tämän suomen köyhyyden takia? Me emme osta enää hedelemiä, emme makkara ja lihatuotteita, lumuja, mehuja, pipareita, emme vihanneksia siis ylipäätään kaikesta.
Helpmpi sanoa mitä ostamme; makaroonia, tonnikalaa, ja perunoita. Siinä meidän ruoka viikottain. Vähän alkaa tökkimään, mutta kun pitää tasata 120 e neljälle viikolle, nelihenkiselle perheelle, niin ei muuta saa.
Onneksi lapset syövät koulussa kerran päivässä, niin ei tarvi kun viikonlopuksi ostaa makaroonia ja tonnikalaa. Itse en syö viikolla kun halpoja korppuja joita saa lidistä. Ei vatsa enää muuta ruokaa kestäsikään.
Mistä ruuasta olette joutuneet luopumaan
54
2048
Vastaukset
- köyhäkö ?
Me olemme myös ns. köyhiä, mutta kun osaa ostaa niin ei tarvitse luopua kasviksista eikä hedelmistä, esim. eurolla saa salaattia tarjouksesta joskus kaksi, pari tomaattia maksaa n. 50 senttiä - euro ja siihen kurkku n. euro, eli kolmella eurolla saa jo kunnon salaatin. Ostin tässä satsumoita, viisi isoa hinta n. euro. Jauhelihaa saa esim. huomisen päivä -30% ja joskus -50%. Ihmettelen suuresti miten itseään köyhänä pitävät syövät kallista tonnikalaa.
- muualta tuotu
salaatti syödään samantien. Riittoisinta on ostaa iso kaalinpää, kilo porkkanoita, saman verran sipulia ja mausteeksi valkosipulia ja halpaa paprikasäilykettä, tulee edulliseksi. Silputaan suikaleiksi ja paistetaan pannulla vaikkapa jauhelihan tai makkaran kanssa, on ns. wokkia. Samoista aineksista voi muunnella ruokaa vaikka lisäämällä riisiä ja chilikastiketta tai currya, on risottoa. Vanhan ajan kaalikeitto porkkanoilla ja sipulilla höystettynä on hyvää. Porkkanoista tulee vaikkapa rakuunaporkkanoita. Perunan kanssa voi tehdä kasvissosetta, jne. Tutut suomalaiset kasvikset ja juurekset säilyvät hyvin jääkaapissa ja niistä voi todella tehdä monenlaista ruokaa. Jos lapset eivät pidä porkkanasta, niin suikaloi se pieniksi tikuiksi ja kuullota öljyssä pannulla. Keitetty porkkana ei todellakaan maistu hyvältä, mutta paistettu maistuu.
- mami27
Olen samaa mieltä! Tonnikala ei missään nimessä ole edullista, paitsi sitä hiutaletta , joka vedessä on saa 0,55cent purkki, mutta itse en siitä edes ruokaa laittaisi, koska se on ns, jämä tonnikalaa.. =( Meillä on 4 hlö perheessä, nuorin alle puolivuotias, joten hän ei saakaan vielä syödä ihan kaikkea, ja tutteleita on kauppalistassa pakollisena, joihin olen laskenut menevän n. 70 euroa kuukaudessa. lisäksi tietenkin vellit, puurot,vaipat ,ja muu hygienia. Lapsilisää saa suomessa kahdesta lapsesta 210,50 euroa kuukaudessa, Meillä tuo riittää ainakin hyvin! Toinen Lapsi on 6v. ja hänellä on esim. karkkipäivä, jolloin herkkuja ostetaan, ei muulloin. Peruna on hyvä perus ruoka-aine, josta pystyy tekemään paljon erilaisia versioita, kuten muusi, lohot, keittää, paistaa jne. Makarooni ei ole edes terveellistä aina syötynä, ja ravinto arvoltaan huono. Ostan usein tarjous tuotteita ja pakastan niitä, teen esim. keittoa kahdeksi päiviksi ja laatikkoruokaa syö myös 2 päivän ajan. Olen miettinyt tuota "teen itse leivät" juttua. Itse en alkaisi tälle porukalle tekemään leipää pakasteeseen, koska ei ole mielestäni kallista ruisleipä, joka maksaa 1.50 iso paketti. Sähköä sen sijaan kuluu myös, kun uunia käyttää ja meillä ainakaan ei aika riittäisi pienen kanssa leipomiseen. Kalapuikot on edullisia, ja myös jauheliha. leivän päällä meillä on makkaraa kyllä, meetvursti on edullista, ja säilyy hyvin. pirkkaa ja euroshopperia ostan, koska ne on edullisempia vaikka tuote on samaa. Rahat saa riittämään, kun karsii ylimääräiset pois, ja suunnittelee etukäteen vaikka ruokalistaa viikoksi eteenpäin. käytössämme perheessä on auto, mutta kävelemme lasten kanssa paljon, kauppareissuja ja kyläreissuja jne. vain pidemmät matkat menemme autolla, bensaa ei paljoa 20 eurolla saa nykyään.. Mitään ei osteta mitä ei tarvita ja kierrätys sekä kirpputori on käytössämme.
- qwerqq
Älä perhana kasviksista ja hedelmistä tingi. Ihmisen on pakko saada myös proteiinia, toi tonnikala on ihan hyvä. Ostakaa soijaa. Maitotuotteita myös, kaikkein paras on punainen maito, vaikka siinä onki rasvaa on se silti vähiten käsiteltyä ja ei sitä maitoa silti niin paljon tule päivässä juotua että saisi liikaa rasvaa.
Jos ei ole rahaa niiin varastaa vaikka. - Halvalla elää
tonnikalan syöminen on kyllä yksipuolinen ja kallis ruokavalio. Halvemmallakin saa hyvää ja ravitsevaa ruokaa. Käy tarjoustalossa ostamassa niitä lihaisia (kanaa,kalaa,nautaa ja sika) koiranruokapurkkeja. Maksavat vain 69-99 centtiä purkki. Paloilla ja kastikkeella kelpaa hyvin makaroonin kanssa lihakastikkeeksi. Energia ja ravintopitoisia ja maistuu hyvälle. 400 gr purkki taatusti riittävä. Jos purkki pelkkää lihaa ilman kastiketta niin siitä saa leikattua pyöreitä lihaisia pihvejä (parempi kuin nöttkötti) ja paneroituna maistuu perunalle tosi hyvin. Koiran kuivamuona on halpaa. Isosäkki ravintorikasta maksaa muutaman euron. Ostimme itse sieltä 50kg säkin ja maksoi 16 euroa. Papanoita kun liuottaa yön yli niin siitä tulee ravintorikas puuronkorvike. Viilin voi tehdä itse. Laita lautaselle kaupasta ostetu rasvainen viili ja laita 1-2 lusikallista maidon kera jääkaappiin. Aamulla on sitten lapsilla lautanen viiliä täynnä. Koettu toimivaksi.
Kaupassa kun käyt niin käytä hyväkseen niitä päiviä kun tarjouksessa kokonainen tai fileerattu kirjolohi.
Perkausjätteistä saa hyvän keiton koska myyjillä usein tarjouspäivänä niin kiire että fileroinnistä jäänneissä paloissa paljon lihaa ja rasvapaloja. Kerro että haluat kissalle. Antavat yleensä ilmaiseksi tai muutamalla centillä. Tästä saa hyvän keiton. Sama koskee koiran kanssa. Kerro että haluaisit koiralle niitä naudanaluita ja lihäjäämiä mitä lihatiskillä päivän aikan kertynyt. Yleensä ilmaisia ja paljon lihaa vielä mukana. Saa hyvän keiton ja paremmista paloista liha/makaroonipadan tehtyä. Samalla kun käy kaupassa missä liha ja juustotiskit palveluineen niin kannatta kysellä maistiaisia jota jaellaan kyllä. Sestolla hyvä tiski ja saa sillä juusto ja makkarahimot tyydytettyä. Jos haluatte hemmotella uunimakkaralla joskus niin s-market myy uunilenkkiä tonnikalaa halvemmalla. Vakiohinta 99 centtiä paketti. Joskus jopa halvemmalla.
