Rekisteröinti Saksassa?

Ossi

Voisitteko valaista asiaa:
Jos ostan auton Saksasta ja tulen lautalla takaisin Suomeen, niin tarvitsenko rekisteröidä autoni saksassa vai onnistuuko ajo satamaan koeajokilvillä. Entäs onko saksan sisäinen liikennevakuutus tuolloin halvempi (muistaakseni kansainvälinen vakuutus maksoi 95€/2vkoa)?

-Ossi-

28

12181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .. apua

      Saksalaisissa autoliikkeissä autoista puuttuvat rekisterikilvet (autot periaatteessa poistetaan rekisteristä). Autoliikkeen autoissa ei ole pakollista liikennevakuutusta eivätkä ne ole käytössä, joten autoissa ei ole rekisterikilpiä. Autoliikkeillä on rekisterikilpiä autojen siirtoa ja koeajoa varten.


      Kun auton ostaa Saksasta, on siihen otettava pakollinen liikennevakuutus aivan kuten Suomessakin. Lisäksi auto on rekisteröitävä viranomaisten ylläpitämään rekisteriin uudelle omistajalle. Myös Suomessa auton uusi omistaja merkitään Ajoneuvohallintokeskuksen ylläpitämään ajoneuvorekisteriin.


      Saksassa virallisen rekisteröinnin yhteydessä on teetettävä uudet rekisterikilvet (siirtokilvet!). Lisäksi auto on näytettävä viranomaisille. Viranomainen vertaa auton rungossa olevaa valmistusnumeroa kauppakirjassa olevaan valmistusnumeroon ja tarkastaa ostajan henkilöllisyyden passista. Siten viranomainen varmistaa, että oikea auto tulee rekisteröityä oikealle omistajalle.


      Auton ostajan kannalta menettely on turvallinen. Viranomaisten tarkastus vahvistaa, että autoa ei ole varastettu, vaan se on todella myyjän omistuksessa.

      Jos aikoo itse hoitaa kaikki rekisteröintiin liittyvät asiat, käytettävissä on oltava toinen auto. Liikkeestä ostetulla autolla ei pääse ajamaan ennen kuin se on vakuutettu ja siihen on hankittu rekisterikilvet, joten se jää seisomaan liikkeen pihalle.

      Auton hankkiminen ja rekisteröinti omatoimisesti:

      Kaupan solmiminen, auto jää autoliikkeen pihalle.
      Siirtyminen jonkun vakuutusyhtiön toimistoon ja vakuutuksen otto maasta vientiä varten (vakuutuksia myyvät myös kilpiliikkeet).
      Siirtyminen Kfz.- Zulassungsstelle -konttorille auton maastavientirekisteröintiä varten.
      Rekisterikilpien teettäminen kilpisepällä Kfz.- Zulassungsstelle -konttorilta saadun paperin perusteella.
      Siirtyminen autoliikkeeseen ja rekisterikilpien kiinnitys autoon.
      Ajo Kfz.- Zulassungsstelle -toimistoon. Ajolupa on oltava mukana, koska kilvistä puuttuu punaiset napit.
      Virkailija tarkastaa auton numeron ja kiinnittää punaiset napit rekisterikilpiin. Rekisterikilvet saattaa joutua irroittamaan tässä vaiheessa. (eli ravaamista on edestakas, ja huomioi myös että nämä Zulassungsstelle-toimistot saattavat mennä jo kello yhdeltä kiinni päivällä! Joten ole liikenteessä ajoissa!)

      http://www.sompsa.fi/AutoSaksasta.htm sivulta nappasin nämä tiedot

      • autoveroneuvos

        Käytännössä autoliikkeestä löytyy aina kilvet auton viemiseksi katsastuskonttorille (tai he jopa hoitavat homman asiakkaan puolesta asiallista korvausta vastaan). Kymmenkunta eri saksalaista paikkakuntaa kolunneena, en ole vielä tavannut paikkakuntaa, jossa katsastuviranomaisen kanssa samassa rakennuksessa, tai ainakin välittömästi vieressä ei olisi ainakin yhtä kilpiverstasta, josta saa myös tarvittavan vakuutuksen. Lisäksi auto tarvitaan katsastuskonttorilla vain, jos haluaa viidentoista päivän kilvet (saa ajaa kaikissa EU-maissa paitsi suomessa -mehän ollaankin Neukkula vielä Neuvostoliiton kaaduttuakin). Viiden päivän siirtokilvet, joilla saa ajaa saksassa rajalle, tai satamaan, saa ilman autoakin. Joskus vaativat tällöin hakijalta saksalaista osoitetta.
        Mielestäni jokaisen auton hakijan olisi hyvä varautua siihen, että reissu saattaa syystä tai toisesta venähtää - ainakin vuorokauden. Tuo katastuspaikkojen erilaiset aukioloajat ovat yksi sellainen syy. Onpa sattunut kohdalle sekin, että viranomaisen ATK-systeemit ovat perjantaina menneet jumiin. Onneksi silloin häiriö ei kestänyt tuntia kauempaa, eikä ylimääräistä viikonlopun viettoa Saksassa tullut.
        Kaikki kynnelle kykenevät reippaasti vain reissuun! Eivät hommat ylivoimaisia ole ja vaikeudet ovat voittamista varten!


      • kaarle
        autoveroneuvos kirjoitti:

        Käytännössä autoliikkeestä löytyy aina kilvet auton viemiseksi katsastuskonttorille (tai he jopa hoitavat homman asiakkaan puolesta asiallista korvausta vastaan). Kymmenkunta eri saksalaista paikkakuntaa kolunneena, en ole vielä tavannut paikkakuntaa, jossa katsastuviranomaisen kanssa samassa rakennuksessa, tai ainakin välittömästi vieressä ei olisi ainakin yhtä kilpiverstasta, josta saa myös tarvittavan vakuutuksen. Lisäksi auto tarvitaan katsastuskonttorilla vain, jos haluaa viidentoista päivän kilvet (saa ajaa kaikissa EU-maissa paitsi suomessa -mehän ollaankin Neukkula vielä Neuvostoliiton kaaduttuakin). Viiden päivän siirtokilvet, joilla saa ajaa saksassa rajalle, tai satamaan, saa ilman autoakin. Joskus vaativat tällöin hakijalta saksalaista osoitetta.
        Mielestäni jokaisen auton hakijan olisi hyvä varautua siihen, että reissu saattaa syystä tai toisesta venähtää - ainakin vuorokauden. Tuo katastuspaikkojen erilaiset aukioloajat ovat yksi sellainen syy. Onpa sattunut kohdalle sekin, että viranomaisen ATK-systeemit ovat perjantaina menneet jumiin. Onneksi silloin häiriö ei kestänyt tuntia kauempaa, eikä ylimääräistä viikonlopun viettoa Saksassa tullut.
        Kaikki kynnelle kykenevät reippaasti vain reissuun! Eivät hommat ylivoimaisia ole ja vaikeudet ovat voittamista varten!

        edellinen kirjoittaja tarkoittaa ilmeisesti rekisteröintitoimistoa (KFZ-zulassungstelle) eikä katsastuskonttoria: "Lisäksi auto tarvitaan katsastuskonttorilla vain, jos haluaa viidentoista päivän kilvet"

        Punapäisten export-kilpien saanti ei edellytä tietenkään käyntiä katsastuskonttorilla, jos auton katsastus on voimassa. Ellei katsastus ole voimassa, sille suoritetaan katsastus ns. lyhemmän kaavan mukaan eli tsekataan vain tärkeimmät liikenneturvallisuuteen vaikuttavat seikat.


      • katsastuskonttorille
        kaarle kirjoitti:

        edellinen kirjoittaja tarkoittaa ilmeisesti rekisteröintitoimistoa (KFZ-zulassungstelle) eikä katsastuskonttoria: "Lisäksi auto tarvitaan katsastuskonttorilla vain, jos haluaa viidentoista päivän kilvet"

        Punapäisten export-kilpien saanti ei edellytä tietenkään käyntiä katsastuskonttorilla, jos auton katsastus on voimassa. Ellei katsastus ole voimassa, sille suoritetaan katsastus ns. lyhemmän kaavan mukaan eli tsekataan vain tärkeimmät liikenneturvallisuuteen vaikuttavat seikat.

