekakeskikulutuksen (sis. kaupunkiajon) omaavalla pikkuautolla, johon tulee n. 20 000km mittariin joka vuosi.

        Forrest on tähän mennessä ykkösvaihtoehto. Ikävä, että sillä ei ole kunnon jälleenmyyjää/huoltoa meidän seudulla, joka on pahin kaupankäynnin este. Ei ole kuin huonoja kokemuksia ko. liikkeestä.

        nuo alkuparametrit tuohon laskentaan. Ensinnäkin diesel Foresterin käyttövoimavero on melko tarkkaan
        500 euroa/vuosi eli tuo 800 ampuu aika korkealta yli. Muutenkin laskelmissa kannatan keskikulutuksilla leikkimistä, et kuitenkaan kanna sitä autoa maantien varteen ja aja 10-15000 vuosittaisesta ajosta pelkästään maantieajoa. Veikkaisin että bensa/diesel forrelle voit laskea kulutuseroa käytännössä sen pari litraa ja unohtaa nuo teoreettiset kulutukset.

        Uskoisin että 15000 vuositasolla dieselforre kulutuksen osalta veroineen tulee nykyisellä 30 sentin hintaerolla verrattuna bensaan edullisemmaksi. Ja vääntö on aina poikaa peräkärryn kanssa eikä lisää
        kulutusta samalla lailla kuin bensakoneella kiskoessa.


    • auttaa

      On tosiaan vaatimuksesi vähän ristiriitaisi ja valinta riippuu ihan siitä, mitä ominaisuuksia eniten arvostat. Jos maastokelpoisuus on tärkeää, niin silloin valitsisin auton jossa on alennusvaihteisto. Se parantaa huomattavasti etenemiskykyä hankalammassa paikassa, varsinkin peräkärryn kanssa. Jos auton pitää olla bensakoneella ja kulutuksen alle kympin, niin alennusvaihteistoa ei taida löytyä muista kuin Subaru Foresterista, sekä Suzukin Vitarasta ja Jimnystä. Noista Jimny lienee turhan askeettinen, jos ajo on pääasiassa maantieajoa. Jäljelle jää siis Forester ja Vitara, joista Vitara on selvästi maastokelpoisempi, Forester paremmin maantieajoon soveltuva.

      Jos maastoajo on kevyempää lajia, ja tarvetta hitaaseen ryömintään ei ole, niin alennusvaihteistokaan ei ole välttämätön ja valinnanvaraa on jo huomattavasti enemmän.

      Oli auto mikä tahansa, niin lumisille, auraamattomille metsäautoteille kannattaa pakata mukaan ainakin hyvä lapio. Ja valmistautua myös käyttämään sitä. Kunnolliset ketjut parantavat etenemiskykyä hangessa autosta riippumatta, joten sellaistenkin hankintaa kannattaa harkita, jos metsäautoteillä ajeluun on todellista tarvetta.

    • Juhy84

      Tutustupas tohon - ite oon aika paljon vastaavalla ajellu ja kiva peli on. Ainoa 'puute'. joka harmitti, oli valoautomatiikan puuttuminen - ainakin siinä ajamassani autossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe