Mirenan sivuvaikutuksia???

äitsyli

Hei

Olisia mukava kuulla muiden kokemuksia Mirena-kierukasta. Itsellä tämänsuuntaisia: mahan turvotusta/suoranaista lihomista ja tästä johtuen erityisen kiusallisia "oletko raskaana"-uteluita. Olen pitänyt Mirenaa synnytyksen jälkeen nyt 2.5 vuotta ja "oireet" pahentuneet pikkuhiljaa: vaatteet eivät enää sovi päälle ja mitään muuta syytä lihomiselle ei pitäisi olla. Lisäksi akne on alkanut vaivata lähes yhtä pahasti kuin murrosiässä, yhdynnässä tuntuu kipua, ja mielialat, voi, ne mielialat... Olen jatkuvasti kiukkuinen ja ärtyisä lapsille ja lyhytpinnainen kuin mikä. Tähän saakka em. oireita mielialan osalta on hoidettu sjm:nä (synnytyksen jälkeisenä masennuksena) johon olen kokeillut myös paria eri mas. lääkettä niiden vaikuttamatta ärtyisyyteen mitenkään. Nyt ei kait ole muuta vaihtoehtoa, kuin kokeilla mikä vaikutus kierukan hormoneilla on tähän kaikkeen ja otattaa kierukka pois, vaikka se olisi muuten niin kätevä ehkäisykeino. Sattuu tuo kierukka olemaan vaan niin vietävän kallis, jos sen uudelleen joskus laittaa jos oireet eivät siitä johtuneetkaan...

Onko muilla kokemuksia eri merkkisistä kierukoista? Pillerit eivät kiinnosta koska olen niin kertakaikkisen hajamielinen, ett unohdan ne kuitenkin. Kuparikierukka mietityttää.. Mitä ehkäisyä olette käyttäeet, joille hormonikierukka/hormonaaliset ehkäisyt eivät ole sopineet?

7

7206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • km-70

      Minulta poistettiin Mirena maaliskuussa. Vaivoina 27kg painoa niinä 4,5 vuotena minkä ehti olla, toistuvia virtsatieinfektioita, hiivatulehduksia, haluttomuutta, raivareita, yhdyntä- ja sen jälkeisiä kipuja, limakalvojen kuivuutta. Kävin kolmella gynellä, yksi perheneuvolan yksi naisten pkl ja yksi yksityinen. Kaikilla samat kommentit: vaivat eivät VOI johtua kierukasta koska muilla ei ole ja hormonimäärä on niin pieni ja paikallinen. Itse olin kuitenkin vakuuttunut asioiden yhteydestä. Viimeinen gyne ehdotti diagnoosiksi vulvodyniaa. Lähdin tuohtuneena pois ja tilasin ajan poistoon. Muutamassa kuukaudessa vaivat hävisivät. Paino on pudonnut 5kg tähän mennessä ilman muita muutoksia. Itse olen terveydenhuollon ihminen ja tiedän että ihmisiä nekin vaan ovat jotka väittävät tietävänsä mistä mikäkin johtuu. Lue Mirenan sivuvaikutukset niin sieltä jo löytyy aika monta asiaa. Lisäksi uskon että nimenomaan paikallisella keltarauhashormonilla on todella paljon vaikutusta mm. limakalvojen kuntoon.

      • nina.

        Kiva kuulla,että muillekkin on tullut oireita mirena kierukasta. Minulle laitettiin se reilu vuosi sitten ja painoa tullut jo kymmenen kiloa ja samoja oireita on kun teillä. En ole vaan osannut yhdistää niitä mitenkään kierukkaan. Lääkärilläkin kävin ala vatsa kipujen takia,mutta ei lääkäri osannut mitään sanoa. Mutta en sinänsä haluisi ottaa kierukkaa pois,on niin kätevä ja pillereitä en rupea syömään. Tulin raskaaksi vaikka söin pillereitä säännöllisesti.