Kyllä ruokaa saa mikäli vaivaa haluaa näkeä. - kuluttaja..
menevät sitten jos teitä on neljä henkeä ja ruokaan jää vain 120e? Heräsi aiheellinen kysymys?
Kannattaa muuttaa muuta kulutusta ja laskea mitä turhuutta maksaa. Ruokaa saa halvallakin ja monipuolista, kun näkee vaivaa, hakee tarjouksista, on aamuisin kaupassa jolloin myydään 30% alella vanhentuvat tuotteet jne... Ilmaista ruokaa saa miltei missä vaan, kun menee jonoon. Metsässä on kesäisin marjoja ja sieniä jotka kannattaa kerätä talteen. - ---
Leikkeleet ja yleensä leipä ja levitteet. Parempi tehdä keittoa ja syödä korppuja aamukahvilla.
Laskekaa voileipien hinta ihan huviksenne. Syön näkkileipää ilman mitään päällysteitä, joskus ruisleivän kanssa tuorekurkkua, pelkältään.
Kyllä liha on kallista, silloin tällöin on parempi ostaa sitä, kuin lihajalosteita. Pienestä palasta saa kahteen keittoon.- säästöä tulee
ja pullaa ym voi leipoa itse ja maksaa murto-osan siitä mitä kaupassa. Esim saat sämpylöitä 20-30 kpl samalla hintaa kuin viisi valmista kaupasta...
- Myös köyhä perhe
Hedelmiä emme osta kuin joka toinen kuukausi samoin vihanneksia. Leipää pyydämme kaupasta ne kaikki vanhat käppänät.
Meille ei tule lehtiä, lasten harrastukset lopetimme samoin minä lopetin harrastuksen jossa olin mukana lapsesta asti yli 20 vuotta. Meillä on yksi puhelin, siinä saldoraja 10 e kk. Netti on ainut, jolla pidämme yhteyttä ulkomaailmaan. Autoa ei ole emme käy missään, emme osta mitään, meillä ei käy ketään.
Ruokaan menee kaikki vuokran ym laskujen jälkeen rahat. Leipäjonoa ei ole meidän kaupungissa, emmekä voi muualle mennä, kun ei ole autoa eikä linjaautoon rahaa.- kysy ja vaadi
sossussa tai velkaneuvojalla? Mistä ne suuret laskut koostuvat? Harkinnan varaista toimeentulotukea voi saada ja voi saada sitä jopa lasten harrastuksiin. Sellaista olen kuullut ja varmalta taholta. Joskus väsynyt perhe ( talousvaikeuksissa ym) voi päästä perhelomalle esim MLL.n järjestämänä. Pitää kysellä ja vaatiakin , eikä jäädä neljän seinän sisään odottamaan. Kukaan ei tule kotiin tarjoamaan mitään. Sitten vielä ne kaikkein turhimmat pois, kuten tupakointi ja kaljoittelut. Niillä rahoilla ruokaa ja lapsille jotain hyötyä ja iloa. En voisi itse polttaa enkä juoda jos se raha on lasten hyvinvoinnista pois.
Osta ensi kerralla kaupasta hiivaa ja sämpyläjauhoja, tee itse sämpylöitä niin ei tarvitse niitä ei niin tuoreita syödä. Näin se on monella, vuokran ja sähkölaskun jälkeen menee kaikki ruokaan, meillä tosin on auto pakosta, teen välillä vuorotöitä (aina kun vaan kelpaan johonkin) joten pyörällä ja julkisilla kulkeminen on täysin mahdotonta, en ole koskaan käynyt leipäjonossa, edes silloin kun olin täysin rahatta kuukauden.Auton vakuutusmaksut ja verot kirpaisee kerran vuodessa, ei ole kuin pakollinen liikennevakuutus, että silloin ollaan vähän tiukemmalla mutta hedelmiä ostan silti, että saa vitamiineja ja esim. salaattia ja tomaattia jne. ostan myös.
- halvintako
edes halpaa? Katsopa hyllyn reunasta kilohinta, niin veikkaan että jauheliha, kanasuikale tms on jopa halvempaa.
- vierailija---
Tonnikalaa voi ostaa myös halvalla, n. 185/145 g 55 senttiä. Tonnikalapurkkeja on erilaisia ja tuo äsken mainittu on hyvää ja siinä on vihanneksia joukossa (Prismasta) joko öljyn tai veden kanssa. Öljyn kanssa on parempaa. - Sähköä voi parhaiten säästää, kun ottaa huolekseen sen, että valoja palaa vain siellä, missä kulloinkin ollaan ja sulkee valot lähtiessään, kun siirtyy toiseen huoneeseen. Pakko on jossain säästää, sähkö on luvattoman kallista. Omakotitalossa muutenkin on kaikki kallista, kun kiinteistöverokin sekä vesimaksu taas nousevat, samoin roskismaksu.
- Hyvin syönyt
vierailija--- kirjoitti:
Tonnikalaa voi ostaa myös halvalla, n. 185/145 g 55 senttiä. Tonnikalapurkkeja on erilaisia ja tuo äsken mainittu on hyvää ja siinä on vihanneksia joukossa (Prismasta) joko öljyn tai veden kanssa. Öljyn kanssa on parempaa. - Sähköä voi parhaiten säästää, kun ottaa huolekseen sen, että valoja palaa vain siellä, missä kulloinkin ollaan ja sulkee valot lähtiessään, kun siirtyy toiseen huoneeseen. Pakko on jossain säästää, sähkö on luvattoman kallista. Omakotitalossa muutenkin on kaikki kallista, kun kiinteistöverokin sekä vesimaksu taas nousevat, samoin roskismaksu.
Tonnikalamössösi tarjouksen kilohinnaksi muodostuu noin 3,80E!
Ostin lähimarketin tarjouksesta 2kpl broilerin reiskoipipakkauksia 0,99E/kg.
Toisen ( 1kg ) söimme kaksi viikkoa sitten kahtena päivänä.
Toinen on pakasteessa.
Samasta marketista ostin viime lauantaina kaksi porsaan uunipaistia, 1,2kg, 2,45E/kg.
Toisen paistoin sunnuntaina.
Maanataina tein lisukkeeksi perunamuusin ja ruskean kastikkeen.
Loppu on viikon mittaan syöty leikkeleenä.
Tänään valmistin kevytjauhelihasta (punalappuinen) kahden päivän jauhelihakastikkeen.
400g, 1,05E.
Viereinen puoti ilmoittaa porsaan kasleria 2,95E/kg. En viitsi hakea koska halpaa lihaa on kaapissa.
Nämä OIKEAT elintarvikkeet päihittävät tonnikalamössösi mennen, tullen hinnassa, maukkaudessa ja ravintoarvossa. Täyttä kokolihaproteiinia. ( Toki tonnikalakin on sitä ilman mössöjä ).
Olemme kahden henkilön taloudessa tottuneet syömään samaa perusruokaa kahtena, kolmena päivänä peräkkäin.
Kastikkeilla ja lisukkeilla saa vaihtelua.
Käyn viidesti viikossa punttisalilla joten pidän huolen sapuskastani. Lihatarjouksilla se onnistuu.
Juu, kolmas lähikauppa myy kananmunia 1,35E/kg.
Maito on loppujen lopuksi melko kallis proteiinilähde. 0,70E/l. - ja niin totta!