        Punapäisten vientikilpien saamiseksi on auto näytettävä katsastuskonttorilla (tarkistetaan rungon numero) ja siirtoluvan siihen antaa rekisteröintitoimisto. Katsastuskonttorin tarkastuslapulla saa sitten rekisteröintitoimistosta asiaankuuluvat tarrat niihin punaisiin kilpiin.
        Keltaisten siirtokilpien saamiseen riittää käynti rekisteröintitoimistossa.


      • kaarle
        katsastuskonttorille kirjoitti:

        Punapäisten vientikilpien saamiseksi on auto näytettävä katsastuskonttorilla (tarkistetaan rungon numero) ja siirtoluvan siihen antaa rekisteröintitoimisto. Katsastuskonttorin tarkastuslapulla saa sitten rekisteröintitoimistosta asiaankuuluvat tarrat niihin punaisiin kilpiin.
        Keltaisten siirtokilpien saamiseen riittää käynti rekisteröintitoimistossa.

        Rekisteröin tuontiautoni Mainzissa 20.2.04.

        Proseduurin aluksi rekisteritoimiston virkailija kävi tsekkaamassa auton valmistenumeron. Sen jälkeen koko homma kesti tasan 25 minuuttia mukaanlukien vakuutuksen hankkiminen, kilpien osto, tarrojen kiinnitys ja autoliikkeen koekilpien vaihto punapäisiin EXPORT-kilpiin. Tänä aikana autoni ei liikahtanut rekisteröintitoimiston oven edestä senttiäkään katsastuskonttorin suuntaan.

        Mukana oli kylläkin automyyjä vauhdittamassa asiaa.

        Autossa oli siis voimassa oleva katsastus pakokaasutodistus.


      • 525iT
        kaarle kirjoitti:

        Rekisteröin tuontiautoni Mainzissa 20.2.04.

        Proseduurin aluksi rekisteritoimiston virkailija kävi tsekkaamassa auton valmistenumeron. Sen jälkeen koko homma kesti tasan 25 minuuttia mukaanlukien vakuutuksen hankkiminen, kilpien osto, tarrojen kiinnitys ja autoliikkeen koekilpien vaihto punapäisiin EXPORT-kilpiin. Tänä aikana autoni ei liikahtanut rekisteröintitoimiston oven edestä senttiäkään katsastuskonttorin suuntaan.

        Mukana oli kylläkin automyyjä vauhdittamassa asiaa.

        Autossa oli siis voimassa oleva katsastus pakokaasutodistus.

        Punapäisen exportkilven EI saada katsastamaton auto. Jos katsastus ei ole voimassa voit ainoastaan saada keltainen exportkilven mikä on voimassa 5 päivää, ja se kelpaa ainoastaan Saksan sisällä. Ja vakutuus on kalliimpi.


      • autoveroneuvos
        kaarle kirjoitti:

        edellinen kirjoittaja tarkoittaa ilmeisesti rekisteröintitoimistoa (KFZ-zulassungstelle) eikä katsastuskonttoria: "Lisäksi auto tarvitaan katsastuskonttorilla vain, jos haluaa viidentoista päivän kilvet"

        Punapäisten export-kilpien saanti ei edellytä tietenkään käyntiä katsastuskonttorilla, jos auton katsastus on voimassa. Ellei katsastus ole voimassa, sille suoritetaan katsastus ns. lyhemmän kaavan mukaan eli tsekataan vain tärkeimmät liikenneturvallisuuteen vaikuttavat seikat.

        Puhutaan siis Zulassungstellestä (olkoon suomeksi vaikka rekisteröintitoimisto).
        "Punapäisten export-kilpien saanti ei edellytä tietenkään käyntiä katsastuskonttorilla, jos auton katsastus on voimassa."
        Edellä oleva EI pidä paikkaansa. 15 päivän / Export-kilvet joilla saa ajaa EU-maissa, saa vain kun vie auton Zulassungstellelle - tarkistavat auton rungon numeron yhdenmukaisuuden auton papereiden tietojen kanssa. Tuohon ei vaikuta katsastuksen (TÜV ja AU) voimassaolo tai olemattomuus.


