Moi,
olen syönyt Meliane-merkkisiä e-pillereitä 8 vuotta. Olen luullut, että hankaluuteni johtuu täysin muista asioista, (saan itkukohtauksia ja raivareita, tunnen itseni huonoksi yms. eli mielialavaihteluita ja masentuneisuutta) mutta sitten huomasin alkaa epäillä pillereitä. Puhuin asiasta eksän kanssa ja ajoitimme "luonteenmuutokseni" yhteen pillereiden aloittamisen kanssa. Aiemmin en ole tajunnut edes epäillä pillereitä syyksi vaan luullut, että masennus yms. johtuivat silloisesta vaikeasta elämäntilanteestani ja myöhemmin olen kai vain tottunut siihen, että olen vaikea.
Luin keskustelupalstoilta muiden kokemuksia asioista ja tajusin, että olen samassa tilanteessa. Lopetin pillerit kaksi päivää sitten ja toivon, että olo tästä tasoittuu ja mielialavaihtelut häviävät. Jos jollakin muulla on kokemuksia lopettamisesta, voisitteko kertoa sen täällä. Kuinka kauan kestää, että mieliala kohenee, kuukautiset tasoittuvat yms.? Mitä muita vaikutuksia lopettamisella oli? Pistän kaiken toivoni peliin, että tämä helpottaa nopeasti. Parisuhteenikin rakoilee todella pahasti jo näiden tyhjästä tulevien itku tai raivokohtauksieni vuoksi. Auttakaa ihmiset ja kertokaa ihmeessä omia kokemuksia!
olen syönyt Meliane-merkkisiä e-pillereitä 8 vuotta. Olen luullut, että hankaluuteni johtuu täysin muista asioista, (saan itkukohtauksia ja raivareita, tunnen itseni huonoksi yms. eli mielialavaihteluita ja masentuneisuutta) mutta sitten huomasin alkaa epäillä pillereitä. Puhuin asiasta eksän kanssa ja ajoitimme "luonteenmuutokseni" yhteen pillereiden aloittamisen kanssa. Aiemmin en ole tajunnut edes epäillä pillereitä syyksi vaan luullut, että masennus yms. johtuivat silloisesta vaikeasta elämäntilanteestani ja myöhemmin olen kai vain tottunut siihen, että olen vaikea.
Luin keskustelupalstoilta muiden kokemuksia asioista ja tajusin, että olen samassa tilanteessa. Lopetin pillerit kaksi päivää sitten ja toivon, että olo tästä tasoittuu ja mielialavaihtelut häviävät. Jos jollakin muulla on kokemuksia lopettamisesta, voisitteko kertoa sen täällä. Kuinka kauan kestää, että mieliala kohenee, kuukautiset tasoittuvat yms.? Mitä muita vaikutuksia lopettamisella oli? Pistän kaiken toivoni peliin, että tämä helpottaa nopeasti. Parisuhteenikin rakoilee todella pahasti jo näiden tyhjästä tulevien itku tai raivokohtauksieni vuoksi. Auttakaa ihmiset ja kertokaa ihmeessä omia kokemuksia!
Vastaukset 6
Vanhimmat
Olen ollut siis nyt kolme päivää ilman pillereitä. Normaalisti olen syönyt kolme liuskaa putkeen ja pitänyt tauon. Nyt lopetin 1,5 liuskan jälkeen. Hormonit ovat siis jo poistuneet elimistöstä. Olo on ollut varsinkin tämän päivän aivan mielettömän hyvä, mutta epäilen, voiko se noin nopeasti alkaa muuttua. Kokemuksia edelleen kaipailisin...
Mulla oli tuo sama tilanne, että älysin pillerien olevan syy itkuisuuteen tms. vasta tosi myöhään (söin 7 vuotta). Toisaalta pillerien syönnin alussa oireet ei ollut ihan niin sietämättömiä, kuin loppuaikana. Mä lopetin pillerit 3 viikkoa sitten ja olo on nyt tosi kevyt. Ja iloisempi. Stressinaiheita on edelleen, isojakin, muttei tunnu enää siltä, että uuvun pientenkin vastoinkäymisten alle. Osaan suhteuttaa ne oikein, enkä saa turhaa itkuraivaria tai masennuskohtausta. Halukkuus ja kostuminen on myös parantunut tosi paljon, seksissä on helpompi pysyä mukana. Itsekin vähän hämmästyin, kun heti seuraavalla vklla lopetettuani pillerit mieliala parani niin selvästi. Osa voi tietty olla jo ihan helpotusta siitä, kun ei tarvitse pumpata itseensä keinotekoisia hormoneja :) eli ns. plasebocaikutusta... Mutta kyllä olen huomannut ihan selvän eron itsessäni. Kuukautisista en vielä tiedä, koska tulevat seuraavan kerran, mutta ei ole ainakaan ollut tähän mennessä mitään vuotohäiriöitä (välivuotoja tms.). Ehkäisynä mulla on nyt kuparikierukka (en ole synnyttänyt)
Ajattelin kirjoitella tilanteeni etenemisestä, jos se jotain toista saman asian kanssa kamppailevaa auttaisi. Olen nimittäin itse ollut harmissani seurattuani keskusteluita, ettei kovinkaan moni ole kertonut, kuinka lopettaminen on sitten vaikuttanut.
