Alkaa pikkuhiljaa huumori loppua.
Sairastuin noin 8 viikkoa sitten flunssaan. Ensimmäiset 4 tai 5 päivää olin yli 38 asteen kuumeessa, sitten kuume läksi ja jätti jälkeen oudon todella syvältä kurkusta tulevan yskän. Lima tuntui olevan hyvin syvällä ja yöllä piti nousta istumaan, että sai yskittyä kunnolla.
Noin 4 viikon päästä tuosta kävin samalla lääkärillä lapseni kanssa (hänellä oli tuo sama flunssa, eikä hänelläkään se tuntunut loppuvan). Lääkäri kuunteli vain keuhkot ja totesi, että keuhkoputkentulehdus ja antoi siihen tujun antibioottikuurin. Kuurin jälkeen yskä helpotti, mutta ei loppunut. Ajoittain oli vähäyskäisempiä päiviä, välillä yskitti jatkuvasti. Limaa irtosi koko ajan.
Kaksi viikkoa sitten (eli kun sairautta oli takana 6 viikkoa) kävin arvauskeskuksessa. Verikokeet otettiin ja tulehdusarvot olivat normaalit. Sain yskänlääkettä ja silmien pyöräytykset.
Nyt tuntuu, että flunssa taas puskee päätänsä esiin. Yskä on muuttunut taas jatkuvaksi ja mukaan on tullut nuhakin (aikaisemmin ei nenä vuotanut). Kuumetta ei ole enää ollut.
Terkkarissa käydessäni sanoin, että yskiessä tulee suuhun selvästi paljon limaa (välillä niin hirveästi, että se lima maistui jatkuvasti suussa ja hengitys varmana tuoksui kuolemalta) sekä mielestäni verta. Ei varmaan ihme, jos on kuusi viikkoa yskinyt? Nyt on verenmaku kadonnut suurimmaksi osaksi ja limaisuus vähentynyt ja yskä muuttunut kuivemmaksi.
Pitäisiköhän tässä mennä sinne yksityiselle? En siis koe olevani mitenkään sairas, enkä ole sairaslomia pidellyt. Alkaa vain tämä jatkuva yskä raivostuttaa. Mikä voisi olla syynä?
8 viikon yskä
8
2033
Vastaukset
- lääkitys
Tässä tapauksessa tuskin syynä,
mutta jotkut verenpainelääkkeet aiheuttavat yskän josta ei pääse kuin lääkettä vaihtamalla.- ap
En syö mitään lääkkeitä ja olen perusterve ja alle 30v. En myöskään ole ikinä polttanut tupakkaa :) Eli mistään noista ei voi johtua. Tämä alkoi selvästi flunssasta, koska oli sen oireena, eikä ole sittemmin helpottanut.
Olo on ollut ihan terve yskää lukuun ottamatta, mutta kuitenkin sen verran hintelä ja heikohko, etten esim. ole lenkille uskaltanut lähteä.
- Sir.Stumpel
Kysyn miksi ei julkiset tiedonvälitys laitteet kuten TV eivät anna mitään tietoa siitä, mikä on tämä poikkeuksellinen, mystinen, kuumeeton ei elämää suuremmin rajoittava viikkojen yskiminen limaa yskiessä pahimmillaan n.1-dl ainoastaan olo on heikonlainen. Yskä pahimmillaan makuulla, yöllä, yskiminen on todella kuin aikoinaan hinkuyskä/Reilunlainen tupakkayskä, tuntuu että tukehtuminen on lähellä..???
VOISIKO joku ammatti-ihminen kertoa mikä on tämä poikkeuksellinen monia ainakin täällä porin alueella piinaava TAUTI..????? - ap
Kolme kuukautta taitaa tulla täyteen. Eikö kukaan poppatohtori osaa auttaa?
Kävin viikko sitten yksityisellä, kun alkoi pää olla niin kipeä, ettei ajatus enää juossut. Pääsin röntgeniin, otettiin keuhkuvat ja pärstäkuva. Pois voidaan siis sulkea ainakin syöpä ja keuhkokuume :) Pitkälle edennyt poskiontelontulehdus ainakin löytyi, mutta se taitaa olla nyt taas jälkitauti, kuten todennäköisesti oli se keuhkoputkentulehduskin. Muuta ei löytynyt, mutta huolissaan lääkäri oli. Hinkuyskää mietti ja jotakin m:llä alkavaa, mutta se kuulemma kestää vain 6 viikkoa max ja tarttuu muillekin. Tämä minun tautini ei ole tarttunut. Lapsellani ei ole hinkuyskärokotetta saatuna, joten luulisi, että tämä olisi siinä tapauksessa ainakin myös hänellä. Lääkäri myös kertoi, että hänellä on yhdellä hinkuyskä potilaalla tauti ollut 6kk, mutta se on ollut huomattavasti pahempi kuin tämä minun yskäni.