      • autoveroneuvos
        525iT kirjoitti:

        Punapäisen exportkilven EI saada katsastamaton auto. Jos katsastus ei ole voimassa voit ainoastaan saada keltainen exportkilven mikä on voimassa 5 päivää, ja se kelpaa ainoastaan Saksan sisällä. Ja vakutuus on kalliimpi.

        vientikilpienkin kanssa, että ellei katsastus ole voimassa tarvitaan katsastuskonttorilta kuitenkin suppeampi paperi, joka kertoo että auto ei ole vaarallinen liikenteessä. Näin minulle kävi, kun katsastuksen voimassa olo olisi loppunut pari päivää ennen vientikilpien (punapäiset/15-päivän) voimassaolon loppumista. Asiassa ei ollut tippaakaan neuvottelun varaa, vaikka tiskin toisella puolella oli ihan kiltin näköinen täti-ihminen.


      • Maailmalaajuiset
        autoveroneuvos kirjoitti:

        Puhutaan siis Zulassungstellestä (olkoon suomeksi vaikka rekisteröintitoimisto).
        "Punapäisten export-kilpien saanti ei edellytä tietenkään käyntiä katsastuskonttorilla, jos auton katsastus on voimassa."
        Edellä oleva EI pidä paikkaansa. 15 päivän / Export-kilvet joilla saa ajaa EU-maissa, saa vain kun vie auton Zulassungstellelle - tarkistavat auton rungon numeron yhdenmukaisuuden auton papereiden tietojen kanssa. Tuohon ei vaikuta katsastuksen (TÜV ja AU) voimassaolo tai olemattomuus.

        kilvet. Lukekaa "kirjan takaa pienellä präntätty"

        Ei sentään maailmanlaajuiset, nyt oli pariviikkoa sitten rajoituksena Irak ja Iran!


      • kokemusta on
        katsastuskonttorille kirjoitti:

        Punapäisten vientikilpien saamiseksi on auto näytettävä katsastuskonttorilla (tarkistetaan rungon numero) ja siirtoluvan siihen antaa rekisteröintitoimisto. Katsastuskonttorin tarkastuslapulla saa sitten rekisteröintitoimistosta asiaankuuluvat tarrat niihin punaisiin kilpiin.
        Keltaisten siirtokilpien saamiseen riittää käynti rekisteröintitoimistossa.

        Punapäiset vientikilvet saa ilman katsastusta, jos katsastus on voimassa! Ei tartte kun ravata rekisteröintitoimiston ja kilpipajan välillä ( jossa myös tehdään vakuutukset!)


      • kaarle
        autoveroneuvos kirjoitti:

        Puhutaan siis Zulassungstellestä (olkoon suomeksi vaikka rekisteröintitoimisto).
        "Punapäisten export-kilpien saanti ei edellytä tietenkään käyntiä katsastuskonttorilla, jos auton katsastus on voimassa."
        Edellä oleva EI pidä paikkaansa. 15 päivän / Export-kilvet joilla saa ajaa EU-maissa, saa vain kun vie auton Zulassungstellelle - tarkistavat auton rungon numeron yhdenmukaisuuden auton papereiden tietojen kanssa. Tuohon ei vaikuta katsastuksen (TÜV ja AU) voimassaolo tai olemattomuus.

        Yritetään vielä kerran

        "Punapäisten export-kilpien saanti ei edellytä tietenkään käyntiä katsastuskonttorilla, jos auton katsastus on voimassa." Edellä oleva kirjoitukseni pitää edelleen paikkansa.

        Punapäiset EXPORT-kilvet (tullikilvet) = Ausfuhrkennzeichen, voimassa max. 1 vuosi, yleensä kuitenkin 15 päivää tai 1 kk riippuen siitä kuinka pitkän vakuutuksen (Deckungskarte von der Versicherung für Ausfuhrkennzeichen ) olet ottanut autolle. Myös auton varsinaisen katsastuksen (Hauptuntersuchung) tulee olla voimassa ainakin kilpien viimeiseen voimassaolopäivään saakka.

        Jos varsinainen katsastus on voimassa EXPORT-kilpien viimeiseen voimassaolopäivään asti, rekisteröintitoimiston (KFZ-Zulassungstelle) virkailija käy rekisteröinnin yhteydessä varmistamassa auton valmistenumeron, eikä siis tarvita erillistä käyntiä katsastuskonttorilla (KFZ-Prüfstelle, esim.TÜV, GTÜ, DEKRA).

        Mikäli katsastus ei ole voimassa, niin käsitykseni mukaan siinä tapauksessa auto ajetaan katsastuskonttorille ja tarkastetaan ns. lyhyen kaavan mukaan eli tsekataan tärkeimmät liikenneturvallisuuteen vaikuttavat seikat (renkaat, jarrut valot, ohjaus).

        Keltapäiset siirtokilvet = Kurzzeit-Kennzeichen, voimassa max. 5 päivää ja ainoastaan Saksan sisällä, näistä kilvistä ei ole henkilökohtaista kokemusta. Ymmärtääkseni katsastussäännökset kuitenkin samaan tapaan kuin EXPORT-kilvillä.

        KFZ-Zulassungstelle ja KFZ-Prüfstelle ovat kaksi eri asiaa...


      • Kilvet

        Mites, kun ensi kuussa olen lähdössä hakemaan autoa, niin eikös viisainta ole ottaa ne "keltaiset" kilvet? Aion ajaa auton Hampurista Rostockiin. Reissu kestää kokonaisuudessaan 5-päivää.Tarvitseeko tällöin kalliimpia "punaisia"-kilpiä. Onko näiden kahden vaihtoehdon välillä hintaeroa loppujen lopuksi paljonkaan?


      • kaupungista
        kokemusta on kirjoitti:

        Punapäiset vientikilvet saa ilman katsastusta, jos katsastus on voimassa! Ei tartte kun ravata rekisteröintitoimiston ja kilpipajan välillä ( jossa myös tehdään vakuutukset!)

        Ilmeisesti isommat paikkakunnat ovat rationalisoineet asiakaspalvelua. Esim. Wiebadenissa, Passaussa ja Hennessä on ajettava rungon numeron tarkastusta varten (ei katsastusta) erikseen paikalliseen katsastuskonttoriin. Frankfurtissa on erillinen tarkastuspiste rekisteröintitoimiston yhteydessä. Renkaat, rungon numero yms, joita itäeuroopan ostajat mielellään vaihtavat vientiautoihin tarkistetaan.


      • ein nochmal
        kaarle kirjoitti:

        Yritetään vielä kerran

        "Punapäisten export-kilpien saanti ei edellytä tietenkään käyntiä katsastuskonttorilla, jos auton katsastus on voimassa." Edellä oleva kirjoitukseni pitää edelleen paikkansa.

        Punapäiset EXPORT-kilvet (tullikilvet) = Ausfuhrkennzeichen, voimassa max. 1 vuosi, yleensä kuitenkin 15 päivää tai 1 kk riippuen siitä kuinka pitkän vakuutuksen (Deckungskarte von der Versicherung für Ausfuhrkennzeichen ) olet ottanut autolle. Myös auton varsinaisen katsastuksen (Hauptuntersuchung) tulee olla voimassa ainakin kilpien viimeiseen voimassaolopäivään saakka.

        Jos varsinainen katsastus on voimassa EXPORT-kilpien viimeiseen voimassaolopäivään asti, rekisteröintitoimiston (KFZ-Zulassungstelle) virkailija käy rekisteröinnin yhteydessä varmistamassa auton valmistenumeron, eikä siis tarvita erillistä käyntiä katsastuskonttorilla (KFZ-Prüfstelle, esim.TÜV, GTÜ, DEKRA).

        Mikäli katsastus ei ole voimassa, niin käsitykseni mukaan siinä tapauksessa auto ajetaan katsastuskonttorille ja tarkastetaan ns. lyhyen kaavan mukaan eli tsekataan tärkeimmät liikenneturvallisuuteen vaikuttavat seikat (renkaat, jarrut valot, ohjaus).

        Keltapäiset siirtokilvet = Kurzzeit-Kennzeichen, voimassa max. 5 päivää ja ainoastaan Saksan sisällä, näistä kilvistä ei ole henkilökohtaista kokemusta. Ymmärtääkseni katsastussäännökset kuitenkin samaan tapaan kuin EXPORT-kilvillä.

        KFZ-Zulassungstelle ja KFZ-Prüfstelle ovat kaksi eri asiaa...

        "KFZ-Zulassungstelle ja KFZ-Prüfstelle ovat kaksi eri asiaa..."
        Ensimmäinen on julkishallinnon viranomainen ja jälkimmäiset ovat yksityisiä firmoja joilla on oikeudet katsastustoimintaan.


      • sopivimmat
        Kilvet kirjoitti:

        Mites, kun ensi kuussa olen lähdössä hakemaan autoa, niin eikös viisainta ole ottaa ne "keltaiset" kilvet? Aion ajaa auton Hampurista Rostockiin. Reissu kestää kokonaisuudessaan 5-päivää.Tarvitseeko tällöin kalliimpia "punaisia"-kilpiä. Onko näiden kahden vaihtoehdon välillä hintaeroa loppujen lopuksi paljonkaan?

        ne keltapäiset ovat ihan omiaan, kun et kuitenkaan ajaisi niillä kilvillä muualla kuin Saksassa. Suomessahan ei saa ajaa punapäisilläkään, vaikka ollaan EU:ssa. Selviät luokkaa 80 € halvemalla, eikä autoa ole pakko raahata Zulassungstellelle kilpien saamiseksi. Ehkä kuitenkin kannattaa katsoa valmiiksi sopiva osoite Saksasta, jos virkailija vaikka sattuisi sellaista kysymään (yleisimmin käytetty taitaa olla se viimeksi käytetty hotelli).


      • mutta mistä?
        kokemusta on kirjoitti:

        Punapäiset vientikilvet saa ilman katsastusta, jos katsastus on voimassa! Ei tartte kun ravata rekisteröintitoimiston ja kilpipajan välillä ( jossa myös tehdään vakuutukset!)

        kokemusta, niin auto on vietävä Zulassungstellelle, jos aikoo saada punapäiset kilvet. Katsastetun auton (siis katsastus voimassa) katsastaminen ei tosiaan ole tarpeelleista edes Saksassa.


      • Mursu
        kaarle kirjoitti:

        Yritetään vielä kerran

        "Punapäisten export-kilpien saanti ei edellytä tietenkään käyntiä katsastuskonttorilla, jos auton katsastus on voimassa." Edellä oleva kirjoitukseni pitää edelleen paikkansa.

        Punapäiset EXPORT-kilvet (tullikilvet) = Ausfuhrkennzeichen, voimassa max. 1 vuosi, yleensä kuitenkin 15 päivää tai 1 kk riippuen siitä kuinka pitkän vakuutuksen (Deckungskarte von der Versicherung für Ausfuhrkennzeichen ) olet ottanut autolle. Myös auton varsinaisen katsastuksen (Hauptuntersuchung) tulee olla voimassa ainakin kilpien viimeiseen voimassaolopäivään saakka.

        Jos varsinainen katsastus on voimassa EXPORT-kilpien viimeiseen voimassaolopäivään asti, rekisteröintitoimiston (KFZ-Zulassungstelle) virkailija käy rekisteröinnin yhteydessä varmistamassa auton valmistenumeron, eikä siis tarvita erillistä käyntiä katsastuskonttorilla (KFZ-Prüfstelle, esim.TÜV, GTÜ, DEKRA).

        Mikäli katsastus ei ole voimassa, niin käsitykseni mukaan siinä tapauksessa auto ajetaan katsastuskonttorille ja tarkastetaan ns. lyhyen kaavan mukaan eli tsekataan tärkeimmät liikenneturvallisuuteen vaikuttavat seikat (renkaat, jarrut valot, ohjaus).

        Keltapäiset siirtokilvet = Kurzzeit-Kennzeichen, voimassa max. 5 päivää ja ainoastaan Saksan sisällä, näistä kilvistä ei ole henkilökohtaista kokemusta. Ymmärtääkseni katsastussäännökset kuitenkin samaan tapaan kuin EXPORT-kilvillä.

        KFZ-Zulassungstelle ja KFZ-Prüfstelle ovat kaksi eri asiaa...

        Minä ajoin auton Kielistä Rostockiin keltaisilla kilvillä. Kilvet eivät olleet minun nimelle, vaan saksalaisen apumiehen nimelle. Jäin siihen käsitykseen, että keltaisia viiden vuorokauden kilpiä ei voi saada muu, kuin vakituisesti Saksassa asuva.


      • käsitys tämäkin
        Mursu kirjoitti:

        Minä ajoin auton Kielistä Rostockiin keltaisilla kilvillä. Kilvet eivät olleet minun nimelle, vaan saksalaisen apumiehen nimelle. Jäin siihen käsitykseen, että keltaisia viiden vuorokauden kilpiä ei voi saada muu, kuin vakituisesti Saksassa asuva.

        "Jäin siihen käsitykseen, että keltaisia viiden vuorokauden kilpiä ei voi saada muu, kuin vakituisesti Saksassa asuva."
        sellainen suomessa asuva, joka pokkana ilmoittaa saksalaisen osoitteen asiaa kysyvälle toimihenkilölle...


      • Mursu
        käsitys tämäkin kirjoitti:

        "Jäin siihen käsitykseen, että keltaisia viiden vuorokauden kilpiä ei voi saada muu, kuin vakituisesti Saksassa asuva."
        sellainen suomessa asuva, joka pokkana ilmoittaa saksalaisen osoitteen asiaa kysyvälle toimihenkilölle...

        Muistaakseni piti käydä ensin liikennevirastossa hakemassa jonkinlainen lisenssi, joka maksoi vähän. Eli kyllä henkilöllisyystodistuksetkin kävivät kuvassa mukana.


      • Satunnainen tarkkailija
        Mursu kirjoitti:

        Muistaakseni piti käydä ensin liikennevirastossa hakemassa jonkinlainen lisenssi, joka maksoi vähän. Eli kyllä henkilöllisyystodistuksetkin kävivät kuvassa mukana.

        Juuri näin.
        Ensin ostetaan vakuutus ja sitten kilvet kilpipajasta jonka jälkeen käydään hakemassa verotarrat kilpiin rekisteröintitoimistosta.
        Papereita kysytään vakuutustoimistossa ja rekisteröintitoimistossa joten kyllä siihen saksalaisen "kätyrin" tarvitsee ... (jolle sitten esim liikenteenvalvontakameran rapsauttamat sakot sitten menevät mahdollisessa sakotustapauksessa :)) Eli minulta ainakin on vaadittu liikkeessä aina kopiota passista/ajokortista ja kuittausta siitä, että olen ottanut auton niillä liikkeen henkilön kilvillä ajoon.


      • ei sattuman varaan
        Satunnainen tarkkailija kirjoitti:

        Juuri näin.
        Ensin ostetaan vakuutus ja sitten kilvet kilpipajasta jonka jälkeen käydään hakemassa verotarrat kilpiin rekisteröintitoimistosta.
        Papereita kysytään vakuutustoimistossa ja rekisteröintitoimistossa joten kyllä siihen saksalaisen "kätyrin" tarvitsee ... (jolle sitten esim liikenteenvalvontakameran rapsauttamat sakot sitten menevät mahdollisessa sakotustapauksessa :)) Eli minulta ainakin on vaadittu liikkeessä aina kopiota passista/ajokortista ja kuittausta siitä, että olen ottanut auton niillä liikkeen henkilön kilvillä ajoon.

        vaikeaa!
        "Juuri näin. Ensin ostetaan vakuutus..."
        Mihin sinä otat vakuutuksen jollei sinulla ole tiedossasi tulevaa rekisterinumeroa?? Sen sinä saat Zulassungstelleltä - siis aivan ensin sinne!


