Hei!
Haluaisin ostaa mahdollisimman turvallisen auton, mutta ongelmana on uusien autojen hinnat.
Kysymys kuuluukin näin : Ostanko paljon ajetun uudehkon (esim. vm-07, 300 tkm ajettu, volvo v70)
vai vähän ajetun vanhan (esim. vm -98, 80 tkm ajettu volvo v70) vai uusi ns. pikku auto (hyundai tms.)
ajattelin sijoittaa autoon n.10 000-15 000 ja ainut perustelu ostolle on turvallisuus. Ja nimenomaan turvallisuus kolari tilanteessa ja niiden välttämisessä.
Turvallinen auto
13
1047
Vastaukset
- Velkavolvo
Jos auton käytön ainoa tavoite on turvallisuus, kannattaa tietysti ensisijaisesti pyrkiä viettämään mahdollisimman paljon aikaa kotona nojatuolissa. Maantieliikenteeseen otat taksin, sillä ne ovat yleensä isoja uusia autoja, ja asiakas voi istua mahdollisimman turvallisessa paikassa takapenkillä.
- kilaritta +40v
velkavolvo sanoi niinkuin asia on.
kaikki autot ovat yhtä turvallisia kuin sen kuski on!
se jos ajattelee joutuvansa kolariin ja sen mukaan ostaa, on mennyt harhateille! 99% kolareista voisi välttää oman ajo-tiedon ja -taidon kohentamisella.
ensin kun luovut omista oikeuksistasi härkäpäisesti kiinni pitämisestä, on menty askel turvallisempaan suuntaan. ota aina muut ja liikennetilanne huomioon niin voit välttää lähes kaikki onnettomuudet.
siihen että pääsee turvallisesti perille ei tarvita tietokone ohjattua airbageilla lastattua tankkia,vaan se oikea todellinen turvallisuus lähtee aina kuskista!
harvemmin kukaan ajaa päällesi ellet ole itse joko välinpitämätömyyttäsi tai muuta huolimattomuutta itse siihen vaikuttanut.
harjoittelu ja opiskelu auttaa,sitä varten on maassamma satoja autokouluja jotka voivat auttaa,se maksaa mutta niin maksaa sairaalassa makaaminenkin.
autokoulut järjestäkää turvallisen ajamisen kursseja!
siihen tarvitaan psykologiaa,mutta ei pohjanmaalaista,kiitos. - Outo Palsta
kilaritta +40v kirjoitti:
velkavolvo sanoi niinkuin asia on.
kaikki autot ovat yhtä turvallisia kuin sen kuski on!
se jos ajattelee joutuvansa kolariin ja sen mukaan ostaa, on mennyt harhateille! 99% kolareista voisi välttää oman ajo-tiedon ja -taidon kohentamisella.
ensin kun luovut omista oikeuksistasi härkäpäisesti kiinni pitämisestä, on menty askel turvallisempaan suuntaan. ota aina muut ja liikennetilanne huomioon niin voit välttää lähes kaikki onnettomuudet.
siihen että pääsee turvallisesti perille ei tarvita tietokone ohjattua airbageilla lastattua tankkia,vaan se oikea todellinen turvallisuus lähtee aina kuskista!
harvemmin kukaan ajaa päällesi ellet ole itse joko välinpitämätömyyttäsi tai muuta huolimattomuutta itse siihen vaikuttanut.
harjoittelu ja opiskelu auttaa,sitä varten on maassamma satoja autokouluja jotka voivat auttaa,se maksaa mutta niin maksaa sairaalassa makaaminenkin.
autokoulut järjestäkää turvallisen ajamisen kursseja!
siihen tarvitaan psykologiaa,mutta ei pohjanmaalaista,kiitos.Jep, Jep.
Näitä kommentteja odottelinkin. Asiasta mitään tietämättömät haluaa päteä.
Lukekaa kysymys ja vastatkaa mikäli vastattavaa löytyy. Ei saarnoja nojatuoliin jäämisestä, takseilla ajeluista tai autokouluun menosta..
Uskon ainakin itse että suurin osa onnettomuuksista olisi vältettävissä ajajan ajotaidon parantamisella ym asenteiden korjaamisella, MUTTA alkuperäisessä kysymyksessä ei kysytä mitään näistä, koska kyseisiä ominaisuuksia on hankala ostaa. Jokainen kuski on omanlaisensa ja joka ikinen kuski tekee virheen jossakin vaiheessa.
Mikäli kysymykseen vastaamista helpottaa tieto että kyseisen auton kuljettaja on maailman laajuisesti tunnustettu autonkäsittelyn mestari sekä rautahermoinen virheettömästi ajatteleva sekä toimiva liikennekäyttäytymisen professori niin olkoon niin.. helpottaa varmaan vastaamista kun ei tarvitse pohtia muuta kuin mitä on kysytty.
- ÄITEEN TISSIÄ
nYT OTTAVAT RAUKAT JA PARAT REVANSSIN? HURRURRUU MUIJAT JA ÄIJÄT ALLE JÄÄKÖÖN JA KURASTETAAN TAAS VÄHÄN NOITAKIN KÄVELIJÖITÄ JA PYÖRÄILIJÖITÄ! MEIL ON PENSAA SUONISSAMME JA OLLAAN SANKAREITA! ELÄKÖÖN SUOMIPOIKA RATINTAKAA USKOVAISIA,PYHÄ PELTILEHMÄ ALLA MITÄ EI MUILLA OLEKKAAN,OIKEIN TURBO JETTI JUU,SE TARKOITTAA VARMAAN AUTOJEJEN JÄTTI GINGIÄ? sE KLANSSAA KUIN KALJU! ELÄKÖÖN TURBO BOJAT JA TAKAPENKKI VETÄÄ KIERTOPALKINTOJA TAUTEINEEN!vETÄKÄÄ SAMALLA KUN TÄYTÄTTE PAIKATUT RENKAANNE JA KORVIEN VÄLIIE MAALAINAUDAT. ELÄKÖÖN TURBOLÖSSIT PAKSUILLA NAAMOILLANNE.