Kävin tuossa sairaalassakin kääntymässä, kun jäi ruokaa pahasti kurkkuun ja meinasin nukkuessa oikeasti tukehtua. Lääkäri ei löytänyt suusta mitään, normaalilta kuulemma näytti, mutta siitä huolimatta tuntui hirveä haava suussa kolmisen päivää. Tiedä sitten, onko limakalvot niin huonossa kunnossa, että sinne tuli ihan oikea haava? Nyt kuitenkin jo helpottanut.
Tulehdusarvot otettiin taas, ne olivat huimat 1, poskiontelontulehduksesta huolimatta. Antibioottikuuria on yli puolet takana, yskä on vain pahentunut. Kurkkuhaavan aikana muuten yskä rauhoittui ja melkein jopa loppui! Nyt taas menee yskänlääkettä kolme kertaa päivässä. Onneksi se edes auttaa.
Urheilu kielletty, pyöristyn kuin pallo ja seinät kaatuu sisällä päälle. Miten tän yskän ja heikkouden saa pois?! Lepääminen ei näköjään auta.- ap
Niin, ja piti vielä lisätä, että ajoittan nousee lämpöä. En tätä itse ole edes huomannut, näköjään olo on niin tasaisen heikko ja aina vilu, etten reagoi kuumeeseen enää. Huvikseni mittasin 37.5, mutta siis sitä ei koko aikaa ole. Kärsimysten kärsimys, kun ei enää tiedä, onko kipeä vai ei!
- ap
Vieläkään kukaan ei tiedä, mitä tämä on?
Viime viikolla aloin nukahdella, kun olin tajuttoman väsynyt, vaikka nukuin öisin yli 10 tuntia. Aloin myös unohdella asioita, varmaan väsymyksestä johtuvaa. Muistin kyllä hakea lapsen tarhasta, mutten muistanut esim. ottaa lapsen tavaroita mukaan. Siis, vaikka paikan päällä tarkistin, että meillä on kaikki mukana. Samanlaista pientä on sattunut ihan joka päivä, mutten yleensä ikinä unohda tuollaisia asioita.
Poskiontelontulehdus ei parantunut. Lääkäri epäile, että kyseessä on sekatulehdus ja antoi uudet lääkkeet. Sain myös astmapiipun tapaisen helpottamaan hengitystä, koska yskä on taas pahentunut. Edellisellä kerralla keuhkoista kuului kuulemma kumea ääni, nyt ne rohisivat selvästi.
Olen ollut melkein sänkypotilaana. Tänään hengitys on todella vaikeaa ja välillä hengitys pihisee. En saa nukuttua enää, en saa syötyä. V*tuttaa suorastaan. Nyt tämän uuden antibiootin pitäisi auttaa kaikkeen keuhkoista nenään, joten nähtäväksi jää... Kiinnostaisi kuitenkin kuulla, jos jollakulla toisella on ollut tätä samaa ja kuinka kauan sitä kesti ja millä parani yms. - anskuliini
Äidilläni oli 3 kuukautta jatkuvaa yskää. Hän sai astmapiippua vaikka hänelle ei todettu edes astmaa. Ja myös hän sai penisilliini kuurin. Sitten lähti yskä pois. Ei tietoa mikä se semmonen yskä on mutta ittepäinen ku mikä.
Mulla taas oli mykoplasmaa viime keväänä ja se lähti antibiotilla pois. Ei meinannu pystyä henkeä välillä vetämään ku yskitti niin paljon ja ei puhettakaan että olisin maaten pystyny nukkumaan. Istueltaan meni yöt ja päivät viikon verran. kamala tauti. - myko
Mykoplasma ja keuhkoklamydia minulla löytönä pitkittyneeseen yskään ja kuumeeseen. Antibioottia sain ja nyt vaiva helpottanut. Ovat vaan nihkeitä laittamaan lähetettä kokeisiin. Melkein pitää vaatimalla vaatia lähetettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202273Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3041234- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642