      • Talebaani
        ei sattuman varaan kirjoitti:

        vaikeaa!
        "Juuri näin. Ensin ostetaan vakuutus..."
        Mihin sinä otat vakuutuksen jollei sinulla ole tiedossasi tulevaa rekisterinumeroa?? Sen sinä saat Zulassungstelleltä - siis aivan ensin sinne!

        EI , vaan nimenomaan ensin otetaan se vakuutus ja ostetaan kilvet . Rekisteröinnin hinta riipuu siitä minkälaisen vakuutuksen ja kilvet olet ottanut.

        Eli ensiksi vakuutus ja kilvet vaikkapa kilpipajasta.
        Sitten rekisteröintitoimistoon.
        Kun pääsee virkailijan pakeille , hän ensin kirjoittaa maksulapun rekisteröinnistä , jonka käyt maksamassa automaattiin , virkamies kun siellä ei saa käsitellä rahaa. Sen jälkeen hän kirjoittaa sinulle lapulle rekisterinumeron , jonka kanssa polkaiset takaisin sinne kilpipajalle ja teetät kilvet . Kilvet kainalossa takaisin saman virkailijan pakeille , joka liimaa niihin rekisteröintitarran ja homma on valmis.. Näin siis keltapäiset kilvet olen itse saanut hommattua.


    • Ossi

      Kiitoksia kommenteista, näyttää siltä että joissain paikoissa runkonumero tarkastetaan rekisteröintivirkailijan toimesta ja toisissa paikoissa katsastusasemalla. Mutta vielä alkuperäiseen kysymykseeni, tarvitaanko aina rekisteröinti? (tuttavani väitti ostaneensa auton Autohus:sta ja sanoi ajaneensa satamaan koeajokilvillä - vakuutus tarvitaan- ilman sen suurempia rekisteröintejä, onko mahdollista?)

      -OSSI-

      • =)hmm..

        Ainoa mahdollisuus on, että autoliike on suorittanut kaikki rekisteröinnit asiakkaan puolesta, en tiedä onko se mahdollista.. Rekisteröintitoimistosta on ainakin oltava se pieni vihreä lappu, joka kertoo että auto on poistettu Saksan rekisteristä ulkomaille vientiä varten, muutenhan Suomessa katsastusviranomaiset voi luulla, että auto on varastettu..

        ???


      • kannattaa hommata

        saadaan rekisteröintiviranomaisen (Zulassungstelle) kautta. Kilpien saannin ehdoton edellytys on taas voimassa oleva katsastus (koko kilpien voimassaoloajaksi). Em. voidaan tosin korvata vientiä varten "kevyemmällä" tarkastuksella katsastusyhtiössä (TÜV, Dekra usw.), tällöin todetaan auton turvallisuus liikenteessä.
        Vielä ennen kuin lähtee ajamaan autolla satamaan tai suomeen on syytä varmistaa, että auto on toisaan poistettu rekisteristä (ulkomaille vientiä varten), muuten saattaa tulla vaikeuksia suomen Tullissa - muutenkin kuin vain autoveron suhteen.


    • Keltaiset kelpaa

      ainakin Puolan poliisille viikko sitten :)

    • 314

      Kiitos, aivan hyvä tieto, mutta jos päämääränä on Härmä, niin
      ajo ei matkan pituuden ja Puolassa vallitsevan karmean ajokulttuurin
      vuoksi juurikaan kannata.

      • Joku kuitenkin

        haluaa aina seikkailla eikä sitä tiedä jos selviäisi vähän halvemmalla ajamalla muutaman tuhat kilometriä Puolan, Liettuvan, Latvijan ja Lutvijan kautta Viroon. Pitää vaan muistaa jostain ostaa auto täyteen viinaa ja kaljaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2214
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2190
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1456
    4. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1417
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      1302
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      147
      1216
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      254
      916
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      899
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      884
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      874
    Aihe