- sjsjssm
Käytännössä mitä uudempi auto, sitä turvallisempi. Ts. -07 V70 volvo on huomattavasti turvallisempi kuin 10 vuotta vanhempi. Ja mitä isompi, sen turvallisempi. 5 NCAP tähden pikkuauto ei ole yhtä turvallinen kuin 5 NCAP tähden iso auto.
- aloittaja
eli vaikka ajettu paljon niin ei ns. turvallisuus ominaisuudet ole muuttuneet miksikään?
- vanhat "totuudet"
aloittaja kirjoitti:
eli vaikka ajettu paljon niin ei ns. turvallisuus ominaisuudet ole muuttuneet miksikään?
> eli vaikka ajettu paljon niin ei ns. turvallisuus ominaisuudet ole muuttuneet miksikään?
Ei pidä paikkaansa
1) vanhassa autossa on ruoste saattanut raiskata rakenteita
2) voipi olla kaikenmaailma viri viriä eli palikoita vaihdeltu, viallinen turvatyynyjen ohjausyksikkö "korjattu" tekemällä se perinteinen viritys eli merkkilampun ohjaus öljynpainevalosta tms. jotta katsastus menee läpi
3) jos vertaat vaan suoraan NCAP -tähtiä, niin testivaatimuksia on kiristetty pariinkin otteeseen vuosien varrella ... eli **** auto vuodelta -99 ei ole aivan sama asia kuin **** auto vuodelta 2009
Ja sitten on tosiaan se painoargumentti ... vanhoilla lotjilla ajavat vetoavat aina siihen, mutta
- autojen painot ovat nousseet eikä tämän päivän pikkuauto ole enää hurjasti kevyempi kuin joku 15 v. vanha keskikokoinen
- rekkaan / kallioleikkaukseen törmättäessä on ihan yks hailee, painaako oma auto 1100 vai 1700 kg
Näitähän on testattukin ja vanhan farkkuvolvon & Modus liivintaskutila-auton törmäyksessä kiistaton voittaja oli Modus. Tuoreempi = painavampi Volvo Yaris näytti jo aikalailla tasapeliltä, vaikka tässä Yaris oli selvästi kevyempi. Kevyempänä Yaris sai tietenkin kovempaa kyytiä (lensi takaperin), mutta siinä pysyi silti sisus paremmin kuosissaan = ei käynyt ratti "vetämässä kuljettajaa turpaan", kuten Volvossa.
Siinä Moduksen kanssa ajetussa testissähän ei vanhalla Volvolla ollut mitään jakoa, kojelauta tuli kuskille syliin...
Ja normi-ihmisellähän valintoja sanelee aika pitkälti rahavarat, joten vertailuparina ei pidäkään olla samanikäiset iso&pikkuauto, vaan samanhintaiset .... eli otetaan vaikka 10 000 € hinnaksi, jolla lähes uuden pikkuauton tai huomattavasti vanhemman ison. Pääasiassa kaupungissa ajettaessa valinta on helppo, mutta maantieajossa ei niinkään, koska ajo-ominaisuudet voi olla aika rasittavat siinä pikkuautossa, etenkin talviliukkailla.
- huimaa.
No ainakin sen voi sanoa, että mikä tahansa nykyinen pikkuautokin on turvallisempi kuin mikä tahansa yli 10v vanha roppana - sen verran huimaa on kehitys autoissa tuona aikana tapahtunut - ja eniten kehitystä tapahtunut nimenomaan turvallisuudessa.
- lagu2
laguna II on maailman turvallisin auto ja renault ollut edelläkävijä turvallisuudessa
- Laguna2
on yhtä turvallinen kuin mikä tahansa vastaavan kokoinen kinneri. Turvalisuutta siinä on sen verran kuin Volvo hyvää hyvyyttään on renulle antanut.
Toisaalta onhan se turvallista kun auto seisoo korjaamolla ja on pois liikenteestä... - yxkax3
Laguna2 kirjoitti:
on yhtä turvallinen kuin mikä tahansa vastaavan kokoinen kinneri. Turvalisuutta siinä on sen verran kuin Volvo hyvää hyvyyttään on renulle antanut.
Toisaalta onhan se turvallista kun auto seisoo korjaamolla ja on pois liikenteestä...olet, renu on jatkuvasti euroncapin testien kärjessä, tätähän kysyjä nimenomaan etsii,taitaa sunkin auto olla pajalla koko ajan kun niin siellä renuja olet nähnyt ;)
- oikeassa
yxkax3 kirjoitti:
olet, renu on jatkuvasti euroncapin testien kärjessä, tätähän kysyjä nimenomaan etsii,taitaa sunkin auto olla pajalla koko ajan kun niin siellä renuja olet nähnyt ;)
Renu ei ole auto.
- juuj
oikeassa kirjoitti:
Renu ei ole auto.
niin, se on todella hyvä auto ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321