Hyvin syönyt kirjoitti:
Tonnikalamössösi tarjouksen kilohinnaksi muodostuu noin 3,80E!
Ostin lähimarketin tarjouksesta 2kpl broilerin reiskoipipakkauksia 0,99E/kg.
Toisen ( 1kg ) söimme kaksi viikkoa sitten kahtena päivänä.
Toinen on pakasteessa.
Samasta marketista ostin viime lauantaina kaksi porsaan uunipaistia, 1,2kg, 2,45E/kg.
Toisen paistoin sunnuntaina.
Maanataina tein lisukkeeksi perunamuusin ja ruskean kastikkeen.
Loppu on viikon mittaan syöty leikkeleenä.
Tänään valmistin kevytjauhelihasta (punalappuinen) kahden päivän jauhelihakastikkeen.
400g, 1,05E.
Viereinen puoti ilmoittaa porsaan kasleria 2,95E/kg. En viitsi hakea koska halpaa lihaa on kaapissa.
Nämä OIKEAT elintarvikkeet päihittävät tonnikalamössösi mennen, tullen hinnassa, maukkaudessa ja ravintoarvossa. Täyttä kokolihaproteiinia. ( Toki tonnikalakin on sitä ilman mössöjä ).
Olemme kahden henkilön taloudessa tottuneet syömään samaa perusruokaa kahtena, kolmena päivänä peräkkäin.
Kastikkeilla ja lisukkeilla saa vaihtelua.
Käyn viidesti viikossa punttisalilla joten pidän huolen sapuskastani. Lihatarjouksilla se onnistuu.
Juu, kolmas lähikauppa myy kananmunia 1,35E/kg.
Maito on loppujen lopuksi melko kallis proteiinilähde. 0,70E/l.Ja vielä lisäys, että tuossa 3,80e/kg tonnikalassa on mukana vihanneksia, joten todellisuudessa tonnikalan kilohinta on kovempi.
- hoitajapien
katsopas hedelmien hintoja, satsumoita eurolla/kilo, ei todellakaan ole kallista, samoin kuin päärynöitä ja banaanjea, porkkanaa jne eurolla kilo. tonnikala ei edes ole halpaa, katsoppa kilohintaa ja vertaile!!!
Kilohinta on se joka ratkaisee, ei se tuotteen lopullinen hinta. mitä halvempi kilohinta sen enemmän saat samalla rahalla.
en usko että ei vois muka kerran viikossa edes jotain terveellistä ostaa. tonnikala on ihan hyvää, mutta aika yksitoikkoinen on ruokavalio kyllä.
esim. hernekeitto on helppo tehdä itse, ostat pussin herneitä (maksaa alle euron) ja pussin kyljessä on keitto-ohje. sekaan voi laittaa esim. nauta-sikajauhelihaa, naudanlihasäilykettä, porkkanaa tms ja tästä keitosta riittää useammalle päivälle.- Nappiz
Porkkanat, satsumat, kaali ym. tosi halpoja. Mä en juurikaan ole tinkinyt ruoasta vaikka tulot hyvin pienet. Jos vuodesta toiseen syö vain pelkkiä korppuja kyllä menee huonoon kuntoon, tulee osteoporoosi ja muut vitamiininpuutoksista johtuvat sairaudet, hampaat putoaa suusta ym. Kannattais vähän ajatella!
- aterioista
Nappiz kirjoitti:
Porkkanat, satsumat, kaali ym. tosi halpoja. Mä en juurikaan ole tinkinyt ruoasta vaikka tulot hyvin pienet. Jos vuodesta toiseen syö vain pelkkiä korppuja kyllä menee huonoon kuntoon, tulee osteoporoosi ja muut vitamiininpuutoksista johtuvat sairaudet, hampaat putoaa suusta ym. Kannattais vähän ajatella!
Olen luopunut lounaasta ja välipaloista.
Aamiaisen syön n 12-14 välillä, leipää ja puuroa.
lämpimän aterian syön n 22-23. - En tiiä miten pärjää
aterioista kirjoitti:
Olen luopunut lounaasta ja välipaloista.
Aamiaisen syön n 12-14 välillä, leipää ja puuroa.
lämpimän aterian syön n 22-23.makarooneja johon laitan maitoa jos sattuu jäämään lasten mukeihin. Vihannekset ja hedelmät ovat jääneet puolivuotta sitten pois, samoin makkara juustosta puhumattakaan.
Lapsille ostan ruokaa ja itse syön heidän lautasiltaan jämät. Onneksi koulusta saa yhden lämpimän ruuan päivässä. Mummilla käydään syömässä sunnuntaisin joka toinen viikkonloppu.
Lasten kummi mun yksi parhas ystävä tuo meille usein ruokakassin.
Aattelin että on varmaan otettava pikavippejä, jotta saisi ruokaa. - Sossuun mars..
En tiiä miten pärjää kirjoitti:
makarooneja johon laitan maitoa jos sattuu jäämään lasten mukeihin. Vihannekset ja hedelmät ovat jääneet puolivuotta sitten pois, samoin makkara juustosta puhumattakaan.
Lapsille ostan ruokaa ja itse syön heidän lautasiltaan jämät. Onneksi koulusta saa yhden lämpimän ruuan päivässä. Mummilla käydään syömässä sunnuntaisin joka toinen viikkonloppu.
Lasten kummi mun yksi parhas ystävä tuo meille usein ruokakassin.
Aattelin että on varmaan otettava pikavippejä, jotta saisi ruokaa.niin loppuu teiltä ruuansyönti makarooneineen kokonaan. Sossu ei huomioi velkoja ja vippejä jos tukea tarvitsee. Vie liput ja laput sinne ja anna heidän laskea mahdollista tukeanne ruokaan ja muuhuun päivittäisiin tarpeisiin. Huom. Siihen ei lasketa luottojen maksut.
- ftred
Sossuun mars.. kirjoitti:
niin loppuu teiltä ruuansyönti makarooneineen kokonaan. Sossu ei huomioi velkoja ja vippejä jos tukea tarvitsee. Vie liput ja laput sinne ja anna heidän laskea mahdollista tukeanne ruokaan ja muuhuun päivittäisiin tarpeisiin. Huom. Siihen ei lasketa luottojen maksut.
on kallista ruokaa. Kalaa on reilu sata grammaa ja hinta halvimmillaankin 0,50 snt purkki, eli kilohinta huitelee 5 euroa! Halvimmat kalapuikot ovat noin 2 euroa kg lidlissä ainakin. Purkkiruokia ei pienituloisen kannata ostaa, koska ne ovat todella kalliita kaikki. Maalla kun asuu, niin kalastamaan pääsee järvet ovat täynnä kalaa. Itse persaukisena kalastelen paljon, hyvää lisuketta perunan kanssa paistetut ahvenet tai kuha hauesta saa makoisan sopan. Kaupungeissa tietysti on eri asia,mutta siellä on taas näitä ruokaapu pisteitä, mitä taas korpikylissä ei tunneta.
- Dieetittä.
Olen luopunut tonnikalasta.
Eläinvalkuaisen otan broilerista, sianlihasta, silakoista, herneistä yms.
Brotskun koivet nyt lähimarketissa 0,99E/kg. Juu, luut on mutta niiden osuus painosta on pieni.
Sama kauppa möi viime viikolla sian ulkofilettä pakattuna noin kilon pätkiin, 2,85E/kg.
Maanantaina ostin 400gr jauhelihaa, 20% rasvaa, 4,45E/kg.
Valmistin eilen siitä makaronilaatikon ja kuumentaessani sitä tänään kypsensin lisukkeeksi uunissa sian etuselkää, 2,19E/kg.
Puolalaisia omenia 0,35E/kg, espanjalainen kurkku 0,55E/kg.
1kg:n porkkanapussi maksoi 0,19E.
Jos tuota makaronilaatikkoa ei olisi ollut valmiina niin olisin liotellut herneitä yön yli ja tehnyt etuselkää höysteenä komen päivän hernekeiton.
Tonnikalan syöjät: Järki hoi, älä jätä! - Patrick Wiss
Kuusipeuran eikä antiloopin sisäfilettä. Ei siksi, etteikö olisi varaa, vaan siksi, että niiden valmistus vaatii niin paljon aikaa jota ei liiemmälti enää ole kaiken muun kiireen keskellä. Pelkkä punaviini-yrttikastikkeen tekoon menee kaksi päivää. Olemme pakostakin joutuneen yksinkertaistamaan ruokavaliotamme.
- hyvinsyönyt
En tiedä minne muiden "köyhien" rahat menevät, mutta meillä syödään lähes mitä halutaan (no ei tietenkään sisäfilettä tai porontpaistia..) ja 2 hengen ruokiin menee vajaat 300e/kk. Syömme aivan normaalia kotiruokaa ja lapsi saa kerran-pari vkossa ostaa ylimääräistä herkkua, kuten suklaa, karkit, sipsit tmv. Karkkipäivä lauantaisin.
Kaikesta muusta sitten tingimme; meille ei tule mitään lehtiä, emme käy leffassa tai harrasta mitään mikä maksasisi, ei ostella viihde-elektroniikkaa eikä muotivaatteita. Kaikki vaatteet ostetaan alesta 50-70 % paitsi jos hätätilanne ja pakko saada kiireesti esim. talvitakki. Kirppareilta haetaan kaikki hyötytavara jos vain löytyy. Ei syödä Arabian astioilta eikä kaapeissa ole 50 euron kasareita. Huonekalut lähes kaikki ostettu käytettynä. Ei ole autoa ja kohtuumittaiset matkat kävellään jos vain jaksetaan, eikä mennä bussilla. Kampaajalla käydään vain 2 krt vuodessa. Leluja ja krääsää ostetaan vain jouluna ja synttäreille, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Terveydestä ei tingitä, ja esim. vitamiineja ostamme apteekista.
Säästöön ei jää mitään ja sairastumiset ym. yllätykset kaatavat talouden, mutta ruoasta emme tingi. Kaiken muun saa kierrättämällä. Lehdet voi lukea kirjastossa ja kirpparit ovat aarreaittoja.
Elämme toimeentulotuella. - kaarinamaaria
Asun kahdestaan poikani kanssa joka on opiskelija. Itse olen työkyvyttömyys eläkkeellä.
Nyt on seuraavaan rahapäivään jos ei tätä päivää lasketa, aikaa kymmenen pävää. Rahaa on kukkarossa 11,25 e ja tilille odotan S-bonusta huomiseksi. Sitä tulee varmaan kympin verran. Niillä pitäisi elää tuo kymmenen päivää.
Onneksi rahapäivänä tankkasin pakastimen poistohintaisilla lihatuotteilla. Tänään teen jauhelihakeittoa jota syömme myös huomenna.
Pakasteessa on vielä kaksi pakettia jauhelihaa, kaksi valmiiksi grillattua broilerin rintapalaa, kaksi noin 700 g:n lohifilettä, omatekoista kaalilaatikkoa, omatekoista hernekeittoa, omatekoisia sekä eineslihapullia, einesbroileripullia, makkaralenkki, kaksi pakettia paahtoleipää....
Kaupasta ei siis tarvitse ostaa kuin maitoa, mehua, ruisleipää, juustoa....
Perunoita ostin viime viikolla 5 kg:n säkin 0,59 e.- Kiuru____
Menee vähän aiheen sivu, mutta paikallisessa K-supermarketissa on metreittäin hyllyjä täynnä tavaraa, jota en juurikaan käytä. Ei niinkään rahan takia, vaan siksi, että niiden syöminen ei sovi peruspäivärytmiini/ruokarytmiin. Normaali päivä on tällainen:
Aamiaiseksi yksi pala leipää ja 2 kpl kalanmaksaöljykapseleita. Lounas työpaikalla, on päivän pääateria. Töistä tultua salaattia ja vähän jotain lämmintä valmisruokaa, esim. 1/2 maksalaatikkoa. Illalla yksi hedelmä.
Viikonloppuna aamiainen tukevampi (kaksi palaa leipää ja appelsiini) ja vain yksi lämmin ateria iltapäivällä (teen itse). Illalla lämpimiä voileipiä tai vaikka karjanlanpirakka.
Kaupassa en käytä juurikaan seuraavia hyllyjä; jugurtit ja rahkat, mehut, puurot, hiutaleet, keksit, silli sardiinihylly, murot, perunalastut, pähkinät, kuivatut hedelmät, tapakset, virvoitusjuomat, kastikkeet.
Jos ryhtyisin syömään esim. jugurttia, niin minun pitäisi jättää vastaavasti jotain pois perusruokavaliosta. Muuten päivittäinen energiantarve tulisi ylitetyksi. Joskus kaupassa ihmettelen, kaiken maailman marinoitujen hillosipulien, sushilevälevyjen, viivilehtikääryleiden ja sitruunarahkojen keskellä, että syövätkö muut ihmiset oikeasti näin monimutkaisesti ja jos kyllä, niin miten he tekevät sen lihoamatta palloiksi? - miten katsoo..
Kiuru____ kirjoitti:
Menee vähän aiheen sivu, mutta paikallisessa K-supermarketissa on metreittäin hyllyjä täynnä tavaraa, jota en juurikaan käytä. Ei niinkään rahan takia, vaan siksi, että niiden syöminen ei sovi peruspäivärytmiini/ruokarytmiin. Normaali päivä on tällainen:
Aamiaiseksi yksi pala leipää ja 2 kpl kalanmaksaöljykapseleita. Lounas työpaikalla, on päivän pääateria. Töistä tultua salaattia ja vähän jotain lämmintä valmisruokaa, esim. 1/2 maksalaatikkoa. Illalla yksi hedelmä.
Viikonloppuna aamiainen tukevampi (kaksi palaa leipää ja appelsiini) ja vain yksi lämmin ateria iltapäivällä (teen itse). Illalla lämpimiä voileipiä tai vaikka karjanlanpirakka.
Kaupassa en käytä juurikaan seuraavia hyllyjä; jugurtit ja rahkat, mehut, puurot, hiutaleet, keksit, silli sardiinihylly, murot, perunalastut, pähkinät, kuivatut hedelmät, tapakset, virvoitusjuomat, kastikkeet.
Jos ryhtyisin syömään esim. jugurttia, niin minun pitäisi jättää vastaavasti jotain pois perusruokavaliosta. Muuten päivittäinen energiantarve tulisi ylitetyksi. Joskus kaupassa ihmettelen, kaiken maailman marinoitujen hillosipulien, sushilevälevyjen, viivilehtikääryleiden ja sitruunarahkojen keskellä, että syövätkö muut ihmiset oikeasti näin monimutkaisesti ja jos kyllä, niin miten he tekevät sen lihoamatta palloiksi?ihan aiheen mukainen vastaus. Syöt sen minkä tarvitset päivittäin etkä ole tarvinnut lupua mistään. Jätät kerta kaikkiaan vain muut ainekset hyödyntämättä. En kyllä tiedä yhtään perhettä joka käyttäisi K-marketin koko tarjontaa. Jos olisi tottunut syömään joka päivä kalleinta sisäfilettä ja sitten ei olisi varaa niin silloinhan luovutaan jostain. Jos ei filettä ole ikinä ostanut niin silloinhan ei luovuta mistään.
- Ei paniikkia
ja seuraavan kerran rahaa tulee 25 pv. Kotona syöjiä vakituiseen 4, välillä pojan tyttökaveri ja viikonloppuisin opiskelija joka on viikot toisella paikkakunnalla. Pakastin syötiin tyhjäksi sairasloman aikana, päivärahapäätöstä siltä ajalta ei ole tullut vieläkään vaikka olen ollut töissä jo yli kuukauden. Pottuja ja jauhelihaa syödään muodossa jos toisessakin, mutta kympillä ei osteta kovin montaa satsia. Olispa joskus töihin leivän päälle muutakin kuin ylähuuli, voisi jaksaa vähän paremmin
- Omena kuussa
luopumaan, me ostamme vain kauraryynejä ja makarooneja. Muuhun ei ole varaa. Sen verran me joskus herkuttelemme, että ostamme yhden omenan ja laitamme sen 6 osaan, kerran kuussa. Se onylellisyyttä meille.
Sossu maksaa nelihenkiselle perheelle ruokaan noin 600 €/kk. On perheen vanhempien arvovalinnoista kiinni mihin tuo raha käytetään. Jos sillä maksetaan "turhia" laskuja ja siten heikennetään mm. lasten terveydentilaan niin ei voi kuin paheksua.
Petri Nurminen
julkishallinnon asiantuntija
http://www.petrinurminen.net- aquatan
Toi omenajuttu pisti kirjottamaan....olisko hiukan liioteltua tuo viesti. Montako teitä on, ja miten hyödynnätte makaronin??? Samaa ruokaa ei pysty syömään kun tiettyyn rajaan saakka, sen jälkeen se ei mee väkisinkään alas!
Omenia saa näin joulunkin alla eurolla kilon, jopa kaksi, ja kannattaa kysellä, kellä on pihalla omppupuu, niin sieltä ihku varmasti saa pussillisen jopa ilmaiseksi. Samoin kauraryynit, kauanko syötte peräperää puuroa? Onhan teillä muutakin oltava pöydässä, muuten ette pysyisi edes jaloillanne!
Tähän viestiisi haluaisin vähän lisää selvitystä, enkä todellakaan millään pahalla, oon itsekin penninvenyttäjä! - huijattukko?
petu_67 kirjoitti:
Sossu maksaa nelihenkiselle perheelle ruokaan noin 600 €/kk. On perheen vanhempien arvovalinnoista kiinni mihin tuo raha käytetään. Jos sillä maksetaan "turhia" laskuja ja siten heikennetään mm. lasten terveydentilaan niin ei voi kuin paheksua.
Petri Nurminen
julkishallinnon asiantuntija
http://www.petrinurminen.netkun lomautuksen aikana en saanut sossusta maksuun kuin vesilaskun ja pitkin hampain 70 euroa ruokaan vaikka tuloja oli lapsilisän lisäksi nolla euroa.
- helppo homma!
"Helpmpi sanoa mitä ostamme; makaroonia, tonnikalaa, ja perunoita. Siinä meidän ruoka viikottain. Vähän alkaa tökkimään, mutta kun pitää tasata 120 e neljälle viikolle, nelihenkiselle perheelle, niin ei muuta saa."
Viikossa pitää siis pärjätä 30 eurolla. Tuohan on hyvä summa siihen verrattuna paljonko meidän perheellä oli viikoksi käytettävissä 90-luvun lamassa, tuo sama summa markkoina neljälle hlölle :D Silloin todellakin syötiin vain makaronia ja ketsuppia, toisinaan mukana oli jauhelihaa. Tästä jäi minulle lapsena traumoja, enkä ole syönyt makaroneja viimeiseen 10 vuoteen!
Paketillinen hiivaa maksaa n.20senttiä, pussi vehnäjauhoja 2kg/80snt, paketillinen puurohiutaleita n.1e (lisäksi vähän suolaa ja vettä). Tuosta saa leivottua aika monta sämpylää tai patonkia, valmisleipää ei saa kuin pussillisen. Suunnilleen samoista aineista saa tehtyä pullaa.
Jauhelihakeitto on myös todella kustannustehokasta. Jauhelihaa voi ostaa vaikka 800g, paistaa sen kokonaan ja laittaa osan pakastimeen ja osan keittoon. Perunat ja porkkanat eivät maksa paljoa. Lihaliemikuutioitakin saa noin eurolla paketillisen. Hinnaksi tulee siis suunnilleen (lihaliemikuutiot 3kpl 30snt, perunoita kilo 70snt, porkkanoita 500g n.50snt, jauheliha 2e (voi laittaa myös purjoa 1e)) 3,50e ja riittää helposti neljälle päiväksi tai pariksi.
Loppujauhelihasta saa jauhelihakastiketta (1kg perunoita 70snt, jauheliha 2e, vähän sämpylöitä varten ostettuja jauhoja ja suolaa) alle 3 eurolla päiväksi tai pariksi.
Yhtenä päivänä voi tehdä tomaattipapukeittoa, pari purkkia tomaattimurskaa (1e) ja pari purkkia papuja (2e), yht. 3e.
Kanaa saa edullisesti, tarjouksessa alle 1e/kg, normaalistikin n.2e/kg. Kilo kanaa riittää neljälle (1e), lisäksi riisiä (paketti n.2e, josta menisi ehkä puolet, 1e) ja lisäksi paprikaa (1,60e/kg, 500g 80snt) ja kurkkua (1,60e/kg, 80snt). Yhteensä siis 3,80euroa ateriasta joka on täysipainoinen eikä pelkkää hiilihydraattimättöä.
Ja viikon viimeisenä päivänä omatekoisia uunilohkoperunoita 1kg (70snt), 1kg kalapuikkoja 2e ja puolikiloa paprikaa ranskalaisten päälle uuniin kypsymään (80snt). Yhteensä 3,5e.
Viikon terveelliset ruoat yhteensä vajaa 20 euroa. Tämän lisäksi kun ostaa paketin kahvia (2e), kaksi kiloa hedelmiä (a´1e/kg), pari litraa maitoa (2e, en juo itse, täysi arvio, maitojauhe saattaa tulla myös halvemmaksi), litran jogurttia (1e), paketin margarinia (1,5e) ja pussin karkkia lapsille (1,5e), niin 30e viikossa riittää noin kaikkeen tarpeelliseen. Toki näitä kaikkia ei tarvitse joka viikko ostaa, jolloin eurot voi käyttää muuhunkin. Lisäksi kun huomioi tarjoustuotteet, pääsee halvemmalla.- kaupasta
kun hakee niin ruokaa saa edullisesti. Ostin kirjolohen 2,95 kg,paistoin osan,laitoin kraaviksi ja ruotoihin jäi niin paljon kalaa että nyt keittelen siitä kalasoppaa ja siitä syödään pari päivää. Samoin possun lapaa ja etuselkää myydään alle 3 ekee kilo,sen kun laittaa suolaan muutamaksi päiväksi ja sit uuniin sipulia,pippuria ja porkkanoita joukkoon ja lisää vettä niin saa myös kastikkeen ja on hyvää,samalla tulee uuniperunat uunissa.Tässä ollaan itsekin työttömänä ja en kyllä alkaisi kallista tonnikalaa syömään. Leipä on itseleivottuna tosi edullista ja hyvää. ei ole mitään hiivamössöö. Kannattaa käydä Marttojen sivuilla katsomassa,siellä on hyviä vinkkejä.
- minä vaan.....
meilläkin syödään paljon makaroonia nykyään (YÖK)! Turha edes haaveilla mistään sisäfileistä. Hedelmistä en ole luopunut, koska lapset tarvitsee vitamiinia ja tykkäävät hedelmistä. Jogurttia ostan tarjouksesta( pari viikko kävi säkä, kun kaupassa oli perinteiset 10 senttiä/kpl). Olen koittanut murojen sijaan syöttää aamulla puuroa lapsille, mutta ei tuo pienempi syö. Isommalle kelpaan vaan, jos siinä on hilloa/marjoja.
Joulu kammottaa jo etukäteen... ei riitä rahat mihinkään. Tuskin saadaan kinkkua edes tänä vuonna. Laatikot teen kyllä itse.
Nyt tilillä 13e rahaa ruokaan, jonka pitäis riittää 2 viikoksi. Ja itse syön koululla joka päivä ja se maksaa 2.55e. Lapset syö onneksi koulussa ja hoidossa.
lottovoittoa odotellessa...- ruokaa varten
Ulkofile on myös ihan hyvää :)
Lapset syövät sitä, mitä heille tarjotaan. Jos äiti ei osta kaupasta muroja syötäväksi, lapsi ei syö muroja. Tuo on ihan samaa sarjaa sen kanssa, kun eri ohjelmissa vanhemmat syyttävät pikkulapsien lihavuudesta yhteiskuntaa ja elintarviketeollisuutta. Kyllä ne vanhemmat on niitä, jotka ruoan lapsen lautaselle laittaa ja kaupasta kantaa.
Joulua varten voit varmasti alkaa ennakoimaan jo nyt. Lapset kasvavat ja pieneksi jääneitä vaatteita tai leikkimättä jääneitä leluja löytyy kaapeista varmasti. Myy niitä huuto.netissä ja ne rahat saat sijoitettua vaikka joulukinkkun. Kinkku on siinä mielessä hyvä, että voit pakastaa sitä myöhemmäksi ja keittää vaikka itse hernekeittoa (joulukinkkuhernekeitto on maailman parasta ruokaa!). Toisaalta kannattaa miettiä, onko se kinkku oltava juuri aatoksi. Joulun jälkeen "jämäkinkkujen" hinnat putoavat nopeasti alle puoleen, mitäs jos paistaisitte kinkun uudeksi vuodeksi?
Tuo 2,55e voi kuulostaa ihan pieneltä summalta, mutta oikeasti toisinaan eväät eilisistä jämistä saattaisivat tulla edullisemmaksi. - Pois suomesta
näin huonosti! Rikkaat toitotaa hyvinvoivaa yhteiskuntaa,,, mutta perheet ja eläkeläiset, vanhukset opiskelijat, ym näkee nälkää!!! Mitä pitää tapahtua, että ministerit ymmärtää, että SUOMESA ON ELÄMINEN KALLISTA, mutta ei vaan esim työttömyyskorvaukset nouse samassa suhteessa kun vuokrat, ym. Nytkin tulee uusi yle vero, meidän vuoksra nousi...
Suomessa on kohta yhtä köyhää kuin afrikassa, mutta heitä vaan autetaan, ei oman maan kansalaisia. - väärin,että
Pois suomesta kirjoitti:
näin huonosti! Rikkaat toitotaa hyvinvoivaa yhteiskuntaa,,, mutta perheet ja eläkeläiset, vanhukset opiskelijat, ym näkee nälkää!!! Mitä pitää tapahtua, että ministerit ymmärtää, että SUOMESA ON ELÄMINEN KALLISTA, mutta ei vaan esim työttömyyskorvaukset nouse samassa suhteessa kun vuokrat, ym. Nytkin tulee uusi yle vero, meidän vuoksra nousi...
Suomessa on kohta yhtä köyhää kuin afrikassa, mutta heitä vaan autetaan, ei oman maan kansalaisia.nenäpäivänä kerättiin rahaa maailman lapsille kun omat täällä kituvat,olishan senkin rahan voinut jakaa kaikkien työttömien kesken niin saisi kaikki edes 3kg joulukinkun ja lahjoja lapsille. Kauppa odottaa joulumyynnin nousevan,ei ainakaan meidän huushollissa ole varaa ostaa lahjoja,2 lastenlasta on ja 10 ekee pää sijoittaa niin hyvä niin. Elämää on joulun jälkeenkin ja ne luottokorttilaskut tulee myös maksettavaksi.Tämä on kans ihan hanurista että pienestä työttömyysrahasta joutuu maksaamaan veroa 20%,auttaisi paljon jos vaikka puolittuis toi vero. Ei tarttis hakee niin paljoo toimeentulotukea sillä valtion rahaa sekin on. Katainen vois yrittää elää työttömyysrahalla kuukauden ja samoin Vanhanen niin näkis mitä on sentin venytys viikko.
- nälkäinen minä
väärin,että kirjoitti:
nenäpäivänä kerättiin rahaa maailman lapsille kun omat täällä kituvat,olishan senkin rahan voinut jakaa kaikkien työttömien kesken niin saisi kaikki edes 3kg joulukinkun ja lahjoja lapsille. Kauppa odottaa joulumyynnin nousevan,ei ainakaan meidän huushollissa ole varaa ostaa lahjoja,2 lastenlasta on ja 10 ekee pää sijoittaa niin hyvä niin. Elämää on joulun jälkeenkin ja ne luottokorttilaskut tulee myös maksettavaksi.Tämä on kans ihan hanurista että pienestä työttömyysrahasta joutuu maksaamaan veroa 20%,auttaisi paljon jos vaikka puolittuis toi vero. Ei tarttis hakee niin paljoo toimeentulotukea sillä valtion rahaa sekin on. Katainen vois yrittää elää työttömyysrahalla kuukauden ja samoin Vanhanen niin näkis mitä on sentin venytys viikko.
Tulipa mieleeni eräs aika taaksepäin, kun sain kovan sappikivikohtauksen, ja jouduin terveyskeskuksen vuodeosastolle. Ruokaa tietysti sai, mutta en vielä voinut syödä, mutta iltapala kun tuli, oli siinä teetä, ja pieni (oikeasti todella pieni) rieskan pala, jonka päällä oli kalkkunamakkara. Kärryssä oli myös jogurttia, ja kun sitä pyysin, sanoi hoitaja, että se on joko tai, molempia ei saanut! Olin tosi nälissäni ja oikein ruinusin, enkö millään saisi vielä edes toista rieskanpalaa, niin hoitaja kävi oikein kysymässä kolleegaltaan voinko sen saada! Sain , mutta oli vielä pienempi kun edellinen, ja ILMAN sitä halpaa makkaraa.
Näin täällä hyvinvointivaltiossa tapetaan sairaat mummut ja papat nälkään! - Halvalla..
nälkäinen minä kirjoitti:
Tulipa mieleeni eräs aika taaksepäin, kun sain kovan sappikivikohtauksen, ja jouduin terveyskeskuksen vuodeosastolle. Ruokaa tietysti sai, mutta en vielä voinut syödä, mutta iltapala kun tuli, oli siinä teetä, ja pieni (oikeasti todella pieni) rieskan pala, jonka päällä oli kalkkunamakkara. Kärryssä oli myös jogurttia, ja kun sitä pyysin, sanoi hoitaja, että se on joko tai, molempia ei saanut! Olin tosi nälissäni ja oikein ruinusin, enkö millään saisi vielä edes toista rieskanpalaa, niin hoitaja kävi oikein kysymässä kolleegaltaan voinko sen saada! Sain , mutta oli vielä pienempi kun edellinen, ja ILMAN sitä halpaa makkaraa.
Näin täällä hyvinvointivaltiossa tapetaan sairaat mummut ja papat nälkään!makkaraa halpaa?. Kyllä sillä miellestäni ihan kunnon hinta löytyy. Lauaintaimakarara on vielä kohtuuhintaista kun pötkössä ostelee.
- No tuna
Halvalla.. kirjoitti:
makkaraa halpaa?. Kyllä sillä miellestäni ihan kunnon hinta löytyy. Lauaintaimakarara on vielä kohtuuhintaista kun pötkössä ostelee.
että lauantaimakkarassa kilon pötkön kilohinta oli lähes tupla 800g:n pötköön verrattuna, aika kumma juttu mutta hintojen tarkkailu kyllä kannattaa. Tonnikalaa en ole vielä koskaan käsittänyt "köyhien" ruuaksi, opiskelijapoikani ei syö riisiä ja tonnikalaa vaan makaroonia ja jauhelihaa, samalla rahalla saa huomattavasti isomman määrän aineksia
- avux
liian synkäksi on mennyt ruokatalous, ihan turhaan oikeastaan.
olisi syytä lähteä avun hakuun.
jos syy on ruokarahojen meneminen lainoihin ja muihin pakollisiin maksuihin,
eikö haluta pyytää apua vaikka on selkeä tarve, lastenkin vuoksi ?
30 euroa viikossa neljälle hengelle. ei se tosissaan naurata.
voi silti onnistua syödä paremmin.
-jauhoja ja hiivaa tuoreen leivän leipomiseen, leipoa voi joka päivä
-suolaa, pippuria ja vehnäjauhoja, rypsyöljyä; niistä syntyy kastikkeita
-halpaa tuoretta lihaa; löytyy tarjouksesta 2-3 euroa kilo. kaikista perkeistä, luista ym.
voi keittää ravitsevaa lientä. läskistä läskisoosia. rasvaakin tarvitaan.
-perunoita kuorineen keitettynä, niistä saa vitamiineja
-herneitä itsetehtyyn rokkaan, ohje on pussin kyljessä
-vitamiinipillereitä kaikille, lidlistä parilla eurolla kk
-edullisia juureksia ja sipulia raakana tai keitoissa
-halpoja munia pari kertaa viikossa
laskeskelin, että jos teette pari isoa kattilallista muhennoksia tai keittoja,
syötte noita yllämainittuja niin tuolla 30 eurolla
pysytte hengissä ja paremmassa kunnossa kuin makaronilla.
pelkkä hiilihydraatti/makaroni vie heikkoon kuntoon.- EllaaS
Moni jo laittanut hyviä vinkkejä edullisen ruuan tekemiseen. Itse säästän ruokakuluissa leipomalla kaiken leivän (ja siihen ei oikeasti mene paljon aktiivista aikaa). Kesällä keräsin suuret määrät marjoja pakkaseen (jos ei ole pakastinta, niin marjoja voi säilöä tai keittää hilloksi). Lisäksi syksyisin saa usein ilmaiseksi omenoita jne. Jos on innostusta viljelyyn, niin voi vuokrata kaupungilta palstan viljelyyn. Edullinen proteenin lähde on esim. soijarouhe, yhden kilon paketista riittää pitkäksi aikaa. Suosittelen myös tekemään erilaisia puuroja ja käyttämään palkokasveja (kuivatut herneet jne. edullisia).
- Möykky_
EllaaS kirjoitti:
Moni jo laittanut hyviä vinkkejä edullisen ruuan tekemiseen. Itse säästän ruokakuluissa leipomalla kaiken leivän (ja siihen ei oikeasti mene paljon aktiivista aikaa). Kesällä keräsin suuret määrät marjoja pakkaseen (jos ei ole pakastinta, niin marjoja voi säilöä tai keittää hilloksi). Lisäksi syksyisin saa usein ilmaiseksi omenoita jne. Jos on innostusta viljelyyn, niin voi vuokrata kaupungilta palstan viljelyyn. Edullinen proteenin lähde on esim. soijarouhe, yhden kilon paketista riittää pitkäksi aikaa. Suosittelen myös tekemään erilaisia puuroja ja käyttämään palkokasveja (kuivatut herneet jne. edullisia).
Hei EllaaS!
Liikenisikö sinulta neuvoja aloittelevalle leipurille? Minä olen yrittänyt leipoa hyviä sämpylöitä useasti, mutta lopputuloksena on aina liian tiiviitä pehmäkuorisiä möykkyjä. Toki ovat ok suoraan uunista, mutta jo seuraavana päivänä pahoja. Siis, miten saada sämpylöistä ilmavia? Sellaisia, kuin kaupan sämpylät? - Tiukkaa on
me syömme yhden viikon makaroonia ja maitoa, toisen viikon leipää ja voita ja maitoa, ja kolmas viikko taas makaroonia ja maitoa, joskus puolikas kananmuna, kun on rahaa. Yritämme pärjätä 5 e kaksipäivää. Lapset syödät ensin ja minä syön jos jää ellei jää en syö. Yleensä lapsilta jää jonkun verran lautasen reunoille ruokaa, ja minä kaalin ne leivän kanssa.
Sukulaiset tuovat joskus vähän ilmaista ruokaa noin kerran kuussa, ja käymme kerran kuussa heillä ilmaiseksi saunassa. Naapuri tuo meille vanhoja vaatteita. - elliivo
Möykky_ kirjoitti:
Hei EllaaS!
Liikenisikö sinulta neuvoja aloittelevalle leipurille? Minä olen yrittänyt leipoa hyviä sämpylöitä useasti, mutta lopputuloksena on aina liian tiiviitä pehmäkuorisiä möykkyjä. Toki ovat ok suoraan uunista, mutta jo seuraavana päivänä pahoja. Siis, miten saada sämpylöistä ilmavia? Sellaisia, kuin kaupan sämpylät?Sämpyläjauhoista kun leipoo, on taikina jätettävä mahdollisimman löysäksi.
Kannattaa vaikka puuhaarukalla vatkata sitkoa siihen ja nostella lusikalla suoraan pellille kohoamaan.
Ilmavia ja rapsakoita saa pelkästä vehnäjauhosta leipomalla.
Kuori tulee rapeaksi kun paiston alussa roiskauttaa/suihkauttaa uuniin vettä että sinne tulee vesihöyryä. - Möykky_
elliivo kirjoitti:
Sämpyläjauhoista kun leipoo, on taikina jätettävä mahdollisimman löysäksi.
Kannattaa vaikka puuhaarukalla vatkata sitkoa siihen ja nostella lusikalla suoraan pellille kohoamaan.
Ilmavia ja rapsakoita saa pelkästä vehnäjauhosta leipomalla.
Kuori tulee rapeaksi kun paiston alussa roiskauttaa/suihkauttaa uuniin vettä että sinne tulee vesihöyryä.Kiitos vinkeitä! Kokeilen viikonloppuna :-)
- Niukkuudessa
Viimeisen hummeri-illallisemme söimme 2004 Kap Verdellä.
Sen jälkeen hummerit ovat jääneet syömättä. - minä_vaan_olen
Ymmärrän, että kohta saan haukkuryöpyn niskoilleni, mutta malttakaa edes lukea viestini loppuun saakka ennen kuin alatte haukkumaan.
Olen huomannut, että moni köyhä ei osaa säästää, vaan ostaa sellaista, mihin ei oikeasti ole varaa. Kun hieman enemmän saadaan rahaa, ostetaan parempaa ruokaa ja loppukuusta eletäänkin aika huonosti. Myönnetään, että itsekin olen syyllistynyt samaan.
Vanhempani ovat tällä hetkellä hyvin toimeentulevia, isä kirurgina yksityispuolella ja äiti eräässä suurehkossa yrityksessä johtavassa asemassa. Tuosta voi jo päätellä, että rahaa on kuin roskaa. Silti he säästävät kaikessa mahdollisessa - vaatteet ostavat alennusmyynneistä tai joskus jopa kirpparilta, ruokaa hankkivat pääosin tarjouksista, kummemmin eivät leventele, 10-vuotias siskoni käy hyvin halvoissa harrastuksissa. Yrittävät siis laittaa jokaisen pennin talteen, jotta voivat tarpeen tullen käyttää sen johonkin esim. minun häihin, äidin leikkaukseen ja pitkään sairaslomaan, yms. Molemmat vanhempani ovat tehneet aivan uskomattomasti töitä saavuttaakseen nykyisen asemansa ja ovat molemmat lähtöisin erittäin köyhistä perheistä.
Johtuukohan se köyhyyden ahdistuksesta vai mistä, että köyhänä helposti eletään yli rajojen. Miksi toiset ahdistuvat ja masentuvat, eivätkä jaksa jatkaa elämäänsä? Äitini äiti eli minun isoäiti kuoli nälkään ja sairauteen äitini ollessa 15-vuotias. Isäni joutui menemään töihin 12-vuotiaana, koska hänen vanhemmillaan ei ollut varaa maksaa hänen koulun käyntiä. Suomeen muuttaessaan vanhemmillan oli 90-luvun laman aikana 30 amerikan dollaria taskussaan, ei kielitaitoa, e mitään tukia, ei tuttavia, ei oikeastaan mitään ventovieraassa maassa. Paitsi tarhaikäinen lapsi, jonka päivähoito ja terveydenhuolto piti maksaa pienestä palkastaan. Myös asunto asumiskuluineen ynnä muineen menoineen piti maksaa. Myös jatkuvaa sotaa maahanmuuttoviranomaisten kanssa piti käydä ja pelätä, että saako uutta viisumia vai ei. Vanhempani eivät lannistuneet, vaan uskomattomalla sisukkuudella jatkoivat eteenpäin ja nyt sinnikkyys sai palkkansa.
Miksi ihmeessä paljon paremmissa oloissa olevat suomalaiset kotimaassaan masentuvat, eivätkä mitään jaksa tehdä? Johtuuko tämä siitä, että yhteiskunta pitää aivan liian hyvää huolta ja ollaan totuttu, että yhteiskunta auttaa joka tapauksessa? Holhoaako yhteiskunta liikaa kansalaisia?- Täyttä totta
Lapsuus ja nuoruus köyhyydessä ja kurjuudessa.
Töihin heti kun kynnelle kykeni.
Alle 10-vuotisena perunnanostoon. Muori kuittasi palkkani pottuina.
Ja siitä jatkoa samaan malliin.
Tavoitteeni, irti työelämästä 50:nä toteutui melkein.
Marketin jonossa olen todennut tuttujeni, tiettävästi varattomampien eläkeläisten, ostavan mikroannoksia tai ainakin eineksiä.
Minä teen sapuskamme perusraaka-aineista, tarjoussellaisista jos mahdollista.
Emme myöskään tupakoi ja minun alkoholinkäyttöni rajoittuu halvempaan ympäristöön.
Ehdoton totuus on että ensimmäisen ja miljoonannen euron ostovoima on täsmälleen sama.
Mitä varattomampi ihminen, sitä varmemmin tätä ei tiedosteta!
- nämä ovat ajatuksia.
mietin että meillä ei oikein oo mieltä ostaa tonnikalaa kun maksaa niin maan perusteellisesti.markaa aikaan siis vielä tämän vuosikymmenen puolella sai 10mk 3purkkii eli nyt maksas 1.70e mutta kun eisaa. makkaratkin on paljon halvempaa.toki ei terveellistä . halvimmillaan maksaa ehkä 89senttii paketti. niitä kun pari ottas silloin tällöin niin ois vaihteluu.entäs riisiä välillä.viikonloppuisin saattas olla aamup.puuroa ja leipää.leipäkin kyllä maksaa .entäs ne avustus jonot eu avustus .jos meet sano 4 henkee perhe.tarviit miehen kantamaan voi tulla kivasti muonaa.mutta meneekö teillä kaljaa jos menee sitten kärsii koko perhe.kalja se vie yllättävän paljon hintahan nousi esim:mäyräkoiralla poskettomasti.s-marketit ,k-kaupat.siwa .ne vaan on kalliita pitäs perustaa köyhän kauppa.se olisi mahdollista nimittäin näin esim:aluksi hankimme porukan eli niin sanottuja osakkaita .vuokraamme sopivalta paikkaa tilat jossa homan olis mahdollista toimia.jokainen osakas niitä voisi olla vaikka melkein kuinka paljon vaan panostaa työpanoksellaan omalla vuorolaan kaupan toimintaan esim:4 tuntia vuoro ja kun tarpeeksi porukkaa vuoroja 1-2 kuukaudessa. kauppa olisi auki 8 tuntia emme siis ottaisi hulluja voittoja vaan ostaisimme ruoka tuoteet ja itse tekisimme työt niin kuin oikeessakin kaupassa tuotteet olisi paljon halvempia koska henkilö kunnan palkkoja ei ole samoten verojakaan ei juuri mene.perustuisi vapaehtoisuuteen mutta sitoutuen tietylle määräajalle.tuskinpa rikkaita olis kaupalla kovin paljoo.näin poljettais hinnat ruuan suhteen melko alas.no mikä taas voisi olla jarruna se on tämä eu ja sen mielenkiintoiset lain säädännöt.tämä olis muuten mahdollista alussa vaan tarpeeksi hyvä porukka ja joku tyyppi joka ymmärtää johtaa organisoida sitä.tässä tapauksessa se en olisi minä.vaan se joka ymmärtää koukeroita.
- halpaa ruokaa
Sitä olen ihmetellyt jo jonkin aikaa kun ihmiset mukamas köyhiä ja silti ostaa tonnikalaa mikä on kallista kilohinnaltaan.
Kyllä makkaraakin voi syödä kohtuudella kun ei se hitto nyt tapa jos vaikka 400gramman paketin viikossa syö.
Isän äiti eli 97 vuotiaaksi ja kyllä hänkin makkaraa söi, mutta tosi paljon kalaa ja pääasiassa silakkaa.
Kaurapuuroa aamulla niin lähtee päivä hyvin käyntiin.Porkkanoita,kaalia,perunaa............ - tomfool76
halpaa ruokaa kirjoitti:
Sitä olen ihmetellyt jo jonkin aikaa kun ihmiset mukamas köyhiä ja silti ostaa tonnikalaa mikä on kallista kilohinnaltaan.
Kyllä makkaraakin voi syödä kohtuudella kun ei se hitto nyt tapa jos vaikka 400gramman paketin viikossa syö.
Isän äiti eli 97 vuotiaaksi ja kyllä hänkin makkaraa söi, mutta tosi paljon kalaa ja pääasiassa silakkaa.
Kaurapuuroa aamulla niin lähtee päivä hyvin käyntiin.Porkkanoita,kaalia,perunaa............On se outoa kun niin monet halvasta ruoasta puhuessaan mainitsevat tonnikalan. Itse söisin kyllä mielelläni tonnikalaa, mutta kun hyvät tonnikalat maksavat ainakin euron purkki (s-market). Kyllähän esim. jauhelihan kilohinta on paljon pienempi. Itse teen hyvin usein jauhelihakastiketta, lihapullakastiketta tai makkarakastiketta ja syön sen keitettyjen perunoiden, spagetin tai riisin kera. Tonnikalaa tulee välillä ostettua, mutta sen tykkään syödä ihan paljaaltaan suoraan purkista eli se ei vielä yksin paljoa vatsaa täytä. Jos olisin varakas tekisin varmaan hyvin usein uunilohta. Ei lohenkaan kilohinta hirvittävä ole, ongelma vain on se että tykkään siitä aivan liikaa. Söisin helposti 2kg uunilohta päivässä. Graavilohta jos teen, niin se jo sitten riittääkin pidemmäksi aikaa eikä sitä kyllä 2kg kerralla ikinä tarvitse tehdä.
- Eräs-.
Tulee syötyä ravintolassa päivittäin, ei ole hernaria listoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843242
- 751291
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1781226Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401030Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103971Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.310942- 95857
- 43849
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os78835Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en124825