Eli minulla on kuudes päivä ilman pillereitä. Olo on ollut jotenkin kevyempi. Nauran enemmän. Olen energisempi. En jauha asioita päässäni, kuten aikaisemmin. En stressaa työstäni, tulevaisuudestani ja raha-asioista, kuten aiemmin tein (aivan ahdistukseen saakka). Illalla menen nukkumaan tyytyväisenä siihen, mitä minulla nyt on, vaikka parisuhteeni onkin pahoissa vaikeuksissa aiempien itkuraivareideni ajamana. Toki katkolla oleva parisuhde tuntuu pahalta, mutta sekään ei varjosta koko elämääni.
Olemme miehen kanssa nähneet nyt pari kertaa ja hänestäkin olen vaikuttanut pirteämmältä ja olevan paremmalla tuulella. Pari kertaa on tullut tippa linssiin hankalan tilanteen vuoksi (itse kun tahtoisin vielä katsoa tuleeko suhteestamme mitään, mutta miehen pää on kyllä syystäkin sekaisin), mutta vanhoja hysteerisiä itkukohtauksia tai raivareita en ole nyt saanut. Myöskään miehen seura ei ole ainakaan vielä tuntunut ahdistavalta. Jonkin verran hellyyden osoituksia on välillämme silti ollut ja ne tuntuvat todella hyvältä. Seksihalutkin ovat kasvaneet järkyttävästi.
Ystävät ja äitikin ovat kommentoineet, että vaikutan vapautuneemmalta. Voihan tämä tietysti johtua aivan lumevaikutuksestakin... Tai siitä, että parisuhde tekeekin minulle tuon pahan olon ja on nyt katkolla, mutta se selviäisi vain kokeilemalla... Toivon tietysti, että saan vielä sen uuden mahdollisuuden mieheni kanssa, mutta jollei niin käy, tuntuu siltä, että elämä jatkuu ja olen joka tapauksessa paremmalla pohjalla nyt kuin vuosiin aiemmin.
placeboa, olet ollut vasta alle viikon ilman pillereitä.
Voi olla totta, mutta toisaalta löysin jostain lääkärin kommentin asiasta. Hänen mukaansa mielialavaihteluiden tulisi tasoittua kahden viikon sisällä lopettamisesta. Ja se kuulostaakin loogiselta mielestäni, kun hormonit eivät enää vaikuta muuhun hormonitoimintaan (kuten serotoniinin tuotantoon). E-pillereiden hormonithan poistuvat elimistöstä noin vuorokaudessa. Mutta aika näyttänee. Nyt ainakin olo on parempi ja työtkin tuntuvat taas mielenkiintoisemmilta.
Harkitsen myös parhaillaan Melianen lopettamista. Olen käyttänyt kyseisiä pillereitä putkeen 8 vuotta. Viime aikoina (itse asiassa muutaman viime vuoden aikana) olen tuntenut oloni myös jotenkin "turtuneeksi" - seksi ei oikein kiinnosta, limakalvot ovat kuivat, kuin aivot ja elimistö eivät olisi yhteydessä keskenään. Lisäksi tuntuu, kuin eläisin "sumussa" - olen ja menen - seksi ei tunnu oikein miltään..Lisäksi olen huomannut lieviä masennuksen oireita - ennen kiinnostava työ ei tunnu sekään enää miltään,stressaan joka päivä ihan olemattomista asioista. Olen aloitekyvytön varsinkin yksityiselämässä. Myös ruokahaluni hallinnassa olen havainnut muutoksia (olen alkanut ahmimaan ruokaa). Ensin pidin oireita jostain muusta johtuvina, mutta jostain syystä aloin miettimään myös pillerien mahdollista vaikutusta tähän olotilaani. Tarkemmin mietittyäni oireet ovat alkaneet pillerien aloittamisen jälkeen - ja lisääntyneet pikku hiljaa ajan myötä. Aionkin lopettaa pillerit seuraavan liuskan jälkeen ja katsella, muuttuuko olotila miksikään. Voin raportoida olotilastani vielä myöhemmin.. nimin. ennen tv:n seksikohtauksistakin innostunut/kostunut , nykyisin vain turtana ohjelmaa dokumentin omaisesti katsova....