      • haluan olla minä
        nina. kirjoitti:

        Kiva kuulla,että muillekkin on tullut oireita mirena kierukasta. Minulle laitettiin se reilu vuosi sitten ja painoa tullut jo kymmenen kiloa ja samoja oireita on kun teillä. En ole vaan osannut yhdistää niitä mitenkään kierukkaan. Lääkärilläkin kävin ala vatsa kipujen takia,mutta ei lääkäri osannut mitään sanoa. Mutta en sinänsä haluisi ottaa kierukkaa pois,on niin kätevä ja pillereitä en rupea syömään. Tulin raskaaksi vaikka söin pillereitä säännöllisesti.

        Mulla on ollut Mirena nelisen vuotta. Vuosi siitä kun se oli laitettu, huomasin, että hittolainen kun paino vaan nousee vaikka mitä tekis! Sen lisäksi väsymystä, ihme hikoilukohtauksia sekä päänsärkyjä. Suorastaan masentunutkin luulin jo välillä olevani, koska ei vaan mikään huvittanut. Menin gynelle, joka tottakai sanoi, että vaivat EIVÄT voi johtua Mirenasta, koska hormoni on siinä paikallista. Tehtiin kilpirauhaskokeita, jopa vaihdevuosikokeet otettiin, sokerikokeet... vaikka mitä.

        Tänä aikana olen lihonnut melkein 30 kg eikä MIKÄÄN saa minua laihtumaan, teen mitä vaan niin ei tapahdu mitään! On turvotuksia jaloissa ja vatsalla. On kummallisia alavatsakipuja ja yhdyntäkipujakin. Halut on ihan nollassa! Minä, joka ennen kävin mieheni kimppuun, saan ehkä kerran viikossa pinnisteltyä itseni sille tuulelle, mutta silloinkin miehen sitkeän yrittämisen jälkeen. Väsyttää aivan jatkuvasti. Migreenikin on saapunut elämääni Mirenan aikana ja todella rajuoireisena.

        Nyt olen alkanut uudelleen miettiä, että voiko tämä johtua Mirenasta. Minulle ei sovi mikään hormonaalinen ehkäisy (kiukuttelen ihan hirveästi e-pillereistä ja lihon niistäkin), kuparikierukka sopi esikoisen jälkeen, mutta keskimmäisen lapsen jälkeen se aiheutti järkyttävät kivut ja vuodot! Kondomille taidan olla allerginen, koska se rikkoo alapääni.

        Haluan laihtua ja haluan jaksaa tehdä taas asioita ja haluan haluta miestäni! Niimpä olen tullut siihen tulokseen, että Mirena täytyy poistaa. Olen kuullut niin monelta muultakin näistä samoista oireista, ettei se voi johtua kuin Mirenasta! Ainut hyvä puoli tässä kierukassa on se, ettei menkkoja ole ollut kohta neljään vuoteen. Sitten alkaa taas se menkkahelvetti (ne ovat minulla kipeät ja runsaat), mutta sekin on pientä jos muut asiat elämässä alkaa taas toimia.


    • Johan on kärsitty

      http://www.medications.com/mirena/browse

      Ja googlaa Mirena side effects. Kaikki tämä on totta. Mirena on joillekin myrkkyä, minä mukaanluettuna. Maanantaina menen otattamaan pois ja toivon palaavani normaaliksi jälleen!

    • mirenahirviö

      Hei. Mulla murena oli 1.5 v. Ja painos alkoi kertymään,vaikka ruokailutottumukset pysyi samana ja liikuntaharrastukset samoina(paljon) . jatkuva turvotus ja kipu alaselässä sekä alavatsassa. Vaatteet vain tuli koko ajan pienemmiksi..Eilen poistatin kierukan ja kas kummaa; ihme väsymys poissa, vatsa on alkanut litistymään..kyllä se hormooni vaikutti ainakin minuun ikävällä tavalla. Jo vrk.n aikana seksihalutkin palanneet. En suositte mirenaa omakohtaisesti. Voivan se jollekin toiselle olla I-HA-NA!! Mulle ei ollut.

    • mirenaa

      Mulla on ollut nyt n. 8kk. Ihossa on ollut muutoksia mm. akne on vähän pahentunut. Menkat ovat jääneet kokonaan pois, joten ei ongelmaa! Empä ole huomannut muuta oireita, joten mulle on ainakin sopinut, painokin tippunut 13kg, mutta se ei johdu kyllä kierukasta :D

    • Anonyymi

      Löytyykö uusia kokemuksia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe